فهرست:
فهرست عناوین
عنوان صفحه
فصل اول : معرفی پژوهش.... 1
1-1- مقدمه: 2
2-1- بیان مسئله: 3
3-1- اهمیت پژوهش: 5
4-1- اهداف پژوهش: 6
5-1- فرضیات پژوهش.... 7
6-1- روش پژوهش.... 7
7-1- قلمروتحقیق.. 8
8-1- تعریف مفاهیم و واژه ها 8
فصل دوم: مبانی نظری وپیشینه پژوهش.... 10
1-2- مقدمه: 11
2-2- مبانی نظری و پیشینه کلی پژوهش: 11
3-2-بررسی مدل های موجود پذیرش کاربر. 13
1-3-2- مدل تئوری عمل مستدل (TRA): 13
2-3-2- مدل تئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB). 13
3-3-2- مدل تئوری تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده(DTPB). 14
4-3-2-مدل پذیرش فناوری(TAM). 14
5-3-2- مدل ثانویه پذیرش فناوری(2 TAM) 15
6-3-2- تئوری تلفیقی پذیرش وکاربردفناوری ( UTAUT) 15
4-2- فرموله سازی تئوری یکپارچهی پذیرش و استفاده از تکنولوژی (UTAUT) 16
1-4-2- انتظار عملکرد. 17
2-4-2- انتظار تلاش.... 21
3-4-2- تاثیر اجتماعی.. 23
4-4-2- شرایط تسهیلی.. 24
5-4-2- تمایل رفتاری.. 28
5-2-پیشینه تجربی پژوهش درایران.. 28
6-2-پیشینه تجربی پژوهش در خارج از ایران.. 31
7-2- مدل مفهومی تحقیق.. 36
8-2- جمع بندی.. 38
فصل سوم : روش پژوهش.... 39
1-3- مقدمه: 40
2-3- روش تحقیق: 40
3-3- جامعه آماری: 41
4-3- روش نمونه گیری وحجم نمونه: 41
5-3- مراحل اجرایی تحقیق: 43
6-3- ابزار گردآوری دادهها: 44
7-3-روایی پرسشنامه. 45
8-3-پایایی پرسشنامه. 46
9-3-روشهای تجزیه و تحلیل دادهها 48
1-9 -3 - محاسبه ضرایب مسیر. 50
10- 3 - ابزارها و نرمافزارهای مورد استفاده 51
11-3- جمع بندی.. 52
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها ویافته ها 53
1-4- مقدمه. 54
2-4- آمارتوصیفی.. 54
1-2- 4- ویژگیهای جمعیتشناختی.. 54
3-4- آمار استنباطی.. 59
1-3-4-بررسی فرضیههای تحقیق.. 59
1-1-3-4-ارزیابی مدل اندازهگیری (مدل بیرونی) 61
2-1-3-4-ارزیابی مدل ساختاری (مدل درونی) 65
3-2-3-4-نتایج حاصل از آزمون فرضیهها 67
4-4- بررسی انطباق مدل پژوهش درایران.. 68
5-4- یافته های جانبی: تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی پرسشنامه. 68
6-4-جمع بندی.. 71
فصل پنج: نتیجه گیری و پیشنهادها 73
1-5- مقدمه. 74
2-5- نتایج تحقیق.. 74
1-3-5- نتایج مربوط به آزمون فرضیه ها 74
2-3-5- نتایج مربوط به تحلیل های جمعیت شناختی.. 76
3-5-بحث و نتیجه گیری.. 76
4-5- پیشنهادها 79
1 -4-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 80
5-5 محدودیت های پژوهش.... 81
منابع ومآخذ. 82
منابع وماخذفارسی.. 82
منابع وماخذلاتین.. 83
پیوستها 90
پیوست 1.. 91
پیوست 2.. 94
پیوست3.. 98
پیوست 4.. 101
پیوست 5: خروجی PLS در حالت ضرایب استادندارد. 105
پیوست 6- خروجی PLS در حالت ضرایب معنیداری.. 106
فهرست جداول
عنوان صفحه
فهرست جداول.. ک
عنوان صفحه ک
جدول 1-3- توزیع انتخابی جامعه آماری موردمطالعه پژوهش.... 43
جدول 2-3- ساختار پرسشنامه. 45
جدول3‑3- آلفای کرونباخ عوامل.. 47
جدول- 1‑4: آمارتوصیفی پاسخ دهندگان.. 55
جدول2-4- ضریب قابلیت اطمینان ساختاری (CR) 61
جدول3-4- میانگین واریانس استخراجشده (AVE) 62
جدول4-4- آلفای کرونباخ.. 62
جدول-5-4دادههای اولیه وارد شده دراکسل باتوجه به متغیرهای مکنون.. 63
جدول6‑4- جدول فورنل- لارکر. 64
جدول7‑4- ضریب تعیینR2 65
جدول8‑4- ضرایب مسیر. 66
جدول9‑4- ضریب کوهن.. 67
جدول10‑4- نتایج آزمون فرضیههای پژوهش به روش حداقل مربعات جزئی.. 67
جدول11-4 : نتایج آزمون آنوابرای تفاوت رفتاربکارگیری دررده های سنی مختلف... 68
جدول 12-4 : نتایج آزمون آنوا برای تفاوت رفتاربکارگیری بامیزان تحصیلات... 69
جدول 13-4 : نتایج آزمون آنوا برای تفاوت رفتاربکارگیری با سابقه کار 69
جدول 14-4 : نتایج آزمون آنوا برای تفاوت رفتار بکارگیری باپست سازمانی.. 70
جدول 15-4 : نتایج آزمون آنوا برای تفاوت رفتار بکارگیری بانوع استخدام. 70
جدول 16-4 : نتایج آزمون تی مستقل برای تفاوت رفتاربکارگیری درجنسیت های مختلف... 71
منبع:
منابع وماخذفارسی
آذر،عادل.(1381).تحلیل مسیروعلت یابی درعلم مدیریت، مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره پانژدهم،ص56-59.
احمدی ده قطب الدینی، محمد . (1387) . بررسی رابطه تجربه کار با رایانه ، تناسب تکلیف - فناوری ، خودکارآمدی رایانه ، اضطراب رایانه ، لذت ادراک شده رایانه ، سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس ، طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.
الفت،لعیا، اعرابی،سیدمحمد، امیری،مقصودقاضی نوری،سروش(1390)، بررسی تجربی ارتباط استراتژی فناوری بااستراتژی وعملکردکسب وکار درصنایع الکترونیک ایران، فصلنامه سیاست علم وفناوری،شماره 3.
اکبریان،رضا،اسکندری،مهدی.(1390). درپژوهش طراحی وارائه مدلی جهت پذیرش اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی
پورنوروزی چاکلی،حسن.(1390).درمطالعه ای تحت عنوان عوامل موثربرپذیرش نظام آرشیودیجیتالی صداتوسط برنامه سازان صدای جمهوری اسلامی ایران ر منطقه شمال غرب کشور بر اساس مدل پذیرش دیویس، فصلنامه دانش شناسی، سال چهارم.
حیدریه وهمکاران،( 1392)، عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی
خاکی،غلامحسین.(1387).روش تحقیق درمدیریت، مرکزانتشارات دانشگاه آزاداسلامی
خلیلی،ناصر ودانشوری، ابراهیم .(1378).روش تحقیق وکاربردآن درمدیریت نشرآروین.
دانایی فرد،حسن.الواتی، مهدی، آذر،عادل.(1388).روش شناسی پژوهش کمی درمدیریت رویکردی جامع،چاپ اول،تهران،انتشارات صفاراشراقی.
داوری،علیورضازاده،آرش.(1392).مدل سازی معادلات ساختاری بانرم افزارپی.ال.اس،سازمان انتشارات جهاددانشگاهی
دلاور،علی.(1380).روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی، انتشارات نشرویرایش، تهران.
سرمد،زهره، بازرگان هرندی،عباس، حجازیالهه،روش های تحقیق درعلوم رفتاری ، تهران، انتشارات آگاه.
سکاران،اوما.(1382).روش های تحقیق درمدیریت، ترجمه:محمدصائبی ومحمودشیرازی،نشرموسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی.
سلیمیان وجمشیدی.(1384).روش تحقیق وکاربردآن درمدیریت، تهران،شهرآب،آینده سازان، چاپ اول.
حیدریه،سیدعبدالله،سیدحسینی،سیدمحمد،شهابی،علی.(1392).شبیه سازی مدل پذیرش فناوری دربانکداری ایران بارویکردپویاشناسی سیستم، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 1.
صمدی ، منصور - شمس ، راحیل و پروین ، علی . (1386) . آزمون مدل پذیرش فناوری در گروه دانشجویان منتخب دانشگاه تهران ، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین ، شماره 8 ، بهار 1386 ، ص ص 137 – 158
محقر، علی و شیر محمدی ، مهدی.(1383).توسعه مدل پذیرش فناوری (TAM) در وزارت کشور، دانش مدیریت، شماره 67، ص ص 113– 131.
مومنی، منصور.(1390).خوشه بندی داده ها(تحلیل خوشه ای)،تهران، چاپ اول.
منصورفر،کریم.(1374).روشهایآماری، دانشگاه تهران
کارخانه،ساجده و محمدی، شهریار .(1391) . ارائه یک مدل پیشنهادی برای پذیرش بانکداری همراه ازدیدگاه مشتریان ومقایسه آن بامدل های مطرح جهانی، مجله مدیریت بازاریابی ، شماره 16
یعقوبی،نورمحمد و اورعی یزدانی،بدرالدین وشاکری، رویا.(1390).شناسایی وتحلیل عوامل تاثیرگذاربرپذیرش خدمات بانکداری اینترنتی،چشم اندازمدیریت بازرگانی،شماره 5
مومنی، منصور.(1392). مدل سازی معادلات ساختاری باتاکیدبرسازه های بازتابنده وسازنده، انتشارات گنج شایگان
قربانی زاده،وجه الله،نانگیر،حسن،رودساز،حبیب.(1391). فراتحلیل عوامل موثربرپذیرش فناوری اطلاعات درایران
منابع وماخذلاتین
Agarwal,R.,andPrasad,J.( 1998) “A Conceptual and Operational Definition of Personal Innovativeness in the Domain of Information Technology,”Information Systems Research (9:2, pp.204-215.
Agarwal,R. and Sambamurthy,V.(2002) “Principles and Models for Organizing the IT Function,” MIS Quarterly Executive, Vol.1, No.1, pp.1-16.
Al-Gahtani,S.S (2001).The applicability of TAM outside North America: an empirical test in the United Kingdom. Information Resources Management Journal, 14(3), 37-46.
Al-Ghahtani,S.S.,Hubona, G.S., & Wang,J. (2007). Information Technology (IT) in Saudi Arabia: Culture and the Acceptance and Use of IT, Information & Management, 44, 681-691.
Barnett,R.C., and Marshall, N. L.(1991) “The Relationship between Women’s Work and Family Roles and Their Subjective Well-Being and Psychological Distress,”in Women, Work and Health:Stress and Opportunities, M.Frankenhaeuser,V. Lundberg, and M. A. Chesney (eds.),Plenum, New York, pp. 111-136.
Bem, S. L.(1981) “The BSRI and Gender Schema Theory: A Reply to Spence andHelmreich,”Psychological Review (88:4), pp. 369-371.
Bem, D. J., and Allen, A.(1974) “On Predicting Some of the People Some of the Time: The Search for Cross-Situational Consistencies in Behavior,”Psychological Review (81:6), pp. 506-520.
Bozionelos, N.(1996) “Psychology of Computer Use:Prevalence of Computer Anxiety in British Managers and Professionals,” PsychologicalReports (78:3), pp. 995-1002.
Bullen ,G and Sacks , L(2003) . Towards new Modes of Decision Making – Complexity and Human Factors . 1) BT, 2) University College London . Available http://proquest.umi.com/login. Towards new Modes of Decision Making—Complexity and Human factors . Date Issued: 29 August 2003.
Burgelman, R.A.,Maidique, M.A. and Wheelwright, S.C., (2001) "Strategic Management of Technology and Innovation", 3rd edition, McGraw –Hill, Singapore.
Chanaron, J-J., Jolly, D. And Soderquist, K. (2002) “Technological Management: A Tentative Research Agenda”, Int. J. Technology Management , Vol.23,No.6,PP.618-629
Chang, I-C., Hwang, H-G., Hung, W-F., & Li, Y-C. (2007). Physicians' acceptance of pharmacokinetics-based clinical decision support systems, Expert systems with applications, 33,296-303.
Chin,w.w (1998),The partial least squares approach for structural equation modeling. in G. A.Marcoulides (Ed.), Modern methods for business research (pp. 295–236). London: Lawrence Erlbaum Associates
Chiu, C-M., & T.G Wang, E. (2008). Understanding Web-based learning continuance intention: The role of subjective task value, Information & Management, 45, 194-201.
Compeau, D. R., Higgins, C. A., and Huff, S. (1999)“Social Cognitive Theory and Individual Reactions to Computing Technology: A Longitudinal Study,” MIS Quarterly (23:2), pp. 145-158.
Davis,F.D., Bagozzi,R.P., and Warshaw, P.R.(1989).“ User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models”, Management Science, Vol. 35, No. 8, pp. 982 – 1003.
Davis, F. D., Bagozzi, R. P., and Warshaw, P. R. (1989)“User Acceptance of ComputerTechnology: A Comparison of Two Theoretical Models,” ManagementScience (35:8), pp. 982-1002.
Dillon, A. & Morris, M. G (1996). User acceptance of information technology: theories and models. In M. E. Williams (Ed.), Annual Review of Information Science and Technology (ARIST): Vol.1
Farrell. I.Jonathan, (2003). “Aligning IT to Corporate Objectives:Organisational Factors in Use”
Ford, D. and Saren, M., (2001) "Managing & Marketing Technology", Thomson.
Fornell,C.,&Bookstein,F.(1982).Acomparativeanalysisoftwostructuralequationmodels:LISRELandPLSappliedtomarketdata.In:C.Fornell(Ed.),Asecondgenerationofmultivariateanalysis(Vol.1,pp.289323).NewYork,NY:Praeger.
Gefen,D.,Straub,D.W.,&Boudreau,M.C.(2000).Structuralequation modeling andregression:Guidelinesforresearchpractice.CommunicationsoftheAssociationfor Information Systems, 4(7), 1–78.
Gupta, B., Dasgupta, S., & Gupta, A. (2008). Adoption of ICT in a government organization in a developing country: An empirical study, Journal of Strategic Information Systems,17,140-154.
Hall, D., and Mansfield, R.(1995) “Relationships of Age and Seniority with Career Variables of Engineers and Scientists,” Journal of Applied Psychology (60:2), pp. 201-210.
Hu, P. J., Chau, P. Y. K., Sheng, O. R. L., and Tam, K. Y.(1999) “Examining the Technology Acceptance Model Using Physician Acceptance of Telemedicine Technology,” Journal of ManagementInformation Systems (16:2), pp. 91-112.
Hulland,J.S.(1999).Useofpartialleastsquares(PLS)instrategicmanagementresearch:Areviewoffourrecent studies. Strategic Management Journal,20(4), 195204.PartialLeastSquaresPathModelinginInternationalMarketing 315
KEARNS , GROVER.S and SABHERWAL( 2006–7 ) , RAJIV ,Strategic Alignment Between Business and Information Technology, Journal of Management Information Systems / Vol. 23, No. 3
Kirchmeyer, C.(2002) “Gender Roles in a Traditionally Female Occupation: A Study of Emergency,Operating, Intensive Care, and Psychiatric Nurses, Journal of Vocational Behavior (50:1), pp. 78-95.
Legris, P.,Ingham,J., & Collerette, P (2003). Why do people use information technology? A critical review of the technology acceptance model. Information & Management, 40(3),191–204.
Levy, J. A. “Intersections of Gender and Aging,(1988)”The Sociological Quarterly (29:4), pp.479-486.
Lubinski, D., Tellegen, A. and Butcher, J. N.(1983)“Masculinity, Femininity, and Androgyny Viewed and Assessed as Distinct Concepts,”Journal of Personality and Social Psychology(44:2), pp. 428-439.
Luftman. J., (2000). “Assessing Business-IT Alagnment Maturity”
Lynott, P. P., and McCandless, N. J.(2000) “The Impact of Age vs. Life Experiences on the Gender Role Attitudes of Women in Different Cohorts,” Journal of Women and Aging (12:2), pp. 5-21.
Malhotra,Y., & Galletta, D.F. (1999). Extending the Technology Acceptance Model to Account for Social Influence: Theoretical Base and Empirical Validation in Proceedings of the 32ndHawaii International Conference on System Science, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, CA.
Minton, H. L., and Schneider, F. W.(1980)Differential Psychology, Waveland Press, ProspectHeights, IL,
Moore, G. C., and Benbasat, I.(1996) “Integrating Diffusion of Innovations and Theory of Reasoned Action Models to Predict Utilization of Information Technology by End-Users,” in Diffusion and Adoption of Information Technology, K.Kautz and J. Pries-Hege (eds.), Chapman and Hall, London, pp. 132-146.
Motowidlo, S. J. “Sex Role Orientation and Behavior in a Work Setting,” Journal of Personalityand Social Psychology (42:5), 1982,pp. 935-945
Plude, D., and Hoyer, W.) 1985( “Attention and Performance:Identifying and Localizing Age Deficits,”in Aging and Human Performance, N.Charness (ed.), John Wiley & Sons, New York, , pp. 47-99.
Plouffe, C. R., Hulland, J. S., and Vandenbosch,M. “Research Report: Richness Versus Parsimony in Modeling Technology Adoption Decisions—Understanding Merchant Adoption of a Smart Card-Based Payment System,” InformationSystems Research (12:2), 2001, pp.208-222.
Porter, L. “Job Attitudes in Management: Perceived Importance of Needs as a Function of Job Level,” Journal of Applied Psychology (47:2), 1963, pp. 141-148.
Rhodes, S. R. )1983( “Age-Related Differences in Work Attitudes and Behavior: A Review and ConceptualAnalysis,” Psychological Bulletin (93:2), pp. 328-367.
Spital, F.C. and Bickford, D.J., 1992, "Successful competitive and technology strategies in dynamic and stable product technology environments", Journal ofEngineering and Technology Management, 9, pp. 29–60
Tallon. P.P & Kraemer. K.L, (1999). “A Process Oriented Assesment of the Alignment of Information Systems and Business Strategy:Implication for IT-Business Value”.
Teece, D.J., Pisano, G. and Shuen, A.(1997),"Dynamic capabilities and strategic management"
Thompson, R. L., Higgins, C. A., and Howell, J.(1994) M.“Influence of Experience on Personal ComputerUtilization: Testing a Conceptual Model,”Journal of Management Information Systems(11:1),pp. 167-187Strategic Management Journal, 18(7), pp. 509-533
Taylor S., Todd P.;"Understanding information technology usage: A test of meeting models"; Information systems research, 6(2), 1995
Twenge, J. M.(1997) “Changes in Masculine and Feminine Traits Over Time: A Meta- Analysis,”Sex Roles (35:5/6), pp. 305-325.
Venkatesh, V., A. Brown, S.A., M. Maruping, L., & Bala, H. (2008). Predicting different conceptualization of system use, MIS Quarterly, 32(3), 483-502.
Venkatesh, V., Morris, M.G., Davis, G.B., & Davis, F.D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward A Unified View, MIS Quarterly, 27(3), 425-478.
Venkatesh, V., and Davis, F. D.) 2000( “A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies,” Management Science (45:2), , pp. 186-204. Venkatesh, V., and Morris, M. G. “Why Don’t Men Ever Stop to Ask For Directions? Gender, Social Influence, and Their Role in TechnologyAcceptance and Usage Behavior,” MIS Quarterly (24:1), 2000, pp. 115-139.
Vincent Cho and Iris Cheung (2004) . A study of on-line legal service adoption in Hong Kong. Department of Management The Hong Kong Polytechnic University.Information Technology , Learning , and Performance Jornal , Vol . 22 , No . 1, Spring 2004 .
Wang, Y-S., & Shih, Y-W. (2008). Why do people use information kiosks? A validation of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology, Government Information Quarterly, 1-8.
Westland, J. C., and Clark, T. H. K.(2000)Global Electronic Commerce: Theory and Case Studies, MIT Press, Cambridge,MA.
Wold, H. (1975a). PLS path models with latent variables: the nipals approach. In H. M. Blalock,A. Aganbegian, F. M. Borodkin, R. Boudon, and V. Cappecchi (Eds.), Quantitative sociology:international perspectives on mathematical and statistical modeling. New York: AcademicPress.