فهرست:
فهرست مطالب
فصل اوّل............................................................................................................................................ 1
1-1مقدمه:...........................................................................................................................................3
1-2-بیان مسئله:..................................................................................................................................3
1-3- عناصر کلیدی تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی..........................................................................8
1-3-1- اعتماد اجتماعی :...................................................................................................................8
1-3-2-مشارکت سیاسی:..................................................................................................................9
1-3-3- عضویت در گروه های اجتماعی:........................................................................................9
1-3-4- مشارکت اجتماعی:..............................................................................................................9
1-3-5- انسجام اجتماعی:.................................................................................................................9
1-3-6- تعهد و مسئولیت اجتماعی :................................................................................................10
1-4- الگوهای اندازه گیری سرمایه اجتماعی :..................................................................................10
1-5- رضایت شغلی :(Job Satisfaction)..............................................................................13
1-6-- توصیف شغلی JID :........................................................................................................13
1-7- سئوال اصلی تحقیق :..............................................................................................................14
1-8- اهمیت و ضرورت تحقیق: ....................................................................................................14
1-9- اهداف تحقیق:........................................................................................................................14
1-10- فرضیه ها یا سوالات تحقیق:................................................................................................15
1-11- مدل تحقیق...........................................................................................................................15
1-12- روش تحقیق:......................................................................................................................16
1-13- جامعه تحقیق:........................................................................................................................16
1-14- روش نمونه گیری و حجم نمونه:........................................................................................16
1-15- روش تجزیه وتحلیل:............................................................................................................16
1-16- تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق:.............................................................................17
1-16-1- سرمایه اجتماعی :.............................................................................................................17
1-16-2-رضایت شغلی:...................................................................................................................17
فصل دوم...........................................................................................................................................18
2-1-مقدمه........................................................................................................................................19
2-2- بررسی ادبیات موضوع : سرمایه اجتماعی...............................................................................20
2-2-1- سرمایه فیزیکی – مالی........................................................................................................21
2-2-2- سرمایه انسانی.....................................................................................................................21
2-2-3-سرمایه طبیعی ( NC ) و ابعاد آن......................................................................................22
2-2-4- سرمایه های مالی (FC) و ابعاد آن.............................................................................22
2-2-5- سرمایه ااعی و سرمایه فرهنگی (CC) .........................................................................22
2-3- مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی...............................................................23
2-4-. انواع سرمایه اجتماعی............................................................................................................26
2-5-. مفهوم سرمایه اجتماعی..........................................................................................................28
2-6-.آثار سرمایه اجتماعی................................................................................................................30
2-6-1- تأثیر سرمایه اجتماعی بر حوزه بخش خصوصی و بنگاهداری.............................................30
2-6-2-اثرات مثبت افزایش سرمایه اجتماعی بر دولت....................................................................30
2-7- روند توسعه مفهوم سرمایه اجتماعی.......................................................................................33
2-8- ابعاد سرمایه اجتماعی..............................................................................................................34
2-8-1-بعد ساختاری سرمایه اجتماعی: شبکه.................................................................................37
2-8-2- پیوندهای شبکهای(net work ties)...............................................................................37
2-8-3- ساختار کلی شبکه (net work configuration).........................................................37
2-8-4- سازمان قابل دسترس..........................................................................................................38
2-8-5-سلسله مراتب شبکه.............................................................................................................38
2-8-6- غلظت شبکه: تراکم.............................................................................................................38
2-9-اعتماد اجتماعی.........................................................................................................................39
2-10- برتری سرمایه اجتماعی.........................................................................................................43
2-11-روشهای اندازهگیری سرمایه اجتماعی..................................................................................44
2-11-1- الگوهای اندازهگیری سرمایه اجتماعی..............................................................................45
2-12- ارتباط عمیق دیدگاه مدیریت اسلامی با مفهوم سرمایه اجتماعی:..........................................48
2-13- پیامدهای مثبت سرمایه اجتماعی...........................................................................................49
2-14- نمونهای از تهدیدات سرمایه اجتماعی...................................................................................49
2-15- سرمایه اجتماعی به مثابه یکی از مشخصههای جوامع و ملتها............................................50
2-16- چگونه میتوانیم موجودی سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم؟..............................................55
2-17- ارزشهای اجتماعی- فرهنگی(social cultural values )............................................56
2-18- سرمایه اجتماعی و علم اقتصاد..............................................................................................59
2-18-1- سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی و توسعه اقتصادی.......................................................59
2-18-2-کارکردهای اقتصادی سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی..................................................60
2-19- کارکردهای سرمایه اجتماعی:................................................................................................61
2-19-1- همبستگی و انسجام: ........................................................................................................62
2-20- شاخصهای سرمایه اجتماعی................................................................................................62
2-20-1- اعتماد................................................................................................................................62
2-20-2- پایبندی به قوانین اجتماعی...............................................................................................63
2-20-3-بستگی اجتماعی.................................................................................................................63
2-20-4- مشارکت اجتماعی............................................................................................................64
2-20-5- دسترسی به اطلاعات........................................................................................................64
2-20-الف- عوامل موثر بر سطح سرمایه اجتماعی .........................................................................64
2-21- مشکل سنجش سرمایه اجتماعی............................................................................................65
2-22- تأثیر سرمایه اجتماعی بر بهرهوری.........................................................................................67
1-22- هزینههای پایینتر تبادلات: ...................................................................................................67
2-22-1- تسهیم و جاری کردن دانش و نوآوری: ...........................................................................67
2-22-2-ریسک پذیری: .........................................................................................................68
2-22-3- بهبود کیفیت ستادهها: ......................................................................................................68
2-23- دیدگاه سرمایهی اجتماعی نسبت به تسهیم دانش.................................................................71
2-24- اشکال عمده سرمایه اجتماعی از نظر کلمن.........................................................................85
2-24-1--تعهدات و انتظارات (obligation and expectations)..........................................71
2-24-2- ظرفیت بالقوه اطلاعات.....................................................................................................72
2-24-3- هنجارها و ضمانت اجرایی مؤثر.......................................................................................72
2-24-4-روابط اقتدار.......................................................................................................................73
2-25- شبکهها و عملکرد سازمان.....................................................................................................73
2-25-1- شبکههای بسته: ................................................................................................................75
2-26- لزوم توجه به بحث سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی.......................................................76
2-27- رضایت شغلی (job satisfaction) ...............................................................................78
2-27-1- بررسی تئوریهای رضایت شغلی..................................................................................79
2-27-2- تئوری بهداشت – انگیزش (motivation- hygiene theorys ) ..........................80
2-27-3- تئوری آلدرفر (E.R.G)(alderfer).........................................................................81
2-27-4- تئوری کامروایی نیاز (need fulfillment)................................................................82
2-27-5- نظریه فرات و استارک....................................................................................................82
2-27- 6-نظریه انگیزش پورتر ولاولر...........................................................................................82
2-27-7- نظریه کینز برگر..............................................................................................................83
2-27- 8-نظریه انتظار وورم...........................................................................................................84
2-29- عوامل موثر بر رضایت شغلی..............................................................................................84
2-29-1- ابزارهای اندازه گیری رضایت شغلی..............................................................................88
2-30- پیشینه پژوهش سرمایه اجتماعی.........................................................................................90
2-30-1- پیشینه پژوهش خارجی در مورد سرمایه اجتماعی.........................................................90
2-30-2- پیشینهی پژوهش سرمایه اجتماعی در ایران....................................................................94
2-31- پیشینهی پژوهش رضایت شغلی.........................................................................................98
2-31-1- تحقیقات خارجی پیرامون رضایت شغلی.......................................................................98
2 –31-2- مطالعات داخلی پیرامون رضایت شغلی....................................................................... 100
2-32- وزارت نیرو : .....................................................................................................................104
فصل سوم........................................................................................................................................119
3-1-مقدمه......................................................................................................................................120
3-2- تعریف تحقیق.......................................................................................................................121
3-3- نوع و روش تحقیق: .............................................................................................................121
3-4- جامعه آماری.........................................................................................................................123
3-5- متغیر پژوهش.......................................................................................................................123
3-6- روش نمونه گیری: ...............................................................................................................124
3-7- تعیین حجم نمونه.................................................................................................................124
3-8- روایی و پایایی پرسشنامه : ...................................................................................................125
1-8-1- روایی صوری: ..................................................................................................................125
2-8-2- روایی ساختاری: ..............................................................................................................125
3-8-3- ضریب پایایی: ..................................................................................................................125
3-9-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات..............................................................................................125
3-9-1-روایی پژوهش....................................................................................................................126
-3-9-2- اعتبار محتوا.....................................................................................................................126
3-9-3 -پایایی پژوهش..................................................................................................................126
-3-9-4-روش آلفای کرونباخ........................................................................................................127
3-10- روش و ابزار گردآوری اطلاعات: ......................................................................................131
3-11-آزمونهای آماری در تحلیل استنباطی: .................................................................................133
آزمون اولویت بندی فریدمن...........................................................................................................133
آزمون همبستگی..............................................................................................................................133
تحلیل رگرسیون ساده و چند گانه ..................................................................................................133
آزمون فرض مقایسه میانگینهای دو گروه......................................................................................133
آزمون فرض مقایسه میانگینهای چند گروه (آزمون تحلیل واریانس یکطرفه- آزمونF )..............134
3-12-قلمرو پژوهش: ....................................................................................................................134
فصل چهارم: ...................................................................................................................................135
1-4-مقدمه......................................................................................................................................136
4-2- آمار توصیفی مشخصات فردی افراد مورد پژوهش...............................................................136
4-3- آمار توصیفی و استنباطی سوالات پرسشنامه.........................................................................142
4-9-آزمون اولویت بندی شاخص های بعد ساختاری مولفه سرمایه اجتماعی...............................149
4-11-آزمون اولویت بندی شاخص های بعد ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی...............................151
4-12-آزمون اولویت بندی سئوالات مولفه رضایت شغلی.............................................................151
4-13-آزمون اولویت بندی ابعاد و مولفه های سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی..........................153
4-14-آزمون نرمال بودن ابعاد و مولفه های سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی.............................153
4-15-فرضیه اصلی: سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی تاثیر دارد.................................................159
4-16-فرضیه فرعی 1: بعد ساختاری مولفه سرمایه اجتماعی بر مولفه رضایت شغلی تاثیر دارد....159
4-17-فرضیه فرعی 2: بعد شناختی مولفه سرمایه اجتماعی بر مولفه رضایت شغلی تاثیر دارد......160
4-18-فرضیه فرعی 3: بعد ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی بر مولفه رضایت شغلی تاثیر دارد......161
4-19-فرضیه اصلی دوم: ابعاد ساختاری، شناختی و ارتباطی مولفه ساختار اجتماعی بر رضایت شغلی موثرند. .................................................................................................................................161
4-21-آمار توصیفی رضایت شغلی به تفکیک وضعیت تاهل.........................................................164
4-22-آمار توصیفی رضایت شغلی به تفکیک تحصیلات...............................................................166
4-23-آمار توصیفی رضایت شغلی به تفکیک موقعیت های شغلی................................................169
4-24-آمار توصیفی رضایت شغلی به تفکیک سوابق کاری............................................................171
4-25-تحلیل فرضیات با استفاده از چارچوب نظری:.....................................................................171
فصل پنجم... ...................................................................................................................................172
5-1-مقدمه......................................................................................................................................173
5-2-نتایج توصیفی.........................................................................................................................174
5-3-نتایج استنباطی........................................................................................................................174
5-4-پیشنهادات و راهکارها............................................................................................................177
5-5-محدودیت ها و تنگناهای تحقیق............................................................................................178
.منابع: ..............................................................................................................................................186
پیوستها.............................................................................................................................................180
فهرست جداول
جدول شماره ( 1-2 ) مدل اقتضائی هرزبرگ ( محمد زاده ، 1374 )............................................81
جدول 1-3- تناظر شماره سئوالات پرسشنامه با تغییرها.................................................................132
جدول 2-3 امتیاز بندی طیف لیکرت..............................................................................................132
جدول شماره 1- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................136
جدول شماره 2- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................137
جدول شماره 3- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................138
جدول شماره 4- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................139
جدول شماره 5- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش..............................................................140
جدول شماره 6- توزیع فراوانی پاسخ افراد مورد پژوهش.............................................................141
4-4جدول شماره 7- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در بعد ساختاری مولفه سرمایه اجتماعی...........................................................................................................................................143
جدول شماره 8- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در بعد شناختی مولفه سرمایه اجتماعی...........................................................................................................................................143
جدول شماره 9- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در بعد ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی...........................................................................................................................................143
4-5-جدول شماره 10- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در مولفه رضایت شغلی...........144
4-6-جدول شماره 11- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه شاخص های بعد ساختاری مولفه سرمایه اجتماعی.......... ..........................................................................................146
4-6-جدول شماره 12- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه شاخص های بعد شناختی مولفه سرمایه اجتماعی.....................................................................................................................146
جدول شماره 13- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه شاخص های بعد ارتباطی مولفه سرمایه اجتماعی .............................................................................................................................146
جدول شماره 14- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه شاخصهای مولفه رضایت شغلی...............................................................................................................................................147
جدول شماره 15- آمار توصیفی نظرات افراد مورد پژوهش در زمینه ابعاد و مولفه های سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی...............................................................................................................148
فهرست اشکال
شکل شبکه های اعتماد........................................................................................................................6
شکل شماره (1-2) : سرمایه اجتماعی و هزینه های مدیریتی منبع : علوی 1385...............................7
شکل(1-3) انواع سرمایه های یک سازمان..........................................................................................7
شکل ( 5-2 ) مدل فرت و استارک از رضامندی شغلی ( از کمپ ، ترجمه ماهر ، 1370 ص 263 )........83
منبع:
.منابع فارسی:
امیر محمودی –م بررسی مقایسه ای سرمایه اجتماعی در مناطق حاشیه ای 1391
حجت اله برامکی یزدی – م جایگاه سرمایه اجتماعی در اقتصاد اسلامی و تاثیر آن بر توسعه -1387
حسین عسگری پور گلو بک –م بررسی نقش منابع انسانی در تسهیم دانش سازمانی با تاکید بر سرمایه اجتماعی .چابهار 1391
دکتر حسین رحمان سرشت –م تعمیم کاربردی سرمایه اجتماعی در سازمان -1387
دکتر سید رضا صالحی امیری(پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت نظام). کتاب مدیریت و سرمایه اجتماعی (1 )
دکتر سیدرضا صالحی امیری(پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت نظام). کتاب مدیریت و سرمایه اجتماعی(2)
دکتر شهریار نیازی –م سرمایه اجتماعی در کشورهای جهان اسلام -1387
دکتر صدیقه خورشید –م مطالعه تاثیر شایستگی و سرمایه اجتماعی کارکنان بر یادگیری و بازار گرائی سازمانی -1385
دکتر صدیقه خورشید –م مطاله رابطه خود کار آمدی و سرمایه اجتماعی -1391
دکتر عباس طالب بیدختی –م بررسی نقش استراتژیک سرمایه اجتماعی در رشد و توسعه –گچساران -1389
دکتر محسن رنانی –م نقش سرمایه انسانی در تشکیل سرمایه اجتماعی -1387
دکتر محمد اسماعیل انصاری –م تاثیر رفتار شهروندی بر سرمایه اجتماعی –اصفهان 1389
دکتر محمد رضا پور جعفر - نقش سرمایه اجتماعی در وضعیت اقتصادی بازار سنتی -1385
دکتر محمد سریر افراز – م نقش سازمانهای دولتی و غیر دولتی در تامین و ارتقای سرمایه اجتماعی 1387
دکتر محمد غلامی عزیزی –م نقش سرمایه اجتماعی در بهره وری نیروی انسانی در امنیت صنایع غذائی –سواد کوه-1391
دکتر محمود رحمانی –دکتر اسماعیل کاوسی .کتاب اندازه گیری و مقایسه سرمایه اجتماعی در بخش دولتی و خصوصی .
دکتر مهدی سبحانی نژاد –م نقش سرمایه اجتماعی سازمانی بر نو آوری در سازمان -1390
دکتر میر علی سید نقوی –م شناخت سرمایه اجتماعی سازمانی بعنوان مفهوم چند بعدی -1389
دکتر هاشم نیکومرام دکترعباس طلوعی -دکتراسماعیل کاویانی. کتاب سرمایه اجتماعی
زهرا اراستی –م مروری بر عوامل موثر بر سطح سرمایه اجتماعی کار افرینان با تاکید بر تفکیک جنسیت مشاغل –شیراز بهمن 1389
سید محمد مقیمی – کتاب سازمان و مدیریت رویکرد پژوهشی –نشر ترمه 1386
شهناز هاشمی – م مدیریت سرمایه اجتماعی زمینه بروز نو آوریها و ارائه الگوی برای اندازه گیری آن –شیراز 1389
علی جوکار –م نقش سرمایه اجتماعی در اقدامات مدیرت دانش –گرگان 1391
علی دهقانپور فراشاه – م ارایه چارچوب تلفیقی سرمایه اجتماعی و شبکه های نو آوری –تیر 1387
علیرضا سمیعی اصفهانی –م طرح تحول اقتصادی و رشد سرمایه اجتماعی -1391
فلیپ اچ کیم ،هاروارد الدریچ –ترجمه قدسی بیات وافشین حیدر پور- کتاب سرمایه اجتماعی و کار آفرینی.
ماشاله حسین زاده –ارایه الگوی تاثیر گذاری سرمایه اجتماعی بر رشد و تولید اقتصاد ملی -1385
محمد حسین انصاری –م رابطه بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن –همایش منطقه ای واژگان حسایداری و مدیریت –تنکابن 1391.
محمد رضا پارسانژاد –م ارتباط رفتار سازمانی با سرمایه اجتماعی -1389
محمد سلیمانی –م نقش سرمایه اجتماعی در توسعه فعالیتهای اقتصادی -1385
مسعود پورکیائی –م نقش و تاثیر سرمایه اجتماعی بر کار آفرینی سازمانی -1391
مصطفی ملائی –م نگاهی بر سرمایه اجتماعی با رویکرد دینی و بررسی تاثیر آن بر افزایش خلاقیت –آبان 1387
مهدی افخمی اردکانی –م بررسی نقش میانجی رضایت شغلی در رابطه فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی میان کارکنان د انشی -1390
مهرداد گودرز وند چگینی –م نقش سرمایه اجتماعی سازمانی در بهبود کار آفرینی سازمانی –ابان 1389
واین بیکر ترجمه دکتر سیدمهدی الوانی- دکتر محمدرضاربیعی مندجین . کتاب مدیریت و سرمایه اجتماعی .
هاشم نیکو مرام –م سرمایه اجتماعی مفهوم نوین در توسعه اقتصادی -1387.
منابع لاتین :
Analysis ,Chicago:Univercity of Chicago Press.
Cambridge up.
Dahl , R.(1992). "The Problem Of Cicil Competence" Journal Of Democrcy3,no.4,45-
Eisenstadt, S.N. (1995). "Power ,Trust and Meaning ".Easy in Sociological theory and
Elester ,j.(1998) "Institution design in post-communist societies".Cambridge:
fukuyama,f.(1995).Trust ,NY:basic books .
fukuyamatf.(1999) "Social capital and Cicil society ".conference on second generation
Gambetta ,D.(1998). "Can we Trust?".Making and breaking cooperative
Hardin , R.(1993)"The street-Level epistemology of Trust"Politics and society 21,no
in east sentral euorope.
Knack,S.(20002)"Tust associational Life and Economic Performance in the
Lauren,M.(2001)"Social Capital ,Trust and Democracy :in search of Missing Linkage.
Letki,Evans(2001).Social tust and Responses to political and economic Transformation
Levi ,Margaret (1996)."a state of Trust "U.of washington Department of Political
Mill,JS.(1982)"On Liberty "Harmondworth:Penguin .
OECD.www.worldbank.org/sc.
putnam ,R.(1993)."Making Democracy Work "Princeton .Politiceton UP.
Reform .
relations,NY:Blckwell,pp.213-237.
Science.