فهرست:
فصل اول: طرح تحقیق (کلّیات تحقیق)
1 1)مقدّمه. 2
1 2) بیان مساله. 3
1 3) اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5
1-4) سوال اصلی تحقیق.. 6
1 5) اهداف تحقیق.. 6
1 6) چهارچوب نظری تحقیق.. 7
1 7) فرضیه های تحقیق.. 10
1 8) تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 11
1 8 1) مزیت رقابتی.. 11
1 8 2) سرمایه فکری.. 12
1 8 3) کارآفرینی.. 14
1 8 4) قابلیت ها 15
1 9 قلمرو تحقیق.. 16
فصل دوم: ادبّیات موضوعی تحقیق
بخش اول: مزیت رقابتی
2- 1-1) مقدمه. 19
2-1-2) انواع مزیت های رقابتی.. 20
2-1-3)دیدگاه های مزیت رقابتی.. 23
2- 1-4) مدل الماس ملی.. 31
بخش دوم : سرمایه فکری
2 2-1) مقدمه. 36
2 2 2) تعریف دارایی و تقسیم بندی آن. 37
2 2 3) تشریح دارایی نامشهود. 37
جدول( 2-1) تعاریفی در مورد منابع نامشهود 39
2 2 4) مدیریت دانش : 40
2 2 5) تشریح سرمایه فکری : 41
2 2 6) مدل های مختلف سرمایه فکری.. 44
2 2 7) کاربرد سرمایه فکری.. 53
2 2 8) درجه بندی سرمایه فکری.. 56
2 2 9) ارزش پویای سرمایه فکری.. 58
2 2 10) شاخص سرمایه فکری ملی.. 59
بخش سوم: کارآفرینی
2- 3-1) مقدمه. 62
2 3-2) مفهوم کارآفرینی.. 63
2- 3-3) رویکردهای کارآفرینی.. 64
2 3-4) مدل های کارآفرینی.. 66
2-3-3-1) مدل های محتوایی.. 67
2-3-3-2) مدل های فرآیندی.. 67
2-3-5) نظریه های فرهنگ کارآفرینی.. 72
2- 3-6) انواع کارآفرینی.. 74
2 3-7) ویژگی های افراد کارآفرین.. 76
2- 3-8) فرآیند کارآفرینی.. 76
2- 3-9) کار آفرینی استراتژیک... 78
2-3-10) بازاریابی ، کارآفرینی و مزیت رقابتی.. 82
2 3-11) ابعاد کارآفرینی سازمانی.. 84
2-3-12) موانع کارآفرینی در ایران : 86
بخش چهارم : قابلیت ها
2-4 -1) مقدمه. 90
2-4-2) قابلیتهای نوآوری.. 91
2- 4-3) مدل های نوآوری.. 94
2-4-4) نوآوری بسته. 96
2-4-5) نوآوری کاربر. 97
2-4-6) نوآوری باز. 98
2- 4-7) مدل های مدیریت استراتژیک نوآوری در خدمات.. 100
2- 4-8) منابع نوآوری.. 105
2-4-9) شاخص های سنجش نوآوری.. 105
2-4-10) بازاریابی نوآورانه. 106
2-4-11) قابلیتهای بازاریابی.. 108
2 4-12) مدیریت بازاریابی.. 109
2 4-13) بازاریابی خدمات 109
2 4-14) طبیعت و ویژگی های خدمات.. 110
2 4-15) آمیزه بازاریابی خدمات.. 111
2 4-16) خط مشی های بازاریابی برای موسسات خدماتی.. 114
2 4-17) قابلیت های بازاریابی و عملکرد. 116
بخش پنجم: پیشینه تحقیق
2-5-1) مقدمه. 119
2-5-1-1) تحقیقات خارجی.. 118
2-5-2) تحقیقات داخلی.. 119
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه. 125
3 2) روش تحقیق.. 125
3-3) جامعه آماری و حجم نمونه. 125
3-3-1) جامعه آماری.. 125
3-3-2) روش نمونه گیری.. 125
3-3-3) حجم نمونه. 125
3-4) روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات.. 126
3-5) سنجش روایی و پایایی پرسشنامه. 128
3-5-1) روایی.. 127
3-5-2) پایایی.. 128
3-6) روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها 129
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
4 1) مقدّمه. 134
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی.. 134
4 2 1) آمار توصیفی متغیر جنسیت.. 134
4-2-2) آمارتوصیفی متغیر سن.. 135
4-2-3) آمار توصیفی متغیر سابقه کار. 136
4-2-4) آمار توصیفی متغیر تحصیلات.. 137
4 3) آمار توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق.. 138
4-3-1) آمار توصیفی متغیر مزیت رقابتی.. 138
4-3-2) آمار توصیفی متغیر سرمایه فکری.. 139
4-3-3) آمار توصیفی متغیر کارآفرینی.. 140
4-3-4 ) آمار توصیفی متغیر قابلیت ها 141
4-4) بررسی آزمون مدل تحقیق.. 142
4-4-1) مدل در حالت تخمین استاندارد. 142
4-4-2) مدل در حالت تخمین ضرایب T. 143
4-5) ضریب تعیین مدل. 144
4-6) بررسی فرضیه های تحقیق.. 144
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق
5 1) مقدّمه. 146
5 2) نتیجه گیری.. 146
5-2-1) نتایج بررسی توصیفی داده ها 146
5-2-2) نتایج آمار استنباطی.. 147
5-3) بحث.. 149
5-4) پیشنهادها بر مبنای یافته های تحقیق.. 151
5-5) پیشنهاد برای تحقیقات آینده 154
5-6) محدودیت های تحقیق.. 154
منابع و ماخذ. 156
پیوست ها 166
پیوست1: سو الات پرسشنامه. 167
پیوست 2: خروجی لیزرل. 170
پیوست 3: آزمون مدل علی تحقیق.. 173
پیوست 4: محاسبات ضرایب آلفای کرونباخ.. 175
پیوست 5: توصیف متغیرهای تحقیق.. 184
Abstract 188
منبع:
منابع و ماخذ:
آذر، عادل، (1381)، «تحلیل مسیر و علّتیابی در علم مدیریت»، مجلّه مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره پانزدهم، زمستان 81، صص 9659.
آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور، (1389)، «آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد دوّم: تحلیل آماری)»، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، چاپ چهاردهم.
آشنا، مصطفی ، یوسفی، حمید رضا، صادقی ،فرزانه، "سرمایه فکری ،سرمایه ای ارزشمند و موثر در سازمان امور مالیاتی کشور" فصلنامه تخصصی مالیات ،1388، دوره جدید،شماره 6 .
آقایی ، عبدلله ، تقوی ، عاطفه ، " ارائه مدلی پیرامون بازاریابی نوآورانه در مدیریت زنجیره تامین با رویکرد فناوری اطلاعات : برای خلق ارزش بالاتر " .ص 1-16.
ابراهیم پور ، حبیب ، صالحی ، جمشید ، خلیلی ، حسن ، " بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و عملکرد تجاری شرکت پتروشیمی تبریز " پژوهش های مدیریت عمومی ، 1390 ، شماره 13 ، ص 121-138.
احمد پور داریانی ، محمود ، عزیزی ، محمود ، 1391 ، " کارآفرینی " ، تهران : موسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم.
ایمانی پور، نرگس، زیوردار، مهدی. ، " بررسی رابطه گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد " ، توسعه کارآفرینی، 1387، شماره 2، ص 12.
باقری ، مسعود ، نمازیان ، مریم ، " موانع کارآفرینی در ایران ، نقش بومی سازی و راهکارها " ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب وکار های دانش بنیان .
باقری ، مهزاد ، " تبیین عوامل مرتبط با مزیت رقابتی پایدار در شرکت های صنایع غذایی استان مازندران " دانشگاه آزاد اسلامی رشت ، 1391.
بهرامی ، سوسن ، رجایی پور ، سعید ، حسینی ، تقی ، نصرآبادی ، حسنعلی ، یار محمدیان ، محمد حسین ، " تحلیل روابط چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در آموزش عالی " ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در
آموزش عالی ، شماره 61 ، 1390 ، ص 27 – 50.
پورتر ، مایکل ، (1391)،استراتژی رقابتی ، ترجمه جهانگیر مجیدی ، عباس مهر پویا ، تهران : چاپ رس.
چوپانی،حیدر،زارع،مجتبی،قاسمی،عقیل،غلام زاده،حجت،"بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی( مطالعه موردی: شرکت سهامی بیمه توسعه )، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1391، شماره1، ص27-58.
حاجی پور، بهمن، مومنی ، مصطفی، " بازشناسی رویکرد منبع محور نسبت به منابع سازمان و مزیت رقابتی پایدار مورد مطالعه : شرکت تولیدی ساران" اندیشه مدیریت ، 1388،سال سوم ،شماره اول،ص77-102.
حافظ نیا، محمّد رضا، (1389)، «مقدّمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی»، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، چاپ هفدهم.
حسینی ، سیده الهام ، حسینی ، سیده راحله ، " توانمند سازی کارکنان : گامی به سوی ترویج و توسعه کارآفرینی در سازمان ها " کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان ، 1391.
حسینی ، حمید ، آذر ، عادل ، شاه طهماسبی ، اسماعیل ، " اندازه گیری کارایی نسبی مزیت رقابتی ایران بر اساس مدل کمی الماس گون پورتر در مقایسه با کشورهای منتخب – رویکرد DEA " ، مدیریت بازرگانی ، شماره 9 ، ص 91-112.
حمیدی زاده ، محمد رضا ، حسین زاده شهری ، معصومه ، " طراحی مدل تعیین شایستگی های محوری سازمانی ( مورد کاوی : شرکت ایران خودرو ) " چشم انداز مدیریت ، 1387 ، شماره 29 ، ص 5-30.
خاکی ، غلام رضا ، ( 1387 ) " روش تحقیق در مدیریت " ، چاپ ششم ، تهران ، انتشارات بازتاب.
خزایی پور ، مرتضی ، زارعی ، هادی ، دهقان ، محمد صادق ، کریمی ، امیر حسین ، زرنگاریان ، یوسف ، " کارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی " ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان ، 1391 .
خیرخواه، هوشیار( 1390 )،" بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری سازمان( مطالعه موردی ادارات آموزش و پرورش استان کردستان )؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج.
داستانی، مهدی ، " بررسی سه مدل مدیریت استراتژیک نوآوری در خدمات " مجله تدبیر ، 1388، شماره 21 ، ص 31 35 .
دستگیر ، محسن ، محمدی ، کامران ، " سرمایه فکری ، گنج تمام نشدنی سازمان " تدبیر ، 1388 ، ص 28-34.
دهاقین ، علی اکبر ، " فرهنگ کارآفرینی " اولین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، 1391 .
دهدشتی شاهرخ، زهره؛ بحرینی زاده، منیجه، (1389)، «تحقیقات بازاریابی»، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، چاپ اوّل.
دهقان نجم ، منصور ، " مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی " ، مهندسی خودرو و صنایع وابسته ، 1388 ، شماره 10 ، ص 47- 52.
راسخی ، سعید ، ذبیحی ، لهرمی ، المیرا ، " مزیت رقابتی در سطح بنگاه : مفهوم و تئوری " ، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی " علوم اقتصادی " ، 1387 ، شماره 28 ، ص 31-54.
رامین مهر، حمید؛ چارستاد، پروانه، (1392)، «روش تحقیق کمّی با کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار لیزرل)»، تهران، انتشارات ترمه، چاپ اوّل.
رضایی ، فرزین ، همتی ، حسن ، زمانی ، رامین ، " ارزیابی تاثیر سرمایه فکری در ایجاد ارزش افزوده (اقتصادی و بازار)" ، پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار ، 1388،شماره اول ، ص 59-71.
رضایی دولت آبادی ، حسین ، خائف الهی ، احمد علی ، " مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت های بازاریابی در صنایع شیمیایی " ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ، 1385 ، شماره 1 ، ص 131-161.
رضاییان ، علی ، ( 1385 ) ، " مبانی سازمان و مدیریت " ، چاپ نهم ، تهران ، انتشارات سمت.
رفیعی ، مجتبی ، کهن ، نبی اله ، (1390) ، " مدیریت جامع سرمایه های فکری ، سنجش ، اندازه گیری و گزارش دهی"، چاپ اول ،اراک ، آی سانا.
رنجبر،احمد،عنابستانی،مینا،شریعت جعفری،اسماعیل،"بررسی رابطه بین سرمایه فکری و کارآفرینی درون سازمانی(مطالعه موردی: کارکنان سازمان امور اقتصادی و دارایی استان تهران)، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، 1391 .
روز بهان ، محمد ولی ، (1391 ) ، " کارآفرینی ، راهبرد توسعه " چاپ اول ،رشت : نشر حق شناس
سرمد، زهره؛ بازرگان، عبّاس؛ حجازی، الهه، (1385)، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری»، تهران، نشر آگه، چاپ دوازدهم.
سکاران ، اوما ، ( 1390) ، " روش های تحقیق در مدیریت "، ترجمه محمود شیرازی و محمد صائبی ، چاپ هشتم ، تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
ساعدی ، مهدی ، یزدانی ، حمید رضا ، " ارائه مدل فرآیندی برای پیاده سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایران خودرو : نظریه برخاسته از داده ها " ، نشریه مدیریت فن آوری اطلاعات ، 1388 ، شماره 2 ، ص 67-84.
سلاجقه ، سنجر ، حسینی ، مریم ، " رابطه کارآفرینی با چالش های اقتصادی " ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان " .
سلجوقی ، سید محمد ، 1389 ، " کارآفرینی : ایجاد و توسعه کسب و کار جدید " چاپ چهارم ، کرمان ، انتشارات خدمات فرهنگی کرمان.
سید جوادین،سید رضا،ابراهیمی،عباس،"ارایه مدل تبیین نقش سهم بازار بانک های ایرانی در رقابت پذیری آن ها" چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.
سید جوادین ، سید رضا ،ابراهیمی ، عباس ، صفری ، حسین ، " استخراج شاخص های کلیدی مزیت رقابتی در بین بانک های ایرانی : رویکرد ترکیبی " ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک .
شجاعی، عبدالناصر، باغبانیان ، مصطفی ،" بررسی ارتباط سرمایه فکری و عملکرد سازمانی صنعت بانکداری ایران : مطالعه موردی استان کردستان" مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ،1388 ، شماره 9 ، ص108.
شکیبا،غدیر،جلالی،حسین،"شناسایی عوامل تاثیرگذار در ایجاد مزیت رقابتی پایدار با استفاده از جهت گیری استراتژیک نسبت به کارآفرینی"اولین کنفرانس سالانه مدیریت ،نوآوری و کارآفرینی ،1389.
شهایی ، بهنام ، خائف الهی ، احمد علی ، " بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه در تهران " ، مدیریت دولتی ، 1389،شماره 5 ، ص 73-90.
صالحی ، سید رضا ، شاه حسینی ، علی ، " نوآوری ، کارآفرینی و چالش های پیشاروی آن در کشور " ، پژوهشنامه نوآوری و کارآفرینی ، تهران : پژوهشکده تحقیقات استراتژیک ، 1387 ، شماره 20.
عارف نژاد ، محسن ، سبحانی ، محمد ، بالویی ، هادی ، طغرایی ، مهدی ، " ارزیابی کارایی بازاریابی خدمات در بانک ها از روش تحلیل پوششی داده ها " سومین همایش ملی تحلیل پوششی داده ها ، 1390.
عالم تبریزی ، اکبر ، حاجی بابایی ، علی ، رجبی فرد ، ایمان ، ( 1388 ) ، " سرمایه فکری " تهران : مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
عاملی ، آنژلا ، " تبیین و ارائه الگوی مناسب بازاریابی خدمات به منظور افزایش کارایی سازمان امور مالیاتی کشور " ، پژوهشنامه اقتصادی ، 1381 ، ص 57-92.
عباس زاده ، حسن ، درویش ، حسن ، الوانی ، مهدی ، صالحی ، جمشید ، " الگوی استراتژی گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی ایران " ، مطالعات راهبردی ، 1390 ، شماره 7 ، ص 99-116.
عبدالوند ، محمد علی ، " بازاریابی خدمات " ، مجله بازاریابی ، 1381 ، شماره 21.
عقیقی ، منصوره ، سلیمی نمین ، محمد حسین ، " مفاهیم و شاخص های اساسی نوآوری در ارائه محصول و خدمات "، کنفرانس بین المللی استراتژی ها و تکنیک های حل مساله ، 1385.
علی احمدی ، علیرضا ، اللهیاری ، احمد ، ( 1382 ) ، " استراتژی رقابت و نوآوری در کسب و کار " ، تهران ، انتشارات تولید دانش.
علیقلی، منصوره، عسکری، سعید، سعیدی، نیما، زنده باد، سعیده،" بررسی نقش مدیریت دانش و سرمایه های فکری بر کسب مزیت رقابتی( مطالعه موردی شرکت سایپا)"، پایگاه مقالات علمی مدیریت،1391.
فکور ، امیر محمد ، " پویایی نوآوری در صنعت بانکداری " مدیریت ، 1387، شماره 40 ، ص35.
فکور ، امیر محمد ، " پویایی نوآوری در صنعت بانکداری " مجله مدیریت ، 1390 ، شماره 14 ، ص 35 – 39 .
فلاح ، حمید رضا ، " بررسی تاثیر اعمال کارآفرینی بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی " ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، 1386.
فیض بخش ، علیرضا ، " بازاریابی و کارآفرینی " فصل نامه صنایع ، 1381 ، شماره 33 ، ص 10-20.
قره چه،منیژه،ابوالفضلی،ابوالفضل،"بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل راهبردی داخلی برای کسب مزیت رقابتی "پیام مدیریت،1386،شماره 25،ص33-65.
قلیچ لی ، بهروز ، هجاری ، زیاالدین ، رحمان پور ، لقمان ، حبیب اله وردی ، یزدانی ، سودابه ، " طراحی مدل اندازه گیری و گزارش دهی سرمایه فکری " ، چشم انداز مدیریت ، 1388 ، شماره 32 ، ص 133.
قلیچ لی ، بهروز ، مشبکی ، اصغر ، " نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان " فصلنامه دانش مدیریت ، 1385 ، شماره 75 ، ص 125-147.
- قلیچ لی،بهروز،حسینی،حمید،مشبکی،اصغر،"نقش سرمایه فکری در ایجاد مزیت رقابتی"رفتار دانشور،1386،شماره 32 ص109-124.
کاتلر ، فیلیپ ، ( 1385 ) ، " مدیریت بازاریابی ، تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزی ، اجرا و کنترل "، ترجمه بهمن فروزنده ، اصفهان ، نشر آموخته.
کاتلر ، فیلیپ ، ( 1382 ، مدیریت بازاریابی ، تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزی ، اجرا و کنترل ، ترجمه بهمن فروزنده ، تهران : نشر آتروپات.
قلی پور ، رحمت الله ، مدهوشی ، مهرداد ، جعفریان ، وحید ، " تحلیل رابطه و تاثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی " ، فرهنگ مدیریت ، 1387 ، شماره 17 ، ص 111-130.
-کاظمی ، مصطفی ، مهارتی ، یعقوب ، " سنجش میزان کارآفرینی مدیران صنعت ، مطالعه موردی : استان خراسان " ، مجله دانش و توسعه ، 1386 ، شماره 20 ، ص 167-182.
کیاکجوری ، کریم ، رودگر نژاد ، فروغ ، " کارآفرینی استراتژیک : مفاهیم و ضرورت وجودی " ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک .
کیگان ، وارن ، ( 1380 ) ، مدیریت بازاریابی جهانی ، ترجمه عبدالحمید ابراهیمی ، تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی .
گرجی ، محمد باقر ، سمیعی ، روح اله ، " بررسی رابطه میان واگذاری فعالیت های دولتی و توسعه بستر کارآفرینی سازمانی " ، فرهنگ مدیریت ، 1387، شماره 18 ، ص95-121.
-موون،جان سی، اس مینور، میشل، (1390)،" رفتار مصرف کننده " ، تهران، انتشارات اتحاد-آیلار،چاپ سوم.
مدبرنیا ، یاسمن ، 1386، " بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل استراتژیک داخلی برای کسب مزیت رقابتی در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار " ، رساله کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی رشت.
مشدئی ، علی ، تقوی ، زهرا ، " نوآوری باز مهمترین مزیت رقابتی شرکت ها در بازار " ، دهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران ، 1389 .
-معصومی ، عذرا ، " بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر رقابت پذیر شدن بانک ( مطالعه موردی بانک کشاورزی استان گلستان) " ، اسلام و پژوهش های مدیریتی ، 1390 ، شماره 2 ، ص 156-127.
مقیمی، سید محمد، رمضان، مجید، (1390 )،"پژوهشنامه مدیریت"، چاپ اول، تهران، انتشارات راه دان.
مومنی ، علی ، حاجی پور ، بهمن ، " بازشناسی رویکرد منبع محور نسبت به منابع سازمان و مزیت رقابتی پایدار ، مورد مطالعه : شرکت تولیدی ساران " ، اندیشه مدیریت ، 1388 ، شماره اول ، ص 77-102.
مهدی نیای رودپشتی ، مریم ، 1386 ،" جایگاه ابعاد مزیت رقابتی و تاثیر آن بر میزان صادرات شرکت های تولید کننده لوازم خانگی " ، رشت : دانشگاه آزاد اسلامی ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی.
نوری ، پیمان ، محمودی ، محمد ، کلایی ، کاظم ،" سنجش مدل های کمی ارزیابی سرمایه فکری با استفاده از متغیرهای مالی " ، مجله حسابداری مدیریت ،1389، شماره پنجم ، ص 31-43.
نیک بخش ، پیام ، " تبیین عملکرد صادراتی شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران در قالب یک مدل علی " ، دانشگاه پیام نور ، 1391.
هریسون ، جفری راست ، کارن اچ ، ( 1390 ) ، مبانی مدیریت استراتژیک ، ترجمه سید محمد اعرابی ، محمد رسول الماسی فرد ، تهران : نشر ممکامه..
هومن، حیدر علی، (1388)، «مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل»، تهران، انتشارات سمت، چاپ سوّم.
یوسفی، گلاویژ،(1390)،" بررسی رایطه سرمایه فکری با بازارگرایی در صنعت بیمه ایران "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج.
- Ahmadi,f,Parvizi,b,Meyhami,b,Ziaee,m,2012.intellectual capital accounting and its role in creating competitive advantage at the universities: interdisciplinary journal of contemporary research business.vol4.no1.pp894-912.
- Barney , J.1991.Firm resourses and sustained competitive advantage: journal of management.vol 17.pp 99-120.
- Batanieh,M,T,Alzoabi,m,2011.the effect of intellectual capital on organizational competitive advantage: Jordanian commercial banks ( irbid district ) an empirical study: international bulletin of business administration.ISSN: 1451-243XIssue 10.pp15-24.
- Blackman,A,Hurd,T,Timo,N.Entrepreneurs : more Honest than we tink ? a preliminary investigation into the characteristics and values of owner – managers.griffith university,gold coast.
- Bontis,n.1998,intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models: management decision .36/2.pp63-76.
- Bontis,N,Chua chong keow,W,Richardson,S.2000.Intellectual capital and business performance in Malaysian industries: journal of intellectual capital.p5.
- Bontis, N, Kristandl, G. ( 2007 ), Constructing a definition for intangibles using the resourece based view of the firm:Management Decision , Vol.45 .pp 1510-1524.
- Bontis,N, Cabrita,M, 2008,”Intellectual capital and business performance in the Portuguese banking industry”, Int. j. technology management,vol.43,nos.1-3,pp 212-237.
- Botten , N , Mc manas , H , 1999 , Competetive stratrgies for service organization , manmillan press .
- Brringer ,B,R,Bluedorn,A,C,(1999),The realationship between corporate entrepreneurship and strategic management ,strategic management journal ,vol.60.pp 421-444.
- Calcagno , M.1996. The evaluation of the competitive advantage concept in strategic .Department of management and business administration ca foscari university , venezia.
- Chen,y,2007.the positive effect of green intellectual capital on competitive advantages of firms: journal of business ethics.DOI 10.1007/s10551-006-9349-1.pp 271-286.
- Chen,y,s,2008.the positive effect of green intellectual capital on competitive advantage of firms.journal of business ethics,vol77,pages:271-286.
- Detoni ,A , Tonchia , S.2003.Strategic planning and firms competencies: international journal of operations & production management.vol 23.pp 947-976.
- Ergun,E.2004.Connecting the link between corporate entrepreneurship and innovative perforamance .global business and technology Association annual conference proceeding book,pp259-265.
- Goyal , S , Pitt , m.Determining the role of innovation management in facilities management.pp 1-13.
- Hansemark,o.c,(1998).The effects of an entrepreneurship programme on need for achievement and locus of control of reinforcement , inte of entrepreneurial behavior & research , vol .4 ,pp 28-50.
- Hill , Charles W.L.,Gareth,R,1998,Strategic management theory, Houghton Mifflin com, 2st edition ,USA,pp,105-127.
- Iraland,r,Hitt,m,Sirmon,d.A model of strategic entrepreneurship : the construct and its dimensions.journal of management 2003,29(6),pp963-989.
- Ketchen,D,J,Iraland,R,D,Snow,CH,C,(2007).Startegic entrepreneurship ,collaborative innovation , and wealth creation.strategic entrepreneurship journal ,pp371-385,DOI :10.1002/sej.20.
- Kim , K,Jeon,B,Jung,H,Lu,W,Jones,J.2011. Effective employment brand equity through sustainable competitive advantage , marketing strategy , and corporate image: journal of business research.vol 64.pp 1207-1211.
- Lee,y,Wang,g,chang,l,2011.the influence of intellectual capital and marketing innovation strategies upon marketing performance : taking Taiwan –listed life insurance firms as an example: African journal of business management.vol 5.pp 9240-9248.
- Lee,T,Chu,W,2011,”Entrepreneurial orientation and competitive advantage: the mediation of resource value and rareness”, African journal of business management vol.5(33),pp 12797-12809.
-Li,s,Bhanu,R,Nathan,T.S,Ragu,s,Subba,R.2006.the important of supply chain management practice on comprtitive.the international journal of management scince,vol34,pages:107-124.
- Li,ling,Zhao,X,2006.Enhancing competitive edge through knowledge management in implementing ERP systems.systems research and behavioral scince.vol23,pages:129-140.
- Li,J.S,Hsieh,C,2010.A research in relating entrepreneurship ,marketing capability ,innovative capability and sustainedcompetitive advantage.journal of business &Economics research,vol 8,pages:109-120.
- Liu,H,Hou,J,Yang,P,Ding,X,2011,” Entrepreneurial orientation, organizational capability, and competitive advantage in emerging economics: evidence from china”, African journal of business management, vol. 5(10) ,pp 3891-3901.
- Marr,b,2004.measuring and benchmarking intellectuall capital.benchmarking: an international journal.vol 11.pp559-570.
- Michaski,M,S,Javier,F,Martinez,V.2008.the importance of intellectual capital for the entrepreneurial firm.international business and entrepre neurship .
- Mirjam,c,versloot,p.2007.what is the value of Entrepreneurship? A review of recent research.IZA DP NO 3014.
-Moghadam,S,Zabihi,M,Kargaran,M,Hakimzadeh,A,2013.Intellectual capital and organizational learninig capability.journal of soft computing and Application,pages: 1-9.
-Navarro,A,Losada,F,Ruzo,E,Diez,A,J,2010.implications of perceived competitive advantages,adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance.journal of world business,vol 45,pages: 49-58.
- Ranjani,R.p.c,Jayendrika,W.A.D.K.the impact of intellectual capital and its components on firms market value : A comparative study based on manufacturing and service sectors in sri lanka.faculty of commerce and management studies,university of kelaniya
- Roos,g,Roos,j.1997,measuring your companys intellectual performance ,long range planning,vol30,NO.3,pp 413-426.
- Shaari ,j,KHalique,M,Isa,A.2011.Ranking of public and domestic private sector commercial banks in Pakistan on the basis of the intellectual capital performance:
kasbit business journal ,vol 4,pp61-68.
- Susia,Ch.intellectual capital as a source of the competitive advantage.academy of economic studies ,Bucharest.
- Tajeddini ,K,(2010),Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation on innovativeness : Evidence from the hotel industry in Switzerland ,Tourism Management ,vol.31pp 221-231.
- Teece,D,Gary,P,Amy,S,1997,Dynamic capabilities and strategic management, strategic management journal,vol,18,Iss:7,pp 509-
- Zeqiri ,I.2010,A theorical overview of the interactions between entrepreneurship and strategic management.MPRA paper No 21943.
- Zheng,j,Hu,zh,Wang,j.2008.Entrepreneurship ,innovation and economic growth : the case of Yangtze river delta in china.MPRA,industrial economics department ,Nanjing university.
-Zerenler,M,Hasiloglu,S,B,Sezgin,M,2008.intellectual capital and innovation performance .journal of technology management & innovation,vol 3,pages:31-40.