فهرست:
............................................................................................................................................. صفحه
چکیده................................................................................................................................... ص
فصل اول: کلیات................................................................................................................... 1
1-1)مقدمه............................................................................................................................ 2
1-2)بیان مسئله...................................................................................................................... 3
1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................... 5
1-4)اهداف تحقیق................................................................................................................. 6
1-4-1) اهداف علمی .......................................................................................... 6
1 -4-2) اهداف کاربردی.............................................................................................. 7
1-5) چارچوب نظری تحقیق.................................................................................................. 7
1-5-1)مدل مفهومی تحقیق............................................................................................ 8
1-6)سوالات تحقیق............................................................................................................... 9
1-7)فرضیه های تحقیق.......................................................................................................... 9
1-8)متغیرهای تحقیق............................................................................................................. 10
1-8-1) متغیرهای مستقل............................................................................................ 10
1-8-2) متغیرهای وابسته............................................................................................ 10
1-9)تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها................................................................................... 11
1-9-1) تعریف مفهومی............................................................................................... 11
1-9-1-1)صادرات و گرایش به صادرات...................................................................... 11
1-9-1-2)ویژگیهای شرکت.......................................................................................... 11
1-9-1-3)ویژگیهای تصمیم گیرندگان............................................................................. 13
1-9-2) تعریف عملیاتی متغیرها............................................................................................. 15
1-9-2-1) گرایش به صادرات..................................................................................... 15
1-9-2-2)اندازه شرکت................................................................................................ 15
1-9-2-2)ویژگیهای شرکت.......................................................................................... 12
1-9-2-3) مزیت رقابتی محصول................................................................................... 15
1-9-2-4) گرایش تکنولوژیکی...................................................................................... 15
1-9-2-5) گرایش به ریسک.......................................................................................... 15
1-9-2-6) گرایش به مزایا............................................................................................. 15
1-9-2-7) گرایش به هزینه............................................................................................. 15
1-9-2-8) تعهد............................................................................................................ 16
1-9-2-9) سن، میزان تحصیلات.................................................................................... 16
1-9-2-10) توانایی صحبت به زبان های خارجی.......................................................... 16
1-10)قلمرو تحقیق............................................................................................................... 16
1-10-1)قلمرو موضوعی تحقیق..................................................................................... 16
1-10-2)قلمرو مکانی تحقیق.......................................................................................... 16
1-10-3)قلمرو زمانی تحقیق................................................................................................. 16
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق............................................................................................ 17
2-1) مقدمه........................................................................................................................... 18
2-2) مفهوم و اهمیت صادرات............................................................................................... 18
2-3) انواع صادرات............................................................................................................... 19
2-4) تاریخچه توسعه صادرات و فلسفه آن............................................................................. 20
2-5)توسعه صادرات.............................................................................................................. 25
2-6)استراتژی توسعه صادرات................................................................................................ 26
2-7) نقش توسعه صادرات در رشد و توسعه اقتصاد................................................................. 26
2-8)اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور............................................................ 28
2-9)برنامه های تشویق صادرات............................................................................................. 28
2-10)موانع و مشکلات صادرات........................................................................................... 29
2-11)دسته بندی موانع صادراتی............................................................................................ 30
2-12)عناصر تشکیل دهنده توانمندی صادراتی......................................................................... 31
2-13)مدل های مرتبط با صادرات.......................................................................................... 32
2-13-1)مدل حقیقی و همکاران................................................................................... 33
2-13-2)مدل ناظمی و داوود خانی............................................................................... 34
2-13-3)مدل لی لینگ یی و اوگنومکن.......................................................................... 35
2-13-4)مدل مییر و همکاران........................................................................................ 36
2-13-5)مدل سبوسا و برادلی....................................................................................... 37
2-14)انگیزش به صادرات...................................................................................................... 38
2-15)گرایش به صادرات....................................................................................................... 38
2-16)تشریح عوامل تعیین کننده گرایش به صادرات................................................................. 39
2-16-1)ویژگی های شرکت......................................................................................... 39
2-16-1-1)اندازه شرکت............................................................................................... 39
2-16-1-2)مزیت رقابتی محصولات............................................................................... 40
2-16-1-3)استفاده از تکنولوژی..................................................................................... 41
2-16-2)ویژگی های تصمیم گیرندگان.............................................................................. 41
2-16-2-1)ویژگی های عینی.......................................................................................... 41
2-16-2-2)سن مدیران................................................................................................... 41
2-16-2-3)سطح تحصیلات............................................................................................ 42
2-16-2-4)توانائی صحبت به زبانهای خارجی................................................................... 42
2-16-3)ویژگی های ذهنی............................................................................................... 42
2-16-3-1)ریسک پذیری................................................................................................ 42
2-16-3-2)هزینه های درک شده...................................................................................... 43
2-16-3-3)مزایای درک شده............................................................................................ 43
2-16-3-4)تعهد.............................................................................................................. 43
2-17)سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده........................................................................... 45
2-17-1)تحقیقات داخلی............................................................................................... 45
2-17-2)تحقیقات خارجی............................................................................................. 47
2-18)مدل مفهومی تحقیق...................................................................................................... 50
فصل سوم: روش تحقیق........................................................................................................ 51
3-1) مقدمه........................................................................................................................... 52
3-2)روش تحقیق.................................................................................................................. 52
3-3)جامعه و نمونه آماری...................................................................................................... 54
3-4)تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری............................................................................. 55
3-5) روش ها و ابزارجمع آوری اطلاعات.............................................................................. 56
3-6) قابلیت اطمینان (پایایی )پرسشنامه................................................................................... 60
3-7-)اعتبار(روایی)پرسشنامه.................................................................................................. 61
3-8)روش تجزیه و تحلیل داده ها.......................................................................................... 62
3-9)خلاصه و جمع بندی مطالب فصل................................................................................... 63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها...................................................................................... 64
4-1) مقدمه........................................................................................................................... 65
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان........................................................... 66
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق............................................................................................... 70
4-4)آزمون نرمال بودن........................................................................................................... 79
4-5)آزمون فرضیات تحقیق.................................................................................................... 80
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات...................................................................................... 90
5-1) مقدمه........................................................................................................................... 91
5-2)نتایج حاصل آزآزمون فرضیه ها....................................................................................... 91
5-2-1)نتایج آمار توصیفی.............................................................................................. 91
5-2-2)بحث و نتایج آمار استنباطی................................................................................. 93
5-3)پیشنهادها....................................................................................................................... 97
5-4)پیشنهاداتی برای محققین آتی.......................................................................................... 97
5-5)محدودیت تحقیق........................................................................................................... 98
5-6)نوآوری تحقیق............................................................................................................... 98
منابع وماخذ........................................................................................................................... 99
منابع...................................................................................................................................... 100
منبع:
منابع فارسی:
اسلاموئیان،کریم،خدادادی،عباس،1383،"تاثیر تنوع سازی صادرات از کالاهای اولیه و کشاورزی به محصولات صنعتی بر روند بلند مدت رابطه مبادله در ایران"،فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی،شماره 32،ص ص 183-224.
اخوی،احمد،حکیمی،شیرین،نادری،ابوالقاسم،1371،"بررسی مسایل و مشکلات صادرات غیر نفتی،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
ایمانی،هادی،1389،"بررسی و تبیین استراتژی های مناسب بازاریابی جهت توسعه صادرات غیر نفتی(مطالعه موردی :منطقه آزاد ارس)"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.
بابا خانی،علی،1389،"سنجش و ارزیابی تاثیر عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در شرکت های تولیدی استان قزوین"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.
تقوی،مهدی،نعمتی زاده،سینا،1383،اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر صادرات غیر نفتی در اقتصاد ایران،مجله پژوهش های اقتصادی،شماره 72،ص ص 77-80..
حقیقی،محمد،فیروزیان،محمود،نجفی مجد،محمد،1387،"شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی"نشریه مدیریت بازرگانی،دوره 1،شماره1 ،ص ص 2-20.
حافظ نیا،محمد رضا،1385"مقدمهای در روش تحقیق در علوم انسانی"،انتشارات سمت.
حسنقلی پور،طهمورث،اصانلو،بهاره،سلامی،علیرضا،1387،"شناسایی و رتبه بندی مشکلات و موانع صادرات خودرو در کشور"،سال پانزدهم،شماره 23،ص ص 145-170.
حسینی،فرشید ،حسنقلی پور ،طهمورث،توسلی،محمود،محمدی،شاپور، ،1389،"تاثیر برنامه های تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی:مطالعه موردی صنعت برق"،نشریه مدیریت بازرگانی،دوره 2،شماره 5،ص ص 1-40.
خاکی،غلامرضا،1387،" روش تحقیق در مدیریت"،انتشارات بازتاب،چاپ چهارم.
دانش نیا،محمد،هوشمند،محمود، محمد،عبدالهی،زهرا،اسکندری پور،زهره،1389،"عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی ایران"مجله دانش و توسعه،سال هفدهم،شماره 34،ص ص 126-14.
ده موبد ،بابک، مهرگان نادر،دهقان پور، محمدرضا، (1390) ،" صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر و عوامل مؤثر بر آن"،سیاست علم و فناوری،سال چهارم،شماره 3،ص ص 69-83 .
رنانی،محسن،شریفی،علیمراد،خوش اخلاق،رحمان،دین محمدی،مصطفی،1387،"تعیین اولویت های کاربرد ذخایر گازی ایران(دوره مطالعه1310-1385) "فصلنامه پژوهشهای اقتصادی،سال نهم،شماره 3،ص151-182.
رنجبران،هادی،1385،"بررسی عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک دولتی (مطالعه موردی شهر اصفهان)،ماهنامه علمی پژوهشی،دانشگاه شاهد،سال سیزدهم،شماره 20،ص ص49-61.
صیادی تورانلو ،سعیدا اردکانی،سعید، ،حسین،1391،"تحلیل چالش ها و راه کارهای توسعه صادرات غیر نفتی :مطالعه موردی صنایع نساجی استان یزد،مجله علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی،دوره دهم،شماره دوم،108-129.
سکاران،اوما،1390 ،"روش تحقیق در مدیریت"،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی ،مرکز آموزش ومدیریت دولتی،چاپ نهم.
سلیمی فر،مصطفی،میرزایی خلیل آبادی،صدیقه،1381،"مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات پسته"،اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال دهم،شماره 38،ص ص 7-28.
فتحی،یحیی،1384،"مزیت های نسبی صادراتی و نیازهای وارداتی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی"،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
قاضی زاده (1382) ،"بررسی و عوامل موثر بر موفقیت شرکت های صادراتی ایرانی در بازار های آسیای میانه و ارائه راهبرد مناسب جهت افزایش صادرات غیر نفتی"،پایان نامه دکترا.
طیبی، سید کمیل ، اربابیان، شیرین،1382،"اثرات بلند مدت و کوتاه مدت آموزش عالی بر عرضه صادرات صنعتی ایران"،فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران،شماره 16،ص ص 1-22.
طیبی، سید کمیل،مصری نژاد،شیرین،1381،"بررسی رابطه تعاملی کوتاه مدت و بلند مدت تورم و عرضه صادرات غیر نفتی در ایران"،مجله تحقیقات اقتصادی،شماره 61،ص ص1-22.
محسنی،رضا،1383،"آثار بی ثباتی صادراتی بر رشد صنعتی (مطالعه موردی ایران)،مجله دانش و توسعه،شماره 17،ص ص 87-122.
محمدی،محمد،1378،"راهنمای صادرات،نشر قانون،شماره 2.
مرکز توسعه صادرات ایران،1378،استراتژی جهش صادرات و چالش ها،تهران،موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران.
ناظمی،شمس الدین،خانی،داوود،1389،"شناسایی و تحلیل مهمترین عوامل بازدارنده اداری-خدماتی صادرات کالاهای غیر نفتی در بنگاه های کوچک و متوسط مطالعه موردی:استان های خراسان رضوی و شمالی،فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،شماره های 21 و 22،ص ص 203-226.
وظیفه دوست،حسین،زرین نگار،ندا،1388،"بررسی عملکرد سیاست های دولت بر روری صادرات شرکت ها"،فصلنامه بصیرت سال 16،شماره 44،ص ص 47-63.
هوشمند،محمود،دانش نیا،محمد،عبدالهی،زهرا،اسکندری پور،زهره،1389،"عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی ایران"مجله دانش و توسعه،سال هفدهم،شماره 34،ص ص 126-14.
منابع انگلیسی:
Ahmetoglu, Gorkan, Chamorro-Premuzic ,Tomas, Furnham, Adrian (2010),” Interpersonal Relationship Orientations, Leadership, and Managerial Level: Assessing the practical usefulness of the FIRO-B in organizations”, International Journal of Selection and Assessment, Volume 18 Number 2,220-225.
Atuahene-Gima, K. (1995). The influence of new product factors on export propensity and performance: An empirical analysis. Journal of International Marketing, 3(2), 11–28.
Bilkey,Warren J.,1978”An Atempted Integration of the literature on the Export Behavior of firms”.journal of international Business studies 9(1).
Burton, F.N.,and B.B schlegelmilch,(1987).”Profile Analysis ofNon exports Versus Exporters Grouped Involvment”,management international Review,27.
Cavusgil, S.Tamer and Naor ,Jacob,1987.’Firm management characteirstics as Discriminator of Export marketing Activity’journal of Business research 15.
Durmuşoğlu Serdar S., Apfelthaler , Gerhard ,Zamantili Nayir ,Dilek Alvarez, Roberto , Mughan ,Terry,(2012),” The effect of government-designed export promotion service use on small and medium-sized enterprise goal achievement: A multidimensional view of export performance’, Industrial Marketing Management 41,pp 680-691.
Hall, Stephen, Hondroyiannis , George , Swamy. P.A.V.B. , Tavlas, George , Ulan Michael.(2010) “Exchange-rate volatility and export performance: Do emerging market economies resemble industrial countries or other developing countries?”, journal homepage: Published by Elsevier B.V.p p 1514-1521.
Jones, Marian V (2001),” First steps in internationalization Concepts and evidence from a sample of small high-technology firms”, Journal of International Management 7,pp 191-210.
Kourteli, Liana (2000),” RESEARCH NOTE Scanning the business environment: some conceptual issues”, Benchmarking: An International Journal, Vol. 7 No. 5, pp. 406-413.
Lages, L. F., & Lages, C. R. (2004). The STEP scale: A measure of short-term export performance improvement. Journal of International Marketing, 12(1), 36–55
Ling-yee , Li,. Ogunmokun, Gabriel O (2001), The influence of interfirm relational capabilities on export advantage and performance: an empirical analysis”, International Business Review 10,pp 399-420.
Meyer Mike, Estrin Saul Klaus E., Wright , Foliano Francesca,(2008),” Export propensity and intensity of subsidiaries in emerging economies”, International Business Review 17,pp 574-586.
Morgan.N, Kaleka.A, and Katsikeas.C, “ Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment”, Journal of Marketing, 2004, Vol.68, pp.90-108.
Navarro, Antonio , Losada ,Fernando, , Ruzo, Emilio, .Dı´ez , Jose´,(2010),” Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance”, Journal of World Business 45,pp 49–58.
Patterson, Paul G. Ruyter Ko de, Wetzels Martin,(1999),” Modelling firms propensity to continue service exporting: a cross-country analysis”, International Business Review 8,p p 351-365.
Paula Rodrigues ,Ana, Pinho, José Carlos ,(2011),” The impact of internal and external market orientation on performance in local public organisations”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 Iss: 3 pp. 284 – 306.
Rosson P.J ,Seringhous,F.H.R and.(1990),Government Export Promotion:A Global perspective,Rouledge,London.
Serra , Francisco, Pointon ,John , Abdou, Hussein,(2012),” Factors influencing the propensity to export: A study of UK and Portuguese textile firms”, International Business Review 21 ,210–224.
Sosin Kim and Fairchild, Lore tta (1987), capital Intencity and export propensity in some Latin American countries , Oxford bulletin of economic sand statistics , 49,2,pp 191-208.
Suarez-Ortega, S. M., & Alamo-Vera, F. R. (2005). SMES’ internationalization: firms and managerial factors. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 11(4), 258–279.
Trez, Guilherme ,Bins Luce, Fernando (2012),"Organizational structure and specialized marketing capabilities in SMEs", Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 Iss: 2 pp. 143 – 164.
Vermeulen, Philip,(2004),” Factor content, size, and export propensity at the firm level”, Economics Letters 82 , p p 249–252.
Verwaal, E., & Donkers, B. (2002). Firm size and export intensity: solving an empirical puzzle. Journal of International Business Studies, 33(3), 603–613.
Wesley ,Jhonston J.,and R.Czinkota, Michael (1982 )“managerial moltiuation as peterminants of industrial export behavior”,in Export management : An International context.Ed.New York:praeger publishers.
Wheeler,c.N,(1990),”Simulating Scottish and united kingdom economist through export proportion programs,in cavusgil ,S.T
White Steven ,Javalgi Rajshekhar G., Lawsonb Diana Andrew C. Gross, D. 1998), International Business Review,7,pp 521–534.
Westhead,p.(1995).Exporting and non- exportin small firms in great Britain. International journal of entrepreneurial behavior and research,1920,6-36.
Yli-Renko, H., Autio, E., & Tontti, V. (2002). Social capital, knowledge, and the international growth of technology-based new firms. International Business Review, 11, 279–304.