فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه 3
1-2) بیان مسأله 3
1-3) سؤالات تحقیق. 6
1-4) اهمیت و ضرورت تحقیق. 7
1-5) اهداف تحقیق. 8
1-6) چارچوب نظری تحقیق. 8
1-7) فرضیه های تحقیق. 10
1-8) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10
1-8-1) متغیر وابسته (عملکرد بازرگانی) 10
1-8-2) متغیرهای مستقل. 11
1-9) قلمرو تحقیق. 12
فصل دوم: ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق
2-1) مقدمه 14
2-2) تشریح مفهوم عملکرد 14
2-2-1) عملکرد بازار 15
2-2-2) عملکرد مالی. 22
2-2-2-1) نرخ بازگشت دارایی. 23
2-2-2-2) سهم بازار 23
2-2-2-3) رشد فروش.. 28
2-3) تشریح تولید ناب.. 38
2-3-1) تولید ناب و تولید چابک.. 49
2-3-2) چالش های توسعه تفکر ناب.. 53
2-3-3)راهبردهای سازمانی توسعه تفکر ناب.. 53
2-3-4) راهبردهای فراسازمانی توسعه تفکر ناب.. 55
2-3-5) اصول تولید ناب.. 56
2-3-6) مکانیزم های اجرای تولید ناب.. 67
2-3-7) مدل های تولید ناب.. 69
2-4) پیشینه تحقیق. 72
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه 80
3-2) فرآیند تحقیق. 80
3-3) روش تحقیق. 80
3-4) جامعه و نمونه آماری تحقیق. 81
3-5) روشها و ابزار جمع آوری دادهها و اطلاعات.. 81
3-6) روایی و پایایی پرسشنامه 82
3-6-1) روایی پرسشنامه 82
3-6-2) پایایی پرسشنامه 82
3-7) روش های تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات.. 84
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافتههای تحقیق
4-1) مقدمه 86
4-2) توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان. 87
4-3) توصیف آماری متغیر های تحقیق. 90
4-4) آزمون فرضیهها 101
4-4-1) فرضیه اصلی. 103
4-4-2) فرضیه های فرعی. 104
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادهای تحقیق
5-1) مقدمه 112
5-2) نتیجه گیری. 112
5-2-1) نتایج حاصل از توصیف متغیرها 112
5-2-2) نتایج آزمون فرضیه ها 118
53) پیشنهادات.. 123
54) محدودیت های تحقیق. 127
منابع و ماخذ. 128
پیوست ها 134
منبع:
نابع و ماخذ
آسایش نعمت الله، فرجی مرتضی، 1387، بررسی نظام تولید و توزیع فرش دستباف به منظور ارائه راهکار مناسب با تکیه بر تبدیل نظام فشاری به به نظام کششی، نشریه گلجام، شماره 11، ص 41.
ابوترابی علی، ۱۳۹۰، تاریخچه تولید ناب و مروری بر مفهوم آن،
.http://www.hospitalmanagment.ir/1390-04
اسمعیلی گیوی محمدرضا، 1383، کارکردها و مؤلفههای بنیادین تولید ناب، دانشگاه امام صادق(ع)، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 174، ص 51.
آرمسترانگ مایکل، 1385، مدیریت عملکرد، ترجمه سعید صفری و امبر وهابیان، تهادن: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، ص ص 3-4.
امیرخانی امیر حسین، فقیه محمد باقر، 1391، بررسی میزان ناب بودن شرکت ایران خودرو بر اساس مدل جکسون و جونز، فصلنامه مدیریت دانشگاه تهران، دوره 4، شماره 3، ص 19-30.
بل چیپ آر، 1387، مشتری در جایگاه شریک، ترجمه، غلامرضا صالحی معوا، ناشر: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، ص 21.
جعفر نژاد احمد، 1390، تولید ناب و سنجش نابی در سازما ها، تهران موسسه کتاب مهربان، ص 170 .
جعفرنژاد احمد، احمدی احمد، ملکی محمدحسن، 1390، ارزیابی تولید ناب با استفاده از رویکرد ترکیبی ازتکنیکهای در شرایط فازی DEMATEL و ANP، فصلنامه علمی تحقیقی مطالعات مدیریت صنعتی سال هشتم، شماره 20 ، ص ص 1 - 25.
جلوداری ممقانی محمد، آزاد سیدایمان ، 1387، به کارگیری روش بردار ویژه در سنجش پیوندهای پسین و پیشین بخشهای اقتصادی، فصلنامه تحقیقهای اقتصادی ایران، ص 25.
حقیقت حمید، موسوی سید احمد، 1386، بررسی نقش عوامل رشد فروش و شاخص بحران مالی در پیش بینی بازده سهام، مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 47، ص ص 63-82 .
خسروی مژگان، خسروی امیر، 1387، بررسی ویژگی های خدمات بیمه ای مطلوب بر حفظ و جذب مشتریان، فصلنامه تازه های جهان بیمه، شماره 129، ص ص 55-63.
خلیلی مرضیه، ناظری مسعود، 1388، بررسی جنبههای تولید ناب، تولید به هنگام، marketingarticles.ir/ArtBank/LeanProduction.pdf ،ص 22.
دعایی حبیب الله، بختیاری عباس، 1384، تاثیر فرهنگ بازار محوری بر عملکرد بازرگانی شرکتهای قطعه ساز خودرو مشهد، فصلنامه تحقیقی بازرگانی، شماره 42، ص ص 53-82.
دنیس پاسکال، 1391، تولید ناب به زبان ساده، ترجمه عباس سقایی، انتشارات مترجم، ص ص 110 – 150.
رحمانی زین العابدین، واردی سیده فاطمه، 1391، جذب و حفظ مشتری گامی در مسیر توسعه و موفقیت بانکی، ناشر کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، صص 10-16.
زینال طرقی محمد، 1392، مشتری مداری و اهمیت آن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی، ص ص 6 – 22.
زندی امید، باقرزاده محمد، 1378، تولید چابک گذر از تولید ناب و دستیابی به تولید کلاس جهانی، ناشر اولین همایش مدیریت صنعتی، ص 11.
سجادی سید حسین، دستگیر محسن، فرازمند حسن، محمودی وحید، 1386، عوامل مؤثر بر سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 80. ص ص 49-73.
صحت سعید، شریعت پناهی سید مجید، مسافری راد فراز، 1390، رابطه بازده دارایی ها بازده حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی در صنعت بیمه، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال نهم، شماره 2، ص ص 121-140 .
طلوعی اشلقی عباس، معتدل محمد رضا، احتشام راثی رضا، 1388 ،ارائه مدل تحلیلی در استقرار نظام تولید ناب (مطالعه موردی: صنعت چرم و کفش استان تهران)، فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 13، ص ص 36-45 .
عرب صالحی مهدی، صادقی غزل، معین الدین محمود، 1391، رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه تحقیقهای تجربی حسابداری، سال سو ، شماره 9، ص ص 1-20.
عسگری حمید، 1392، عناصر و ابزار های تولید ناب، ماهنامه کنترل کیفیت، شماره 10، ص 48.
عظیمی سید عبدالرضا، 1389، فرآیند پیاده سازی کانبان و سنکرون در زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو، سایت بانک مقالات مهندسی صنایع – بتسا.
قرائی پور رضا، 1388، زنجیره تامین ناب و مدلی برای ارزیابی ناب بودن زنجیره تامین، ماهنامه صنعت خودرو، ویژه نامه زنجیره تأمین، شماره 16، ص 9.
قره نژاد سحر، 1390، لزوم حفظ مشتریان بیمه با استفاده از ابزارهای داد ه کاوی، فصلنامه تازه های جهان بیمه، شماره 150 و 151، ص ص 15-23.
قیطاسی احمد، 1392، ارزیابی عملکرد بازرگانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص 4.
متقی هایده، رضایی زهره، 1384، ارائه مدلی برای تعیین میزان ناب و به هنگام بودن فرآیند تولید و برنامه ریزی تولید با رویکرد فازی (مطالعه موردی شرکت ایران خودرو)، فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 13 و 14، ص ص 85-110.
مرادی ایمان الدین، 1392، تولید ناب از تئوری تا عمل، ماهنامه صنعت خودرو، شماره 51، ص 29.
مظفرنیا سحر، 1391، ارزیابی ظرفیت جذب به منظور سود آوری و فروش بیشتر بلیط های الکترونیکی و سایر خدمات در شرکت های هواپیمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران، ص 5.
ملک اخلاق اسماعیل، رجبی زاده حسن، 1390، استراتژی های ناب و چابک و عملکرد بازاریابی شرکت، انتشارات دانشگاه گیلان، ص 2.
قنواتی مهدی، صمدی منصور، 1391، تأثیر گرایش بازار و فرهنگ سازمانی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط فعال در استان تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 25 ، ص ص 74-92.
میرقربانی گنجی سید موسی، 1391، بهبود مستمر و کایزن، فصلنامه صنعت هوشمند، سال 15، شماره 5، ص ص 13-18.
کمالیان امین رضا، سالارزهی حبیب اله، اولیایی خداداد، 1392، نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای، فصلنامه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستان، دوره 4، شماره 2، ص 27.
محبی شیما، 1391، مدیریت زنجیره تأمین مرور، تحلیل، مدل سازی، ماهنامه صنعت خودرو، شماره 45، ص 6
ناظری محمد، 1387، کایزن یا بهبود مستمر، فصلنامه بانک ملی ایران، شماره 146، ص 56-58.
ناظمی شمس الدین، خریدار فاطمه، 1391، تأثیر ابعاد زنجیره تأمین یکپارچه بر توانمندیهای رقابتی در صنایع غذایی و آشامیدنی شهر مشهد، فصلنامه علمی تحقیقی مطالعات مدیریت صنعتی سال نهم، شماره 5، ص 1-26 .
نژادمبشر امین، 1386، بررسی روشهای پیادهسازی تولید ناب، پایان نامه دوره کارشناسی مهندسی صنایع گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم، ص 60 – 125.
هاموند جیمز، 1388، بازاریابی برندسازی برای بنگاههای کوچک و متوسط، ترجمه مهدی سریرچی، روزنامه افتصاد امروز، شماره 2808، ص 62.
حافظ نیا محمد رضا، 1386، مقدمه ای بر روش تحقیق درعلوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ سیزدهم، ص ص 119- 152.
خاکی غلامرضا، 1376، حسابداری و ممیزی منابع انسانی، ماهنامه آموزشی تدبیر، شماره 78 ، ص ص47-49.
خاکی غلامرضا، 1387، روش تحقیق در مدیریت، انتشارات بازتاب، تهران، چاپ سوم، ص 70.
سرمد زهره، حجازی الهه، بازرگان عباس، 1388، روش های تحقیق در علوم رفتاری، فصلنامه مدرس علوم انسانی ویژهنامه مدیریت، ص 12.
سکاران اوما، 1388، روشهای تحقیق در مدیریت، انتشارات موسسه عالی آموزش وتحقیق مدیریت وبرنامه ریزی، ترجمه علی ضیاء، ص 28.
مقیمی سید محمد، 1389، سازمان و مدیریت رویکردی تحقیقی، تهران انتشارات ترمه، ص 59.
Chung, J. E., Huang, Y. & Jin, B. Sternquist, B. (2011). The impact of market orientation on Chinese retailers’ channel relationships. Journal of Business & Industrial Marketing, 26(1), 14–25
Day George S, Van den Bulte Christophe. (2003). Superiority in customer relationship management: consequences for competitive advantage and performance. Marketing science
Dewsnap, B., & Jobber, D. (2002). A social psychological model of relations between marketing and sales. European Journal of Marketing, 36(7/8), 874–894.
Douglas, E. H., Joël, L. B., & Avinash M. (2012). The marketing–sales interface at the interface: creating market-based capabilities through organizational synergy. Journal of Personal Selling and Sales Management, 32(1), 57–72.
Ernst, H., Hoyer, W. D., & Rübsaamen, C. (2010). Sales, marketing, and research‐and‐development cooperation across new product development stages: implications for success. Journal of Marketing, 74(5), 80‐92
Guenzi, P., & Troilo, G. (2006). Developing marketing capabilities for customer value creation through Marketing–Sales integration. Industrial Marketing Management, 35(8), 974–988
Henseler, J., Ringleand, C. M., Sinkovics, R. R. (2009). The Use of Partial Least Squares Path Mideling In International Marketing. New Challenges to International Marketing Advances in International Marketing, 20, 277–319
Homburg, C., Jensen, O., & Krohmer, H. (2008). Configurations of marketing and sales: a taxonomy. Journal of Marketing, 72(2), 133-154.
Hulland, J. “Use of partial least square (PLS)”. in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic manage, Vol.20,(1999).
Karlsson, C., & Åhlström, P. (١٩٩٥). Change processes towards lean production: The role of the remuneration system. Change, ١٥, ١١.
Kirca, A. H. & Hult, G. T. M. (2009). Intra-organizational factors and market orientation: effects of national culture. International Marketing Review, 26(6), 633-650.
Kristal, M. M., Roth, A. V., Huang, X. ”The Effect of an Ambidextrous Supply Chain Strategy on Combinative Competitive Capabilities and Business Performance”, Operations Management, Vol. 28, No. 5, (2010).
McCarter, M. W., Fawcett, S. E., & Magnan, G. M. (٢٠٠٥). The effect of peopl e on the supply chain world:Some overlooked issues. Human Systems Management, ٢٤(٣), ١٩٧-٢٠٨.
Monden, Y. (١٩٩٤). Toyota production system. London: Chapman and Hall.
Pettersen, Jostein., Defining lean production:some conceptual and practical issues, The TQM journal, 2 (2), 2009.
Raju, P. S., Lonial, S. C. and Crum, M. D. (2011), Market orientation in the context of SMEs: A conceptual framework. Journal of Business Research, Article in Press, doi: 10.1016/j. jbusres.2010.12.002
R. Stratton, R.D.H. Warburton, The strategic integration of Agile and Lean supply. Int. J. production Economics 85 (2003) 183-198
Rachel Mason-Jones, Ben Naylor and Denis R. Towill. Engineering the leagile supply chain. Int. J. Agile Management Systems(2000) 54-61 4. The TOC Center, Inc. Current Reality Tree Rachel Mason-Jones, Ben Naylor and Denis R. Towill. Lean, Agile or Leagile? Matching your supply chain to the marketplace. Int. J. PROD. RES , 2000, VOL.38,NO.17 , 4061-4070
Roberto Giro Moori, Adriano Pescarmona, Herbert Kimura, Lean Manufacturing and Business Performance in Brazilian Firms (2013), Universidade Presbiteriana Mackenzie, Volume 6 Number 1 , January - June 2013
Rouziès, D., Anderson, E., Kohli, A. K., Michaels, R. E., Weitz, B. A., & Zoltners, A. A. (2005). Sales and marketing integration: a proposed framework. Journal of Personal Selling and Sales Management, 25(2), 113–22.
Shah, R. Ward, P.T. Defining and developing measures of lean production, Journal of Operations Management, 25(4), 2007
White, R. E., Pearson, J. N., & Wilson, J. R. (١٩٩٩). JIT manufacturing: A survey of implementations in small and large US manufacturers.Management Science, ٤٥(١),١-١٥.
Zoltners, A. (2004). Sales and marketing interface. Paper presented at the Sales Force Summit, University of Houston, Texas. institute report, 02-123
Womack, J. P., & Jones, D. T. (2003). Lean thinking: Banish waste and create wealth in your corporation.Free Press.