پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل

word 1 MB 30697 185
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۸,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ( بازاریابی) 

    چکیده:

    مدیریت دانش امکان دسترسی به تجربیات ، دانش و تخصص را فراهم می کند که این عمل توانائیهای جدیدی ایجاد می کند ، عملکر را بهبود می بخشد ، نوآوری را افزایش می دهد، اطلاعات و سرمایه های دانش موجود در سازمان را بکار می گیرد ، توزیع دانش و اطلاعات را در حوزه های مختلف سازمانی تسهیل می کند و اطلاعات دانش را در فرایندهای روزانه کسب و کار ادغام می کند.

     نظر به اهمیت بهبود عملکرد کارکنان ، این تحقیق به بررسی مدیریت دانش و رابطه آن با عملکرد  کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل پرداخته است. روش این تحقیق از نوع پیمایشی – توصیفی بوده که از مجموعه تعداد 360 کارمند بانک صادرات استان اردبیل به عنوان جامعه آماری ، تعداد 181 کارمند به عنوان نمونه  انتخاب شده است . به منظور جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه  و برای آزمون فرضیات از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است.

    پس از انجام آزمون ، به شرح ذیل فرضیه ها مورد تائید قرار گرفتند: بین متغییر مدیریت دانش و عملکرد ، بین متغییر کسب دانش و عملکرد ، بین متغییر تسهیم دانش و عملکرد ، بین متغییر بکارگیری دانش و عملکرد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    واژگان کلیدی: دانش ، مدیریت دانش، عملکرد، فرایند ارزیابی ، ارزیابی عملکرد

    مقدمه:

    مؤسسات و سازمانها و دستگاههای اجرایی با هر ماموریت، رسالت، اهداف وچشم اندازی که دارند نهایتاً در یک قلمرو ملی و یا بین المللی عمل می کنند و ملزم به پاسخگویی به مشتریان، ارباب رجوع و ذینفعان هستند تا شرکتی که هدفش سودآوری و رضایت مشتری است و سازمانی که هدف خود را اجرای کامل و دقیق وظایف قانونی و کمک به تحقق اهداف توسعه و تعالی کشور قرار داده، پاسخگو باشند. بنابراین، بررسی نتایج عملکرد، یک فرایند مهم راهبردی تلقی می شود. واژه مدیریت دانش در دنیای مدیریت موضوعات مختلفی را در بر می گیرد. علت ایجاد این نگرش به دلیل انتقال و حرکت سیستم های اقتصادی به سوی جامعه های مبتنی بر دانش و توسعه اقتصاد دانش محور در دهه های اخیر،انواع موسسات ،شاهد تغییرات اساسی در زمینه های ساختار،کارکرد وسبکهای مدیریتی خویش بوده اند. موسسات کنونی اهمیت بیشتری جهت درک،انطباق پذیری ومدیریت تغییرات محیط پیرامون قایل شده ودر کسب وبکارگیری دانش واطلاعات روزآمد به منظور بهبود عملیات وارائه خدمات ومحصولات مطلوبتر به ارباب رجوعان پیشی گرفته اند. (چنگ مینگ یو،1384،ص2) دلایل بی شماری برای موفقیت سازمان ها در مزیت مبتنی بردانش وجود دارد که درصورتی که پیرامون قابلیت های محوری شکل پذیرد بقاء وماندگاری سازمان را تضمین خواهد کرد. (اصیلی،قدیریان،1385،ص85) از آنجا که بهبود عملکرد در سازمانها به طور افزایشی از طریق توسعه منابع انسانی، بهبود کیفیت،مهندسی مجدد وتکنولوژی،روی استراتژی سازمان تأثیر مستقیم دارد،لذا مسئولان اجرایی مسئولیت بالایی در بهبود عملکرد سازمان خود دارند. سرمایه گذاری زیاد در هر سازمان در زمینه های مختلف صورت می گیرد،ولی چون به عملکرد توجهی نمی‌شود،سازمانها معمولاً نتیجه مورد نظر خود را از سرمایه گذاری هابه دست نمی آورند. مدیریت بهبود عملکرد باید در موضوعات مربوط به عملکرد،تحقیق وبررسی کرده وبرای بهبود آن پیشنهادهای مناسب را در جهت اهداف سازمانی ارائه دهد.(سبحان اللهی،1378،صص19-18 ).

    مباحث مطرح شده در این فصل عبارتند از : بیان مساله ، اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف تحقیق ، چهارچوب نظری تحقیق ، فرضیه های تحقیق ، تعریف مفهومی و عملیاتی تحقیق ، سوال تحقیق و قلمرو تحقیق.

    1-2)بیان مساله:

    تغییرات سریع در دنیای امروز ما، سازمانها را با چالشهای مختلفی روبه رو کرده است اما در این میان سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوری نوین از فرصتهای ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند(نوروزیان ،1385،ص 24) حتی باقی ماندن در بازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و باتوجه به گسترش و پیچیدگی اهداف ، فرایندها و ساختار سازمانی در صحنه رقابت ، سازمانهایی می توانند به حیات خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها و انتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند(ادیب ،1386،ص 16)مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست .بخش خصوصی اولین قدم ها را در این زمینه برداشته است اما دولت با یک قدم فاصله به دنبال بخش خصوصی در حال حرکت است(منصوریان ،1388،ص24).برای اینکه سازمانها بتوانند در دنیای تجارت و رقابت حضور مستمر و پایدار داشته باشند باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند.شرط موفقیت سازمانها دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح است اما بسیاری از سازمانهاهنوز به مدیریت دانش بطور جدی توجه نکرده اند.همان گونه که پیتر دراکر گفته است :راز موفقیت سازمانها در قرن 21 همان مدیریت دانش است .دانش مفهومی فراتر از داده و اطلاعات دارد.(به آذین،کریمی،مرادزاده،1385،ص33).

    مدیریت دانش رشته ای است علمی که با تکیه برحمایت دوجانبه (رقابت وحمایت همزمان ارائه دهنده و دریافت کننده اطلاعات و دانش)ایجاد ، تصرف ، سازماندهی واستفاده از اطلاعات را تشویق وتقویت می کند.توانایی سازمان برای خلق ،سهیم کردن و بکارگیری دانش موجود در مورد محصولات ،فرایندها ونیروی انسانی به منظور افزایش بهروری محیط کار وکاهش فعالیت هایی که سبب دوباره کاری می شوند،مدیریت دانش نام دارد.(ملکی ،1385،ص53)مدیریت دانش امکان دسترسی به تجربیات ،دانش و تخصص را فراهم می کند که این عمل توانائیهای جدیدی ایجاد می کند،عملکرد را بهبود می بخشد.نوآوری را افزایش می دهد،اطلاعات و سرمایه های دانش موجود در سازمان را به کار می گیرد،توزیع دانش و اطلاعات را درحوزه های مختلف سازمانی تسهیل می کند و اطلاعات و دانش را در فرایندهای روزانه کسب وکار ادغام می کند(قلی زاده،1387،ص28).مفهوم دانش صرفا به معنای انتقال آگاهی و اطلاعات نیست بلکه منظور از دانش،خلاقیت،آفرینندگی وپوییندگی است.براین اساس یک سازمان دانشی،ایده ساز بوده و بکارگیرنده ایده های نواست و از این طریق به مزیت رقابتی دست پیدا می کند(اکبری،طهماسبی،آشتیانی،1386،ص33).

     

    اندازه گیری عملکرد فرایندی است که میزان پیشرفت در راه رسیدن به اهداف را بیان می نماید.قبل از هرچیز لازم است که به عواملی که بیشترین تاثیر را بر عملکرد کارکنان (مدیران ،کارمندان)اعمال می کند،اشاره شود. عقیده کلی بر این است که عملکرد کارکنان سازمان حاصل تعامل سه جز بسیار مهم است که تنها یکی از این سه جز ،خواست و انگیزش ،آنان برای انجام وظایف محوله است.دو جزدیگری که عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهد؛توانایی مهارتی و فکری افراد و نیز منابع در دسترس است.سازمان در ایجاد(یا از بین بردن) انگیزه کاری نیروی انسانی خود نقش بسیار تعیین کننده را بازی می کند.همین طور که در مورد توانایی های کارکنان می توان گفت که این سازمان است که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری روی توسعه و آموزش مدیران و کارکنان خود بر توانایی آنان می افزاید.منابع در دسترس نیز شاخصی از کفایت و توان بالقوه سازمان است. (خلیلی عراقی،1382،ص27).

    با آگاه نمودن کارکنان سازمان از عملکرد آنان زمینه پرورش آنهافراهم شده و آنها آگاهانه تلاش در جهت جایگزین ساختن رفتارهای مناسب و حذف رفتارهای منفی و غیر اثربخش خواهد داشت واین امر نه تنها کارایی کارکنان را موجب می شود،بلکه موجب اثربخشی نیز می گردد0(قلی زاده،1387،ص27).

     

    لذا با توجه به مطالب فوق و نظر به اهمیت بهبود عملکرد کارکنان ،محقق برآن است تا به سنجش رابطه میان مدیریت دانش با عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل بپردازد.

     

    1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق:

    موضوع مورد پژوهش به لحاظ اهمیت انجام تحقیق دارای جایگاه ویژه می باشد. و موسسات به منظور بکارگیری مطلوب مدیریت دانش بایستی ضرورت ایجاد فرهنگ تسهیم دانش میان کارکنان را از طریق فرآیندی تحت عنوان" نمادینه سازی مدیریت دانش" درک نمایند. اهمیت نهادینه سازی مدیریت دانش در موسسه به این دلیل است که اولاً درک نادرست کارکنان را از مدیریت دانش تصحیح نموده وثانیاً آنها را در درک مزایای تسهیم دانش در سازمان یاری رساند. مدیریت دانش در ارتباط با قابل دسترس نمودن دانش جهت افرادی که به آن نیاز دارند بحث می نماید.( چنگ مینگ یو،1384،صص7-6) بهبود مستمر عملکرد سازمانها، نیروی عظیم هم‌افزایی (Synergy) ایجاد می‌کند که این نیروها می‌تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت‌های تعالی سازمانی شود. دولتها و سازمانها و مؤسسات تلاش جلو برنده‌ای را در این مورد اعمال می‌کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرا سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست.

    لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه‌‌گیری می‌گوید: «هرگاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم می‌توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی می‌دانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید»

    علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازه‌گیری کنیم نمی‌توانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکان‌پذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل‌های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی‌باشد.(رحیمی،1385 ،ص41 )

     

    کسب و کار در هزاره سوم دارای شرایط ویژه ای است. رقابت بین بنگاههای اقتصادی هر روز فشرده تر شده و نرخ نوآوری رو به افزایش است. رقابت بین بنگاههای اقتصادی باعث شده است که تا آنها به منظور کاهش هزینه ها، تعداد نیروی انسانی خود که منابع ارزشمند دانش محسوب می شوند را کاهش دهند. کاهش تعداد نیروی انسانی، سازمانها را بر آن داشته است تا نسبت به صریح کردن دانش ضمنی موجود نزد کارکنان اقدام کنند. در دنیای امروزی کسب و کار، بخش اعظمی از کارها و فعالیتهای ما مبتنی بر اطلاعات هستند و زمان کمتری برای کسب تجربه و به دست آوردن دانش در دسترس است. در این شرایط سازمانها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت می پردازند. محصولات و خدمات سازمانها هر روز پیچیده تر شده و سهم اطلاعات در آنها بیشتر می شود. در این میان مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم، فرصت خوبی برای ایجاد بهبود در عملکرد منابع انسانی و همچنین مزایای رقابتی ایجاد می کند. امروزه تمامی سازمانهای کوچک و بزرگ نیازمند پیاده سازی مدیریت دانش در خود هستند تا از گردونه رقابت عقب نمانند. انعطاف پذیری و عکس العمل سریع در برابر شرایط متغیر محیطی، استفاده بهتر از منابع انسانی و دانش موجود نزد آنها و همچنین اتخاذ تصمیمات بهتر، دستاوردهای مدیریت دانش برای سازمانهای امروزی است.(نوروزیان، 1385، ص26)

    در این تحقیق موضوعات ذیل می تواند قابل اهمیت باشد:

    1- درک صحیح از میزان عملکرد کارکنان بانک های صادرات استان اردبیل

    2- شناخت ابعاد مدیریت دانش ومیزان اثرگذاری هریک بر عملکرد سازمان ودرجه بندی این ابعاد که منجر به درک بهتری از عوامل خواهد گردید.

    باتوجه به ضرورت وجود بانک ها و افزایش انتظارات مشتریان در عملکرد بالای کارکنان به جهت صرفه جویی در زمان و هزینه ، هدف از این تحقیق پی بردن به عوامل موثری است که باعث افزایش کارایی و اثربخشی عملکرد کارکنان از طریق مدیریت دانش در بانک صادرات استان اردبیل می باشد.

    1-4)اهداف تحقیق:

    1-4-1) اهداف اصلی:

    سنجش ارتباط میان مدیریت دانش  و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل

     

    1-4-2) اهداف فرعی:

    1)  سنجش ارتباط میان کسب دانش و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل

    2)  سنجش ارتباط میان تسهیم دانش و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل

    3)   سنجش ارتباط میان بکارگیری دانش و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل

    1-5) چهارچوب نظری تحقیق:

    چهارچوب نظری یک الگوی مفهومی است، مبتنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که در مورد مساله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده اند. همانگونه که بررسی پیشینیه مبنای نظری را تشکیل می دهد،چهارچوب نظری خوب نیز در جای خود مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر را فراهم می آورد(سکاران ،1391،صص 94-81)

    ارزیابی عملکرد ، ارزشیابی کارکنان و بررسی رفتارها و قابلیت های آنان از وظایف اصلی مدیران است. با آگاه نمودن کارکنان از عملکرد آنان زمینه پرورش آنان فراهم شده و آن ها آگاهانه تلاش در جهت جایگزین ساختن رفتارهای مناسب و حذف رفتارهای منفی و غیر اثربخش خواهد شد و این امر نه تنها کارایی را موجب خواهد شد، بلکه موجب اثربخشی سازمان نیز می شود. ارزیابی عملکرد شناسایی نقاط ضعف به منظور احیانا تنبیه یا برخود منفی نیست ،بلکه هدف از ارزیابی کمک به بهبود عملکرد ازطریق معرفی به آموزش های مختلف شغلی و توانمند سازی کارکنان است در واقع یکی از دلایل مهم استفاده ازارزشیابی ، شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان ، جبران کاهش توانایی های کارکنان تا رسیدن به استاندارد مورد نیاز و ارتقای قابلیت های آنان است(سیدجوادین،1390،ص514).

    کسب دانش

    تسهیم دانش

    عملکرد

    کارکنان                                                                                            ابعاد مدیریت دانش                                          

    بکارگیری دانش

      متغییر وابسته............................................متغییر مستقل

    نمودار1-1):مدل تحلیلی تحقیق:(منبع:antonino,2010)

    1-6) سوال تحقیق:

    سوال اصلی:

    آیا بین مدیریت دانش و عملکرد کارکنان بانک های صادرات استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    سوال فرعی:

    آیا بین کسب دانش و عملکرد کارکنان بانک های صادرات استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین تسهیم دانش و عملکرد کارکنان بانک های صادرات استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین بکارگیری دانش و عملکرد کارکنان بانک های صادرات استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد؟

    1-7) فرضیه های تحقیق:

    1-7-1) فرضیع اصلی:

    بین مدیریت دانش و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل رابطه معنادار وجود دارد.

    1-7-2) فرضیه های فرعی:

    1)بین کسب دانش و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد.

    2)بین تسهیم دانش و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل رابطه معناداری وجود دارد.

    3)بین بکارگیری دانش و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل رابطه معنی داری وجود دارد.

    1-8) تعریف نظری متغییرها:

    1-8-1) متغییرهای مستقل:

    مدیریت دانش رویکردی ساخت یافته است که رویه هایی را برای شناسایی،ارزیابی و سازماندهی ،ذخیره و بکارگیری به منظور تامین نیازها و اهداف سازمان برقرار می سازد(داونپورت ودیگران،1998،ص41).مدیریت دانش علاوه بر مدیریت اطلاعات ،تسهیل در ایجاددانش جدید و مدیریت روشهای تعمیم و کاربری دانش را نیزبرعهده دارد از این رو انتظار می رود که در فضای حاصل از مدیریت دانش ،کارکنان به عملکرد بهتری در جهت رسیدن به اهداف سازمانی نائل شوند(داونپورت ومارچاد،1999،ص13).

    مدیریت دانش:شامل سه عامل کسب دانش،تسهیم دانش،بکارگیری دانش می باشد.(چن وهوانگ ،2009،ص107)

    1-8-1-1)کسب دانش: کسب دانش از خارج واز کارکنان خود سازمان ،فرصتی رافراهم می کندکه تاسازمانها دانش جاری را بازترترکیب نموده ودانش جدید خلق نماید دانشی که به تازگی کسب شده با دانشی که قبلی موجود در سازمان تعامل نموده و پس ازتعدیل، اصلاح یا تائید دانش ذخیره و رسوب شده و با افزایش وسعت وعمق دانش در دسترس سازمان باعث افزایش پتانسیل و قابلیت سازمان به منظور ابداع ونوآوری در ستانده های جدید می شود(همان)

    1-8-1-2)تسهیم دانش:تسهیم یا به اشتراک گذاری دانش به باورها یا رفتارهای جمعی عادی یا روتین اشاره دارد که به گستره ای  از یادگیری در میان اشخاص یا واحدهای درون یک سازمان مرتبط می شود به ویژه اینکه پژوهشگران چنین بحث و استدلال نمودند که تسهیم دانش بطور ضمنی به ترکیب جدید دانشی که پیش از این بصورت جدا و پراکنده وجود داشته است اشاره دارد.(همان)

    1-8-1-3)بکارگیری دانش: به کارگیری دانش یک مولفه کانونی و مرکزی در فرایند مدیریت دانش است. بر مبنای دیدگاه دانش محور، ارزش فردی و سازمانی در ابتدا به خاطر ضمنی و تصریحی بودن دانش در بکارگیری آن است . بسط محصول و خدمت جدید و نوآورانه ،نیازمند بکارگیری و ترکیب ورویه های دانش تخصصی از حوزه های مختلف است(همان)

    1-8-2) متغییر وابسته:

    عملکرد: در سنجش عملکرد از مدل هرسی وگلداسمیت که با نام اچپو شناخته شده و شاخص های آن در زیر آمده است،استفاده شده است.پرسشنامه مربوطه بصورت استاندارد موجود بوده و عملکرد در این پرسشنامه با مقیاس فاصله ای و تحت طیف پنج نقطه ای لیکرت اندازه گیری می شود.

    P=F(A.C.H.I.E.V.E)

    Performance: عملکرد

    Ability: توانایی (قدرت به انجام رساندن توفیق آمیز یک تکلیف)

     Clarity: وضوح (روشنی در درک پذیرش نحوه کار،محل و چگونگی انجام آن)

    Help : حمایت سازمانی (حمایتی که کارمندان برای تکمیل کردن اثربخشس کار به آن نیاز دارند)

    Incentive : انگیزه (شور وشوق وتمایل به انجام تکلیف)

    Evaluation : ارزیابی (سازوکارقضاوت در رابطه با چندوچون انجام کار)

     Validity: اعتبار (مناسب،قانونمندی ومشروع بودن تصمیم مدیر)

    Environmente: محیط (مجموعه عوامل موثربرون سازمانی)(هرسی و بلانچارد،1391،ص59)

    1-9)  تعریف عملیاتی متغییرها:

    1-9-1)کسب دانش که یکی از ابعادمتغییر مستقل دراین پژوهش محسوب می شود با استفاده از طیف 5 گزینه ای لیکرت وازطریق مولفه های زیرمورد ارزیابی قرار می گیرد(سوالات 1الی 4):

    1)کسب دانش از ارباب رجوع

    2)کسب دانش از سازمان های دیگر

    3)کسب دانش از کارمندان

    4)کسب دانش وبه روز بودن

    1-9-2 )تسهیم دانش که یکی از ابعاد متغییرمستقل در این پژوهش محسوب می شود با استفاده از طیف 5 گزینه ای لیکرت وازطریق مولفه های زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد(سوالات 5الی 7):

    5)تسهیم دانش بین مقامات مافوق ومادون

    6)تسهیم دانش بین همکاران هم رده

    7)تسهیم دانش بین دوایر و واحدها

     

    1-9-3 )بکارگیری دانش که یکی از ابعاد متغییر مستقل در این پژوهش محسوب می شود با استفاده از طیف 5 گزینه ای لیکرت وازطریق مولفه های زیرمورد ارزیابی قرار می گیرد(سوالات 8الی9):

    8)مدیریت دانش موثر در استفاده عملی

    9)بکارگیری دانش در استفاده عملی

     

    1-9-4) عملکرد که متغییر وابسته ما در این پژوهش محسوب می شود با استفاده از طیف 5 گزینه ای لیکرت وازطریق مولفه های زیرمورد ارزیابی قرار می گیرد(سوالات 10الی 30):

    10)آموزشهای مرتبط با وظایف شغلی

    11)همکاری واحدهای سازمان در انجام وظایف

    12)آگاهی از نقاط قوت در انجام وظایف

    13)بازدهی برنامه سازمانی

    14)میزان انگیزه کاری

    15)درک اهداف سازمان

    16)ساختار اقتصادی کشور درانجام وظایف

    17)دانش ومهارت برای اتمام کار

    18)توانمند دانستن خط مشی های پرسنلی سازمان

    19)حمایت همکاران بخش مختلف

    20)مطابقت وظایف با انتظارات

    21)درک اولویت بندی اهداف سازمان

    22)تضمین قوانین موجود برموفقیت شغلی

    23)آگاهی از نقاط ضعف در انجام وظایف

    24)سیاستهای سازمان در امورکارکنان

    25)تاثیر کمک سایر پرسنل سازمان

    26)آشنایی با وظایف

    27)پذیرفتن اهداف سازمان

    28)ارزیابی سطح دریافتی شغل

    29)آگاهی از کیفیت انجام کار

    30)پشتیبانی ساختار اجتماعی از وظایف

    1-10) قلمرو تحقیق: 

    1-10-1) قلمرو موضوعی:

    قلمرو تحقیق به لحاظ موضوعی درباره مدیریت دانش و عملکرد کارکنان در بانک صادرات استان اردبیل می باشد.

    1-10-2) قلمرو مکانی:

    این تحقیق در بانک های صادرات استان اردبیل انجام گرفته است.

    1-10-3) قلمرو زمانی:

    به لحاظ عملیات اجرایی، این تحقیق از بهمن ماه 1391 به مدت شش ماه در شهریور ماه 1392 انجام خواهد شد.

    بخش اول:

    مدیریت دانش

    فصل دوم:

    مبانی نظری تحقیق

    2-1-1) مقدمه:

    حرکت به سوی جامعه­های مبتنی بر دانش مقوله اى است که امروزه در همه جا مورد بحث واقع می شود. ظهور و بروز فناوری اطلاعات و ارتباطات و نفوذ آن به تمامی ابعاد زندگی بشر، پارادایم های جدیدی را پیش روی همگان قرار داده و زندگی بشر را متحول ساخته است. سازمانها نیز از این امر مستثنی نبوده و در همین راستا دچار تغییرات و تحولات زیادی شده اند. سازمانها نیز در عصر تحولات روزافزون و شتابان، به منظور کسب مزیت رقابتی و جهت ادامه بقا و حیات و مقابله با شرایط متغیر محیطی، به استفاده از ابزارهای مدیریتی نوین، تکنیک ها و اصول نو رو آورده اند. مدیریت دانش به عنوان یکی از آخرین مباحث سازمانی مطرح شده در همین راستا به کمک سازمانها آمده است.

     واژه مدیریت دانش در دنیای مدیریت موضوعات مختلفی را در بر می گیرد. علت ایجاد این نگرش به دلیل انتقال و حرکت سیستم های اقتصادی مبتنی بر صنعت به سوی جامعه های مبتنی بر دانش و توسعه اقتصاد دانش محور است. کسب دانش به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی مزیت رقابتی بنگاههای بزرگ و کوچک صنعتی و خدماتی شناخته می شود.

    مباحث مطرح شده در این بخش عبارتند از: تعریف دانش، انواع دانش ، چرخه دانش ، مدیریت دانش ، اصول مدیریت دانش ، هدف های مدیریت دانش ، تئوری های مدیریت دانش ، استراتژی های مدیریت دانش ، موانع مدیریت دانش و غیره.

    2-1-2) تعریف دانش:

    از زمان پیدایش کلی دانش تاکنون تعاریف گوناگونی برای این مفهوم ارائه شده که هر یک ابعادی از موضوع را نمایش می دهند.  دامنه تعاریف ارائه شده در مورد دانش ، از کاربردی تا مفهومی و فلسفی و از نظر هدف ، از محدود تا گسترده را شامل می شود. برخی از  تعاریف دانش به شرح زیرند: (زعفریان ،1387 ،ص 2)

    ارنست اندیونگ[1]: آن چه افراد جهت انجام مشاغل خویش بدان نیاز دارند. (عالم تبریز، محمد رحیمی،1390، صص 49-48)

    دانش عبارت است از اطلاعات در یک بافت < زمینه > خاص که برای شخصی که آن را کسب می کند ارزشمند است و او را قادر می سازد دست به کاری بزند که پیش از کسب آن اطلاعات قادر به انجام آن نبوده است.( طالقانی ،1388، ص 45)

    هوبرونوناکا[2]: معتقدند که دانش عبارت است از اعتقاد و باوری که منجر به افزایش توان بالقوۀ پدیدها برای اقدامات و تصمیمات اثربخش می شود. (ابطحی ،صلواتی،1390، ص8 )

     دانش عبارت است از :  اطلاعات درون ذهن افراد ، بدون یک فرد دانا و آگاه دانشی بوجود نخواهد آمد.( طالقانی ، 1388 ، ص45)

    دانش عبارت است از استدلال درباره اطلاعات به منظور هدایت جهت انجام کار ، حل مساله ، اتخاذ تصمیم برای عمل کردن ، آموختن و یاد گرفتن .(طالقانی ،1388 ،ص 45)

    2-1-3) مفهوم ارزش دانش:

    امروزه مفهوم ارزش در بسیاری از سازمانها نامفهوم و اصطلاح گنگ و نامانوسی است  مانند: ارزش برقراری ارتباط با مشتری ، ارزشهای داراییهای مهارتها و دانش کارکنان ،ارزش ارتباطات سیاسی و اقتصادی بین المللی ، ارزش اطلاعات موجود در پایگاههای دادگان سازمان و ارزش داراییهای حقوق تالیفات یا مجوز ها و نمایندگیها  و ارزش سرمایه های مدیریتی  و ارزش وفاداری مشتریان به نام تجاری ، ارزیابی و طبقه بندی و تهیه تراز برای تعلق این سرمایه های هوشی کار بسیار پیچیده و مشکلی است. به همین دلیل است که حسابداران همواره از ارزیابی  و تهیه ترازنامه برای این چنین داراییهایی نادیدنی و نامحسوس پرهیز دارند . بهترین روش ارزیابیو عادلانه ترین آن تعریف واژه های ارزش دانش سازمان است .این ارزش عبارت از بها و سرمایه گذاری تطبیقی و مقایسه ای است که سایر سازمانها برای این دانش پرداخت می کنند.)مومنی،1390،ص 563)

    2-1-4) انواع دانش:

    بحث بر روی طبقه بندی انواع دانش بسیارحائز اهمیت است زیرا انواع مختلف دانش دارای کاربردهای گوناگونی در مدیریت دانش هستند وهمچنین مستلزم بکارگیری مدلهای بخصوص در مدیریت دانش می باشند.

    2-1-4-1) نوناکا [3]دانش رابه 2دسته طبقه بندی می کند:

    الف)دانش آشکار(صریح)[4]: دانشی است که عینی بوده و می تواند بصورت رسمی و زبان سیستماتیک بیان شود. این دانش دارای قابلیت کدگذاری و بیان از طریق گویش است.

    ب)دانش نهفته (ضمنی)[5]: دانشی است که انتزاعی بوده و دست یابی به آن آسان نیست.این دانش از طریق تجربه ویادگیری عملی کسب می گردد و کدگذاری شده نیست.این دانش ، دانش نانوشته ی سازمان است که بیانگر میزان تجربه و مهارت کارکنان است .(ابطحی، صلواتی، 1390،صص 16-15)

    2-1-4-2) ارسطو انواع دانش را برحسب مقاصد شان به سه دسته تقسیم کرده بود: دانش نظری که غایت آن فهم و تبیین چه چیزی پدیده هاست ، دانش ساخت دانستن ، چگونه ساختن و تولید اشیاء و پدیده هاست و دانش کارکرد که مرتبط با نحوه استفاده و کارکردن با پدیده هاست. دانش اخیر چیزی را نمی آفریند بلکه کامل می سازد و اداره می کند.(طالقانی ،1388،ص 50)

    2-1-4-3) ماشلوپ[6] دانش را در5گروه دسته بندی کرده است:

     1 - دانش عملی[7]: که در کارها اقدامات و تصمیم گیری های اشخاص مورد استفاده قرار می گیرد.دانش سیاسی ،دانش حرفه ای،دانش کسبوکار ودانش های تجربی دیگردراین طبقه قرار دارند.

    2- دانش هوشی[8]: ارضاکنندۀ کنجکاوی های عقلانی و منطقی انسان است.این دانش به عنوان بخشی از دانش های انسان گرا تلقی می شود.

    3- دانش روحانی(مقدس)[9]:با دانش مذهبی انسان درارتباط است وباعث جلوگیری انسان ازآلوده شدن به گناه می شود.

    4- دانش غیرضروری[10] :خارج از علایق انسان است وبدون هدف حفظ ونگهداری می شود.

    5- دانش سرگرمی (امور روزمره)[11] : به خاطر جنبه تفریحی و احساسات ،داشتن آن مطلوب است و شامل داستان ها،ضرب المثل ها،بازی ها، شایعات، اخبار،حوادث، اتفاقات ونظایرآن میشود.(سبحانی،محمدی ،محمدی فاتح،1391،صص17-16)

    2-1-4-4)  لیدنروعلوی [12] در طبقه بندی انواع دانش به 4 نوع دانش اشاره کرده اند:

    1- دانش نهفته که در زمینه اقدامات و تجارب افراد و تشکیل دهنده مدلهای ذهنی افراد است.

    2- دانش آشکار که در مقایسه با دانش نهفته عمومیت بیشتری داشته و به راحتی قابل انتقال است.

    3- دانش فردی که در وجود فرد نهفته است و ریشه دراقدامات فردی او دارد.

    4- دانش گروهی دانشی است که در سیستم های اجتماعی وفرهنگی یک سازمان نهفته است.(ابطحی، صلواتی، 1390،صص 19-18

    2-1-5) انواع ایجاد دانش:

    1)ترکیب: این فرایندی است که از دانش اسناد ، جلسات ترکیبی ، دانش موجود را بهتر ساختار بندی و دسته بندی می کند. نمونه واقعی آن استفاده از تکنولوژِی اطلاعات است.

    2)درون سازی: فرایندی است که در آن دانش صریح باعث ایجاد دانش ضمنی می شود . در واقع شخصی که در یک پروژه مشارکت دارد ، دانش خود را درباره یک موضوع توسعه می دهد. بطور روزانه دانش نظری و عملی توسعه داده می شوند و مرزهای بین دانش های مستند شده نامشخص می گردد.

     

    شکل زیر چهار نوع تبادل بین دانش ضمنی و دانش صریح به شکل مارپیچ درآمده و چهار نوع تغییر شکل دانش را به هم ارتباط می دهد. ایجاد دانش سازمانی بطور مجزا از دانش شخصی زمانی به وجود می آید که هر 4 مدل ایجاد دانش بصورت یک سیکل پیوسته مدیریت ایجاد می شوند. این سیکل وسیله یک سری تغییرات بین مدل های مختلف تبدیل دانش بوجود می آید.اولا مد جامعه پذیری معمولا با یک تیم شروع می شود ثانیا حلقه های پی در پی از دیالوگ معنی دار از مد برون سازی آغاز می گردد. اثرات متقابل بین دانش صریح و ضمنی در مقیاس وسیع در تایید داخلی سازمان  قرار می گیرند.)گیلانی نیا،1391،ص 20)

     

    [1]-Ernest andyoung

    [2]- Huber & Nonaku

    [3]- Nunaka

    [4]- Explicit khowledge

    [5]-Tacit  khowledge

    [6]- machlup

    [7]-Practical

    [8]-Intellectual

    [9]-Spirtual

    [10]- Unwanted

    [11]- small talk

    [12]-Leidner &SAlavi 

    Abstract :

    Access to knowledge management practices  , knowledge , and expertise that provides this capability creates new ،Performance improves ،Innovation increases ،Information and Knowledge assets are used in the organization ،Organizational distribution of information and knowledge in different domains and facilitates information and knowledge in everyday business processes are integrated.

     

    Given the importance of improving employee performance , this paper examines the relationship between knowledge management and employees of the Bank's export Ardabil Province، The survey research method was descriptive ، the bank's total exports in Ardabil population of 360 employees, 181 employees were selected as the ،Questionnaire to collect data and test hypotheses , correlation and regression method is used.

     

    After testing  , the following hypotheses were confirmed: Variable between knowledge management and practice , between knowledge and practice varies between Tsym knowledge and practice applying the knowledge and practice of a significant positive relationship between the variables exists. 

     

    Keywords:

    Knowledge ،Knowledge Management ،Performance ،Evaluation process ،Performance Evaluation.

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول:کلیات تحقیق

    1-1)مقدمه............................................................................................................................................2

    1-2)بیان مسئله......................................................................................................................................2

    1-3)ضرورت و اهمیت تحقیق...................................................................................................................4

    1-4)اهداف تحقیق...................................................................................................................................5

    1-5)چارچوب نظری تحقیق.......................................................................................................................5

    1-6)فرضیه های تحقیق............................................................................................................................6

    1-7)تعریف مفهومی متغیرها.....................................................................................................................6

    1-8)سوال تحقیق....................................................................................................................................8

    1-9)تعریف عماتی متغیرها.......................................................................................................................8

    1-10)قلمرو تحقیق..................................................................................................................................9

     

    فصل دوم مبانی نظری تحقیق

    بخش اول مدیریت دانش

    2-1-1)مقدمه.......................................................................................................................................12

    2-1-2)تعریف دانش..............................................................................................................................12

    2-1-3)مفهوم ارزش دانش......................................................................................................................13

    2-1-4)انواع دانش................................................................................................................................13

    2-1-5)انواع ایجاد دانش.........................................................................................................................15

    2-1-6)چرخه دانش...............................................................................................................................16

    2-1-7)مدیریت دانش.............................................................................................................................16

    2-1-8)تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش...............................................................................................18

    2-1-9)چهارعامل عمده در پیدایش مدیریت دانش..........................................................................................19

    2-1-10)ضرورت و اهمیت مدیریت دانش..................................................................................................19

    2-1-11)اجزای مدیریت دانش..................................................................................................................20

    2-1-12)اجزاء سازمانی تشکیل دهنده مدیریت دانش......................................................................................22

    2-1-13)چرخه حیات مدیریت دانش..........................................................................................................22

    2-1-14)اصول مدیریت دانش..................................................................................................................24

    2-1-15)هدف های مدیریت دانش.............................................................................................................24

    2-1-16)تئوری های مدیریت دانش...........................................................................................................24

    2-1-16-1)تئوری مدیریت دانش جامع.......................................................................................................24

    2-1-16-2)تئوری مدیریت دانش تیمی........................................................................................................25

    2-1-16-3)تئوری مدیریت دانش جامعه نگر................................................................................................26

    2-1-17)مدل های مدیریت دانش...............................................................................................................26

    2-1-17-1)مدل عمومی دانش در سازمان...................................................................................................27

    2-1-17-2)مدل معماری در مدیریت دانش..................................................................................................28

    2-1-17-3)مدل های ساختار اجتماعی........................................................................................................28

    2-1-17-4)مدل بویست..........................................................................................................................30

    2-1-17-5)مدل نونوکا...........................................................................................................................30

    2-1-17-6)مدل شش بعدی مدیریت دانش....................................................................................................34

    2-1-17-7)مدل رن جانسون....................................................................................................................35

    2-1-17-8)مدل  ادل وگراسیون................................................................................................................36

    2-1-17-9)مدل استیو هالس....................................................................................................................38

    2-1-17-10)مدل مفهومی چند مرحله ای....................................................................................................39

    2-1-18)استراتژی های مدیریت دانش........................................................................................................40

    2-1-19)نیاز به چهارچوب مدیریت دانش در بخش دولتی................................................................................42

    2-1-20)عناصر مهم در چهاچوب مدیریت دانش در بخش دولتی.......................................................................43

    2-1-21)عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش...............................................................................................46

    2-1-22)موانع مدیریت دانش...................................................................................................................47

    2-1-23)موانع زیر ساختی اعمال مدیریت دانش در ایران...............................................................................50

     

    بخش دوم:عملکرد

    2-2-1)مقدمه.......................................................................................................................................52

    2-2-2)ارزیابی عملکرد.........................................................................................................................52

    2-2-3)تشریح مفهوم عملکرد سازمانی.......................................................................................................56

    2-2-4)مدیریت عملکرد..........................................................................................................................57

    2-2-5)یکپارچگی  مدیریت عملکرد..........................................................................................................57

    2-2-6)هدف ازمدیریت عملکرد................................................................................................................58

    2-2-7)ماهیت مدیریت عملکرد.................................................................................................................58

    2-2-8)حیطه مدیریت عملکرد..................................................................................................................58

    2-2-9)سیرتحول و تطور ارزیابی عملکرد..................................................................................................59

    2-2-10)ضرورت واهمیت ارزیابی عملکرد................................................................................................59

    2-2-11) دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد..................................................................................60

    2-2-12)دیدگاه های بررسی عملکرد.........................................................................................................62

    2-2-13)مولفه های مدیریت عملکرد.........................................................................................................63

    2-2-14)مراحل طراحی نظام ارزیابی عملکرد............................................................................................64

    2-2-15)دلایل نیاز سازمان ها به انجام ارزیابی عملکرد.................................................................................68

    2-2-16)معیارهایی برای سنجش عملکرد...................................................................................................68

    2-2-17)انواع ارزیابی..........................................................................................................................69

    2-2-18)عوامل موثر در تعیین نوع سیستم ارزیابی.......................................................................................71

    2-2-19)فنون و روش های ارز یابی.........................................................................................................72

    2-2-20)فرایند ارزیابی عملکرد...............................................................................................................79

    2-2-21)زمانبندی ارزیابی عملکرد..........................................................................................................82

    2-2-22)رده های ارزیابی مختلف یک سازمان...........................................................................................82

    2-2-23)ویژگی های سیستم ارزیابیعملکرد مناسب.......................................................................................83

    2-2-24)مشکلات مربوط به اندازه گیری عملکرد........................................................................................85

    2-2-25)ده اشتباه مدیران هنگام ارزیابی عملکرد.........................................................................................85

    2-2-26)هفت اشتباهی که کارکنان هنگام ارزیابی عملکرد به با آن دچار می شوند................................................86

    2-2-27)فرایند بهبود عملکرد..................................................................................................................87

    2-2-28)ارزیابی کارآمد........................................................................................................................87

    2-2-29)کاربرد های ارزیابی عملکرد.......................................................................................................88

    2-2-30)معرفی نرم افزارها...................................................................................................................89

     

     

     

    بخش سوم:پیشینه تحقیق

    3-2-1)تحقیقات صورت گرفته در ایران....................................................................................................91

    3-2-2)تحقیقات صورت گرفته در خارج....................................................................................................93

     

     

     

    فصل سوم:روش اجرای تحقیق:

    3-1)مقدمه..........................................................................................................................................98

    3-2)فرایند اجرای تحقیق........................................................................................................................98

    3-3)روش اجرای تحقیق........................................................................................................................99

    3-4)جامعه و نمونه آماری......................................................................................................................99

    3-5)روش نمونه گیری........................................................................................................................100

    3-6)ابزار جمع آوری اطلاعات.............................................................................................................100

    3-7)پردازش داده ها...........................................................................................................................101

    3-7-1)اعتبار(روایی).........................................................................................................................101

    3-7-2)قابلیت و اعتماد(پایایی)..............................................................................................................101

    3-8)روش تجزیه وتحلیل داده ها و اطلاعات.............................................................................................102

     

     

     

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل اطلاعات

    4-1)مقدمه........................................................................................................................................104

    4-2)توصیف متغیرهای تحقیق...............................................................................................................104

    4-2-1)سن........................................................................................................................................105

    4-2-2)جنسیت...................................................................................................................................105

    4-2-3)تحصیلات...............................................................................................................................106

    4-2-4)کسب دانش..............................................................................................................................106

    4-2-5)تسهیم دانش..............................................................................................................................107

    4-2-6)به کارگیری دانش......................................................................................................................107

    4-2-7)مدیریت دانش...........................................................................................................................108

    4-28)عملکرد...................................................................................................................................108

    4-3)آمار استنباطی.............................................................................................................................109

    4-3-1)آزمون فرضیات تحقیق...............................................................................................................109

    4-3-2)آزمون کولموگروف-اسمیرنوف....................................................................................................109

    4-3-3) آزمون فرضیه اصلی................................................................................................................111

    4-3-4) آزمون فرضیه فرعی اول...........................................................................................................112

    4-3-5) آزمون فرضیه فرعی دوم...........................................................................................................113

    4-3-6)آزمون فرضیه فرعی سوم...........................................................................................................114

    4-4)آزمون رگرسیون چند متغیره...........................................................................................................115

     

     

     

    فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1)مقدمه........................................................................................................................................118

    5-2)نتایج آمار توصیفی.......................................................................................................................118

    5-2-1)نتایج تحلیل توصیفی مربوط به فرضیه ها........................................................................................118

    5-3)نتایج آمار استنباطی.......................................................................................................................119

    5-3-1)نتایج آزمون فرضیه اصلی...........................................................................................................119

    5-3-2)نتایج آزمون فرضیه اول..............................................................................................................119

    5-3-3)نتایج آزمون فرضیه دوم..............................................................................................................119

    5-3-4)نتایج آزمون فرضیه سوم.............................................................................................................119

    5-4)پیشنهادات...................................................................................................................................120

    5-4-1)پیشنهادات بر اساس یافته ها و فرضیه های تحقیق..............................................................................120

    5-4-2)پیشنهادات برای محقق آینده..........................................................................................................121

    5-5)بررسی همسویی و عدم همسویی نتایج تحقیق و پیشینه تحقیق...................................................................121

    5-6)محدودیت های تحقیق.....................................................................................................................122

    منابع و مواخذ

    پیوست و ضمائم

    منبع:

    منابع و مواخذ:

    منابع فارسی:

    *آذر، عادل، مؤمنی ، منصور، 1391، آمار و کاربرد آن در مدیریت(جلد دوم تحلیل آماری)، انتشارات سمت، تهران، چاپ هشتم.

    *آرمسترانگ، مایکل،1390، مدیریت استراتژیک منابع انسانی (راهنمای عمل)، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ ششم.

    *آرمسترانگ ، مایکل ،1390، مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی ، ترجمه  سعید صفری و امیر وهابیان ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، چاپ چهارم .

    *آرمسترانگ ، مایکل، 1390، مدیریت عملکرد راهبردهای اساسی و رهنمودهای عملی ، ترجمه ناصر میر سپاسی و اسماعیل کاووسی و علی رشید پور ،انتشارات میر، چاپ چهارم.

    *آصف زاده ، سعید، پیری، زکیه،انتشار؛ فعالیت کلیدی در مدیریت دانش، 1383، سال ششم ، شماره 4

     *آصف زاده، سعید، پیری، زکیه، چگونه می توان مدیریت دانش را به کار گرفت، 1385، سال دهم ،شماره 1 .

    *ابطحی ، سید حسین، صلواتی ، عادل، مدیریت دانش، 1384، مدیریت و توسعه ، شماره 25.

    *ابطحی ، سید حسین ، صلواتی، عادل، 1390، مدیریت دانش در سازمان ، انشارات پیوند نو ، چاپ سوم.

     *ابیلی، خدایار، 1382، سیستم های توسعه منابع انسانی، تدبیر، شماره 135.

    *اجلی قشلاجوقی، مهدی، صفوی میر محله ، سید رحیم ، موسی خانی ، محمد ،ارائه مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمان در زمینه مدیریت دانش ، ارائه شده در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت، 1386.

    *اردبیلی، یوسف، روشهای ارزشیابی در بخش دولتی و غیر دولتی، 1391،انتشارات بعثت.

    *ادیب ، حسین ، شفیع خانی ، محمد ، نیل به سرآمدی با ابزار مدیریت دانش،1386، ، تدبیر ، شماره 182.

    *اصیلی ، غلامرضا ، قدیریان ، عباسعلی ،مدیریت کارکنان دانش ،1385،   مدیریت و توسعه ، سال هشتم ، شماره 30.

    *اکبری ، منیژه ، طهماسبی آشتیانی ، مجتبی ، مجریان مدیریت دانش در سازمانها،1386، تدبیر، شماره 183.

    *ال روی ، مارک مک ، فایرستون ، ژوزف ،1390، مدیریت دانش جدید ، ترجمه احمد جعفر نژادو خدیجه سفیری ، انتشارات مؤسسه کتاب مهربان نشر ، چاپ چهارم.

    *الوانی ، سید مهدی ، دانایی فرد ، حسن ،1380، گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی ، انتشارات صفا - اشراقی ، چاپ اول.

    *امیران، حیدر، اندازه گیری عملکرد، بایدها و نبایدها،1380،تدبیر، شماره 136.

    *براتی ، هاجر ، عریضی ، حمیر رضا، نوری ، ابوالقاسم ، رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان ، چشم انداز مدیریت ،1388، شماره 33،ص39-25.

    *به آزین ، فرید ، کریمی ، بنیامین ، مرادزاده ، محمد ،10عامل موفقیت مدیرت دانش ،1385 ، تدبیر ، شماره 169.

    *بیات ، آسیه ، مدیریت دانش، ضامن تحقق اهداف عالی سازمان،1384، تازه های اقتصاد، شماره 114.

    *پروساک ، لارنس ، داونپورت ، تامس اچ ، 1379، مدیریت دانش، ترجمه حسین رحمان سرشت ،انتشارات ساپکو، چاپ اول.

    *پور نژدی ، شهریار عبدالله ،ارائه چهارچوب مفهومی برای مدیریت استراتژیک دانش، 1386 ، ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.

    *جشنی، شمس اله، سازمان یادگیرنده یا مدیریت دانش، 1387،تدبیر، شماره 198.

    *جعفری، مصطفی . کلانتر ، سیدکیانوش، مدیریت دانش در سازمان، 1382 ،تدبیر، شماره 142 .

    *چنگ مینگ یو ،1384، نقش و تأثیر رهبران سازمانی در نهادینه سازی مدیریت دانش ، ترجمه لاله جمشیدی  ، نامه آموزش عالی، شماره 18.

    *حافظ نیا ، محمد رضا،1391، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، انتشارات سمت .

    * حسن زاده ، محمد ،موانع زیر ساختی اعمال مدیریت دانش در ایران ، 1386، ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش .

    *حسینی ، سید علی ، سجادی حسینی ، محمد ، شفقت ، کمیل ، بررسی عوامل مؤثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در بخشهای دولتی ، 1386، ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.

    *خاکی، غلام رضا، 1391، روش تحقیق در مدیریت، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، چاپ هشتم .

    *خلیلی عراقی، محمد، مدیریت بر مبنای عملکرد، 1382،تدبیر، شماره 142.

    *رحیمی، غفور، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان،1385 ،تدبیر، شماره 173.

    *رنجبر ، علی اصغر ، رنجبر ، فاطمه ، وطنی ، علی ، اهمیت و اثر بخشی ارزیابی عملکرد مؤثر در دستگاههای دولتی و نقش آن در بهبود مدیریت ، مدیریت و آمار ،1385،  سال پنجم ، شماره 51.

    * زارعی ، عظیم ، مشبکی ، اصغر ، مدیریت دانش با محوریت نوآوری ، 1382، مدیریت و توسعه ،  شماره16.

    *زعفریان ، رضا ، اسماعیل زاده ، مونا ، شاهی ، نساء،ارایه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش درکسب و کارهای کوچک و متوسط، 1387، فصلنامه توسعه کارآفرینی ، سال اول، شماره دوم، ص76.

    *سبحان اللهی ، محمد ، مدیریت بهبود عملکرد با تأکید بر روش  کاربردی برای تشخیص مسائل  و ارائه پیشنهاد بهبود ، 1378، مدیریت و توسعه ، شماره 3.

    * سبحانی ، محمد صادق ، محمدی ، داریوش ، محمدی فاتح ، اصغر ، 1391، مدیریت دانش  رویکردی جامع ، انتشارات پویش ، چاپ سوم.

    *سعادت، اسفندیار، .139، مدیریت منابع انسانی، انتشارات سمت، چاپ چهاردهم 3

    * سلطانی ، ایرج ،مراحل پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد ،1383،  تدبیر ، شماره 145. 

    *سکاران، اوما،1391، روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، چاپ نهم.

    *سید جوادین، سید رضا، مبانی و کاربرد مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، 1390 ،انتشارات نگاه دانش، تهران.

    *شائمی برزکی ، علی ، استراتژی های به کارگیری مدیریت دانش در سازمان ،1384،  ارائه شده در پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن  ، تهران.

    *صمدی، علی، نگاهی نظری بر مقدمه مزیت رقابتی پایدار، 1382،تدبیر شماره 140.

    *طبرسا، غلامرضا، بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی، 1378، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی، تهران.

    *ظهوری ، قاسم ،1378، کاربرد در روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت ، تهران ، انتشارات امیر.

    *عالم تبریز ، اکبر ، محمد رحیمی ، علیرضا ، 1390، مدیریت دانش و برنامه ریزی منابع سازمان ، انتشارات صفار ، چاپ سوم .

    *عباسی ، زهره ،مروری بر مدلهای پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانها ،1386،  ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش .

    *عدلی ،  فریبا ،1390، مدیریت حرکت به فرا سوی دانش ، انتشارات فراشناختی اندیشه ، چاپ سوم.

    *قرانی پور، رضا، ارزیابی شایستگی مدیران شرکت ساپکو به روش بازخورد 360 درجه ای، 1382، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق(ع).

    *قلی زاده آذری، مهرداد، مدیریت دانش: عاملی برای رقابت گرایی و حیات سازمانها،1386، روش، شماره 94.

    *گریفین، مورهد، 1391،رفتار سازمانی، ترجمه الوانی و معمارزاده، انتشارات گلشن.

    *گیلانی نیا، شهرام ،امنیت سیستم های اطلاعاتی از دیدگاه مدیریت دانش،سال پنجم ،1391،ماهنامه مهندسی مدیریت، علمی پژوهشی،شماره 48 ،ص20.

    *متولی حبیبی ، مسلم ، واعظی ، رضا ،نگاهی دانش مدار به مدیریت دانش ،1385،  مدیریت ، شماره 113-114.

    *معدولیت ، فیروزه ، سیستم پشتیبانی تصمیم به منظور اندازه گیری و ارتقای بهره وری منابع انسانی از منظر مدیریت دانش ، 1382، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، دانشگاه مهندسی ،(منتشر نشده).

    *معطر حسینی ، محمد ، طراحی فرآیند مدیریت دانش مشتری در چهارچوب سیستم تحویل به موقع ،1385،  پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، دانشگاه مهندسی ،(منتشر نشده).

    *مقیمی، سید محمد،1391، سازمان مدیریت رویکردی پژوهشی،انتشارات  ترمه، چاپ هفتم.

    *موسی خانی ، محمد ،مهدی ، اجلی قشلاجوقی ، صنوی میر محله ، سید محمد، ارایه ها مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمان ها در زمینه مدیریت دانش،1389،  دوره14، شماره 2،مجله پژوهش های مدیریت در ایران ،صص 33-1.

    *مومنی ،هوشنگ،1390، سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته ،انتشارات ستاره سپهر،چاپ سوم ص283.

    *مهرابی طالقانی، زهرا،نقش مدیریت دانش در کسب مزیت رقابتی ،1386، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاداسلامی رشت.

    *میرزابیگی ، جهانشاه ، انتقال دانش و حفظ مهارت : نیاز پیوسته فرایند جهانی شدن ، 1384،مدیر ساز .

    *ناصری، علیمرادی؛ ابدائی، علی؛ ببلوئی، حجت اله؛ خاصری، علی، انتخاب استراتژیک مدیریت دانش به روش هوشمند، 1384،نشریه مدیریت.

    *نظری راد، زهرا، روزنامه تفاهم، دوشنبه 15/05/1386

    *نوروزیان، میثم، کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی،1384، تدبیر، شماره 156.

    * نوروزیان ، میثم ، کاربرد مدیریت در بخش دولتی ،1384،تدبیر ، شماره 156.

    *هرسی، پل؛ بلانچارد، کنت ایچ؛ مدیریت رفتار سازمانی،1391، ترجمه قاسم کبیری، مرکز انتشارات دانشگاه آزاداسلامی، چاپ دهم.

    * یاریگرروش، حسین، اصول مدیریت دانش، نشریه صنعت لاستیک ایران.

    منابع انگلیسی:

    *Akroush ,M. Al-Mohammad ,S .(2010) ,’the effect of marketing knowledge management on organizational performannce’ ,international  journal  of  emerging  markets, Vol 5  No.1 ,pp:38-77.

    *antonino vaccaro, ronaldo parente ,Francisco m.veloso.(2010),knowledge  management  tolls  ,inter-organizational relationships, innovation and firm performance.elsevier 1076-1089.

    *cader. yoosuf"  knowledge  management  and  knowledge  bused  marketing  jaurnd  of  business  chemistry ", 2007  .vol 40.jussue 2.

    * Carter , Chris , Scarbrough , Harry.(2001).Towards a Second Generation of KM? The People Management Challenge , Education + Training , vol 43 , Number4/5.

    * chen jui - chen  silver  thorne  colin , 2008,"  the  impact  of  locus  of  control on  job  stress  job  performance  and  job satisfaction  in  Taiwan  leadership  &  organization  development",  journal  vol 29  nov pp572-582.

    *chughtai  amir ali buckley finian, 2010." assessing the effects of organizational identification on in-role job performance and learning goal behavior the mediating role of learning goal orientation personnel review". vol 39 no 2 pp 242-258.

    *cgung – jen,  chen jing- wen  huong,  2009,"  strategic  human  resource  practice  and  inrevation  proformance - the  mediation role  of  knowledge  capacity" . Journal of  bisiness  research  62  science  pirect.

    *davenport, t.h.marchard. d 1999." iskmjust good information management financial times mastering  information management supplement financial times London" march 8 th -4-30

    *Jon-alrid,J.et al ,(2001). Mismanagement of Tacit Knowledge: The Importance of Tacit Knowledge, the Danger of Information Technology and What to Do About It, International Journal of Information Management, Vol.21

    *Liebowitz, J . (1999). Developing knowledge metrics for measuring intellectual capital. Journal of intellectual capital . Vol.1 ,no .1

    * Oltra ,V.(2006). Knowledge management effectivness factors: the role of HRM , Journal of Knowledge Management , Vol .9 No4.

    * Sarmento ,A. (2005). Knowledge management: at a cross-way of perspectives and approacges, Information Resources Management Journal , Vol .18 No .1.

    *Shin , His-An ,Chiang ,Yun-Hwa.(2005). Strategy alignment between HRM , KM , and corporate development , International Journal of Manpower . Vol .26No6.

    * Zimmerman, ryan. d , darnold, todd ,2009," the impact of job performance on employee turnover intentions and the voluntary turnover processe  a  meta- analysis and path model personnel review" vol 38 no2 pp 142-158.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و عملکردکارکنان در بانک صادرات استان اردبیل

فصل اول 1-1- بيان مسأله: سازمانها براي هدايت فعاليتهاي خود در مسير نيل به اهداف تعيين شده، به برنامه ريزي مي پردازند در اين مسير همواره ممکن است موانع و محدوديتهائي بروز کند و سيستم سازماني را منح

چکیده: ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مؤثرترین ابزارهای سنجش کارایی و تصمیم­گیری در خصوص زندگی شغلی آنان می­باشد. جذب و آموزش، نگهداری، جابجایی، تشویق و تنبیه، تعدیل نیرو و سایر مسائل مرتبط با کارکنان، همگی در ارتباط با نظام ارزیابی عملکرد است. هدف این تحقیق، ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران می­باشد. نوع پژوهش حاضر از نظر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی (M.A.) گرایش: تربیتی چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. بدین منظور، 32 نفر از دانشجویان رشته پرستاری به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مهارت های مقابله و مدیریت ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی داخلی چکیده صاحب‌نظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی محسوب می‌شود و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد، عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزاینده‌ای مهم است. فشارهای رقابتی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی گرایش: مالی چکیده: امروزه سازمانهای کشور به مانند سایر سازمانهای جهان ناگزیرند تا با دیگر سازمانها چه در داخل و چه در خارج کشور به رقابت بپردازند تا بتوانند در محیط کسب و کار باقی بمانند. از این رو آنها باید بتوانند دست کم در یک زمینه برتر از رقبای خود بوده، به عبارت دیگر آنها چاره ای ندارند جز اینکه نوآور باشند. این ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مجموعه مهندسي عمران سازه هاي هيدروليکي مهرماه 1393  اين مطالعه براي ارزيابي کمي اثرات عمليات آبخيزداري و با هدف ارزيابي کارائي طرحهاي

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مالی چکیده مسأله اصلی تحقیق: ارزیابی عملکرد سازمان‌ها در جهت‌گیری تصمیمات استراتژیک آتی آن‌ها نقش اساسی دارد و به دلیل اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر به آن می‌پردازد. هدف اصلی تحقیق: هدف این تحقیق ارزیابی عملکرد مالی بانک‌‌ها با استفاده از روش‌های غیرپارامتری(تحلیل پوششی داده‌ها) در بانک کشاورزی استان اردبیل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته­ی برنامه ریزی درسی چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهر مرودشت بود به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر مرودشت بوده که با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تسهیم دانش با عملکرد شغلی کارکنان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان به تعداد 700 نفر بود که از این تعداد 241 با استفاده از جدول ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده سیستم ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف سازمانی یکی از ارکان اصلی فرآیند برنامه ریزی به منظور بهبود فعالیت ها می باشد. طراحی و مدیریت نظام سنجش و ارزیابی یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها می باشد. از این رو در این تحقیق به منظور ارزیابی عملکرد از روش تحلیل پوششی داده ها که به عنوان ...

ثبت سفارش