فهرست:
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه .............................................................................................................................................................3
1-1 بیان مسئله ..............................................................................................................................................4
1-2 مسئله تحقیق ..........................................................................................................................................6
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ............................................................................................................7
1-4 اهداف تحقیق ........................................................................................................................................8
1-5 چارچوب نظری تحقیق .........................................................................................................................9
1-6 مدل تحلیلی تحقیق .............................................................................................................................10
1-7 سؤالات تحقیق ....................................................................................................................................11
1-8 فرضیههای تحقیق ................................................................................................................................11
1-9 قلمرو تحقیق .......................................................................................................................................12
1-10 تعریف مفهومی متغیرها ....................................................................................................................12
1-11 تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق .....................................................................................................15
فصل دوم: ادبیات تحقیق
بخش اول: مدیریت دانش .............................................................................................20
مقدمه ...........................................................................................................................................................21
2-1 مدیریت دانش .....................................................................................................................................22
2-1-1 تاریخچه مدیریت دانش ..................................................................................................................22
2-1-2 سلسله مراتب دانش ........................................................................................................................23
2-1-3 مفاهیم .............................................................................................................................................23
2-1-3-1 داده .........................................................................................................................................23
2-1-3-2 اطلاعات .................................................................................................................................24
2-1-3-3 دانش ......................................................................................................................................25
2-1-3-4 خرد ........................................................................................................................................25
2-1-4 ارتباط بین داده، اطلاعات و دانش ..................................................................................................26
2-1-5 سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی ............................................................................27
2-1-6 سلسله مراتب دانش (هرم دانش) ...................................................................................................27
2-1-7 انواع دانش ......................................................................................................................................29
2-1-7-1 دانش نهفته (ضمنی) ...............................................................................................................29
2-1-7-2 دانش صریح (آشکار) .............................................................................................................29
2-1-7-3 دانش فردی ............................................................................................................................30
2-1-7-4 دانش جمعی ..........................................................................................................................30
2-1-8 مدیریت دانش ................................................................................................................................33
2-1-8-1 تعاریف ..................................................................................................................................33
2-1-8-2 مفهوم مدیریت دانش .............................................................................................................35
2-1-8-3 اهمیت بکارگیری مدیریت دانش ...........................................................................................35
2-1-9 اهمیت و ضرورت مدیریت دانش در سازمانهای دولتی .................................................................36
2-1-10 مزایای مدیریت دانش ...................................................................................................................38
2-1-11 چرا باید از مدیریت دانش بهره جست؟ .......................................................................................39
2-1-12 مشکلات نبود مدیریت دانش .......................................................................................................40
2-1-13 موانع مدیریت دانش .....................................................................................................................41
2-1-14 نظام مدیریت دانش ......................................................................................................................42
2-1-14-1 تعاریف ................................................................................................................................42
2-1-14-2 مزایای بهکارگیری نظام مدیریت دانش ...............................................................................43
2-1-14-3 رویکردهای نظام مدیریت دانش .........................................................................................43
2-1-14-4 اجزاء و عناصر نظام مدیریت دانش ....................................................................................45
2-1-15 مدلها و نگرشهای مدیریت دانش ............................................................................................46
2-1-15-1 مدل عمومی دانش در سازمان ............................................................................................46
2-1-15-2 مدل ادل و گراسیون ...........................................................................................................48
2-1-15-3 مدل بویسوت .....................................................................................................................49
2-1-15-4 مدل نوناکا ...........................................................................................................................50
2-1-15-5 مدل نوناکا و تاکوچی ...........................................................................................................52
2-1-15-6 مدل چو ...............................................................................................................................53
2-1-15-7 مدل استیوهالس ...................................................................................................................54
2-1-15-8 مدل پیتر گوتشاک ................................................................................................................55
2-1-15-9 مدل بهات (Bhatt) ............................................................................................................56
2-1-15-10 مدل هیسینگ .....................................................................................................................58
2-1-15-11 مدل هفت سی ...................................................................................................................59
2-1-15-12 مدل سوناسی و سوری ......................................................................................................60
2-1- 16 کارکنان دانش مدار ......................................................................................................................60
2-1-17 منابع مدیریت دانش ......................................................................................................................61
2-1-18 قابلیت فرآیند مدیریت دانش ........................................................................................................62
2-1-19 موفقیت بهرهگیری از مدیریت دانش ...........................................................................................63
2-1-20 نگرش صاحب نظران در مورد عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش .......................................65
بخش دوم: عملکرد کارکنان .........................................................................................67
مقدمه .........................................................................................................................................................68
2-2 عملکرد کارکنان ..................................................................................................................................69
2-2-1 مفهوم عملکرد ................................................................................................................................69
2-2-2 عملکرد و شاخصهای بهبود آن ....................................................................................................69
2-2-2-1 استراتژیهای بهبود عملکرد ..................................................................................................69
2-2-2-2 آموزش .................................................................................................................................71
2-2-2-3 رضایت شغلی ......................................................................................................................72
2-2-2-4 ترک خدمت یا تمایل به ترک خدمت در کارکنان ................................................................73
2-2-2-5 تعهد سازمانی ........................................................................................................................73
2-2-3 عوامل مؤثر بر عملکرد از دیدگاه محققان .......................................................................................74
2-2-3-1 عوامل عملکردی.....................................................................................................................75
2-2-4 سیستم عملکرد فردی .....................................................................................................................76
2-2-5 استفاده از مدل (ACHIEVE) .....................................................................................................77
2-2-6 مفهوم و ماهیت مدیریت عملکرد ...................................................................................................78
2-2-7 آشنایی با مفهوم ارزیابی عملکرد ....................................................................................................79
2-2-8 اهمیت و ارزیابی مدیریت عملکرد .................................................................................................80
2-2-9 هدف مدیریت عملکرد ...................................................................................................................82
2-2-10 نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد ...................................................................83
2-2-11 شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها ........................................................................................83
بخش سوم: پیشینه تحقیق .............................................................................................85
2-3 بررسی مطالعات و تحقیقات صورت گرفته پیرامون موضوع ..............................................................86
2-3-1 پژوهشهای صورت گرفته خارج از کشور ................................................................................86
2-3-2 پژوهشهای انجام گرفته داخل کشور .........................................................................................87
بخش چهارم: معرفی سازمان محل انجام تحقیق ................................................................................89
فصل سوم: روششناسی پژوهش
مقدمه ...........................................................................................................................................................93
3-1 روش تحقیق ........................................................................................................................................93
3-2 جامعه آماری .......................................................................................................................................93
3-3 روش و ابزار گردآوری دادهها .............................................................................................................94
3-4 اعتبار و روایی ابزار جمعآوری اطلاعات ............................................................................................95
3-5 روش تجزیه و تحلیل دادههای آماری .................................................................................................97
3-6 مدل عملیاتی متغیر مستقل ..................................................................................................................98
3-7 مدل عملیاتی متغیر وابسته ..................................................................................................................99
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه ........................................................................................................................................................101
4-1 آمار توصیفی .................................................................................................................102
4-1-1 جنسیت .....................................................................................................................................102
4-1-2 وضعیت تأهل ............................................................................................................................103
4-1-3 میزان تحصیلات ........................................................................................................................104
4-1-4 گروههای سنی ..........................................................................................................................105
4-1-5 سابقه خدمت ............................................................................................................................106
4-2 آمار استنباطی .....................................................................................................................................107
4-2-1 بررسی توصیفی متغیرها ...........................................................................................107
4-3 تجزیه و تحلیل فرضیههای تحقیق .....................................................................................................108
4-3-1 آزمون نرمال بودن دادههای بدست آمده برای متغیرهای تحقیق ....................................................108
4-3-2 آزمون فرضیههای فرعی ................................................................................................................108
آزمون فرضیه 1 .......................................................................................................................................108
آزمون فرضیه 2 .......................................................................................................................................110
آزمون فرضیه 3 .......................................................................................................................................111
آزمون فرضیه 4 .......................................................................................................................................113
4-3-3 آزمون فرضیه اصلی .......................................................................................................................114
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه .........................................................................................................................................................117
5-1 نتیجهگیری .........................................................................................................................................117
5-1-1 آزمون فرضیه اصلی .......................................................................................................................117
آزمون فرضیه فرعی اول .........................................................................................................................117
آزمون فرضیه فرعی دوم ........................................................................................................................117
آزمون فرضیه فرعی سوم .......................................................................................................................118
آزمون فرضیه فرعی چهارم ....................................................................................................................118
5-2 نتیجهگیری کلی و بحث ....................................................................................................................118
5-3 پیشنهادات .........................................................................................................................................119
5-4 پیشنهاد برای مطالعات محققان آینده.................................................................................................121
5-5 محدودیتهای تحقیق ......................................................................................................................121
منابع و مآخذ .............................................................................................................................................123
پیوستها ...................................................................................................................................................133
منبع:
منابع و مآخذ:
ابطحی، سید حسن و صلواتی، عادل (1385)، "مدیریت دانش در سازمان"، تهران، انتشارات پیوند نو، چاپ اول .
2.ابطحی، سید حسن و صلواتی، عادل (1385)، "مدیریت دانش، مجله مدیریت و توسعه"، شماره 25، صفحه 53 تا 64 .
3.اجتهادی، مصطفی (1386)، "سرمایه اجتماعی"، پژوهشنامه علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، شماره 53 .
4.احمدپورداریانی، محمود (1381)، "کارآفرینی (تعاریف، نظریات و الگوها)"، انتشارات پردیس، چاپ اول، صفحه 87 – 85 .
اخوان، پیمان و اولیایی، انوش و دسترنج، نسرین و ثقفی، فاطمه ( 1389)، "توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش"، فصلنامه سیاست علم و فناوری، شماره 2.
اخوان، پیمان و حیدری، صفاناز (1386)، "مدیریت دانش مشتری، رویکردی برای کسب مزیت رقابتی"، نشریه مدیریت فردا، سال پنجم، شماره 18، صفحه 24 تا 40 .
7.استیسی، رالف (1389)، "تفکر استراتژیک و مدیریت تحول"، مترجم: مهزیار کاظمی موحد.
8.افزار، عباس (1387)، "مدیریت دانش: مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی"، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صفحه 30 .
افزاره، عباس (1384)،"مدیریت دانش، مفاهیم، مدلها، اندازهگیری و پیادهسازی"، مرکز نشر دانشگاه امیرکبیر، فصل دوم، صفحه30 .
10.امیر خانی، طیبه و پور عزت، علی اصغر (1387)، "تأملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمانهای دولتی"، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، صفحه 32- 19 .
11.امیری، میثم و رحمانی، تیمور (1385)، "بررسی آثار سرمایه اجتماعی درون و برون گروهی بر رشد اقتصادی استانهای ایران"، دو فصلنامه جستارهای اقتصادی، سال سوم، شماره 6، صفحه 45 – 11 .
12.انصاررنانی، قاسم و قاسمی، محمد (1388)، "ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی از مجرای زنجیره ارزش فعالیتهای سازمان"، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال اول، شماره 2، نیمه دوم 1388 .
13.انواریرستمی، علی اصغر و شهائی، بهنام (1388)، "مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2، صفحه 3 تا 18 .
14.اورگازاکیس و همکاران (1383)، "کشف دنیای مدیریت دانش: توافق ها و اختلاف نظرها در میان پژوهشگران و اندیشمندان"، مترجم: پریسا خاتمیان فر، نشر سماء قلم.
15.ایران نژاد پاریزی، مهدی (1380)، "ابزارهای تفکر استراتژیک"، ماهنامه تدبیر، شماره 45 .
16.آرمسترانگ، مایکل (1380)، "راهبردهای منابع انسانی"، ترجمه خدایار ابیلی، انتشارات فرا .
17.آقازاده، هاشم (1383)، "تفکر استراتژیک یک قابلیت اصلی"، ماهنامه تدبیر، شماره 149 .
18.بات گانب دی (1383)، "مدیریت دانش در سازمانها بررسی تأثیر متقابل فناوری، فنون و انسان)"، ترجمه محمد ایرانشاهی، فصلنامه علوم اطلاع رسانی، شماره 18 .
باقی، فرشته (1381)، مدیریت دانش، "نشریه صنایع الکترونیک"، شماره 6، صفحه 54 تا 57 .
20.باقینژاد، جعفر و قهاری، اعظم (1386)، "مدیریت دانش و عملکرد آن در سازمانها"، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد .
بختیاری، حسین (1388)، "ضرورت و اهمیت مدیریت دانش در عصر اطلاعات"، اولین کنفرانس مدیریت اجرایی .
22.البرزی، صدرالله (1384)، "مدیریت دانش"، مجله مدیریت نوین، شماره 3.
23.برگرن، برایان (1386)، "مبانی مدیریت دانش"، ترجمه محمد قهرمانی و سید محمد باقری، کرج، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول .
24.تسلیمی، محمد سعید و فرهنگی، علی اکبر و اسماعیلی، وجیهه (1385)، "سازوکارهای یادگیری سازمانی مبنایی برای ایجاد یک سازمان یادگیرنده"، فصلنامه دانش مدیریت، سال نوزدهم، شماره 73، صفحه 3 تا 18 .
تقوی، مصطفی و شفیع زاده، حمید (1388)، "اصول . مبانی مدیریت دانش، فصلنامه رشد فناوری"، سال پنجم، شماره 18، صفحه 48 تا 55 .
26.جعفری مقدم، سعید (1382)، "مستندسازی تجربیات مدیران از دیدگاه مدیریت دانش"، تهران، انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول، صفحه 52 تا 91 .
27.جعفری مقدم، سعید (1385)، "مستند ستزی تجربیات مدیران"، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت .
حسن زاده، م. و فاطمی،س. ا. و عمرانی، س. (1388)، "مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش ها"، مجموعه مقالات همایش علمی، تهران: کتابدار .
حسن زاده، محمد (1386)، "مدیریت دانش در طراحی آموزشی"، تهران، نشر کتابدار.
30.حسنزاده، احمد (1388)، "بررسی عوامل زیر ساختی مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران"، دو ماهنامه علمی – پژوهشی دانشگاه شاهد، سال شانزدهم، شماره 35 .
حسنزاده، محمد (1384)، "مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش (رویکرد مقایسه ای)"، مجله اطلاع رسانی و کتابداری - اطلاع شناسی، شماره 9 و 10، صفحه 7 تا 22 .
حسنی، احمد (1388)، "بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، به راهنمایی غلامرضا جندقی، مشاوره حسن زارعی متین"، دانشگاه تهران، (پایان نامه کارشناسی ارشد).
33.حسین زاده، علی و ناصری، محسن (1386)، "عدالت سازمانی"،تدبیر، شماره 190 صفحه 46-45 .
حقنظر، فرشته (1388)، "تبیین و سنجش عوامل زمینه ای مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش مطالعه موردی: واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد .
حمیدی زاده، محمدرضا (1385)، "محک زنی رویکردهای طراحی و استقرار مدیریت دانش"، فصلنامه رشد فناوری، سال سوم، شماره 9، صفحه 22 تا 29 .
خاکی، غلامرضا (1387)، "روش تحقیق در مدیریت"، تهران، انتشارات بازتاب، چاپ سوم .
خاکی، غلامرضا (1388)، "روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، تهران، انتشارات بازتاب، چاپ پنجم .
38.خدیوی، اسدالله و علیی، حسن (1386)، "بررسی وضعیت کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز"، فصلنامه علوم مدیریت، شماره 2، صفحه 150 .
دانش فرد، کرم اله وذاکری، محمد (1388)، "تأثیر مدیریت دانش بر تقویت توان رقابتی شرکت های مهندسین مشاور"، فصلنامه بصیرت، سال هفدهم، شماره 45، بهار 1389، صفحه 21 تا 37 .
داونپورت، تامس و پروساک، لارنس (1379)، "مدیریت دانش"، ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران، انتشارات ساپکو، چاپ اول .
41.دباغی، آزاده و ملک، امیرمهدی (1389)، "ارائه روشی برای ارزیابی و رتبه بندی چشم انداز سازمانها"، مجله مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 2، شماره 4 .
42.دعایی، حبیب الله و دهقانی، جلال (1389)، "تحلیل شکاف استراتژیک ابعاد مدیریت دانش"، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1 .
43.رابینز، استیفن (1387)، "مبانی رفتار سازمانی"، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ بیستم .
44.رابینز، استیفن پی (1378)، "رفتار سازمانی"، ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی، جلد سوم، چاپ سوم، صفحه 102 تا 109 .
رادینگ، آلن (1386)، "مدیریت دانش موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات"، ترجمه محمد حسین لطیفی، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول .
رجایی پور، سعید، رحیمی، حمید (1387)،"بررسی رابطه بین فرآیند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای
47.رحمانی، تیمور و عباس نژاد، حسین و امیری، میثم (1386)، "بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بررشد اقتصادی ایران"، فصلنامه پژوهش های اقتصادی، سال ششم، شماره 2 .
رحیمی، غفور (1385)، "ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان"، ماهنامه تدبیر، شماره 173، مهرماه، صفحه 48 – 42 .
رضائیان، علی و احمدوند، علی محمد و تولایی، روح الله (1388)، "بررسی الگوهای راهبرد مدیریت دانش و راهبرد دانش در سازمانها"، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 27.
رفعتی شالدهی، حسن و حسنوی، رضا و بهآذین، فرید و بنی طباء، سید علیرضا (1387)، "بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقات نظامی"، نشریه طب نظامی، پاییز 1387، شماره 10(3)، صفحه 237 تا 252 .
زعفریان، رضا و اسماعیل زاده، مونا و شاهی، نسا (1387)، "ارائه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شرکت نفت ایران زمین)"، نشریه توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره 2، صفحه 75 تا 102 .
52.ساعدی، مهدی و یزدانی، حمیدرضا (1388)، "ارائه مدل فرآیندی برای پیاده سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایران خودرو"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2 .
53.ساکایی (1377)، "انقلاب ارزش دانش"، به نقل از مجله توسعه مدیریت، شماره 49 .
سجادی سینی، محمد و حسینی، سیدعلی و شفقت، کمیل (1386)، "بررسی عوامل مؤثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در بخش های دولتی"، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش .
سرلک، محمدعلی و فراتی، حسن (1387)، "سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته"، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول .
56.سعادت، اسفندیار (1379)، "مدیریت منابع انسانی"، تهران، انتشارات سمت، چاپ سوم، صفحه 179 .
57.سلمانی، داوود (1384)، "کیفیت زندگی کاری و بهبود رفتار سازمانی"، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، صفحه 2 .
58.سید جوادین، سیدرضا (1381)، "مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان"، تهران، انتشارات نگاه دانش .
59.سیفاللهی، ناصر و داوری، مجیدرضا (1387)، "مدیریت دانش در سازمانها"، جلد اول، تهران، آراد کتاب، چاپ اول، جلد اول، تهران .
شریفزاده، فتاح وبودلایی، حسن (1387)، "مدیریت دانش در سازمان های اداری، تولیدی و خدماتی"، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی – واحد علامه طباطبایی، چاپ اول .
شفیع زاده، حمید (1386)، "مدیریت دانش: نظریه ها، فناوری ها و رویکردها"، فصلنامه تخصصی رشد فناوری، شماره 13، صفحه 38 تا 44 .
62.طباطبایی، حسین (1384)، "مدیریت سازمانها و بهره وری نیروی انسانی"، ماهنامه تدبیر، شماره 131، فروردین 1384، 77 – 73 .
طبرسا، غلامعلی و اورمزدی، نوشین (1387)، "تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش (مطالعه موردی: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران – منطقه تهران"، مجله پیام مدیریت، شماره 26، صفحه 39 تا 69 .
64.عالم تبریزی و محمد رحیمی، ع (1387)، "مدیریت دانش و برنامه ریزی منابع سازمانها"، تهران، صفار .
65.عباسزاده، حسن (1385)، "اخلاقیات در سازمانها با تأکید بر دیدگاه اسلامی"، ماهنامه تدبیر، شماره 177، صفحه 102 -101 .
66.عباسی، محمدرضا و مکی، منوچهر (1386)، "ضرورت نوآوری در اجرای برنامه های مدیریت دانش و مدیریت فناوری اطلاعات در ایران"، فصلنامه رشد فناوری، شماره 24، صفحه 21 – 12 .
عزیزی، شهریار و اسدنژاد، مهدی و زارع، علی و حسینی، سید سجاد (1389)، "بررسی و مقایسه ابعاد مدیریت دانش بین سازمانهای دولتی و خصوصی"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 2، شماره 4 .
68.عسگری، علی (1370)، "بررسی عوامل مؤثر در افزایش بهرهوری نیروی انسانی"، ضمیمه شماره 1
69.عسگریان، مصطفی (1370)، "مدیریت نیروی انسانی"، تهران، جهاد دانشگاهی (ماجد) .
70.فرقانی، علی و حق بین، اشکان (1388)، "ارزیابی نقش فرهنگ و سرمایه اجتماعی در نظام توسعه علم و فناوری کشور"، فصلنامه تخصصی رشد فناوری، شماره 20 .
فرهودی، فائزه و درودی، فریبرز (1387)، "لزوم به کارگیری مدیریت دانش در افزایش سطح کیفی فعالیت های سازمان های نوین"، علوم و فناوری اطلاعات، سال دوم، شماره 24، صفحه 89 تا 104 .
72.قائمی، محمد حسین (1387)، "رابطه شاخص مالی و شاخص های بهرهوری در شرکت های تولیدی"، مجله حسابرس، صفحه 27 – 23 .
قلی پور، حسن و فرهنگی، علی اکبر و کمالیان، امین رضا(1386)، "بررسی تاثیر دانش سازمانی بر بهبود نظام ارزیابی عملکرد از دیدگاه کارکنان دانشی(مدیران و کارشناسان) شرکت صنایع پتروشیمی"، تهران، هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، صفحه 145 .
74.کاظمی، سیدعباس (1381)، "بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها"، انتشارات سمت، صفحه 31 .
75.کاویان، بهنام (1382)، "بررسی اخلاق کار و تعهد در بخش دولتی و خصوصی"، ماهنامه تدبیر، شماره 165، صفحه 21 -20 .
گاندهی، اسمیتی (1384)، "مدیریت دانش و خدمات مرجع در کتابخانه ها"، ترجمه مریم صرافی زاده و افسانه حاضری بغدادآباد، مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره چهارم، شماره 4 .
77.گریفین، مورهد (1375)، "رفتار سازمانی"، ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران، مروارید، چاپ دوم، صفحه 125 تا 133 .
78. گودرزی، محمود و ابوترابی، مجتبی و دستی گردی، مهدی و دستی گردی، کاظم (1388)،"ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی"، مدیریت ورزشی، مدیریت ورزشی،ایران/ تهران، شماره 2، صفحه 214 – 201 .
ماهیار، علیرضا و امامی، سعید (1385)، "مدیریت دانش؛ راهکار نوین گسترش اطلاعات"، دو ماهنامه گزارش کامپیوتر، سال بیست و هشتم، شماره 168، صفحه 9 تا 14 .
مقدسی، علیرضا (1387)، "مبانی فناوری اطلاعات"، ترجمه دکتر علی احمدی، مشهد، انتشارات دانشگاه امام رضا، چاپ اول .
81.منوریان، عباس (1385)، "مدیریت دانش و دانایی"، کار و جامعه، شماره 73 و 74 .
موسوی، عباس (1384)."مدیریت دانش"، مجله اصلاح و تربیت، شماره 46، صفحه 12 تا 23 .
موسی خانی، محمد و اجلی، مهدی و صفوی، سید رحیم (1389)، "ارائه مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمان ها در زمینه مدیریت دانش"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 14، شماره 2 .
84.میرسپاسی، ناصر (1384)، "مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار"(تمرین و مقالات)(چاپ اول)، انتشارات میر، تهران .
مینگ یو، چنگ (1384)، "نقش و تأثیر رهبران سازمانی در نهادینه سازی مدیریت دانش در سازمانهای کنونی"، ترجمه محمدعلی نعمتی، مجله الکترونیکی مرگز اطلاعات و مدارک علمی ایران، دوره پنجم، شماره اول .
نوروزیان، میثم (1384)، "کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی"، مجله تدبیر، شماره 156، صفحه 24 تا 29 .
87.نوناکا ایکوجیرو (1385)، "شرکت های دانش آفرین، چگونه شرکت های ژاپنی نوآوری را محقق می سازند"، ترجمه علی عطافر، انتشارات سماقلم .
88.نوناکا، تاکوچی (1995)، "سازمان های دانش زا"، به نقل از مجله تدبیر، شماره 163 .
89.والمحمدی، چنگیز (1388)، "تعیین و اولویتبندی عوامل اصلی اجزای موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمانهای کوچک و متوسط"، فصلنامه مدیریت، شماره 16 .
90.الوانی، سیدمهدی (1382)، "یادگیری الگویی"، فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره 16، صفحه 13 تا 14 .
91.الوانی، مهدی (1385)،"مدیریت عمومی"، نشر نی، تهران،صفحه 223 .
هاشمیان بجنورد، ناهید و منهاج، محمدباقر (1386)، "دانش چیست؟ مرور ادبیات، مقایسه تعاریف، ارائه تعریفی جدید"، مجله رهیافت، شماره 40، صفحه 17 تا 24 .
هیئت علمی دانشگاه اصفهان"، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، بابلسر، سال هشتم، شماره 4(بیایی 31)، صفحه 59 – 76 .
94. Armestrong، M. (1994). Performance Management، Key STRATEGIC AND Partical Guidelines. Great Britian: Kogan Page Limited.
95. Aryee,S.(2004), Exhange Fairness and empoloyee Performance:An exaAt work:links to conflict and innovation , Empoloyeerelations.Vol. 29 NO.2، PP.208-220.
96. Baumard، P، (1999) "Tactic Knowlede in organization،" Avalable at: Kwnoledg.com/docs
97. Bhatt, G. "Organizing Knowledge in the Knowledge development cycle”, Journal of KnowledgeManagement: Journal of Business Transformation, (2000), Vol.4 No.1, pp. 15-26
98. Drucker، P. F. (1999). "Management Challenges for the 21 st. Century،" HarperBussiness، 1 st. edition.
99. Fisher، J. (1997). Improving Human Performance in a Process Management Enviroment. CMA managing، 5، 21-30.
100.Gary H. Judy, Densten L. Iain (2005), Towards an Integrative Model of Organizational Culture and Knowledge Management, Internet.
101. Gary H. Judy, Densten L. Iain (2005), Towards an Integrative Model of Organizational Culture and Knowledge Management, Internet.
Glaser, R. (1998), Measuring the knower: toward a theory of knowledgeequity, California Management Review, Vol. 40, No. 3, P: 175-194.
103. Gold، A. H.، Malhotra، A.، Segars، A.H. (2001). "Knowledge Management: an Organizational Capabilites Perpactive." Management info system: 18(1)، 185-214.
104. Halawi، Leila. (2005) Knowledge Managament system success in knowledge base organization، NOVA south Eastern University.
105. Hales، Steve، (2001) "Dimension Knowledge and its management." 16. Hitt، Ireland، Hoskhson. (2005) "Strategic management: Competitiveness and Globalization concept،" (6-th edition)، Thomson south western.
106. Hall، Heather leigh. (2005) knowledge Management in times of changes: thcit and explicit knowledge transfers، university of north tedas.
107. Hansen، Morten T. ، Nohira، Nitin، Tierney، Thomas (1999)، Whats Your Strategy for Managing Knowledge?، Harvard Review، Vol. 77، Issue 2.
108. Hee Han، Kwan & Park، Jun Woo (2009). Process-centered Knowledge madel and enterprise ontology for the development of knowledge management system. Expert System with Aplication، 36، 7441-7447.
109. Herl et al.(1999) H.E. Herl، H.F.J. O،Neil، G.K.W.K. Chung and J. Schacter،Reliability and Validity of computer-based knowledge mapping system to measure content understanding. Computer in Human Behavior، 15 (3/4)، 315-333.
110. Hersey، H &Goldsmith، M 1980،"A Situational approach to performance planning،" Training and Development Journal، Madison، vol. 34، No.11، P.38.
111. Hersey، P.، Blanchard، K. H.،& Gohnson، D. E. (1996). Management of organizational behavior: utilizing of human resources (7th Ed). California: prentice-hall international inc.
112. Hung، Y.C.، Haung، S.M.، Lin، Q.P.،& Tsai، M.L. (2006). Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry. Industrial Management Data System، 105(2)، 164-183.
113.Kalling. m. (2003) . knowledge management and the organizational links with performance journal of knowledge management. 7(3)67-81.
114. Kalling. m. (2006) . knowledge management and the organizational links with performance، journal of knowledge management. 7(3)67-81.
115. Lee H.، Choi B.،"Knowledge Manaement enablers، Processes، and organizational performance: anintegrative view and empirical examination": Management information Journal: Vol.20، No.1، 2003.
116. Maier، Ronald. (2007). "knowledge management systems: information and Comunnication Technologies for Knowledge management،" Springer 2007.
117. Maule، R.W. (1997). Cognitive maps، AI agents and personalized virtual environment in internet learning experience. Internet Reserch، 8(4)، 347-358.
118.Mckeen J.k zackMH satyendra singh(2006)”knowledge management organizational performance: sn explatory survey”procedings of thr 39th Hawaii international conference on system science-2006 (available online at www.scencedirect.com).
119. Miller، J. (2005). Building a Knowledge Map: an Explotary study for the Solids Test Group of an Enviromental Testing Laboratory. A Disseration Submitted of the Graduate Faculty of the School of Communications and Information Systems in Partial Fulfilment of the Requirement for the degree of Doctoral of Science In Information System and Communications Robert Morris University.
120.Nelson, R.R. and Winter, S.G. (1982), An Evolutionary Theory of Economic Changes, Belknap press of Harvard University, Cambridge, MA.
121. Nelson, R.R. and Winter, S.G. (1992), An Evolutionary Theory of Economic Changes, Belknap press of Harvard University, Cambridge, MA.
122. Nevo، D. & Chan، Y.E. (2007). Adelphi Study of knowledge management systems: Scope and requirements. Information & Management، 44 (6)، 583-597.
123. Newman، B. and k. W. Conard، (1999) "A frame work for characterizing knowledge management method،" Practices، and Technologies.
124.Nonaka, I., Takeuchi, H., "TheKnowledge Crating Company-How Japanese Companies Create the Dynamics ofinnovation", Oxford University Press, Oxford (1995).
125.NonakaI.and H.Takeuchi.1995. the knowledge – creating company. New YorkOxford press.
126. Prati,M,Douglas,c,Ferris,G,Ammeter,A,&Buckley,R,(2003),Emotionalintelligence,Leadership effectivness,and team outcomes,International Psychology، Vol.23 No.2.PP 118-134
127. Quaddus، Mohammed & Xu، Jun (2005). Adoption and diffusion of knowledge management systems: field studies of factors and variables. Knowledge-Based System، 18 (2-3)، 107-115. Retrieved April 15، 2005، from: http://www.science direct.com/science/article/B6V0P-4F00RVB-1/2fle2168el5e0ec8d02a490ac9afcfd7.
128. Rifat o shannak: (2006):”measuring knowledge management performance”:European journal of scientific Research،ISSN 1450-21x vol.35 no.2(2009)،p.242-253.(available online at www.Eurojournals.com/ejsr).
129. Rowley، J. (2000) "Is higher education ready for knowledge management،" International Journal of education management، Vol. 14، No 7.
130. Sharifuddin، S. & Rowland، F. (2004) "Knowledge management in Public organization: a study on relationship between organizational elements & a performance of knowledge trandfer" Journal of knowledge management، Vol. 8، No، 2، pp: 95-107.
131.Shu-mei tseng:(2003) :”knowledge management system performance measure index”:expert system with application 34 734-745. (available online at www.sciencedirect.com).
132. Toumi، I.، 11KKa، P.،&Phill، (2001). The future of knowledge management. Retrieved from http://www.euvopa.eu.int/com.
133. Turban E، Leidner D، Mclean E، Wetherbe J. information technology for management. Transforming Organizations in the Digital Economy. New York: John Wiley & sons inc: 2005.
134. Turuch، E. (2001). "Knowledge management: auditing and reporting intellectual capital." Journal of General management، 26(3)، 26-40.
135. Vestal، Wesely، (2002)، Measuring Knowledge Management ، American prodactivity & Quality Center.
136. Wakefield، R.L. (2005). Identifying Knowledge Agents in a KM strategy: The Use of the Structure Influence Index. Information & Management، 42 (7)، 936-945.
137. Wang، Y.M. (2009). Examining the dimensionality and measurement of user-preceived knowledge and information qulity in the KMS context. Journal of Information science، 35 (1)، 94-109.
138. Ward. Thomas، E. (2006) Implementing knowledge management to support executive dexidion making in a joint military environment، capella university.
139. Wiig، Karl، (1999) "Succssesful Knowledge management،" European Management Journal، P.40.
140. Yang، JYh-Bin(2007)،"Developing a knowledge map for construction scheduling using a novel approach،" Automation in construction، Vol. 16، pages 806-815.
141.Zahidul Islam hanif mahtab & Dr.zainal ahmad:(2006)” the role of knowledge management practices on organizational context and organizational effectivenss“: ABAC journal vol.28.ni.1.(journaly-aprilpp42-53).