فهرست:
عنوان فهرست مطالب شماره صفحه
فصل اول : 1
1-1. مقدمه. 2
1-2. بیان مسئله. 3
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4
1-4. اهداف تحقیق.. 6
1-4-1. هدف اصلی.. 6
1-4-2. اهداف فرعی.. 6
1-5. سوالات تحقیق.. 6
1-5-1. سوالات و فرضیات اصلی.. 6
1-5-2. سوالات و فرضیات فرعی.. 7
1-6. مدل مفهومی پژوهش... 9
1-7. قلمرو زمانی و مکانی تحقیق.. 10
1-7-1. قلمرو موضوعی.. 10
1-7-2. قلمرو مکانی.. 10
1-7-3. قلمرو زمانی.. 10
1-8. تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق.. 10
فصل دوم : 12
2-1. مقدمه. 13
2-2. تجارت الکترونیکی.. 14
2-2-1. منافع تجارت الکترونیکی.. 15
2-3. بازار الکترونیکی.. 18
2-3-1. اجزای تشکیل دهنده بازار الکترونیکی.. 20
2-3-2. انواع بازار الکترونیکی.. 20
2-4. آمادگی الکترونیکی.. 21
2-4-1. لزوم آمادگی الکترونیکی.. 23
2-4-2. اهداف آمادگی الکترونیکی.. 24
2-4-3. ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. 25
2-5. بنگاه های کوچک و متوسط.. 29
2-6. بکارگیری بازار الکترونیکی توسط بنگاه های کوچک و متوسط.. 32
2-6-1. کسب وکارهای کوچک... 32
2-6-2. کسب وکارهای متوسط.. 32
2-7. صنعت فرش... 34
2-7-1. فرش و بازار الکترونیکی.. 36
2-8. نمونه ای از بازارهای الکترونیکی عمومی.. 37
2-8-1. ebay. 37
2-8-2. علی بابا 38
2-8-3. بازار الکترونیکی ایران. 39
2-9. جمع بندی ادبیات موضوعی.. 40
2-10. پژوهش های پیشین.. 42
2-10-1. تحقیقات داخلی.. 42
2-10-2. تحقیقات خارجی.. 45
فصل سوم : 54
3-1. مقدمه. 55
3-2. روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش... 55
3-2-1. روش تحقیق از منظر هدف پژوهش... 55
3-2-2. روش تحقیق از منظر فرایند و روش گردآوری اطلاعات.. 57
3-3. متغیرهای پژوهش... 58
3-3-1. تقسیم بندی متغیرها بر اساس رابطه. 58
3-3-2. تقسیم بندی متغیرها بر اساس ارزش... 59
3-3-3. تعریف متغیرها 60
3-4. جامعه و نمونه آماری.. 65
3-4-1. جامعه آماری.. 65
3-4-2. نمونه آماری.. 66
3-4-3. نمونه گیری.. 66
3-4-4. برآورد حجم نمونه. 66
3-5. روش گردآوری اطلاعات.. 67
3-5-1. مقیاس بندی پاسخ سوالات پرسشنامه. 68
3-5-2. روش توزیع پرسش نامه. 69
3-5-3. روائی و پایائی ابزار پژوهش... 69
3-6. تجزیه و تحلیل داده و آزمون فرضیه. 72
3-6-1. تجزیه و تحلیل داده ها 72
فصل چهارم : 75
4-1. مقدمه. 76
4-2. آمار توصیفی.. 76
4-2-1. تحصیلات.. 77
4-2-2. رشته تحصیلی.. 78
4-2-3. سابقه کار 79
4-2-4. سمت سازمانی.. 80
4-3. آمار استنباطی.. 81
4-3-1. آزمون فرضیات.. 82
4-3-2. رتبه بندی عوامل.. 96
4-4. ارزیابی آمادگی 5شرکت فعال در صنعت فرش... 101
فصل پنجم : 106
5-1. مقدمه. 107
5-2. تحلیل نتایج جمعیت شناختی.. 108
5-3. مقایسه نتایج پژوهش با نتایج پژوهش های پیشین.. 108
5-4. ارائه پیشنهادها 119
5-5. محدودیت های پژوهش... 121
5-6. پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی.. 122
منابع. 124
پیوست شماره 1.. 129
پیوست شماره 2.. 132
پیوست شماره 3.. 136
عنوان فهرست جدولها شماره صفحه
جدول 2-1. عناوین شاخص های مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. 27
جدول 2-2. مقایسه شاخص های الگوهای مذکور با مدل مورد بررسی این تحقیق.. 28
جدول 2-3. خلاصه ای از پژوهش های مرتبط و یافته های آن ها 49
جدول3-1. تعریف عملیاتی.. 61
جدول 3-2 طیف لیکرت.. 69
جدول 3-3. سوالات مربوط به هر متغیر. 69
جدول 3-4. آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق.. 72
جدول 4-1. توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب تحصیلات.. 77
جدول 4- 2. توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی.. 78
جدول 4-3. توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب سابقه کار 79
جدول 4-4. توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب سمت سازمانی.. 80
جدول 4-5. اهمیت عوامل فنی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 83
جدول 4-6. اهمیت بعد قابلیت تبادل اطلاعات برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 84
جدول 4-7. اهمیت بعد زیرساخت الکترونیکی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 85
جدول 4-8. اهمیت بعد استانداردها برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 86
جدول 4-9. اهمیت بعد سازگاری برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 87
جدول 4-10. اهمیت عوامل سازمانی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 87
جدول 4-11. اهمیت بعد زیرساخت تغییر برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 88
جدول 4-12. اهمیت بعد رهبری و مدیریت برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 89
جدول 4-13. اهمیت بعد فرهنگ سازمانی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 90
جدول 4-14. اهمیت بعد زیرساخت مالی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 90
جدول 4-15. اهمیت بعد ساختار سازمانی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 91
جدول 4-16. اهمیت بعد محصول/خدمات برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 92
جدول 4-17. اهمیت عوامل بین سازمانی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 93
جدول 4-18. اهمیت بعد مشتریان/تامین کنندگان برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 94
جدول 4-19. اهمیت بعد رقبا برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 95
جدول 4-20. اهمیت عوامل محیطی برای آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط در بازار الکترونیکی.. 95
جدول 4-21. آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت ابعاد عوامل فنی در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی 96
جدول 4-22. میانگین رتبه مرتب شده هر یک از ابعاد عوامل فنی.. 97
جدول 4-23. آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت ابعاد عوامل سازمانی در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی 97
جدول 4- 24. میانگین رتبه مرتب شده هر یک از ابعاد عوامل سازمانی.. 98
جدول 4-25. آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت ابعاد عوامل بین سازمانی در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی 98
جدول 4-26. میانگین رتبه مرتب شده هر یک از ابعاد عوامل بین سازمانی.. 99
جدول 4-27. آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت ابعاد در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی.. 99
جدول 4-28. میانگین رتبه مرتب شده هر یک از ابعاد. 100
جدول 4-29. آزمون معناداری تفاوت میانگین رتبه میزان اهمیت تمامی مولفهها در آمادگی سازمانها برای بازار الکترونیکی.. 100
جدول 4-30- میانگین رتبه مرتب شده مولفه ها 101
منبع:
منابع فارسی
آقازاده، هاشم.، مهرنوش، مینا. و استیری، مهرداد. (1387). شناسایی بسترهای بهکارگیری بازاریابی الکترونیکی در بنگاههای ایران از دیدگاه خبرگان. پایگاه نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره3، شماره8.
الوداری، حسن. (1384). بازاریابی صنعت نساجی در جهان: بررسی موردی ژاپن، تایوان، کره، چین. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بازرگان، عباس.، سرمد، زهره. و حجازی، الهه. (1385). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ دوازدهم، تهران، موسسه انتشارات آگاه.
تولایی، روحا... و علیرضایی، ابوتراب. (1387). بررسی نقش بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه فعالیتهای اقتصادی. پایگاه مقالات علمی مدیریت.
جونز، ملانی. و جونز، راویجین. (2004). چالشهای انتقال فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط. مترجم گروه مدیریت فناوری سازمان مدیریت صنعتی، پایگاه مقالات علمی مدیریت.
حاج کریمی، عباسعلی. و عزیزی، شهریار. (1387). مدل عوامل موثر بهکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک. فصلنامه پژوهشهای بازرگانی، شماره48، صص 229-191.
حسینی، م. و پرمه، ز. (1383). ساختار بازار جهانی فرش دستباف. پژوهشنامهی بازرگانی، صص132-114.
خاکی، غلامرضا. (1384). روش تحقیق با رویکرد به پایاننامه نویسی. انتشارات بازتاب، چاپ دوم.
داناییفرد، حسن.، الوانی، سید مهدی. و آذر، عادل. (1386). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. انتشارات صفار، چاپ دو.
سرمد، زهره.، بازرگان، عباس.و حجازی، الهه. (1385). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه.
سکاران، اوما. (1381). روش های تحقیق در مدیریت. ترجمه: محمد صائبی و شیرازی. چاپ دوم. تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
سمیعزاده، رضا. و چهارسوقی، کمال. (1386). ارائه مدلی به منظور ارزیابی عملکرد سازمانهای کوچک و متوسط در اتخاذ تجارت الکترونیکی.
سی.لاودن، کنث.و پی.لاودن، جین. (2010). سیتمهای اطلاعات مدیریت. مترجمان: محمدنبی، سینا. و بهروز، امیرحسین. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
سی.لاودن،کنث.و پی،لاودن، جین. (2011). سیستمهای اطلاعاتی مدیریت. مترجمان: مستفوی، سید اکبر. و حسینی،سید مجتبی. تهران: انتشارات فدک ایساتیک.
شاکری، عباس. (1383). عوامل تعیین کننده صادرات غیر نفتی ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره 21.
شم آبادی، محمدعلی. و خداداد حسینی، سید حمید. (1386). بازاریابی صادراتی فرش دستبافت ایران: بررسی عوامل مؤثر و آسیب شناسی. پژوهشنامه بازرگانی، شماره 43.
شیولسون، م. (1383). استدلال آماری در علوم رفتاری، ترجمه کیامنش، تهران، جهاد دانشگاهی، ج اول، ص 35.
صابری، ابراهیم. (1382). جایگاه فرش دستباف در اشتغال شهری و روستایی. مجموعه مقالات اولین سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران، تهران.
صباحپور، م. (1389). نقش اینترنت بر بازاریابی سنتی. مدیریت بازاریابی: تجارت الکترونیک و بازاریابی سنتی.
صبوری خسروشاهی، حبیب. (1382). تحقیق پیرامون راههای جلب اعتماد خریداران خارجی فرش دستبافت ایران. مرکز تحقیقات فرش دستبافت ایران.
صنایعی، علی. و میرلوحی، فرحناز. (1382). روشهای نوین تجارت و تجارت الکترونیکی فرش دستباف. مجموعه چکیده مقالات سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران، وزارت بازرگانی.
ظفر حیدری، فرید. (1383). ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی صنایع ایران، نشریه فرهنگ مدیریت.
عزیزی، فیروزه. (1382). مقایسه تطیبقی سیاستهای تجاری ایران و سایر تولید کنندگان فرش
دستباف. مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران.
فرزام نیا، عطا. (1387). بازارهای الکترونیکی: راهکاری مناسب برای خروج از بحران. روزنامه فناوران.
قزآنی قمصری، ایمان.، قدرتی، حسن.و رضایی، حسین. (1389). عوامل مؤثر بر صادرات فرش دستباف در قالب ماتریس سوات مطالعه موردی تعاونیهای فرش در استان اصفهان، تعاون، شماره 21، دوره جدید(2)، 61-49.
گلریز، جک دی. روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران. (1379). مترجم: حریری، نجلا. تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی، ص 345.
گال، مردیت. و همکاران. (1382). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. مترجمان: نصر، احمدرضا. و دیگران، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و سمت، چاپ اول، ج1.
موحدی، مسعود.(1390). تعیین وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط ایران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره58، صص57-33.
موحدی، مسعود. و یاقوتی، محسن. (1387). ارایه الگویی برای سنجش آمادگی الکترونیکی در کسب و کارهای کوچک و متوسط دفاعی کشور. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 12، صص 27-50.
ملکی نژاد، امیر. (1386). تحلیلی بر نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی. فصلنامه راهبرد یاس، شماره8.
نوری، روحا... (1386). بررسی میزان بلوغ الکترونیکی شرکتهای صنعتی صادرکننده، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 42 ، صص165 - 147 .
هومن، حیدرعلی. (1387). استنباط آماری در پژوهش رفتاری، تهران، سمت، ص 32.
یدالهی فارسی، جهانگیر.، آقاجانی، حسنعلی.و آقاجانی، علی اکبر. (1388). شناسایی عوامل داخلی موثر بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط و ارایه مدلی اثربخش. شماره 14، صص28-12.
یزدانی،پویا. (1389). ارزیابی آمادگی الکترونیکی معرفی مدل متناسب با صنایع تولیدی و خدماتی کشور.
یونیدو. (2003). استراتژی افزایش مشارکت مؤثر و رقابتی بخش صنایع کوچک ومتوسط در اقتصادی وصنعتی جمهوری اسلامی ایران. مترجمان: شقاقی، عبدالرضا. و تعاون، مسعود. سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره2.
منابع لاتین
Akkeren, J.K.V. & Cavaye, A.L.M. (2000). Factors Influence on Entry-level Electronic Commerce Adoption in the Automobile Industry in Australi. Working Paper.
Alam, S.S., Khatibi, A., Ahmad, M.I.S. & Ismail, H.B. (2007). Factors affecting e-commerce adoption in the electronic manufacturing companies in Malaysia. International Journal of Commerce & Management, Vol 17, No.1/2, pp.125-139.
Al-Qirim, Nabeel.(2004). Electronic commerce in small and medium-sized enterprises: frameworks, issues and implications. Idea Group Publishing.
Beck, R., Koenig, W. & Wigand, R. T. (2003). The Efficient Usage of e-Commerce Applications by SMEs in the Retail/Wholesale Industry: A Four-Nation Comparison. Ninth Americas Conference on Information Systems, pp.697-706.
Bui, T., Sebastian, I., Jones, W., & Naklada,S. (2002). E-Commerce Readiness in East Asian APEC Economies- A Precursor to Determine HRD Requirements and Capacity Building. The APEC Study Center, Bangok, Thailand, pp.1-80.
Damaskopoulos, P. & Evgeniou, T.(2003). Adoption of New Economy Practices by SMEs in eastern Eurpe. European Management Journal, vol. 21, no.2, pp. 133-145.
Elahi, Shaaban. & Hassanzadeh, Alireza.(2009). A framework for evaluating electronic commerce adoption inIranian companies. International journal of information management. pp 27-36.
Fawzy, Lara. & Dowrski, Lucas. (2011). Emerging business online: global markets and the power of B2B internetmarking. published by Pearson education,Inc.
Fu, Hsin-pin., Ho, Yung-ching., Chen, Roger. & Chein, PeiHsinang. (2006). Factor affecting the adoption of electronic marketplaces. international journals of operation and production management.vol 26,no 12. pp.1301-1324.
Gottschalk, Petter. & Abrahamsen, Anne foss.(2002). Plans to utilize electronic marketplaces: case of B2B procurement markets in Norway.industrial management and data system. Pp. 325-331.
Gunasekaran, A. & Ngai, E.W.T. (2008). Adoption of E-procurement in Hong Kong: an empirical research. International Journal of Production Economics, 113, pp.159–175.
Hourali, M., Fathian, M., Montazeri, A. & Hourali, M. (2008). A Model for E-Readiness Assessment of Iranian Small and Medium Enterprises. Journal of faculty of engineering, vol.41, no.7.
Julta, D., Bodorik, P. & Dhaliwal, J. (2002). Government Support for the E-Readiness of Small and Medium Sized Enterprises. Proceeding of the 35th Annual Hawaii International Conference on System Sciences.
Ling .C.y. (2001). Model of Factors Influences on Electronic Commerce Adoption Diffusion in Small &Medium Sized Enterprise. Curtin University of Technology, Working Paper.
Molla, A. & Licker, P.S. (2005). E-Commerce Adoption in Developing Countries: A model and Instrument, Information & Management, no. 42, pp. 877-899.
OECD. (2002). Measuring the Information Economy. access at: www.oecd.org/dataoecd/16/14/1835738.pdf.
Rashid, M.A. & Al-Qirim, N.A. (2001). E-Commerce Technology Adoption Framework by New Zealand Small to Medium Size Enterprises.pp 63-70.
Ramayah, T., Sulaiman, M., Lim, C. Y. & Jasmine, Y. A. L. (2004). SME E-Readiness: Is It Unidimensional or Multidimensional? The Proceedings of the 3rd International Conference on Small and Medium Sized Enterprises in a Global Economy, Economic Resilience in East Asia, Selangor, Malaysia.
Rao, s.s., Metts, G. & Monge, C.M. (2003). Electronic Commerce Development in SMEs: A Stage Model and Its Implication. Business Process Management Journal, 9-1, pp. 11-32.
Raymond, L. (2001). Determinants of Web Site Implementation in Small Businesses. Internet Research, Electronic Networking Applications and Policy, vol.11, no.5, pp.411- 424.
Rizk. N. (2004). E-Readiness Assessment of Small and Medium Enterprises in Egypt: A Micro Study. Topics in Middle Eastern and North African Economies, Electronic Journal, vol. 6, Middle East Economic Association and Loyola University of Chicago.
Robbins, S.P & Coulter, M. (2005). Management. 8th edition, Pearson PrenticeHall.
Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations, NY: Free Press.
Rui, Guo. & Yunjie, Xu. (2006). The adoption of internet-based Business-to-Business E-marketplacess among small and medium enterprisesin their international marketing practices.
Runes, Dagobert. Dictionary of Philosophy. S.V. Methodology.
Sadowsky, G. (2005); E-Readiness Guides, http://www.ereadinessguide.org (retrieved on 2009-02-02).
Seyal, A.H. & Rahman, N.M.A. (2006). Predictive indicators of electronic commerce adoption in regional small and medium enterprises. this chapter appear in the book, Global Electronic Business Research: Opportunities and Directions edited by Nabeel Al-Qirim, Idea Group Inc.
Seyal, A.H., Awais, M.M., Shamail, S. and Abbas, A. (2004). Determinants of Electronic Commerce in Pakistan: Preliminary Evidence from Small and Medium Enterprises. Electronic Markets, Vol 14, No 4, pp. 372–387.
Stockdale, Rosemary. & Standing, Craig. (2004). Benefits and barriers ofelectronic marketplace participation: an SME perspective. The journal of enterprise information management. vol. 17, no 4. pp.301-311.
Stockdale, Rosemary. & Standing, Craig. (2002). A framework for the selection of electronic marketplaces: a content analysis approach.Electronic networking applications and policy.vol 12, no 3. pp.221-234.
Turban, E., Dave, K.J. & Kyu, L.D. (2002). Electronic Commerce: A Managerial Perspective, Prentice Hall.
Warkentin, Merril. (2002). Business to Business electronic commerce: challenges and solutions. Idea Group Publishing.
Wang, J.C. & Tsai, K.H. (2002). Factors in Taiwanese firm’s Decision to Adopt Electronic Commerce: An Empirical Study. The World Economy, Vol.25, November & August, PP. 1145-1167.
Zhu, K., Kraemer, K.L. & Xu, S. (2002). A Cross-Country study of Electronic Business Adoption Using the Technology - Organization – Environment Framework. Proceedings of 32nd International Conference on Information Systems, pp. 337-348.
Zoltan Alpar, Fekete. (2010). Matchmaking framework for B2B E-marketplaces. Informatica Economica. Vol. 14, no. 4, pp. 164-170.