فهرست:
فصل اول.................................................................................................................. 1
1-1- مقدّمه............................................................................................................... 2
1-2- بیان مسئله......................................................................................................... 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.................................................................................. 4
1-4- اهداف تحقیق................................................................................................... 6
1-5- سؤال تحقیق..................................................................................................... 6
1-6- فرضیههای تحقیق............................................................................................. 6
1-7- روش تحقیق..................................................................................................... 7
1-8- روش گردآوری اطلاعات و دادهها.................................................................... 7
1-9- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق............................................................................. 8
1-10- جامعه و نمونه آماری..................................................................................... 8
1-11- واژهها و اصطلاحات بکار گرفته شده در تحقیق.............................................. 9
2- فصل دوم....................................................................................................... 11
2-1 مقدمه............................................................................................................... 12
2-2- فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده......................................................... 14
2-3- عوامل مؤثر در فرایند تصمیم گیری خرید....................................................... 15
2-3-1- عوامل فرهنگی، اجتماعی و گروهی........................................................... 16
2-3-2- عوامل روانی و فردی................................................................................. 17
2-3-3- عوامل موقعیتی.......................................................................................... 19
2-3-4- عوامل آمیخته بازاریابی............................................................................... 20
2-4- تئوریهای مربوط به رفتار مصرف کننده......................................................... 20
2-5- مبانی نظری.................................................................................................... 23
2-5-1 تعریف برند................................................................................................. 23
2-5-2- تعریف تقلب............................................................................................. 24
2-6- تاریخچه کالاهای تقلبی.................................................................................. 26
2-7- پیامدهای اقتصادی- اجتماعی تقلب................................................................ 29
2-8- علل رشد کالاهای جعلی و تقلبی.................................................................... 30
2-8-1 فناوری بالا با هزینه کم................................................................................. 31
2-8-2- جهانی سازی و کاهش موانع تجاری.......................................................... 32
2-8-3- نقش مصرف کننده.................................................................................... 33
2-8-4- گسترش کالاها و بازارها............................................................................ 34
2-8-5- برندهای قوی (معتبر) شناخته شده در سطح جهان...................................... 36
2-8-6- اراده ضعیف در سطح ملی و بین المللی...................................................... 37
2-8-7- تعرفه و مالیات بالا..................................................................................... 37
2-9- تعریف کالاهای با برند لوکس یا معتبر............................................................. 38
2-9-1- مصرف کالاها با برند لوکس...................................................................... 39
2-9-2- کالاهای مبتنی بر برند لوکس و تقلبی.......................................................... 40
2-9-3- تأثیر برندهای لوکس تقلبی بر برندهای لوکس اصلی و مصرف کنندگان...... 41
2-9-4- عامل اولیه شکل دهنده نگرش یا نیّات مصرف کنندگان.............................. 42
2-10- نگرش مصرف کنندگان نسبت به تقلب......................................................... 43
2-11- قصد خرید.................................................................................................. 45
2-12- تصویر برند.................................................................................................. 46
2-12-1- مؤلفههای تصویر ذهنی برند.................................................................... 47
2-13- شخصیت برند.............................................................................................. 49
2-13-1- چگونگی ساخت شخصیت برند.............................................................. 51
2-14- ویژگیهای ادراک شده محصول................................................................... 52
2-15- مزایای ادراک شده....................................................................................... 52
2-16- درگیری محصول......................................................................................... 53
2-16-1- آگاهی از رده محصول............................................................................. 53
2-16-2- تمایز میان برندهای موجود در یک رده از محصول.................................. 53
2-17- دانش محصول............................................................................................. 54
2-18- ریسک ادراک شده....................................................................................... 55
2-19- پیشینه تحقیقهای انجام شده........................................................................ 56
2-19-1- تحقیقات داخلی...................................................................................... 56
2-19-2- تحقیقات خارجی.................................................................................... 57
2-19-2-1- تحقیقات موتینهو................................................................................ 57
2-19-2-2- تحقیقات شاهین................................................................................. 58
2-19-2-3- سایر تحقیقات.................................................................................... 60
2-20- مدل مفهومی تحقیق..................................................................................... 66
3- فصل سوم...................................................................................................... 67
3-1- مقدمه............................................................................................................ 68
3-2- روش شناسی تحقیق....................................................................................... 68
3-3- افق زمانی پژوهش.......................................................................................... 69
3-4- جامعه آماری.................................................................................................. 69
3-5- حجم نمونه و روش نمونه برداری.................................................................. 70
3-6- منابع و روش های جمع آوری اطلاعات......................................................... 72
3-7- متغیرهای تحقیق............................................................................................. 73
3-7-1- متغیرهای مستقل........................................................................................ 73
3-7-2- متغیر وابسته............................................................................................... 77
3-8- طراحی ابزار اندازه گیری................................................................................. 77
3-9- روایی پرسشنامه.............................................................................................. 79
3-10- پایایی پرسشنامه........................................................................................... 79
3-11- روش آماری................................................................................................ 81
3-11-1- آزمون همبستگی پیرسون......................................................................... 81
4- فصل چهارم................................................................................................... 83
4-1- مقدمه............................................................................................................ 84
4-2- آمار توصیفی.................................................................................................. 85
4-2-1- توزیع فراوانی مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان......................................... 86
4-2-2- توزیع فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان............................................... 87
4-2-3- توزیع فراوانی مربوط به میزان تحصیلات پاسخ دهندگان............................ 88
4-2-4- توزیع فروانی مربوط به درآمد پاسخ دهندگان............................................. 89
4-3- آمار استنباطی.................................................................................................. 91
4-4- آزمون همبستگی پیرسون................................................................................ 91
4-4-1- بررسی رابطه فرضیه اول............................................................................ 92
4-4-2- بررسی رابطه فرضیه دوم............................................................................ 93
4-4-3- بررسی رابطه فرضیه سوم........................................................................... 94
4-4-4- بررسی رابطه فرضیه چهارم........................................................................ 95
4-4-5- بررسی رابطه فرضیه پنجم.......................................................................... 96
4-4-6- بررسی رابطه فرضیه ششم.......................................................................... 97
4-5- خلاصه ای از آزمون همبستگی فرضیه ها........................................................ 98
4-6- اولویت سنجی فرضیه ها بر اساس شدت ارتباط آنها...................................... 98
4-7- یافتههای جانبی تحقیق.................................................................................... 99
4-7-1- آزمون t با دو نمونه مستقل........................................................................ 99
4-7-2- تحلیل واریانس یک طرفه........................................................................ 100
5- فصل پنجم.................................................................................................. 103
5-1- مقدمه.......................................................................................................... 104
5-2- نتایج حاصل از اطلاعات جمعیت شناختی.................................................... 105
5-3- تفسیر و نتیجه گیری از فرضیه های پژوهش.................................................. 106
5-4- پیشنهادها..................................................................................................... 109
5-4-1- پیشنهاد های اجرایی................................................................................ 109
5-4-2- پیشنهاد به پژوهشگران آتی...................................................................... 111
5-5- محدودیت های پژوهش.............................................................................. 112
فهرست منابع.......................................................................................................... 113
پیوست 1: پرسشنامه پژوهش.................................................................................. 119
پیوست 2: خروجی های نرم افزار SPSS............................................................... 122
چکیده لاتین........................................................................................................... 132
منبع:
فهرست منابع
1- آذر، عادل و مؤمنی، منصور (1388)؛ « آمار و کاربرد آن در مدیریت»؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
2- آکر، دیوید (1389)؛ « مدیریت استراتژیک بازار»؛ ترجمه: احمد روستا؛ نشر آریانا قلم.
3- امیرشاهی، میر احمد و پدرام، مهدی و پرسا، سمانه ( 1390)؛ « بررسی پذیرش تعمیم برند با استفاده از مدل Logit»؛ فصلنامه پژوهشنامه بازرگان، شماره 61؛ ص 188-167
4- حافطی نیا، محمدرضا،(1383)؛ «مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی»؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
5- دانایی فرد، حسن و همکاران (1390)؛ « روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت»؛ انتشارات صفار.
6- کاتلر، فیلیپ (1388)؛ «مدیریت بازاریابی، تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل»؛ ترجمه بهمن فروزنده؛ نشر آموخته؛ چاپ چهارم.
7- ساکاران، اوما (1386)؛ « روش های تحقیق در مدیریت»؛ ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی؛ انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش های مدیریت.
8- سرمد، زهره و همکاران، 1383، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه، چاپ نهم
9- کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری( 1385)؛ «اصول بازاریابی»؛ ترجمه:بهمن فروزنده؛ انتشارت آتروپات؛چاپ ششم.
10- کامپنهود، لوک وان (1385)؛ « روش های تحقیق در علوم اجتماعی»؛ ترجمه: محمدرضا نیک گهر؛ انتشارات توتیا؛ تهران.
11- کیگان، وارن جی (1384)؛ «مدیریت بازاریابی جهانی»؛ ترجمه: ابراهیمی، عبدالحمید و ونوس، داور و روستا، احمد ؛انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
12- گلوک، ویلیام اف و لارنس، آر چاچ (1377)؛ «سیاست بازرگانی و مدیریت استراتژیک»؛ ساروخانی، باقر؛ انتشارات یادواره.
13- محمدیان اصل، محمد (1390)؛ « بررسی تأثیر ابعاد شناختی و ارتباطی برند بر وفاداری مشتریان به برند سامسونگ»؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت؛ دانشگاه پیام نور.
14- مؤمنی، منصور و فعال قیومی (1389)؛ « تحلیل های آماری با استفاده از SPSS»؛ انتشارات کتاب نو.
15- هاو کینز، دل و بست راجر ( 1385)؛ « رفتار مصرف کننده»؛ انتشارات سارگل.
16 - Aaker DA. Building strong brands. New York: The Free Press; 1996.
17- Alba JW, Hutchinson JW. Dimensions of consumer expertise. J Consum Res1987;13:411–54 (March).
18- Ayse S, Kalender O A, (2011) " Analyzing factors that drive consumers to purchase counterfeits of luxury branded products", The Journal of American Academy of Business, Cambridge, Vol. 17, No 1.
19- Bian X, Moutinho L, (2011) "The role of brand image, product involvement, and knowledge in explaining consumer purchase behaviour of counterfeits: Direct and indirect effects", European Journal of Marketing, Vol. 45 Iss: 1/2, P191 – 216.
20- Bian X, Moutinho L, (2011) "Counterfeits and branded products: effects of counterfeit ownership", Journal of Product & Brand Management, Vol. 20 Iss: 5, P 379 – 393.
21- Bia X, Moutinho L, (2009) " An investigation of determinants of counterfeit purchase consideration", Journal of Business Research, Volume 62, Issue 3, P 368-378.
22- Blair ME, Innis DE, (1996) “ The effects of product knowledge on the evaluation of warranted brands”. Psychol Mark, Vol 13(5), P 445–56.
23- Boonghee Y, Seung HL (2009) " Buy Genuine Luxury Fashion Products or Counterfeits?" Advances in Consumer Research, Volume 36, © 2009.
24- Browne BA, Kaldenberg DO, (1997) “ Conceptualizing self-monitoring: links to materialism and product involvement”. J Consume Mark ,Vol 14 , No 1, P 31–44.
25- Cecilia M, Evelyn C. Hume (2004) " ATTITUDES TOWARD COUNTERFEIT PRODUCTS: AN ETHICAL PERSPECTIVE" Proceedings of the Academy of Marketing Studies, Volume 9, Number 2.
26- Celsi RL, Olson JC (1988) “ The role of involvement in attention and comprehension processes”, J Consum Res, Vol 15, No 2, P 210–24.
27- Chakravarti A, Janiszewski C (2003), “The influence of macro-level motives on consideration set composition in novel purchase situations”, J Consum Res, Vol 30, No 2, P244–58 (September).
28- Cohen L. The level of consciousness (1966) “ A dynamic approach to the recall technique” J Mark Res, Vol 3, No 2, P 142–8 (May).
29- Cordell V,Wongtada N, Kieschnick L (1996), “Counterfeit purchase intentions: role of lawfulness attitudes and product traits as determinant”, J Business Research, Vol 35, No 1, P 41–53 (January).
30- Clunas C (1991), “Superfluous things: material culture and social status in early modern China”. Urbana, IL: University of Illinois Press;.
31- Chung H, Zhao X. Humour (2003), “effect on memory and attitude: moderating role of product involvement. Int J Advert, Vol 22, No 1, P117–44.
32- De Chernatony L, McDonald MB (1988), “Creating powerful brands in consumer, service and industrial markets”. Oxford: Butterworth-Heinemann.
33- Dholakia UM (1998), “ Involvement–response models of joint effects: an empirical test and extension”, Adv Consum Res, Vol 25, No 1, P 499–506.
34- Eisend M, Schuchert-Güler P (2006), “ Explaining counterfeit purchase: a review and preview”, Acad Market Sci Rev, Vol12, P 1–26.
35- Fill C (1999) ” Marketing communications: contexts, contents and strategies”, 2nd Edition. London: Prentice Hall Europe;.
36- Gentry JW, Putrevu S, Shultz CJ (2006) “ The effects of counterfeiting on consumer research”, J Consum Behav, Vol 5, P 245–256 (May–June).
37- Grossman G, Shapiro C (1988) “ Foreign counterfeiting of status goods”, J Econ, Vol 103, No 1, P 79–100 (February).
38- Grossman G, Shapiro C (1988) “ Counterfeit-product trade”, American Economy Review, Vol 78, No 1, P 59–75 (March).
39- Hopkins D, Kontnik L, Trunage M (2003) “ Counterfeiting exposed-protecting your brand and customers”, USA: John Wiley & Sons, Inc.
40- Ho Huy Tuu, Svein O , Pham T, (2011),"The moderator effects of perceived risk, objective knowledge and certainty in the satisfaction-loyalty relationship", Journal of Consumer Marketing, Vol 28, Iss: 5, P 363 – 375.
41- Harvey MG, Ronkainen IA (1985) “ International counterfeiters: marketing success without the cost and the risk”, Columbia J World Business, Vol 20, No 3, P 37–45 (Fall).
42- Harvey PJ, Walls WD (2003) “ The revealed demand for pirate goods: probit analysis of experimental data”, Int J Manag, Vol 20, No 2, P 194–201.
43- Heidarzadeh Hanzaee K, Khosrozadeh Sh (2011) " The Effect of the Country-of-Origin Image, Product Knowledge and Product Involvement on Information Search and Purchase Intention", Middle-East J. Sci Res, Vol 8, No 3, P 625-636.
44- Keith W, Hyeong MK, Sen S (2008) " Why Do Consumers Buy Counterfeit Luxury Brands?" Journal of marketing research, Vol 15, Pages 1-46.
45- Keller KL (1993) “ Conceptualizing, measuring, and managing consumer-based brand equity”, Journal of Marketing, Vol 57, No 1, P 1–22 (January).
46- Kempf DS, Smith RE (1998) “ Consumer processing of product trial and the influence of prior advertising: a structuralmodelling approach”, Journal of Market Resarch, Vol 35, No 3, P 325–38 (August).
47- Levy S, Rook DW (1981) “ Brands, trademarks and the law”, In: Enis BM, Roering KJ, editors. Review of marketing. Chicago, ILL: American Marketing Association, P 185–94.
48- Mandel N (2003) “ Shifting selves and decision making: the effects of self-construal priming on consumer risk-taking”, J Consum Res, Vol 30, No 1, P 30–40 (June).
49- Marı´a E P, Raquel Castan˜o, Claudia Quintanilla (2010) "Constructing identity through the consumption of counterfeit luxury goods”, Qualitative Market Research: An International Journal Vol 13, No 3, P 219-235.
50- Martin E, Schuchert-Güler P, (2006) " Explaining Counterfeit Purchases: A Review and Preview", Academy of Marketing Science Review volume 28, No 12.
51- Mitchell VW (1999) “ Consumer perceived risk: conceptualisations and models”, Eur J Mark, Vol 33, No 1/2, P 163–95.
52- Mowen JC (1993) “ Consumer behavior”, 3rd Edition. New York: Macmillan Publishing Company;
53- Nedungadi P (1990) “ Recall and consumer consideration sets: influencing choice without altering brand evaluation”, J Consum Res, 17(3):263–76 (December).
54- Penz E, Stöttinger B (2003 ) “ Brands and counterfeits—what do they have in common”, Paper presented at the European Marketing Academy Conference, UK, (May).
55 Phau I, Prendergast G (2001) “ Chuen LH. Profiling brand-piracy-prone consumers: an exploratory study in hong kong's clothing industry”, J Fash Mark Manag, Vol 5, No 1, P 45–55.
56- Puth G, Mostert P, Ewing M (1999) “ Consumer perceptions of mentioned product and brand attributes in magazine advertising. J Prod Brand Manag, Vol 8, No 1, P 38–49.
57- Plummer JT (2000) “ How personality makes a difference”, J Advert Res, Vol 40, No 6, P 79–83 (November/December).
58- Soloman MR, Surprenant C, Czepiel JA, Guttman EG (1985) “ A role theory perspective on dyadic interactions: the service encounter”, J Mark, Vol 49, No 1, P 99–111.
59- Stokmans M, (1991) “ The relative importance of product attributes: consumer decision theories in new-product development”, Published Doctorial Dissertation, Delft: Delft University Press.
60- Tom G, Garibaldi B, Zeng Y, Pilcher J (1998) “ Consumer demand for counterfeit goods”, Psychol Mark, Vol 15, No 5, P 405–421 (August).
61- Swami V, Chamorro-Premuzic T, Furnham A, (2009) " Faking it: Personality and individual difference predictors of willingness to buy counterfeit goods", The Journal of Socio-Economics, Volume 38, No 5, P 820-825.
62- Wee C, Tan SJ, Cheok KH (1995) “ Non-price determinants of intention to purchase counterfeit goods”, Int Mark Rev, Vol 12, No 6, P19–47.