فهرست:
عنوان
فهرست مطالب
صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه........................................................................................................................ 3
1-2-بیان مسئله................................................................................................................... 4
1-3- ضرورت و اهمیت مسئله................................................................................................. 5
1-4- اهداف تحقیق............................................................................................................... 7
1-4-1-هدف کلی..................................................................................................... 7
1-4-2-اهداف جزئی................................................................................................. 7
1- 5- سوالات تحقیق............................................................................................................ 7
1-6- فرضیههای تحقیق......................................................................................................... 8
1-6-1-فرضیههای اصلی........................................................................................... 8
1-6-2-فرضیههای فرعی........................................................................................... 8
1-7- قلمرو تحقیق................................................................................................................ 8
1-7-1-قلمرو زمانی.................................................................................................. 8
1-7-2-قلمرو مکانی.................................................................................................. 8
1-7-3-قلمرو موضوعی............................................................................................. 8
1-8-تعریف متغیرهای تحقیق.................................................................................................. 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه....................................................................................................................... 11
2-2-سازمان..................................................................................................................... 13
2-3-دو رویکرد کلی به سازمان.............................................................................................. 13
2-3-1-رویکرد ماشینی به سازمان.............................................................................. 13
2-3-2-رویکرد تفسیری به سازمان.............................................................................. 14
2-4 چهارچوب نظری تخقیق................................................................................................. 15
2-4-1 آگاهی سازمانی (نظریه مرتن).......................................................................... 15
2-4-1-1-آگاهی از اهداف و آگاهی از ابزار....................................................... 15
2-4-1-2-یکپارچگی.................................................................................. 15
2-4-1-3-شیوههای انطباق............................................................................ 18
2-4-1-4-آگاهی سازمانی با توجه به نظریه مرتن................................................ 20
2-4-2- تعاریف ارائه شده در ارتباط با فرهنگ............................................................... 23
2-4-2-1- تعریف رسمی فرهنگ............................................................................... 24
2-4-2-2- ویژگیهای بنیادی فرهنگ........................................................................... 24
2-4-2-3- منابع فرهنگ و تأثیر بنیانگذاران به عنوان رهبران در پیدایش فرهنگ...................... 25
2-4-2-4- فرهنگ سازمانی..................................................................................... 26
2-4-2-5- تاریخچه فرهنگ سازمانی.......................................................................... 29
2-4-2-6- تعریف فرهنگ سازمانی از دیدگاه صاحبنظران................................................. 30
2-4-2-7- عناصر و اجزای تشکیل دهنده ی فرهنگ سازمانی............................................. 31
2-4-2-8- فرهنگ سازمانی قوی، ضعیف و میانه............................................................ 32
2-4-2-8-1-فرهنگ سازمانی قوی.................................................................. 32
2-4-2-8-2-فرهنگ سازمانی ضعیف.............................................................. 33
2-4-2-8-3-فرهنگ سازمانی میانه................................................................. 33
2-5 الگوهای فرهنگ سازمانی............................................................................................... 33
2-5-1-الگوی آگیل تالکوت پارسونز............................................................................. 33
2-5-2-الگوی کرت لوین.......................................................................................... 34
2-5-3-الگوی اوچی............................................................................................... 35
2-5-4-الگوی پیترز و واترمن................................................................................... 38
2-5-5-الگوی رابینز............................................................................................... 42
2-5-6-الگوی کوئین............................................................................................... 45
2-5-6-1-توصیف الگوی کوئین .................................................................... 45
2-5-6-2-فرهنگ سلسله مراتبی..................................................................... 45
2-5-6-3-فرهنگ بازار .............................................................................. 46
2-5-6-4-فرهنگ قومی............................................................................... 47
2-5-6-5-فرهنگ ویژهسالاری....................................................................... 48
2-5-7-الگوی لیت وین و استرینگر............................................................................. 51
2-6- انواع فرهنگ سازمانی.................................................................................................. 52
2-6-1-دیدگاه دنیل دنیسون........................................................................................ 52
2-6-2-دیدگاه فیزی................................................................................................ 54
2-6-3-دیدگاه فرن هام وگانتر..................................................................................... 56
2-6-4-دیدگاه کوئین................................................................................................ 58
2-6-5-دیدگاه چارلز هندی........................................................................................ 59
2-7- تأثیر فرهنگ سازمان بر تغییر تعالی گرا............................................................................ 62
مدل نظری تحقیق............................................................................................................... 63
2-8-معرفی سازمان ( شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران )..................................................... 65
2-8-1-تاریخچه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران...................................... 66
2-8-2-شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران............................................................. 68
2-8-3-تاریخچه تدوین مجموعه مقررات اداری و استخدامی در صنعت نفت............................. 74
2-8-4-هدف از تدوین مجموعه مقررات اداری و استخدامی در صنعت نفت............................. 75
2-9- پیشینه تحقیق............................................................................................................. 76
2-9-1-پیشینه داخلی............................................................................................... 76
2-9-2-پبشینه خارجی............................................................................................. 81
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه............................................................................................................................. 84
3-1 -روش تحقیق و ابزار گردآوری دادهها................................................................................. 84
3-2- سطح و واحد تحلیل...................................................................................................... 85
3-3 -جامعه آماری............................................................................................................. 85
3-4 -حجم نمونه و شیوه نمونهگیری......................................................................................... 85
3-5-روش تجزیه و تحلیل دادهها............................................................................................. 87
3-6-تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم........................................................................................ 87
3-7-اعتبار و پایایی پرسشنامه............................................................................................... 92
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1-بخش اول توصیف دادهها................................................................................................ 94
4-1-1-مقدمه ....................................................................................................... 94
4-1-2-توصیف متغیرهای زمینهای............................................................................. 94
4-1-2-1-توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت..................................................... 94
4-1-2-2-توزیع پاسخگویان بر حسب گروه سنی.................................................. 94
4-1-2-3-توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی............................................ 95
4-1-2-4-توزیع پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت............................................... 96
4-1-2-5-توزیع پاسخگویان بر حسب سمت سازمانی............................................. 96
4-1-2-6-توزیع پاسخگویان بر حسب پایه خدمت................................................. 97
4-1-2-7-توزیع پاسخگویان بر حسب محل خدمت................................................ 98
4-1-2-8-وضعیت میزان موفقیت شرکت در شفافسازی و ارائه اطلاعات................... 99
4-1-2-9-وضعیت نحوه مناسب ارائه قوانین و مقرارات....................................... 100
4-1-2-10-وضعیت روش اطلاع از قوانین...................................................... 100
4-1-2-11-وضعیت تمایل به دانستن نوع قوانین در صورت امکان......................... 100
4-1-3-توصیف متغیر مستقل فرهنگ سازمانی و ابعاد آن................................................. 101
4-1-3-1-وضعیت بعد ویژگی حاکم............................................................... 101
4-1-3-2-وضعیت بعد رهبری سازمانی.......................................................... 103
4-1-3-3-وضعیت بعد مدیریت کارکنان.......................................................... 105
4-1-3-4-وضعیت بعد پیوند سازمان.............................................................. 106
4-1-3-5-وضعیت بعد تاکیدهای استراتژیک.................................................... 108
4-1-3-6-وضعیت بعد معیارهای موفقیت........................................................ 110
4-1-3-7-وضعیت متغیر فرهنگ سازمانی...................................................... 112
4-1-4-توصیف متغیر وابسته آگاهی سازمانی............................................................... 113
4-2-بخش دوم: تحلیل و تبیین دادهها....................................................................................... 116
4-2-1مقدمه....................................................................................................... 116
4-2-2-آزمون نرمال بودن توزیع عاملها.................................................................... 116
4-2-3-آزمونهای تفاوت میانگین.............................................................................. 117
4-2-3-1-آزمون تفاوت میانگین متغیرهای تحقیق بر حسب جنسیت پاسخگویان........... 117
4-2-3-2-آزمون تفاوت میانگین متغیرهای تحقیق بر حسب محل خدمت پاسخگویان...... 118
4-2-3-3-آزمون تحلیل واریانس متغیرهای تحقیق بر حسب سمت شغلی.................... 119
4-3-4-آزمون ضریب همبستگی پیرسون.................................................................... 120
4-2-4-1-آزمون ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق با تحصیلات پاسخگویان....... 120
4-2-4-2-آزمون ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق با سن پاسخگویان................ 120
4-2-4-3-آزمون ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق با سابقه خدمتی پاسخگویان.... 121
4-2-4-4-آزمون ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق با پایه خدمتی پاسخگویان...... 121
4-2-4-5-آزمون ضریب همبستگی بین متغیرهای آگاهی سازمانی وابعاد فرهنگ سازمانی 122
4-3-تحلیل رگرسیونی........................................................................................... 123
4-3-1-رگرسیون تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر متغیر آگاهی سازمانی..................... 124
4-3-2-رگرسیون چند متغیره عوامل موثر بر متغیر آگاهی سازمانی......................... 125
4-3-3-رگرسیون تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر متغیر آگاهی سازمانی..................... 126
مدل تحقیق..................................................................................................................... 127
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1-مقدمه..................................................................................................................... 129
5-2-پیشنهادهای پژوهشی................................................................................................... 139
5-3-محدودیتهای پژوهشی.................................................................................................. 140
فهرست منابع.................................................................................................................. 142
چکیده انگلیسی................................................................................................................. 146
صفحه
عنوان
فهرست جدولها
جدول (2-1) خلاصه نظریه مرتن........................................................................................... 18
جدول (2-2) مدل ارائه شده توسط کوئین................................................................................... 50
جدول (2-3) خلاصه دیدگاه درباره فرهنگ سازمانی..................................................................... 52
جدول (2-4) چهار نوع فرهنگ سازمانی و ویژگیهای آن............................................................... 58
جدول (3-1) سوالات مربوط به ویژگیهای اجتماعی- جمعیتشناختی................................................. 88
جدول (3-2) گویه های متغیر آگاهی سازمانی............................................................................. 89
جدول (3-3) گویههای متغیر فرهنگ سازمانی............................................................................ 91
جدول (3-4) ضریب آفای متغیرهای تحقیق............................................................................... 92
جدول (4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت............................................................... 94
جدول (4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گروه سنی............................................................ 95
جدول (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی...................................................... 95
جدول (4-4) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت......................................................... 96
جدول (4-5) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سمت سازمانی....................................................... 97
جدول (4-6) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب پایه خدمت........................................................... 97
جدول (4-7) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب محل خدمت.......................................................... 98
جدول (4-8) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان موفقیت شرکت در شفافسازی............................ 99
جدول (4-9) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نحوه مناسب ارائه قوانین و مقررات.............................. 99
جدول (4-10) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب روش اطلاع از قوانین.......................................... 100
جدول (4-11) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تمایل به دانستن نوع قوانین در صورت امکان............. 101
جدول (4-12) وضعیت بعد ویژگی حاکم................................................................................. 102
جدول (4-13) وضعیت پراکندگی پاسخها در گویههای بعد ویژگیهای حاکم........................................ 103
جدول (4-14) وضعیت بعد رهبری سازمانی............................................................................ 104
جدول (4-15) وضعیت پراکندگی پاسخها در گویههای بعد رهبری سازمانی....................................... 104
جدول (4-16) وضعیت بعد مدیریت کارکنان............................................................................ 105
جدول (4-17) وضعیت پراکندگی پاسخها در گویههای بعد مدیریت کارکنان........................................ 106
جدول (4-18) وضعیت بعد پیوند سازمان................................................................................ 107
جدول (4-19) وضعیت پراکندگی پاسخها در گویههای بعد پیوند سازمان............................................ 108
جدول (4-20) وضعیت بعد تاکیدهای استراتژیک....................................................................... 109
جدول (4-21) وضعیت پراکندگی پاسخها در گویههای بعد تاکیدهای استراتژیک.................................. 110
جدول (4-22) وضعیت بعد معیارهای موفقیت........................................................................... 111
جدول (4-23) وضعیت پراکندگی پاسخها در گویههای بعد معیارهای موفقیت...................................... 112
جدول (4-24) وضعیت متغیر فرهنگ سازمانی......................................................................... 113
جدول (4-25) وضعیت متغیر آگاهی سازمانی........................................................................... 113
جدول (4-26) وضعیت پراکندگی پاسخها در گویههای متغیر آگاهی سازمانی...................................... 115
جدول (4-27) نتایج نرمال بودن عاملها................................................................................. 117
جدول (4-28) آزمون تفاوت میانگین متغیرهای تحقیق بر حسب جنسیت پاسخگویان.............................. 117
جدول (4-29) آزمون تفاوت میانگین متغیرهای تحقیق بر حسب محل خدمت پاسخگویان........................ 118
جدول (4-30) آزمون تفاوت میانگین متغیرهای تحقیق بر حسب سمت شغلی....................................... 119
جدول (4-31) آزمون ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق با تحصیلات پاسخگویان.......................... 120
جدول (4-32) آزمون ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق با سن پاسخگویان.................................. 121
جدول (4-33) آزمون ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق با سابقه خدمت پاسخگویان....................... 121
جدول (4-34) آزمون ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق با پایه خدمت پاسخگویان......................... 122
جدول (4-35) آزمون ضریب همبستگی بین آگاهی سازمانی و ابعاد فرهنگ سازمانی............................ 122
جدول (4-36) خلاصه مدل رگرسیونی چندمتغیره تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر متغیر آگاهی سازمانی...... 123
جدول (4-37) ضرایب تأثیر مدل ابعاد فرهنگ سازمانی موثر بر متغیر آگاهی سازمانی......................... 123
جدول (4-38) خلاصه مدل رگرسیونی چندمتغیره عوامل موثر بر متغیر آگاهی سازمانی........................ 124
جدول (4-39) ضرایب تأثیر مدل عوامل موثر بر متغیر آگاهی سازمانی............................................ 125
جدول (4-40) خلاصه مدل رگرسیونی تاثیر فرهنگ سازمانی بر متغیر آگاهی سازمانی......................... 126
جدول (4-41) ضرایب تأثیر مدل تاثیر فرهنگ سازمانی بر متغیر آگاهی سازمانی................................ 126
منبع:
فهرست منابع
آقایی فیشانی، تیمور(1379).خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها.انتشارات ترمه . چاپ اول .
آرون، ریمون (1374) مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی (ترجمه باقر پرهام) تهران، انتشارات سازمان آموزش انقلاب اسلامی
ابزری، مهدی(1376).مدیریت رفتار سازمانی ، مدیریت و فشارهای روانی. انتشارات ارکان اصفهان. چاپ اول.
اوچی، ویلیام و الفرد جیجر(1370).سازمان نوع Z: سکون در حین تحرک "، نوشته ، مجله تدبیر، شماره های 19 و 20،
شاین، ادگار(1999) مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری . ترجمه برنروفرهی بوزجانی،شمس الدین نوری نجفی.انتشارات سیمای جوان.
افشین نیا،منوچهر(1378)روش های آماری و کاربرد آن در علوم. ناشر طراحان نشر.چاپ دوم.
اسکندری، فریبا(1379). عنوان بررسی فرهنگ سازمانی موجود ومطلوب سازمان تأمین اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
اسکید مور، ویلیام (1372) تفکر نظری در جامعه شناسی ، ترجمه محمد مقدس و دیگران، تهارن، انتشارات سفیر
آلفرد. ژیگر ویلیام (1370).سازمان نوع z سکون در حین تحرک.ترجمه ایران نژاد پاریزی،مجله تدبیر،شماره 20، ص 27-29 .
الوانی،سید مهدی(1379).مدیریت عمومی.انتشارات نی. تهران: چاپ چهاردهم.
باقری زاده، سید محمد(1377).فرهنگ سازمانی در قلمرو بالندگی سازمان. مجله تدبیر، شماره 27 .
بهرام زاده ، حسینعلی(1379). فرهنگ سازمانی ، الگوها.مشخصه ها و نقش های آن در سازمان. مجله مدیریت، شماره 49 ، ص 35-40 .
ببی، ارل(1387)، "روشهای تحقیق در علم اجتماعی"،ترجمه رضا فاضل، جلد اول،تهران: انتشارات سمت.
بلیکی، نورمن(1389)، طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمه حسن چاوشیان،تهران: نشر نی.
تورانلو، حسین و همکاران (1388) بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی: مطالعه موردی: کارکنان آموزش و پرورش یزد 1388، مجله علوم تربیتی، دانشگاه چمران اهواز
حاجی شریف، محمود (1375) ارزیبای مدیریت در نیروی انسانی،تهران، آموزش مجتمع صنعتی سیمان آبیک
حافظنیا، محمدرضا.1380. مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات سمت.
دیلینی، تیم؛ نظریههای کلاسیک جامعهشناسی، بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران، نی، 1388، چاپ دوم
دَفت. ریچارد ال: مبانی تئوری و طراحی سازمان، ترجمه دکتر پارسائیان و دکتر اعرابی، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی
دیویس، کیت (1384) رفتار سازمانی در کار. ترجمه محمد علی طوسی، تهران، مرکز آموزش مدیریت
دیویس، استانلی (1376)، مدیریت فرهنگسازان، ناصر میرسپاسی و پریچهر معتمد گرجی، چاپ دوم، تهران، انتشارات مروارید
دواس، دی. اِی (1386): پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.
رفیع پور، فرامز (1383)، کند و کاوها و پنداشته ها، تهران: شرکت سهامی انتشار.
رابینز، استیفن(1369).مبانی رفتار سازمانی. ترجمه قاسم کبیری، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی. تهران: چاپ اول.
رابینز، استیفن(1378).رفتار سازمانی .جلد اول . ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی. تهران :پژوهش های فرهنگی.
رابینز، استیفن(1381).رفتار سازمانی .جلدسوم . ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی. تهران : پژوهش های فرهنگی.
رضائیان، علی(1383). مبانی سازمان و مدیریت.تهران: انتشارات سمت.چاپ ششم.
رستمی، آرام و حمید بورقی ، رضا قاسم نژاد ( 1392) بررسی میزان آگاهی کارکنان بخش های رادیولوژی درخصوص کاربردهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال1391 مجله پیاورد سلامت، سال هفتم، شماره
رضائیان، علی(1383). اصول مدیریت.تهران: انتشارات سمت.چاپ شانزدهم.
ریچاردال، دفت(1381). مبانی تئوری و طراحی سازمان.ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی. چاپ دوم.
ریتزر، جورج؛ نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، محسن ثلاثی، تهران، علمی، چاپ ششم، 1381
ریچارد، هال، (1383) سازمان ساختار فرایند و ره آورد ها، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران چاپ سوم
رضایی دولت آبادی و همکاران (1392) طراحی مدل تاثیر گذاری فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش و ایجاد چابکی در مهار شرایط بحرانی سوانح آتی با رویکرد پدافند غیرعامل دو فصلنامه مدیریت بحران، سال دوم، شماره
زاهدی، سیدمحمد(۱۳۸۱). تغییر فرهنگ سازمانی، تدبیر، شماره ۱۲۷
زاهدی، شمس السادات و همکاران (1379).فرهنگ جامع مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
ساروخانی، باقر (1385) روش تحقیق در علوم اجتماعی، جلد اول، تهران: انتشارت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سرایی، حسن (1384)، مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق، تهران: انتشارات سمت
شاه احمد قاسمی ، طیبه السادات (1386) بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و تعهدکاری از نظر کارکنان واحدهای ستادی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران "، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
شائمی برزکی، علی و همکاران(1392) رابطه فرهنگ سازمانی و توانمندسازی کارکنان دانشگاهمجله تحقیقات نظام سلامت، سال نهم، شماره 6، شهریور1392
شفیع زاده، حمید (1385). درآمدی بر کارآفرینی سازمانی. چاپ اول. تهران: انتشارات ارس باران
شریف زاده، ابراهیم و مهدی کاظمی (1377) مدیریت و فرهنگ سازمانی، انتشارات قومس، تهران
صبوری، منوچهر(1374) جامعه شناسی سازمان ها، تهران، نشر شب تاب
کیا،منوچهر (1370) نقش فرهنگ سازمانی در نظریه پردازی مدیریت مجله : مدیریت دولتی
کریمی نیا، سعید و همکاران (1393) بررسی رابطه جامعه پذیری سازمانی و بهره وری کارکنان در بیمارستان های منتخب اصفهان، فصلنامه حکیم، سال هفدهم، شماره 1
کرلینجر، پدهاوزر (1383)، رگرسیون چند متغیری در پژوهش رفتاری، ترجمه حسن سرایی، تهران: نشر مرکز دانشگاهی.
کیوی، ریمون و کامپهود، لوک وان (1375) روش تحقیق درعلوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
کوزر، لوئیس؛ زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، محسن ثلاثی، تهران، علمی، 1380، چاپ نهم
گیدنز، آنتونی (1373) جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی
فرانکفورد، چاوا و نچمیاس، دیوید (1381). روشهای پژوهش در علوم اجتماعی، چاپ اول، ترجمه، فاضل لاریجانی و رضا فاضلی تهران: انتشارات سروش.
قلیپور، آرین و همکاران (1390) تبیین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی موثر برساخت سازمانی هویت در سازمان دولتی، مدیریت دولتی، دوره3، شماره7
ماکسول ، مالتز(1382).روانشناسی خلاقیت. ترجمه مهدی غراچه داغی.انتشارات شباهنگ.
مرادی، غلامرضا و همکاران (1391) بررسی میزان آگاهی کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران از سیستم های اطلاعات بالینی کامپیوتری در سال1390 دو فصلنامه علوم پیراپزشکی توانبخشی، سال اول، شماره 1، پاییز و زمستان
میرحیدری، اشرف و همکاران(1392) فراتحلیل تاثیر فرهنگ سازمانی براستقرار مدیریت دانش در سازمان های ایران دو فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، شماره 16
میرسپاسی، ناصر. معتمد گرجی، پریچهر(1376).مدیریت فرهنگ سازمانی. تهران: انتشارات مروارید. چاپ هشتم.
میرزاباقریان، مسعودو دیگران(1384) مطالعه فرهنگ سازمانی شرکت تابان نیرو. پایان نامه هم سطح کارشناسی ارشد . سازمان مدیریت صنعتی –نمایندگی اصفهان.
نادری، عزت الله. سیف نراقی، مریم(1382).روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.چاپ سیزدهم.
محمدی،نورالله،زاهد،سید سعید (1384) بررسی عوامل اقتصادی – اجتماعی مرتبط با آگاهی سازمانی (مورد مطالعه آموزش و پرورش شهرستان گچساران) جغرافیا و برنامه ریزی شماره 18
معیدفر، سعید (1385) اخلاق کار و عوامل موثر بر آن در کارکنان ادارات دولتی رفاه اجتماعی 6 , شماره 23
معین، محمد(1375).فرهنگ فارسی.تهران: مؤسسه انتشاراتی امیر کبیر. چاپ نهم.
محمد تقی و مینا صفا ایمان (1387) بررسی و ارزیابی آگاهی سازمانی (سیستم معانی) کارکنان ادارات دولتی شیرازمدیریت > مدیریت منابع انسانی > رفتار سازمانی مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز 1387 شماره 54
محمدی نورالله و سعید زاهدی (1384) بررسی عوامل اقتصادی –اجتماعی موثر مرتبط با آگاهی سازمانی (مورد مطالعه آموزش و پرورش شهرستان گچساران) جغرافیا و برنامه ریزی، شماره 18
مختاری مهدی ، و همکاران (1390) آگاهی کارکنان درمانی بیمارستان های شهر یزد در مورد مدیریت پسماندهای بیمارستانی در سال،1390 مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
ورسلی، پیترر(1373) جامعه شناسی مدرن، ترجمه حسن پویان ، تهران، انتشارات چاپ بخش.
هیچ، مری جو (1385) تئوری سازمان: مدرن، نمادین، تفسیری، نشر افکار
هسکت، جان (1376) طراحی صنعتی، غلامرضا رضایی نصیر، تهران: سمت
منابع لاتین
Ale, Mariel &., Carlos M. Toledo, Omar Chiotti, María R. Galli (2014) A conceptual model and technological support for organizational knowledge management, Original Research Article, Science of Computer Programming, Volume 95, Part 1, 1 December, Pages 73-92
Cameron, K. S. & R. E. Quinn. (2006). Diagnosing and ChanginOrganizational Culture: Basedon the Competing Values Framework. Jossy-Bass.
Quinn. R(۱۹۹۹). Diagnosing culture and changing organizational culture.Newyork: Addison Wesley.
Etizoni, A (1964) modern organization, englewood cliffs, N.J prenhice
Hall, R.H (1961 an empricalstudy of bureaucratic dimentions and their relation to other organizational characteristic, new York: halt rinhart
Gong, Lin & Xiaodan Zhang (2014) Study of the Game Theory Analysis and Incentive Mechanism of Inter-organizational Knowledge Sharing in Cooperative R&D Original Research Article, IERI Procedia, Volume 10, 2014, Pages 266-273
Neuman, w, l (1994) Social Research Methds, boston: allyn and baycon
Marshall, M and Rossman. G, B (1997)Designing qualitative research. California sage publications.
Puusa. A(2006) conducting research on organization idenitity, electronic journal of business ethic and organization study 11 (2)