فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه_ 1
2-1- بیان مسئله_ 2
3-1- ضرورت تحقیق_ 4
4-1- اهداف_ 5
1-4-1- هدف اصلی... 5
2-4-2- اهداف فرعی... 5
5-1- سوال ها یا فرضیه های تحقیق_ 5
6-1- پیشینه تحقیق_ 6
7-1- روش تحقیق_ 7
1-7-1- مراحل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی... 9
فصل دوم : مبانی نظری
1-2- ماهیت و مفاهیم گردشگری_ 14
1-1-2- گردشگری به عنوان یک محصول... 14
1-2-2- الگو های فضایی گردشگری... 15
3-1-2- گونه شناسی گردشگری... 15
2-2- ماهیت و مفاهیم گردشگری_ 18
1-2-2- تاریخچه گردشگری مذهبی... 18
2-2-2- گردشگری مذهبی... 19
3-2-2- تعاریف گردشگری مذهبی... 21
4-2-2- اهمیت گردشگری مذهبی... 22
5-2-2- اقسام گردشگری مذهبی... 23
6-2-2- ویژگی های سفر های مذهبی... 28
7-2-2- جایگاه زیارت در گردشگری مذهبی... 29
9-2-2- جایگاه گردشگری مذهبی و زیارتی نزد شیعیان.. 29
11-2-2- جاذبه های گردشگری مذهبی... 29
12-2-2- عرضه و تقاضای گردشگری... 31
13-2-2- ارکان تقاضای گردشگری مذهبی... 32
14-2-2- فرایند تقاضای گردشگری... 34
15-2-2- قابلیت های گردشگری مذهبی ایران.. 35
3-2- گردشگری مذهبی در شهرها و کلان شهرها 36
1-3-2- ساختار اکواوژیکی شهرهای مذهبی... 36
3-3-2- اقتصاد گردشگری در شهر های مذهبی... 37
2-4-2- عوامل جذب گردشگران مذهبی... 38
3-3-2- عوامل ایستایی گردشگری مذهبی... 42
4-3-2- گونه شناسی گردشگری مذهبی... 42
5-3-2 پیامد های گردشگری در شهرهای مذهبی... 43
4-2- مدلی مفهومی از گردشگری مذهبی_ 45
فصل سوم : گردشگری مذهبی در ایران و جهان
1-3- آمار ارقام گردشگری مذهبی در ایران_ 47
2-3- جاذبه های گردشگری مذهبی در ایران_ 48
3-3-زیارتگاه ها و اماکن مقدسه در ایران_ 50
4-3- مکان های زیارتی محبوب دتیا 54
5-3-گردشگری مذهبی در ایران و سایر کشورها 62
6-3- انواع گردشگری مذهبی_ 64
1-6-3- گردشگری و زیارت در اسلام.. 64
2-6-3- مفهوم گردشگری در مسیحیت... 66
3-6-3- مفهوم سفر و گردشگری در یهودیت... 67
7-3- نقش امام زاده ها در گردشگری مذهبی_ 68
8-3- کلان شهرها و شهرهای مذهبی ایران_ 70
فصل چهارم : بررسی تطبیقی گردشگری مذهبی در کلان شهرها
1-4- مشهد_ 76
1-1-4- ویژگی های آماری و جمعیتی گردشگری مذهبی ورودی... 76
2-1-4- جاذبه های گردشگری مذهبی مشهد.. 87
3-1-4- محصول گردشگری مذهبی... 81
4-1-4- ویژگی های اقتصادی کلان شهر مذهبی مشهد.. 94
2-4 قم_ 95
1-2-4- ویزگی های آماری و جمعیتی شهر قم.. 95
2-2-4- جاذبه های گردشگری مذهبی شهر قم.. 96
3-2-4- محصول گردشگری مذهبی قم.. 98
2-2-4 ویژگی های اقتتصاد گردشگری قم.. 102
3-4- شیراز 103
1-3-4- آمار گردشگران مذهبی ورودی به شیراز. 103
2-3-4- جاذبه های گردشگری مذهبی شیراز. 104
3-2-4- محصول گردشگری شیراز. 106
4-4- بررسی تطبیقی گردشگری مذهبی در سه کلان شهر_ 111
1-4-4- اطلاعات مربوط به مناظر هشت گانه. 112
2-4-4- اطلاعات مربوط به نرخ سازگاری ماتریس ها 112
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5- نتایج بررسی شاخص ها 123
2-5- پاسخ به سوالات تحقیق_ 125
3-5- پیشنهادات_ 127
منبع:
- پور محمود بابلی علی(1387) بررسی راه های جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت توریسم ایران،مزایا و موانع آن،پایانامه کارشناسی ارشد.
2- پاپلی یزدی محمد حسین و مهدی سقایی (1385) گردشگری(ماهیت و مفاهیم).سمت.
3- پاپلی یزدی، حسین؛ رجبی سناجردی، حسین ) 1387) نظریه های شهر و پیرامون تهران، انتشارات سمت، تهران.
4- پاپلی یزدی، محمد حسین و محمد سقایی (1390) گردشگری ماهیت و مفاهیم، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت).
5- پرنده، یاسمن(1391).مقاله گردشگری مذهبی و تاثیر اقتصادی آن با تاکید بر شهر مقدس مشهد، اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین.
6- تیموتی،دالن جی-السن،دانیل اچ (1392)گردشگری دین و سفرهای مذهبی،انتشارات جامعه شناسان،چاپ اول ،تهران.
7- صباغ فرهاد (1383) بررسی بررسی میزان وفاداری جهانگردان خارجی نسبت به مشهد و تعیین عوامل موثر بر آن، پایانامه کارشناسی ارشد.
8- حیدری رحیم،صفری میثم و آذری مهدی (1391) برسی و تحلیل الگوی رفتاری گردشگران در دسترسی به جاذبه های شهری با استفاده از GIS ، مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری، سال چهارم، شماره دوازدهم، بهار.
9- حیدری چیانه ، رحیم (1387) مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری / ناشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
10- جعفری، عباس (1374) شناسنامه جغرافیای طبیعی، تهران، انتشارات گیتاشناسی.
11- جمالی نژاد،مهدی (1391) گردشگری اسلامی، اصغهان:آرما.
12- خراسانی احمدی ، مهدیار (1388) گردشگری شهر بهشت / نیازمندگاه ملی.
13-دکتراسماعیل علی اکبری(1391) جغرافیای گردشگری ایران، مرکز تحقیق علوم انسانی،تهران،سمت،زمستان .
14- دکتر محمود ضیایی، نیلوفر عباسی (1390) ارزیابی کیفیت محصول گردشگری شهری تهران از دیدگاه گردشگران درون مرزی، فصلنامه گردشگری و توسعه.
15- داس ویل، راجر (1384) مدیریت چهانگردی؛ مبانی ، راهبردهاو آثار،ترجمه اعرابی ، سید محمد و ایزدی، داوود، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم.
16- رحیم پور، دکتر علی، سید داوود حسینی (1379) سیمای جهانگردی اسلامی، محیا، چاپ اول، تهران..
17- ریچارد شارپلی و دیوید تفلر(1391) برنامه ریزی توسعه گردشگری در کشورهای در حال توسعه،ترجمه دکتر حمید ضرغام بروجنی،تهران،انتشارات مهکامه.
18- ربیع نیا،ابوطالب و صابری، فخرالدین (1384). راهنمای گردشگری استان قم ، اداره ی کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم، انتشارات اعیلام، چاپ اول.
19- سازمان مدیرت و برنامه ریزی استان قم (1383) گزارش اقتصادی و جتماعی قم طی1377 -1381،سازمان آمار و اطلاعات.
20- سید کامران یگانگی و سحر باش افشار(1390) مقاله ارائه مدل مفهومی از گردشگری مذهبی،اولین همایش مدیریت گردشگری و توسعه پایدار.
21- سازمان میراث فرهنگی(1389) صنایع دستی و گردشگری استان فارس
22- سازمان میراث فرهنگی(1392) صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی
23- سازمان میراث فرهنگی(1390) صنایع دستی و گردشگری استان قم
24- شعر باف جوان مهدی (1388) بررسی عوامل موثر بر جذب توریست در شهر مشهد، پایانامه کارشناسی ارشد.
25- شهرداری مشهد،(1384). ی،بررسی شاخص ها ورود و خروج زائر به شهر مقدس مشهد، معاونت فرهنگی اجتماع.
26- عیسی ابراهیم زاده،شمس الله کاظم زاده و حکیمه قنبری (1390) برنامه ریزی استراتژیک با تاکید بر گردشگری مذهبی قم،پژوهش های جغرافیایی انسانی شماره 760،تابستان.
27- عبدالهی، علمدار ( 1388 ) تبدیل نقش( کارکرد)بافت قدیم شیراز به جاذبه های گردشگری، گذشته،اکنون، آینده، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا وبرنامه ریزی شهری، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
28- قصابیان ، محمدرضا (1384) راهنمایی جامع شهر مشهد / ناشربنیادپژوهشهای اسلامی.
29- قادری، اسماعیل و دیگران (1388) راهکارهای استفاده از مراسم عاشورا و تاسوعا به عنوان پتانسیل توریسم فرهنگی – مذهبی در محدوده بخش مرکزی تهران، مجله فضایی جغرافیایی، چاپ نهم، شماره 28.
30- قدمی،مصطفی (1390) مقاله ارزیابی و تدوین استراتژی مقصد در چارچوب توسعه پایدار گردشگری مشهد،مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای،سال سوم،شماره نهم،تابستان.
31- گردشگری ضامن توسعه اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال است،ماهنامه بررسی های بازرگانی،شماره 171، آذر1380.
32- گی چاک وای(1382) جهانگردی در چشم انداز جامع،ترجمه علی پارسیان و محمد اعرابی،دفتر پژوهش های فرهنگی ،چاپ دوم تهران.
33- گی، چاک. وای (1385) جهانگردی در چشم اندازی جامع، ترجمه پارساییان ، علی و اعرابی، محمد، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم.
34- کاظمی،مهدی(1385) مدیریت گردشگری،تهران،انتشارات سمت،چاپ اول تابستان 1385.
35- کاظمی، محمد(1385) مدیریت گردشگری، تهران: انتشارات سمت ، چاپ اول.
36- لاله نظری ولنی،روشن بابایی همتی،ابوطالب احمدی ارکمی،بیژن عباسی(1391) مقاله ارزیابی جایگاه گردشگری مذهبی در ایران و اسلام با تاکید بر اماکن زیارتی،همایش گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین.
37- مافی،عزت الله، و مهدی سقایی،(1388)،کاربر مدلMS-SWOT در تحلیل مدیریت گردشگری،مطالعه موردی کلان شهر مشهد، جغرافیا و توسعه، شماره14.
38- محلاتی صالح الدین (1380) درآمدی بر جهانگردی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران.
39- منتظرالقائم، اصغر؛ امینی، رقیه )بهار 1390( تحلیل و بررسی موقعیت مدنی شهر واسط تا قرن سوم هجری، نشریه تاریخ اسلام، شماره 40.
40- منشی زاده، ر. مرادی،الف(1384) تاثیر گردشگران مذهبی بر روی فضاهای کالبدی شهر مشهد. مجله دانشگاه علوم زمین، شماره 11 .
41- مهندسین مشاور پارهاس ( 1381 ) طرح جاذبه ها ی گردشگری شیراز، معاونت معماری و شهرداری شیراز، جلد1.
42- مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار سالهای89 – 1390.
43- نقش زیارت در توسعه گردشگری دینی(1391) مجموعه مقالات، پارک علم و فناوری خراسان،انتشارات آوند رشد.
44- هادیانی زهره، احدنژاد روشنی محسن، کاظمی زاد شمس الله (1389) برسی اثرات اقتصادی گردشگری در شهر های مذهبی(قم)، چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام، ایران- زاهدان.
45- Saaty, T.L, 1994, Highlights And Critical Point In Theory And Application of The Analytical Highlights 28.Process, European Journal of Operational Research, vol.74, No.12, PP.426-447.
46-kazemizade, sh, Amani, M, Esamaeilnejad, M, shariyari, M , 2009, Investigation of Religious tourism In Qom City Sustainable Development ,Shirvan azad University.
47- Olsen, D. H., and Timothy, D. J., (2006), Tourism, Religion and Spiritual
Journeys, NY: Routledge.27
30.Hepburn، Sharon J.(2002)،48- Touristic Forms of Life In Nepal& Annals of Tourism Research ، Vol ، 29 No .3. 611-630 (625)
49-Srinivasan Kannan (2009) // Tourism Marketing Asaerrice Marketing Perspe Ctive online at http : // Mp RA paper No. 14031، Posted /2 March 2009/ 80; 31.
50-Rinschede,Gisbert,(1992).” Forms of religious tourism and pilgrimage special interest group”.
51-Fatemi, S. M., 2001, Investigation of the Stand of Tourism and its Function in Qom
Province Economic, M.Sc. Thesis, Tehran University Qom Branch.page 24
52-Mcintosh, W., Robert, Charles R. Golden, 1995, Tourism Principles, Practices, Philosophies,
United States of American, John Wiley & Sons, Inc.page 9
53-Santos, Maria Da GracaMougaPocas, 2004, Fatina: Religioustourism in a Sanctuary-City.
54-Shahandeh, B., 1999, Environmental Managment Organization and Sustainable
Development in Qeshm Free Zone, M.Sc. Thesis, Tehran University.
55-Ajit, Kiran, Shinde, 2004, Quest for Good Governance, Contribution Find Potential of
Religious Institutions as Stakeholdersh.
56-UNWTO, 2007, Tourism Highlights 2007 Edition, Available in "www.unwto.com".
57- 21.Meyer, G(2004) New Research Network for Islamic Tourism, Islamic Tourism- Issue 11, P. 42,
58-Gartner, William (1996). Tourism Development, principles, Porcesses and politics, von nostrand Reinhold.
http//www.chehoteli.com 59-
60-http//www.econews.ir
www.aftab.ir 61-
62- www.wikipedia.org
63- http:// WWW.tebyan. Net /index .aspx ? Pid =171284
64-http://www2.irna.ir/fa/news/view/menu-234/8808052491121823.htm
www.eshiraz.ir 65-