فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………….1
1. مقدمه 2
2. بیان مسئله 3
3. ضرورت و اهمیت انجام پژوهش 6
4. اهداف پژوهش 7
5 سوالات تحقیق 7
6. فرضیه تحقیق.. 8
7قلمرو تحقیق 8
8. روش انجام تحقیق 8
9. مشکلات احتمالی در انجام تحقیق 9
10. تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات 10
فصل دوم ادبیات تحقیق …………………………………………………………………………………………… 12
1. مقدمه 13
2. پیشینه نظری تحقیق 14
1.2.تجارت الکترونیک 14
2.2. تعریف بازاریابی الکترونیکی 15
2.2.1. مزایای بازاریابی الکترونیکی.. 15
2.3. تبلیغات 16
2.3.1 تبلیغات اینترنتی.. 16
2.3.2 تاریخچه تبلیغات اینترنتی.. 16
2.3.3 مزیتهای تبلیغات اینترنتی.. 17
2.3.4 محدودیت های تبلیغات اینترنتی.. 19
2.4. اینترنت در ایران 19
2.4.1. تبلیغات اینترنتی در ایران. 21
2.5. جمع بندی 22
2.6. اشکال تبلیغات آنلاین.. 22
2.6.1. تبلیغات موبایلی.. 23
2.6.1.1. تعریف تبلیغات موبایلی.. 23
2.6.1.2. خصوصیات منحصر بفرد تبلیغات موبایلی.. 23
2.6.1.3. محدودیت ها یا نقاط ضعف تبلیغاتی موبایلی.. 24
2.6.2. تبلیغات موبایلی مبتنی بر اجازه 25
2.6.3. تبلیغات از طریق پست الکترونیکی.. 25
2.6.3.1. مزایای تبلیغات از طریق پست الکترونیک... 27
2.6.4. سایت مناسب.. 27
2.6.5. بنرها 29
2.6.5.1. ویژگیهای پیام های تبلیغاتی در بنرها 30
2.6.6. موتورهای جستجوگر. 31
2.6.6.1. قدرت موتورهای جستجوگر. 32
2.6.7. تبلیغات ویروسی 33
2.6.7.1. مزایای تبلیغات ویروسی.. 34
2.6.7.2 انواع تبلیغات ویروسی 34
2.6.7.3مشکلات تبلیغات ویروسی 35
2.6.8. تبلیغات ارجاعی.. 36
2.6.9 جمع بندی 36
2.7. رفتار مصرف کننده 37
2.7.1. عوامل کلی موثر بر رفتار مصرف کننده 38
2.7.2 رفتار مصرف کننده آنلاین 41
2.7.2.1دیدگاه مصرف کننده محور و دیدگاه فناوری محور 41
2.7.3 خریداران اینترنتی 42
2.7.3.1. انواع خریداران اینترنتی.. 42
2.7.4. فرایند خرید. 43
2.7.4.1 فرایند تصمیم گیری خرید سنتی.. 43
2.7.4.2. فرایند خرید اینترنتی.. 49
2.7.4.3 رویکرد نوین به فرایند خرید اینترنتی: 51
2.7.5. مدلهای تصمیم گیری خرید مصرف کننده 52
2.7.6 رفتار مصرف کننده در برابر آگهی های تبلیغاتی.. 57
2.7.7. مدلهای حاکم بر رفتار مصرف کننده: 57
2.7.7.1. تکنیک آیدا (AIDA): 57
2.7.7.2. تکنیکهای تستهای روانی: 58
2.7.7.3. تکنیک ترغیبی( داگمار): 59
2.7.7.4. تکنیک آزمایش های فروش: 60
2.7.7.5. تکنیک طرز فکر (نظرسنجی): 61
2.7.8. شرایط اثر بخشی تبلیغات.. 65
2.7.8.1. تاثیر ارتباطات.. 66
2.7.8.2. هرم اثرات ارتباطات.. 68
2.7.9. جمع بندی.. 70
3. پیشینه تجربی تحقیق 70
3.1. سابقه تحقیقات انجام شده در خارج کشور 71
3.1.1. هم ترازی استراتژی تبلیغات اینترنتی.. 71
3.1.2. نگرش مشتریان به تبلیغات اینترنتی با رویکرد یک قرارداد اجتماعی.. 73
3.1.3. پاسخ مشتریان به وب سایتها و تاثیر آنها بروی کارایی تبلیغات.. 76
3.1.4. تبلیغ خدمات و فراهم کردن خدمات روی اینترنت.. 78
3.1.5. آزمودن باورها و گرایشات به طرف تبلیغات آنلاین در میان مشتریان چینی.. 80
3.1.6. اثرات تبلیغات بر دیدگاه مصرف کننده و قصد خرید نسبت به یک برند خاص در میان تبلیغات گوناگون و کالاهای مختلف 83
3.1.7. رابطه بین درگیری مصرف کننده و تاثیر تبلیغات.. 88
3.1.8. تبلیغات بنر و تاثیرات هماهنگی وب سایت با بنر بر دیدگاه مصرف کننده……………………… 92
3.1.9 بازاریابی ارجاعی و تاثیر آن بر تجارت الکترونیک 95
3.1.10. بازاریابی ویروسی و دهان به دهان : دمایی از گرم ترین گرایش در بازاریابی.. 96
3.1.11. فراتر از تبلیغات: چرا مردم را بعنوان محیط رسانه ای جدید در نظر می گیریم؟ 100
3.1.12. نگاهی به تبلیغات از طریق پیامک ، اجازه و مصرف کننده 101
3.1.13. مؤثر بودن تبلیغ کردن بصورت آنلاین online : یک مقایسه بین فرهنگی.. 109
3.1.14. آزمودن دیدگاهها و عقاید به تبلیغات بصورت آنلاین در دو کشور آمریکا و رومانی…………..115
3.2. سابقه تحقیقات انجام شده در ایران. 129
4. جمع بندی و مدل مفهومی پژوهش 131
فصل سوم روش اجرای تحقیق……………………………………………………………………………………….134
1. مقدمه. 135
2. مراحل انجام تحقیق.. 135
مرحله اول: مطالعات نظری.. 135
مرحله دوم: طراحی ابزار 136
مرحله سوم: گرد آوری داده ها 136
مرحله پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات.. 136
3. متغیرهای تحقیق 137
4. مدل مفهومی و پیشنهادی استخراج شده از مبانی نظری 138
5. نوع پژوهش 140
6. جامعه آماری 141
6.1 نمونه گیری و تعیین حجم نمونه : 141
7. روش گردآوری اطلاعات 143
7.1 ابزار گردآوری اطلاعات.. 143
7.2تعیین روایی و پایایی مقیاسهای سنجش... 147
8. تحلیل داده ها 148
9. تفسیر داده ها و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات 149
10. خلاصه فصل 149
فصل چهارم: یافته های پژوهش …………………………………………………………………………………….150
1.مقدمه. 151
2.ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 151
2.1. توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب گروه سنی.. 152
2.2 توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب جنسیت.. 153
2.3 توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب تحصیلات.. 153
3. طرح گردآوری دادهها 154
4.تحلیل دادهها – بررسی پیمایشی.. 155
4.1 تاثیر و یا عدم تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر هر یک از مراحل خرید. 155
4.2 تاثیر هر یک از 8 شیوه تبلیغات آنلاین به تفکیک بر مراحل خرید. 158
4.3 تاثیرهر یک از شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید به تفکیک جنسیت.. 160
4.4 تاثیرهر یک از شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید به تفکیک گروه سنی.. 162
4.5 تاثیرهر یک از شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید به تفکیک تحصیلات.. 163
4.6 رتبه بندی تاثیرشیوه های مختلف تبلیغات بر مراحل خرید. 165
4.7 رتبه بندی تاثیرهر یک از شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید. 167
4.8خلاصه فصل 168
فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد …………………………………………………………………………169
1.مقدمه. 170
2.خلاصه ای از یافته های تحقیق.. 170
3. بررسی نتایج آزمون های آماری.. 170
3.1 تاثیر و یا عدم تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید مصرف کنندگان. 171
3.2 تاثیر هر یک از 8 شیوه تبلیغات آنلاین به تفکیک بر مراحل خرید در رفتار مصرف کننده 173
3.3 رتبه بندی تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات بر مراحل خرید. 174
3.4 رتبه بندی تاثیرشیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر مراحل خرید. 174
4. تغییر مدل مفهومی پژوهش بر مبنای یافته های پژوهش... 175
5. پیشنهادهایی برمبنای یافته های تحقیق.. 180
6.پیشنهادات جانبی.. 182
7.پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی.. 185
8.مشکلات تحقیق.. 186
منابع ………………………………………………………………………………………………………………… 186
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………. 192
پیوست الف) پرسشنامه. 193
پیوست ب ) ضمایم SPSS. 197
منبع:
حمدی، جان نثار و غفاری، معصومه (1386) ، "بازاریابی ویروسی"،تدبیر 183، تهران، سال هیجدهم، مرداد 86
اسفیدانی، محمد رحیم ( 1385)"استراتژی بازاریابی در بازارهای اینترنتی"، شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ، تهران
اعرابی، سیدمحمد (1382)،"موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران"، فصلنامه اطلاع رسانی، تهران، دوره 18 و شماره 2 و 1.
ازکیا، مصطفی و دربان آستانه ، علیرضا (1382)،"روشهای کاربردی تحقیق"، انتشارات کیهان ، تهران .
آذر، عادل و مومنی، منصور ( 1385)، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، انتشارات سمت، تهران، جلد دوم .
آرام، احمد (1384) ،"بازاریابی و بازار شناسی"، ناشر : دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران، تهران
احدی، پری ( 1389) ، " بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی و رفتار خرید کاربران اینترنت در ایران" نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، تهران(ص ص. 39 -58)
بختایی، امیر و گلچین فر ،شادی(1388)، "مدیریت تبلیغات اینترنتی" انتشارات کارگزار روابط عمومی، تهران .
بلوریان تهرانی ،محمد و اشجاری، اشرف (1388)، "طراحی استراتژی، برنامه ریزی و مهارتهای فروش و فروشندگی حرفه ای" نشر: کارگزار روابط عمومی، تهران .
توفیقی ، مریم ( 1387)،"بررسی عوامل مرتبط با رفتار خرید مصرف کننده در یک محیط خرید آنلاین در ایران" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران .
حسینی پاکدهی، علی (1381)، "مبانی اقناع و تبلیغ" ، مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران .
دلاور ، علی (1385)،"روش های تحقیق در روانشناسی و علوم رفتاری"، ناشر : دانشگاه پیام نور، تهران
رضاییان، علی (1380)،"مبانی سازمان و مدیریت"، چاپ سوم، انتشارات سمت، تهران.
روستا، احمد و ونوس، داور و ابراهیمی، عبدالحمید(1389)، "مدیریت بازاریابی"، انتشارات سمت، تهران
سرمد، زهره و بازرگان، عباس و مجازی، الهه (1390)،"روش تحقیق در علوم رفتاری"، نشرآگاه ، تهران.
سالاری، آناهیتا (1387)، " بررسی نقش آمیخته پیشبرد بازاریابی بر توسعه صنعت گردشگری در ایران با تأکید بر بازاریابی اینترنتی"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران.
شاهمیر ، علی (1378)، " کاربرد اینترنت در بازاریابی محصولات ایران" ، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران.
صائبی، محمد و شیرازی، محمود ( 1384)، نویسنده اوما سکاران،"روشهای تحقیق در مدیریت" ، چاپ دوم، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی
صنایعی، علی (1381)، "بازاریابی و تجارت الکترونیک"، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، اصفهان .
صادق وزیری، فراز(1387)،" تبلیغات موبایلی: بررسی نگرش مصرف کنندگان و عوامل موثر در ایجاد نگرش"، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
علایی کاخکی، حسین (1386)، "بررسی عوامل مؤثر بر جلبرضایت مشتریان اینترنتی و اولویتبندی آنها"، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران.
فرزاد، هادی ( 1387)، "تبلیغات در حوزه وب –راهکارهای نوین تبلیغاتی در فضای وب"، انتشارات سرویه، تهران
سوزان سویینی(1384)، "101روش بازاریابی در اینترنت"، ترجمه: فخریاسری، عبدالوهاب و فرزانه فاطمه، انتشارات ناقوس، تهران
کاتلر، فیلیپ و گری، آرمسترانگ (1991) ،"اصول بازاریابی"،ترجمه بهمن فروزنده ، انتشارات آتروپات، اصفهان.
گرامی ، محسن (1382)،"تجارت الکترونیک(e-commerce)"، انتشارات سیمای دانش، تهران.
مومنی، منصور (1389)،"تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS"، انتشارات کتاب نو،تهران
تهرانی، نیکبخش و آذر صابری محمد حسن و مهدی (1380)،"آشنایی با تجارت الکترونیک و زیر ساختهای آن"، انستیتو ایز ایران، تهران
Bamba Fatima& Barnes Stuart J.,)2007(,“SMS advertising , permission and the consumer: a study”,Journal of Business Process Management Journal, 13( 6):815-829
Brettl Malte & Spilker-Atting Andrea,)2010(, “Online advertising effectiveness: a cross-cultural comparison” , Journal of Research in Interactive Marketing , 4(3):176-196
Belch George & Bech Micheal,)1998(, “Advertising and Promotion : An Integrated Marketing Communication Perspective”, Forth Edition (Irwin Homewood , P. 207)
Berthon Pierre& Pitt Leyland& Prendergast Gerard, )1998(,“Internet, interaction and implications for marketing: Marketing Intelligence & Planning”.
Boudreau Marie – Claude & Watson Richard T.,)2006(, “Internet advertising strategy alignment” journal of Internet Research , 16 ( 1):23-37
Chisnall,Peter. M.,)1997(, “Marketing Research” Published: London : McGraw-Hill 1997
Duffy Dennis L.,)2005(, “Affiliate marketing and its impact on e-commerce” , Journal of Consumer Marketing : 161-163
Degraffenreid Scott,)2006(,“Beyond advertising: why people are the new media” : 81-85
Ferguson Rick,)2008(, “Word of mouth and viral marketing : taking the temperature of the hottest trends in marketing”, Journal of Consumer Marketing : 179-182
Gao Jerry, et al,)2002(, “Online Advertising - Engineering Perspectives and A Taxonomy”, publication in Quarterly Journal of E-Commerce in.
Gordon Mary Ellen & Lima-Turner Kathryn De,)1997(, “consumer attitudes towards internet advertising :A social contract perspective” journal of International Marketing Review, 14 (5): 362-375
Goldsmith Ronald E.& Lofferty Barbara A. ,)2002(,“Consumer response to web sites and their influence on advertising effectiveness” journal of electronic networking application and policy ,12(4): 318-328
Kirby N.,)2004(, “Online viral marketing: The strategic synthesis in peer- to- peer brand marketing”, Brand channel white paper
Bitta Albert J. Della& Loudon David L.,)1993(, “Consumer Behavior”, Subsequent Edition
Kacen J. & Lee J. A.,)2002(, “The influence of culture on consumer impulsive buying behavior”. Journal of consumer psychology, 12(2), 163-176.
Lien-Hsiang Tsai,)2003(,“Relationship between Personality Attributes and Internet Marketing” .PHD dissertation Alliant International University,san Diego,USA,2003.
Mooradian T.& Swan S. ,)2006(,Personality-and-culter: “the case of National Extraversion and Word-of-mouth”.Journal of Business Research 59:778-785.
Mathur Lynette Knowles & Ike & Gleason Kimberly C.,(1998),“Services advertising and providing services on the Internet” journal of Services Marketing , 12 ( 5):334-347
Newman Eric& Stem Donald E. & Sprott David E.,(2004), “ Banner advertising and Web site congruity effects on consumer Web site perceptions” , Industrial Management & Data Systems , 104(3):273-281
Anumba Chimay J. & Ruikar kirti, (2005),“e business in construction”
Solomon, Michael R.,(1994), “Consumer Behavior”, (2nd ed.), Boston, MA.: Allyn and Bacon.
Shwu-Ing Wu “An Experimental Study on the Relationship between Consumer Involvement and Advertising Effectivenss” ,Asia Pacific Journal of Markting and Logistics
Turban E. & King D. & Lee J. Warkentin M. & Chung H.M. , (2006),“Electronic Commerce:A Managerial Perspective”.
Teng Lefa& Laroche Michel& Zhu Huihung,(2007), “ The effect of multiple-ads multiple-brands on consumer attitude and purchase behavior”, Journal of Consumer Marketing : 27-35
Tsang et al , (2004), “Consumer Appraisals of Mobile Marketing Communications”
Wang Ying & Sun shaojing,(2010), “Examining the role of beliefs and Attitudes in online advertising : A comparison between the USA and Romania” , International Marketing Review, 27(1): 87-107
Wilkie William(1994), “Consumer Behavior” 3th
Wiki (2010),Nielsen Global Online Survey, http://wiki.answers.com/Q/How_many_people_buy_online_globally, visited on Dec 2010
Wang Ying &Sun Shaojing & Lei Weizhen & Toncar Mark, (2009), “ Examining beliefs and attitudes toward online advertising among Chinese consumers” journal of Direct Marketing , 3 (1) :52-66
57) Damico Michael & Zikmund William G.,(2001), “Effective Marketing With Infotrac”