فهرست:
فصل اول : کلیات تحقیق ............................................................. 1
مقدمه ..................................................................... 2
بیان مسئله ............................................................... 3
اهمیت و ضرورت تحقیق .............................................. 4
اهداف تحقیق ............................................................ 5
چارچوب نظری تحقیق.................................................. 5
مدل تحقیق................................................................ 6
فرضیه های تحقیق...................................................... 6
روش انجام تحقیق ...................................................... 6
1-9جامعه و نمونه اماری............................................... ......7 1-1-10ابزارگردآوری اطلاعات............................................... .....7
1-11قلمرو تحقیق........................................................ ......8
1-12تعریف عملیاتی واژه هاو متغیرهای تحقیق.................... ......8
1-13روشهای تجزیه وتحلیل داده ها............................................11
فصل دوم:ادبیات تحقیق.........................................................................12
بخش اول :مبانی نظری تحقیق........................................................13
2-1سیر تاریخی سرمایه های فکری................................................16
2-1-1جدول سیر تکاملی سرمایه های فکری....................................16
2-1-2سازه هاومدلهای سرمایه فکری............................................17
2-1-3سرمایه انسانی .................................................................17
2-1-4سرمایه ساختاری .............................................................25
2-1-5سرمایه ساختاری درونی ....................................................29
2-1-6سرمایه ساختاری ارتباطی...................................................29
2-1-7طبقه بندی و مدلهای مفهومی سرمایه های فکری ...................33
2-1-8طبقه بندی روس و همکاران...............................................33
2-1-9طبقه بندی استوارت .........................................................35
2-1-10طبقه بندی لین...............................................................36
2-1-11طبقه بندی بروکینگ.......................................................38
2-1-12طبقه بندی بونفور ........................................................39
2-1-13طبقه بندی بونتیس.........................................................40
2-1-14طبقه بندی هانس و لاوندال..............................................41
2-1-15طبقه بندیادوینسون و مالون.............................................42
2-1-16الگوی سالیوان..............................................................45
2-2 مروری برادبیات فرهنگ سازمانی..........................................14
2-2-1مفهوم فرهنگ .................................................................15
2-2-2تعریف فرهنگ .................................................................15
2-2-3 ویژگیهای فرهنگ ............................................................15
2-2-4تعریف سازمان.................................................................16
2-2-5مفهوم فرهنگ سازمانی .....................................................16
2-2-6تعریف فرهنگ سازمانی......................................................16
2-2-7تاریخچه فرهنگ سازمانی ................................................18
2-2-8منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمانی.....................19
2-2-9اهمیت فرهنگ سازمانی....................................................21
2-2-10ویژگیهای فرهنگ سازمانی.............................................22
2-2-11عوامل و اجزاءفرهنگ سازمان........................................24
2-2-12نقش فرهنگ سازمانی....................................................26
2-2-13-1دسته بندی رابرت کویین ومایکل مک کارت.....................27
2-2-13-2فرهنگ غالب و خرده فرهنگها......................................28
2-2-13-3فرهنگ قوی و ضعیف ................................................30
2-2-13-4دیدگاه جفری ساین فلد................................................30
2-2-14سطوح فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین .....................32
2-2-15الگوهای مختلف فرهنگ سازمانی ....................................34
2-2-15-1الگوی پارسونز(AGIL)............................................35
2-2-15-2الگوی ویلیام اوچی ...................................................36
2-2-15-3الگوی لیت وین و استرینگر..........................................39
2-2-15-4الگوی کرت لوین .......................................................40
2-2-15-5الگوی هافستد ............................................................41
2-2-15-6الگوی دنیسون در زمینه فرهنگ سازمانی .......................44
2-2-15-7کارکردهای فرهنگ سازمانی ........................................49
2-2-15-8عوامل موثر بر فرهنگ سازمان ...................................50
بخش دوم:پیشینه تحقیق .............................................................63
2-8سابقه تحقیق ها ومطالعات انجام گرفته داخلی ............................63
2-9سابقه تحقیق ها و مطالعات انجام گرفته خارجی ..........................65
سازمان مورد مطالعه ...........................................................67
فصل سوم:روش شناسی تحقیق .....................................................68
3-1روش تحقیق ........................................................................69
3-2جامعه آماری .......................................................................69
3-3نمونه آماری........................................................................70
3-4ابزار جمع آوری اطلاعات ......................................................70
3-5ساختار پرسشنامه ................................................................70
جدول عوامل و پرسشهای مربوط به سنجش سرمایه فکری...........71
جدول عوامل و پرسشهای مربوط به سنجش فرهنگ ....................71
3-6پایایی و روایی پرسشنامه ......................................................72
3-6-1روایی...........................................................................72
3-6-2پایایی ..........................................................................73
جدول نتایج مقدار آلفای کرونباخ ............................................74
3-7روش های تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده......................75
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های آماری................................................76
4-1بخش توصیفی ..................................................................72
4-2بخش استنباطی.................................................................80
4-2-1آزمون فرضیه اصلی......................................................80
4-2-2آزمون فرضیات فرعی1.............................................................83
4-2-3آزمون فرضیات فرعی2.............................................................85
4-2-4آزمون فرضیات فرعی3.............................................................87
4-2-5آزمون فرضیات فرعی4.............................................................87
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1نتیجه گیری.............................................................................115
5-2-1نتیجه گیری فرضیه اصلی .........................................................115
5-2-2نتیجه گیری فرضیه فرعی1........................................................116
5-2-3نتیجه گیری فرضیه فرعی2........................................................117
5-2-4نتیجه گیری فرضیه فرعی3........................................................118
5-2-5نتیجه گیری فرضیه فرعی4........................................................118
5-3پیشنهادهایی برای تحقیقات بعدی....................................................90
منابع و ماخذ.....................................................................................99
منابع فارسی.....................................................................................130
منابع انگلیسی..................................................................................131
پیوست............................................................................................110
منبع:
فهرست منابع فارسی
1-آذر، عادل ومؤمنی ،منصور ،(1384)آمار وکاربردآن درمدیریت(جلداول ) ، چاپ دوازذهم، انتشارات سمت ، تهران.
2-آذر، عادل ومؤمنی ،منصور(1384) ،آمار وکاربردآن درمدیریت (جلددوم ) ، چا پ دوازدهم، انتشارات سمت ، تهران.
3-ابطحی ،سیدحسین وصلواتی ،عادل (1385) ، مدیریت دانش درسازمان ،چاپ اول ، انتشارات پیوند نو ، تهران.
4-احمدی ، مسعود (1386)، مدیریت رفتارسازمانی (اصول ، مبانی ، نظریه ها ،ومفاهیم کاربردی ) ،چاپ دوم، انتشارات کوهسار ، تهران.
5-ارباب شیرانی، بهروز و عباسی، محمد حسن (1388)، تجزیه و تحلیل سرمایههای فکری دانشگاهها از دیدگاه مدیریت دانایی، نخستین کنفرانس بین المللی سرمایه فکری ایران.
6-استونر ، جیمز.ای .اف وهمکاران (1379)، مدیریت ، ترجمه علی پارساییان وسیدمحمداعرابی ، (چاپ اول )دفتر پژوهش های فرهنگی ، تهران.
7- اصغرنژاد امیری مهدی و مدهوشی مهرداد( 1388 ).سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکت ها.
8-الوانی ، سیدمهدی ودانایی فرد ، حسن(1380) ، گفتارهایی درفلسفه تئوریهای سازمان دولتی ،چاپ اول ،انتشارات صفار ،تهران.
9-ایران نژاد پاریزی ، مهدی وساسان گهر ، پرویز(1382) ، سازمان ومدیریت از تئوری تاعمل ، چاپ هفتم ،انتشارات مؤسسه عالی بانکداری ایران ، تهران.
10-بحرالعلوم (1381)،ارتباط بین فرهنگ سازمانی ورضایت شغلی کارشناسان تربیت بدنی شاغل در تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تهران.
11-بوردیو ( 1380 ) نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی ، ترجمه : مرتضی مردیها، ،نفش و نگار،تهران
12-حسنوی ،رضا و رمضان ، مجید (1390) مروری بر سرمایه فکری،چاپ اول، انتشارات نگاه دانش،تهران
13-دلاور، علی(1384) ، "روش های تحقیق" ، دانشگاه پیام نور، تهران
14- رابینز، استیفن.(1378)رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی. دفتر پژوهشهای فرهنگی،تهران.
15- رمضان ، حمد. مجید، احمدرضا ( 1390) بررسی ابعاد فرهنگی سازمانی چاپ اول ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
16-شاین، ادگار(1383)، فرهنگ سازمانی، ترجمه محمدابراهیم محجوب ، انتشارات فرا،تهران.
17- طوسی، محمدعلی ( 1372 ) فرهنگ سازمانی، چاپ اول، مرکز آموزش مدیریت دولتی،تهران
18-قلیچ، بهروز ( 1377 ) مدیریت دانش: فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کار ،نشر مدیریت ص 32 و30
19-گودرزی، اکرم و گمینیان، وجیهه(1381) اصول مبانی و نظریه های جو و فرهنگ سازمانی، چاپ اول انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان.
20- مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید (1390)، مجموعه کتابهای پژوهشنامه مدیریت (چاپ اول)، تهران: انتشارات نگاه دانش،تهران .
21- منوریان ، عباس،بختایی ،امیر(1385) "شناخت فرهنگ سازمانی براساس مدل دنیسون"تهران ،چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت،تهران.
منابع انگلیسی
Ashton, R.H. (2005) “Intellectual capital and value creation: A review”, Journal of Accounting Literature, Vol. 24, pp. 53-134.
Bontis, N. (2002) “Intellectual Capital Disclosure in Canadian Corporations”, Journal of Human Resource Costing and Accounting, Vol. 7, No. 1/2, pp. 9-20.
Bontis, N. (1998) “Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models”, Management Decision, 36/2, pp. 63- 76.
Bontis, N. (2001) “Assessing knowledge assets: A review of the models used to measure intellectual capital”, International Journal of Management Reviews, Vol. 3, No. 1, pp. 41-60.
Burt, R.S. (1997) "The Contingent Value of Social Capital", Administrative Quarterly, 42 (9).
Casta, J.-F., Escaffre, L. and Ramond, O. (2005), “Intangible investments and accounting numbers:Usefulness, informativeness and relevance, on the European stock markets”, working paper, available at: www.ssrn.com at:2004/03/04:20:09.
Denison,Danaiel (2000) "Organizational Culture : Can it be a key lever for Driving Organizational Chang?":www.denisonconsulting.com
Diefenbach, T. (2006) “Intangible resources: A categorical system of knowledge and other intangible assets”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 7, No. 3, pp. 406-20.
Edvinsson, L. and Malone, M. (1997) Intellectual Capital. Realizing your Company’s True Value by Finding its Hidden Brainpower, HarperCollins, New York.
Goh, P.C. and Lim, K.P. (2004) “Disclosing intellectual capital in company annual reports Evidence from Malaysia”, Journal of Intellectual
Marr, B. (2005) Perspectives on Intellectual Capital, Elsevier Butterworth- Heinemann, Oxford.
Muchinsky, P.M. (2003). Psychology Applied to Work, Wadsworth, Belmont, CA.
Roos, J., Roos, G., Dragonetti, N. and Edvinsson, L. (1997) Intellectual Capital: Navigating the New Business Landscape, Macmillan Business, London.
Seibert, S. Kraimer. M; Linden, Robert (2001) "A Social Capital Theory of Career Success". Academy of Management Journal, Vol. 44, No. 2
Schein, E.H. (1996) “Three cultures of management: The key to organizational learning”, Sloan Management Review
Spreitzer, G. M. (2007) Taking stock: Are view of more than twenty years of research on empowerment at work, The Hand Book of Organizational Behavior, Sage Publication.
Spreitzer, G. M. (1995) "Psychological empowerment in the workplace: dimensions, measurement and validation", Academy of Management Journal, Vol. 38, No. 5, pp. 1442-1465. Kaufmann, L. and Schneider, Y. (2004)" Intangibles A synthesis of current research", Journal of Intellectual Capital Vol. 5, No. 3, pp. 366-388.
Stewart, T.A. (1997) Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations, Doubleday, New York.Capital, Vol. 5, No. 3, pp. 500-510.
22.Wetten. D. A.; Cameron, K. S. (1998), Developing Management Skills, New York: Addison- Wesley, Wheelan.