فهرست:
عنوان صفحه
چکیده....................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. مقدمه............................................................................................................................... 2
1-2. بیان مسئله......................................................................................................................... 4
1-3. اهمیت موضوع ................................................................................................................. 6
1-4. هدف تحقیق..................................................................................................................... 8
1-5. فرضیهها........................................................................................................................... 8
1-6. شرح واژه ها و اصطلاعات تحقیق....................................................................................... 9
1-7. قلمرو تحقیق..................................................................................................................... 10
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1. مقدمه............................................................................................................................... 12
2-2. مفاهیم مربوط به SMEs..................................................................................................... 13
2-2-1. تعریف بنگاه های کوچک و متوسط................................................................................ 13
2-2-2. ویژگی های بنگاه های کوچک و متوسط......................................................................... 15
2-2-3. اهمیت و جایگاه بنگاه های کوچک و متوسط................................................................... 17
2-3. متغیرهای موثر در عملکرد صادراتی SMEs......................................................................... 20
2-4. وضعیت بنگاه های کوچک و متوسط در ایران...................................................................... 26
2-5. وضعیت بنگاه های کوچک و متوسط در استان گیلان............................................................ 28
2-6. وضعیت SMEs در سایر کشورها و راهبردهای حمایتی دولت ها.......................................... 31
2-6-1. تجربه ایتالیا.................................................................................................................. 32
2-6-2. تجربه کره جنوبی.......................................................................................................... 34
2-6-3. تجربه مالزی................................................................................................................. 38
2-7. راهبردهای مناسب دولت ها از SMEs بمنظور توسعه صادرات.............................................. 45
2-8. راهبردهای درون بنگاهی مناسب برای توسعه صادرات SMEs ............................................ 46
2-9. موانع صادراتی SMEs ..................................................................................................... 47
2-9-1. موانع داخلی................................................................................................................. 47
2-9-1-1. موانع اطلاعاتی......................................................................................................... 47
2-9-1-2. موانع کارکردی......................................................................................................... 49
2-9-1-3. موانع بازاریابی.......................................................................................................... 50
2-9-2. موانع خارجی............................................................................................................... 56
2-9-2-1. موانع رویه ای.......................................................................................................... 56
2-9-2-2. موانع دولتی............................................................................................................. 58
2-9-2-3. موانع کار................................................................................................................. 59
2-9-2-4. موانع محیطی.......................................................................................................... 59
2-10. تکنیک های تصمیم گیری اوزان شاخص ها ...................................................................... 62
2-10-1.روش AHP ............................................................................................................... 63
2-10-2. الگوریتم AHP .......................................................................................................... 65
2-11. پیشینه تحقیق ................................................................................................................. 67
فصل سوم: روش تحقیق
3-1. مقدمه .............................................................................................................................. 71
3-2. روش تحقیق .................................................................................................................... 71
3-3. روش گردآوری اطلاعات................................................................................................... 72
3-4. گام های تحقیق ................................................................................................................ 73
3-5. پایایی پرسشنامه................................................................................................................ 73
3-6روایی پرسشنامه ................................................................................................................. 74
3-7. جامعه و نمونه تحقیق ........................................................................................................ 75
3-8. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات......................................................................................... 76
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1. مقدمه............................................................................................................................... 79
4-2. آمار توصیفی..................................................................................................................... 79
4-2-1. آمار توصیفی جمعیت شناختی........................................................................................ 79
4-2-2. آمار توصیفی متغیرهای تحقیق........................................................................................ 84
4-3. آمار استنباطی.................................................................................................................... 85
4-3-1. ررسی فرضیه های تحقیق.............................................................................................. 86
4-3-2. رتبه بندی موانع شناسایی شده........................................................................................ 88
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1. مقدمه............................................................................................................................... 95
5-2. نتایج آمار توصیفی............................................................................................................. 95
5-3. نتایج آمار استنباطی............................................................................................................ 96
5-4. بحث و پیشنهادات............................................................................................................ 97
5-5. پیشنهادات برای تحقیقات آینده......................................................................................... 101
5-6. محدودیت های تحقیق..................................................................................................... 101
منابع و مأخذ............................................................................................................................ 103
ضمائم .................................................................................................................................... 106
منبع:
منابع و مأخذ
ابراهیمی، ابوالقاسم و اسماعیل مردانی گیوی (1382). جایگاه شرکت های کوچک و متوسط در نظام های اقتصادی- اجتماعی. ماهنامه تدبیر، شماره 132. 67-69.
ادراکی، محمدرضا (1386). بانک توسعه بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط ایران. رشد فناوری، 3(12):26-33.
امین بیدختی، علی اکبر (1388). نقش بنگاه های کوچک و متوسط (SMEs) صنعتی در خلق فرصت های کارآفرینی. نشریه کاوش های مدیریت بازرگانی، سال اول، شماره دوم، 171-190.
پیشرو، حمدا... (1385). مدیریت استراتژیک، ابزاری کارآمد برای افزایش رقابت پذیری بنگاه های کوچک و متوسط کشور. اولین کنفرانس مدیریت استراتژیک. تهران.
توریک، روی (1383). نقش صنایع کوچک در اقتصاد مدرن. مترجم: جهانگیر مجیدی. موسسه فرهنگی رصا، چاپ دوم.
شایقی، محمد (1386). صنایع کوچک و متوسط در توسعه صادرات کشور، تهران: انتشارات آریا.
شهبازی غیاثی، موسی (1391). توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در ایران؛ راهکارها و پیشنهادات سیاستی .راهبرد یاس، شماره 30، 91-111.
عرفانی، علیرضا و الهام اسدی (1391). اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت بنگاه های کوچک و متوسط ایران با استفاده از روش تحلیل شبکه ای. راهبرد یاس، شماره 29، 58-83.
عسگری، منصور (1387). چگونگی رقابتی کردن بنگاه های کوچک و متوسط در راستای توسعه صادرات. تهران، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، چاپ اول.
مظفری، مهدی (1386). صنایع کوچک در اقتصاد امروز. تهران: انتشارات مازیار.
موسوی، سید جلال (1386). مراکز حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط. رشد فناوری، 3(10):33-39.
نظری نژاد، محمد علی؛ حوا مرغوب؛ تیمور صفری (1387). چگونگی حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط جهت توسعه فعالیت های اقتصادی واحدهای صنعتی و افزایش بازدهی آنها در عرصه رقابتی. کنفرانس همایش ملی توسعه فعالیتهای اقتصادی.
ناطق، محمد و نازیلا نیاکان (1388). بسترسازی توسعه صادرات با تاکید بر محدودیت ها، محرک ها و عملکردها. بررسی های بازرگانی، شماره 37، 43-55.
وب سایت مرکز آمار ایران: www.amar.org.ir
وزارت بازرگانی، سازمان توسعه تجارت ایران (1389). سند راهبرد ملی توسعه صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران. حوزه معاونت کل، دفتر برنامه ریزی تجاری.
وزارت بازرگانی (1388). مبانی نظری و مطالعات تجربی نقش بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها و سیاست های دولت ها در حمایت از آن. معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی.
Alvarez E. Roberto (2004). Sources of export success in small and medium-sized enterprises: the impact of public programs. International Business Review, 13, 383–400.
Arteaga-Ortiz, J. & Fernández-Ortiz, R (2010). 'Why Don’t We Use the Same Export Barrier Measurement Scale? An Empirical Analysis in Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Small Business Management, vol. 48, no. 3, pp. 395–420.
Bagchi-Sen, S. (1999). The small and medium sized exporters’ problems: An empirical analysis of Canadian manufacturers. Regional Studies, 33(3), 231–245.
Bilkey, W. J., & Tesar, G. (1977). The export behavior of smaller-sized Wisconsin manufacturing firms. Journal of International Business Studies, 8(1), 93–98.
Brasch, J. J., & Lee, Woo-Young (1978). The adoption of export as an innovative strategy. Journal of International Business Studies, 9(1), 85–93.
Cavusgil, S. T., & Nevin, J. R. (1981). Internal determinants of export marketing behavior: An empirical investigation. Journal of Marketing Research, 28, 114–119.
Czinkota, M. R., & Johnson, W. J. (1983). Exporting: Does sales volume make a difference? Journal of International Business Studies, 14(1), 147–153.
Goodnow, J. D., & Hansz, J. E. (1972). Environmental determinants of overseas market entry strategies. Journal of International Business Studies, 3(1), 33–60.
Harvie, C. (2010). SME and Production Networks - Framework', in VT Thanh, D Narjoko and S Oum (eds). Integrating Small and Medium Enterprises (SMEs) into the more integrated East Asia. , vol. 8.
Hill. B, (2006). Innovation and small enterprises, New Yourk.
Kaynak, E., & Vinay, K. (1984). Export behavior of small- and medium-sized manufacturers: Some policy guidelines for international marketers. Management International Review, 24(2), 61–69.
Keskin H & Senturk C (2010). The importance of small and medium - sized enterprises (SME)s in the economies: SWOT analyses of the SME sector in Turkey and Albani. Vol 3, N1, 116-132.
Leonidou, L. C. (2004). An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal of Small Business Management, 42(3), 279–302.
Rabino, S. (1980). An examination of barriers to exporting encountered by smaller manufacturing companies. Management International Review, 20(1), 67–73.
Reid, S. (1985). Exporting: Does sales volume make a difference? A comment. Journal of International Business Studies, 16(2), 153–155.
Rutihinda, Cranmer (2008). Export Barriers and Performance of Small and Medium Size Enterprises. Journal of international business research, Vol 7, N 2, 57-63.
Rogoff, E.G., Lee, M., Suh, D. (2004). Who done it? Attributions by Entrepreneurs and Experts of the Factors that Cause and Impede Small Business Success, Journal of Small Business Management, No.32, 364-376.
Sarder (1997). Critical Success Factors and Small Business, American Journal of Small Business, No.18.1-26.
Senturk, H. & Keskin, C. (2010). The Importance of Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs) in Economies: SWOT Analyses of the SME Sector in Turkey and Albania. Journal of Economics and Administrative Sciences, University of Nigel, volume: 3, no: 1, 116-132.
Silva, P., & Rocha, A. (2001). Perception of export barriers to Mercosur by Brazilian firms. International Marketing Review, 18(6), 589–611.
Simpson, C., & Kujawa, D. (1974). The export decision process: An empirical inquiry. Journal of International Business Studies, 5(1), 107–117.
Su’rez-Ortega, S. (2003). Export barriers: Insights from small and medium-sized firms. International Small Business Journal, 21(4), 403–419.
Taylor R. And B. A. Sen (2007). Determining the Information Needs of Small and Medium-Sized Enterprises: A Critical Success Factor Analysis. Information Research, 12 (4). 1368-1613.
Weinrauch, D. J., & Rao, C. P. (1974). The export marketing mix: An examination of company experiences and perceptions. Journal of Business Research, 2, 447–452.
Wilkinson, Timothy & Lance Eliot Brouthers (2006). Trade promotion and SME export performance. International Business Review, 15, 233–252