فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات پژوهش
11مقدمه.......................................................................................................... 2
12 موضوع تحقیق .......................................................................................................... 2
13 بیان مسأله.......................................................................................................... 2
14 اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق................................................................................... 4
15 چارچوب نظری تحقیق......................................................................................................... 5
16 اهداف پژوهش................................................................................................................. . 7
17 فرضیات تحقیق................................................................................................................... 7
18 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش................................................................... 8
181متغیر وابسته: اعتماد..... ............................................................................................. 8
182 متغیر مستقل: مدیریت مشارکتی ........................................................................ 8
1821 مشارکت در زمینه اجتماعی.............................................................................................. 9
1822مشارکت انفرادی................................................................................................................. 9
1823مشارکت اقتصادی استراتژیک................................................................................ 9
19 قلمرو تحقیق...................................................................................................................... 9
عنوان صفحه
فصل دوم : مبانی نظری و ادبیات تحقیق
بخش اول. ......................................................................................................... 11
21اعتماد. ............................................................................................................. 11
211 تعریف اعتماد............................................................................................................. 11
212 فرایند اعتماد....................................................................................................... 13
213پویایی ایجاد اعتماد.............................................................................................. 15
214مفاهیم مشابه با اعتماد ........................................................................................ 17
215 اعتماد سازی.............................................................................................. 18
216شیوه های تقویت اعتماد سازی ................................................................................. 18
217ابعاد اعتماد ........................................................................................................ 20
2171 اعتماد مبتنی بر شناخت.................................................................................. 20
2172 اعتماد مبتنی بر تاثیر....................................................................................... 21
2173 گرایش به اعتماد .............................................................................................. 21
218پیامد های کمبود اعتماد ........................................................................... 22
بخش دوم .................................................................................................................................... 24
22 مدیریت مشارکتی..................................................................................................................... 24
221 نظریه دموکراسی ...................................................................................... 25
222نظریه نگرش انسانی.............................................................................. 25
223 دیدگاه ایدئولوژیکی .................................................................................................... .25
224 ابزار مدیریتی .................................................................................................. 26
عنوان صفحه
225 مفهوم مشارکت .................................................................................................... 27
226 تعریف مشارکت . ............................................................................................................... 27
227 پیش نیاز مشارکت..................................................................................................... 28
228مفهوم مدیریت مشارکتی .................................................................................... 29
229تعریف مدیریت مشارکتی ....................................................................................... 29
2210فلسفه مدیریت مشارکتی...................................................................................... 30
بخش سوم ................................................................................................................... 31
23رهبری خدمتگزار............ ..................................................................................... 31
231تعریف رهبری........... . ................................................................................ 31
232تعریف رهبری خدمتگزار ................................................................................... 32
233 تعریف مفهومی ........................................................................................... 34
234 مولفه های رهبری خدمتگزار ............................................................................ 34
2-3-4-1خدمت رسانی ....................................................................................... 35
2-3-4- 2تواضع و فروتنی .................................................................................. 35
2-3-4-3 قابلیت اعتماد ....................................................................................... 35
2-3-4-4مهرورزی .................................................................................................... 36
235ویژگی رهبران خدمتگزار ...................................................................................... 36
236ویژگی عملیاتی......................................................................................................................... 36 237اهمیت رهبری خدمتگزار ..................................................................................................37
عنوان صفحه
238 مزایای رهبر خدمتگزار ........................................................................................... 38
239 تئوری رهبری خدمتگزار ................................................................................... 39
2310 تئوری رهبری خدمتگزار پترسون ......................................................................... 43
بخش چهارم.............................................................................................................................................. 47
24پیشینه تحقیق............ ......................................................................................... ...............47
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
31مقدمه ............................................................................................................................ 55
32 روش تحقیق...................................................................................................................... 55
33 جامعه آماریو نمونه................................................................................................................... 55
34روش جمع آوری داده ها....................................................................................................... 57
35ابزار جمع آوری داده ها.................................................................................................... 57
36روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها............................................................ 60
361اعتبار (روایی)............................................................................................................ 60
362اعتماد (پایایی)......................................................................................................... 60
37روشهای آماری تجزیه و تحلیل............................................................................................ 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
41مقدمه ...................................................................................................................................... 63
42 توصیف پاسخ دهندگان............................................................................................................. 64
421 توصیف پاسخ دهندگان از نظر جنسیت....................................................................... 65
عنوان صفحه
422 توصیف پاسخ دهندگان از نظر سابقه خدمت..........................................................................66
423 توصیف پاسخ دهندگان از نظر سمت شغلی................................................................... 67
43 توصیف متغیرهای تحقیق .............................................................................................. 68
431 توصیف متغییر مشارکت انفرادی................................................................................ 68
432 توصیفمتغییر مشارکت اجتماعی .................................................................................. 69
433توصیف متغییر مشارکت اقتصادی /استراتژیک ........................................................ 70
434توصیف متغییر مدیریت مشارکتی .................................................................................... 71
435توصیف متغییر اعتماد ..................................................................................................... 72
436توصیف متغییر رهبری خدمتگزار ................................................................................... 73
44 آزمون فرضیات................................................................................................................. 74
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
51مقدمه ................................................................................................................................. 83
52 نتایج آمار توصیفی................................................................................................................. 84
53نتایج آزمون فرضیات............................................................................................................. 85
5-3-1آزمون فرضیه 1 ..................................................................................................... 85
5-3-2آزمون فرضیه 2 ........................................................................................................ 86
5-3-3آزمون فرضیه 3 .......................................................................................................... 86
5-3-4آزمون فرضیه 4 ..................................................................................................... 87
55پیشنهادات .......................................................................................................................... 88
عنوان صفحه
551 پیشنهادات کاربردی....................................................................................................... 88
552 پیشنهادات به محققین آتی..................................................................................... 89
56 محدودیت های تحقیق......................................................................................................... 90
منابع و مأخذ................................................................................................................................ 91
پیوست ها................................................................................................................................ 95
منبع:
منابع و مأخذ:
الوانی ،سید مهدی (1388). مدیریت عمومی . نشر نی . چاپ سی و ششم تهران
پناهی، بلال(1387).اعتماد و اعتماد سازی در سازمان، پیک نور،سال هفتم ، شماره 4 ،ص ص88-101
حضرتی،محمود. محمدی، فرشته . (1389)سنجش مولفه هایی خدمتگزاری مدیران سازمان هایدولتی (مبتنی بر تئوری ارزشمند رهبری خدمتگزار) دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس . سال هفتم شماره 29
حسن پور ،اکبر (1383). مدلی برای رهبری خدمتگزار . تدبیر شماره 153
حنیفر، حسین؛ مقیمی، سید محمد. جندقی،غلامرضا و همکاران.(1388) بررسی رابطه مولفه های اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان (در سازمان جهاد کشاورزی و آموزش وپرورش قم). نشریه مدیریت دولتی. دوره 1. شماره 2
درامی،زینب؛ نوری،ابوالقاسم ومولوی،حسین(1391).رابطه بین حکایت سازمانی ادراک شده و فرهنگ مشارکتی باتعهد سازمانی در میان پرستاران بیمارستان خصوصی و دولتی تهران .مدیریت اطلاعات سلامت.دوره نهم. شماره ششم
دانایی فرد، حسن ؛رجب زاده،علی وحصیری، اسد(1388).ارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران، مجله پژوهشهای مدیریت،، شماره 4 ،ص ص59-90
رهنورد،فرج اله (1387). تبیین فلسفه مدیریت مشارکتی،فصلنامه مرکز آموزش مدیریتدولتی شماره 44
رهنورد، فرج اله (1387) . مدیریت مشارکتی، تئوری و عمل ، مرکز آموزش مدیریت دولتی
رهنورد، فرج اله،. پیش نیاز تصمیم گیری مشارکتی پیام مدیریت شماره 33
رهنورد، فرج اله. (1385) دیدمان مشارکت . موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
سکاران، اوما(1380) .روش های تحقیق در مدیریت ، مترجم دکتر محمد صائبی ، دکتر محمود شیرازی ناشر مرکز آموزش مدیریت دولتی چاپ چهارم
سید عامری،میر حسن(1388). تبیین رابطه بین مولفه های مدیریت مشارکتی به عنوان شیوه موثر و انگیزش کارکنان ادارات تربیت بدنی استان آدربایجان غربی،مدیریت ورزشی،شماره 1،ص ص5-17
شادمان، شیرزاد (1387). بررسی تاثیر سطوح تصمیم گیری مشارکتی بر تعهد سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رشت.
شفیعی ، عین اله ؛ دکتر مسعودی، عصمت(1385). آشنایی با مدیریت مشارکتی و نقش آن در بهبود بهره وری، فصل نامه مدیریت فردا
شیخ محمدی، مجید.تولیت زواره، محمدرضا . انستیتو ایز ایران ، چاپ سوم 1384
فرهنگ، ابوالقاسم و همکاران، بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه مولفههای آن با یادگیری سازمانی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ،1389، شماره 55 ، ص ص 111-130
فیضی، طاهره و همکاران، رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت مشارکتی در دانشگاه علوم پزشکی گرگان، مجله پژوهشهای مدیریت،1389، شماره 80، ص ص 103-120
قربانی، محمدجواد؛ بابالحوائجی، مجید، اعتماد سازمانی با جوهره سرمایه اجتماعی، پژوهش نامه سرمایه اجتماعی،1391، شماره 4 ، ص ص 21-27
قلیپور، آرین و همکاران، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمانهای دولتی، نشریه مدیریت دولتی،1388، شماره 2 ، ص ص 103-118
قلی پور، آرین ؛. پیران نژاد، علی (1387). ارتقاء اعتماد عمومی و دموکراسی الکترونیکی: تبیین نقش دولت الکترونیک فصلنامه مدرس علوم انسانی دوره 12. شماره 10
قلی پور،آرین. حضرتی، محمود(1388). تبیین ابزار سنجش رهبری خدمتگزار در سازمان های دولتی ایران، پژوهش های مدیریت ، سال دوم، شماره سوم
امیر کافی،مهدی.(1385)، اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز.
گرینون ، ژیل ؛ ریو، سوزان (1384) . آمار کاربردی ، ترجمه دکتر حمزه گنجی و مهدی گنجی ، نشر ساوالان ،چاپ دوم
علی پور ،پروین؛ زاهدی،محمد جواد و شیانی،ملیحه(1380)، اعتماد و مشارکت(بررسی رابطه بین اعتماد ومشارکت اجتماعی در شهر تهران، مجله جامعه شناسی ایران،دوره دهم ، شماره 2، ص ص109-135
لگزیان،محمد؛ مرتضوی،سعید و کاظمی، سید محسن. مدل مفهومی روابط سازمانی مبتنی بر اعتماد و شفافیت و ساز و کار های کنترل متناسب. پیام مدیریت شماره 28
محمدی ، محمد. (1380) توانمندسازی نیروی انسانی . فصلنامه مطالعات مدیریت شماره 32و 31.
ص ص211-232
نادی، محمد علی. قهرمانی، نسرین.(1390) رابطه بین رهبری خدمتگزاربا اعتماد به ناظر ، اعتماد به سازمان و رفتار مدنی اجتماعیدر بین پرستاران بیمارستان هایآموزشی دولتی شهر شیراز. فصلنامه بیمارستان
نصراصفهانی،مهدی؛ نصراصفهانی،علی و نوری، ابوالقاسم (1390). رابطه رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی. مولفه های آن در کارکنان بهزیستی استان اصفهان،پژوهش های مدیریت ، سال چهارم، شماره یازدهم.ص ص 105-124
Andersen,J.A.(2009) "when a servant leadership comes knocking " leadership& organizational Development Journal vol.30,No,1.pp.4-15
Birkenmeier B et al , An analysis of supranational servant leadership on Jean monnet, International journal of organization theory and behavior,2012,Vol.6,No 3, pp 374-400
Child J & Mollering G, Contextual Confidence and Active Trust Development in the Chinese Business Environment, Organizational Science,2010, Vol. 14, No. 1,69-80
Denis,R.S.(2004)."servant leadership theory: development of the servant leadership thory assessment Instrument" Adissertat presented for the degree Doctor of philosophy.
Fridell,M, Bercher,R.N,Messner,P.E(2009)," Discriminate and analysis gender public scool principal sevant leadership differences" leadership&organization Development Journal, vol.30,No.8,pp.727-763
Joseph, E, Winston ,B,(2005) "A correlation of servant leadership, leader trust and organization trust leadership &organizational development journal. Vol.26,1,pp,6-22
Laub.J.(2004), "Defining servant leadership: Arecommended Typology for servant leadership studies, servant leadership Roundtable, p.p.1-12
Lewis, D.E.(2007). ''An invstigation in to the lelationship between product innovation ,trust, and .diversity. A PhD.dissertation,capella uniresty.
Macy B et al ,A Test of Participation theory in a work Redesign Field setting : Degree of participation and comparison site contrast, Human Relations,2009,Vol.4, No2,pp. 1095-1165
Mayer Roger .c .and davis , James.H.(1995) "Integrative Model of organization trust "Academy of management Review vol , No3,pp:109-734
Omoh , Oshioke(.2007)" Analysis of servant leadership a charactersies: case stady of community college president" phD Disseration, capella university.
Sendjaya S & Pekerti A, servant leadership as antecedent of trust in organizations, leadership & organization development journal, 2010, Vol.31, No 7, 643-663
Patterson,K.(2003) "servant leadership: a theatrical model,Adissertation presented in partial fulfillment of the requirement for the degree doctor of hilosoply, regeut unirersty Corrigan,PW., Diwan,S., Campion,J., Rashid,F. (2002), “ Transformational leadership and the mental health team” Administration and Policy in Mental Health, Vol. 30, No. 2, pp. 97-108
Washington .R.R, Sutton C.D, Field ,H.S(2006)"Individual differences in servant leadership: the roles of values and personality" , leadership & organizational development Journal,vol.22. No.8,pp.77-700