فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.......................................................................................................................... 1
فصل اول (کلیات تحقیق)
1.1مقدمه.................................................................................................................... 3
2.1بیان مساله............................................................................................................. 4
3.1 اهداف تحقیق....................................................................................................... 5
4.1 سوال های تحقیق.................................................................................................. 6
5.1 مبانی نظری تحقیق................................................................................................ 7
6.1 روش تحقیق....................................................................................................... 10
7.1 جامعه و نمونه ی آماری....................................................................................... 10
8.1روش گرداوری وتجزیه و تحلیل داده ها/اطلاعات................................................. 10
9.1 قلمرو تحقیق...................................................................................................... 11
10.1 تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات و متغیر ها.............................................. 12
11.1 جمع بندی....................................................................................................... 16
فصل دوم(ادبیات وپیشینه تحقیق)
1.2مقدمه.................................................................................................................. 18
2.2 برنامه ریزی استراتژی.......................................................................................... 19
3.2مدل های برنامه ریزی استراتژیک........................................................................... 20
1.3.2.ماتریس گروه مشاوران بوستون.......................................................................... 20
2.3.2. ماتریس GE.................................................................................................. 21
3.3.2 مدل پورتر....................................................................................................... 22
4.3.2 مدل کارت امتیاز متوازن(BSC)....................................................................... 23
5.3.2گسترش فعالیت های کیفی (QFD).................................................................. 25
6.3.2مدل هفت s مک کنزی...................................................................................... 27
7.3.2مدل SWOT.................................................................................................. 30
1.7.3.2تاریخچه مدل SWOT................................................................................. 30
2.7.3.2 تعریف مدل SWOT.................................................................................. 31
4.2 ارتباط بین ماتریس SWOT و مدل BSC ......................................................... 34
5.2 حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن،FMEA............................................ 34
6.2حالات موفقیت و تجزیه و تحلیل اثرات آن،SMEA.............................................. 36
7.2تحقیقات مرتبط.................................................................................................... 37
1.7.2 تحقیقات داخلی.............................................................................................. 37
2.7.2 تحقیقات خارجی............................................................................................ 42
7.2 جمع بندی.......................................................................................................... 49
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
1.3 مقدمه................................................................................................................. 51
2.3 روش تحقیق....................................................................................................... 51
3.3 جامعه و نمونه آماری........................................................................................... 52
4.3 ابزار گردآوری اطلاعات....................................................................................... 53
5.3 پرسشنامه............................................................................................................ 54
1.5.3روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات............................................................ 55
6.3 معرفی ساختار و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات................................................... 56
1.6.3 روش تجزیه و تحلیل SWOT....................................................................... 57
2.6.3 حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن (FMEA)..................................... 57
3.6.3 حالات موفقیت و تجزیه و تحلیل اثرات آن) (SMEA..................................... 58
7.3 مراحل انجام پژوهش........................................................................................... 59
8.3 خلاصه............................................................................................................... 60
فصل چهارم(روش تجزیه وتحلیل داده ها)
1.4مقدمه.................................................................................................................. 62
2.4تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی............................................................... 62
1.2.4جنسیت........................................................................................................... 63
2.2.4 سطح تحصیلات.............................................................................................. 64
3.2.4 سن................................................................................................................ 65
4.2.4 سمت شغلی .................................................................................................. 66
5.2.4 منظر مالی....................................................................................................... 67
6.2.4 منظر فرایندهای داخلی کسب و کار.................................................................. 68
7.2.4 منظر رشد و یادگیری ...................................................................................... 69
8.2.4 منظر مشتری .................................................................................................. 70
3.4 تعیین و اولویت بندی نقاط قوت و ضعف شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان........ 71
1.3.4 اولویت بندی فاکتورها بر اساس اهمیت............................................................. 71
2.3.4 اولویت بندی فاکتورهای منتخب بر اساس عملکرد............................................. 73
3.3.4 اولویت بندی نقاط قوت و ضعف بر اساس اختلاف ستون اول و دوم.................. 75
4.4 معرفی و اولویت بندی نقاط قوت وضعف شعب بانک مهر اقتصاد.......................... 76
4.4 تعیین و اولویت بندی نقاط فرصت و تهدید محیط بیرونی برای ............................. 77
1.4.4معرفی اولویت های نقاط فرصت و تهدید محیط بیرونی برای شعب بانک مهر اقتصاد 80
5.4 جمع بندی......................................................................................................... 84
فصل پنجم (نتیجه گیری وپیشنهادها)
1.5 مقدمه ............................................................................................................... 86
2.5نتایج تحقیق......................................................................................................... 86
1.2.5اطلاعات توصیفی............................................................................................. 86
2.2.5 منظر مالی....................................................................................................... 87
3.2.5منظر فرایند داخلی کسب و کار.......................................................................... 87
4.2.5 منظر رشد و یادگیری....................................................................................... 87
5.2.5 منظر مشتری.................................................................................................... 87
3.5 بررسی و تحلیل نتایج ماتریس SWOT............................................................... 88
4.5 نتیجه گیری و ارائه پیشنهاداتی بر مبنای یافته های تحقیق........................................ 97
5.5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی............................................................................. 100
6.5 محدودیت های تحقیق....................................................................................... 100
منابع و مواخذ........................................................................................................... 101
منبع:
.آذر ،عادل و مومنی، منصور " آمار و کاربرد آن در مدیریت" 1385، تهران، انتشارات سمت
2.انصاری، مریم و رحیمی، علیرضا و یارمحمدیان، محمدحسین، یعقوبی، مریم "تحلیل استراتژیک درونی و بیرونی (SWOT Analysis)دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکیدانشگاه علوم پزشکی اصفهان" خرداد 1388، مدیریت سلامت،شماره36، ص 33-38
3.ایرانی نژاد پاریزی،مهدی، "روش های تحقیق در علوم اجتماعی"،1387، تهران،مدیران
4.پیرس و رابینسون. برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک. ترجمۀ خلیلی شورینی،دکتر سهراب. انتشارات یادواره کتب. چاپ پنجم صفحات 307-309
5.حبیب پور، کرم و صفری، رضا " راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی" 1390، موسسه راهبرد پژوهش
6. خاتمی،بهزاد، " مطالعه تطبیقی مدل های برنامه ریزی استراتژیک" سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک،تهران، 1387
7.خاکی،غلامرضا "روش تحقیق با رویکرد مروری در پایان نامه نویسی"1388،تهران،انتشارات بازتاب،
8. دری،هاشم و معزز،بهروز و سلامی، هادی"رویکردی تلفیقی درتحلیل ریسکبااستفاده از روشهای و فرایندتحلیل (FMEA) تجزیه وتحلیل شکست و آثارآن (ANP)شبکهای" زمستان 89 ، مدرسعلومانسانی- پژوهشهای مدیریت درایران دوره 14 ،شماره 4،
9.دیود، فرد آر، 1388، "مدیریت استراتژیک" ترجمه علی پارسائیان، و محمد اعرابی، چاپ پانزدهم، تهران،دفتر فرهنگی پژوهش های فرهنگی
10. روستا، احمد و ونوس،داور و ابراهیمی، عبدالحمید 1389" بازاریابی و مدیریت بازار" تهران، انتشارات سمت
11.سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه"روش های تحقیق در علوم رفتاری"1389،تهران،موسسه ی انتشارات آگاه
12.سرآبادانی،ابوالقاسم و زندی،رسول و جانفزا،فاطمه "راهبرد بهبود خدمات بانکداری خرد در دفاترخدمات بانکی پستبانک (ICT) روستایی ایران" فرایند مدیریت و توسعه/ شماره75 / بهار1390
13. سید جوادین,سید رضا، و تاب، محمد، 1388، "الگوی پیشنهادی تجزیه و تحلیل محیطی (swot) مراکز آموزش عالی ایران در راستای برنامه ریزی استراتژیک" چهارمین کنفرانس بین المللی استراتژیک،تهران
14. شاهرودی،کامبیز و قلی زاده توچایی،محمد رضا، " AWOT رویکردی متفاوت در برنامه ریزی استراتژیک" اولین همایش ملی مدیریت،1389
15. صحت سعید، پریزادی عیسی،(1388)" به کارگیری تکنیک فرایند تحلیل شبکهای در تحلیل نقاط قوت،ضعف،فرصت وتهدید (مطالعه موردی شرکت سهامی بیمه ایران)" نشریه مدیریت صنعتی،دوره1،شماره2،،ازص ص105-120
16.صادق عمل نیک،محسن و کشه فراهانی،سمیه (1388) "تدوین استراتژی های بانکداری الکترونیک در ایران با استفاده از ماتریس SWOT " پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت
17.علیزاده،طاهر،" بررسی پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت (WTO) بروی محصولات صنعت لوازم خانگی کشور با استفاده از مدل "swot " ،1383، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
18.قزا آنی قمصری ایمان،قدرتی حسن،رضایی حسین،(1389)" عوامل مؤثر بر صادرات فرش دستباف در قالب ماتریس سوات (swot)مطالعه موردی تعاونیهای فرش دراستان اصفهان" تعاون،سال21،دوره جدید،شماره2،ص ص 49-61.
19.کاپلان،ر. نورتون،1384،ترجمهی حسین اکبری،مسعودسلطانی،امیرملکی،نفشه ی استراتژی،تبدیل داراییهای نامشهود به پیامدهای مشهود،تهران،انتشاراتآسیا،چاپاول.
20.گودرزی، علی " طراحی و استراتژی مدیریت پسماند رشت" پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی (MBA) دانشگاه پیام نور،تهران،1388
21.ملکی علیرضا ، ظهور علیرضا ،عبادی فرد فربد، کامران رضائی آذر، عبادیان محمود،" طراحی ومدلسازی یک ساختار یک پارچهQFD\FMEAدرمراکزخدمات درمانی"(1389)،فصل نامه پایش،سالن هم شماره دوم،صص١٣٠-117
22.ملکی ، محمدحسن ، محقر ، فاطمه ، کریمی دستجردی ، داوود ،" تدوین و ارزیابی استراتژی های سازمانی با به کارگیری مدل های SWOT و فرایند تحلیل شبکه ای ANP" بهار و تابستان (1389)، مدیریت فرهنگ سازمانی ، 21 ، 159-176
23.منصوری فر کریم " روش های پیشرفته آماری همراه با برنامه های کامپیوتری" 1385،تهران، انتشارات دانشگاه تهران
24.نور النساء، رسول و محمد جواد،اصغرپور و نصیری،ژیلا " اولویت بندی خواسته های مشتریان در روش QFD " مجله بین المللی علوم مهندسی،شماره 2، جلد 16، تابستان 1384، ص 21-27
25.والمحمدیچنگیز وفیروزه نگین ،(1389)،"ارزیابی عملکردسازمان با استفاده ازتکنیک BSC"،(پژوهشگر)فصلنامه مدیریت،سال هفتم،شماره18،ص ص 87-72.
26.Ahn, H., 2001, Applying the Balanced Scorecard Concept: An Experience Report. Journal of Long Range Planning.
27.AndrewSai On Ko and S.F. Lee "Implementing the strategic formulation framework for the banking industry of Hong Kong Managerial Auditing Journal, 15/9 ,2000,469±47
28. Chan, Xia , A SWOT Study of the Development Strategy of Haier Group as One of the Most Successful Chinese Enterprises,2011, International Journal of Business and Social Science Vol. 2 No. 11 [Special Issue - June 2011] 147 ,pp1-7
29. Feurer, R. and Chaharbaghi, K, “Strategy development: past, present and future”, (1997) Training for Quality, Vol. 5 No. 2, pp. 58-70.
30.Humphrey, A.S. (2005), “SWOT analysis”, available at: www.businessballs.com/Swot analysis free template.htm
31.Gorener ,ali and kerem,toker and korkmaz,ulucay ( 2012 ) “Application of Combined SWOT and AHP: A Case Study for Manufacturing Firm” Procedia - Social and Behavioral Sciences 58 pp.1525 – 1534
32. İncekaraAhmet and Ustaoğlu Murat (2012)" European Union’s Multilateralism on Trade Policies, Custom Unions and Free Trade Agreements; Comparative SWOT Analyses of Turkey and South Korea’s Automotive Industries / Procedia - Social and Behavioral Sciences 58 ,p p 464 – 473.
33.Ip Y.K and Koo L.C. (2004)BSQ strategic formulation framework: A hybrid of balanced scorecard, SWOT analysis and quality function deployment Managerial Auditing Journal Vol. 19 No. 4, 2004 pp. 533-543
34. Jang, HyeonAe and Sutrisno, Agung and Kwon, Hyuck Moo ” Corrective Action Selection Methodology in FMEAInitial Survey and New Research Challenges” 2012, Proceedings of the Asia Pacific Industrial Engineering & Management Systems Conference,V. Kachitvichyanukul, H.T. Luong, and R. PitakasoEds
35.Kamla Ali Al-Busaidi, (2014) "SWOT of social networking sites for group work in government organizations: An exploratory Delphi study from IT managers' perspective", VINE, Vol. 44 Iss: 1, pp.121 – 139
36.Kaplan, R. S, '' Devising Balanced Scorecard Matched To Business Strege'', 1994, Planning Review,
37. Kaplan, R.S & Norton, D.P., 2000, The Strategy-Focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in The New Business Environment, First Edition, Harvard Business School Press, Massachusetts
38.Kim, W.C. and Mauborgne, R, Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested MarketSpace and Make the Competition Irrelevant,(2005), Harvard Business School Press, Boston, MA.
39. K.L. Jeyaraj1, C. Muralidharan, T. Senthilvelan, S.G. Deshmukh(2012)" Application of Swot and Principal Component Analysis in a Textile Company - A Case Study" International Journal of Engineering Research and Development, Volume 1, Issue 9, PP.46-54
40.Koo Hannah ,Ka-Yin Chau,Koo Leung-Chi ,Liu SongbaiShu-ChuenTsui(2011)"A structured SWOT approach to develop strategies for the government of Macau, SAR"Journal of Strategy and Management Vol. 4 No. 1, pp. 62-81
41.Koo, L.C., Koo, H. and Liu, S.B, (2009), “Strategies for Macau’s development”, Proceedings ofRising Macao: Review and Prospects on the 10th Anniversary of Macao SAR, InternationalConference, Macao Polytechnic Institute, pp.21-22 April.
42.Koo, L.C. and Koo, H. (2008), “Developing strategies for the government of Macau, SAR withSWOT analysis”, Electronic Proceedings of the 3rd International Conference on the PublicManagement in 21st Century: Opportunities and Challenges, 14-15 October, Macau SAFP
43. Lee, S.F. and Ko, A.S.O. (2000), “Building Balanced Scorecard with SWOT analysis, andimplementing ‘Sun Tzu’s The Art of Business ManagementStrategies’ on QFD methodology”, Managerial Auditing Journal, Vol. 15 Nos 1/2, pp. 68-76.
44. Liu T.T,.ConkeyB.GMc, Z.Y Ma,.Liu Z.G, X Li.Cheng, L.L(2011)"strengths, weaknesses, opportunities and threats Analysis ofbio-energycropsonmarginal land" Energy Procedia, 5, PP 2378–2386.
45.Mehilli, Terida and Dumi, Alba,” LO EVALUATION AND EFECTS OF SWOT ANALYSE IN ALBANIA”,2012, International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 41,pp.108 – 115
46. Rowley DJ, Lugan HD, DolenceMG. ,(1997) "Strategic changein collages and universities",San Francisco: Jossey-Bass, publishers,
47.TeridaMehilli, Alba Dumi,(2012)," EVALUATION AND EFECTS OF SWOTANALYSEIN ALBANIA Procedia - Social and Behavioral Sciences , International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management41, PP 108 – 115.
48.Weihrich, H. “The TOWS matrix: a tool for situational analysis”, (1982), Journal of Long RangePlanning, Vol. 15 No. 2, pp. 54-66.
49.Weihrich, H. “Analyzing the competitive advantages and disadvantages of Germany withthe TOWS matrix: an alternative to Porter’s model”, (1999), European Business Review, Vol. 99No. 1, pp. 9-22.
50.Zhang, Yansheng& ,Li, Longyi" Study on Balanced Scorecard of Commercial Bank in Performance Management System" 2009 ,International Symposium on Web Information Systems and Applications, Nanchang, P. R. China, May 22-24, 2009, pp. 206-209
51.www.mebank.ir