فهرست:
فهرست مطالب
چکیده..................................................................................................................................... 1
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1-مقدمه............................................................................................................................. 3
1-2-بیان مساله........................................................................................................................ 4
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق.................................................................................................. 8
1-4-اهداف پژوهش................................................................................................................ 9
1-5-فرضیه های پژوهش.......................................................................................................... 9
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق........................................................................ 10
1-7-قلمرو پژوهش.................................................................................................................. 11
1-8-چهارچوب نظری تحقیق................................................................................................... 12
فصل دوم:ادبیات پژوهش
بخش اول : توانمندی سازی........................................................................................................ 15
2-1-مقدمه............................................................................................................................. 15
2-2- مبانی نظری تحقیق.......................................................................................................... 15
2-3- پیشینه تاریخی توانمند سازی............................................................................................. 18
2-4 رویکردهای کلاسیک توانمند سازی................................................................................... 19
2-5-توانمند سازی اجتماعی- ساختاری..................................................................................... 20
2-6-توانمند سازی روانشناختی................................................................................................. 21
2-7-ابعاد توانمند سازی روانشناختی.......................................................................................... 22
2-7-1 معنی داری................................................................................................................... 22
2-7-2- شایستگی(صلاحیت)................................................................................................... 23
2-7-3 حق انتخاب (خود تعیینی).............................................................................................. 23
2-7-4-اثر............................................................................................................................. 24
2-8- الگوهای توانمند سازی.................................................................................................... 25
2-8-1 مدل توانمند سازی «کانگر» و«کانونگو»........................................................................... 26
2-8-2- مدل توانمند سازی «توماس» و«ولتهوس»......................................................................... 27
2-8-3- الگوی پنج بعد هسته ای توانمند سازی«وتن»و«کمرون»..................................................... 27
2-8-4- مدل «اسپریتزر»........................................................................................................... 28
2-8-5- مدل «هاوارد» و «فاستر»................................................................................................ 30
2-8-6- الگوی «رابینز»............................................................................................................ 31
2-9- گونه شناسی استراتژی های توانمند سازی........................................................................... 33
2-9-1-توانمند سازی کارکرد گرا............................................................................................ 33
2-9-2- پارا دایم توانمند سازی تفسیرگرا................................................................................... 33
2-9-3-توانمند سازی ساختارگرا.............................................................................................. 34
2-9-4- توانمند سازی انسان گرا............................................................................................... 34
2-10- روش های توانمند سازی افراد........................................................................................ 35
2-11- عوامل موثر بر احساس توانمند سازی افراد........................................................................ 37
2-11-1- ویژگی های فردی و شخصیتی................................................................................... 37
2-11-2- ویژگی های گروه کاری........................................................................................... 37
2-11-3- ویژگی های ساختاری اجتماعی واحد کار................................................................... 37
2-12- پیشروهای توانمند سازی................................................................................................ 36
2-13- نتایج مفید توانمندسازی................................................................................................. 38
2-14 جنبه های منفی توانمند سازی........................................................................................... 40
2-15- استراتژی های توانمند سازی........................................................................................... 40
2-16- دلایل توانمند سازی...................................................................................................... 41
2-17- موانع موجود در سازمانها برای اجرای توانمند سازی.......................................................... 42
2-18- سطوح توانمند سازی..................................................................................................... 42
بخش دوم- تاریخچه بانک ها
2-19- پیدایش بانکداری......................................................................................................... 45
2-20- بانکهای ایرانی با سرمایه ایرانی..................................................................................... 45
2-21- عوامل مؤثر بر تجهیز منابع مالی بانک ها.......................................................................... 46
2-22- راهکارهای افزایش منابع مالی بانکها و موسسات مالی حول محور مشتری مداری................... 52
-بخش سوم:پیشینه تحقیق
2-23-پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی.................................................................................... 60
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
3-1-مقدمه............................................................................................................................. 67
3-2- روش پژوهش................................................................................................................. 67
3-3- توصیف آزمودنی های تحقیق(جامعه و نمونه آماری)........................................................... 68
3-2-1- چارچوب جامعه آماری............................................................................................... 68
3-4- روش گردآوری اطلاعات................................................................................................ 68
3-5- ابزار گردآوری اطلاعات.................................................................................................. 69
3-6- معرفی تکنیک های آماری جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات................................................... 72
3-6-1- آمار توصیفی............................................................................................................. 72
3-6-2- آمار استنباطی............................................................................................................. 72
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه............................................................................................................................. 74
4-2- بررسی توصیفی داده ها.................................................................................................... 74
4-3- یافته های استنباطی.......................................................................................................... 80
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-1-مقدمه............................................................................................................................. 89
5-2-بحث و نتیجه گیری.......................................................................................................... 89
5-3-پیشنهادات....................................................................................................................... 99
5-3-1- پیشنهاداتی جهت فرضیه تحقیق..................................................................................... 99
5-3-2- پیشنهادات برای محقق آتی.......................................................................................... 100
5-4-محدودیتهای تحقیق.......................................................................................................... 100
5-4-1- محدودیتهای شخص محقق.......................................................................................... 100
5-4-2- محدودیتهای ناشی از ماهیّت تحقیق.............................................................................. 100
منابع........................................................................................................................................ 102
چکیده انگلیسی........................................................................................................................ 108
پیوستها
پرسشنامه توانمندسازی............................................................................................................... 111
پرسشنامه خدمات مالی............................................................................................................... 113
فهرست جداول
4-1- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب تحصیلات.................................................................... 74
4-2- توزیع گروه نمونه تحقیق بر حسب تجربه کاری................................................................ 75
4-3- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب جنسیت........................................................................ 76
4-4- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب پست سازمانی............................................................... 77
4-5- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب تاهل............................................................................ 78
4-6- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب وضعیت استخدام.......................................................... 79
4-7- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب سن............................................................................. 80
4-8- همبستگی چند گانه بین عوامل روانشناختی توانمند سازی و جذب منابع.............................. 81
4-9- آزمون تجزیه وتحلیل واریانس برای معنی داری مدل.......................................................... 81
4-10- ضرایب استاندارد و غیر استاندارد متغیرهای پیش بین و ملاک........................................... 82
4-11- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه معنی دار بودن و جذب منابع مالی...................... 83
4- 12- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه صلاحیت ( شایستگی ) و جذب منابع مالی......... 83
4-13- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه خود تعیینی (حق انتخاب ) و جذب منابع مالی..... 84
4-14- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه اثر ( موثر بودن )و جذب منابع مالی.................... 85
4-15- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه توانمند سازی و جذب منابع مالی....................... 85
4-16- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه معنی دار بودن و پذیرش خدمات....................... 85
4-17- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه صلاحیت ( شایستگی ) و پذیرش خدمات........... 86
4-18- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه خود تعیینی (حق انتخاب ) و پذیرش خدمات...... 86
4-19- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه اثر ( موثر بودن )و پذیرش خدمات..................... 87
4-20- آزمون همبستگی پیرسون در بررسی رابطه ابعاد توانمند سازی و پذیرش خدمات................. 87
فهرست نمودارها
4-1- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب تحصیلات.................................................................... 74
4-2- توزیع گروه نمونه تحقیق بر حسب تجربه کاری................................................................ 75
4-3- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب جنسیت........................................................................ 76
4- 4- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب پست سازمانی.............................................................. 77
4-5- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب تاهل............................................................................ 78
4-6- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب استخدام....................................................................... 78
4-7- توزیع گروه نمونه تحقیق برحسب سن............................................................................. 80
فهرست نمودارهای داخل متن
نمودار2-1-مدل توانمندسازی کانگر و کانگو........................................................................... 26
نمودار2-2- پنج بعد هسته ای توانمند سازی وتن وکمرون........................................................... 28
نمودار2-3- مدل توانمند سازی روانشناختی در محیط کار اسپریتزر............................................. 29
نمودار2-4- مدل هاروارد و فاستر............................................................................................. 30
نمودار2-5- فرآیند توانا سازی................................................................................................ 32
نمودار2-6- دسته بندی فلسفی تئوری های توانمندسازی............................................................. 33
نمودار2-7- پیوستار توانمندی سازی........................................................................................ 35
نمودار2-8- عوامل مؤثّر بر توانمند سازی روانشناختی................................................................. 36
منبع:
منابع:
الف) منابع فارسی
ابراهیمی.محمد(1384) تفویض اختیار و بررسی اثرات آن بر سازمانها، فصلنامه مدیریت فردا، شماره 9، ص93.
ابطحی.سید حمید و عباسی. سعید(1386) توانمند سازی کارکنان ، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت کرج، چاپ اول.
اردکانی. سعید و میرفخرالدینی. سیدحیدر و زارعیان. محمد ، «ارزیابی کیفیت خدمات بانکی و تعیین اولویتها و راهکارهای ارتقای آن با استفاده از مدل تحلیل شکاف»، دوره 1، ش 3، 1388، ص 124107.
استواری. اسد(1388) بررسی عوامل مؤثر برعدم تمرکز درمدیریت دانشگاهی دانشگاههای دولتی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
اسمیت. جرالد ( 1381) توانمند سازی کارکنان، ترجمه س باقریان، تهران ، انتشارات خرم.
اعرابی. صالح( 1387). متدلوژی تدوین و جاری سازی استراتژی توانمند سازی منابع انسانی بر بستر فرهنگی ایران ، دومین کنفرانس منابع انسانی ایران،تهران.
اکرامی. احمد (1388)، ارتباط بین کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان با قابلیت خدمترسانی آنها به مشتری(پایان نامه کارشناسی ارشد)، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
آقازاده. هاشم و محمدرضا طبیبی(1389) «ماهیت رقابتپذیری: نگاهی چند بعدی»، سال ٢٠، ش ٧٦، ص 158139.
بایزیدی. ابراهیم. 1388. تحلیل داده های پرسشنامه ای به کمک نرم افزار آموزش Spss18 ، تهران، انتشارات عابد.
کیت. بلانچاردو همکاران. 1387. مدیریت تواناسازی کارکنان، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی ، تهران، انتشارات مدیران.
پاک طینت. ادیب و فتحیزاده. علی( 1387) توانمند سازی فردی و گروهی منابع انسانی ، دومین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی ایران ، تهران.
پورکیانی.محمد و پیرمرادی. نادر( 1387) توانمند سازی و تحوّل سازمانی ، ماهنامه علمی – آموزشی تدبیر،شماره 195،صص 2520 .
جوادی. سعیده( 1390) تعیین ارتباط بین ابعاد نظام اجتماعی سازی و توانمند سازی کارکنان شرکت مخابرات استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد رشت.
حضرتی. مجید( 1387) بررسی تأثیررهبری خدمتگزار براعتماد سازمانی و توانمند سازی درسازمانهای دولتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
خاکی. غلامرضا( 1384) روش تحقیق با رویکردی بر پایان نامه نویسی،چاپ دوم، تهران، انتشارات بازتاب.
خاکی. غلامرضا( 1387) روش تحقیق در مدیریت،چاپ سوم، تهران، انتشارات بازتاب.
درگاهی. حمزه(1383) تفویض اختیار و توانمند سازی کارکنان، فصلنامه توسعه مدیریت، شماره 63، ص 4.
رابینز. استیفن و دیسنزو. دیوید(1382) مبانی مدیریت ، ترجمه سید محمد اعرابی و محمد علی رفیعی و بهروز اسراری ارشاد ، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی تهران، چاپ دوم.
رابینز. استیفن و دیسنزو. دیوید .1388. مبانی مدیریت منابع انسانی ، ترجمه سید علی سید نقوی و سیامک یعقوبی، انتشارات مهکامه.
رجایی پور. صمد و جمشیدیان. علی و نادری. نظیر( 2007)مفاهیم و راهبردهای توانمند سازی کارکنان ، ماهنامه تدبیر، سال هیجدهم، شماره 186.
روستا. محمود (1380)، بررسی عوامل موثر بر رضایت بخشی مشتریان بانک به منظور بهبود وبالندگی سازمان ، تهران : پایان نامه کارشناسی ارشد.
زری باف. رسول( 1382) بررسی میزان موفقیت طرح عدم تمرکز در بانک ملی استان زنجان از نظر مدیران ستاد اجرایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مرکزآموزش دولتی استان زنجان.
سیدجوادین. سیدرضا و حیدری. حامد و شهباز مرادی. سعید ، «بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی نیروی انسانی در خدمات: بررسی موردی در نظام بانکی»، دوره 1، شماره 2، 1388، ص 8875.
شکری. مهدی (1377)، بانکداری نوین ضرورتی در خردنگری بانکداری، مجله تازههای اقتصاد، شماره 102، بانک مرکزی ایران.
طالبیان. اردشیر و وفایی.فرید( 1388) الگوی جامع توانمند سازی منابع انسانی، ماهنامه تدبیر،شماره203، صص 20 16.
ظهوری. قاسم و صادق رضائی. و جرفی. سعید، «بررسی اثرات تصمیمگیری مشارکتی بر رضایت شغلی کارکنان مطالعه موردی: بانک کشاورزی استان خوزستان»، دوره ٢١، ش ٨٠، 1387، ص 7661.
کینلا. دنیس( 1383) توانمند سازی منابع انسانی، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی و معصومعلی سلیمیان، انتشارات مدیران.
مختاری زاده. صالح( 1383) بررسی و تحلیل عوامل توانمند سازی منابع انسانی در شرکت برق منطقه ای غرب و ارائه راهکارهای توسعه آن، پایان نامه کارشناسی ارشد. مؤسسه تحقیقات وآموزش مدیریت.
مصباحی مقدم. مریم السادات (1390)، بررسی امکان سنجی استقرار بانکداری الکترونیکی در نظام بانکی کشور از دیدگاه مدیران و کارکنان خبره بانکی، نشریه علمی تخصصی روند، شمارههای 4140، بانک مرکزی ایران.
مقیمی. سیدمحمد و حفیظی. روحالله «مدیریت عملکرد و رابطه آن با کیفیت خدمات در شعب بانک ملی شهر اصفهان»، دوره 1، ش 3، 1388، ص 164147.
منوّریان. علی و نیازی. نوذر( 1387) منابع مؤثر و توانا سازی کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
نعامی. حمید رضا ( 1384) ابعاد توانمند سازی منابع انسانی، دومین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی ایران،تهران.
وتن. دیوید و کمرون. کیم . 1381. تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو.
ونوس. داور (1383)، روشهای کاربردی بازاریابی خدمات بانکی برای بانکهای ایرانی، چاپ سوم، تهران، انتشارات نگاه دانش.
هدایتی. محمد جواد (1383). بررسی وضعیت تمرکز و عدم تمرکز در ساختار تصمیم گیری جهاد دانشگاهی و طراحی الگوی بهینه، پایان نامه کارشناسی ارشد.
هفرنان، شلاک، ترجمه علی پارسائیان و علیرضا شیرانی (1382) بانکداری نوین در تئوری و عمل، چاپ اول، تهران، انتشارات بانک سپه.
هومن. علی( 1381) شناسایی مهمترین موانع توانمند سازی و تأثیر آن برسطح توانمندی کارکنان، پایان نامه کارشناسی ارشد.
ب ) منابع لاتین
Ann. Dale & Jennie Sparkes (2008). Protecting Ecosystems: Network Structure and Social Capital Mobilization. Oxford University Press and Community Development Journal.pp.146.
Bekear. C.T Datar. S. M. and Foster. G (2011). Cost Accounting: A Managerial Emphasis. 12th Edition. New Jersey: PrenticeHall. Inc.
Boxall. P. (2003). HR strategy and competitive advantage in the service sector. Human Resource Management Journal. Vol 13 No 3 (2003). pp 520.
Chang. Li.Ch & Liu. Ch.H (2008). Employee Empowerment. Innovative Behavior And Job Productivity Of Public Health Nurses: A Cross Sectional Questionnaire Survey. International Journal Of Nursing Studies. No. 45. Pp. 14421448.
Collum. Shelly (2009). Social Capital And Leadership Development Building Stronger Leadership Through Enhanced Relational Skills. Ledership & Organization Development Journal.Vol.30 .No.2 .Pp.152160.
Dickson. K.E & Lorenz. A. (2009) Psychological Empowerment and Job Satisfaction of Temporary and portTime nonstandard works. Institute of Behavior and Applied Management.pp.166191.
Duffy. Jo Ann. Barragan. Bob & Riley Brenda (2012). A Study of Employee Empowerment in Small Business. Proceeding of the Southwestern Small Business Institute Association Proceedings.
Fragoso. Heloisa (2010). An Overview of Employee Empowerment: Do's And Don'ts. Indiana University Undergraduate Research Conference.
Ergeneli. A. Saglam. G & Metin. S (2007). Psychological Empowerment And Its Relationship To Trust In Immediate Managers. Journal Of Business Research. No.60. Pp.4149.
Erstad. Margaret. (1997). Empowerment And Organizational Change International Journal Of Contemporary Hospitality Management”.Vol.9.No.73 .Pp.71135.
Greasly.K .Bryman.A. Price.A. Naismith.N .Soetanto.R. (2008). Under Standing Empowerment From On Employee Perspective. Team Performance Management.Vol.14.No. 2.PP. 3955.
Hancer.M & George.R.T (2011). Psychological Empowerment Of NonSupervisory Employees Working In FullService Restaurants. Hospitality Management. Vol.22. Pp.316.
Hariss.K.J, Wheeler.A.R & Racmar.K.M (2009). LeaderMember Exchange And Empowerment: Direct And Interactive Effects On Job Satisfaction. Turnover Intentions And Performance. The Leadership Quarterly . No.20. Pp. 321382.
Holdsworth. L &Cartwright .S .(2003). Empowerment . Stress And Satisfaction : An Centre . Leadership & Organization Development Journal. Vol.24.No.3.Pp.131140.
Howard .W .Faster. S.T.(1999).The Influence Of Human Resources Practices On Empowerment And Employee Perceptionsof Management Commitment To Quality. Journal Of Quality Management. Vol.4.No.1.Pp522.
Kim. Jiyoung (2010) .Factors contributing to rural consumers in shopping behavior: Effects of institutional environment and social capital. Maketing Intelligence &Planning . Vol 28.No.1. pp.7087.
Liu. A.M.M, Chiu. W.M & Fellows. R. 2007. Enhancing commitment through work empowerment .Journal of Engineering. Construction and Architectural Management.Vol.14.No.6. pp. 568580.
Mclagan. P & Nel. C. (1997).The Age Of Participation: New Convergence For The Workplace & The Word. Berrett Koehler Sanfrancisco. P.122.
Meyerson. Sh &Kline . T. (2008). Psychological And Environmental Empowerment : Antecedents And Consequences. Leadership & 0rganization Development Journal. Vol.29. No.5.Pp.444460.
Philamon. Jan Elizabeth (2012). Influences on Employee Empowerment. Commitment and WellBeing in a Gambling Industry. Griffith University.
Robbins.T. L (2002). An Integrative Model Of The Empowerment Process Human Resource Management Review. Vol 12. Issue 3. Autumn 2002. Pp 419443.
Samad. S (2007). Social Structural Characteristics And Employee Empowerment : The Role Of Proactive Personality. International Review Of Business Research Paper.Vol.3.No.4.Pp. 254264.
Spreitzer .G (1995).Psychological Empowerment In The Workplace: Dimensions. Measurement And Validation.Vol. 38.No.5.Pp.14421465.
Spreitzer.G (2008).Social Structural Characteristics Of Psychological Empowerment. Academy Of Management Journal. Vol.39 .No.2.PP.483504.
Spreitzer.Gretchen (2007).Taking Stock: A Review Of More Than Twenty Years Of Research On Empowerment At Work. The Sage Hand Book Of Oyganizational Behavior. .Pp.219.
Vacharakiat. M (2008). The Relationships Of Empowerment. Job Satisfaction And Organizational Commitment Among Fillpino And American Registered Nurses Working In The USA. A Dissertation Submitted Inpartial Fulfillment Of The Requirements For The Degree Of Doctor Of Philosophy At George Mason University.