فهرست:
فهرست مطالب
چکیده.....................................................................................................................................................................1
فصل اول کلیات تحقیق...........................................................................................................................................2
1-1 مقدمه..............................................................................................................................................................3
1-2بیان مساله.........................................................................................................................................................3
1-3ضرورت انجام تحقیق.......................................................................................................................................4
1-4چارچوب نظری تحقیق:....................................................................................................................................5
1-5اهداف تحقیق...................................................................................................................................................6
1-6فرضیههای تحقیق.............................................................................................................................................7
1-7مدل مفهومی تحقیق..........................................................................................................................................8
1-8مدل عملیاتی تحقیق..........................................................................................................................................9
1-9قلمرو تحقیق.....................................................................................................................................................9
1-10دورۀ زمانی تحقیق........................................................................................................................................10
1-11مکان تحقیق..................................................................................................................................................10
1-12تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق...................................................................................................................10
1-13تعریف عملیاتی متغیرها................................................................................................................................10
فصل دوم ادبیات وپیشینه تحقیق............................................................................................................................11
بخش اول: دولت الکترونیک..................................................................................................................................12
2-1-1- مقدمه......................................................................................................................................................12
2-1-2- پیشینه دولت الکترونیک..........................................................................................................................13
2-1-3 تعاریف دولت الکترونیک..........................................................................................................................16
2-1-4 مولفه های دولت الکترونیک......................................................................................................................17
2-1-5 اصول مورد تأکید در زمینه استقرار دولت الکترونیک.................................................................................19
2-1-6 اهداف دولت الکترونیک............................................................................................................................20
2-1-7 مزایای دولت الکترونیک............................................................................................................................21
2-1-8 چارچوب ابعاد کلان دولت الکترونیک......................................................................................................22
2-1-9 وضعیت دولت الکترونیک در ایران............................................................................................................23
2-1-10 فرآیند استقرار دولت الکترونیک..............................................................................................................24
2-1-11 نقش دولت الکترونیک در بهره وری........................................................................................................25
بخش دوم: پاسخگویی...........................................................................................................................................27
2-2-1- مقدمه......................................................................................................................................................27
2-2-2- تعاریف پاسخگویی.................................................................................................................................27
2-2-3- مفهوم پاسخگویی....................................................................................................................................29
2-2-4- معنی پاسخگویی.....................................................................................................................................29
2-2-5- تاریخچه پاسخگویی در اداره امور عمومی..............................................................................................29
2-2-6- عوامل قابل سنجش در پاسخگویی..........................................................................................................31
2-2-7- پاسخگویی در سازمانها...........................................................................................................................32
2-2-8- ضرورت و اهمیت پاسخگویی مدیران در سازمانها..................................................................................35
2-2-9- مراحل طراحی مدل فرآیند پاسخگویی....................................................................................................36
2-1-10- انواع و سطوح پاسخگویی...................................................................................................................37
2-2-11- کارکرد ها و پیامد های پاسخ گویی عمومی..........................................................................................40
2-2-12- موانع پاسخگویی مدیران در سازمانها....................................................................................................42
بخش سوم: سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته...............................................................................................43
2-3-1-تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور......................................................................................................43
2-3-2- تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشورError! Bookmark not defined.45
فصل سوم روش شناسی تحقیق............................................................................................................................47
3-1- مقدمه.........................................................................................................................................................48
3-2- روش تحقیق...............................................................................................................................................49
3-3- جامعه آماری تحقیق:...................................................................................................................................49
3-4- نمونه آماری و تعیین حجم نمونه:...............................................................................................................49
3-5- ابزارهای جمع آوری داده های تحقیق.........................................................................................................50
3- 6- مقیاس های پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………..51
3-7- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری تحقیق.....................................................................................................52
3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها.....................................................................................................................54
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده های آماری.......................................................................................................55
4-1- مقدمه.........................................................................................................................................................56
4-2- بخش اول توصیف آماری جمعیت نمونه....................................................................................................57
4-3- بخش دوم :تجزیه و تحلیل استنباطی داده های آماری(آزمون آماری فرضیه های تحقیق). ............................61
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاد ها.....................................................................................................................62
5-1- مقدمه.........................................................................................................................................................74
5-2- بحث و نتیجه گیری Error! Bookmark not defined.75
5-2-1- نتیجه گیری توصیف آماری ویژگی های آزمودنی ................................................................................75
5-2-2- نتایج تجزیه وتحلیل استنباطی داده های آماری ....................................................................................75
5-3- پیشنهادها...................................................................................................................................................76
5-3- پیشنهادهایی در راستای نتایج تحقیق .........................................................................................................76
5-3- پیشنهادهایی برای محققان آتی ..................................................................................................................77
5-4- محدودیتهای تحقیق................................................................................................................................77
منابع و ماخذ........................................................................................................................................................78
منابع فارسی.........................................................................................................................................................79
منابع لاتین ...........................................................................................................................................................81
پیوستها................................................................................................................................................................83
منبع:
منابع فارسی:
استیفن، هاگ،کامینگز، مائیو(1390)،سیستم های اطلاعاتی مدیریت،مترجم: محمد ولی پور، ابراهیم نوروزی و احمد نوروزی، انتشارات آذرخش.
آون هیوز، مدیریت دولتی نوین، ترجمه الوانی، شورینی، معمارزاده، انتشارات مروارید، چاپ سوم، 1380.
الهی، شعبان، عبدی، بهنام، دانایی فرد، حسن،(1389)،پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی مطرح در پذیرش فناوری، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره1، صص41-67.
الوانی، سید مهدی و دانایی فرد، حسن (1380)؛ مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، دانش مدیریت، ش55، سال چهارم.
تقی پور ظهیر،علی، صفایی، طیبه،(1388)، ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران، مجله پژوهش های مدیریت، شماره82، صص 107-123.
جهان بین، اسماعیل،(1383)،فناوری اطلاعات و کارآمدی دولتها؛ پدیده دولت الکترونیک، فصلنامه مربیان،شماره 13 و 14 ،صص 110-116.
دانایی فرد، حسن،(1390)، چالشهای مدیریت دولتی در ایران، سمت،چاپ چهارم، تهران.
دانایی فرد،حسن، رجب زاده، علی، درویشی، آذر،(1389)،تبیین نقش شایستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگذاری در ارتقاء پاسخگویی عمومی بیمارستان های دولتی، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره سوم، شماره4، 57-70.
دنهارت، رابرت بی،(1382)، تئوریهای سازمان دولتی، ترجمه: الوانی ودانایی فرد، نشر صفار، تهران، چاپ دوم.
سرداری، احمد،(1383)، بررسی فرآیند دولت الکترونیکی و نقش آن در گسترش بخش خدمات، اولین همایش ملی مدیریتی فناوری اطلاعات، سایت دانشگاه اصفهان.
سرلک، محمدعلی، فراتی، حسن، (1387)، سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته، دانشگاه پیام نور، چاپ اول.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه،(1383)، روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگاه.
طاهری، شهنام،(1389)،بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها، نشر هستان،چاپ هفدهم.
فرهادی نژادی، محسن،(1385)، دولت الکترونیک و حکومت داری خوب، ماهنامه تدبیر، شماره 169، صص 22-27.
فقیهی، ابوالحسن،(1380) ،نظامهای پاسخگوئی در بخش دولتی: دیدگاه تطبیقی،مطالعات مدیریت، شماره 29 و 30.
فقیهی،ابوالحسن،تیمور نژاد، کاوه،(1385)، نظام پاسخگویی در شهرداری تهران : پژوهشی پیرامون چگونگی ارائه خدمات شهری و رضایت شهروندان، فصلنامه مطالعات مدیریت ، شماره 50.
قلی پور، رحمت اله و طهماسبی آشتیانی، مجتبی،تحلیل رابطه پاسخگویی عمومی و برون سپاری در سازمانهای عمومی(مطالعه موردی)، فرهنگ مدیریت ، شماره 12، سال چهارم، بهار 1385، صص 113-149.
کردستانی،غلامرضا،(1386)،پاسخگویی در بخش عمومی و اطلاعات حسابداری، مجله حسابرس، شماره 39،صص19-23.
مقدسی، علیرضا(1384)، مدلهای پیاده سازی دولت الکترونیک، ماهنامه تدبیر، شماره 160، صص 33-37.
مقیمی، سید محمد،اعلایی اردکانی، مصطفی،(1390)، سنجش شاخصهای حکمرانی خوب و نقش دولت الکترونیک در ارتقای آن،مدیریت فناوری اطلاعات، دوره3، شماره8، صص171-188.
منوریان، عباس؛نرگسیان، عباس؛ فتاحی، مهدی؛ واثق،بهاره،(1389)، بررسی رابطه بین پاسخ گویی عمومی، مشارکت عمومی و اعتماد عمومی در سازمان های دولتی مناطق 22گانه شهر تهران،مدرس علوم انسانی-پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره14، شماره3،صص251-274.
منابع لاتین:
Anderson K.V, Henriksen H. Z.,(2006), E-Government Maturity Models: Extension of the Layne and Lee Model. Government Information Quarterly 2006; 23: 236-248.
anthony, h.normore,(2003), the edge of chaos schooh anministritors and accountability ,p 58- , vol 42 , no, 1.
Aucoin P., Heintzman R.;(2000), The dialectics of accountability for performance in public management reform. International Review of Administrative Sciences,pp. 66.
bonner ,mike & barnett ,david w.,(2003), intervention – based school psyology services : training for child- level accountability , preparing for program level accountability.
Brown, M.M., Brudney, J.L.,(2001), Achieving Advanced Electronic Government service: An Examination of Obstacles and implications from an international perspective.
chew , Andrew ,(1997), contrasting world views on accounting accountability and aboriginal culture, p 293.
Duffy, D., (2000), Q&A: balancing the role of E-Government: interview with mike hernon, vice president of E- Government: for New York City based gov works.
Ghayur, G.,(2007), Towards good governance: developing an E- Government.
Gunter,B.,(2006), Advances in E- Democracy: overview. New information perspectives, vol.58, No.5, pp 361-370.
Halchin, L.E., (2004), Electronic government: government capability and terrorist resource, government information quarterly, Vol.21, pp. 406-419.
hall ,angela t. & els, (2007),the accountability lens : a new way to view management issue , pp 406-408.
Heeks, R., Bailur, S.(2007), Analyzing E-government research: perspectives, philosophies, theories. Methods and practice, government information quarterly, Vol.24, pp. 243-265.
IDABC,(2005), the impact of E-government on competitiveness, growth and jobs, E-government observatory, February.
Lan T.Y, Aboulhoson M, Lin G, Atlien D.J., (2008), Adoption of EGovernment in Three Latin American Countries: Argentina, Brazil and Mexico, Telecommunications Policy 2008; 32: 88-100.
Norris D.F, K.L Kraemer, S.H Holden,(2001), Is Your Local government plugged in? Highlights of the 2000 Electronic Government Survey.International City/Country Management Association, Washington DC.
Nour, mohamad A., Abdel Rahman A. Abdel Rahman, Adam Fadlella, (2007), Acontext-based integrative framework for E-Government initiatives, government information quarterly.
Okot-Umao, R.W'O.,(2001), Electronic Government: Re-inventing Good Governance. Commonwealth Secretariat, London.
Pollitt, Christopher,(2003),The Essential Public Manager, London: Open University Press, McGraw Hill, pp. 89
Stauffacher,G,(2002), E-government as an instrument of public management reform, second E-Government Conference, Kuwait chamber of commerce and industry, 22-24 April.
Yildiz, M.,(2007), E-government research: reviewing the literature limitations and ways forward, government information quarterly, Vol.24, pp. 646-665.