فهرست:
فهرست مطالب
چکیده................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه........................................................................................................................... 3
1-2) بیان مسأله..................................................................................................................... 4
1-3)ضرورت و اهمیت تحقیق............................................................................................... 6
1-4) اهداف تحقیق............................................................................................................... 8
1-5) سؤالات تحقیق.............................................................................................................. 8
1-6) چارچوب نظری تحقیق.................................................................................................. 9
1-7) فرضیه های تحقیق........................................................................................................ 10
1-8) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق............................................................ 10
1-8-1) هوش هیجانی........................................................................................................... 10
1-8-2) عدالت سازمانی........................................................................................................ 12
1-8-3) تمایل به ترک شغل ................................................................................................ 13
1-9) قلمرو تحقیق................................................................................................................ 14
1-9-1) قلمرو موضوعی........................................................................................................ 14
1-9-2) قلمرو زمانی............................................................................................................. 14
1-9-3) قلمرو مکانی............................................................................................................ 14
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول: هوش هیجانی......................................................................................................... 16
2-1-1) مقدمه...................................................................................................................... 17
2-1-2) تعاریف و مفاهیم هوش هیجانی................................................................................. 17
2-1-3) سیر تحولی هوش هیجانی......................................................................................... 20
2-1-4) اهمیت هوش هیجانی................................................................................................ 22
2-1-5) رویکردهای متفاوت به هوش هیجانی......................................................................... 24
2-1-6) مدلهای هوش هیجانی.............................................................................................. 25
2-1-7) انواع هوش هیجانی( فردی و اجتماعی)...................................................................... 33
2-1-8) رابطه بین هوش هیجانی و شخصیت.......................................................................... 33
2-1-9) آموزش هوش هیجانی............................................................................................... 34
2-1-10) روشهای عملی افزایش هوش هیجانی.................................................................... 36
2-1-11) مهارتهای هوش هیجانی...................................................................................... 38
بخش دوم: عدالت سازمانی...................................................................................................... 40
2-2-1) مقدمه...................................................................................................................... 41
2-2-2) تعاریف و مفاهیم عدالت سازمانی.............................................................................. 41
2-2-3) سیر تکامل و تحول عدالت سازمانی ......................................................................... 43
2-2-4) ابعاد عدالت سازمانی................................................................................................. 45
2-2-5) تبعات عدالت سازمانی.............................................................................................. 53
2-2-6) عوامل موثر بر درک عدالت........................................................................................ 58
2-2-7) عوامل ایجاد کننده بی عدالتی..................................................................................... 59
2-2-8) عدالت در سازمانها.................................................................................................. 60
2-2-9) نقش عدالت سازمانی در وظایف مدیریت................................................................... 63
2-2-10) آثار بی عدالتی و تبعیض در سازمان......................................................................... 65
2-2-11) راهکارهای ارتقاء عدالت در سازمان........................................................................ 66
2-2-12) موانع تحقق عدالت در سازمان................................................................................. 69
بخش سوم: نگرش شغلی (با تأکید بر ترک شغل)...................................................................... 74
2-3-1) مقدمه...................................................................................................................... 75
2-3-2) تعاریف و مفاهیم نگرش شغلی.................................................................................. 75
2-3-3) جایگاه نگرش شغلی در مباحث رفتار سازمانی............................................................ 77
2-3-4) راهکارهای تغییر نگرش شغلی................................................................................... 77
2-3-5) تأثیر باورها بر نگرش شغلی و باز مهندسی آن............................................................. 78
2-3-6) ابعاد نگرش شغلی.................................................................................................... 79
2-3-7) عوامل موثر بر نگرش شغلی....................................................................................... 82
2-3-8) انواع نگرش شغلی.................................................................................................... 91
2-3-9) تعاریف و مفاهیم تمایل به ترک شغل........................................................................ 91
2-3-10) انواع ترک شغلها................................................................................................... 93
2-3-11) مدلهای ترک شغل................................................................................................ 96
2-3-12) عوامل مرتبط با ترک خدمت................................................................................... 97
2-3-13) معایب و مزایای ترک خدمت.................................................................................. 102
بخش چهارم: پیشینه تحقیق...................................................................................................... 104
2-4-1) پیشینه مطالعاتی در داخل کشور................................................................................. 104
2-4-2) پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور............................................................................. 107
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه........................................................................................................................... 112
3-2) روش تحقیق................................................................................................................. 113
3-2-1) جامعه و نمونه آماری................................................................................................ 113
3-3) روش و ابزار جمعآوری دادهها...................................................................................... 114
3-3-1) پرسشنامه هوش هیجانی........................................................................................... 114
3-3-2) پرسشنامه عدالت سازمانی........................................................................................ 114
3-3-3) پرسشنامه تمایل به ترک شغل................................................................................... 114
3-4) روایی و پایایی ابزار اندازهگیری.................................................................................... 114
3-4-1) روایی...................................................................................................................... 115
3-4-2) پایایی...................................................................................................................... 115
3-5) روش تجزیه و تحلیل دادهها.......................................................................................... 116
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1) مقدمه........................................................................................................................... 118
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان........................................................... 119
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق............................................................................................... 122
4-4) بررسی نرمال بودن متغیرهای اصلی تحقیق....................................................................... 127
4-5) بررسی مدل تحقیق........................................................................................................ 128
4-5-1) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد استاندارد............................................................... 128
4-5-2) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری............................................................ 129
4-5-3) بررسی شاخصهای معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق........................................... 130
4-6) آزمون فرضیات............................................................................................................. 131
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه........................................................................................................................... 134
5-2) نتایج آمار توصیفی......................................................................................................... 134
5-2-1) توصیف پاسخ دهندگان ........................................................................................... 134
5-2-2) توصیف متغیر تمایل به ترک شغل.............................................................................. 134
5-2-3) توصیف متغیر هوش هیجانی...................................................................................... 134
5-2-4) توصیف متغیر عدالت سازمانی................................................................................... 135
5-3) نتایج آزمون فرضیهها..................................................................................................... 135
5-4) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق.................................................................................. 137
5-5) محدودیتهای تحقیق.................................................................................................... 138
5-6) پیشنهاداتی برای محققین آینده........................................................................................ 138
فهرست منابع......................................................................................................................... 140
منبع:
منابع فارسی
آذر، عادل و مومنی، منصور، 1383، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، انتشارات سمت، جلد دوم .
بحرینیزاده، منیجه، اسماعیلپور، مجید، شهنیایی، عیسی،1391، بررسی تاثیر بازار محوری بر نگرشهای شغلی(مطالعه: بانکهای تجاری شهر بوشهر)، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 4، صص166-149.
پورعزت، علیاصغر؛ قلیپور، آرین،1391، بررسی موانع ساختاری تحقق عدالت در سازمان، فراسوی مدیریت، شماره 8، صص 15-1 .
جهانیان، رمضان، 1390، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت تعارض در مدیران، فصلنامه مدیریت، شماره 8، صص8-1.
حافظنیا، محمدرضا، 1383، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت.
حبیبی، آرش، 1392، آموزش SPSS، تهران:نشر دانش، ویرایش سوم.
حجازی، الهه، صادقی، ناهید، خاکی، سکینهخاتون،1391، رابطه نگرششغلی، احساس کارآمدی و کارآمدی جمعی با تعهد شغلی معلمان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ، دوره 11، شماره 42، صص 29-8.
حسینزاده، علی؛ ناصری، محسن، 1390، مفاهیم نوین عدالت سازمانی در سازمانها، نشریه علوم تربیتی، دوره5، شماره 3، صص 32-23 .
خاکی، غلامرضا، 1388، روش تحقیق در مدیریت، تهران، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
دعایی، حبیباله، مرتضوی، سعید، کوشازاده، سیدعلی،1389، اثر توانمندسازی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان، فصلنامه ی پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دوره 2، شماره 4 و3 ، صص 147-121.
دیناچالی، عسکر،1390، رابطه ابعاد مختلف عدالت سازمانی با کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک، پایان نامه کارشناسی ارشد واحد رشت.
رامینمهر، حمید، هادیزاده مقدم، اکرم، احمدی، ایمان،1388، بررسی رابطه بین ادراک ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، پژوهشنامه مدیریت تحول، دوره1، شماره 2، صص 89-65 .
رحیم نیا، فریبرز، هوشیار، وجیهه، 1389، تاثیر عدالت سازمانی بر تمایل به ترک شغل از طریق رضایت شغلی، مدیریت فردا، دوره 9، شماره 24، صص 42-23 .
رضاییان، علی، 1384، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، دانشگاه تهران.
سروش، مجتبی، 1391، مقایسه رضایت شغلی، تعهد سازمانی و همبستگی آنها با منتخبی از ویژگیهای فردی بین مسئولان تربیت بدنی آموزشگاه ها، مدیران ادارات سازمان تربیت بدنی خراسان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، صص 41-42.
سکاران، اوما، 1389، روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه، صائبی، محمد و شیرازی، محمود، تهران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
شهایی، بهنام و سجادی مهدی،1390، هوش هیجانی مدیران سازمان های صنعتی، تهران: نشر ماهان.
صادقی، محمدتقی، 1390، عدالت؛ انسجام بخش سازمانها(یا عدالت؛ نیاز اساسی سازمانها)، نشریه مدیران، شماره 12، 70-63 .
طالبپور، مهدی، غلامیان، جواد، 1389، بررسی الگوی رگرسیونی نگرشهای شغلی و جو سازمانی دانشکدههای تربیت بدنی کشور، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 4، صص 63-43.
طالبزاده، سهیل،1390، بررسی رابطه بین عدالت سازمانی ادراک شده کارکنان و اجرای اثربخشی استراتژی سازمان کارخانه جات صنایع غذایی استان آذربایجان غربی، پایان نامه کارشناسی ارشد واحد آستارا.
عباس پور اسفدن، قنبر و همکاران،1389، شناخت و مطالعه رابطهی هوش هیجانی و کارآفرینی مدیران صنایع لاستیک و پلاستیک شهر تهران، نشریه مدیریت، شماره 2، ص-ص 34-27.
عظیمی، حسین، گودرزی، غلامرضا، انصاری، محمداسماعیل، پیرایش، رضا، عبدی زرین، سهراب، 1390، طراحی پرسشنامه سنجش نگرش شغلی و سازمانی کارکنان دولت؛ مطالعه موردی: 80 سازمان دولتی در مرکز استان زنجان، اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 5، شماره 1، صص 200-169
فرمانی، سعید ،1391، رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی مدیران شرکت نفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور رشت.
قراباغی،علی رضا، 1390، تأثیر نگرش و رفتارها بر بهره وری، کیفیت زندگی شغلی و همکار در مدیریت کار ، توسعه مدیریت ، شماره 167، صص 32-17
کرامتی، محمدرضا، 1391، رابطه نگرش کارکنان نسبت به اعضای هیئت علمی با رضایت شغلی آنان، علوم انسانی، دوره 16، شماره 70، صص 25-9
کریمی، یوسف،1388، روانشناسی اجتماعی، تهران، انتشارات ویرایش،چاپ دوازدهم.
کیمیایی، سیدعلی، رفتار، محمدرضا، سلطانیفر، عاطفه، 1390، آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی، پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، شماره 1، صص 166-153.
مختاری پور، مرضیه،1389، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری چند گانه (مدل برنارد باس)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
مرتضوی، سعید، شمسالدین، ناظمی، محمودی فخرآباد، صادق، 1384، بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری (تحول بخش- مبادلهای)، مجله مدرس علوم انسانی، شماره42، صص 190-167.
مشبکی، اصغر، 1389، مدیریت رفتار سازمانی، تحلیل کاربردی، ارزشی از رفتار سازمانی، تهران، چاپ هفتم، انتشارات ترمه.
مقیمی، محمد، 1384، سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، تهران، انتشارات ترمه
ممیزاده، جعفر، 1391، ترک خدمت در سازمان بررسی علل، عوارض و عواقب آن، توسعه مدیریت، شماره 44، صص 38-32 .
موسوی، مجتبی،1390، هوش هیجانی و تأثیر آن در افزایش قابلیتهای کارکنان و مدیران در زندگی و محل کار، نشریه صنعت خودرو، شماره 118، صص 50-41.
ناظمی، شهلا؛ برجعلیلو، شمسالدین،1391، تبیین رابطهی ابعاد عدالت سازمانی و جنبههای گوناگون رضایت از جبران خدمات، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 4، شماره 7، صص 178-159.
منابع لاتین
Abeka G & Atinga R, 2013, exploring the link between organizational justice and job satisfaction and performance in Ghanaian hospitals Do demographic factors play a mediating role? International Journal of Workplace Health Management, Vol. 6 No. 3, pp. 189-204.
Agarwal U, 2014, Linking justice, trust and innovative work behavior to work engagement, Personnel Review, Vol. 43 No. 1, pp. 41-73.
Almeida L, 2012, an organizational model of attitude change, university nova de Lisboan, Vol.15, No. 6, pp. 26-29.
Briner R, 2012, The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence (ESI), Psicothema, 18, supl, 13-25.
Cherniss C, 2012, Emotional intelligence and organizational effectiveness, the emotionally intelligent Workplace, USA.
Cheng Y & Waldenberger F, 2013, does training affect individuals' turnover intention? Evidence from China, Journal of Chinese Human Resource Management, Vol. 4, No, 1, pp.16 – 38.
Chenevert D Gordion C, Cole B, 2013, The role of organizational justice, burnout and commitment in the understanding of absenteeism in the Canadian healthcare sector, Journal of Health Organization and Management, Vol. 27 No. 3, 2013, pp. 350-367.
Cropanzano R Bobosel D, rup B , 2011, Original Contribution Moral Virtues, Fairness Heuristics, Social Entities, and Other Denizens of Organizational Justice, Journal of Vocational Behavior, Vol. 58,pp. 164–209 .
Demichele D, 2011, Dimensions of job satisfaction associated with midlevel collegiate campus recreation program administrators, Journal of research quarterly Vol.73, No.1, pp.110-118.
De Weerdt M & Rossi G, 2010, The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Evaluation of Psychometric Aspects in the Dutch Speaking Part of Belgium, journal of vocational behavior, Vol. 43 , No. 2 , pp. 145-173.
Delewicz V & Higgs M, 2011, Emotional intelligence A review and evaluation Study , Journal of managerial psychology , Vol.15 , No 4 , pp. 341-372 .
Elanain H, 2014, Leader-member exchange and intent to turnover: Testing a mediated-effects model in a high turnover work environment", Management Research Review, Vol. 37 No.2, pp.110 – 129.
Flint D, Haley L, McNally, J , 2013, Individual and organizational determinants of turnover intent, Personnel Review, Vol. 42, No.5, pp.552 – 572.
Fondacaro M, Brank E, Stuart J, Villanueva-Abraham S, Luescher J, McNatt P, 2011, Identity Orientation, Voice, and Judgments of Procedural Justice During Late Adolescence, Faculty Publications, Department of Psychology, Vol.1,No. 1,pp. 987-997
Gardner H & Hatch T, 2010, Multiple Intelligences Go to School Educationals implications of the theory of Multiple intelligences, American Educational Research Association, Vol.18 , No. 8 , pp.4-10
Hook F, 2011, Using the Mayers- Briggs Instrument With The Bar-on emotional Quotient Inventory, Psychometrics Canada Ltd. 7125-77 Avenue, Edmonton AB 800-661-5158.
Hong W, 2013, a comparative test of two employee turnover prediction models, International Journal of Management, Vol. 24, No. 4, pp. 808-824.
Kray L & Lind E , 2012, The injustices of others: Social reports and the integration of others’ experiences in organizational justice judgments, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 89, pp. 906–924.
Kilchrist E & Block W, 2012, Distributive justice, International Journal of Social, Economics, Vol. 33, No. 2, pp. 102-110.
Lambert G, Hogan N, Jiang Sh, Elechi O, Benjamin B, Morris A, Laux J, Dupug P, 2010, the Relationship among Distributive and Procedural Justice and Correctional Life Satisfaction, Burnout, and Turnover Intent: An Exploratory Study, Journal of Criminal Justice, Vol. 38, pp. 7–16.
Marianne J, 2013 , Improving Emotional Intelligence with learning, journal of Applied psychology, Vol. 89 , No.2, PP.15-21
Mediene L, Endriulaitiene A, Gustainiene L, 2013, Individual correlates of organizational commitment and intention to leave the organizational, Baltic Journal of Management, Vol. 2, No.2, pp.196-212.
Newcombe M & Ashkanasy N, 2012, The Role Of Affect and Affective Congruence in perceptions of leaders: An Experimental Study, Leadership Quarterly, Vol.13 , No 5, pp. 601-614.
Noorman Masrek M, Johari M, Sani A, Jamaludin A, 2012, Exploring The Dimensions of Emotional Intelligence Amongst Malaysian Public Librarians: A Critical Incident Technique Approach, Journal of Basic and Applied Scientific Research, Vol. 2, No. 5, pp. 2206-2214.
Price W & Kiekbusch R, 2007, Causes of employee turnover in sheriff operated jails, Public Personnel Management, Vol. 36, No. 1, pp. 51-64 .
Rahman W & Nas Z, 2013, Employee development and turnover intention: theory validation, European Journal of Training and Development, Vol. 37 No.6, pp.564 – 579.
Roberts K, 2011, Police interviews with terrorist suspects: risks, ethical interviewing and procedural justice, The British journal of forensic practice, Vol.13, No.2, pp.124-134.
Rosseau, D. M, 2011, Psychological Contracts in Workplace: Understanding the Ties the Motivate, Academy of Management Executives, Vol.18, pp. 120-127.
Salovey P & Mayer j, 1990, emotional intelligence, Baywood Publishing Co . Inc
Sarboland Kh ,2011, Assessment of the Relationship between Emotional Intelligence and Organizational Commitment of Employees: A Case Study of Tax Affairs Offices, Iran, Journal of Basic and Applied Scientific Research , Vol. 2 , No 5 , pp. 5164-5168.
Sarminah S, 2011, The Effects of Job Satisfaction on Organizational Commitment and Job Performance Relationship: A Case of Managers in Malaysia’s Manufacturing Companies, European Journal of Social Sciences, Vol. 18, No 4, pp. 228-239.
Sawitri H & Laksmi Riani A, 2012, Creativity And Dimensions of emotional intelligence , journal of business and psychology, Vol.17 , No.2, pp. 1-13.
Shah N, 2011, A study of the relationship between organizational justice and employee readiness for change, Journal of Enterprise Information Management, Vol. 24 No. 3, pp. 224-236.
Sternberg R, 2000, Models of emotional intelligence , Handbook of intelligence , Cambridge, Uk.
Wang X, Liao J, Xia D, Chang T, 2012, The impact of organizational justice on work performance Mediating effects of organizational commitment and leader-member exchange, International Journal of Manpower , Vol. 31 No. 6, pp. 660-677
Wannamaker C, 2012, A Study of the Need for Emotional Intelligence in University Judicial Officers, Bod Graduate School of business, Uk.
Wendy A & Anjali M, 2013, Environmental Justice and Information Technologies: Overcoming the Information Access Paradox in Urban Communities, Maxine Goodman Levin College of Urban Affairs, Vol.8, No.14, pp. 573-585
Zampetakis L, Beldekos P, Moustakis V, 2012, Day-to-day’’ entrepreneurship within organizations: The role of trait Emotional Intelligence and Perceived Organizational Support, European Management Journal, Vol. 27, pp. 165– 175.
Zoghbi P, Tinzer A, Sharmi S, 2012, The role of anomia on the relationship between organizational justice perceptions and organizational citizenship online behaviors, Journal of Information, Communication & Ethics in Society, Vol. 7 No. 1, pp. 72-85