فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات تحقیق. 1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مساله تحقیق : 2
1-3 سوال اصلی: 4
1-4 سوالات فرعی: 5
1-5 هدفهای تحقیق : 5
1-5-2 هدف های فرعی تحقیق. 5
1-6 اهمیت تحقیق. 6
1-7 چارچوب نظری تحقیق : 6
1-8 مدل تحقیق : 10
1-9 قلمرو تحقیق. 10
1-10 روش تحقیق. 11
1-11 جامعه آماری. 11
1-12 روش و ابزار گردآوری اطلاعات. 11
1-13 تعریف عملیاتی و مفهومی واژه ها 12
1-13-1 وجدان کاری. 12
1-13-2 عملکرد شغلی. 12
1-13-3 کارکنان. 12
1-13-4 شرکت ملی نفت ایران. 12
فصل دوم
مبانی نظری و پژوهشی تحقیق. 13
2-1 مقدمه. 14
2-2 وجدان کاری. 14
2-2-1 مبانی نظری وجدان کاری. 14
2-2-2 معنی وجدان در زبان و فرهنگ فارسی. 14
2-2-3 معنی وجدان در زبان و فرهنگ لاتین. 15
2-2-4 وجدان از دید صاحبنظران. 15
2-2-5 معنا و تعریف وجدان کاری. 16
2-2-6 مفاهیم مشابه با وجدان کاری. 18
2-2-6-1 وجدان کاری و انضباط. 18
2-2-6-2 وجدان کاری و روحیه 18
2-2-6-3 وجدان کاری و کارایی. 18
2-2-6-4 وجدان کاری و انگیزش.. 18
2-2-6-5 وجدان کاری و تعهد 19
2-2-7 عوامل موثر بر وجدان کاری : 19
2-2-8 تقویت وجدان کاری. 20
2-2-8-1 ویژگی های انسانی فرد 20
2-2-8-2 ماهیت و نوع شغل. 21
2-2-9 شاخصها، نمایانگرها و معرفهای وجود و یا عدم وجود وجدان کاری. 23
2-2-9-1 شاخصها، نمایانگرها، معرف ها و علایم وجود وجدان کاری. 24
2-2-9-2 شاخصها، نمایانگرها، معرف ها و علایم ضعف وجدان کاری. 24
2-2-10 شاخص های وجدان کاری در این تحقیق. 26
2-2-10-1 شاخصهای بعد زمان. 26
2-2-10-2 شاخص بعد کمیت کار. 26
2-2-10-3 شاخصهای بعد کمیت کار. 26
2-2-10-4 شاخصهای بعد معنوی. 26
2-2-11 آثار و پیامدهای وجدان کاری. 26
2-2-12 وجدان کار در ایران. 30
2-3 عملکرد 31
2-3-1 تفاوت عملکرد با بهره وری. 32
2-3-2 تفاوت عملکرد با اثربخشی. 32
2-3-3 تفاوت عملکرد با کارایی. 32
2-3-4 عوامل تاثیر گذار بر عملکرد 33
2-3-5 تقویت عملکرد: 33
2-3-6 الگوهایی در مورد عملکرد منابع انسانی. 34
2-3-6-1-الگوی هرسی و گلداسمیت.. 34
2-3-6-2-الگوی موری اینسورث و نیول اسمیت.. 34
2-3-6-3-الگوی مدل امتیازات متوازن. 34
2-3-6-4 الگوی لینچ و گراس.. 34
2-3-6-5 الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان. 35
2-3-6-6 مدل اسکوانات و همکاران. 35
2-3-6-7 مدل عملکرد کارکنان آگونیوس.. 36
2-3-6-8 الگوی عملکرد کارکنان استیرز، بیگلی و پورتر. 37
2-4 پیشینه تحقیق. 38
2-4-1 مقدمه 38
فصل سوم
روش تحقیق. 42
3-1 مقدمه. 43
3-2 روش تحقیق. 43
3-2-1 طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف.. 43
3-2-2 طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش.. 43
3-3 فرضیات و مدل پیشنهادی تحقیق. 44
3-4 فرضیه اصلی تحقیق : 45
3-5 فرضیات فرعی تحقیق: 45
3-6 جامعه آماری. 46
3-7 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 46
3-8 روش و ابزار گردآوری اطلاعات. 46
3-9 قلمرو تحقیق. 52
3-10 روش تجزیه و تحلیل داده ها 52
3-11 پایایی و روایی ابزار تحقیق. 52
3-11-1 تعیین پایایی(قابلیت اعتماد) پرسشنامه 52
3-11-2 تعیین روایی (اعتبار) ابزار پرسشنامه 53
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها 54
4-1 مقدمه. 55
4-2 تحلیل توصیفی. 55
4-2-1 متغییر جنسیت.. 55
4-2-2 متغییر تاهل. 56
4-2-3 متغیر طبقه سنی. 58
4-2-4 متغیر سطح تحصیلات.. 59
4-2-5 متغیر سابقه کاری. 60
4-2-6 آمار توصیفی عملکرد: 61
4-2-7 آمار توصیفی وجدان کاری. 62
4-3 آمار استنباطی. 62
4-3-1 فرضیه فرعی اول: 64
4-3-2 فرضیه فرعی دوم 66
4-3-3 فرضیه فرعی سوم 69
4-3-4 فرضیه فرعی چهارم 72
4-3-5 فرضیه فرعی پنجم 75
4-3-6 فرضیه فرعی ششم 77
4-3-7 فرضیه فرعی هفتم 80
4-3-8 فرضیه فرعی هشتم 81
4-3-9 فرضیه اصلی. 82
فصل پنجم
نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد 83
5-1 مقدمه. 84
5-2 بحث و ونتیجه گیری از فرضیات تحقیق. 84
5-2-1 فرضیه اصلی. 84
5-2-2 فرضیه های فرعی. 85
5-3 سایر نتایج. 88
5-4 ارائه پیشنهادات. 88
5-4-1 پیشنهادات برای سازمان مربوطه 88
5-4-2 پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 89
5-5 محدودیت های تحقیق. 89
5-5-1 محدودیت های علمی و متدولوژیک... 89
منابع و مآخذ: 91
منابع فارسی: 92
منابع انگلیسی: 95
Abstract.. 97
منبع:
منابع فارسی:
ابطحی، سید حسین"الگوی تصمیم گیری بر مبنای اخلاقیات" تهران، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 36، 1376
اردکانی ثابت، شهره "بررسی رابطه هوش عاطفی و عملکرد کارکنان بانک ملت"-استاد راهنما دکتر طالقانی(1389)
اژهای جواد، خداپناهی محمدکریم، فتحی آشتیانی علی، ثابتی آزاد، قنبری سعید، سید موسوی پریسا سادات (1388)؛ تعامل بین شخصیت و سبکهای فراانگیزشی در عملکرد شغلی، مجله علوم رفتاری، دوره 3، شماره 4:310-301
اسپکتور پل (1387) روانشناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه شهناز محمدی، تهران: ارسباران.
استیفن پی رابینز، مبانی رفتار سازمانی، جلد 1، 2 و 3، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسیان. دفتر پژوهشهای فرهنگی
اسینورت، موری، (1375)، "مدیریت و کارآمدی"، ترجمه غلامرضا خاکی، موسسه کار و تامین اجتماعی.
امین،فخرالسادات، روشهای آماری در تعلیم وتربیت، تهران، امیرکبیر 1368.
ایراندوست، محمد حسین، سبک های مختلف مدیریت و نقش آن در وجدان کاری و انضباط اجتماعی، مجموعه مقالات اولین اجلاس راه های حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، دانشگاه آزاد 1375.
آذر، عادل و مومنی ،" تشریح مسایل آمار و کاربرد آن در مدیریت"، تهران انتشارات بازتاب،1380
بخشی، علی اکبر " خودشناسی درون مایه وجدان کاری" معرفت، شماره 17، 1375.
براتی احمد آبادی هاجر(1387) رابطه بین متغیرهای پیشایند (عدالت سازمانی و جو سازمانی) و وجدان کاری با عملکرد شغلی در کارکنان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
جعفری، محمد تقی " وجدان کار در نهج البلاغه" مجله تدبیر، آبان ماه 1386
چابکی، ام البنین، آیا وجدان کاری در کشور ما ضعیف است، مجله کارمند شماره 11.
حجازی یوسف، ایروانی محمود (1381) رابطه میان ویژگی های شخصیتی و عملکرد شغلی؛ مجله روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 3،ص 189-171
خاکی، غلامرضا " روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی" انتشارات بازتاب،چاپ اول،1382
خاکی، غلامرضا " مدیریت بهره وری " انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ سوم، 1382
خاکی، غلامرضا "آشنایی با مدیریت بهره وری" تهران، انتشارات سایه نما، چاپ اول، 1376
خاکی، غلامرضا "نگاهی بر اخلاق کار، مدیریت، انجمن مدیران ایران، 1374
خاکی، غلامرضا، تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، 1378
دولان شیمول آل، رندان اس، شولر اف، طوسی محمد علی، صائبی محمد (1380)؛ مترجمان مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی. چاپ دوم، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
ذاکرفرد منیره (1388)؛ تأثیر آموزش مهارت های ادراکی سرپرستان شیفت بر افزایش رضایت و عملکرد شغلی زیر دستان آنان در شرکت فولاد مبارکه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
رحمانی، عباسعلی، تحلیل جامعه شناختی وجدان کار در سازمان دولتی با تاکید بر جهاد سازندگی
رشیدپور، ماندانا "بررسی رابطه تعهد سازمانی با تمایل به ماندن و عملکرد شغلی کارکنان حرفه ای در سازمان حسابرسی" استاد راهنما دکتر منوریان-80
روزنامه همشهری، دوشنبه 11 مهر 84، سال سیزدهم، شماره 3815، صفحه 10)
زارعی متین حسن، جندقی غلام رضا، توره ناصر (1385) شناخت عوامل شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد. مجله ی فرهنگ مدیریت، شماره 12: 63-31
زهرانوری، عباس،"تقویت وجدان کاری و نقش آن در افزایش تولید ملی" مدیریت شماره 33 دی ماه 77
سلسله، " نظارت بر عملکرد مدیران" دومین همایش ملی مدیریت عملکرد سال 91.
سلطانی، ایرج (1377)؛ وجدان کار عامل پویایی نظام اداری کشور، مجله کار و جامعه، شماره 24: 13-7
سلطانی، ایرج" نقش توسعه منابع انسانی در ارتقای بهره وری سازمانها" مجله مدیریت دولتی، شماره 39، 1377.
سلیمی دانشگر(1378)” فرهنگ سازمانی و رابطه آن با وجدان کاری مدیران و کارکنان دانشکده مدیریت دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران”. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، استاد راهنما دکتر علاقه بند
شاه نظری، علی (1387)، بررسی وجدان کاری نیروی انسانی بعنوان یکی از منابع مزیت رقابتی سازمانها، دومین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی، تهران، بنیاد توانمند سازی منابع انسانی ایران، قابل دسترسی در:
http://www.civilica.com/Paper-HUMANEMPOWERMENT02-HUMANEMPOWERMENT02_015.html
صنوبری، فرهاد"بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان شاغل در فروشگاه های زنجیره ای رفاه" تهران، 1379
طالب رجبی، سارا، "بررسی نقش نظام ارزشیابی کارکنان بر عملکرد نیروی انسانی بانک ملت" استاد راهنما دکتر خدابخش داشگرزاده، (1385).
علیزاده، اکبر (1375) بررسی عوامل مؤثر بر انگیختن وجدان کاری از نظر مدیران و کارکنان ادارات و نهاد های دولتی استان کهکیلویه و بویر احمد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
فدایی، اسماعیل، مفاهیم نظری و راهکارهای وجدان کاری، مجموعه مقالات اولین اجلاس راههای حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، دانشگاه آزاد 75
کوچک مختاربند، علی اکبر، "بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان شوشتر" استاد راهنما دکتر سرمد،84.
لیاقتدار محمد جواد، بختیار نصرآبادی حسنعلی ، سمیعی فاطمه، هاشمی بی بی وجیهه (1390)؛ بررسی میزان تاثیر و نقش عوامل مؤثر بر وجدان کاری. مجله جامعه شناسی کاربردی، شماره 41 (1)، 40-27
ماهنامه علمی، فرهنگی ائمه جمعه شماره 71
مشبکی اصغر (1376)؛ نگاهی تازه به مفهوم وجدان ایمانی (کاری) در ارتقای سطح بهره وری سازمان. مجله اقتصاد و مدیریت. شماره 32: 143-132
مشبکی، اصغر " رابطه تعهد و وجدان کاری با تحول اداری" پژوهش نامه، شماره 5، 1376.
مشبکی، اصغر، "نقش وجدان کاری بر بهره وری و فقرزدایی" مجموعه مقالات دومین اجلاس وجدان کاری، دانشگاه آزاد اسلامی 77
مفاهیم بهره وری، ترجمه و تنظیم معاونت اقتصادی و برنامه ریزی، 1374.
میچل، ترنس آر (1977)- مردم در سازمان ها- ترجمه حسین شکر شکن (1373)، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول
میرسپاسی، ناصر " مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار" تهران، انتشارات میر، 1383.
هاشمی محمدآباد بی بی وجیهه (1386) بررسی عوامل مؤثر بر انضباط کار از نظر دانشجویان دانشگاه های دولتی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
هدایی، هدیه، "بررسی پاره ای از عوامل موثر بر وجدان کاری و انضباط کاری از دیدگاه کارکنان منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران" استاد راهنما دکتر عسگریان 83-84.
هرسی، بلاچارد، کنت، "مدیریت رفتارسازمانی، دکتر علی علاقه بند(مترجم) تهران، انتشارات امیرکبیر،83.
منابع انگلیسی:
Alen, A(1984), Management Review, New York.
Altred,Kenyon.” An Ethics Model For Managers”. Business Ethics. Vol7. October 1998 p.p.220-225
Anderew, D(1988),management and performance, U.S.A
Bar-on,R and Mouton, J.s.(1949). The Managerial Grid. Houston.Galflublication.
Borman WC, Ilgen DR, Klimoski RJ. (2003). Industrial and organizational psychology; Handbook of psychology. John Wiley & Sons Inc. Hoboken, New Jersey.
Brown CH, Curran R G, Smith ML.(2003). The Role of Emotional Intelligence in the Career Commitment and Desion-Making Process. Journal of Career Assessment,11(4),379-393.
Chan D, Schmitt N. (2002). Situational judgment and job performance. Human Performance, 15: 233-254
Courtis, W & Etall (2004), Management and organizational.
Curtis,Mannig “Ethics at Work” (vista systems, 1988) p.q Barrick MR, Mount MK. (1991).The big five personality dimensions and job performance: A meta-analysis. Personal Psychol.; 44:1-26.
Deluga RJ, Masson S. (2000). Relationship of resident assistant conscientiousness, extraversion, and positive affect with related performance. Journal of Research in Psychology, 34: 225-440. (Deluga, 2000)
Gary.D, 1997, “Human Resource Management”, P: 108,109
Grimaldi, Jennifer, “Ethial Business Around The World”. Business Ethics, vol7. 1998 p.p 245-249
Kierstead.J. (1998). Personality & Job Performance, A Research Over View. Police research and communication branch public service commission of Canada.
Lepine JA, Colquitt JA , Erez A .(2002). The nature of organizational citizenship behavior: The critical review and meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87:52-65
Lyman Porter, Gregory Bigley &Richard Steers “Motivation and Leadership at Work, 7th edition” (2003)
Motowidlo SJ, Borman WC, Schmit MJ. (1997). A Theory of individual differences in task and contectual performance. Hum Perform. V.10, P.71-83
O’Connor, MC , Paunonen, SV. (2007). Big Five personality predictors of postsecondaryacademic performance. Personality and Individual Differences, 43: 971-990. (O’Connor & Paunonen, 2007).
Porter. L.W, Strees R.M, Mowday, R.T & Boulian, p.v. “ Journal of Applied Psychology, 1974, vol. 59, pp.603-609.
Robbins.p.Stephen (1984). Organizational Behavior. U.S.A : Prentice Hall. International.Inc
Robbins.p.Stephen(1981).Organizational Theory. Englwood Cliffs, New Jersey Prentice Hall:334
Salgado. F. Jesus (1997). The big five model of personality and job performance in the European community; journal of applied psychology; vol85; n1.
Shuler R, Jackson SHR. (2001). Issues and activities in mergers and acquisitions. Euro Manag J.; 239-53.
Tahir Suliman AM. (2006). Links between justice, satisfaction and performance in the workplace. Journal of Management Development, 25: 294-311.
Tett RP, Burnett DD. (2003) A personality trait-based interactions model of job performance. J Appl Psychol.; 88(3):500–17.
Tett RP, Jackson DN, Rothstein M.(1991). Personality measures as predictors of job performance: A meta analytic review. Personnel Psychol, 44:703-42
Wright. Patrick et al (1995); cognitive ability as a moderator the relationship between personality and job performance, journal of management; vol. 21; n6