فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول :کلیات تحقیق
مقدمه 3
بیان مسأله 4
اهمیت و ضرورت تحقیق 7
اهداف پژوهش 8
سوالات پژوهش 8
چارچوب نظری تحقیق 10
فرضیه های تحقیق 11
تعریف نظری و عملیاتی متغیر های تحقیق 12
قلمرو پژوهش 18
فصل دوم : مرور منابع ، ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
2-1. رفتار شهروندی سازمانی 20
2-1-1. مقدمه 20
2-1-2. تعریف 20
2-1-3. تاریخچه 23
2-1-4. ابعاد رفتار شهروندی سازمانی 24
2-1-5. راهبردهای رفتار شهروندی سازمانی 28
2-1-6. نتایج و پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی 29
2-2. رهبری خدمتگزار 34
2-2-1. مقدمه 34
2-2-2. ریشه های رهبری خدمتگزار 36
2-2-3. تعریف رهبری خدمتگزار 37
2-2-4. مدلهای رهبری خدمتگزار 40
2-2-5. عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی 44
2-3. بررسی پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع 45
2-3-1. مقدمه 45
2-3-2. پژوهش های انجام شده در خارج از کشور 49
2-3-3. پژوهش های انجام شده در داخل کشور 49
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1. مقدمه 56
3-2. روش پژوهش 56
3-3. جامعه آماری 57
3-3-1. حجم نمونه 57
3-3-2. روش نمونه گیری 58
3-4. روش گردآوری داده ها 58
3-5. ابزار گردآوری داده ها 58
3-5-1. نحوه تدوین پرسشنامه 59
3-6. روایی و پایایی ابزار پژوهش 64
3-6-1. اعتبار یا روایی 64
3-6-2. قابلیت اعتماد یا پایایی 65
3-7. روش های تحلیل آماری 65
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق
4-1. مقدمه 69
4-2. توصیف متغیرهای تحقیق 69
4-2-1. سطح تحصیلات 70
4-2-2. وضعیت سابقه شغلی 71
4-2-3. سن 72
4-3. نتایج توصیفی متغیرهای تحقیق 73
4-3-1. رفتار شهروندی سازمانی 74
4-3-2. نوع دوستی 74
4-3-3. وجدان کاری 74
4-3-4. آداب اجتماعی 74
4-3-5. جوانمردی 74
4-3-6. نزاکت 74
4-3-7. رهبری خدمتگزار 75
4-3-8. خدمت رسانی 75
4-3-9. تواضع و فروتنی 75
4-3-10. قابلیت اعتماد 75
4-3-11. مهرورزی 76
4-4. تحلیل استنباطی و روابط بین متغیرها 76
4-4-1. آزمون فرضیه های تحقیق 76
4-4-1-1.آزمون فرضیه اصلی 76
4-4-1-2.آزمون فرضیه فرعی اول 78
4-4-1-3.آزمون فرضیه فرعی دوم 80
4-4-1-4.آزمون فرضیه فرعی سوم 82
4-4-1-5.آزمون فرضیه فرعی چهارم 83
4-4-1-6.آزمون فرضیه فرعی پنجم 85
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1. مقدمه 89
5-2. نتیجه گیری 89
5-2-1. نتایج توصیفی 89
5-2-2. نتایج تحلیل استنباطی 90
5-3. پیشنهادات 93
5-4. محدودیتهای پژوهش 94
5-5. پیشنهاد به محققین آتی 95
منابع
الف : منابع فارسی 96
ب :منابع لاتین 97
چکیده انگلیسی 98
منبع:
منابع و مآخذ:
ابراهیم پورو همکاران، 1387،" بررسی رابطه ویژگیهای شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در مرکز صدا و سیما"، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 5، صص 65-51
اسلامی و همکاران، 1391،"بررسی روابط ساختاری بین خدمت گرایی سازمان، رضایت شغلی کارکنان صف و رفتار شهروندی در شعب بانک ملت تهران" ، پژوهش های مدیریت در ایران ، دوره 16 ، شماره 8 صص 72-54
رامین مهر، ح و طبرسا، غ، 1389،" ارائه مدل رفتار شهروندی سازمانی"، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3، صص117-103
زارعی متین، ح،" شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و ارتباط آن با عملکردسازمانی" ، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 12، سال 1385صص 125-101
شوقی و همکاران، 1390، "بررسی ارتباط میان رهبری خدمتگزار و خلاقیت کارکنان(مطالعه موردی در شرکت آلومینیوم پارس ساوه)" ، نشریه ملی مهندسی و مدیریت نوآوری ایران ، دوره 3، ص45
صنوبری، م و رضایی، ع.م،1389 ،" رابطه ویژگیهای شغلی و رفتارهای شهروندی"، ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 32
فرهنگی و همکاران، 1390،"بررسی تطبیقی امکان به کارگیری رهبری خدمتگزار در نظام بانکی از منظر مدیران و کارکنان" ، نشریه علمی و پژوهشی ایران ، صص 189-170
قلی پور و همکاران، 1388،" بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمان های دولتی" ، نشریه مدیریت دولتی 1، شماره 2، صص 118 – 103
مقیمی، س.م، 1384،" رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل"، فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره یازدهم، صص 48- 19
مقیمی، س.م، 1385،" بررسی ارتباط رفتار شهروندی و سازمانی و فرهنگ کارآفرینی در سازمانهای دولتی"، فرهنگ مدیریت سال چهارم، شماره13، صص 192- 171
میرسپاسی، ن، 1389، "بررسی رابطه رفتار شهروندی و عملکرد شغلی کارکنان شهرداری منطقه یک"، برنامه ریزی و مدیریت شهری، سال 11، شماره 100، ص 121
منابع لاتین:
. Anderson, Jon Aarum, 2009," When a servant leader comes knocking", Leadership and Organization Development Journal, Vol. 30, No. 1, Pp. 4-15.
, International Journal of Economics and Management Sciences
. Brikenmeier et al, 2003, "The father of Europe: An analysis of the supranational servant leadership of Jean Monnet", International Journal of Organization Theory and Behavior, Vol. 6, No. 3, Pp. 374.
4. Dennis, R. S. 2004. "Servant leadership theory: Development of the servant leadership theory assessment instrument". A Dissertation presented for the degree Doctor of Philosophy.
5. Graham, J. W. 1991. "Leadership, moral development, and citizenship behavior". Business Ethics Quarterly. 5(1), 43-54.
6. Greeleaf, R. K. 1977. "Servant Leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness". New York: Paulist Press.
7. Humphreys, J. H, "Contextual implications for transformational and servent leadership; A historical investigation. Management Decision", Vol. 43, No. 10, 2005, Pp. 1410-1431
8. Kumar Aneel, Abbas, Qaisar, Ali Ghumro, Ikhtiar," Job characteristics as predictors of job satisfaction and motivation", Asian Journal of Business and Management Sciences, Vol. 1 No. 4
9. Laub, J., 1999, "Assessing the servant organization: Development of the servant organizational leadership (SOLA) instrument", Dissertation Abstracts international, Vol. 60, No.2, Pp.308
10. L.Banks Dawn, 2006, "Relationships between Organizational Commitment", Core Job Characteristics, and Organizational Citizenship Behaviors in United States Air Force Organizations, AFIT/GLM/ENS/06-01.
11. LePine, Jeffrey A. and Erez Amir, "The Nature and Dimensionality of Organizational Citizenship Behavior:A Critical Review and Meta-Analysis", Journal of Applied Psychology, 2002, Vol. 87, No. 1, 52–65
12. Niehoff et al, "The Influence of Empowerment and Job Enrichment on Employee Loyalty in a Downsizing Environment", Group & Organization Management, Vol. 26 No. 1
13. Patterson, K. A, 2003, "Servant leadership: a theoretical, Servant Leadership Roundtable", Regent University, Virginia Beach.
14. Podsakoff, Philip M. Mackenzie, Scott B., Beth Paine, Julie, and Bachrach, Daniel G., 2000, "Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review of the Theoretical and Empirical Literature and Suggestions for Future Research", Journal of Management, , vol. 26, No. 3
15. Russell, R.F., & Stone , A. G., 2002, "A review of servant leadership attributes: developing a practical model", Leadership & Organization Development Journal, Vol.23, No.3, Pp 145-157.
16. Sendjaya, Sen & Sarros, James ,2002, "Servant Leadership: Its Origin, Development, and Application in Organizations", Journal of Leadership & Organizational Studies, Vol. 9, No. 2.
17. Smith, B., Montagno, R. & Kuzmenko, T., 2004,. "Transformational and Servant Leadership: Content and Contextual Comparisons", Journal of Leadership & Organizational Studies, Vol. 10, No.4
18. Smith, C. A. & Organ, D. W. & Near, J. P. 1983. "Organizational citizenship behavior: Its nature and antecedents", Journal of Applied Psychology, 68(4), 653-663.
19. Stone, A.G., Russell, R.F., & Patterson, K. 2004. "Transformational versus servant leadership: A difference in leader focus". The Leadership & Organization Development Journal, 25(4), 349-361.
20. Spears, L. C, 2005, "The understanding and practice of servant-leadership", Servant Leadership Roundtable, Regent University, Virginia Beach.
21. Whittington, J. Lee, Goodwin, Vicki L2004 Murray, Brian, "Transformational leadership, goal difficulty, and job design: Independent and interactive effects on employee outcomes", The Leadership Quarterly 15pp 593–606.
22. Wong, P.T. P., & Page, D., 2012, "An opponent-process model and the revised servant leadership profile". Servant Leadership Roundtable, Regent University, Virginia Beach. 2003,Vol. 1, No. 9