فهرست:
فهرست مطالب
عنوان...................................................................................................................................................................... صفحه
چکیده....................................................................................................................................................................... .1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه............................................................................................................................................................ .3
1-2- بیان مسأله....................................................................................................................................................... .4
1-3- ضرورت و اهمیت موضوع............................................................................................................................ .6
1-4- اهداف تحقیق................................................................................................................................................. 7
1-5- سؤالات تحقیق............................................................................................................................................... 7
1-6- فرضیه های تحقیق......................................................................................................................................... 7
1-7- قلمرو تحقیق.................................................................................................................................................. 8
1-8- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها و کلید واژه ها:.................................................................................... 8
فصل دوم : ادبیات تحقیق
2-1- بخش اول : رهبری خدمتگزار................................................................................................................................. 13
2-1- 1- مقدمه....................................................................................................................................................... 13
2-1-2- تعاریف رهبری......................................................................................................................................... 14
2-1-3- سبک رهبری............................................................................................................................................. 14
2-1-4- وظایف رهبری.......................................................................................................................................... 15
2-1-5- نظریه های سنتی رهبری.......................................................................................................................... 16
2-1-5-1- نظریه خصوصیات فردی رهبر............................................................................................................ 17
2-1-6- مروری بر شکل گیری رهبری خدمتگزار................................................................................................ 18
2-1-7- تعاریف رهبری خدمتگزار........................................................................................................................ 19
2-1-8- خدمت عمومی.......................................................................................................................................... 19
2-1-9- مقایسه تئوری عاملیت و خادمیت با تئوری های کلاسیک و نئوکلاسیک................................................ 21
2-1-10- ابعاد رهبری خدمتگزار از نظر صاحب نظران.................................................................................... 22
2-1-11- مدل های رهبری خدمتگزار............................................................................................................. 24
2-1-12- رهبری خدمتگزار از نظر نظریه پردازان............................................................................................... 30
2-1-13- رهبری خدمتگزار در سازمان های دولتی.............................................................................................. 31
2-1-14- معنویت محیط کاری و رهبری خدمتگزار............................................................................................. 32
2-1-15- رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی..................................................................................................... 32
2-2- بخش دوم : تعهد سازمانی..............................................................................................................................34
عنوان...................................................................................................................................................................... صفحه
2-2-1- مقدمه......................................................................................................................................................... 34
2-2-2- مفهوم تعهد سازمانی................................................................................................................................. 34
2-2-3- الگوهای چند بعدی تعهد سازمانی.......................................................................................................... 35
2-2-4- متغیرهایی که با تعهد سازمانی رابطه دارند ............................................................................................ 41
2-2-5- مدل های نظری عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی......................................................................................... 47
2-2-6- مدیریت گوناگونی از منظر تعهد سازمانی................................................................................................ 50
2-2-7- مفاهیم مدیریتی از منظر تعهد سازمانی.................................................................................................... 51
2-3- بخش سوم : اعتماد........................................................................................................................................ 52
2-3-1- مقدمه......................................................................................................................................................... 52
2-3-2- مفاهیم اعتماد............................................................................................................................................ 52
2-3-3- عوامل مؤثر در اعتماد............................................................................................................................... 53
2-3-4- فرآیند اعتماد............................................................................................................................................ 59
2-3-5- انواع اعتماد............................................................................................................................................... 60
2-3-6- سطوح اعتماد.......................................................................................................................................... 61
2-3-7- ارکان کلیدی اعتماد.................................................................................................................................. 62
2-3-8- اعتماد به مدیران ارشد............................................................................................................................. 62
2-3-9- اعتماد درون سازمانی و تسهیم دانش...................................................................................................... 63
2-3-10- اعتماد و عملکرد.................................................................................................................................... 64
2-3-11- اعتماد در سازمانها................................................................................................................................. 64
2-3-12- رهنمود های توسعه اعتماد.................................................................................................................... 65
2-5- بخش چهارم :ارتباط بین رهبری خدمتگزار، تعهد سازمانی و اعتماد به مدیران............................................66
2- 4- بخش پنجم : پیشینه تحقیق.......................................................................................................................... 71
چارچوب نظری تحقیق............................................................................................................................................ 75
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- مقدمه.............................................................................................................................................................. 73
3-2- روش تحقیق................................................................................................................................................... 73
3-3- جامعه و نمونه آماری.................................................................................................................................... 75
3-4- روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات.............................................................................................................. 76
3-5- روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات..................................................................................................... 77
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات...................................................................................................... 79
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات تحقیق
4-1- مقدمه.............................................................................................................................................................. 85
4-2- توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان................................................................................... 85
4-3- توصیف متغیرهای تحقیق............................................................................................................................. 88
4-4- بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق............................................................................................................ 92
4-5- بررسی مدل تحقیق........................................................................................................................................ 93
4-6- آزمون فرضیه ها............................................................................................................................................. 95
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق
5-1- مقدمه.............................................................................................................................................................. 98
5-2- نتایج بررسی توصیفی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان.............................................................................. 98
5-3- توصیف متغیرهای تحقیق.............................................................................................................................. 98
5-4- نتایج آمار استنباطی....................................................................................................................................... 100
5-5- پیشنهادات بر اساس فرضیه های تحقیق....................................................................................................... 101
5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آینده.................................................................................................................... 103
5-7- محدودیت های پژوهش................................................................................................................................. 103
منابع و مآخذ............................................................................................................................................................. 104
ضمائم....................................................................................................................................................................... 111
منبع:
فهرست منابع داخلی
آغاز ،عسل ، نگین تاجی، 1392،اعتماد درون سازمانی عاملی کلیدی در جهت تسهیم واقعی دانش، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 82 ،صص86-67
اسکندری، نازیلا، 1386، «بررسی رابطه بین ادراک با تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهرستان ارسنجان»،پایانامه کارشناسی ارشد،دانشگاهسنندج،دانشکده مدیریت و حسابداری
اسماعیلی، کوروش،1380، «تعهد سازمانی»، نشریه تدبیر، شماره 112
بهارلو، علی عسکر؛ 1387، «رابطه سرمایه اجتماعی با بهبود تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری
پور عزت، علی اصغر، 1387 ، مبانی دانش اداره دولت و حکومت ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، انتشارات سمت
سلیمی، باقر،رضایی کلیدبری، حمیدرضا، حسن پور، اکبر ، 1389، نقش رهبری خدمتگزار در ارتقای اعتماد سازمانی مبتنی بر نظرات کارکنان سازمان امور مالیاتی استان گیلان، مجله مدیریت توسعه و تحول ،صص23-30
حسینیان، شهامت؛ مجیدی، عبدالله؛ حبیبی، صفر،1386، «عوامل درون سازمانی مؤثر بر ارتقای تعهد سازمانی کارکنان کلانتری های تهران بزرگ»، فصلنامه دانش انتظامی، شماره 2
حقیقی فر،علی، یوسفی ،سجاد ، میرزاده ،اکبر ،1389،« سبک رهبری و پیامدهای آن در چارچوب الگوی رهبری تمام عیار »،ماهنامه توسعه انسانی پلیس ، سال هفتم ،شماره28
خنیفر ،حسین ، مقیمی، سیدمحمد، جندقی، غلامرضا، زروندی ،نفیسه،1388، بررسی رابطه بین مؤلفه های اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان(در سازمان های جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش استان قم)، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 2،صص 3 تا 18
خائف الهی، احمد علی ، نوروزی ،محمد تقی ، دانایی فرد ،حسن ،1388، تبیین الگوی اثربخشیِ سازمان های دولتی ایران براساس نقش رهبری خدمتگزار،تهران، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 13 ، شماره 2،صص65-91
خاکی،غلامرضا،1387،روش تحقیق با رویکردی بر پایانامه نویسی،نشربازتاب
دلخوش کسمایى، ابوالقاسم؛ شریف زاده، فتاح؛ سیدنقوى، میرعلى؛ قربانى زاده، وجه الله ، 1390 ، الگوى رهبرى خدمتگزار، ابعاد و شاخص هاى آن در دانشگاه علوم انتظامى. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامى،6(3)،صص375-388
رشیدپور،علی،1385، ارزیابی نظریه ی عاملیت و خادمیت و انطباق آن با دیدگاه اسلامی ،فصلنامه راهبرد، شماره 40، صص115-128
شهبازی، محمد؛ علی اکبری، آرش؛ اسعدی، علی؛ جواهری کامل، مهدی،1387، «تأثیر رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان»، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره 19
سکاران،اوما، 1390 ،"روش تحقیق در مدیریت"،تهران ،چاپ هفتم ،انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
عوض پور، عوض،1385، «تعهد سازمانی»، نشریه مدیریت، شماره 128 – 127
عریضی،حمیدرضا،براتی،هاجر،1392،اعتماد به سرپرست میانجی بین تعهد سازمانی و تعهد به تغییر،فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت )بهبود و تحول( سال بیست و سوم شماره 72،صص1-22
قربانی، محمود؛ چترسیماب، مریم،1386، «عدالت سازمانی و تعهد سازمانی»، مجله صنعت و کارآفرینی، شماره بیست و دوم
قاسمی ، بهروز،1390،مدیریت رفتار سازمانی ، چاپ دوم ، تهران، انتشارات سپاهان
ظهوری،قاسم،1387،کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدیران، تهران، انتشارات میر
گریفین ،مورهد ،1387،رفتار سازمانی،ترجمه الوانی و معمار زاده،چاپ سیزدهم،تهران ، انتشارات مروارید
محمّدی ،فرشته،حضرتی،محمود ،جعفری، احمد، 1392، بررسی رابطه معنویت محیط کاری و ادراک کارکنان از رهبری خدمتگزار ،تهران ، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال ششم ، شماره بیستم،صص145-164
نادی، محمدعلی و مشفقی، نزهت الزمان.،1388،مدل یابی معادلات ساختاری روابط ادراک معلمان از ابعاد عدالت با تعهد مستمرو عاطفی به منظور ارائه یک مدل مفهومی. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی. 6: 38-21.
نصراصفهانی ،مهدی ، نصراصفهانی،علی ،1389،طراحی مدل رهبری خدمتگزار بر اساس دیدگاه امام علی (ع) و مقایسه آن با اندیشمندان غربی،دانشگاه ازاد واحد خوراسگان، سال ششم ، شماره11،صص143-163
یعقوبی، مریم؛ سقاییان نژاد اصفهانی،سکینه؛ گرجی،حسن؛نوروزی؛محسن؛رضایی، فاطمه،1388، «رابطه عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»،فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 12،شماره 3
فهرست منابع خارجی
Al-Alawi, A. I., Al-Marzooqi, N. Y. and Y. Fraidoon Mohammed, (2007),”Organizational culture and knowledge sharing: critical success factors”, Journal of Knowledge Management, 11(2): 22 – 42.
Addae , H.M ; Parboteeah , K.P , (2008) , "Role stressors and organizational commitment : public sector employment in st Lucia" , International Journal of manpower , Vol.29 , No.6 , pp. 5
Andersen, J.A. (2009), When a servant leadership comes knocking,Leadership & Organizational Development Journal, Vol. 30 (1), 4-15.
Briscoe , J.P ; Finkelstein , L.M , (2009) , "The New Career and Organizational Commitment" , Journal of Career Development international ,Vol.14 , No .3 , pp. 242 – 260
Boon, S.D.& Holmes, J.G, (1991), The dynamics of interpersonal trust: resolving uncertainty in the face of risk, in Hinde, R.A., Groebel, J. (Eds),Co-operation and Pro-social Behaviour, Cambridge University Press, Cambridge, MA.
Bloemer J, Pluymaekers M, Odekerken A., 2013, Trust and affective commitment as energizing forces for export performance. International Business Review; 22(2):363-80.
Birkenmeier.B.,Carson.P.P.,and carson.K.D,2003, " An analysis of supranational servant leadership on Jean monnet", International journal of organization theory and behavior. 6/3:374-400.
Creed, W.E., Miles, R.E. (1996), "Trust in organisations: a conceptual the opportunity costs of control", in Kramer, R.M., Tyler, T.R. (Eds),Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research, Sage, Thousand Oaks, CA, pp.16-38.
Cook, J& Wall, T.D, (1980), New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non-fulfilment, Journal of Occupational Psychology, Vol. 53.
Colquitt.J.A , Lepine. J. A and Wesson.M.J, 2010 , "Organization Behavior: Essential for Improving performance and commitment " , Mc Graw-hill International ,pp : 32-43.
Gholipour, A. ; Pourezzat, A. A., & Hazrati, M. (2010). The investigation of servant leadership on organizational trust and empowerment in public organizations,Iranian Public Administration 1, (2). 103-118.
Chen , T. Y., Chen , Y. M., Lin, Ch. J. and P. Y. Chen (2010), “A fuzzy trust evaluation method for knowledge sharing in virtual enterprises”, Computers & Industrial Engineering, 59: 853–864.
Chughtai, A., & Buckley, F. (2009). Linking trust in the principal to school outcomes the mediating role of organizational identification and work engagement.
International journal of educational management, 23(7), 574-589
Dietz, Graham & Hartog, Deanne N. Den, (2006), Measuring trust inside organizations, Personnel Review, Volume. 35, Number 5.
Fama, E. F., & Jensen, M. C. ,1983, “Separation of ownership and control”. Journal of Law and Economics, Vol. 26, pp. 288–297.
16. 3-Freeman,G.,2011,”Spirtuality and servant leadership: A Conceptual Model and Research Proposal". Emerging Leadership Journeys.Vol.4, No.1.pp.120-140.
Francoeur, keith alan,2008, “The relationship between the five-factor model of personality and leadership preferences for initiating structure and consideration”; dissertation, Indian university of pensilvania
Feizi, M, Fatollahzade, Mehdi and Eisapour, K , 2012،.Relatioship Between Trust and Organizational Commitment (In Rural Sewage Office of Ardebil), Advances in Environmental Biology, 6(7): 2039-2045
Huang, I., Huang, P., & Chen, Y., 2004, . “A study of Taiwan’s travel agent salary system: an agency theory perspective”. Tourism Management, Vol. 25, pp. 483-490
Han et al. (2010). Servant leadership in the People’s Republic of China: a case study of the public sector, Journal of Management Development, Vol. 29 (3), 265-281
Hill J. ,2008,Servant Leadership Characteristics of High School Principals, Organizational Culture, and Student Performance: A Correlational Study. PhD Dissertation, North Dakota University
Hong, D., Suh, E. and Ch. Koo (2011), “Developing strategies for overcoming barriers to knowledge sharing based on conversational knowledge management: A case study of a financial company”, Expert Systems with Applications, 38: 14417–14427.
Jain , A.K ; Giga , S.I ; Cooper , C.L , (2009) , "Employee Well being ,control and organizational commitment" , Leadership & organizational Journal , Vol. 30, No. 3 , pp. 256-273
Joolideh , F ; Yeshodhara , K , (2009) , "Organizational commitment Among high school teachers of India and iran" , Journal of Educational Administration , Vol. 47 , No. 1 , pp. 127-136
Joseph,E.E.,and Winston.B.E , 2005, " A correlation of servant leadership, leader trust, organizational trust ".Leadership &Organization Journal,26/1:6-22.
- Kuruuzum , A ; Cetin , E.I ; Irmak , S , (2009) , "Path analysis of organizational commitment , Job Involvement and Job satisfaction in Turkish hospitality industry" , Journal of Tourism Review , Vol. 64 , No. 1 , pp. 4-16
Kwong Goh & Brian Zhen-Jie, Low,(2014), The Influence of Servant Leadership towards Organizational Commitment: The Mediating Role of Trust in Leaders International Journal of Business and Management; Vol. 9, No. 1; pp.17-25
Lin, T. Ch., Wub, Sh. and Ch. T. Lu ،2012, “Exploring the affect factors of knowledge sharing behavior: The relations model theory perspective”, Expert Systems with Applications, 39: 751–764.
Lewicki, R., McAllister, D.J., Bies, R.J. (1998), "Trust and distrust: new relationships and realities", Academy of Management Review, Vol. 23 No.3, pp.438-58.
Mooradian, T., Renzl, B and K. Matzler (2006), “Who Trusts? Personality, Trust and Knowledge Sharing”, Management Learning, 37(4): 523–540.
Mayer, R.C., Davis, J.H., Schoorman, F.D. (1995), "An integrative model of organizational trust", Academy of Management Review, Vol. 20 No.3, pp.709-34.
McAllister, D.J. (1995), "Affect- and cognition-based trust as foundations for interpersonal co-operation in organisations", Academy of Management Journal, Vol. 38 No.1, pp.24-59
Mills, D., 2010, Can stewardship theory produce better stewardship of privatised water infrastructure? Paper to be presented to doctoral panel, IRSPM XIV Conference, University of Berne, Centre of Competence for Public Management, Berne, Switzerland.7 – 9 April.
Monji L, Ortlepp K, 2011,. The Relationship between Organizational Trust, Job Satisfaction and Intention to Leave: An Exploratory Study. Alternation 18(1): 192 – 214.
Michael , O ; Court , D ; Petal , P ,(2009) , "Job Stress and organizational Commitment among mentoring coordinators" , International Journal of Educational management , Vol. 23 , No. 3 , pp. 266-288
Nadiri, Halil and Cem ,Tanova,2011 , “ An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction,and organizational citizenship behavior in hospitality industry” ,International Journal of Hospitality Management, 29, 33–
Ozag , D , (2006) , "The relationship between the trust , hope , and normative and continuance commitment of merger survivors" , Journal of management Development , Vol. 25 , No. 9 , pp. 870-883
Omoh,oshioke.,2007,."Analysis of servant leadership characteristics: A case study of community college president ", PhD. Dissertation, capella university.
Page , D. and Wong, T.P. (2000) , “A conceptual framework for measuring servant leadership”. In adjibolosoo, S. (ED.) , The Human Factor in SHAPING THE Course of History and Development , University Press of American , Lanham, MD.
Press, Cambridge, MACook, J& Wall, T.D, (1980), New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non-fulfilment, Journal of Occupational Psychology, Vol. 53.
Rousseau, D., Sitkin, S.B., Burt, R.S., Camerer, C. (1998), "Not so different after all: a cross-discipline view of trust", Academy of Management Review, Vol. 23 No.3, pp.393-404
Renzl, B. (2008), “Trust in management and knowledge sharing: The mediating effects of fear and knowledge documentation”, Omega, 36: 206 – 220.
Robbins. S. P, 2005, Essentials of organizational Behavior, Prentice Hall, 7/e.
Rego , A ; Cunha , M.P.E , (2008) , "Workplace Spirituality and organizational commitment : an empirical study" , Journal of organizational change management , Vol. 21 , No. 1 , pp. 53-75
Rylander, D. H. (2011). Change in Organizational Commitment for Sales Force Newcomers: An Exploratory Look at early Employment Influences. Retrieved Form: Http://WWW.a-cme.org
Spears, L.C. ,1996, ``Reflections on Robert k Greenleaf and servant-leadership'', Leadership & Organization Development journal , Vol.17 No. 7, pp 33-35.
Straiter K ,2005,. The effects of supervisors’ trust of subordinates and their organization on job satisfaction and organizational commitment. International Journal of Leadership Studies 1(1): 86-101.
Spears , L.C., 2010, Character and Servant Leadership: Ten characteristics of effective, Caring leaders, The Journal of Virtues & Leadership, 1, 25-30
Sendjaya,S.,& Pekerti,A.,G.,2010,.”Servant Leadership as antecedent of trust in organizations”. Leadership and organization development journal.Vol.31 No.7,643-663.
Shaw RB ،1997،. Trust in the balance, Jossey-Bass, San Francisco, CA.
Spears, L.C. (1998), ``Reflections on Robert k Greenleaf and servant-leadership'', Leadership & Organization Development journal , Vol.17 No. 7, pp 33-35.
Tohidinia, Z. and M. Mosakhani (2010), “Knowledge sharing behavior and its predictors”, Industrial Management & Data Systems, 110 (4): 611-631.
Velez L, Sanchez M, alvarez-Dardet A, (2008), Management control systems as inter-organizational trust builders in evolving relationships: Evidence from a longitudinal case study, Accounting, Organizations & Society 33 (2008) 968–994
Van Dierendonck, D., & Nuijten, I. (2011). The servant leadership survey: Development and validation of a multidimensional measure. Journal of Business and Psychology, 26, 249-267.
Vidotto, G. et al (2008). Assessment of Organizational Trust: Italian Adaptation and Factorial Validity of the Organizational Trust Inventory, Social Indicators Research, vol. 88 (3), 563-575
Wasti, S. (2011), "Affective and Continuance Commitment to the Organizational: Test of an Integrated Model in the Turkish Context", Journal of Intercultural Relations, 26, 525-550.
Winston, B. (2003), “Extending Patterson s servent leadership model:explaining how leaders and flowers interact in a circular model” , paper presented at the Servant Leadership Research Roundtable, Regent University, Virginia Beach, VA,
Winston, B. (2004), “Servent leadership at Heritage Bible College: a single –case stude” , The Leadership & Organization Developemen Journal , Vol.25 No.7, pp600-617.
Whitener, E.M., Brodt, S.E., Korsgaard, M.A., Werner, J.M. (1998), "Managers as initiators of trust: an exchange relationship framework for understanding managerial trustworthy behaviour", Academy of Management Review, Vol. 23 No.3, pp.513-30.
William Farmer .S. 2009 . Servant Leadership Attributes In Senior Military Officers : A Quantitative Study Examining Demographic Factors, For The Degree of Doctor Of Philosophy, Arizona.
Wang, Sh. and R. A. Noe (2010), “Knowledge sharing: A review and directions for future research”, Human Resource Management Review, 20: 115–131.
Washington,R.,and field,H.S, 2006, "Individual difference in servant leadership: The roles of values and personality", Leadership and Organization Development Journal, 27/8,700-71.
Zehiri, C., Akyuz, B., Eren, M. S., & Turhan, G. (2013). The indirect effects of servant leadership behavior on organizational citizenship behavior and job performance: Organizational justice as a mediator. International Journal of Research in Business and Social Science, 2(3), 2147-4478.