پایاننامه کارشناسی ارشد M.A.
گرایش: منابع انسانی
چکیده
با توجه به ماهیت فراملی و بینالمللی بودن موضوع فساد و مبارزه با آن، اقدامات زیادی در سطح بینالمللی و منطقهای برای مبارزه با این پدیده صورت پذیرفته است. در این میان، نقش سازمان ملل متحد و ارکان آن بسیار تعیین کننده است. این سازمان میتواند در کمک به کشورهای عضو برای جلوگیری از فساد اداری، ارتقای سلامت و شفافیت بسیار موثر، کارآمد و تأثیرگذار عمل کند. از جمله ارکان مهم سازمان ملل متحد، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل است که در ایران شعبه دارد و بر اساس اساسنامهاش به مقابله با فساد در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی میپردازد.
هدف این تحقیق شناخت نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در مبارزه با فساد، به منظور بهرهمندی از استراتژیها و تجربیات این دفتر برای مبارزه با فساد در ایران میباشد. در مبانی نظری تحقیق به بیان ادبیات فساد، فساد از دید دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و فساد در ایران پرداخته شده است. سپس نتایج تحقیقات صورت گرفته در زمینه فساد و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل معرفی شده است که البته نتایج تحقیقهای داخلی صورت گرفته بیشتر به فساد و ابعاد آن پرداخته و در تحقیقهای خارجی نیز که عمدتاً به صورت کتاب درآمده است به معرفی برخی از اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل پرداخته شده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی، مورد پژوهی صورت گرفته است. از این رو، پس از تعریف مطالعه موردی و جنبههای مختلف آن، شاخصهای مورد استفاده در تحقیق در سه حوزه (پیشگیری، مراقبه و مقابله) تعیین شده است.
در جمعبندی یافتههای تحقیق، ابتدا به معرفی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و اقدامات و استراتژیهای این دفتر پرداخته شده و سپس تجارب این دفتر در کشورها در زمینه مبارزه با فساد بیان شده است.
نتیجه نهایی این تحقیق، با توجه به محدودیتهای تحقیق (مانند عدم همکاری شعبه ایران دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، نبود تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق، مدت زمان محدود نگارش پایاننامه و ...) نشان میدهد که، برای پیادهسازی اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، توجه به شرایط و مقتضیات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران ضروری است و بومیسازی اقدامات این دفتر لازمه اجرای این امر است؛ و در این راه، همکاری و مشارکت مردم، بخش خصوصی و جامعه مدنی از ضروریات است.
کلید واژهها : فساد، پیشگیری، نظارت، مقابله، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل
1-1- مقدمه
هرچند فساد به معنای (عام) از زمان حضرت آدم(ع) وجود داشته است ولی فساد خاص (اداری) به قول آقای آلاتاس[1] از زمان هامورابی یعنی 1200 سال قبل از مسیح معمول بوده است (رفیع پور،1386:ص 23). مباحث نظری درباره فساد در دهه 1950 به شکل جدی طرح شد، و از دهه 1970 اولین آثار و مطالعات نظری و بررسیهای تجربی درباره فساد و علل آن ارائه شد و از آن زمان به بعد مقوله فساد به عنوان یکی از مهمترین مباحث در زمینه دولت، حکمرانی و توسعه مطرح بوده است (صادقی و همکاران، 1388: ص2).
افزایش شهرنشینی نیز در سالهای اخیر افزایش بوروکراسی اداری را به همراه داشته است و همین امر راه را برای افزایش فساد هموار کرده است.
افزایش شهرنشینی باعث افزایش رشوه در پرداخت مالیات، رشوه جهت استخدام، رشوه جهت قراردادهای مقاطعه کاری، رشوه برای دریافت مجوزهای فعالیتهای اقتصادی و ... شده که خاص مناطق شهری است (صادقی و همکاران، 1388: ص7 ).
به همین جهت در همه کشورها قوانینی برای مقابله با فساد وضع میکنند و در صدد مقابله با آن بر میآیند (جباری پور، 1389: ص 1).
در سیاستهای کلی ناظر بر برنامههای توسعه، به ویژه برنامه چهارم و پنجم، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، در چندین بند به موضوع مقابله با فساد پرداخته شده است (جباری پور، 1389، ص1).
اما با این حال، وضعیت ایران در زمینه مقابله با فساد در جهان مناسب نیست .
در تحقیق میدانی که توسط یکی از محققان ایرانی برای اندازهگیری ادراک فساد از نظر مردم صورت گرفته، یافتههای زیر به دست آمده: در حالی که تنها 2% از پاسخگویان معتقدند که در کشور ما فساد مالی وجود ندارد، اما 98% بقیه وجود فساد را به اندازهها و در سطوح گوناگون تایید میکردند (رفیع پور ، 1385، ص92).
در حالی که بر اساس آمار سازمان شفافیت بینالملل[2] در سال 2006، ایران در میان کشورهای جهان از نظر شاخص ادراک فساد با نمره 2/3-1/3 از 10 در رتبه 105 قرار داشته، در سال 2010، ایران با نمره 2/2 در رتبه 146 جهان قرار گرفته؛ و در سال 2011 دارای نمره 7/2 و در مقام 124 از بین 183 کشور جهان قرار گرفته؛ و در سال 2012 با نمره 8/2، در مقام 133 از بین 176 کشور جهان قرار گرفته است.
جدول 1-1: روند فساد در ایران در بین سایر کشورها از نظر شاخص ادراک فساد طی سالهای 2012-2004
سال
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
تعداد کشور
133
146
158
163
179
180
180
180
183
176
نمره
(بین0تا 10)
3
9/2
9/2
7/2
5/2
3/2
8/1
2/2
7/2
8/2
رتبه
78
87
88
105
131
141
168
146
120
133
مأخذ: سازمان شفافیت بینالملل
نمودار 1-1: نمرات شاخص ادراک فساد ایران در دهه اخیر
آمارهای ارائه شده توسط سازمانهای بینالمللی، وضعیت فساد در ایران را نگران کننده گزارش میکنند و تأسف برانگیزتر آن که بر اساس این گزارش، میزان فساد در ایران طی 9 سال گذشته از روند روبه رشدی – که به هیچ وجه شایسته نام و تمدن و فرهنگ اسلامی کشور ایران نیست – برخوردار بوده است (توکلی ، 1390)
از طرفی، با توجه به گستردگی فساد در کشورهای مختلف (اعم از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته) سازمانهای بینالمللی درصدد مبارزه با فساد برآمدهاند (آلبرشت، 2006، ص2) و اقداماتی را هم انجام دادهاند. از جمله این سازمانها که به مبارزه با فساد پرداخته است، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل میباشد.دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل از ارکان اصلی سازمان ملل متحد به شمار آمده و تنها سازمان جهانی در این زمینه است که در ایران شعبه دارد.
نتیجه این که ، وجود مسئله فساد و عدم تبیین و شناخت نقش سازمانهای جهانی مقابله با فساد و به کار نبستن تجربیات و راهکارهای این سازمانها از جمله دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل که به مبارزه با فساد میپردازد در جمهوری اسلامی ایران کماکان وجود دارد.
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق
پدیده فساد، به ویژه در دنیای امروز و مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یکی از مهمترین موانع پیشرفت جامعه، مطرح شده است. این پدیده صدمات جبران ناپذیری (مثل زایل شدن مشروعیت دولت) را بر سرعت حرکت چرخ توسعه جامعه ایجاد کرده و مسیر توسعه و پیشرفت را مسدود و محدود میسازد (زاهدی و همکاران، 1388: ص 2).
در ایران هم فساد اداری به ویژه در دورهی رضا شاه در حکومت بیداد میکرد به طوری که در طی دوران حکومت او 44 هزار سند به نام وی انتقال یافت. از سالهای دهه 1340 که درآمد دولت بیش از پیش وابسته به نفت شد، و به ویژه در دهه 1350 که با افزایش ناگهانی قیمت نفت درآمدهای نفتی ایران تقریباً چهار برابر شد، فساد اداری رو به گسترش نهاد. (الوانی و همکاران، 1389،ص 6) به طوری که از سال 1350 تا سال 1357 تنها در بازرسی شاهنشاهی 3750 پرونده سوء استفاده کلان تشکیل گردید (حسینیان، 1384). با پیروزی انقلاب اسلامی، مفاسد اداری و مالی به حداقل رسید و عاملان فاسد جولان کمتری داشتند. اما متأسفانه با گذشت زمان، این پدیده شوم مجدداًٌٌ چهره نمایاند و در حال حاضر ایران نیز مانند سایر کشورها دچار بیماری فساد بوده و میزان آن رو به افزایش نیز میباشد. علاوه بر برخی سوء استفادههای سالهای گذشته نظیر اختلاس مرتضی رفیق دوست در سال 74 مبنی بر 123 میلیارد تومان که به حبس ابد محکوم شد و اختلاس شهرام جزایری در سال 80 و محکومیت او به 27 سال (رفیع پور، 1386: ص 69-70)، اخیراً هم (شهریور 1390) به گزارش جراید، اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در نظام بانکی توسط شخصی به نام{مه آفرید امیرخسروی} (از طریق یکی از شعب بانک صادرات و با گرفتن مشاوران و کارشناسان بانکی اقدام به تهیه اعتبار اسنادی خارج از عرف بانکداری، خارج از سیستم نرمافزاری بانک و حدود اختیارات و بدون ثبت در دفاتر و مسئولیت شعبه، البته با دادن رشوه یک میلیارد تومانی به رئیس شعبه صورت گرفته و شخص اختلاس کننده با دریافت این اسناد اعتباری اقدام به واگذاری و تنزیل در ۷ بانک دیگر کرده و در سررسید هم با گرفتن اعتبار بیشتر نسبت به تسویه اسناد قبلی اقدام کرده و به همین دلیل حجم اختلاس به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. این امر اوضاع نامناسب ایران در زمینه فساد را نشان میدهد. بنابراین، باید هر چه زودتر برای درمان این بیماری اقدام گردد و برای انجام این کار باید از تجارب سازمانهای جهانی استفاده شود زیرا تجارب آنها حاصل تجارب کشورهای مختلف با شرایط محیطی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی گوناگون است.
بنا به فرموده حضرت علی (ع) :
« هر که تجربهها را نگه دارد [و به موقع به کار ببندد] اعمال و برنامههایش درست میشود» (غررالحکم، جلد 2، ص 299).
از آن جا که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل دارای تجربیاتی در زمینه مقابله با فساد از جمله در زمینه پیشگیری، مراقبه و مقابله با فساد است، در این راه توانسته از همکاریهای بینالمللی استفاده کرده و به موفقیتهایی هم در زمینه کاهش فساد دست یابد unodc.org)).
همچنین، بنا بر تاکیدهای مقام معظم رهبری برای مبارزه و مقابله با فساد در فرمان هشت مادهای مورخ 10/02/1380 ایشان خطاب به روسای قوای سهگانه، و اخیراً ابلاغ سیاستهای کلی نظام اداری (صفایی، 1389: ص1) ، انجام تحقیق در حوزه فساد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان، ضروری بوده و مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت:
انتخاب راهکار بهتر مبارزه با فساد در حوزه های پیشگیری[3]، نظارت[4] و مقابله[5] با میزان اثربخشی بالا، با توجه به محیط فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور جمهوری اسلامی ایران؛
صرفه جویی در هزینه های بی مورد و اضافی در راستای کاهش فساد در کشور؛
داشتن یک مدل عینی برای مقابله با فساد؛
عدم تجربه دوباره شکستهای پیشین این سازمان در کشورهای دیگر و جلوگیری از اشتباهات مکرر و تکراری.
1-3- اهداف مشخص تحقیق
1-3-1
تبیین نقش سازمان جهانی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل به منظور بهره برداری از تجربیات این دفتر در حوزه های پیشگیری، مراقبه (نظارت) و مقابله (برخورد) با فساد در جمهوری اسلامی ایران.
1-3-2
معرفی ماهیت[6]، رسالت، اهداف و مأموریتها، وظایف و فعالیتها، منابع تأمین مالی و ساختار سازمانی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل.
راهکارها، سیاستها، فعالیتها، خط مشیها و برنامههای عملی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه پیشگیری.
راهکارها، سیاستها، فعالیتها، خط مشیها و برنامههای عملی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه مراقبه.
راهکارها، سیاستها، فعالیتها، خط مشیها و برنامههای عملی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه مقابله.
1-4- سؤالات تحقیق
1-4-1-
نقش اصلی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در مقابله با فساد چیست ؟
1-4-2-
نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در پیشگیری از فساد چیست ؟
نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در نظارت بر فساد چیست ؟
نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در مقابله با فساد چیست؟
1-5- تعریف واژهها[7] و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
فساد[8] :
فساد سوء استفاده از اختیارات دولتی )قدرت عمومی( برای کسب منافع شخصی )خصوصی( است (بانک جهانی).
پیشگیری :
کلمه پیشگیری دارای دو بعد است:1- به معنی «پیش دستی کردن، پیشی گرفتن و به جلوی چیزی رفتن» و 2- به معنی «آگاه کردن، خبر چیزی را دادن و هشدار دادن» است.
«پیشگیری از جرم به مجموعه اقداماتی گفته میشود که برای جلوگیری از فعل و انفعال زیان آور محتمل برای فرد یا گروه و یا هر دو به عمل میآید. مثل پیشگیری از جرائم جوانان و پیشگیری از حوادث در جادهها» (رجبی پور، 1382 : ص15).
نظارت(مراقبه) :
فعالیتی است که بایدها را با هستها و مطلوبها را با موجودها و پیش بینیها را با عملکردها مقایسه میکند و نتیجه این مقایسه، تصویر روشنی از تشابه یا تمایز بین این دو گروه از عوامل خواهد بود که در اختیار مدیران سازمان قرار میگیرد (کونتز و همکاران، ص 338 ).
مقابله:
تلاشهای فکری و رفتاری مستمر برای برآوردن نیازهای خاص درونی یا بیرونی که ممکن است مطابق یا بیشتر از منابع فرد باشد (قریشی راد ، 1389).
کنوانسیون[9]:
کنوانسیون که بعضاً به قرارداد بینالمللی، مقاوله نامه بینالمللی، عهدنامه بینالمللی، نیز ترجمه میشود به معنای توافق چند کشور برای ایجاد ضوابط و قواعد در عرصه بینالمللی طی سندی مکتوب است (ویژهنامه اداره کل سازمانهای تخصصی و بینالمللی، 1387: ص 1).
رسالت[10]:
مأموریت یا رسالت هر سازمان، در واقع علت اصلی تشکیل و دلیل تأسیس آن است. (رضائیان؛ مبانی سازمان و مدیریت، 1387، ص244) به دیگر سخن، رسالت (هدفهای کلی سازمان)، بیانکننده ارزشها، آرزوها و فلسفه وجودی سازمان است.(دفت،1381،ص 47)
سازمان جهانی[11] :
موسسهای که همه جهان را در قلمرو خود میداند، دیدگاه مدیرانش تنها به محیطهای محلی، ملی و منطقهای محدود نمیشود، بلکه در گستره جهانی میاندیشد، تحلیل میکند، تصمیم میگیرد و سیاستگذاری و برنامهریزی میکند؛ در این سازمانها مرزهای سیاسی مانند گذشته تعیین کننده نبوده و اقتصاد و تجارت و صنعت در درون این مرزها محدود نمیشوند (حقیقی، 1389 ).
سازمان غیردولتی:
سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل و غیر دولتی و غیر انتفاعی است که برای انجام فعالیت داوطلبانه با گرایش فرهنگی، اجتماعی، صنفی و بر اساس قانونمندی و اساس نامه مدون، رعایت چارچوب قوانین موضوعه کشور و مفاد آئین نامههای اجرائی آن فعالیت مینماید (مهابادی، 1380).
دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل[12]
یک سازمان جهانی و از ارکان اصلی سازمان ملل متحد بوده و وظیفه آن مقابله با مواد مخدر و فساد در سطوح بینالمللی است. مقر آن در وین اتریش است و دارای 50 دفتر تخصصی منطقهای است که 164 کشور را پوشش میدهد (www.unodc.org).
استراتژی[13] :
جریان تصمیمها در مورد این که چگونه منابع سازمانی را ترکیب نمایند تا تقاضاها، فشارها و فرصتها را در چارچوب تاریخ سازمانی محقق سازند (نادلر و تاشمن ، 1980).
عملکرد سازمانی[14] :
دستیابی به اهداف مطلوب تولیدی، برگشت سرمایه، بهکارگیری منابع در دسترس، قابلیت سازگاری با تقاضاهای محیط خارجی (نادلر و تاشمن ، 1980).
معاضدت قضایی[15]:
فرآیند همکاری بینالمللی است که دولتها از طریق آن در جست و جوی و جلب مساعدت برای گردآوری ادله برای استفاده در تحقیقات و تعقیب پروندههای کیفری و ردیابی، توقیف، مسدود کردن و در نهایت، مصادره داراییهایی هستند که از رای مجرمانه تحصیل شدهاند. (لانگست و همکاران، 2004، ص 101).
بازیابی اموال به سرقت رفته[16]:
در واقع به معنی این است که داراییهایی که توسط دولتمردان یک کشور از طریق اعمال فساد مانند اختلاس، رشوه، سرقت، کلاه برداری، اخاذی و ... از کشور خارج شده با همکاری کشور مقصد به کشور مبدأ باز گردد. (لانگست و همکاران، 2004، ص
این فصل شامل سه قسمت میشود. در قسمت اول، مبانی نظری تحقیق که شامل تعریف فساد و انواع آن و توضیحاتی در مورد فساد و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل بیان شده است.در قسمت دوم، پیشینه تحقیق آورده شده است و در قسمت آخر هم الگوی مفهومی تحقیق ارائه شده است.
1-6- مبانی نظری تحقیق
2-2-1- تعریف و مفهوم فساد
فساد از ریشه « فَسَد » به معنی تباهی، اخلال و منع از رسیدن به یک هدف مطرح است و در زبان لاتین به واژه «corruption» و ریشه «rumpere» مصطلح است که به معنی شکستن یا نقض کردن میباشد؛ به عبارت دیگر منظور این است که چیزی شکسته یا نقض میشود و این چیز میتواند قوانین و مقررات یا قواعد و مقررات اداری باشد. (بدین معنی، فساد یعنی هر پدیدهای که یک مجموعه را از اهداف و کارکردهای خود بازدارد) (تانزی[17]، 1378).
فساد : فساد، سوء استفاده از قدرت عمومی برای کسب سودهای شخصی است که مانع منافع عمومی میشود. (لانگست و همکاران، 2002 ،ص7).
2-2-2- تاریخچه و پیشینه فساد
فساد اداری به قول آقای آلاتاس[18] از زمان هامورابی یعنی 1200 سال قبل از مسیح معمول بوده است (رفیع پور ،1386: ص 23). مباحث نظری درباره فساد در دهه 1950 به شکل جدی طرح شد، و از دهه 1970 اولین آثار و مطالعات نظری و بررسیهای تجربی درباره فساد و علل آن ارائه شد و از آن زمان به بعد مقوله فساد به عنوان یکی از مهمترین مباحث در زمینه دولت، حکمرانی و توسعه مطرح بوده است (صادقی و همکاران، 1388: ص2).
افزایش شهرنشینی نیز در سالهای اخیر افزایش بوروکراسی اداری را به همراه داشته است و همین امر راه را برای افزایش فساد هموار کرده است.
ویل دورانت در کتاب «درسهای تاریخ» میگوید: «... نادرستی در میان مردم و فساد در دولتها همیشه وجود داشته است...» یکی از نویسندگان به استناد متون باستانی مینویسد؛ «... حکومتها همیشه نگران سوء استفاده شخصی صاحب منصبان و کارگزاران دولتی از موقعیت و امتیاز شغلی خود بودهاند». کاتیلیا[19] نخستوزیر یکی از ایالات شمال هندوستان در حدود دو هزار سال پیش در یک نوشته به جا مانده از آرتاشاسترا[20] میآورد: «همانگونه که اگر ذره عسل یا سم بر نوک زبان فردی ریخته شود چشیدن آن اجتنابناپذیر است امکان ندارد کسی با بیتالمال سر و کار داشته باشد و حداقل مقدار کمی از ثروت شاه را نچشد» (زرندی، 1391). او در این کتاب علت اصلی پیدایش فساد در میان کارکنان دولتی را تمرکز همه امکانات و منابع در دست حکومت ذکر کرده است (چاروسه، 1381). در سند مکتوب دیگری متعلق به 2300 سال پیش نخستوزیر یکی از مناطق هند به نام چاندراگپتا[21] در خصوص چهل روش مختلف در اختلاس و سوءاستفاده از منافع دولت هشدار میدهد. در چین باستان به منظور افزایش مقاومت مسئولین در برابر وسوسه فساد مبلغی تحت عنوان «غذای ضد فساد»[22] به آنها میپرداختند. ابن خلدون مورخ و جامعهشناس و متفکّر اسلامی در قرن چهاردهم میلادی به فساد اداری توجه داشته و علت اصلی آن را علاقه شدید طبقات حاکم به زندگی تجملاتی عنوان میکند. ابن خلدون ستم را ویران کنندهی عمران و اجتماع، و تجاوز به اموال مردم را مایهی نومیدی و از کار انداختن ابتکارها برای به دست آوردن ثروت میداند. میزان به کار گرفتن ابتکارهای فردی و توسعهی اقتصادی تابعی از متغیر اعمال تجاوز نسبت به رعیّت و مداخلهی دولت در جریان بازار است: «چنان که اگر تجاوز بسیار و عمومی باشد و به همهی راههای کسب معاش سرایت کند، آن وقت مردم به علت نومیدی از پیشه کردن انواع حرفهها و وسایل کسب روزی دست از کلیهی پیشهها و هنرها برخواهند داشت» (زرندی، همان منبع).
با نگاهی به ویژگیهای ساختار اداری سنتی و محیط اجتماعی و سیاسی در نخستین مراحل پیدایش و گسترش بوروکراسی مدرن در ایران (در زمان قاجاریه)، میتوان نقش مقام اداری در آن دوران را بهتر دریافت. برخی از ویژگیهای ساختار اداری در آن مرحله چنین بوده است:
وجود نظام خرید و فروش مشاغل و مقامات رسمی
به مقاطعه دادن سازمانهای اداری در برابر گرفتن بخشی از درآمد آنها
به مقاطعه دادن زمینهای کشاورزی دولتی یا درآمدهای مالیاتی آنها به جای پرداخت حقوق رسمی و منظم مقامات اداری
جدا نبودن منابع مالی اداری و شخصی از هم
نبود یک نظام منظم پرداخت حقوق و پاداش در بوروکراسی دولتی و به تعویق افتادن حقوق کارمندان دولت، ارتشیان و ...
در چنین شرایطی این احتمال که کارکنان دولت همانند یک سوداگر شغل خود را منبع درآمد انحصاری شمرده و به هر روشی سعی بهره برداری بیشتر از این انحصار بنماید افزایش مییابد. در همین دوره است که لرد کرزن نقل میکند: " کلمه مداخل که ترجمه مناسبی در زبان انگلیسی ندارد، در گوش برخی از مأموران ایرانی اثر مطبوعی دارد که فهم آن برای اروپاییان آسان نیست؛ یعنی آنچه انسان به وسیله رشوه و یا وسایل ناروا تحصیل کند. بسیاری از مأموران ایرانی بیشتر در پی مداخل هستند، نه دنبال اجر و مزد که به عنوان مقرری دریافت میدارند. بنابراین در ایران هر مقامی که درآمد محدود دارد و فرصت تحصیل مداخل پیش نمیآورد، شغل و کار بیمقداری محسوب میشود" .
[1]- Alatas,1990
[2]-Transeparency International
[3]- Prevention
[4]- Monitoring
[5]- Combating
[6]- Quiddity
[7]- Terms
[8]- corruption
[9]- convention
[10]- Mission
[11]- World Organization
[12] - United Nation Office on Drugs and Crime
[13] - strategy
[14]- Organizational Perfomance
[15] - Mutual Legal Assistance
[16]- Stolen Asset Recovery
[17]- Tanzi
[18]- Alatas,1990
[19]- Kautilya
[20]- Arthashastra
[21] -Chandragupta
[22] -Yang – Lien
چکیده انگلیسی
Given the transnational nature of corruption and the fight against the international, Many international and regional measures to combat this phenomenon has been done. The role of the UN and its organs is crucial.This organization can assist member countries to prevent corruption, promote transparency in health and very effective, efficient and does Tasyrgzarml.
Among the pillars of the United Nations, the United Nations Office on Drugs and Crime, which has branches in Iran and According to its constitution to combat corruption at the national, regional, and international deals.
The purpose of this research is to understand the role of United Nations Office on Drugs and Crime Anti-Corruption, In order to benefit from the strategies and experiences of the Office for Combating Corruption in Iran.
The theoretical described the research literature on corruption, corruption from the perspective of the United Nations Office on Drugs and Crime and Corruption in Iran has been paid.
The research done in the field of combating corruption and the United Nations Office on Drugs and Crime has been that The result was that most domestic corruption and its dimensions And external research has been mainly in the form of books To introduce some measures to cope with the Office of the UN drugs and crime are discussed.
This study used a descriptive, case study is performed. Hence, the definition of various aspects of the case study, the indicators used in the research in three areas (prevention, combating and coping) has been determined.
In summarizing the research findings, the first to introduce the united nations on Drugs and Crime, practices and strategies discussed in the office and The experiences of these countries in the fight against corruption is over.
Also identify the strategies and actions to be useable domestic With a limited number of experts question survey has been conducted in this area.
The end result of this research, the limitations of the study (such fragmentation and lack of experts, lack of cooperation by Iran Branch Office against Drugs and Crime, the United Nations was the subject of research studies, limited time writing thesis, etc.) that, Measures to implement the United Nation Office on drugs and crime, according to social circumstances,
Cultural, economic and political imperative and the localization of this office is required to implement it, and in this way, the cooperation and participation of the private sector and civil society is essential.
Keywords: corruption, prevention, monitoring, combating, coping and United Nations Office on drugs and crime