فهرست:
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده...................................................................................................... 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه............................................................................................... 3
1-2- بیان مسئله........................................................................................ 5
1-3- سوالات تحقیق.................................................................................... 7
1-3-1 سوالات اصلی................................................................................... 7
1-3-2 سوالات فرعی................................................................................... 8
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................... 8
1-5- اهداف تحقیق. 10
1-5-1 اهداف کلی. 10
1-5-2 اهداف خاص و کاربردی. 10
1-6- فرضیات تحقیق. 10
1-6-1 فرضیات اصلی. 10
1-6-2 فرضیات فرعی. 11
1-7- حدود مطالعاتی تحقیق............................................................................................... 11
1-7-1 قلمرو مکانی. 11
1-7-2 قلمرو زمانی. 11
1-8- مدل مفهومی تحقیق. 12
1-9- مدل عملیاتی تحقیق 14
1-10- تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق. 15
1-10-1 اعتیاد به کار. 15
1-10-2 لذت از کار. 15
1-10-3 تمایل درونی به کار. 15
1-10-4 عجین شدن با کار. 15
1-10-5 بهداشت شغلی. 16
1-10-6 اعلائم اضطرابی و اختلال خواب.. 16
1-10-7 کارکرد اجتماعی.............................................................................. 16
1-10-8 علائم افسردگی................................................................................ 16
1-10-9 کیفیت زندگی کاری........................................................................... 16
1-10-10 توسعه قابلیت های انسانی................................................................. 17
1-10-11 پرداخت منصفانه و کافی.................................................................. 17
1-10-12 شرایط کاری ایمن و سالم.................................................................. 17
1-10-13 امکان رشد و امنیت مداوم................................................................. 18
1-10-14 اعتقاد به لزوم حاکمیت قانون............................................................. 18
1-10-15 ائتلافات اجتماعی در سازمان کاری...................................................... 18
1-10-16 نقش متعادل کار............................................................................. 18
1-10-17 کار معتبر و سودمند اجتماعی............................................................. 19
1-10-18 سکوی سروش...................................................................................... 19
1-11- متغیر های پژوهش............................................................................. 19
1-12- ساختار پایان نامه............................................................................... 20
فصل دوم :مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه 22
2-2- بخش اول: اعتیاد به کار. 23
2-2-1مقدمه.............................................................................................. 23
2-2-2 تعریف اعتیاد به کار. 24
2-2-3 اهمیت اعتیاد به کار ........................................................................... 26
2-2-4 انواع رویکرد به اعتیاد به کار. 27
2-2-5 تفاوت افراد معتاد به کار و افراد پر کار. 28
2-2-6 ویژگی مشترک افراد معتاد به کار. 31
2-2-7 انواع اعتیاد به کار 32
2-2-8 علائم افراد معتاد به کار. 33
2-2-9 شناسایی عوامل موثر بر اعتیاد به کار 34
2-2-10 اعتیاد به کار و ابعاد شخصیت.............................................................. 34
2-2-11 روش های کاهش و درمان اعتیاد به کار.................................................. 36
2-3- بخش دوم: بهداشت شغلی. 37
2-3-1 مقدمه 37
2-3-2 اهمیت بهداشت شغلی(حرفه ای) 38
2-3-3 تاریخچه بهداشت شغلی(حرفه ای) 40
2-3-4 خلاصه ای از وقایع نگاری سلامت شغلی در گذر تاریخ................................. 40
2-3-5 تعریف بهداشت شغلی(حرفه ای) 41
2-4- بخش سوم: کیفیت زندگی کاری. 42
2-4-1 مقدمه 42
2-4-2 تاریخچه کیفیت زندگی کاری. 44
2-4-3 تعریف کیفیت زندگی کاری. 45
2-4-4 اهمیت کیفیت زندگی کاری. 49
2-4-5 روند تغییر توقعات سازمانها و کارکنان و کیفیت زندگی کاری......................... 51
2-4-6 شاخص های کیفیت زندگی کاری............................................................. 51
2-4-7 اهداف کیفیت زندگی کاری..................................................................................... 54
2-4-8 مدیریت و کیفیت زندگی کاری. 54
2-4-9 ویژگی های کیفیت زندگی کاری. 55
2-4-10 نظریات کیفیت زندگی کاری. 56
2-4-11 برنامه هایی برای بهبود کیفیت زندگی کاری. 60
2-4-12 محدودیت های برنامه های کیفیت زندگی کار.................................................................................................. 60
2-4-13 تاثیر متقابل بهره وری و کیفیت زندگی کاری. 61
2-5- بخش چهارم: شرکت نفت فلات قاره ایران. 62
2-5-1 تاریخچه شرکت نفت فلات قاره ایران. 62
2-5-2 حوزه اصلی فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران.. 63
2-5-3 اهداف و خط مشی های شرکت نفت فلات قاره ایران. 63
2-5-4 منطقه بهرگان. 64
2-5-5 سکوی سروش، سکوی آرامش.. 66
2-6- بخش پنجم: پیشینه تحقیق. 68
2-6-1 تحقیقات داخل. 68
2-6-2 تحقیقات خارجی................................................................................ 71
2-7- بخش ششم: ارائه مدل مفهومی پژوهش.. 74
2-7-1 ارائه مدل اسپنس و رابینز. 74
2-7-2 ارائه مدل ریچارد والتون. 75
2-7-3 ارائه مدل گلدبرگ و هیلر..................................................................... 76
2-7-4 ارائه مدل مفهومی پژوهش.. 77
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه 79
3-2- روش تحقیق. 79
3-3- جامعه آماری....................................................................................... 80
3-4- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری 80
3-5 ابزار و روش های جمع آوری اطلاعات.. 82
3-5-1 مطالعات کتابخانه ای. 82
3-5-2 استفاده از پرسشنامه............................................................................ 82
3-5-2-1 پرسشنامه و اجزای آن. 83
3-6- بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش.. 85
3-6-1 روایی پرسشنامه 85
3-6-2 پایایی پرسشنامه 86
3-7- روش ها و فنون تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده 87
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه............................................................................................... 90
4-2- آمار توصیفی. 90
4-2-1 جنسیت.. 91
4-2-2 سن................................................................................................ 91
4-2-3 سطح تحصیلات.. 93
4-2-4 سابقه خدمت.. 94
4-2-5 حوزه فعالیت شغلی. 94
4-3- آمار استنباطی. 96
4-3-1 آزمون بررسی نرمال بودن متغیر ها 96
4-3-2 آمازمون تحلیل واریانس مانوا................................................................ 98
4-3-2-1 آزمون مانوا پرسشنامه اعتیاد به کار...................................................... 98
4-3-2-2 آزمون مانوا پرسشنامه کیفیت زندگی کاری.............................................. 98
4-3-3 آزمون فرضیه های پژوهش.. 99
4-3-3-1 آزمون فرضیه های اصلی. 99
4-3-3-1-1 اولین فرضیه اصلی پژوهش........................................................................... 99
4-3-3-2 آزمون فرضیات فرعی..................................................................... 104
4-3-3-2-1 اولین فرضیه فرعی پژوهش........................................................... 104
4-3-3-2-2 دومین فرضیه فرعی پژوهش.. 105
4-3-3-2-3 سومین فرضیه فرعی پژوهش.......................................................... 106
4-3-3-2-4 چهارمین فرضیه فرعی پژوهش....................................................... 108
4-3-3-2-5 پنجمین فرضیه فرعی پژوهش......................................................... 109
4-3-3-2-6 ششمین فرضیه فرعی پژوهش.. 111
4-3-3-1-3 سومین فرضیه اصلی پژوهش.......................................................... 102
4-3-3-1-2 دومین فرضیه اصلی پژوهش 101
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-1مقدمه.................................................................................................. 114
5-2 یافته های آماری تحقیق........................................................................... 116
5-3 بحث و نتیجه گیری(تحلیل یافته ها)............................................................. 116
5-4 پیشنهادها............................................................................................ 120
5-5- پیشنهاد ها جهت محققان آینده................................................................... 121
5-6- محدودیت های پژوهشی......................................................................... 122
فهرست منابع و مآخذ.................................................................................... 123
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده...................................................................................................... 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه............................................................................................... 3
1-2- بیان مسئله........................................................................................ 5
1-3- سوالات تحقیق.................................................................................... 7
1-3-1 سوالات اصلی................................................................................... 7
1-3-2 سوالات فرعی................................................................................... 8
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................... 8
1-5- اهداف تحقیق. 10
1-5-1 اهداف کلی. 10
1-5-2 اهداف خاص و کاربردی. 10
1-6- فرضیات تحقیق. 10
1-6-1 فرضیات اصلی. 10
1-6-2 فرضیات فرعی. 11
1-7- حدود مطالعاتی تحقیق............................................................................................... 11
1-7-1 قلمرو مکانی. 11
1-7-2 قلمرو زمانی. 11
1-8- مدل مفهومی تحقیق. 12
1-9- مدل عملیاتی تحقیق 14
1-10- تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق. 15
1-10-1 اعتیاد به کار. 15
1-10-2 لذت از کار. 15
1-10-3 تمایل درونی به کار. 15
1-10-4 عجین شدن با کار. 15
1-10-5 بهداشت شغلی. 16
1-10-6 اعلائم اضطرابی و اختلال خواب.. 16
1-10-7 کارکرد اجتماعی.............................................................................. 16
1-10-8 علائم افسردگی................................................................................ 16
1-10-9 کیفیت زندگی کاری........................................................................... 16
1-10-10 توسعه قابلیت های انسانی................................................................. 17
1-10-11 پرداخت منصفانه و کافی.................................................................. 17
1-10-12 شرایط کاری ایمن و سالم.................................................................. 17
1-10-13 امکان رشد و امنیت مداوم................................................................. 18
1-10-14 اعتقاد به لزوم حاکمیت قانون............................................................. 18
1-10-15 ائتلافات اجتماعی در سازمان کاری...................................................... 18
1-10-16 نقش متعادل کار............................................................................. 18
1-10-17 کار معتبر و سودمند اجتماعی............................................................. 19
1-10-18 سکوی سروش...................................................................................... 19
1-11- متغیر های پژوهش............................................................................. 19
1-12- ساختار پایان نامه............................................................................... 20
فصل دوم :مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه 22
2-2- بخش اول: اعتیاد به کار. 23
2-2-1مقدمه.............................................................................................. 23
2-2-2 تعریف اعتیاد به کار. 24
2-2-3 اهمیت اعتیاد به کار ........................................................................... 26
2-2-4 انواع رویکرد به اعتیاد به کار. 27
2-2-5 تفاوت افراد معتاد به کار و افراد پر کار. 28
2-2-6 ویژگی مشترک افراد معتاد به کار. 31
2-2-7 انواع اعتیاد به کار 32
2-2-8 علائم افراد معتاد به کار. 33
2-2-9 شناسایی عوامل موثر بر اعتیاد به کار 34
2-2-10 اعتیاد به کار و ابعاد شخصیت.............................................................. 34
2-2-11 روش های کاهش و درمان اعتیاد به کار.................................................. 36
2-3- بخش دوم: بهداشت شغلی. 37
2-3-1 مقدمه 37
2-3-2 اهمیت بهداشت شغلی(حرفه ای) 38
2-3-3 تاریخچه بهداشت شغلی(حرفه ای) 40
2-3-4 خلاصه ای از وقایع نگاری سلامت شغلی در گذر تاریخ................................. 40
2-3-5 تعریف بهداشت شغلی(حرفه ای) 41
2-4- بخش سوم: کیفیت زندگی کاری. 42
2-4-1 مقدمه 42
2-4-2 تاریخچه کیفیت زندگی کاری. 44
2-4-3 تعریف کیفیت زندگی کاری. 45
2-4-4 اهمیت کیفیت زندگی کاری. 49
2-4-5 روند تغییر توقعات سازمانها و کارکنان و کیفیت زندگی کاری......................... 51
2-4-6 شاخص های کیفیت زندگی کاری............................................................. 51
2-4-7 اهداف کیفیت زندگی کاری..................................................................................... 54
2-4-8 مدیریت و کیفیت زندگی کاری. 54
2-4-9 ویژگی های کیفیت زندگی کاری. 55
2-4-10 نظریات کیفیت زندگی کاری. 56
2-4-11 برنامه هایی برای بهبود کیفیت زندگی کاری. 60
2-4-12 محدودیت های برنامه های کیفیت زندگی کار.................................................................................................. 60
2-4-13 تاثیر متقابل بهره وری و کیفیت زندگی کاری. 61
2-5- بخش چهارم: شرکت نفت فلات قاره ایران. 62
2-5-1 تاریخچه شرکت نفت فلات قاره ایران. 62
2-5-2 حوزه اصلی فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران.. 63
2-5-3 اهداف و خط مشی های شرکت نفت فلات قاره ایران. 63
2-5-4 منطقه بهرگان. 64
2-5-5 سکوی سروش، سکوی آرامش.. 66
2-6- بخش پنجم: پیشینه تحقیق. 68
2-6-1 تحقیقات داخل. 68
2-6-2 تحقیقات خارجی................................................................................ 71
2-7- بخش ششم: ارائه مدل مفهومی پژوهش.. 74
2-7-1 ارائه مدل اسپنس و رابینز. 74
2-7-2 ارائه مدل ریچارد والتون. 75
2-7-3 ارائه مدل گلدبرگ و هیلر..................................................................... 76
2-7-4 ارائه مدل مفهومی پژوهش.. 77
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه 79
3-2- روش تحقیق. 79
3-3- جامعه آماری....................................................................................... 80
3-4- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری 80
3-5 ابزار و روش های جمع آوری اطلاعات.. 82
3-5-1 مطالعات کتابخانه ای. 82
3-5-2 استفاده از پرسشنامه............................................................................ 82
3-5-2-1 پرسشنامه و اجزای آن. 83
3-6- بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش.. 85
3-6-1 روایی پرسشنامه 85
3-6-2 پایایی پرسشنامه 86
3-7- روش ها و فنون تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده 87
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه............................................................................................... 90
4-2- آمار توصیفی. 90
4-2-1 جنسیت.. 91
4-2-2 سن................................................................................................ 91
4-2-3 سطح تحصیلات.. 93
4-2-4 سابقه خدمت.. 94
4-2-5 حوزه فعالیت شغلی. 94
4-3- آمار استنباطی. 96
4-3-1 آزمون بررسی نرمال بودن متغیر ها 96
4-3-2 آمازمون تحلیل واریانس مانوا................................................................ 98
4-3-2-1 آزمون مانوا پرسشنامه اعتیاد به کار...................................................... 98
4-3-2-2 آزمون مانوا پرسشنامه کیفیت زندگی کاری.............................................. 98
4-3-3 آزمون فرضیه های پژوهش.. 99
4-3-3-1 آزمون فرضیه های اصلی. 99
4-3-3-1-1 اولین فرضیه اصلی پژوهش........................................................................... 99
4-3-3-2 آزمون فرضیات فرعی..................................................................... 104
4-3-3-2-1 اولین فرضیه فرعی پژوهش........................................................... 104
4-3-3-2-2 دومین فرضیه فرعی پژوهش.. 105
4-3-3-2-3 سومین فرضیه فرعی پژوهش.......................................................... 106
4-3-3-2-4 چهارمین فرضیه فرعی پژوهش....................................................... 108
4-3-3-2-5 پنجمین فرضیه فرعی پژوهش......................................................... 109
4-3-3-2-6 ششمین فرضیه فرعی پژوهش.. 111
4-3-3-1-3 سومین فرضیه اصلی پژوهش.......................................................... 102
4-3-3-1-2 دومین فرضیه اصلی پژوهش 101
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-1مقدمه.................................................................................................. 114
5-2 یافته های آماری تحقیق........................................................................... 116
5-3 بحث و نتیجه گیری(تحلیل یافته ها)............................................................. 116
5-4 پیشنهادها............................................................................................ 120
5-5- پیشنهاد ها جهت محققان آینده................................................................... 121
5-6- محدودیت های پژوهشی......................................................................... 122
فهرست منابع و مآخذ.................................................................................... 123
منبع:
فهرست منابع و مأخذ:
آذر، عادل و منصور مؤمنی(1385) ".آمار و کاربرد آن در مدیریت"، جلد اول و دوم، چاپ دوم، تهران،
انتشارات سمت، ص5.
احمدی، پرویز؛ طهماسبی، رضا؛ باباشاهی، جبار؛ فتاحی، مهدی؛ (1389). نقش عوامل شخصیتی در شکلگیری اعتیاد به کار (مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران)،ص48.
ارقامی، شیرازه(1385). اصول ایمنی در صنعت و خدمات، انتشارات فن آوران ص20-18.
اسماعیلی لهمالی، اباصلت(1392). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان مازندران، ص2.
ایران نژاد پاریزی، مهدی(1385). روش های تحقیق در علوم اجتماعی، ص 43.
بزاز جزایری، سید احمد؛ پرداختچی، محمدحسن؛ (1386). تدوین مدل ارزیابی کیفیت زندگی کاری کارکنان در سازمانها فصلنامه علوت مدیریت ایران، سال دوم، شماره 5، ص2.
پرداختچی، محمدحسن؛ احمدی، غلامعلی؛ آرزومندی، فریده(1388). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی مدیران و معلمان مدارس شهرستان تاکستان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار سال سوم، شماره 3، ص31.
پرداختچی، محمدحسن ؛قهرمانی، محمد؛ گلدوست جویباری، یاسر؛ (1388).کیفیت زندگی کاری ضرورت بالندگی کارکنان در سازمانها انتشارات به آوران.
پور صادق، ناصر؛جهانگیر، اصغر؛ بروشکی، سعید(1390). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی افراد و اعتیاد به کار کارکنان یک سازمان دولتی. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال دوم، شماره اول، ص57.
تقوی، سید محمد رضا (1380).بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی.مجله روانشناسی ص385.
توکلی، احمد؛ لگزیان، محمد؛ داودنیا، علی؛ علیزاده زوارم، علی (1392). بررسی رابطه بین بعد های کیفیت زندگی کاری از دیدگاه والتون و رضایت شغلی (مورد مطالعه: شرکت گاز استان خراسان رضوی).
تیرگر، آرام؛ کوهپایی، علیرضا؛ الهیاری، تیمور؛ علیمحمدی، ایرج(1386). بهداشت حرفهای، انتشارات اندیشه رفیع، ص 9.
جزنی، نسرین (1378) مدیریت منابع انسانی، نشر نی، ص441.
جزنی، نسرین(1378). مدیریت منابع انسانی، نشر نی، ص452.
حافظ نیا ، محمد رضا (1387). " مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی " چاپ چهاردهم ، تهران ، سمت.
خائف الهی، احمد علی؛ نرگسیان، عباس؛ بابا شاهی، جبار(1391). مطالعه رابطه بین اعتیاد به کار و رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه: پرستاران شهر تهران) پژوهش نامه مدیریت تحول، سال چهارم، شماره7.
خاکی، غلامرضا( 1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، محل انتشار : تهران، انتشارات مرکز تحقیقات علمی کشور.
خرازیان زهره (1385). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران زن دبیرستانهای دخترانه شهر تهران». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
خوشبختی، جعفر و همکاران(1383). رابطه سبکهای رهبری و کیفیت زندگی کاری کارکنان با میزان اثر بخشی مدیران دانشکده ها و گروههای آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور، مجله حرکت، شماره 24 ،ص 149-129.
داودی، سیدمحمدرضا (1377) بررسی کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی و حوادث شغلی در بین کارکنان عملیاتی شاغل در مجتمع فولاد مبارکه، تهران:دانشگاه آزاد اسلامی، ص5.
دستورانی، مهران؛ پور یوسف، سیاوش (1391). بررسى رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانی با رضایت شغلی کارکنان. فصلنامه نظارت و بازرسى - سال ششم.
دونالداف، هاروی; براون، دونالد (1377)، رویکرد تجربی به توسعه سازمان(مدیریت تحول) ترجمه عباس محمد زاده ،مرکز آموزش مدیریت دولتی.
دولان، شیمون مل؛ شولر، رندال اس 1376). مدیریت امدور کارکندان و منداب انسدانی، ترجمه محمد علی طوسی و محمد صاحبی، چاپ دوت، تهران، مرکز مموزش مدیریت دولتی،ص 351.
دهقان نیری، ناهید و همکاران؛(1387). کیفیت زندگی کاری و بهره وری پرستاران بالینی و ارتباط آنها با یکدیگر، مجله پژوهش پرستاری، دوره 3، شماره های 9و8 ، ص 2.
تیرگر، آرام؛ کوهپایی، علیرضا؛ الهیاری، تیمور، علیمحمدی، ایرج(1386) بهداشت حرفهای، انتشارات اندیشه رفیع، ص 17.
رمضانی فرزانه، طاهره؛ (1380). «بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران دبیرستانهای عادی دخترانه و پسرانه ناحیه 1 و 2 شهرستان همدان». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
سایت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفهای.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازى، الهه (1383). روشهاى تحقیق در علوم رفتارى تهران، نشر آگاه.
سلمانی، داود (1384). کیفیت زندگی کاری و بهبود رفتار سازمانی،انتشارات دانشگاه مدیریت، دانشگاه تهران،ص15.
سلمانی، داود (1384). کیفیت زندگی کاری و بهبود رفتار سازمانی،انتشارات دانشگاه مدیریت، دانشگاه تهران،ص20.
سلیمانی باغشاه، فریده، 1384، بررسی رابطه رهبر پیرو با نگرشهای صمیمانه و فرسودگی شغلی در سازمان تامین اجتماعی استان کرمان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
شریف زاده، فتاح؛ خیر اندیش، مهدی(1388). تجزیهوتحلیل رابطه بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان در شرکت ایران خودرو دیزل، پژوهشهای مدیریت، سال دوم، شماره سوم،ص52-29.
شعار ی نژاد، علی اکبر(1381). درآمدی بر روان شناسی انسان، تهران: انتشارات آزاد تهران.
شعبانی بهار، غلامرضا؛ تلخابی، علی؛ (1389). ارتباط بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی کاری استادان تربیتبدنی دانشگاههای ایران.
شعبانی بهار، غلامرضا؛ محمودیان، زینب، (1391). تعیین رابطه بین اعتیاد به کار و تحلیل رفتگی شغلی دبیران تربی تبدنی شهر کرمانشاه.
شمس مهربانی، عباس؛ (1390). کیفیت زندگی کاری.
شهبازی، بهزاد؛ واعظی، مظفرالدین؛ ثنایی پور، هادی؛ (1388) تبیین رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان.
صابر گرگانی، افسانه (1377) بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی مدیران آموزشی و ثبات شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی مدارس شهر تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
عبادی، مهدی؛ محمود حریر چی، امیر؛ شریعتی، محمد؛ گرمارودی، غلامرضا؛ فاتح، ابوالفضل؛منتظری، علی (1381). ترجمه، تعیین پایایی و روایی پرسشنامه ١٢ سؤالی سلامت عمومی. فصلنامه پایش،سال اول شماره سوم تابستان،ص46-39.
عسکری، آزاده؛ نوری، ابوالقاسم، (1390). بررسی رابطه اعتیاد به کار با ابعاد سلامت عمومی در کارکنان یک شرکت صنعتی در اصفهان.
عنایتی، غلامرضا؛ شکاری، غلام عباس؛ طهماسبى، رضا؛ غفارى، حسن؛ شبانى، مهدی، (1391). بررسى رابطه بین اعتیاد به کار و تعهد سازمانى، ص2.
عنایتی، غلامرضا؛ شکاری، غلام عباس؛ طهماسبى، رضا؛ غفارى، حسن؛ شبانى، مهدی، (1391). بررسى رابطه بین اعتیاد به کار و تعهد سازمانى، ص6.
فتحی آشتیانی، علی؛ میرزایی، غلامرضا؛ محرابی، حسینعلی؛ احمدی، خدابخش (1385) عوامل مؤثر بر رضایت شغلی افسران در یک و احدنظامی ، مجله طب نظامی، دوره هشتم، شماره 1،ص77-69.
فخر پور، رقیه؛ یاوری، یوسف؛ امیر تاش، علیمحمد؛ تندنویس، فریدون؛ (1389). رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشکدهها و گروههای آموزشی تربیتبدنی دانشگاههای کشور.
قرآن کریم، سوره یونس
قلی پور، آرین؛ (1387). اعتیاد به کار،چالش جدید مدیریت منابع انسانی سازمانها دانش مدیریت، سال ٢1، شماره ٨١، ص 91-110
قلی پور، آرین؛ نرگسیان، عباس؛ طهماسبی، رضا (1387). اعتیاد به کار ،چالش جدید مدیریت منابع انسانی سازمانها. فصلنامه دانش مدیریت، شماره 81 .
کافی، بهروز؛ (1385). نگرشی بر مدیریت منابع انسانی، تهران ، انتشارات فراز اندیش سبز، چاپ اول.
کاهه، داوود؛ هیودی، طیبه (1389). رضایت شغلی و سلامت روان
کهاری، جمشید (1387). کار شیفتگی بیماری جدید منابع انسانی.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مجله تدبیر، ص 47.
محب علی، داوود.، زندگی کاری بهتر عاملی در افزایش بهره وری، فصلنامه مطالعات مدیریت، 1373،ص39.
محمد بیگی، ابوالفضل؛ جهانی، فرزانه؛ محمد صالحی، نرگس (1389). رابطه بین وضعیت سلامت روانی و میزان رضایتمندی شغلی پرسنل بیمارستانهای شهر اراک.
محمد زاده، عباس و مهرو ژان، آرمن (1377). رفتار سازمانی نگرش اقتضایی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول.
محمدی، بهرام(1387). "بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی در مدارس متوسطه استان
کردستان". پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه شهید رجایی تهران.
ممی زاده، جعفر (1375)توسعه سازمان) دانش بهسازی و نوسازی سازمان(، چاپ اول، تهران، انتشارات روایت، ص224.
میرسپاسی، ناصر(1384). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار (تمرین و مقالات). تهران، میر.
میر سپاسی، ناصر (1386)، تأثیر متقابل بهرهوری و کیفیت زندگی کاری. مجله اقتصاد و مدیریت، شماره 15، ص 138 تا 145.
میرسپاسی، ناصر (1376) مدیریت منابع انسانی و روابط کار( تمرین و مقالات). چاپ اول، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، ص72.
میلانی فر، بهروز(1378).بهداشت روانی، تهران: انتشارات قومس.
نشریه کارکنان صنعت نفت ایران (مشعل)، 1393، شماره 695.
نشریه کارکنان صنعت نفت ایران (مشعل)، 1390، شماره 578.
References:
AaaHassan,Narehana, Maamor,Hairunnisa , Razak,A.Norfadzillah , LapokFreziamella(2013)The Effect of Quality of Work Life (QWL) Programs on Quality of Life(QOL) among Employees at Multinational Companies in Malaysia ,International Conference on Education & Educational Psychology. (ICEEPSY 2013), Pages 24–34
Andreassen, C.S. Ursin, H. &Eriksen, H.R. (2007).The relationship between strong motivation to work ("workaholism") and health. Psychology and Health, 22,615_629.
Barrick, M. R., and Ryan, A. M, (2003). Personality and work: Reconsidering the role of personality in organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
Beaudoin LE, Edgar L. Hassle (2003): Their importance to nurses' quality of work life. Nursing Economics.; 21(3): 106.
Beaudoin, L. E., & Hassles, E. L. (2003). Their Importance to nurses' quality of work life. Nurs Econ, 21, 106-113.
Berthiaume, M., David, H., Saucier, J.F. and Borgeat, F, (1996). “Correlates of gender role orientation during pregnancy and the postpartum”, Sex Roles, Vol. 35, pp. 781-800.
Breucker GS, Schroer A.( 1996) International experiences in work place health promotion. European Health promotion: Series 6, WHO, Copenhagen.
Buelens, M., and Poelmans, S.A.Y, (2004). “Enriching the spence and robbins’ typo- logy of work holism: Demographic, motivational and organizational correlates”, Organizational Change Management, 17–470
Burke, R.J. (2002). Do workaholics prefer demanding, aggressive and results-oriented organizational cultures? Career Development International, 7, 211-7.
Burke RJ. It’s not how hard you work but howyou work hard: evaluating workaholism components. Int J Stress Manage . (1999).6,225–40.
Burke RJ. Are workaholics job satisfied and successful In their careers? Career Dev Int.(1999) 4, 277–82.
Burke, R.J. Richardson, A.M.andmotrinussen, M. (2004) Workaholism among Norwegian managers: work and wellbeing outcomes. Journal of organizational change, 17 (5), 459.
Burke, R. J. "Research Companion to WorkingTime and Work Addiction", Edward Elgar Publishing, (2007). p.257.
Burke RJ. Workaholism and extra-work satisfaction. Int J Organ Anal(1999). 7, 352–64.
Casio, W.F. (1999), Managing Human Resources: Productivity, Quality of Work Life, Profits,25.
Cacsio, Wayne. F. (1995) "Managing Human resource" Fourth Edition, MC Grow Hall Inc.
Cantarow, E. (1979). Women workaholics, Mother Jones, 6, 56.
Censidine, G., Callus, R. (2001). “The quality of work life of Australian employees”. The development of an index, university of Sydney.
Cutter, S. Rating place: A geographers view on quality of life. New York .Recourse publications in Geography, 1985.
Gibson, jamse. Ivancevich, John. m. and donelly, jamseh (2003).
Cherrington, D. J. (1980). The work ethic, American management association, New York,86.
Evan J. Douglas, Robyn J. Morris (2006), “Workaholic, or just hard worker?”, Journal: Career Development International, Volume: 11, Number: 5,Year: 2006, pp: 394-417.
assel , D. Working Ourselves to death: The high Cost of Workaholism , The reward of recovery san fransico. CA. Harper Colines. (1990).
Ferrans, N.E. Development of a conceptual model of quality of life, Scholarly inquiry of nursing practice, 1996.Vol,10.pp293-304.
Fields, W.M. Thacker, W.J. (1992). “Influence of quality of work life oncompany and union commitment”. Academy of management journal, Vol. 35, No. 2, PP: 439-450.
Fourie, A. S. (2004). Predicting satisfaction with quality of work life. Master thesis: university of South Africa.
Furnham, A., Forde, L. and Ferrari, K, (1999). “Personality and workmotivation”, Personality and Individual Differences, Vol. 26, pp. 1035-43.
Gordon, J. R. (1993). A diagnostic approach to organizational behavior, (4ndEd). Allyn and Bacon.
Harvey Michael. G. (2002). "Developing Leaders Rather Than Managersfor the Global Marketplace". University of Oklahoma, USA, Available Online 11 November.
Hashemi Nazari SS, Khosravi J, Faghihzadeh S, Etemadzadeh SH. A survey of mental health among fire department employees by GHQ-28 questionnaire in 2005, Tehran-Iran. Hakim Medical Journal 2007; 10: 56-64 [Persian]
Hellosoy, Gronhayg, k, kuitaslein , o(2000). Burnout cincepluul issuesand empirical findings Scandinavian. journal of management p.1E.
Hua, J. (2006). A study of relationship on bureau of investigation officials, quality of work life, work pressure and job satisfaction. Master thesis: public affairs management.
Jans, N.A, (1982). “The nature and measurement of work involvement”, Journal of Occupational Psychology, Vol. 55, pp. 57-67.
Judge, T.A., Bono, J.E., Ilies, R. and Gerhardt, M.W, (2002). “Personality and leadership: a qualitative and quantitative review”, Journal of Applied Psychology, Vol. 87, pp. 765-80.
Kimlicka, T.A., Sheppard, J.M., Sheppard, P.L. and Wakefield, J.A, (1988). “The relationship between eysenck’s personality dimensions and bem’s masculinity and femininity scales”, Personality and Individual Differences, Vol. 9, pp. 833-5.
Kaplan H, Sadock BJ. Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: BehavioralSciences/Clinical Psychiatry. Translated by: Pourafkari N. 1 st Edition, Shahrashoob: Iran [Persian].
Kimbery Robertson Ann (1991). Registered Nurses perception of leadership systems of nurse managers and quality of work life conditions and feeling, University of Alabama at Birmingham, thesis in nursing.
Killinger, B. (1991). Workaholics: the respectable addicts, Simon and Schuster, New York, NY,15
Kloep, M. & Tarifa, F. (2005). Working conditions, work style and job satisfaction among Albanian teachers. Journal of International Review of Education, 40(16), 327-341.
Knox, S. Irving, J. Annalee A. (1997). Interactive Quality of Work Life Model Applied to Organizational Transition. The journal of nursing administration.27 (1):39-47.
Koali, O. & Theodorakis, A. (2003). Job security and job satisfaction among Greek fitness instructors, Master thesis: university of thessaly.
Koonmee, K. Singhapakd, A. Virakul, B. Lee, J.D. (2009). “Ethics institutionalization, quality of work life and employee job – related outcomes: asurvey of human resource managers in Thailand”. Journal of business research, Vol. 63, PP: 20-26.
Krueger, P. (2002). Organization specific predictors of job satisfaction finding from a Canadian multi sit quality of work life. Health Service Research, 2(1), 432- 445.
Lau, R S M. May B E. (1998). A win-win paradigm for quality of work life and business performance, Human Resource Development Quarterly, 9(3):211:227structure and processes, 11th ed, (IRWIN).
Lewis, D. Brazil, K. Krueger, P. Lohfeld, L. Tjam, E.(2001). Extrinsic and intrinsic determinants of quality of work life. International Journal of Health Care Quality Assurance. 14(3)IX.
Lillydahi, J. H. & Singell, L. D. (2002). Job satisfaction, salaries and unions: the determination of university faculty compensation. Doctoral dissertation: University of Colorado at boulder.
Liu, B. quality of life indicators in U.S. metropolitan aeres: A sratiscal analysis , New York. Praeger, 1976.
Louis, S.K. (1998). “Effects of teaching quality of work life in secondary school on commitment and sense of efficacy”. School effectiveness and school improvement, Vol. 9, PP: 1-27.
Lounsbury, J.W. and Gibson, L.W, (1998). Personal style inventory: a workbased personality measurement system, Resource Associates, Knoxville, TN.
Lounsbury, J.W., Sundstrom, E., Loveland, J.M. and Gibson, L.W, (2003). “Intelligence, ‘big five’ personality traits, and work drive as predictors of course grade”, Personality and Individual Differences, Vol. 35, pp. 1231-9.
Ma, C.C. Samuels, M.E. and Alexander, J.W.(2003).Factors that influence nurses' job satisfaction. Journal of Nursing Administration. 33(5): 293-299.
Machlowitz, M. (1980). Workaholics. living with them, working with them, addison-wesley publishing company, reading, MA.
Malouff, J., Schutte, N., Bauer, M. and Mantelli, D, (1990). “Development and evaluation of a measure of the tendency to be goal-oriented”, Personality and Individual Differences, Vol. 11, pp. 1191-200.
Marmot M, Wilkinson RG. Social Determinants of Health. Translated by Montazeri A. 1 st Edition, Iranian Students Book Agency: Iran, 2008.
Marmot MG, Feeney A. Work and health: implications for individuals and society. In: Health and social organization. Blane D, Brunner E, Wilkinson R. 1 st Edition, Routledge London, 1996: 235-54
Martel Jean-Pierre, Dupuis Gilles. 2006. Quality of Work Life: Theoretical and Methodological Problems, and Presentation of a New Model and Measuring Instrument. Social Indicators Research.77(2):333
Martal, J. & Dupuis, G. (2006). Quality of work life: theorical and methodological problems and presentation of new model and measuring instrument. Social Indicators Research, 11(1), 79-80.
Morgan, G. (2006). Images of Organization,London: Sage Publications Richardson,Hettie,
Morhed J, Grifen R. Organizational Behavior. Trans. Alvani M, Memarzade G. Tehran: Morvarid Publication;1995. [In Persian].
Morin, E. M., Morin, W. (2003). “Quality of work life and firmperformance: the case of teknika”. Hec montreal, department of management,Canda.
Murray, C. In pursuit of happiness and good goverment, New york.Simon and Schuster,1998.
Naughton, T. J. (1987). A conceptual view of workaholism and implications for career counselingand research, Career Development Quarterly, 6,180-7.
Oates, W. (1971). "Confessions of a Workaholic: The Facts about Work Addiction", World.Publishing, New York, Ny
Piotrowski, C and vodanovich, S, (2008). “The workaholism syndrome: an emerging issue in the psychological literature” Journal of Instructional Psychology, 35/1,304.
Rabinowitz, S. and Hall, D.T, (1977). “Organizational research on job involvement”, Psychological Bulletin, Vol. 84, pp. 265-88.
Richardson,Hettie, Vandenberg, Robert and Wilkerson, James. (2000)Using Systems of Practices to Gain Top Performance. Loma: Reprint- ed.
Robbinson, B., " chained to the desk: A Guidebook for Workaholics, Their Partners and
Children, and the Clinicians Who Treat Them", New York University, (2007) pp.397-399.
Roelberg, G. Encyclopedia of Industrial and Organizational Psychology, Volume 2 , 887 – 888. London: Sage publication. (2007).
Rosser, V. Javinar J.M. (2003). Midlevel Student Affairs Leaders' Intentions to Leave: Examining the Quality of Their Professional and Institutional Work Life.Journal of College Student Development...44(6): 813-830.
Saraji, N. & Darghahi, H. (2006). Study of quality of work life (QWL). Iranian Journal of Public Health, 35(7), 112-123.
Seybold, K. C. and Salomone, P. R. (1994). "Understanding workaholism: areview of causescounseling approaches", Journal of Counseling and Development, Vol. 73, pp: 4-10.
Scott. k.s, moore, k.s. and miceli, m.p. (1997). An exploration of the meaning and consequences of work holism. Human Relations, vol. 50, No 3, pp: 287 – 314.
Shani, A.B. Basuray, M. T. Scherling, S.A. Odell, J.L. (1992). Revisiting quality of work life interventions: A cross-cultural pilot study. Journal of Organizational Change Management. 5(4):59-67
Schaufeli, W. Taris, T. and Van Rhenen, W. (2008). "Workaholism, Burnout, and Work Engagement: Three of a Kind or Three Different Kinds of Employee Well-being? Applied Psychology: An International Review, Vol. 57, Issue. 2, P: 173-203.
Schaufeli WB, Salanova M, González-Romá V, Bakker AB. The measurement of engagement and burnout: a confirmatory factor analytic approach. J Happiness Stud. (2002) 3, 71–92.
Schaufeli WB, Shimazu A, Taris TW Being driven to work excessively hard: the evaluation of a twofactor measure of workaholism in the Netherlands and Japan. Cross Cult Res (2009).
Shimazu A, Schaufeli WB. Does distraction facilitate problem-focused coping with job stress? A one year longitudinal study. J Behav (2007). Med 30, 423–34.
Shimazu, A. Schaufeli, W.B. (2009). Is work a holism good or bad for employee wellbeing?
The distinctiveness of workaholism and work engagement among Japanese employees. Ind
health.27(5): 495-502.
Sigry, JM. Efraty, D. Siegel, P. Lee DJ. (2001). A new measure of quality of work life (QWL) based on need satisfaction and spillover theorie. Social Indicators Research. Dordrecht. 55(3): 241.
Snir, R and Harpaz, I, (2006). “The work holism phenomenon: a crossnational perspective”Career Development International, Vol 11, No 5.
Snir, R., & Zohar, D. (2000). Workaholism: work-addiction or workphilia? paper presented atthe International Conference on Psychology – Psychology after the year 2000, Universityof Haifa, Haifa, Israel.
Snir, R. and Zohar, D. (2008). "Workaholism as Discretionary Time Investment at Work: An Experience-Sampling Study", Applied Psychology: An International Review, Vol. 57, Issue. 1, P: 109-127.
Sonnentag, S., & Zijlstra, F. R. (2006). Job characteristics and off-job activities as predictors of need for recovery, well-being, and fatigue, Journal of Applied Psychology, 91, 330_350.
Spence, J. T. and Robbins, A. S. (1992). "Workaholism: definition. measurement, and preliminary results", Journal of Personality Assessment, Vol. 58, No. 1, pp: 160-78.
Tabolli S, Ianni A, Renzi C, et al. Job satisfaction, burnout and stress amongst nursing staff: A survey in two hospitals in Rome. J Ital Med Lav Ergon 2006: 28(1 Suppl 1): 49-52.
Taris TW, Schaufeli WB, Shimazu A . The push and pull of work: about the differences between workaholism and work engagement. In: Work engagement: a handbook of essential theory and research, Bakker AB and Leiter MP (Eds.), Psychology Press, London. (in press).
Taris TW, Schaufeli WB, Verhoeven LC. Internal and external validation of the Dutch Work Addiction Risk Test: implications for jobs and nonwork conflict. Appl Psychol Int Rev (2005).54, 37– 60.
Travis Paula H.(1995). Registered nurses perception of leadership systems of nurse manager and quality of work life conditions and feeling in community based health setting school of education Spalding University, doctor of education.
Vandenberg, Robert and Wilkerson, James. (2000) Using Systems of Practices to Gain Top Performance. Loma: Reprint- ed.
Van Wijhe C, Schaufeli WB, Peeters MCW Understanding and treating workaholism: setting the stage for successful interventions. In: Psychological and behavioural risks at work, Cooper CL and Burke RJ (Eds.), Wiley, (in press) Chichester. Walton Richard (1973) quality of work, what is it? Slon management reviet.
Walton, R.E. (1975). “Criteria for quality of working life in L.E”. Davis, A.B. Cherns and associates (Eds).
Walton, R.E. (1980). “Quality of working life activities: a research agenda”. Professional psychology: research and practice. Vol. 11, Issue 3, June1980, PP: 484-493.
Westman, M. (2006). Crossover of stress and strain in the work- family context. In F.Jones,
R.J.Burke & M. Westman (Eds.), Work-life balance: A Psychology press.
www.daneshju.ir
www.environmentalhealth.ir
www.iooc.co.ir
www.nasa.gov
www.ohsq.ir