فهرست:
چکیده
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1)مقدمه............................................................................................................................................2
1-2)بیان مسئله......................................................................................................................................2
1-3)ضرورت و اهمیت تحقیق...................................................................................................................4
1-4)اهداف تحقیق...................................................................................................................................5
1-5)چارچوب نظری تحقیق.......................................................................................................................5
1-6)فرضیه های تحقیق............................................................................................................................6
1-7)تعریف مفهومی متغیرها.....................................................................................................................6
1-8)سوال تحقیق....................................................................................................................................8
1-9)تعریف عماتی متغیرها.......................................................................................................................8
1-10)قلمرو تحقیق..................................................................................................................................9
فصل دوم مبانی نظری تحقیق
بخش اول مدیریت دانش
2-1-1)مقدمه.......................................................................................................................................12
2-1-2)تعریف دانش..............................................................................................................................12
2-1-3)مفهوم ارزش دانش......................................................................................................................13
2-1-4)انواع دانش................................................................................................................................13
2-1-5)انواع ایجاد دانش.........................................................................................................................15
2-1-6)چرخه دانش...............................................................................................................................16
2-1-7)مدیریت دانش.............................................................................................................................16
2-1-8)تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش...............................................................................................18
2-1-9)چهارعامل عمده در پیدایش مدیریت دانش..........................................................................................19
2-1-10)ضرورت و اهمیت مدیریت دانش..................................................................................................19
2-1-11)اجزای مدیریت دانش..................................................................................................................20
2-1-12)اجزاء سازمانی تشکیل دهنده مدیریت دانش......................................................................................22
2-1-13)چرخه حیات مدیریت دانش..........................................................................................................22
2-1-14)اصول مدیریت دانش..................................................................................................................24
2-1-15)هدف های مدیریت دانش.............................................................................................................24
2-1-16)تئوری های مدیریت دانش...........................................................................................................24
2-1-16-1)تئوری مدیریت دانش جامع.......................................................................................................24
2-1-16-2)تئوری مدیریت دانش تیمی........................................................................................................25
2-1-16-3)تئوری مدیریت دانش جامعه نگر................................................................................................26
2-1-17)مدل های مدیریت دانش...............................................................................................................26
2-1-17-1)مدل عمومی دانش در سازمان...................................................................................................27
2-1-17-2)مدل معماری در مدیریت دانش..................................................................................................28
2-1-17-3)مدل های ساختار اجتماعی........................................................................................................28
2-1-17-4)مدل بویست..........................................................................................................................30
2-1-17-5)مدل نونوکا...........................................................................................................................30
2-1-17-6)مدل شش بعدی مدیریت دانش....................................................................................................34
2-1-17-7)مدل رن جانسون....................................................................................................................35
2-1-17-8)مدل ادل وگراسیون................................................................................................................36
2-1-17-9)مدل استیو هالس....................................................................................................................38
2-1-17-10)مدل مفهومی چند مرحله ای....................................................................................................39
2-1-18)استراتژی های مدیریت دانش........................................................................................................40
2-1-19)نیاز به چهارچوب مدیریت دانش در بخش دولتی................................................................................42
2-1-20)عناصر مهم در چهاچوب مدیریت دانش در بخش دولتی.......................................................................43
2-1-21)عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش...............................................................................................46
2-1-22)موانع مدیریت دانش...................................................................................................................47
2-1-23)موانع زیر ساختی اعمال مدیریت دانش در ایران...............................................................................50
بخش دوم:عملکرد
2-2-1)مقدمه.......................................................................................................................................52
2-2-2)ارزیابی عملکرد.........................................................................................................................52
2-2-3)تشریح مفهوم عملکرد سازمانی.......................................................................................................56
2-2-4)مدیریت عملکرد..........................................................................................................................57
2-2-5)یکپارچگی مدیریت عملکرد..........................................................................................................57
2-2-6)هدف ازمدیریت عملکرد................................................................................................................58
2-2-7)ماهیت مدیریت عملکرد.................................................................................................................58
2-2-8)حیطه مدیریت عملکرد..................................................................................................................58
2-2-9)سیرتحول و تطور ارزیابی عملکرد..................................................................................................59
2-2-10)ضرورت واهمیت ارزیابی عملکرد................................................................................................59
2-2-11) دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد..................................................................................60
2-2-12)دیدگاه های بررسی عملکرد.........................................................................................................62
2-2-13)مولفه های مدیریت عملکرد.........................................................................................................63
2-2-14)مراحل طراحی نظام ارزیابی عملکرد............................................................................................64
2-2-15)دلایل نیاز سازمان ها به انجام ارزیابی عملکرد.................................................................................68
2-2-16)معیارهایی برای سنجش عملکرد...................................................................................................68
2-2-17)انواع ارزیابی..........................................................................................................................69
2-2-18)عوامل موثر در تعیین نوع سیستم ارزیابی.......................................................................................71
2-2-19)فنون و روش های ارز یابی.........................................................................................................72
2-2-20)فرایند ارزیابی عملکرد...............................................................................................................79
2-2-21)زمانبندی ارزیابی عملکرد..........................................................................................................82
2-2-22)رده های ارزیابی مختلف یک سازمان...........................................................................................82
2-2-23)ویژگی های سیستم ارزیابیعملکرد مناسب.......................................................................................83
2-2-24)مشکلات مربوط به اندازه گیری عملکرد........................................................................................85
2-2-25)ده اشتباه مدیران هنگام ارزیابی عملکرد.........................................................................................85
2-2-26)هفت اشتباهی که کارکنان هنگام ارزیابی عملکرد به با آن دچار می شوند................................................86
2-2-27)فرایند بهبود عملکرد..................................................................................................................87
2-2-28)ارزیابی کارآمد........................................................................................................................87
2-2-29)کاربرد های ارزیابی عملکرد.......................................................................................................88
2-2-30)معرفی نرم افزارها...................................................................................................................89
بخش سوم:پیشینه تحقیق
3-2-1)تحقیقات صورت گرفته در ایران....................................................................................................91
3-2-2)تحقیقات صورت گرفته در خارج....................................................................................................93
فصل سوم:روش اجرای تحقیق:
3-1)مقدمه..........................................................................................................................................98
3-2)فرایند اجرای تحقیق........................................................................................................................98
3-3)روش اجرای تحقیق........................................................................................................................99
3-4)جامعه و نمونه آماری......................................................................................................................99
3-5)روش نمونه گیری........................................................................................................................100
3-6)ابزار جمع آوری اطلاعات.............................................................................................................100
3-7)پردازش داده ها...........................................................................................................................101
3-7-1)اعتبار(روایی).........................................................................................................................101
3-7-2)قابلیت و اعتماد(پایایی)..............................................................................................................101
3-8)روش تجزیه وتحلیل داده ها و اطلاعات.............................................................................................102
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1)مقدمه........................................................................................................................................104
4-2)توصیف متغیرهای تحقیق...............................................................................................................104
4-2-1)سن........................................................................................................................................105
4-2-2)جنسیت...................................................................................................................................105
4-2-3)تحصیلات...............................................................................................................................106
4-2-4)کسب دانش..............................................................................................................................106
4-2-5)تسهیم دانش..............................................................................................................................107
4-2-6)به کارگیری دانش......................................................................................................................107
4-2-7)مدیریت دانش...........................................................................................................................108
4-28)عملکرد...................................................................................................................................108
4-3)آمار استنباطی.............................................................................................................................109
4-3-1)آزمون فرضیات تحقیق...............................................................................................................109
4-3-2)آزمون کولموگروف-اسمیرنوف....................................................................................................109
4-3-3) آزمون فرضیه اصلی................................................................................................................111
4-3-4) آزمون فرضیه فرعی اول...........................................................................................................112
4-3-5) آزمون فرضیه فرعی دوم...........................................................................................................113
4-3-6)آزمون فرضیه فرعی سوم...........................................................................................................114
4-4)آزمون رگرسیون چند متغیره...........................................................................................................115
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1)مقدمه........................................................................................................................................118
5-2)نتایج آمار توصیفی.......................................................................................................................118
5-2-1)نتایج تحلیل توصیفی مربوط به فرضیه ها........................................................................................118
5-3)نتایج آمار استنباطی.......................................................................................................................119
5-3-1)نتایج آزمون فرضیه اصلی...........................................................................................................119
5-3-2)نتایج آزمون فرضیه اول..............................................................................................................119
5-3-3)نتایج آزمون فرضیه دوم..............................................................................................................119
5-3-4)نتایج آزمون فرضیه سوم.............................................................................................................119
5-4)پیشنهادات...................................................................................................................................120
5-4-1)پیشنهادات بر اساس یافته ها و فرضیه های تحقیق..............................................................................120
5-4-2)پیشنهادات برای محقق آینده..........................................................................................................121
5-5)بررسی همسویی و عدم همسویی نتایج تحقیق و پیشینه تحقیق...................................................................121
5-6)محدودیت های تحقیق.....................................................................................................................122
منابع و مواخذ
پیوست و ضمائم
منبع:
منابع و مواخذ:
منابع فارسی:
*آذر، عادل، مؤمنی ، منصور، 1391، آمار و کاربرد آن در مدیریت(جلد دوم تحلیل آماری)، انتشارات سمت، تهران، چاپ هشتم.
*آرمسترانگ، مایکل،1390، مدیریت استراتژیک منابع انسانی (راهنمای عمل)، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ ششم.
*آرمسترانگ ، مایکل ،1390، مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی ، ترجمه سعید صفری و امیر وهابیان ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، چاپ چهارم .
*آرمسترانگ ، مایکل، 1390، مدیریت عملکرد راهبردهای اساسی و رهنمودهای عملی ، ترجمه ناصر میر سپاسی و اسماعیل کاووسی و علی رشید پور ،انتشارات میر، چاپ چهارم.
*آصف زاده ، سعید، پیری، زکیه،انتشار؛ فعالیت کلیدی در مدیریت دانش، 1383، سال ششم ، شماره 4
*آصف زاده، سعید، پیری، زکیه، چگونه می توان مدیریت دانش را به کار گرفت، 1385، سال دهم ،شماره 1 .
*ابطحی ، سید حسین، صلواتی ، عادل، مدیریت دانش، 1384، مدیریت و توسعه ، شماره 25.
*ابطحی ، سید حسین ، صلواتی، عادل، 1390، مدیریت دانش در سازمان ، انشارات پیوند نو ، چاپ سوم.
*ابیلی، خدایار، 1382، سیستم های توسعه منابع انسانی، تدبیر، شماره 135.
*اجلی قشلاجوقی، مهدی، صفوی میر محله ، سید رحیم ، موسی خانی ، محمد ،ارائه مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمان در زمینه مدیریت دانش ، ارائه شده در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت، 1386.
*اردبیلی، یوسف، روشهای ارزشیابی در بخش دولتی و غیر دولتی، 1391،انتشارات بعثت.
*ادیب ، حسین ، شفیع خانی ، محمد ، نیل به سرآمدی با ابزار مدیریت دانش،1386، ، تدبیر ، شماره 182.
*اصیلی ، غلامرضا ، قدیریان ، عباسعلی ،مدیریت کارکنان دانش ،1385، مدیریت و توسعه ، سال هشتم ، شماره 30.
*اکبری ، منیژه ، طهماسبی آشتیانی ، مجتبی ، مجریان مدیریت دانش در سازمانها،1386، تدبیر، شماره 183.
*ال روی ، مارک مک ، فایرستون ، ژوزف ،1390، مدیریت دانش جدید ، ترجمه احمد جعفر نژادو خدیجه سفیری ، انتشارات مؤسسه کتاب مهربان نشر ، چاپ چهارم.
*الوانی ، سید مهدی ، دانایی فرد ، حسن ،1380، گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی ، انتشارات صفا - اشراقی ، چاپ اول.
*امیران، حیدر، اندازه گیری عملکرد، بایدها و نبایدها،1380،تدبیر، شماره 136.
*براتی ، هاجر ، عریضی ، حمیر رضا، نوری ، ابوالقاسم ، رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان ، چشم انداز مدیریت ،1388، شماره 33،ص39-25.
*به آزین ، فرید ، کریمی ، بنیامین ، مرادزاده ، محمد ،10عامل موفقیت مدیرت دانش ،1385 ، تدبیر ، شماره 169.
*بیات ، آسیه ، مدیریت دانش، ضامن تحقق اهداف عالی سازمان،1384، تازه های اقتصاد، شماره 114.
*پروساک ، لارنس ، داونپورت ، تامس اچ ، 1379، مدیریت دانش، ترجمه حسین رحمان سرشت ،انتشارات ساپکو، چاپ اول.
*پور نژدی ، شهریار عبدالله ،ارائه چهارچوب مفهومی برای مدیریت استراتژیک دانش، 1386 ، ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.
*جشنی، شمس اله، سازمان یادگیرنده یا مدیریت دانش، 1387،تدبیر، شماره 198.
*جعفری، مصطفی . کلانتر ، سیدکیانوش، مدیریت دانش در سازمان، 1382 ،تدبیر، شماره 142 .
*چنگ مینگ یو ،1384، نقش و تأثیر رهبران سازمانی در نهادینه سازی مدیریت دانش ، ترجمه لاله جمشیدی ، نامه آموزش عالی، شماره 18.
*حافظ نیا ، محمد رضا،1391، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، انتشارات سمت .
* حسن زاده ، محمد ،موانع زیر ساختی اعمال مدیریت دانش در ایران ، 1386، ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش .
*حسینی ، سید علی ، سجادی حسینی ، محمد ، شفقت ، کمیل ، بررسی عوامل مؤثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در بخشهای دولتی ، 1386، ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.
*خاکی، غلام رضا، 1391، روش تحقیق در مدیریت، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، چاپ هشتم .
*خلیلی عراقی، محمد، مدیریت بر مبنای عملکرد، 1382،تدبیر، شماره 142.
*رحیمی، غفور، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان،1385 ،تدبیر، شماره 173.
*رنجبر ، علی اصغر ، رنجبر ، فاطمه ، وطنی ، علی ، اهمیت و اثر بخشی ارزیابی عملکرد مؤثر در دستگاههای دولتی و نقش آن در بهبود مدیریت ، مدیریت و آمار ،1385، سال پنجم ، شماره 51.
* زارعی ، عظیم ، مشبکی ، اصغر ، مدیریت دانش با محوریت نوآوری ، 1382، مدیریت و توسعه ، شماره16.
*زعفریان ، رضا ، اسماعیل زاده ، مونا ، شاهی ، نساء،ارایه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش درکسب و کارهای کوچک و متوسط، 1387، فصلنامه توسعه کارآفرینی ، سال اول، شماره دوم، ص76.
*سبحان اللهی ، محمد ، مدیریت بهبود عملکرد با تأکید بر روش کاربردی برای تشخیص مسائل و ارائه پیشنهاد بهبود ، 1378، مدیریت و توسعه ، شماره 3.
* سبحانی ، محمد صادق ، محمدی ، داریوش ، محمدی فاتح ، اصغر ، 1391، مدیریت دانش رویکردی جامع ، انتشارات پویش ، چاپ سوم.
*سعادت، اسفندیار، .139، مدیریت منابع انسانی، انتشارات سمت، چاپ چهاردهم 3
* سلطانی ، ایرج ،مراحل پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد ،1383، تدبیر ، شماره 145.
*سکاران، اوما،1391، روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، چاپ نهم.
*سید جوادین، سید رضا، مبانی و کاربرد مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، 1390 ،انتشارات نگاه دانش، تهران.
*شائمی برزکی ، علی ، استراتژی های به کارگیری مدیریت دانش در سازمان ،1384، ارائه شده در پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن ، تهران.
*صمدی، علی، نگاهی نظری بر مقدمه مزیت رقابتی پایدار، 1382،تدبیر شماره 140.
*طبرسا، غلامرضا، بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی، 1378، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی، تهران.
*ظهوری ، قاسم ،1378، کاربرد در روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت ، تهران ، انتشارات امیر.
*عالم تبریز ، اکبر ، محمد رحیمی ، علیرضا ، 1390، مدیریت دانش و برنامه ریزی منابع سازمان ، انتشارات صفار ، چاپ سوم .
*عباسی ، زهره ،مروری بر مدلهای پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانها ،1386، ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش .
*عدلی ، فریبا ،1390، مدیریت حرکت به فرا سوی دانش ، انتشارات فراشناختی اندیشه ، چاپ سوم.
*قرانی پور، رضا، ارزیابی شایستگی مدیران شرکت ساپکو به روش بازخورد 360 درجه ای، 1382، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق(ع).
*قلی زاده آذری، مهرداد، مدیریت دانش: عاملی برای رقابت گرایی و حیات سازمانها،1386، روش، شماره 94.
*گریفین، مورهد، 1391،رفتار سازمانی، ترجمه الوانی و معمارزاده، انتشارات گلشن.
*گیلانی نیا، شهرام ،امنیت سیستم های اطلاعاتی از دیدگاه مدیریت دانش،سال پنجم ،1391،ماهنامه مهندسی مدیریت، علمی پژوهشی،شماره 48 ،ص20.
*متولی حبیبی ، مسلم ، واعظی ، رضا ،نگاهی دانش مدار به مدیریت دانش ،1385، مدیریت ، شماره 113-114.
*معدولیت ، فیروزه ، سیستم پشتیبانی تصمیم به منظور اندازه گیری و ارتقای بهره وری منابع انسانی از منظر مدیریت دانش ، 1382، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، دانشگاه مهندسی ،(منتشر نشده).
*معطر حسینی ، محمد ، طراحی فرآیند مدیریت دانش مشتری در چهارچوب سیستم تحویل به موقع ،1385، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، دانشگاه مهندسی ،(منتشر نشده).
*مقیمی، سید محمد،1391، سازمان مدیریت رویکردی پژوهشی،انتشارات ترمه، چاپ هفتم.
*موسی خانی ، محمد ،مهدی ، اجلی قشلاجوقی ، صنوی میر محله ، سید محمد، ارایه ها مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمان ها در زمینه مدیریت دانش،1389، دوره14، شماره 2،مجله پژوهش های مدیریت در ایران ،صص 33-1.
*مومنی ،هوشنگ،1390، سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته ،انتشارات ستاره سپهر،چاپ سوم ص283.
*مهرابی طالقانی، زهرا،نقش مدیریت دانش در کسب مزیت رقابتی ،1386، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاداسلامی رشت.
*میرزابیگی ، جهانشاه ، انتقال دانش و حفظ مهارت : نیاز پیوسته فرایند جهانی شدن ، 1384،مدیر ساز .
*ناصری، علیمرادی؛ ابدائی، علی؛ ببلوئی، حجت اله؛ خاصری، علی، انتخاب استراتژیک مدیریت دانش به روش هوشمند، 1384،نشریه مدیریت.
*نظری راد، زهرا، روزنامه تفاهم، دوشنبه 15/05/1386
*نوروزیان، میثم، کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی،1384، تدبیر، شماره 156.
* نوروزیان ، میثم ، کاربرد مدیریت در بخش دولتی ،1384،تدبیر ، شماره 156.
*هرسی، پل؛ بلانچارد، کنت ایچ؛ مدیریت رفتار سازمانی،1391، ترجمه قاسم کبیری، مرکز انتشارات دانشگاه آزاداسلامی، چاپ دهم.
* یاریگرروش، حسین، اصول مدیریت دانش، نشریه صنعت لاستیک ایران.
منابع انگلیسی:
*Akroush ,M. Al-Mohammad ,S .(2010) ,’the effect of marketing knowledge management on organizational performannce’ ,international journal of emerging markets, Vol 5 No.1 ,pp:38-77.
*antonino vaccaro, ronaldo parente ,Francisco m.veloso.(2010),knowledge management tolls ,inter-organizational relationships, innovation and firm performance.elsevier 1076-1089.
*cader. yoosuf" knowledge management and knowledge bused marketing jaurnd of business chemistry ", 2007 .vol 40.jussue 2.
* Carter , Chris , Scarbrough , Harry.(2001).Towards a Second Generation of KM? The People Management Challenge , Education + Training , vol 43 , Number4/5.
* chen jui - chen silver thorne colin , 2008," the impact of locus of control on job stress job performance and job satisfaction in Taiwan leadership & organization development", journal vol 29 nov pp572-582.
*chughtai amir ali buckley finian, 2010." assessing the effects of organizational identification on in-role job performance and learning goal behavior the mediating role of learning goal orientation personnel review". vol 39 no 2 pp 242-258.
*cgung – jen, chen jing- wen huong, 2009," strategic human resource practice and inrevation proformance - the mediation role of knowledge capacity" . Journal of bisiness research 62 science pirect.
*davenport, t.h.marchard. d 1999." iskmjust good information management financial times mastering information management supplement financial times London" march 8 th -4-30
*Jon-alrid,J.et al ,(2001). Mismanagement of Tacit Knowledge: The Importance of Tacit Knowledge, the Danger of Information Technology and What to Do About It, International Journal of Information Management, Vol.21
*Liebowitz, J . (1999). Developing knowledge metrics for measuring intellectual capital. Journal of intellectual capital . Vol.1 ,no .1
* Oltra ,V.(2006). Knowledge management effectivness factors: the role of HRM , Journal of Knowledge Management , Vol .9 No4.
* Sarmento ,A. (2005). Knowledge management: at a cross-way of perspectives and approacges, Information Resources Management Journal , Vol .18 No .1.
*Shin , His-An ,Chiang ,Yun-Hwa.(2005). Strategy alignment between HRM , KM , and corporate development , International Journal of Manpower . Vol .26No6.
* Zimmerman, ryan. d , darnold, todd ,2009," the impact of job performance on employee turnover intentions and the voluntary turnover processe a meta- analysis and path model personnel review" vol 38 no2 pp 142-158.