فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق............................................................................................................................................................ 1
1- 1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- اهداف تحقیق.. 5
1-3-1- اهداف کلی تحقیق.. 5
1-3-2- اهداف جزئی تحقیق.. 6
1-4- سؤالات تحقیق.. 6
1-5- قلمرو تحقیق.. 6
1-5-1- قلمرو موضوعی.. 7
1-5-2- قلمرو مکانی.. 7
1-5-3- قلمرو زمانی.. 7
1-6- روش تحقیق.. 7
1-7-مراحل انجام تحقیق............................................................................................................................................................ 8
1-8- شرح واژهها و اصطلاحات.. 9
فصل دوم ادبیات تحقیق.............................................................................................................................................................. 11
2-1- مقدمه 12
2-2-1-تاریخچه خلق برند. 12
2-2-2- تعریف واژه برند. 14
2-3- جایگاه برند در محصول. 15
2 -4- مزایای یک برند. 17
2-5- برندسازی.. 20
2-6- ارزش ویژه برند. 24
2-7 شخصیت برند. 27
2-8- تصویر ذهنی برند. 28
2-9- مراحل لازم جهت رسیدن به یک برند موفق.. 28
2-9-1- مرحلهاول: خودشناسی.. 28
2-9-2- مرحله دوم: تعیین جایگاه شرکت.. 29
2-9-3- مرحله سوم : تهیه ابزار کار. 30
2-9-4- مرحلهچهارم: داشتن استراتژی مناسب مطرح نمودن برند شرکت در جامعه. 31
2-10- مدیریت برند. 33
2-10-1- جایگاه مدیریت برند در چارت سازمان. 33
2-10-2- وظایف مدیریت برند. 33
2-11- پیشینه تحقیق.. 34
2-11-1- مطالعات خارجی.. 34
2-11-2- مطالعات داخلی.. 36
2-12- معرفی سازمان مورد مطالعه. 39
2-13- جمع بندی.. 41
فصل سوم :روش تحقیق.. 43
3-1- مقدمه 44
3-2- روش تحقیق.. 44
3- 3- ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات.. 45
3-4- پایایی و روایی ابزار اندازهگیری.. 45
3-5 - جامعه آماری.. 47
3-6- متغیرهای تحقیق.. 48
3-7- دلفی فازی.. 49
3-7-1- مروری بر روش دلفی.......................................................................................................................................... 49
3-7-2- روش دلفی فازی.. 50
3-8- پویایی سیستم. 53
3-8-1- مراحل مدل پویایی سیستم. 55
3-8-1-1- مرحله اول: شناسایی مسئله. 55
3-8-1-2- مرحله دوم: فرضیههای پویا 56
3-8-1-3- مرحله سوم: فرمولبندی.. 56
3-8-1-4- مرحله چهارم: تست کردن. 56
3-8-1-5- مرحله پنجم: فرمول بندی و ارزیابی خط مشی.. 56
3-8-2- ابزارهای مورد استفاده درپویایی سیستم. 58
3-8-2-1- نمودار علت - معلولی.. 58
3-8-2-2- نمودار موجودی - جریان یا نرخ - حالت.. 58
3-8-2-3- نمودار رفتاری.. 59
3-9- جمع بندی.. 59
فصل چهارم:جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها. 60
4-1- مقدمه. 61
4-2- چارچوب تحقیق.. 61
4-3- گامهای عملیاتی روش دلفی فازی.. 62
4-3-1- انتخاب خبرگان. 63
4-3-2- استخراج و تعیین گزینههای پیشنهادی.. 64
4-3-3-تعریف متغیرهای زبانی.. 64
4-3-4- فازی سازی.. 65
4-4- مراحل اجرای روش دلفی فازی در تعیین عوامل موثر بر شکلگیری برند. 65
4-4-1- مرحله نخست نظرسنجی.. 65
4-4-2- مرحله دوم نظرسنجی.. 69
4-4-3-مرحله سوم نظر سنجی.. 75
4-5- نمودار علی - معلولی مسئله. 79
4-6- نمودار جریان مسئله. 84
4-7- سناریوها 86
4-7-1- سهم بازار. 87
4-7-2- سود. 88
4-7-3- تقاضا 89
4-8- تست سناریوها 90
4-8-1- سناریو اول: کاهش در قیمت محصول. 91
4-8-2- سناریو دوم: تغییرات همزمان در تبلیغات و سیستم تحقیق وتوسعه. 93
4-8-3- سناریو سوم: تغییرات در میزان نوآوری.. 95
4-6-4- سناریو چهارم: تغییرات در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری.. 97
4-6-5- سناریو پنجم: تغییرات در مزایای رقابتی.. 99
4-9- جمعبندی.. 99
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها.................................................................................................................................... 100
5 -1- مقدمه. 101
5-2- نتایج..................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................. 101
5-3- پیشنهادها 103
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی.. 104
5-3-2- پیشنهادهای پژوهشی.. 104
منابع و مأخذ. 106
پیوست ............................................................................................................................................................................ 120
منبع:
منابع و مأخذ فارسی
آذر عادل،خدیور آمنه (1389) ،کاربرد رویکرد سیستم داینامیک در فرایند ره نگاری وسیاستگذاری
آموزش عالی، فصلنامه سیاست علم وفناوری،سال دوم،شماره 4،بهار وتابستان1389.
آذر عادل، فرجی حجت(1381)، علم مدیریت فازی، مرکز مطالعات وبهرهوری ایران،انتشارات اجتماع.
آکر دیوید،مدیریت استراتژیک بازار،صفرزاده حسین،فرهنگی علیاکبر،خادمی مهدی،چاپ اول،تهران،انتشارات پیام پویا،1386.
اصغرپور محمدجواد(1382)، تصمیمگیری گروهی و نظریه بازیها با نگرش تحقیق در عملیات،دانشگاه تهران،موسسه انتشارات وچاپ.
افشارکاظمی محمدعلی،ماکائی احمد ،درمان زهرا (1388) ،تدوین استراتژی زنجیره تأمین صنعت فولاد ایران با استفاده از تحلیل پویایی سیستم ها، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۵۰ ، بهار ۱۳۸8.صفحه 201-224
امیرشاهی میراحمد ،ربیعی محبوبه (1390)، بررسی تأثیر استراتژی تعمیم نام تجاری بر نگرش مصرفکننده از محصول جدید،کنفرانس بین المللی برند 1390،صفحه 15 تا 30.
امیرشاهی میراحمد.عباسیان فرزانه(1390)، بررسی تأثیر برداشتهای مصرفکنندگان از نام تجاری بر واکنش آنها،کنفرانس بین المللی برند1390،صفحه 89 تا 105.
امیرشاهی میراحمد،مظهری شادی،(1390)،بررسی اهمیت نام تجاری در ارزیابی کالا توسط مصرف کنندگان صنعت لوازم خانگی کوچک در شهر تهران،کنفرانس بینالمللی برند1390،بخش مجموعه مقالات،صفحه 1تا14.
ابراهیمی عبدالحمید ،پاینده داری نژاد زهره،(1390)،هویت نام تجاری.
اخلاصی امیر،(1391)، کتاب اصول برندسازی،انتشارات علمی،چاپ اول 1391
اخلاصی امیر،پدارم طلوعی،(1391)، ارائه مدل پویایی سیستم برای ارزیابی تاثیر ابزارهای ارتباط با مشتری بر سود آوری، پژوهشنامه بازرگانی،صفحه 50 تا 65.
استرمن جان د،پویایی شناسی سیستم تفکر سیستمی و مدلسازی برای جهان پیچیده، ترجمه شهرام میرزایی دریانی انتشارات ترمه،چاپ اول؛1386،صفحه157-174.
براوان تام،کتاب فلسفه نامهای تجاری،مترجم:عطیه بطحایی،1385
بطحائی عطیه،(1386)،نگرش عمیق به بحث مدیریت نام تجاری در سطوح جهانی .
بهجت بهنام،(1390) ،برند،مفهومی ارزشمند،پویا و پاینده در توسعه بازار،کنفرانس بین المللی برند1390،صفحه 6.
بوجادزیف جرج،ماریا بوجادزیف ( 1381 ) منطق فازی و کاربرد آن در مدیریت، ترجمه: سید محمد حسینی، تهران،انتشارات ایشیق، چاپ اول.
تقی زاده هوشنگ،سلطانی فسقندیس غلامرضا(1389) ارزیابی میزان یادگیرنده بودن سازمان با استفاده از سیستم خبره فازی،نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا،سال نهم، شماره 25، زمستان1389
حافظ نیا محمد (1382) مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سمت
خاکی غلامرضا،(1379) روش تحقیق در مدیریت ،چاپ اول،تهران،مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
دانایی فرد حسن، الوانی سید مهدی، عادل آذر،(1387) روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت:رویکرد جامعه،انتشارات صفار اشراقی.
دهدشتی شاهرخ زهره،تقویفرد محمدتقی،رستمی نسرین،مدلی برای سنجش تأثیر قابلیت اعتماد برند بانکها برتعهد وفاداری مشتریان ،فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال پنجم،شماره 20،زمستان1389 ،صفحه 69-88
رحیم نیا فریبرز،فاطمی زهرا(1391) بررسی نقش واسط ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در تأثیر ارتباط موفق با مشتری و تصویربرند در هتل های5 ستاره مشهد،فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین سال دوم، شماره اول، شماره پیاپی4،بهار 1391.
رنجبریان بهرام ،محمدزاده امیر(1385) تأثیر تعمیم یک نام تجاری به محصولات جدید در صنایع غذایی شهر تهران،اقتصادکشاورزی و توسعه، سال چهاردهم، شماره ۵۳ ، بهار1385.
رهنمای رودپشتی فریدون ،احمدی موسی(1390) ارزشگذاری برند با استفاده از مدل ارزش افزوده اقتصادی،کنفرانس بین المللی برند1390،صفحه 72 تا 88.
رضوانی علیرضا،(1390) حکومت بر ذهن مشتری با جادوی نام تجاری برتر،کنفرانس بین المللی برند1390،صفحه 12.
روستا احمد،بطحائی عطیه(1385) رفتار مصرفکننده،تدوین استراتژی بازاریابی،انتشارات سارگل.
روناسی سید رسول(1387) ایجاد یک برند موفق، اندیشه گسترسایپا،شمار78.
ژواچیمستالر اریک،ساختن برندها بدون تبلیغات رسانهای، گزیده تألیفات اساتید مدعو کنفرانس بین المللی برند 1390،صفحه 2.
سرداری احمد،قاضی زاده مصطفی،تیژری شریفه(1391) بررسی عوامل موثر بر ساخت برند در سطح خرده فروشی پوشاک ایرانی از دیدگاه مشتریان.
سیدجوادین سیدرضا،شمس راحیل(1390) مروری بر مفاهیم برند وارزش ویژه برند از دیدگاه حسابداری و بازاریابی، کنفرانس بین المللی برند1390،صفحه 19.
شریفی مژگان،برندسازی اخلاقی، مجله علمی ترویجی دانشگاه قزوین،دیماه 1390.
صفار راحله، خیری بهرام،(1391) عوامل مؤثر در ارزش نام تجاری،پرتال جامع علوم انسانی.
قبادی شهلا،(1385) سیستم داینامیک(کاربردی از تفکر سیستمی)،سازمان مدیریت صنعتی،چاپ اول،صفحه 39- 54.
قدس محمداسماعیل ،ظروفی مهرداد(1390) فرایند و استراتژیهای برندسازی در صنعت غذایی کشور،کنفرانس بین المللی برند1390،صفحه 15 .
قربانی غلامرضا،قرهئی مریم(1390)، نقش چشمانداز دربرندسازی شرکت.
کاتلرفیلیپ،آرمسترانگ گری،(1385) اصول بازاریابی،مترجم:بهمن فروزنده،اصفهان،آموخته،چاپ هفتم.
کاظمی راد شیرین،(1388) بررسی تاثیر وفاداری مشتریان به برند بر ارزش ویژه برند(جامعه مورد مطالعه :مشتریان کارت الکترونیکی بانک های خصوصی استان گیلان)، پایان نامه کارشناسی ارشد،تابستان1388.
کفاشپور آذر،نیاکان سیدرضا،(1390) شناخت عوامل موثر و تعیین کننده درون سازمانی برای ایجاد یک نام ونشان تجاری برند ارزشمند،فصلنامه علمی پژوهشیکاوشهای مدیریت بازرگانی سال سوم،شماره5،صفحه 97-117.
گنجوی رضا، مرتضوی فر محمدرضا،(1390) استراتژی برندسازی در دهه اول هزاره سوم میلادی ،کنفرانس بین المللی برند1390،صفحه 3.
گنجوی،رضاومرتضویفر،محمدرضا،(1390) نقش ارتباطات بازاریابی و تبلیغات در برندسازی از دید یک طراح ارتباطات،کنفرانس بینالمللی برند1390 ،صفحه 22.
گنجینیا حسین،اخوان فومنی سمانه(1391) نقش شخصیت برند بر رفتار مصرف کننده و چالش های برندسازی،پرتال جامع علوم انسانی.
گیلانی نیا شهرام،موسویان جواد(1389)، تاثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی،فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزا د اسلامی واحد سنندج،سال پنجم،شماره 14،زمستان 1389.
مداح مرتضی(1390) بررسی تاثیر پویایی مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن و پویایی سیستم،پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه یزد.
میرسپاسی ناصر، طلوعی اشلقی عباس،معمارزاده غلامرضا، پیدایی میرمهرداد(1389) طراحی مدل تعالی منابع انسانی در سازمان های دولتی ایران با استفاده از تکنیک دلفی فازی، مجله پژوهشهای مدیریت شماره 87،زمستان 1389.
وظیفه دوست،خیری بهرام،روحانی مریم(1389) وفاداری نسبت به برند و ریسک گریزی،فصل نامه برند، شماره چهارم،بهار 1389.
یادگاری سمیه ،کریمی صبا،(1390)نام تجاری-جایگاهسازی آن در بازارهای رقابتی،کنفرانس بینالمللی برند1390،صفحه 20.
یزدانی شهره،(1390) برند و اهمیت آن در کسب وکار،کنفرانس بین المللی برند1390،صفحه 8.
مصاحبه با دکترامیرشاهی پیرامون برند،(1390)،www.brandmagazine.ir.
گزارش دومین کنفرانس بین المللی برند،ماهنامه تدبیر، شماره 190،اسفند 1386،صفحه 74-77.
منابع و مأخذ انگلیسی
Aaker D. (2010) Improve your brand I.D, Marketing Review.
Ahmad z.u,Johnson j.p,Boon l.c(2004) Dose country of origin,matter for Low-Involvement products، Interational Marketing Review,vol.21,no.1 ,pp.102-120.
Ambler T (2003)Marketing and the Bottom Line: The marketing metrics to pump up cash flow, 2 ed, Pearson Education, Harlow.
Aligica PD.(2006)Institutional and stakeholder Mapping:Framework for policy Analysis and Institutional change,public organization review,Vol. 6: 79-90.
Atilgan E,Aksoy S,Akinci S( 2007 )Determinants of the brand equity,Marketing Intelligence and Planning,Vol.23 No.3, pp. 237-248 .
Chernatony Leslie(2006) From Brand Vision to Brand Evaluation,M.A.Butterworth-Heinemann.
Clottey T.A,Collier D.A,Stodnick M( 2008)Drivers of customer loyalty in a retail store environment,Journal of Service Science,Vol.1 No.1, pp. 35-48.
Davis S.M,(2000) Brand asset management,Driving profitable growth though your brands,Jossey bass Inc:New York.
Dean D.H(2004) Evaluating Potential Brand Associations Through Conjoint Analysis and Market Simulation,journal of product&brand management,vol.13, No.7,pp.506-513.
DevasagayamP.Raj,CherylL.Buff,TimothyW.Aurand,KimberlyM.Judson"(2010)Buildingbrand community membership within organizations: a viable internal branding alternative ,Journal of Product & Brand Management,19/3,210-217.
Didier Louis,Cindy Lombart (2010) Impact of brand personality on three major relational consequences (trust, attachment, and commitment to the brand,Journal of Product & Brand Management,19/2,114-130.
Donald T. (2010) Success factors in establishing your brand. Franchising and Licensing Association, Retrieved from http://www.flasingapore.org/info_branding.php.
Doyle P. (1990) Building successful brands:The strategic options, Journal of consumer Marketing, Vol. 7 , 5-20.
Gafarian.v(2006)Branding strategy [serial online];Available from:URL: www. info-tmba.ir/artbank/89. pdf.[Persian].
Ghodeswar Bhimrao.M.(2008) Building brand identity in competitive markets:a conceptual model, Journal of Product & Brand Management, Vol. 17 No. 1,Emerald Group Publishing Limited, pp. 4-12.
Gil R.B., Andres E.F., Salinas E.M(2007)Family as a source of consumer-based brand equity,Journal of Product & Brand Management, Vol.16 No.3, pp. 188-199.
Glynn M.S., Motion, J., Brodie R.J(2007)Sources of brand benefits in manufacturer-reseller B2B relationships, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol.22 No.6, pp. 400-409.
Haigh David,(2000) Brand valuation:Measuring your Brand,Chief Executive of Brand Finance plc ICA-report.may 2000.
Hao Zhang,Javier Calvo-Amodio, Karl R. Haapala(2013) A conceptual model for assisting sustainable manufacturing through systemdynamics, Journal of Manufacturing Systems.
Hatch M.J.,Schultz M.(2001) Are the Strategic Stars Aligned for your Corporate Brand? Harvard Business Review, Vol. 79, No. 2, pp. 128-134.
Hsieh A.T, Li C.K(2007) The moderating effect of brand image on public relations perception and customer loyalty,Journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol.26 No.1, pp. 26-42.
Halliday Sue,Kuenzel Sven (2008)Journal of Product & BranManagement ,Vol.17, No.5, pp. 293–304.
Izidean aburawi, khalid hafeez,(2009)managing dynamics of human resource and knowledge managemenet in organization through system dynamics modeling, international journal of sciences and techniques of automatic contorol & computer engineering IJ-STA.
Keller K.(2008) Strategic brand management: Building, Measuring, and Managing.
Keller K.L , Lane Kevin , (1993)Conceptualizing,Measuring and Managing Customer-Based Brand Equity , Journal of Marketing , 51(1) , 1-22 .
Keller K.L, Lehamnn D( 2003 ) How do brands create value? Marketing Management , 12(3) , 26 – 31
Kibira D, Jain S, McLean CR.( 2009)A system dynamics modeling framework for sus-tainable manufacturing In:Proceedings of the 27th annuall system dynamicssociety conference.
Kiran V.,Karande K.W. (2002)characteristics and retailer policies on response to retail price promotions: Implications for retailers, Available online 29 March 2002.
Kim Kyung Hoon. , Kim Kang Sik. , Kim Jong Ho.,Kang Suk Hou. (2008) Brand
equity in hospital marketing,Journal of Business Research , 61, 75–82.
Kostelijk Erik (2008)Commentary Identity based marketing: a new balancemarketing paradigm, European Journal of Marketing,Vol. 42, No. 9, pp.907-914.
Kotler Philip(1991)principals of marketing،prentice-hall,fifth Edition.
Kotler Philip (2001) Marketing Management, the Millennium Edition, Upper Saddle River, Prentice Hall.
Kotler Philip,keller, Kevin (2006)Marketing Management, Twelfth Edition, Prentice Hall.
Lane D.C., Oliva R. (2000) The greater whole: towards a synthesis of system dynamics and soft systems methodology,European Journal of OperationalResearch.
Laforet Sylvie (2010) managing brands: A contemporary perspective,Mac Graw‐ Hill Education.
Lee J.S.,Back K.J( 2009) Reexamination of attendee-based brand equity,Tourism Management, pp. 1-7.
Leuthesser.L.(1995) Brand equity:The halo effect measure, European Journal of Marketing, 29(4), 57-66.
Lu Jiang,Kadan Joseph,Boatwright Peter(2008) The dirt on bikes: an illustration of CARTmodels for brand differentiation,Journal of Product & Brand Management, vol.17, No.5, pp. 317–326.
Mangold, Glynn Miles,Sandra Jeanquart (2007) The Employee Brand: Is Yours
an All-star?, Journal of Business Horizons Vol. 50 No 5 P.P 423-433.
Martinez E.,Montaner T., Pina J. M. (2008) Brand extension feedback- The role of advertising ,Journal of Business Research, 62 (2009), 305-313.
NISTEP (2007) Report No.100 Science Map 2004,Study on Hot Research Areas (1999-2004) by Bibloimetric Method;Publication Date: Jun. 2007 , http://www.nistep.go.jp/ achiev/ ftx/eng/rep100e/idx100e.html.
Okoli C.,Pawlowski S.DThe Delphi method as a research tool:an example, design considerations and applications,Information and Management, Vol.42, 2004.
Olson E.L (2008)The implications of platform sharing on brand value,Journal of Product & Brand Mnagement , Vol.17 No.4 , pp. 244-253.
Paluszek John (2005) Ethics and Brand Value: Strategic Differentiation.
Pamela L.Alreck,Robert B.Settle. (1999) Strategies For Bulding Consumer Brand Preference,Journal Of Products&Brand Management ,VOL.8 No.2, pp.130-144. Papasolomou Ioanna,Vrontis Demetris(2006)Building Corporate Branding Through Internal Marketing: the Case of the UK Retail Bank Industry, Journal of Product & Brand Management Vol. 15 No 1 P.P 37-47.
Parment, Anders (2008) Distribution Strategies for Volume and Premium Brands in Highly Competitive Consumer Markets,Journal of Retailing and Consumer Services Vol.15 No.4 P.P 250-265.
Roulac S.E. (2006) Brand + beauty + utility = property value, Property Management,Vol.25 No.5, pp. 428-446.
Rowley J.(2004) Online branding: the case of McDonald’s,British Food Journal, Vol. 106 No. 3, Emerald Group Publishing Limited, pp. 228-237.
Sagar Mahim, Deepali Singh, Agrawal D. P (2006) Framework of Ethical Brand Positioning: A Case Study of Anchor, Journal of Management Research 6(2):72–83.
Sheth Jagdish N.,Parvatiyar Atul.,Shainesh G(2007) Customer Relationship Management,New Dehli ,TATA McGRAW HILL.
Shi T., Gill R.(2005)Developing effective policies for the sustainable development of ecological agriculture in China: the case study of Jinshan County with a systems dynamics model,Ecological Economics.
Simmons,Geoffrey J.(2007)i-Branding: developing the internet as a branding tool,Marketing Intelligence & Planning, Vol. 25 No. 6, 2007, Group Publishing Limited, pp.544-562.
Simoes C., Dibb (2001)Rethinking the brand concept: new brand orientation,Corporate Communications: An International Journal, Vol. 6 No. 4, pp. 217-24.
Spector J.M., Christensen D.L., Sioutine A.V., McCormack D. (2001)Models and simulations for learning in complex domains: using causal loop diagrams forassessment and evaluation,Computers in Human Behavior.
Sterman J. D(2000) Business dynamics: System thinking and modeling for a complex world,Irwin: McGraw-Hill.
Sun Lucia , Ghiselli Richard F ,(2010) Developing a Conceptual Model of Brand Equity in the Hotel Industry Based on Aaker’s Perspective,Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism , 11,147–161.
Sweeny J. , Swait J.( 2008)The Effects of Brand Credibility on Customer Loyalty ,Journal of Retailing and Consumer Services .vol,15. No, 8. pp .179-193.
Vesel P., Zabkar V. (2009) Managing customer loyalty through the mediating role of satisfaction in the DIY retail loyalty program,Journal of Retailing and Consumer Services, 16 (2009), 396-406.
Xu Bill Jing. ,Chan Andrew, (2010) A conceptual framework of hotel experience and customer-based brand equity some research questions and implications International Journal of Contemporary Hospitality Management , 22(2) , 174-193.
Yoo B.(2008) Cross-national invariance of the effect of personal collectivistic orientation on brand loyalty and equity, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics , Vol. 21 No.1 , pp.41-57.
Zeithaml V.A. (1988) Consumer perceptions of price, quality, and value: a meansend model and synthesis of evidence, Journal of Marketing, 52 (3). 2-22.
Jump up http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8910121450
www.Interbrand.com /Best Global Brands 2007.
.Jump up http://www.civilica.com/Paper-MIEAC01-MIEAC01_245.html