فهرست:
صفحه
عنوان
3
فصل اول
4
مقدمه
6
1-1-شرح موضوع پژوهشی و منطق پشتوانه آن
9
1-2- زمینه پژوهش
9
1-3- پرسش های پژوهش
10
1-4- اهداف پژوهش
11
1-5- سابقه و ضرورت انجام تحقیق
12
1-6- فرضیه های پژوهش
13
1-7- کاربردهای پژوهش
13
1-8- مزایای حاصل از پژوهش
13
1-9- روش تحقیق
14
1-10- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
14
1-10-1- مطالعات کتابخانه ای
14
1-10-2- تحقیقات میدانی
14
1-11- جامعه آماری
15
1-12- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
16
1-13- ساختار کلی پایان نامه
18
فصل دوم مروری بر ادبیات موضوع
19
20
بخش اول :
مقدمه
20
1-1- مدیریت دانش-2
22
2-1-2- داده، اطلاعات و دانش
24
2-1-3- دانش مستتر و آشکار
25
2-1-4- مدیریت دانش و تاثیر آن بر خلق دانش
27
2-1-5- تعاریف مدیریت دانشی
28
2-1-6- اهمیت مدیریت دانشی
30
2-1-7- نقش افراد در مدیریت دانشی
32
2-1-8- نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت دانشی
35
35
38
بخش دوم :
2-2-1- سیستمهای اطلاعاتی
تاریخچه اطلاعاتی در سازمان 2-2-2
39
2-2-3- سیستم مدیریت اطلاعات
40
بخش سوم : سیستم اطلاعاتی بیمارستان
42
2-3-1 تعریف سیستم اطلاعات بیمارستان وپنج مرحله کامپیوتری کردن بیمارستانها
49
2-3-2- اهمیت کاربرد سیستم اطلاعاتی بیمارستان
53
2-3-3- اهداف استفاده از کاربرد سیستم اطلاعاتی بیمارستان
58
2-3-4- تاریخچه کاربرد سیستم اطلاعات بیمارستان
60
2-3-5- مروری برمطالعات انجام شده پیرامون تحقیق
69
2-3-6- اجزای سیستم اطلاعاتی
70
2-3-7- مزایای HIS
74
فصل سوم
75
مقدمه
75
3-1-روش جمع آوری داده ها
76
79
3-2-طراحی پرسشنامه
3-3-روایی وپایایی
82
3-4-متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق
85
3-5- فرضیه هاونمای شماتیک تحقیق
88
3-6- معیارها و شاخصهای تحقیق وجداول شاخص های مالی ،منابع انسانی،بالینی
93
3-7- روشهای آماری
94
فصل چهارم
95
مقدمه
96
4-1- آمار توصیفی نمونه آماری
107
4-2- آمار توصیفی معیار مالی وجداول مولفه های مالی
111
4-3- آمار توصیفی معیار منابع انسانی وجداول مولفه های انسانی
115
4-4- آمار توصیفی معیار بالینی وجداول مولفه های بالینی
120
4-5- آمار استنباطی
120
4-5-1- تجزیه و تحلیل فرض اول
122
4-5-2- تجزیه وتحلیل فرض دوم
124
4-5-3- تجزیه تحلیل فرض سوم
126
4-5-4- تجزیه وتحلیل فرض چهارم
129
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات
130
مقدمه
131
5-1- نتایج ودستاوردهای حاصل از تحقیق
131
5-1-1- فرضیه فرعی اول
136
5-1-2- فرضیه فرعی دوم
138
5-1-3- فرضیه فرعی سوم
142
5-1-4- فرضیه اصلی
145
5-2- پیشنهادات
منابع ومآخذ 146
پرسشنامه 152
چکیده انگلیسی 159
منبع:
منابع وماخذداخلی پژوهش :
1-عباسی ، زهره،2008، اولین کنفرانس مدیریت دانش .
2- حسن زاده ، سعید،1389، بررسی تاثیر سیستم اطلاعاتی بیمارستان برکیفیت وکارایی پزشکی
3- شهبازی ، صادق ،1388،ارتبط مدیریت دانش بانواوری وفناوری اطلاعات ونقش انها دربهبود کارایی واثربخشی فرایندها ، گروه خلاقیت ونواوری دانشگاه صنعتی
4- اسدزاده، جلالیان، ملیحه، آرام،1387، مقاله مدیریت دانش . hTTp// :www .irandac/ data-j/vo14/sarfzadeh-hazeri-him
5-عباسی،زهره،1389، مروری برمدل های پیاده سازی مدیریت دانش درسازمان ها. zohre_abbasi@yahoo.com-
6-توربان، افرایم، ٢٠٠٦ ، فناوری اطلاعات در مدیریت ترجمھ حمیدرضا ریاحی)، انتشارات دانشگاه پیام نور).
7- احمدی ،رفیعی ،مریم ،فروغ ،1390،مدیریت اطلاعات پرستاری ،نشردانش
8- خاکی، غلامرضا، ١٣٨٢ ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، انتشارات بازتاب.
9- شارعی،علی اصغر ، 1388، بررسی تاثیر ارتباط فناوری اطلاعات ومدیریت کیفیت جامع برکارآیی واثربخشی سازمان های صنعتی وخدماتی،مرکزاطلاع رسانی وزارت صنعت ومعادن.
10- عبدالکریمی ،مهنوش ،1381،مدیریت دانش،فناوری اطلاعات وخلاقیت ونقش ان دربهبود کارایی واثربخشی فرایند ها.
11- مقدم،ستوده،علی امین،مریم،2007، کنفرانس ملی مدیریت دانش-ارایه مدلی برای توسعه مدیریت دانش درسازمانهای تحقیقاتی .
12- افراز،عباس ،1389،،مقاله"مدیریت دانش (آشکار-ضمنی) فناوری اطلاعات"5-9.
13-اسلامی یحیی.نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری مدیران شرکت ایران یاسا . پایان نامه جهت اخذکارشناسی ارشد مهندسی صنایع . تهران : دانش گاه تربیت مدرس؛ 1375 .ص 46)-24).
14- صمدی لیلا. بررسی تاثیر سیستم های اطلاعات مدیریت در بهبود تصمیم گیری مدیران عالی. پایان نامه جهت اخذکارشناسی ارشد. تهران : دانشگاه تربیت مدرس؛ 1376 .ص( 50 -32)
15- مینانرگس. راهنمای برنامه ریزی برای سیستم اطلاعاتی براساس متدولوژیBSP ;1379ص(23-24)
16- منوچهری ژیلا. بررسی دیدگاه مدیران و روسای بیمارستانهای تهران در زمینه سیستمهای اطلاعات مدیریت وارائه الگوی مناسب برای طراحی ساختار سیستم اطلاعات مدیریت در بیمارستان با استفاده از متدولوژیBSP پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران؛128-50 ،28- 1380 .ص 65)
beheshti.kaums.ac.ir17- کمیته تخصصی مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: سایت
18- خاکی، غلامرضا، ١٣٨٢ ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، انتشارات بازتاب.
19- دانایی فرد و الوانی و آذر، حسن و سید مھدی و عادل، ١٣٨٧ ، روش شناسی پژوھش کمی در مدیریت: رویکری جامع، انتشارات صفار- اشراقی
20- کامپنهود و کیوی، لوک وان و ریمون، ١٣٨٧ ، روش تحقیق در علوم اجتماعی(ترجمه عبدالحسین نیک گهر) انتشارات فرھنگ معاصر).
منبع خارجی پژوهش:
21-MoglidG.medical record organization..2ed.newdelhi:jappy brothers; 2001 p125
22. Abdelhak M, Grostics H, Jacobs E. Health information management of a strategic resource.2nd ed .USA: WB. Saunders; 2001.
23- Duffy ,D.,novamber1998."CIU(Enterprise sectionz)
24-New bold sk.Information system for mananing pation care.Indienemeann jA.nersing-dminstration:managing pation care.2ed.stamford:apleton&lange; 2002.p323-39
25- understanding Hospital information system Adopation in china .Fpeng@ pgrad. unimelb. edu.au
26-introdaction to nursing information.2ed.new York.spring;2003.Hannah k,Ball M, Edwards M
27 -Reichertz p.Hosptal information system.internatinal jornal of medical information (2006):75(80):268-81
28- Moradi Gh ,sarbazM.Infrastructure of HER.jornal of medical record scientific association2003;50-3
29- Mahajan V.milton.the use of computer in hospital1977;7(5):95-107
30 - Moradi G,Sarbaz M,kimiyafar K,shafiei Y.the role of hospital information system on dr sheikh hospital performance promotion in mashhad .jornal of HIS-2008;159-166.
31- Homborg kc,Vehse B,Bludau HB.Questionnaire based usability evaluation of hospital information system.Electronic jornal of information system evaluation-2004;7:21-30
32- Holt G.D., Love P.E.D, Li H., 2000, "The learning organization: toward a paradigm for mutually beneficial strategic construction alliances",International journal of project management, 18, pp. 415-421.
33- Teresa L. Ju , Chia-Ying Li , Tien-Shiang Lee, 2006, " A contingency model for knowledge management capability and innovation" International Industrial Management & Data Systems Vol. 106, No. 6, Page 855-877.
34- Tsang, W., 1997, Organization Learning and Learning Organization, Human Relations, Vol. 50, No. 1, pp. 73-89.
35- Marianne Gloet. , Mile Terziovski., 2004 , " Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance" Journal of Manufacturing Technology Management Volume 15 , No. 5, Page 402 –409.
) http://www.mim.gov.ir/Article/9-23-11.asp)
36- Jung, D.I., Chow, C. and Wu, A., 2003, “The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: hypotheses and some preliminary findings ”,The Leadership Quarterly, Vol. 14 No. 2003, pp. 525-44.
37 - Yang , 2004,"The construct of the Learnin Organization: Dimensions, Measurment and validate".
38- Sternberg, R., 1991, "An vestment of creativity and its development", Human Development, 34.
39- Mumford, M.D. and Licuanan, B., 2004, “Leading for innovation: conclusions,issues and directions ”, The Leadership Quarterly, Vol. 15 No. 1, pp. 163-71.
40-http://www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol4/sarfzadeh_hazeri.htm
41- Schneider B., Brief A., Guzzo R., 1996, Creating a climate and culture for sustainable organizational change, Organizational Dynamics, 24, 7-19.
42-http://www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol4/sarfzadeh_hazeri.htm).
43- Bridging the “know–do” gap in global health: What is knowledge management? http://www.who.int/kms/en (accessed 10 April 2006).
44- Ajami S. A Survey of hospital information systems in Isfahan hospital. Esfahan: Isfahan University of Medical Sciences; 2003[Book in Persian].
45- Hoseini A, Mogaddasi H, Jahanbakhsh M. Diabet clinical information system in several countries. Journal of Health Information Management 2006; 3(1):33-39[Article in Persian].
46. American Health Information Management Association. Health Information Management: Professional definition [Monograph on the internet)2006. Available from: www.Ahima.org, Accessed at 2006
47-Austin CJ. Information System for health services administration. 3nd ed. Miching: Health Administration press; 1998. P. 43-65.
48-World Health Organization. Health information system in support of health system performance assessment. Regional Office for South-East Asia, 2001.
49- M. M. Yusof, A. Papazafeiropoulou, R. J. Paul and K. Stergioulas, “Investigating evaluation frameworks for health information systems”.
International Journal of Medical Informatics, 2008, vol. 77, pp. 377–385.
50- L. Roussel, R. C. Swansburg, R. J. Swanburg, “Management and Leadership for Nurse Administrators”. Contributor Russell C.
Swansburg, Richard J Swansburg. Jones & Bartlett Publisher, 2005.
51- R. Haux, E. Ammenwerth, and A. Buchauer (Ed) (2001). The Requirements Index for Information Processing in Hospitals. Version1.0b.Germany: Inattitut für edizinische iometrie und Informatik (imGi). Supported by the Deutschungsgemeinschaft (DFG), Adopted by the DFG’s Computing FacilitiesI
52- M. F. Collen, “A vision of health care and informatics in 2008”, J Am Med Inform Assoc. 1999 Jan- Feb;6(1), 1999, pp. 1-5.
53-Devaraj and Kohli 2000;England,Stewart and Walker 2000;Tomasi,Facchihi and Maia 2004
54- Abdelhak M, Grostics H, Jacobs E. Health information management of a strategic resource.2nd ed .USA: WB. Saunders; 2001
55-Karen A، Wager ،frances wickham lee،john P،Glaser. Health information systems 2009; pp.232-233
56-. Adler-Milstein, and D. W. Bates, Paperless healthcare: Progress and challenges of an IT-enabled healthcare system, Business Horizons, vol. 53, no 2, 2010
57-Journal of Health Information Management 2006; 3(1):33-39[Article in Persian].
58- R. Hillestad, J. Bigelow, A. Bower, F. Girosi, R. Meili, R. Scoville, et al., “Can Electronic Medical Record Systems Transform Health Care? Potential Health Benefits, Savings, and Costs,” Health Affairs, vol. 24 no. 5, 2005, pp. 1103–1117
59- Mahdavi MT. Information Management. Tehran: IRANDOC; 1989. [In Persian].
60- J. Walker, “Electronic Medical Records and Health Care Transformation,” Health Affairs, vol. 24, no. 5, 2005, pp. 1118–1120.
61- Jalali Fard B. Review of View Point of Medical Record Administrators of Educational Hospitals Affiliated of Iran, Shahid Beheshti & Tehran
Medical Sciences of University from Use of CPR. [Thesis]. Tehran: Iran University of Medical Sciences, Faculty of Medical Information & Management; 2000
62- Staggers N, Snyder Halpern R. History and trends in clinical information systems in the United States. Nursing Scholarship 2001; 33: 175-81. Administration press; 1998. P. 43-65.
63-( Ghazi-Saeedi M, Davarpanah A, Safdari R. Health information management. 1th ed. Tehran: Mahan press; 2007) [Persianght
64- Ball MJ, Simborg DW. Healthcare information management systems: a practical guide. 1st Edition, management systems: a practical guide. 1st Edition, Springer: UK, 1995, 55
65- Kimiyafar K, Moradi G, Sadooghi F, Sarbaz M. Views of users towards the quality of hospital information system in training hospitals affiliated to Mashhad University of Medical Sciences-2006. Journal of Health Information Management. 2007;4:43-50. [Persian]
66 - Kimiyafar K. A study on the views of users about the quality of hospital information system in training hospitals in Mashhad University of Medical Sciences. Tehran: Iran University of Medical Sciences and Health Services: 2006;55. [Persian]
67 - Moradi G, Sarbaz M, Kimiyafar K, Shafiei N, Setayesh Y. The role of hospital information system on dr Sheikh
Hospital performance promotion in Mashhad. Journal of Health Information Management. 2008;5:159-166. [Persian]
68 - Highsmith J.A., Adaptive Software Development A Collaborative Approach to Managing Complex Systems, New York, Dorset House Publishing, 2000)
69- Carlson C. Health management information systems. Department For International Development DFID); 2007. Available from: URL www. eldis. org/ healthsystems/ hmis/ index.htm)
70-Andersson A, Hallberg N, Eriksson H, Timpka T. A Management Information System Model for Process-Oriented Health care. Department of Computer Science and epartment of Health and Society, Linköping University, Sweden; 2004. Available from: URL:http://cmbi.bjmu.edu.cn/news/report/2004/medinfo2004/pdffiles/papers/5164Andersson. pdf
71-Cibulskis RE, Hiawalyer G. Information Systems for Health Hector Monitoring in Papua New Guinea. Bulletin of the World Health Organization (WHO). 2002; 80(9):752-8. Available from: URL: http:// www. who.int/ bulletin/ archives /en/ 80 (9) 752.pdf
72- Chishimba P, Limbambala E, Gwai E, Kachaka C. The HMIS in Zambia: A Trace on the Implementation Steps. In: Programmes ZIH. Zambia: Central Board of Health; 2003. Available from: URL:http://www.cboh.gov.zm/documents/HMIS/HMIS Background Document - Final – November 12.pdf
73-Turner AM, Stavri Z, Revere D, Altaomore R. From the group up: Information needs of nurses in rural public health department in Oregon.JMLA.96(4):335-42,2008 Oct. Available from: URL: http://ovidsp.tx.ovid.com/spa/ovidweb.cgi
74 -Personal communication to CBO from Len Bowes, Senior Medical;2010
75 - Siika AM, Rotich JK, Simiyu CJ, Kigotho EM, Smith FE, Sidle JE, et al. An electronic medical record system for ambulatory care of HIV-infected patients in Kenya. Int J Med Inform 2005; 74(5): 345-55.
76- Lejbkowicz I, Denekamp Y, Reis S, Goldenberg D. Electronic medical record systems in Israel's public hospitals. Isr Med Assoc J 2004; 6(10): 583-7.
77 -http://www.nikmaram.blogfa.com
78 - Anderson JG. Clearing the way for physicians' use of clinical information systems. Communications of the ACM. 1997:40;83-90.
79-Magasing finacical and clinical features of hospital information system.HO 2008/07 STP
80-Clinical information systems definition in biohealthmatics.com, a US based career networking portal for biotechnology and healthcare informatics.2008
81-Healthcare information systems definition in Centre for Development of Advanced Computing, an Indian research centre for health informatics.2008
82- Berg M. Implementing information system in health care organizations: Myths challenges. Medical Information 2001; 64: 143-56.
83- Kaplan B, Brennan P. Toward an informatics research agenda: Key people and organizational issues.Journal of American Medical Informatics Association 2001; 8: 235-41.