فهرست:
فهرست مطالب
عنوان.........................................................................................................................................................صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1 1-مقدمه.........................................................................................................................................................2
2-1بیان مساله..................................................................................................................................................3
3-1ضرورت و اهمیت انجام تحقیق..................................................................................................................5
4-1 پیشینه تحقیق..........................................................................................................................................6
5-1 اهداف تحقیق.........................................................................................................................................11
6-1 سوالات تحقیق.......................................................................................................................................11
7-1 فرضیه های تحقیق.................................................................................................................................11
8-1 روش تحقیق...........................................................................................................................................13
9-1 روش جمع آوری اطلاعات......................................................................................................................14
10-1 جامعه آماری.........................................................................................................................................14
11-1 نمونه آماری..........................................................................................................................................14
12-1 روش تجزیه و تحلیل داده ها..............................................................................................................15
13-1 قلمرو تحقیق........................................................................................................................................15
14-1 شرح واژگان.........................................................................................................................................15
فصل دوم: ادبیات نظری تحقیق
1-2 مقدمه......................................................................................................................................................18
2-2 علامت تجاری.........................................................................................................................................19
3-2 نام تجاری................................................................................................................................................19
4-2 نشان تجاری............................................................................................................................................19
5-2 دیدگاههای مختلف درباره نام تجاری....................................................................................................19
6-2 فلسفه نام تجاری....................................................................................................................................23
7-2 نقش و اهمیت نام تجاری........................................................................................................................32
8-2 دلایل اهمیت نام تجاری.........................................................................................................................37
9-2 ابعاد نام تجاری.......................................................................................................................................40
10-2 تعریف ذهنیت و برداشت از نام تجاری...............................................................................................42
11-2 تصویر ذهنی و ویژگی های ذهنی در مورد یک نام تجاری................................................................43
12-2 تاریخچه و مدیریت نام تجاری............................................................................................................45
13-2 ویژگی های نام های تجاری قدرتمند................................................................................................ 48
14-2 تدوین استراتژی نام تجاری.................................................................................................................50
1-14-2 تدوین استراتژی نام تجاری از دیدگاه کاتلر.................................................................................51
2-14-2 استراتژی های نام گذاری محصولات از دیدگاه روستا و همکاران................................................54
1-2-14-2 انواع استراتژی های نام گذاری محصولات...............................................................................54
15-2استراتژی های نام گذاری تجاری.........................................................................................................56
1-15-2 راهبرد محصول- نام تجاری..........................................................................................................57
1-1-15-2 مزایا و معایب راهبرد محصول- نام تجاری...............................................................................58
2-15-2 راهبرد خط- نام تجاری..................................................................................................................60
1-2-15-2 مزایا و معایب راهبرد خط- نام تجاری......................................................................................60
3-15-2 راهبرد دامنه- نام تجاری...............................................................................................................61
1-3-15-2 مزایا و معایب راهبرد دامنه- نام تجاری...................................................................................62
4-15-2 راهبرد چتر-نام تجاری...................................................................................................................62
1-4-15-2 مزایا و معایب راهبرد چتر- نام تجاری.....................................................................................63
5-15-2 راهبرد منبع- نام تجاری................................................................................................................64
1-5-15-2 مزایا و معایب راهبرد منبع- نام تجاری....................................................................................64
6-15-2 راهبرد حمایت – نام تجاری............................................................................................................65
1-6-15-2 مزایا و معایب راهبرد حمایت- نام تجاری.................................................................................66
16-2 مقدمه ای در رابطه با توسعه نام تجاری..............................................................................................67
17-2 نظریه طبقه بندی.................................................................................................................................68
18-2 انواع دیدگاه ها در مورد طبقه بندی...................................................................................................70
1-18-2 نگرش کلاسیک...............................................................................................................................70
2-18-2 نگرش نمونه اولیه............................................................................................................................70
3-18-2 نگرش الگو.......................................................................................................................................71
19-2 توسعه نام تجاری.................................................................................................................................72
1-19-2 مفهوم کلی توسعه نام تجاری.........................................................................................................72
2-19-2 تعاریف توسعه نام تجاری...............................................................................................................73
3-19-2 طبقه بندی توسعه نام تجاری.........................................................................................................74
4-19-2 مزایا و معایب استراتژی توسعه نام تجاری....................................................................................76
20-2 نگرش مصرف کننده و نحوه شکل گیری آن......................................................................................80
1-20-2 نگرش و ابعاد آن.............................................................................................................................81
2-20-2 عناصر نگرش...................................................................................................................................82
21-2 فرآیند طبقه بندی اشیاء در ذهن مصرف کننده................................................................................85
22-2 کارکردهای نام تجاری..........................................................................................................................87
1-22-2 ابعاد کارکردی نام تجاری................................................................................................................88
2-22-2 تاثیر کارکردهای نام تجاری بر واکنش مصرف کننده....................................................................90
23-2 اندازه گیری ذهنیت و برداشت های نام تجاری..................................................................................92
1-23-2 رویکردهای ساختار یافته...............................................................................................................92
2-23-2 رویکردهای کمتر ساختار یافته......................................................................................................93
24-2 ارزیابی مصرف کننده از توسعه نام تجاری.........................................................................................94
25-2 تصمیم درباره توسعه نام تجاری..........................................................................................................96
26-2 متغییر های تحقیق..............................................................................................................................98
1-26-2 متغییر های وابسته تحقیق............................................................................................................98
2-26-2 متغییر های مستقل تحقیق............................................................................................................99
27-2 پیشینه تحقیق..................................................................................................................................105
1-27-2 تحقیقات داخلی...........................................................................................................................105
2-27-2 تحقیقات خارجی..........................................................................................................................116
28-2 چهارچوب مدل مفهومی تحقیق.......................................................................................................123
29-2 معرفی نام تجاری محصولات غذایی چیکا........................................................................................125
فصل سوم: روش تحقیق
1-3 مقدمه...................................................................................................................................................130
2-3 روش تحقیق.........................................................................................................................................130
1-2-3 طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف.................................................................................................131
2-2-3 طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش.................................................................................................131
3-3 مدل پیشنهادی تحقیق.......................................................................................................................132
4-3 جامعه آماری.........................................................................................................................................134
5-3 حجم نمونه و روش نمونه گیری...........................................................................................................134
6-3 روش و ابزار گردآوری اطلاعات...........................................................................................................135
7-3 روایی و پایایی پرسشنامه....................................................................................................................140
1-7-3 تحلیل روایی و پایایی پرسشنامه...................................................................................................142
1-1-7-3 تحلیل پایایی پرسشنامه...........................................................................................................142
2-1-7-3 تحلیل روایی پرسشنامه............................................................................................................143
8-3 روش تجزیه و تحلیل داده های آماری................................................................................................144
1-8-3 آزمون های آماری مورد استفاده....................................................................................................145
1-1-8-3 تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن..............................................................................................145
2-1-8-3مدل لیزرل...................................................................................................................................146
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه...................................................................................................................................................152
2-4 تجزیه و تحلیل داده ها.......................................................................................................................153
1-2-4 تحلیل داده های جمعیت شناختی................................................................................................153
1-1-2-4 متغییر سن پاسخ دهندگان.......................................................................................................153
1-1-1-2-4 تحلیل تاثیر سن بر نگرش مصرف کننده............................................................................155
2-1-2-4 متغییر تحصیلات پاسخ دهندگان.............................................................................................156
1-2-1-2-4 تحلیل تاثیر تحصیلات بر نگرش مصرف کننده...................................................................158
3-1-2-4 متغییر جنسیت پاسخ دهندگان................................................................................................159
1-3-1-2-4 تحلیل تاثیر جنسیت بر نگرش مصرف کننده.....................................................................160
4-1-2-4 متغییر درآمد پاسخ دهندگان...................................................................................................161
1-4-1-2-4 تحلیل تاثیر درآمد بر نگرش مصرف کننده.........................................................................162
3-4 تحلیل استنباطی داده ها....................................................................................................................163
1-3-4 مقایسه میزان شناخته بودن سایر برندها در بین مشتریان برند چیکا........................................163
2-3-4 آزمون تحلیل واریانس فریدمن جهت اولویت بندی ویژگی های محصول...................................165
3-3-4 تحلیل وضعیت موجود....................................................................................................................166
1-3-3-4 آزمون میانگین ویژگی های رقابتی محصول.............................................................................166
2-3-3-4 آزمون میانگین رضایتمندی از ویژگی های محصول................................................................167
3-3-3-4 آزمون میانگین سوالات متغییر تناسب ادراک شده................................................................168
4-3-3-4 آزمون میانگین سوالات متغییر کیفیت ادراک شده.................................................................170
5-3-3-4 آزمون میانگین سوالات متغییر نگرش مصرف کننده..............................................................171
6-3-3-4 آزمون میانگین ابعاد/ عوامل متغییر های تحقیق.....................................................................172
7-3-3-4 تحلیل عاملی اکتشافی..............................................................................................................174
1-7-3-3-4 متغییر تناسب ادراک شده...................................................................................................174
2-7-3-3-4 متغییر کیفیت ادراک شده...................................................................................................177
3-7-3-3-4 متغییر نگرش مصرف کننده.................................................................................................179
4-3-4 مدل های اندازه گیری....................................................................................................................181
1-4-3-4 مدل اندازه گیری متغییر برونزای تناسب ادراک شده.............................................................181
2-4-3-4 مدل اندازه گیری متغییر برونزای کیفیت ادراک شده..............................................................183
3-4-3-4 مدل اندازه گیری متغییر درونزای نگرش مصرف کننده...........................................................185
5-3-4 بررسی مدل های ساختاری تحقیق................................................................................................187
1-5-3-4 مدل اول- روابط بین متغییر های برونزا و درونزا در سطح متغییر های اصلی........................188
2-5-3-4 مدل دوم- روابط بین متغییر های برونزا و درونزا در سطح ابعاد متغییر های اصلی...............189
4-4 بررسی و تست فرضیه های تحقیق....................................................................................................192
5-4 ماتریس اهمیت- وضعیت موجود متغییر های برونزا و درونزا...........................................................196
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
1-5 مقدمه...................................................................................................................................................199
2-5 بررسی نتایج تحلیل استنباطی داده ها..............................................................................................200
3-5 بررسی فرضیات تحقیق.......................................................................................................................201
4-5 مدل تحقیق..........................................................................................................................................206
5-5 مقایسه نتایج حاصل با مدل های ذکر شده در پیشینه تحقیق.........................................................207
6-5 پیشنهادات مدیریتی...........................................................................................................................209
7-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده.......................................................................................................210
8-5 محدودیت های تحقیق........................................................................................................................211
منابع و مآخذ
الف- منابع فارسی........................................................................................................................................212
ب- منابع لاتین............................................................................................................................................215
پیوستها.........................................................................................................................................................219
منبع:
منابع و مآخذ
الف- منابع فارسی
1-حافظ نیا، محمد رضا، 1383، مقدمه ای بر روش تحقیق درعلوم انسانی، انتشارات سمت، تهران.
2-خاکی، غلامرضا، 1384، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی،چاپ دوم، انتشارات بازتاب، تهران.
3-ساترلند، ماکس، ترجمه سینا قربانلو،1380، روانشناسی تبلیغات تجاری، انتشارات مبلغان، تهران.
4-کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ، گری، ترجمه بهمن فروزنده، 1385، اصول بازاریابی، انتشارات آموخته، اصفهان.
5-نوئل کاپفرر، ژان، ترجمه سینا قربانلو، 1385، مدیریت راهبردی نام تجاری، انتشارات مبلغان، تهران.
6-آذر، عادل; مومنی، منصور، 1378، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، جلد1، چاپ3، انتشارات سمت، تهران.
7-آذر، عادل، مؤمنی، منصور، 1383: آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، انتشارات سمت، تهران.
8-دانایی فرد، حسن، آذر، عادل، و الوانی، مهدی، 1383، روشهای تحقیق در مدیریت، رویکرد کمی، چاپ اول: انتشارات صفار، تهران.
9-دلاور، علی، 11383، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی: چاپ آرین، تهران
10-سرمد، زهره، حجازی، الهه، بازرگان، عباس، 1381، روشهای تحقیق در علوم رفتاری: انتشارات آگاه، تهران.
11- مقیمی ، سید محمد (1377)، سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی ، نشر ترمه ، چاپ اوّل
12- جلالی، مهدی (1382) بررسی و تبیین تاثیر نام تجاری بر تغییر رفتار مصرف کنندگان در صنایع مواد غذایی شرکت های "یک و یک" و "چین چین" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
13-جلالی،مهدی(1389)، طراحی و تبیین الگوی ارزیابی نگرش مصرف کننده از گسترش نام تجاری، پایان نامه دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.
14-پارسا،سمانه(1389)، ببرسی پذیرش تعمیم برند با استفاده از مدل Logit، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
15-ربیعی، محبوبه(1382)، بررسی تاثیر استراتژی تعمیم نام تجاری بر نگرش مصرف کننده از محصول جدید، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
16-عاطفی، بهناز(1389)، بررسی تاثیر استراتژی تعمیم نام تجاری بر نگرش مصرف کننده از محصول جدید(مطالعه موردی برند اسنوا)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
17- جباری، یاسر(1389)، بررسی تاثیر نوجویی مصرف کننده، دانش محصول و اعتماد به نام تجاری والد در پذیرش توسعه نام تجاری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
18-کردرستمی،الیکا(1389)، بررسی اثر کیفیت ادراک شده، تصویر شناسه و تصویر محصول، بر نگرش مصرف کننده نسبت به توسعه شناسه در شرکت صنایع غذایی کاله، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
19- براون،تورم(1386)، فلسفه نام های تجاری، ترجمه عطیه بطحایی، چاپ اول، تهران: انتشارات فرا.
20- کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری(1383) " اصول بازاریابی" ترجمه علی پارسیان، نشر ادبستان.
21- کاتلر، فیلیپ(1383)" کاتلر در مدیریت بازار" ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد،تهران: انتشارات فرا.
22-اشکان نژاد، مهرسیما(1386)، بررسی تاثیر دانش مصرف کننده از محصول و شناسه بر ارزیابی توسعه شناسه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
23- روستا، احمد؛ ونوس، داور و ابراهیمی، عبدالحمید(1381)، مدیریت بازاریابی، نشر سمت، چاپ ششم ، تهران.
24- علیمی، مریم(1384)، بررسی تاثیر استراتژی تعمیم شناسه بر نگرش مصرف کننده از محصول جدید. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
25- مومنی، منصور(1386). تحلیل های آماری با استفاده از SPSS انتشارات کتاب، تهران.
26- میلر، مور(1385)، کسب و کار نام های تجاری، ترجمه عطیه بطحایی و پرویز درگی، چاپ اول، انتشارات رسا، تهران.
ب- منابع لاتین
1- Aaker, D. A & Keller, K. (1990)," Consumer Evaluation of Brand Extensions" Journal of Marketing , Vol. 54, Issue 1, PP.15-27.
2- Aaker, D .A. (1990)," Brand Extension: The Good, The Bad and The Ugly" Sloan Management Review, Vol.31, Issue, 4, PP.10-47
3-Aaker D.A. (1996), "Measuring Brand Equity across Products and Markets" California Management Review, 38(3) .PP: 102-20.
4-Ambler T and Styles C. (1997). " Brand Development Versus New Product Development: Towards A Process Model Of Extension Decisions", Journal Of Product And Brand Management. 6(1), PP: 13-26.
5- Bhat A. (1997). " Investing The Dimension Of The Fit Between A Brand And Its Extension" , Winter Educators Conference Proceedings, Vol.8,Pp:186.
6- Bhat S. and Reddy S .K. (2001)."The Impact of Parent Brand Attribute Associations and Affect on Brand Extension Evaluation" Journal of Business Research, Vol .53, PP: 111-220
7- Chaudhuri A (2001)" The Chain of Effects From Brand Trust And Brand Affect To Brand Performance: The Role of Brand Loyalty" , Journal of Marketing, Vol. 65 , Pp:81-93
8- Farquhar H. and Herr M. And Fazio R. H.(1990)" A Relational Model For Category Extension of Brands" , Advances In Consumer Research, Vol.17, PP:856-860
9- John D.R. And Loken B. (1998)" The Negative Impact of Extension: Can Flagship Products Be Diluted?" Journal Of Marketing, Vol.62, PP:19
10- Keller K.L. (2003)." Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity"2nd ed Prentice- Hall, New York, N y. PP: 3
11- Keller K.L. And Aaker D.A (1992)" The Effects of Sequential Introduction of Brand Extensions" Journal of Marketing Research, Vol.29,PP: 35-50
12- Kotler Philip and Keller Kevin (2005)" Marketing Management"12th Edition, PP: 310
13- Lahiri I.A. And Gupta (2005)" Brand Extensions in Consumer Non-Durables, Durables and Services: A Comparative Study South Asian" Journal of Management, 12(4), PP: 25-34
14- Lee Sungho, Ph.D. (1996) "Consumer Evaluations of Brand Extensions in Isolated and Comparative Contexts" University Of Illinois at Urbana-Champaign, 406 page
15- Martinez EV and Pina J.M (2005)," Influence of Corporate Image on Brand Extensions: A Model Applied To the Service Sector" Journal of Marketing Communications, 11(4), Pp: 263-281
16- Martinez E. And Pina J.M (2003)"The Negative Impact of Brand Extension on Parent Brand Image" Journal of Product & Brand Management, 12(7), PP: 432-480
17- Martinez EV and Polo Yolanda (2008)" Effect of Brand Extension Strategies on Brand Image: A Comparative Study of the UK and Spanish Markets" International Marketing Review, 25(1), PP: 107-137
18- Park J. And Kim K (2002)" Acceptance of Brand Extensions: Interactive Influence of Product Category Similarity, Typicality of Claimed Benefits, and Brand Relationship Quality" Advances in Consumer Research, Vol.29, PP: 190-198
19- Park J. And Kim K (2001)" Role of Consumer Relationships with a Brand in Brand Extensions: Some Exploratory Findings" Advances in Consumer Research Vol. 28. PP: 79-85
20- Reddy S.K. and Holak S.L. and Bhat S (1994)" To Extent or Not To Extent: Success Determinants of Line Extensions" Journal of Marketing Research, Vol.31, PP: 43-62
21-Robbins Stephen P (2001)" Organizational Behavior" 9thed, Prentice- Hall
22- Bhat S. and Reddy S.K (1998) "Symbolic and Functional Positioning of Brands" Journal of Consumer Marketing.
23-Bottomley P.A and Holden S.J.S (2001)"Do We Really Know How Consumers Evaluate Brand Extensions?" Empirical Generalizations Based on Secondary Analysis of Eight Studies, Journal of Research in Marketing.
24-Bottomley and Doyle (1996)" The Forms of Attitudes toward Brand Extensions: Testing and Generalizing Aaker & Keller Model, International Journal of Research in Marketing.
25-Keller K.L. & Aaker D.A (1997)," Managing the Corporate Brand: The Effects of Corporate Marketing Activity on Consumer Evaluations of Brand Extensions", Marketing Science Institute, Report No.97-106.Cambridge, Ma
26-Tauber E.M (1988)" Brand Leverage: Strategy for Growth in a Cost Control World" Journal of Advertising Research, August/September, PP: 27
27-Keller K.L and Aaker D.A (1992)" The Effects of Sequential Introductions on Brand Extensions" .Marketing Research, PP: 35-50
28-Boush D.M and Loken B (1991)" A Process Tracing Study of Brand Extension Evaluation"Journal of Marketing Research .Vol.28, PP: 16-28
29-Buday T (1989)" Capitalizing on Brand Extension" Journal of Consumer Marketing.Vol.6, PP: 27-30
30-Doyle P (1994)" Marketing Management& Strategy" Prentice-Hall Hemel Hempstead, PP: 98.
31-Nan Xiaoli(2006)" Affective Cues and Brand Extension Evaluation: Exploring the Influence of Attitude Toward the Parent Brand and Attitude Toward the Extension Ad" Psychology & Marketing,23(7),PP: 597-616.
32-Phau Ian and Lau Kong Cheen(2001)" Brand Personality and Consumer Self- Expression: Single or Dual Carriageway? " Journal of Brand Management,8(6),PP:428.
33- Rooney J.A (1995)" Branding: A Trend for Today and Tomorrow" Journal of Product and Brand Management, 4(4), Pp: 48-56.