فهرست:
فهرست................................................................................................................................. صفحه
چکیده................................................................................................................................... م
فصل اول: کلیات................................................................................................................. 1
1-1)مقدمه............................................................................................................................. 2
1-2)بیان مسئله....................................................................................................................... 3
1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق.................................................................................................. 6
1-4)چارچوب نظری تحقیق.................................................................................................... 7
1-4-1) مدل مفهومی تحقیق.................................................................................................... 8
1-5) اهداف تحقیق................................................................................................................ 8
1-6) پرسش های تحقیق......................................................................................................... 9
1-7) فرضیه های تحقیق.......................................................................................................... 9
1-8) تعریف متغیرها................................................................................................................ 10
1-8-1)تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق................................................................................... 10
1-8-2) تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.................................................................................. 11
1-9) قلمرو تحقیق.................................................................................................................. 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق....................................................................................... 13
2-1) مقدمه............................................................................................................................ 14
2-2) صادرات و اهمیت آن..................................................................................................... 15
2-3) تجزیه و تحلیل روند تجارت خارجی ایران......................................................................... 21
2-4) موانع، مشکلات و محدودیت های صادراتی....................................................................... 22
2-5) ارائه چارچوبی جامع برای توسعه صادرات ........................................................................ 26
2-6) عملکرد صادراتی........................................................................................................... 28
2-7) ابعاد عملکرد صادراتی و معیارهای اندازه گیری آن............................................................. 30
2-8) مشوق ها و محرک های صادراتی..................................................................................... 36
2-9) عملکرد صادراتی و مشوق های صادراتی........................................................................... 39
2-9-1) اهداف مالی.............................................................................................................. 39
2-9-2) هدف ارتباط با سهامداران........................................................................................... 40
2-9-3) اهداف استراتژیک..................................................................................................... 41
2-9-4) اهداف یادگیری سازمانی............................................................................................ 41
2-10) ابزارها و مشوق های صادراتی دولت............................................................................... 42
2-10-1) دانش ذهنی............................................................................................................ 42
2-10-2) دانش عملی............................................................................................................ 43
2-11)مدل مفهومی تحقیق....................................................................................................... 44
2-12) تحقیقات مرتبط........................................................................................................... 48
2-12-1) تحقیقات داخلی...................................................................................................... 48
2-12-2) تحقیقات خارجی.................................................................................................... 49
2-13)نتیجه گیری.................................................................................................................. 51
فصل سوم: روش تحقیق...................................................................................................... 52
3-1) مقدمه............................................................................................................................ 53
3-2) روش تحقیق.................................................................................................................. 53
3-3) جامعه آماری................................................................................................................. 53
3-4) روش نمونه گیری........................................................................................................... 54
3-5) روش و ابزار گردآوری اطلاعات...................................................................................... 55
3-6) روایی و پایایی پرسشنامه.................................................................................................. 58
3-6-1) روایی....................................................................................................................... 58
3-6-2) پایایی....................................................................................................................... 59
3-7) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات......................................................................................... 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................. 61
4-1) مقدمه............................................................................................................................ 62
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان............................................................. 63
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق................................................................................................. 85
4-4) بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق................................................................................... 91
4-5) بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق....................................................................................... 92
4-6) آزمون فرضیه های تحقیق................................................................................................ 93
فصل پنجم: نتیجه گیری...................................................................................................... 96
5-1) مقدمه............................................................................................................................ 97
5-2) نتایج آمار توصیفی......................................................................................................... 97
5-3) نتایج آمار استنباطی و نتیجه گیری.................................................................................... 98
5-4) پیشنهادهایی در راستای تحقیق......................................................................................... 100
5-5) پیشنهادهایی برای محققین آینده....................................................................................... 101
5-6) محدودیت های تحقیق.................................................................................................... 102
منابع و پیوست..................................................................................................................... 103
منابع...................................................................................................................................... 104
پیوست................................................................................................................................. 108
پیوست 1: پرسشنامه ................................................................................................................ 109
پیوست 2: میزان آلفای متغیرهای تحقیق ..................................................................................... 113
چکیده انگلیسی....................................................................................................................... 117
جدول ها............................................................................................................................. صفحه
جدول 2-1) موانع و مشکلات صادراتی..................................................................................... 25
جدول 2-2) عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی....................................................................... 31
جدول 2-3) ابعاد عملکرد صادرات از دیدگاه محققان مختلف...................................................... 35
جدول 3-1) متغیرهای تحقیق و سوالات مربوط به آن.................................................................. 56
جدول 3-2) میزان آلفای متغیرهای تحقیق.................................................................................. 60
جدول 4-1) جنسیت پاسخ دهندگان تحقیق............................................................................... 63
جدول 4-2) تحصیلات پاسخ دهندگان..................................................................................... 64
جدول 4-3) سن پاسخ دهندگان............................................................................................... 65
جدول 4-4)زمان فعالیت شرکت در امر صادرات......................................................................... 66
جدول 4-5) نواحی مختلف جغرافیایی شرکت............................................................................ 67
جدول 4-6) توصیف متغیر صادرات شرکت به کشورها .............................................................. 68
جدول 4-7) توصیف متغیر تغییر در تعداد کشورهای صادر کننده.................................................. 69
جدول 4-8) توصیف متغیر در تعداد محصولات صادراتی شرکت................................................. 70
جدول 4-9) توصیف متغیر اشباع در بازارهای داخلی................................................................... 71
جدول 4-10) توصیف متغیر گم شدن ریسک سرمایه گذاری در بازارهای خارجی......................... 72
جدول 4-11) توصیف متغیر پیش بینی رشد در بازارهای خارجی ................................................ 73
جدول 4-12) توصیف متغیر دنبال مشتری بیشتر........................................................................... 74
جدول 4-13) توصیف متغیر دنباله روی از رقبا........................................................................... 75
جدول 4-14) توصیف متغیر صادرات بخشی از استراتژی شرکت ................................................. 76
جدول 4-15) توصیف متغیر ترجیح مدیران ارشد شرکت............................................................. 77
جدول 4-16) توصیف متغیر مشوق های صادراتی....................................................................... 78
جدول 4-17) توصیف متغیر بطور تصادفی................................................................................. 79
جدول 4-18) توصیف متغیر مشکلات مالی................................................................................ 80
جدول 4-19) توصیف متغیر فقدان اطلاعات کافی در مورد صادرات............................................ 80
جدول 4-20) توصیف متغیر فقدان وجود هدف.......................................................................... 81
جدول 4-21) توصیف متغیر فقدان وجود صداقت در بازار........................................................... 81
جدول 4-22) توصیف متغیر تماس با بازارهای هدف.................................................................. 81
جدول 4-23) توصیف متغیر محدودیت های زمانی در بازارهای بین المللی.................................... 82
جدول 4-24) توصیف متغیر عدم آشنایی با رفتار مشتریان در بازارهای هدف................................. 82
جدول 4-25) توصیف متغیر فقدان وجود افراد متخصص در شرکت.............................................. 83
جدول 4-26) توصیف متغیر عدم حمایت کافی.......................................................................... 83
جدول 4-27) توصیف متغیر ابزارها و مشوق های صادراتی ......................................................... 84
جدول 4-28) توصیف متغیر اهداف مالی................................................................................... 85
جدول 4-29) توصیف متغیر ارتباط با سهامداران......................................................................... 86
جدول 4-30) توصیف متغیر اهداف استراتژیک.......................................................................... 87
جدول 4-31) توصیف متغیر اهداف یادگیری............................................................................. 89
جدول 4-32) آزمون کولموگروف- اسپیرنوف.......................................................................... 90
جدول 4-33) آمار استنباطی آزمون تی متغیرهای تحقیق.............................................................. 91
جدول 4-34) آمارتوصیفی آزمون تی متغیرهای تحقیق............................................................... 91
جدول 4-35) ضریب همبستگی فرضیه اول................................................................................ 92
جدول 4-36) ضریب همبستگی فرضیه دوم................................................................................ 93
جدول 4-37) ضریب همبستگی فرضیه سوم............................................................................... 94
جدول 4-38) ضریب همبستگی فرضیه سوم............................................................................... 95
نمودارها:
نمودار 2-1) موانع و مشکلات صادراتی..................................................................................... 29
نمودار 2-2) عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی....................................................................... 36
نمودار 2-3) ابعاد عملکرد صادرات از دیدگاه محققان مختلف..................................................... 41
نمودار 3-1) متغیرهای تحقیق و سوالات مربوط به آن.................................................................. 64
نمودار 3-2) میزان آلفای متغیرهای تحقیق.................................................................................. 68
نمودار 4-1) جنسیت پاسخ دهندگان تحقیق............................................................................... 63
نمودار 4-2) تحصیلات پاسخ دهندگان..................................................................................... 64
نمودار 4-3) سن پاسخ دهندگان............................................................................................... 65
نمودار 4-4)زمان فعالیت در شرکت در امر صادرات.................................................................... 66
نمودار 4-5) نواحی مختلف جغرافیایی شرکت............................................................................ 67
نمودار 4-6) توصیف متغیر صادرات شرکت به کشورها .............................................................. 68
نمودار 4-7) توصیف متغیر تغییر در تعداد کشورهای صادر کننده.................................................. 69
نمودار 4-8) توصیف متغیر در تعداد محصولات صادراتی شرکت................................................. 70
نمودار 4-9) توصیف متغیر اشباع در بازارهای داخلی................................................................... 71
نمودار 4-10) توصیف متغیر گم شدن ریسک سرمایه گذاری در بازارهای خارجی......................... 72
نمودار 4-11) توصیف متغیر پیش بینی رشد در بازارهای خارجی ................................................ 73
نمودار 4-12) توصیف متغیر دنبال مشتری بیشتر.......................................................................... 74
نمودار 4-13) توصیف متغیر دنباله روی از رقبا........................................................................... 75
نمودار 4-14) توصیف متغیر صادرات بخشی از استراتژی شرکت ................................................. 76
نمودار 4-15) توصیف متغیر ترجیح مدیران ارشد شرکت............................................................. 77
نمودار 4-16) توصیف متغیر مشوق های صادراتی....................................................................... 78
نمودار 4-17) توصیف متغیر بطور تصادفی................................................................................ 79
نمودار 4-18) توصیف متغیر مشکلات مالی............................................................................... 80
نمودار 4-19) توصیف متغیر فقدان اطلاعات کافی در مورد صادرات............................................ 80
نمودار 4-20) توصیف متغیر فقدان وجود هدف.......................................................................... 81
نمودار 4-21) توصیف متغیر فقدان وجود صداقت در بازار........................................................... 81
نمودار 4-22) توصیف متغیر تماس با بازارهای هدف.................................................................. 81
نمودار 4-23) توصیف متغیر محدودیتهای زمانی در بازارهای بین المللی........................................ 82
اشکال.................................................................................................................................. صفحه
شکل 1-1) مدل مفهومی تحقیق................................................................................................ 9
شکل 2-1) چارچوب جامع توسعه صادرات ............................................................................. 31
شکل 2-2) مدل مفهومی تحقیق................................................................................................ 53
فرمول ها............................................................................................................................. صفحه
فرمول 3-1) فرمول کوکران...................................................................................................... 61
فرمول 3-2) فرمول آلفای کرونباخ............................................................................................
67
منبع:
منابع:
اوما، سکاران، 1380، روش های تحقیق در مدیریت، صائبی، محمد و شیرازی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی
اسلاموییان. کریم، خدادای. عباس، 1383، تاثیر تنوع سازی صادرات از کالاهای اولیه و کشاورزی به محصولات صنعتی بر روند بلند مدت رابطه مبادله در ایران، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 32، صص 183 – 224.
بی ریا، سهیلا؛ جبل عاملی، فرخنده، 1385، عوامل موثر بر صادرات پسته، زعفران، خرما در سبد کالاهای صادرات غیر نفتی (1370-1380)، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال چهارم، شماره 54، 101 -85.
حسینی. احمد، قاضی زاده. مصطفی، اسفنجانی. حسین، 1387، بررسی تاثیر بکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سالهای 1379 تا 1384 ، ماهنامه دانشور رفتار، سال پانزدهم، شماره 32، صص 124-141.
حافظ نیا، محمدرضا، 1388، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، چاپ شانزدهم.
خلیلیان، صادق؛ فرهادی، علی، 1381، بررسی عوامل موثر بر صادرات بخش کشاورزی ایران، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال دهم، شماره 39، ص 84- 71.
دیلمی، احترام؛ محمدی، حمید؛ برجیان، امیر، بررسی روند و عوامل موثر بر صادرات گیاهان دارویی شیرین بیان و زیره، مجله دانش نوین کشاورزی- سال چهارم، شماره 11، ص 42- 31.
سرمد، زهره، عباس بازرگان، الهه حجازی، 1382، روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات، چاپ هفتم.
محسنی، رضا، 1383، آثار بی ثباتی صادراتی بر رشد صنعتی (مطالعه موردی ایران)، مجله دانش و توسعه، شماره 17، ص 122- 87.
محمود زاده، مجید؛ زیبایی، منصور،1383، بررسی عوامل موثر بر صادرات پسته ایران: یک تحلیل همجمعی، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال دوازدهم، شماره 46، ص 158- 137.
هوشمند، محمود؛ دانش نیا، محمد؛ عبدالهی، زهرا؛ اسکندپور، زهره، 1389، عوامل موثر به صادرات غیر نفتی ایران، مجله دانش و توسعه، سال هفدهم، شماره 34، ص145- 126.
وظیفه دوست، محسن، زرین نگار، ندا، 1388، بررسی عملکرد سایتهای دولت بر روی صادرات شرکت ها، فصل نامه بصیرت، سال شانزدهم، شماره 44، ص 63- 48.
Bloemer.J, Pluymaekers.M, odekerken.A, 2012, Trust and affective commitment as energizing forces for export performance, International Business Review, Vol. 38, pp. 586-602.
Chi.T, Sun.Y, 2012, development of firm export market oriented behavior: Evidence from an emerging economy, International Business Review, vol.28, pp. 1-12.
Durmusoglu.S, Apfelthaler.G , Nayri.D, Alvarez.R, 2012, the effect of government designed export promotion service use on small and medium sized enterprise goal achievement: a multi-dimensional view of export performance, Industrial Marketing Management, Vol.41, pp. 680 – 691.
Kaleka.A,2012, studying resource and capability effect on export venture performance, Journal of World Business, Vol.47, pp. 93-105.
Lee.J, Giorgis.B, 2004, Empirical approach to the sequential relationship between firm strategy , export activity, and performance in US manufacturing firms, International Business Review, Vol.13, pp. 101-129.
Lages.L, Silva.G, Styles.Ch, Pereaira.Z, 2009, the NEP scale: A measure of network export performance, International Business Review, Vol. 18, pp. 344-356.
Matanda.M , Freeman.S, 2009, effect of perceived environmental uncertainty on exporter – importer inter organizational relationship and export performance improvement, International Business Review, Vol. 18, pp.89 – 107.
Navarro.A, Losada.F, Ruzo.E, Diez.J, 2010, Implication of perceived commitment advantages, adaption of marketing tactics and export commitment on export performance, Journal of World Business, Vol.45, pp.49 – 58.
Navarro.M, Zornoza.C, 2003, the effect of group composition and autonomy on the performance of joint venture: an analysis based on Spanish export JVs, International Business Review, vol.12, pp.17-39.
Papadopoulos.N, Martin.O, 2010, Toward a model of the relationship between internationalization and export performance, International Business Review, Vol.19, pp.388-406.
Serra.F, Pointon.J, Abdou.H, 2012, Factors influencing the propensity to export : A study of UK and Portuguese textile firms, International Business Review, vol.21, pp. 210-224.
Singh.D, 2009, Export performance of emerging market firms, International Business Review, Vol. 18, pp.321- 330.
Stoian.M, Rialph.A, Rialp.J, 2012, Export performance under the microscope: A glance through Spanish lenses, International Business Review, Vol.20, pp. 117 – 135.
Theingi.A, 2011, how exporters and intermediaries resource influence export performance, Australian Marketing Journal, Vol. 19, pp.100-107.