فهرست:
مطالب
فصل اول کلیات... 2
1-1 مقدمه : 3
1-2 بیان مسئله : 4
1-3 ابعاد و محدوده مسئله. 5
1-4 اهمیت-ضرورت و نتایج احتمالی تحقیق.. 6
1-5 پیشینه تحقیق.. 7
1-6 اهداف تحقیق: 8
1-7 فرضیات تحقیق.. 8
1-8 روش تحقیق.. 9
1-9 قلمرو زمانی مکانی موضوعی تحقیق.. 9
1-10 جامعه آماری.. 10
1-11روش نمونه گیری.. 10
1-12 روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات... 10
1-13 تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح.. 11
1-13-1 کارت امتیازی متوازن : 11
1-13-2 بازده سهام. 11
1-13-3 سود هر سهم ( EPS) 12
1-13-4 ارزش شرکت : 12
1-13-5 ریسک سیستماتیک : 12
فصل دوم ادبیات... 13
بخش اول : کارت امتیازی متوازن.. 14
2-1 مقدمه. 14
2-2 ارزیابی عملکرد و روشهای سنتی.. 14
2-3 ارزیابی عملکرد و روشهای نوین.. 17
2-3-1 مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ( EFQM) 17
2-3-2 مدل کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد ( SCR&PI) 18
2-3-3 مدل برتری سازمانی ( CED) 19
2-3-4 مدیریت ارزش کسب شده 20
2-3-5 ارزیابی عملکرد به روش کارت امتیازی متوازن (BSC) 21
2-3-5-1 ارزیابی متوازن نسل اول.. 25
الف - منظر مشتری : مشتریان ما را چگونه می بینند ؟ 27
ب- منظر فرآیند های داخلی کسب و کار: ما باید در چه چیزی مهارت کسب کنیم ؟ 31
ج - منظر رشد و یادگیری: آیا می توانیم به بهبود و ایجاد ارزش ادامه دهیم ؟ 35
د- منظر مالی : در نظر سهامداران چگونه به نظر می رسیم ؟ 37
2-3-5-2 ارزیابی متوازن نسل دوم. 39
2-3-5-3 ارزیابی متوازن نسل سوم. 40
2-3-5-4 گذر از نسل سوم روش کارت امتیازی متوازن به نسل چهارم. 45
بخش دوم : عملکرد مالی.. 48
2-4 مقدمه : 48
2-5 بازار سرمایه ایران : 48
2-6 شاخص های مالی کارت امتیازی متوازن.. 49
2-7 نسبت های مالی.. 53
2-7-1 نسبتهای کارایی ( فعالیت ) 53
2-7-2 نسبت های اهرمی.. 54
2-7-3 نسبت های نقدینگی.. 54
2-8 بازده سهام : 54
2-9 تفاوت نرخ : 55
2-10 سود نقدی ناخالص هر سهم : 55
2-11 مزایای حق تقدم : 56
2-12 مزایای سهام جایزه : 56
2-13 ریسک.... 58
2-13-1 منابع ریسک... 58
2-13-2 انواع ریسک : 60
2-13-3 بتا: 62
2-14 مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای: 63
2-14 مروری بر تحقیقات پیشین.. 64
فصل سوم روش تحقیق.. 70
3-2 روش تحقیق.. 71
3-2-1 جهت گیری تحقیق.. 71
3-2-4 استراتژی تحقیق.. 72
3-2-5 اهداف تحقیق.. 73
3-2-5-1 مطالعه اکتشافی.. 73
3-2-5-2 مطالعه توصیفی.. 74
3-2-6 جامعه و نمونه آماری.. 74
3-2-7 افق زمانی.. 76
3-2-8 شیوه های گردآوری داده ها 76
3-2-8-1 مصاحبه. 76
3-2-8-2 بررسی و مطالعات گسترده کتابخانه ای و جستجو در اینترنت... 77
3-2-8-3 پرسشنامه. 78
3-2-9 سنجش روایی و پایایی پرسشنامه. 80
3-2-9-1 تعیین پایایی ( قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 80
3-2-9-2 تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه. 82
3-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها 82
3-5 روش اجرایی تحقیق.. 87
فصل چهارم. 89
4-1 مقدمه. 90
4-2 بخش اول : بورس اوراق بهادار 90
4-2-2 بورس اوراق بهادار 91
4-3 بخش دوم : آمار توصیفی.. 94
4-3-1- خصوصیات جمعیت شناختی.. 95
4-3-2- توصیف سوال تخصصی پرسشنامه. 97
4-3-3 نمرات کارت امتیازی متوازن شرکت ها 97
4-4 بخش سوم : آمار استنباطی.. 98
4-4-1 فرضیه فرعی اول.. 98
4-4-2 فرضیه فرعی دوم. 100
4-4-3 فرضیه فرعی سوم. 101
4-4-4 فرضیه فرعی چهارم. 103
4-4-5 فرضیه فرعی پنجم. 104
4-4-6- تأثیر کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی شرکت ها 106
4-4-7 یافته های فرعی تحقیق.. 107
فصل پنجم.. 115
5-1 مقدمه. 116
5-2 مروری بر نتایج بدست آمده از تحقیق.. 116
5-2-1 نتیجه گیری فرضیه فرعی اول.. 116
5-2-2 نتیجه گیری فرضیه فرعی دوم. 117
5-2-3 نتیجه گیری فرضیه فرعی سوم. 117
5-2-4 نتیجه گیری فرضیه فرعی چهارم. 118
5-2-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی پنجم. 118
5-2-6 نتایج اصلی و بحث... 118
5-3 نتایج فرعی حاصل از تحقیق.. 121
5-4 پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی.. 123
5-5 محدودیت های تحقیق.. 123
5-6 پیشنهادات... 124
منابع.. 126
پیوست... 131
منبع:
منابع فارسی :
اکبری, فضل اله. (1384). تجزیه و تحلیل صورتهای مالی: انتشارات سازمان حسابرسی، چاپ هشتم
الهیاری ابهری, حمید. (1386). بررسی کاربرد تکنیک ارزیابی متوازن در سنجش عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه شیراز, شیراز
ایران نژاد پاریزی, مهدی (1378). روش های تحقیق در علوم اجتماعی : تهران نشر میدان
آذر, عادل. و مؤمنی, منصور. (1380). آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد دوم ). تهران انتشارات سمت.
آرنیون, پل. (1386). ارزیابی متوازن گام به گام (ترجمه: پ. بخیاری,.): انتشارات مدیریت صنعتی
تهران, مرکزآموزش بورس اوراق بهادار. (1389). www.irbourse.com.
تهران ، شرکت مهندسی مشاور پینکو .(1389). www.penco.ir.
جونز, چارزپی. (1387). مدیریت سرمایه گذاری (ترجمه: ر. تهرانی و ع. نوربخش,. ): تهران نگاه دانش
جهانخانی, علی. و سهرابی, جمشید. (1388). نقش ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده در افزایش ثروت سهامداران فصلنامه بورس اوراق بهادار شماره 5, 135صفحه
حافظ نیا, محمدرضا. (1385). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی : انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
حسن, دانایی فرد, الوانی, مهدی. و آذر, عادل. (1383). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت : رویکردی جامع ، تهران انتشارات صفار-اشراقی.
حسینی, سیدمحمود. (1384). تبیین خصوصی سازی شرکتهای آتیه دماوند و استراتژی های پیشنهادی ، تهران: انتشارات غزلباران
خاکی, غلامرضا. (1378). روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی ، تهران انتشارات بازتاب.
خاکی, غلامرضا. (1382). روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی ، تهران انتشارات بازتاب.
داریانی, محمدعلی. و رفیعزاده, علاءالدین. (1386). مدیریت عملکرد در دولتها. ؛ارائه شده در سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد
راس, استفان, وسترفیلد, رندلف. و جردن, بردفورد. (1387). مدیریت مالی نوین (ترجمه. ع. جهانخانی و م. شوری, جلد. 2). تهران سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
راعی, رضا. و تلنگی, احمد. (1387). مدیریت سرمایه گذاری پیشترفته ، تهران،انتشارات سمت
رضایی, م. (1388). بررسی تاثیر پیاده سازی ارزیابی متوازن بر عملکرد مالی بنگاه ،(پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید بهشتی تهران
رنگریز, حسن. و عظیمی, نازگل. (1387). منابع انسانی در هزاره سوم (چاپ دوم). تهران انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سرخوش, ر., مدیریت ارتباط با بیمار : کاربرد استراتژی الکترونیکی و کارت امتیازی متوازن در بخش درمان (مطالعه موردی بیمارستان میلاد تهران )؛(پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده مدیریت 1385, دانشگاه تهران تهران p. 323.
سرمد, زهره, بازرگان, عباس. و حجازی, الهه. (1380). روشهای تحقیق در علوم رفتاری ،تهران انتشارات آگاه
سکاران, اوما. (1380). روشهای تحقیق در مدیریت (ترجمه, م. صائبی و م. شیرازی).: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
ظریف.فرد, احمد. و قائمی, محمدحسین. (1382). آزمون تجربی مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای در بورس اوراق بهادار تهران؛ مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز پیاپی 38
عالم تبریز , اکبر. و تبریزی, بابک. (1389). تئوری احتمالات و آمار کاربردی (تحلیل آماری ) . تهران انتشارات صفار-اشراقی
عالم تبریز , ا. و ,محمدرحیمی, ع. (1388). رویکرد های مدیریت تولید و عملیات در ارزیابی و بهبود فرآیند های کسب و کار ،تهران،انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
کاپلان, رابرت. و نورتون, دیوید. (1383 ). سازمان استراتژی محور (ترجمه ،پ. بختیاری): انتشارات مدیریت صنعتی
کاپلان, رابرت. و نورتون, دیوید. (1386). تبدیل استراتژی از حرف تا عمل ؛کارت امتیازی متوازن (ترجمه.ر. ملماسی و ج. سیفی,). تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
کاپلان, رابرت. و نورتون, دیوید. (1388). دستاورد اجرا : متصل کردن استراتژی به عملیات برای دستیابی به مزیت رقابتی (ترجمه. م. عاطفی,). تهران،انتشارات موسسه مدیریت استراتژیک
کشاورزی, علی حسین. (1386). موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمانها. ،اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش
کمالی شهری, اعظم السادات. (1384). امکان سنجی اجرای اریابی متوازن در شرکت های لوازم خانگی بورس اوراق بهادار تهران ، (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه الزهرا, تهران
گرانولو،نیلس- سگوستراند، آنا (1947) ، کارت امتیازی متوازن ، (ترجمه ع، علی سلیمانی) ، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران ، 1384 تهران
محمدخانلو, ناصر. (1386). ارزیابی اثر بخشی ابزار های تحلیل فنی در تجزیه و تحلیل بازدهی اوراق بهادار موجود در بورس تهران ،( پایان نامه کارشناسی ارشد)، تهران.
وکیلیان, مهدی , ودیعی , محمد حسین. و حسینی معصوم, محمد رضا (1389). بررسی رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی و سود باقیمانده ، در پیش بینی سود هر سهم سال آتی تحقیقات مالی، دانشگاه تهران
English References
Banker, R, Porter, G. & Srinivasan, D. (2000). An empirical investigation of an incentive paln that include nonfinancial performance measures: The Accounting Research.
Cravens, karen, Piercy, Nigel. & Cravens, David. (2000). Assessing the performance of strategic alliances: Matching Metrics to strategies. European Management Journal, 18(5), 529-541.
Davis, S. & Alberight, T. (2004). An investigation of the effect of Balance scorecard impelementation on financial performance: Management Accounting Research.
Fredrike, N. & Magnus, K. (2002). Resent advances in performance management : the Nordic case: European management journal.
Gordon, J Alexander. & Clark, Francis J. (1986). Portfolio Analysis: Prentice-Hall.
Harrington, Diana R. (1987). Modern portfolio Theory,the capital asset pricing Theory and arbitrage pricing Theory:AUser's Guide: Prentice-Hall.
Hoque, Z. & James, W. (2000). Linking balanced scorecard measures to size and market factors:Impact on organizational performance. Management Accounting Research.
Ittner, C, Larcker, D. & Randall, T. (2003). Performance implications of strategic performance measurement in financial services Firms. Accounting Organizations and society.
Kanji, G.K. (2001). An intergrated Approach of Organizational Excellence. www.Gopal-kanji.com.
Kaplan, R. & Norton, D.P. (1992). The Balanced Scorecard-measures that drive performance: Harvard Business Review.
Kaplan, R. & Norton, D.P. (1996a). Translation strategy into action-the Balance Scorecard. Boston: Harvard Business Press.
Kaplan, R. & Norton, D.P. (1996b). Using the Balanced Scorecard as a strategy management system: Harvard Business Review.
Malina, M. & Selto, F. (2001). Communicating and controlling straregy: an empirical study of the effectiveness of Balanced scorecard. Management Accounting Research.
Neely, A.D. (1999). The performance measuremet revolution: why now and what next? International Journal of Operations and Production Management, 19(2), 205-228.
Rigby, D.K. (2001). Managemet Tools :Gelobal Results ,Brains and company.
Wong-on-Wing, B, Lan, Guo, Wei, Li. & Dan, Yang. (2007). Reduing conflict in balanced scorecard evaluations: Accounting Organization and Society.