فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده:......................................................................................................................... د
فصل اول........................................................................................................................ 1
1-1- مقدمه..................................................................................................................... 1
1-2- بیان مسئله................................................................................................................ 2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................... 4
1-4- اهداف تحقیق........................................................................................................... 5
1-4-1- اهداف کلی......................................................................................................... 5
1-4-2- اهداف جزئی........................................................................................................ 5
1-5- فرضیههای تحقیق:....................................................................................................... 6
1-5-1- فرضیه اصلی تحقیق.................................................................................................. 6
1-5-2- فرضیههای فرعی تحقیق............................................................................................. 6
1-6- سوالهای تحقیق........................................................................................................ 7
1-7- قلمرو تحقیق............................................................................................................. 7
1-8- روش تحقیق............................................................................................................ 8
1-9- کاربرد نتایج تحقیق.................................................................................................... 9
1-10- متغیرهای تحقیق...................................................................................................... 9
1-11- تعریف متغیرها....................................................................................................... 10
1-11-1 تعریف مفهومی متغیرها........................................................................................... 10
1-11-2- تعریف عملیاتی متغیرها......................................................................................... 12
فصل دوم..................................................................................................................... 14
2-1- مقدمه.................................................................................................................. 14
2-2- شرکتهای کوچک و متوسط:...................................................................................... 16
2-2-1- مفهوم شرکتهای کوچک و متوسط............................................................................ 16
2-2-2- چالشهای شرکت های کوچک و متوسط...................................................................... 18
2-2-3- جایگاه شرکتهای کوچک و متوسط........................................................................... 20
2-3-کارآفرینی............................................................................................................. 23
2-3-1- تاریخچه کارآفرینی............................................................................................... 23
2-3-2- مفهوم کارآفرینی................................................................................................. 24
2-4- کارآفرینی سازمانی................................................................................................. 26
2-4-1- تعاریف کارآفرینی سازمانی..................................................................................... 26
2-4-2-کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط.......................................................... 30
2-4-3- مزایای کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط................................................. 31
2-4-4- مدلهای کارآفرینی سازمانی..................................................................................... 33
2-4- 4-1- مدل کوراتکو و همکارنش................................................................................... 33
2-4-4- 2- مدل کوین و سلوین........................................................................................... 34
2-4-4- 3- مدل وینکر و همکاران........................................................................................ 35
2-4-4- 4- مدل لامکین و دس........................................................................................... 36
2-4-4- 5- مدل کوین و میلز.............................................................................................. 36
2-4-4-6- مدل کارآفرینی سازمانی شاکر زهرا (مدل تحقیق)........................................................... 36
2-4-4-6-1- نوآوری.................................................................................................... 37
2-4-4-6-2-تجدید استراتژیک.......................................................................................... 40
2-4-4-6-3-توسعه کسب و کار......................................................................................... 42
2-5- تفاوتهای سازمان های کوچک و بزرگ......................................................................... 44
2-6- بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط........................................................................... 48
2-6-1-آمیخته بازاریابی................................................................................................... 54
2-6-2- تاریخچه آمیخته بازاریابی......................................................................................... 56
2-6-3- تعاریف آمیخته بازاریابی کارآفرینانه............................................................................ 59
2-6-3-1- ترفیع........................................................................................................... 60
2-6-3-2- قیمت........................................................................................................... 63
2-6-3-3- شخص......................................................................................................... 65
2-6-3-4- توزیع(مکان)................................................................................................... 67
2-6-3-5- محصول........................................................................................................ 68
2-6-4- آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در عمل............................................................................ 70
2-7- پیشنه تحقیق........................................................................................................... 72
2-7-1- پیشینه داخلی...................................................................................................... 72
2-7-2-پیشینه خارجی...................................................................................................... 74
2-8- نتیجه گیری و ارائه مدل مفهومی تحقیق............................................................................ 76
فصل سوم..................................................................................................................... 78
3-1- مقدمه.................................................................................................................. 78
3-2- روش تحقیق.......................................................................................................... 78
3-3- فرایند تحقیق........................................................................................................... 81
3-3-1- جامعه آماری...................................................................................................... 81
3-3-2- نمونه گیری........................................................................................................ 81
3-4- روش جمع آوری اطلاعات......................................................................................... 83
3-4-1- روش تهیه پرسشنامه............................................................................................... 83
3-4-2- تحلیل پرسشنامه................................................................................................... 89
3-4-3- پایایی............................................................................................................. 90
3-4- 4- روایی............................................................................................................. 91
3-5- آزمونهای مورد استفاده............................................................................................. 92
3-5-1- آزمون میانگین یک جامعه........................................................................................ 92
3-5-2- آزمون همبستگی.................................................................................................. 92
3-5-3- آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف............................................................................... 92
3-5-4- آزمون فریدمن.................................................................................................... 93
3-5-5- آزمون مقایسه میانگین دو جامعه................................................................................. 93
خلاص فصل................................................................................................................. 94
فصل چهارم.................................................................................................................. 95
4-1- مقدمه................................................................................................................. 95
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................... 95
4-2-1- تحلیلهای توصیفی................................................................................................ 96
4-2-1-1- سن صاحبان کسب و کار..................................................................................... 96
4-2-1-2- سابقه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط.................................................................... 99
4-2-1-3- حیطه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط.................................................................. 102
4-2-2- فراوانی پاسخ دهندگان......................................................................................... 103
4-2-2-1- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد کارآفرینی سازمانی....................................... 103
4-2-2-1- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه............................. 104
4-2-3- تجزیه و تحلیل استنباطی........................................................................................ 105
4-2-3-1- بررسی فرض نرمال بودن دادهها............................................................................ 106
4-2-4- آزمون فرضیهها.................................................................................................. 107
4-2-4-1- آزمون فرضیه اصلی.......................................................................................... 107
4-2-4-2- آزمون فرضیه اول............................................................................................ 108
4-2-4-3- آزمون فرضیه دوم........................................................................................... 110
4-2-4-4- آزمون فرضیه سوم........................................................................................... 111
4-2-4-5- آزمون فرضیه چهارم........................................................................................ 112
4-2-4-6- آزمون فرضیه پنجم.......................................................................................... 113
4-2-5- سوالات تحقیق.................................................................................................. 114
4-2-5-1- سوال اول تحقیق............................................................................................ 114
4-2-5-2- سوال دوم تحقیق............................................................................................ 115
4-2-5-3- سوال سوم تحقیق............................................................................................ 116
4-2-5-4- سوال چهارم تحقیق.......................................................................................... 120
4-2-6- یافته های جانبی تحقیق........................................................................................ 120
4-2-6-1- رتبهبندی فرضیات براساس میزان رابطه..................................................................... 120
4-2-6-2- بررسی تفاوت صاحبان کسب و کار....................................................................... 121
4-2-6-3- بررسی شرکتهای کوچک و متوسط بر اساس سابقه فعالیت............................................. 123
4-2-6-4- بررسی یکپارچگی اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه................................................... 125
4-2-6-5- رابطه عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با ابعاد کارآفرینی سازمانی.................................... 125
خلاصه فصل چهارم........................................................................................................ 127
فصل پنجم......................................................................................... 128
5-1- مقدمه................................................................................................................ 128
5-2- نتایج حاصل از فرضیهها............................................................................................ 129
5-2-1- نتایج حاصل از فرضیه اصلی.................................................................................... 129
5-2-2- نتایج حاصل از فرضیه اول...................................................................................... 129
5-2-3- نتایج حاصل از فرضیه دوم..................................................................................... 130
5-2-4- نتایج حاصل از فرضیه سوم..................................................................................... 130
5-2- 5- نتایج حاصل از فرضیه چهارم.................................................................................. 131
5-2- 6- نتایج حاصل از فرضیه پنجم.................................................................................... 132
5-3- نتایج حاصل از سوالات تحقیق..................................................................................... 133
5-3-1- نتایج حاصل از سوال اول و دوم تحقیق........................................................................ 133
5-3-1- نتایج حاصل از سوال سوم و چهارم تحقیق.................................................................... 134
5-4- نتایج جانبی تحقیق.................................................................................................. 134
5-5- نتجه گیری کلی..................................................................................................... 135
5-6-کاربردها و پیشنهادها............................................................................................... 136
5-6-1- پیشنهاد به صاحبان کسب و کارها.............................................................................. 136
5-6-2- پیشنهاد به مدیران کسب و کار................................................................................. 137
5-6-3- پیشنهادات به محققین آینده..................................................................................... 138
5-7- محدودیت های تحقیق............................................................................................. 139
رفرنس...................................................................................................................... 141
ضمایم....................................................................................................................... 153
منبع:
آذر، ع، مومنی، م، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، جلد دوم، چاپ پنجم، انتشارات سمت، 1381.
ابراهیم پور، ح، نجاری، ر، مبانی فلسفی مطالعات سازمانی در چهار پارادایم، فصلنامه حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی، سال 13، شماره 53، صص، 9-33، 1386.
احمدی، پ، صفریکهره، م، اعظمی، ا، بررسی نقش کسب و کارهای کوچک و متوسط بر توسعه اقتصادی با تأکید بر رویکرد استراتژیک، چالشها و راهکارها، اولین کنفرانس مدیریت اجرایی، تهران، 1387.
الوانی، م، رودگرنژاد، ف، مدل توسعه کارآفرینی در سازمان های کوچک و متوسط، فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، سال 4. شماره 37، صص، 73-87.، 1389.
الوانی، م، مدیریت عمومی، تهران، انتشارات نی، چاپ بیست و پنجم. 1384.
افجه، ع، ا، سجادینایینی، ع، بررسی و اولویت بندی انواع حمایت های دولتی از بنگاه های کوچک و متوسط(با تاکید بر دفاتر خدمات گردشگری شهر تهران)، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 13، صص. 85- 111، 1389.
انصاری، م، ت، سلمانی زاده، ع، نوآوری در سازمانها بر مبنای کارآفرینی سازمانی، فصلنامه راهبرد یاس، شماره 18، صص، 166-186، 1388.
اخوان صراف، ا، ص، کاربرد شبکه سازی در بازاریابی بنگاه های کوچک و متوسط، ماهنامه تدبیر، شماره 180، صص، 45-48- 1386.
بافنده زنده، ع، ر، نوروزی، د، عالی، ص، بررسی مشکلات مدیران صنایع کوچک و متوسط(SMEهای) استان آذربایجان شرقی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سسندج، سال پنجم، شماره 13، صص، 41- 54، 1389.
تقی زاده، ه، تاری، غ، موسوی، ر، سنجش میزان کارآفرینی سازمانی- مطالعه موردی، فصلنامه علوم مدیریت، سال اول، شماره 3، صص 155-180، 1386.
حسنقلیپور، ط، آقازاده، ه، برنامه ریزی استراتژیک برای موسسات کوچک و متوسط، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 35، صفحات 65-100، 1384.
حاجی زاده، پ، سلامی، ر، به کارگیری سناریوی نوآوری انقلابی در بنگاههای کوچک و متوسط، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، شماره 19، صص. 2- 12، 1388.
حق شناس، ا، جمشیدیان، م، شائمی، ع، شاهین، آ، یزدان شناس، م، الگوی کارآفرینی سازمانی در بخش دولتی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 8، صص، 31-73، 1386.
خنیفر، ح، وکیلی، ف، رابطهی بین نوع ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی و اقتصادی در شرکتهای اقتصادی کوچک و متوسط، مجله توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره 2، صص، 35-55، 1387.
خاکی، غ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، انتشارات بازتاب، 1382.
داناییفرد، ح، الوانی، م، آذر، ع، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، چاپ اول، تهران، انتشارات صفار-اشراقی، 1387.
رضایی،م، بررسی و انتخاب آمیخته ی ترفیع موثر برای شرکت های ارائه کننده ی نرم افزارهای کسب و کار، ماهنامه علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران، شماره 75، صص،60-66، 1389.
رضوانی، م، طالبی، ک، توکلیان، س، شناسایی مولفه های بازاریابی نوآورانه در شرکت هی کوچک ومتوسط فناوری محور، مجله مطالعه مدیریت راهبردی، شماره 7، 83-98، 1390.
رضوانی، م، گلابی، ا، خداداد حسینی، ح، یداللهی فارسی، ج، مفهوم پردازی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در بنگاه های صنایع غذایی کوچک و متوسط ایران، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2. صص. 27-42. 1389.
رضوانی، م، گلابی، م. بازاریابی در بنگاههای کارآفرین، انتشارات جهاد دانشگاهی، 1390.
زری باف، م، شفیع خانی، م، آموزش منابع انسانی کارآفرین و توسعه سازمان های کوچک و متوسط، فصلنامه علمی ترویجی مدیریت، سال سوم، شماره 2/7، صص، 72-79، 1385.
زیوردار، م، سازمان های کارآفرین در تقابل با سازمان های سنتی، ماهنامه تدبیر، شماره 197، صص، 84-85.، 1387.
زارع مهرجردی، م، رضایی، م، عربیون، ا، اکبری، م، کارآفرینی سازمانی(مدیران نسل سوم)، مفاهیم، راهبردها و مدل ها، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم، سال اول، شماره اول، صص، 75-84، 1389.
سایت وزارت صنایع و معادن http://mimt.gov.ir/
سایت شرکت شهرک های صنعتی http://isipo.ir/
سایت مرکز امار ایران www.amar.org.ir
سعیدنیا، ح، ر، مردانی، ح، بررسی بازارگرایی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک و فناوری استان سمنان، مجله پزوهش های مدیریت، شماره 80، 155-164، 1388.
سمیع زاده، ر، چهارسوقی، ک، ارائه مدلی به منظور ارزیابی عملکرد سازمان های کوچک و متوسط در اتخاذ تجارت الکترونیکی، نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، شماره 1، ج19، صص.65-79، 1387.
سکاران، روش های تحقیق در مدیریت(ترجمه محمد صائبی، محمود شیرازی)، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری، چاپ12، 1390.
شم آبادی، م، ع، خداداد حسینی، ح، طراحی الگوی بازاریابی صادراتی فرش دستباف ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی(ویژه نامه مدیریت)، صص، 79-100، 1384.
شهرکی پور، ح، ندری، خ، شیرمحمدی، ر، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه لرستان. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره چهارم، صص، 109- 136، 1389.
صمد آقایی، ج، سازمان های کارآفرین، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، چاپ سوم، 1388.
طاهری،ع، شایان جهرمی، ا، ترابی، س، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان فنی و حرفه ای شهرستان گچساران، فصلنامه علمی و پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال اول، شماره 4، صص، 45-62، 1389.
عطایی فر، ع، محمودی، س، بررسی ابعاد آمیخته بازاریابی اینترنتی، فصلنامه احیا، صص، 5-12. 1387.
عبدالملکی، ج، یوسفی افراشته، م، پیرمحمدی، م، سبکرو، م، محمدی، ن، بررسی رابطهی مهارتهای کارآفرینی باکارآفرینی سازمانی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم، صص، 129- 103، 1387.
علیمردانی، م، قهرمانی، م، ابوالقاسمی، م، بررسی میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی(مورد مطالعه دانشگاه شهید بهشتی)، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال دوم، شماره سوم، صص، 131- 144، 1388.
فیض پور، م، ع، پوش دوز باشی، ه، بنگاه های کوچک و متوسط با رشد سریع و سهم آنها در ایجاد اشتغال (مطالعه صنایع تولیدی ایران در برنامه دوم توسعه)، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، سال دوازدهم، شماره37، صص، 119- 145، 1387.
فرهنگی، ع، ا، صفرزاده، ح، طراحی و تبیین الگوی ارتباطات سازمانی در فرایند کارآفرینی سازمانی. ماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار. دانشگاه شاهد: سال دوازدهم شماره14، صص، 1-20، 1384.
فدایی نژاد، ا، خالقی، ا، م، مهاجری، م، مقایسه تعالی عملکرد سازمانهای کوچکو بزرگ با رویکرد EFQM، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3، صص، 119- 133، 1389.
فیضی، ک، تجزیه و تحلیل آمادگی شرکتی برای ارتقا به سازمان کارآفرین، فصلنامه علوم مدیریت ایران، دورهی اول، شماره ی 2، صص، 89- 108، 1385.
کاتلر، ف، آرمسترانگ، گ، اصول بازاریابی(ترجمه فروزنده، 1379)، نشر آموخته با همکاری شرکت آتروپات، 1991.
کرسول، ج، د، روشهای تحقیق کمی و کیفی و آمیخته(ترجمه پوراشرف، طولابی و نوری)، انتشارات دانشگاه ایلام، چاپ اول، 1391.
کوراتکو، د، کارآفرینی سازمانی(ترجمه نوری زاده و صبور)، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1391.
گلابی، ا، م، خداداد حسینی، م، یدالهی فارسی، ج، رضوانی، م، شناسایی و تبیین آمیخته ترفیع کارآفرینانه با رویکردی نوگرایانه در بنگاههای کارآفرین، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز، 27و 28. بهمن، 1389(الف).
گلابی، ا، م، خداداد حسینی، م، رضوانی، م، یدالهی فارسی، ج، مفهوم آمیخته بازاریابی در بنگاه های صنایع غذایی کوچک و متوسط ایرانی، مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی. شماره 2، پیاپی 35، صص، 27-42، 1389(ب).
مقیمی، م، احمدپور داریانی، م، آموزش کارآفرینی درکسب و کارهای کوچک و متوسط ایران: نیازها و راهکارها، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره اول، پاییز 1387، صص، 207-245، 1387.
مرتضایی، ی، نوآوری مبتنی بر نسل دوم بازاریابی، اولین همایش نوآوری و کارآفرینی شکوفائی صنعتی استان آذربایجان شرقی. آذربایجان شرقی، 1387.
مقدسی، ع، ر، امکان سنجی پیاده سازی کارآفرینی سازمانی در شرکت های تولیدی- صنعتی سها طب، فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 16، صص 1- 17، 1388.
مومنی، م، فعال قیومی، ع، تحلیل های آماری با استفاده از SPSS، انتشارات کتاب نو، چاپ سوم، 1389.
میرزاده، م، ر، تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار Spss، انتشارات تایچاز.، چاپ اول، 1388.
معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، مبانی نظری و مطالعات تجربی نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها و سیاستهای دولتها در حمایت از آنان، وزارت بازرگانی، 1388.
ناهید، م، چیستی و چرایی کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در یک نگاه، مجله بررسی های بازرگانی، شماره 34، صص 39-58، 1388.
هادیزاده مقدم، ا، رحیمی فیل آبادی، ف، کارآفرینی سازمانی، انتشارات جانان، 1384.
یوسفی، ب، طاهری، ح، شجاعی، و، بررسی وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت در ایران با تأکید بر P 4، مجله پژوهش در علوم ورزشی، شماره 15، ص 81-91، 1386.
عزیزی، ش، قیمت گذاری، رویکردها و فرایند، ماهنامه تدبیر، شماره 127. صص. 38-42. 1381.
Abdullah, M. A., Hoetoro, A. Social entrepreneurship as an Instrument to Empowering Small and Medium Enterprises: An Islamic Perspective, International Journal of Business Research and Management, Vol, 1(1), pp. 35-46, 2011.
Alipour, M., Ghanbari, A., Moniri, M. The Impact of Marketing Mix (4Ps) on Marketing Audit and Performance in Iranian SMEs, International Journal of Humanities and Social Science, Vol, 1(2), pp, 112-117, 2011.
Asad Sadi, M., Lftikhar, Q. Factors critical to the success of small-medium sized business marketing: A view from the tourism industry in Saudi Arabia, African Journal of Marketing Management, Vol, 3(9), pp. 226-232, 2011.
Ayanda, A. M., Adefemi, B. J. Marketing Mix Practice as a Determinant of Entrepreneurial Business Performance, International Journal of Business and Management, Vol, 7(1), pp, 205-213, 2012.
Barrett, H. Relationships among corporate entrepreneurship, marketing mix factors, and business performance, Ph.D Thesis in Business Administration. School of business and Entrepreneurship nova Southeastern, Florida, USA, 1996.
Barringer, B. R., Bluedorn, A. C. The relationship between corporate entrepreneurship and strategic management, Journal of Strategic Management, Vol, 20, pp, 421-444. 1999.
Baumol, W. J., Latin, R. E., Schramm, C. J. Good capitalism, bad capitalism, and the economics of growth and prosperity. Yale University Press New Haven & London, 2007.
Bennet, A. R. The Five Vs – a Buyer’s Perspective of the Marketing Mix. Journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol, 15(3), pp, 151–156, 1997.
Bhuian, S. N., Menguc, B., Bell, S. J. Just Entrepreneurial Enough: The Moderating Effect of Entrepreneurship on The Relationship between Market Orientation and Performance, Journal of Business Research, Vol, 25, pp, 9-17, 2005.
Bojica, A. M., Fuentes Fuentes, M. M. Knowledge acquisition and corporate entrepreneurship: Insights from Spanish SMEs in the ICT sector. Journal of World Business, Vol, 47, pp, 397–408, 2012.
Borden, N. H. The concept of the Marketing mix, Journal of Advertising Research, Vol, 2, pp, 7-12, 1984.
Carrier, C. Intrepreneurship in Large Firms and SMEs: A Comparative Study, International Journal of Small Business, Vol, 12(3), pp, 54-61, 1994.
Carson, D. Towards a research agenda - 2005. Conference discussion paper, the UK Academy of Marketing/Entrepreneurship Interface SIG, Southampton, 5-7 January. 2005.
Carson, D., Cromie, S., McGowan, S. Hill, J. Marketing and entrepreneurship in SMEs: An innovative approach, London: Prentice Hall, 1995.
Carson, D., Gilmore, A. SME marketing management competencies, International Journal of Business Review, Vol, 9, pp, 363–382, 2000.
Carson, D., Gilmore, A., Cummins, D., O’Donnell, A., Grant, K. Price setting in SMEs: some empirical findings. Journal of Product & Brand Management. Vol, 7(1), pp, 74-86, 1998.
Cheesbrough, H. W. Making sense of corporate venture capital, Journal of Harvard Business Review, Vol, 80, pp, 90−99. 2002.
Chiara, A.D., Minguzzi, A. Success factors in SMEs internationalization processes: an Italian investigation, Journal of Small Business Management, Vol, 40(2), pp, 144-153. 2002.
Christensen, K. S., A classification of the corporate entrepreneurship umbrella: labels and perspectives, International Journal of Management Enterprise Development, Vol, 1(4), pp, 301-315, 2004.
Covin, J. G., Miles, M. P. Corporate entrepreneurship and the pursuit of competitive advantage. Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, Vol, 23(3), 47–63. 1999.
Covin, J. G., Slevin, D. P. A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior, Journal of Entrepreneurship: Theory & Practice, Vol, 16(1), pp. 7-25, 1991.
Dehghan, N., Haghighi, M. Corporate entrepreneurship in Iran and development of a model for the economic and social environment, AGSE, 2008.
Dess, G. G., Ireland, R. D., Zahra, S. A., Floyd, S.W., Janney J. J., Lane, P. J. Emerging Issues in Corporate Entrepreneurship, Journal of Management, Vol, 29(3), pp, 351–378, 2003.
Dess, G. G., Lumpkin, G. T., McGee, J. E. Linking corporate entrepreneurship to strategy, structure, and process: Suggested research directions, Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, Vol, 23(3), pp, 85-102. 1999.
Farber, S. W. Corporate entrepreneurship within the small single business firm, Ph.D Thesis in Claremont Graduate University, California, USA, 1999.
Ferreira, D. J. Corporate Entrepreneurship: a Strategic and Structural Perspective. International Council for Small Business 47th World Conference, San Juan, Puerto Rico June 16-19, 2002.
Geenhuizen, M. V., Middel, R. Lassen, A. H. Corporate Entrepreneurship in SMEs During the Search for Discontinuous Innovations. In Proceedings of the 9th International CINet Conference. pp, 827-841, 2008.
Gilmore, A., Carson, D., Grant, K. SME Marketing in Practice, journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol, 19(1), pp, 6-11, 2001.
Goi, C. L. A Review of Marketing Mix: 4Ps or More?, International Journal of Marketing Studies, Vol, 1(2), 2009.
Grönroos, C. From Marketing Mix to Relationship Marketing: Towards A Paradigm Shift in Marketing. Journal of Management Decision, Vol, 32(2), 4-20, 1994.
Harbi, E. S. Anderson, R. A. Institutions and the shaping of different forms of entrepreneurship, Journal of Socio-Economics, Vol, 39, pp, 436–444. 2010.
Hayton, J, C. Promoting corporate entrepreneurship through human resource management practices: A review of empirical research. Journal of Human Resource Management Review. Vol, 15, pp, 21–41, 2005.
Hill, J. A multidimensional study of the key determinants of effective SME marketing activity: Part 2. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol, 7(6), pp, 211-235. 2001.
Hill, J. McGowan, P. Small business and enterprise development: questions about research methodology. International Journal of Entrepreneurial behaviour & Research, Vol, 5(1), pp. 5-18, 1999.
Hill, J. Wright, l. T. Defining the scope of entrepreneurship marketing: A qualitative approach. Journal of Enterprising Culture. Vol.8, No. 1. Pp. 23-46. 2000.
Hills, G. J., Hultman, C. M., Miles M. P. The Evolution and Development of Entrepreneurial Marketing, Journal of Small Business Management, Vol, 46(1), pp, 99-113. 2008.
Holt, D. T., Rutherford, M. W., Clohessy, G. R. Corporate Entrepreneurship: An Empirical Look at Individual Characteristics, Context, and Process. Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol. 13(4), pp, 40-57, 2007.
http://www.marketingpower.com/AboutAMA/Pages/DefinitionofMarketing.aspx.
http://www.cim.co.uk/resources/understandingmarket/definitionmkting.aspx.
Ireland, R. D., Hitt, M. A., Vaidyanath, D. Strategic alliances as a pathway to competitive success. Journal of Management, Vol, 28, pp, 413–446. 2002.
Kearney, C., Hisrich, R., Roche, F. A conceptual model of public sector corporate entrepreneurship. International Journal Entrepreneurship Management, Vol, 4(3), pp, 295–313. 2008
Kolabi, A, M., Khodadad Hosseini, H., Mehrabi, R., Salemzadeh, A. Developing Entrepreneurial Marketing Mix: Case Study of Entrepreneurial Food Enterprises in Iran. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology. Vol, 5, pp, 1-17. 2011.
Kotler, P. Keller, K. l. Marketing Management, 12th revised ed, Prentice Hall, Singapore, 2008.
Kotler, P., Armestrong, G. Principles of Marketing (5rd ed), New Jersey, Englewood Cliffs, prentice Hall International Inc,2003.
Li, Y., Liu, Y., Zhao, Y. The role of market and entrepreneurship orientation and internal control in the new product development activities of Chinese firms. Journal of Industrial Marketing Management. Vol, 35, pp, 336–347. 2006.
Lumpkin, G. T., Dess, G. G. Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Journal of Academy of Management Review, Vol, 21(1), pp, 135-172, 1996.
Maes, J. The search for corporate Entrepreneurship: A clarification of the concept and its measures. Working Paper Steunpunt OOI: September 2003.
Magrath, A. Ten timeless truths about pricing, Journal of Business and Industrial Marketing, Vol, 6(3/4), pp, 15-23, 1991.
Martin, D. M. The entrepreneurial marketing mix, International Journal of Qualitative Market Research, Vol, 12(4), pp, 391-403. 2009.
Mason, R. B. A Marketing Mix Model For A Complex and Turbulent Environment, Journal of Acta Commercii, Vol, 7, pp, 236-254, 2007.
Möller, K. The Marketing Mix Revisited: Towards the 21st Century Marketing by E. Constantinides. Journal of Marketing Management, Vol, 22(3), pp, 439-450. 2006.
Moriarty J., Jones, R., Rowley, J., Kupiec-Teahan, B. Marketing in small hotels: A qualitative study. Journal of Marketing, Intelligence and Planning, Vol. 26(3), pp, 293-315, 2008.
Morris, M. H., Kuratko, D. F. Corporate entrepreneurship. Mason, OH: South-Western College Publishers, 2002.
Morris, M. H., Paul, G. W., The Relationship Between Entrepreneurship and Marketing established firms. Journal of Business Venturing, Vol, 2(3), 247-259, 1987.
Morris, M. H., Schindehutte, M., LaForge, R. W. Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives. Journal of Marketing Theory and Practice, 10(4), 1-18, 2002.
Morrish, S. C., Deacon, J. H. A Tale of Two Spirits: Entrepreneurial Marketing at 42Below Vodka and Penderyn Whisky. Journal of Small Business and Entrepreneurship, Vol, 24(1), pp, 113–124, 2011.
Morrish, S. C., Deacon, J. H. Entrepreneurial Marketing: A Comparative Case Study of 42Below Vodka and Penderyn Whisky. Seoul, South Korea, International Council for Small Business (ICSB) World Conference 2009, 21-24 June 2009.
Pizam, Abraham. The Return of the Fifth Marketing Mix P. International Journal of Hospitality Management, Vo. 30, No. 4, pp. 763-764. 2011
Pltier, J, W; Scovotti, C. Enhancing entrepreneurial marketing education: the student perspective. Journal of Small Business and Enterprise Development. Vol. 17 (4), pp. 514-536. 2010.
Rafiq, M. & Ahmed, P. K. Using the 7Ps as A Generic Marketing Mix: An Exploratory Survey of UK and European Marketing Academics. Journal of Marketing Intelligence & Planning, 13(9), 4-15. 1995.
Raja, J. Kumar, S. A., SME entrepreneurship, firm performance and corporate governance practices in Indian service firms. Journal of Services Research. Vol, 7 (2), pp, 100-113, 2008.
Reynolds, P. L. The need for a new paradigm for small business marketing – what was wrong with the old one?”, Journal of Research in Marketing & Entrepreneurship, Vol, 4(3), pp. 191-205. 2002.
Romano, C. and Ratnatunga, J. The role of marketing: its impact on small enterprise research”, European Journal of Marketing, Vol. 29 (7), pp. 9-30. 1995.
Romero-Martinez, A. M. Fernandez-Rodriguez, Z. Vazquez-Inchausti, E. Exploring corporate entrepreneurship in privatized firms. Journal of World Business, Vol, 45, pp, 2–8. 2010.
Sadler, R. J. Stimulating Corporate Entrepreneurship in the Public Sector: The dance of the chameleon. Journal of Public Administration, 59(2), pp, 25-43. 2000.
Sathe, V. Corporate Entrepreneurship: Top managers and new business Creation. University of Cambridge. 2003.
Scheepers, M. J., Hough, J., Bloom, J. Z. Nurturing the corporate entrepreneurship capability. Journal of Southern African Business Review, Vol, 12(3), pp, 50-76, 2008.
Sharma, P., Chrisman, J. J. Toward a reconciliation of the definitional issues in the field of corporate entreprenruship, Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 22, pp.43–68. 1999.
Schachtbeck, C. The level of corportate entrepreneurship whitin small and medium-sized enterprise in the seafreight transport industry. Ph.D Thesis in Business management in university of Johannesburg, South Africa, 2011.
Sheetal, Sangeeta, Kumar, R. Marketing Strategies of Small and Medium Enterprises: A Sample Survey. International Journal of Management Sciences, Vol(1), 2, pp, 60-72, 2012.
Siggelkow, N. Rivkin, W. J., Speed and Search: Designing Organizations for Turbulence and Complexity. Journal of Organization Science, Vol, 16(2), pp. 101–122, 2005.
Simpson, M., Padmore, J., Taylor, N., Frecknall-Hughes, J. Marketing in small and medium sized enterprises. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol, 12(6), pp, 361-387, 2006.
Siu, W., Kirby, D. A. Approaches to small firm marketing: a critique, European Journal of Marketing, Vol, 32(1/2), pp, 40-60, 1998.
Stokes, D. Putting entrepreneurship into marketing: the processes of entrepreneurial marketing, Journal of Research in Marketing & Entrepreneurship, Vol, 4(2), pp, 119-133. 2000.
Stokes, D., Wilson, N. C. Entrepreneurship and marketing education: time for the road less travelled? International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, Vol, 11(1), pp, 95-108, 2010,
Veenker, S., Sijde, P. C., van der, During, W., Nijhof, A. Organizational conditions for corporate entrepreneurship in Dutch organizations. Journal of Entrepreneurship, Vol, 17(1), pp, 49-58. 2008.
Vignali, C., Davies, B. J. The Marketing Mix Redefined and Mapped - Introducing the MIXMAP Model. Journal of Management Decision, Vol, 32(8), pp, 11-16. 1994.
Zahra, S, A., Filatotchev, I., Wright, M. How do threshold firms sustain corporate entrepreneurship? The role of boards and absorptive capacity. Journal of Business Venturing. Vol, 24, pp, 248–260, 2009.
Zahra, S. A. Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study. Journal of Business Venturing, Vol, 6,pp, 259-285, 1991.
Zahra, S. A., Gravis, D. M. Entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environmental hostility. Journal of Business Venturing, 15: 469–92. 2000.
Zahra, S.A. Corporate entrepreneurship and financial performance: the case of management leveraged buyouts. Journal of Business Venturing, Vol, 10(3), pp, 225-247. 1995.
Zahra, S, A. Enviroment, corporate Entrepreneurship and finacial performance: A taxonomic approach. Journal of Business Venturing. Vol, 8(4), pp, 319-340, 1993.
Zahra, S. A. Technology strategy and financial performance: examining the moderating role of the firm’s competitive environment. Journal of Business Venturing, Vol, 11(3), pp, 189-219, 1996.
Zampetakis L, A., Moustakis, V. Fostering corporate entrepreneurship through internal marketing. Europ Journal of Innovation and Management, Vol, 10(4), pp, 413-433, 2007.
Zatezalo, A., Gray, B. Competitor Orientation of Small Organisations, ANZMAC Visionary Marketing for the 21st Century: Facing the Challenge, 2000.
Zhang, Z., Wan, D. and Jia, M. Do high-performance human resource practices help corporate entrepreneurship? The mediating role of organizational citizenship behavior", Journal of High Technology Management Research, Vol, 19(2), pp, 128-138. 2008.