فهرست:
فهرست مطالب
فهرست صفحه
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه. 2
1-1)بیان مساله. 2
1-2) اهمیت وضرورت تحقیق.. 3
1-3)اهداف علمی تحقیق: 4
1-4)چهارچوب نظری تحقیق: 4
1-5-1خلاصه نتایج تحقیق مدل 8
1-5)سوال تحقیق.. 9
1-6)فرضیه های تحقیق.. 9
1-7)تعریف نظری متغیرهای تحقیق.. 10
1-8)تعریف عملیاتی متغیر های تحقیق: 10
1-9) قلمرو تحقیق.. 14
1-9-1) قلمرو موضوعی.. 14
فصل دوم مرورمنابع/ادبیات تحقیق/پیشینه تحقیق
مقدمه. 17
2-1)مفاهیم اعتماد در سازمان. 17
2-1-1)سطح اعتماد. 18
2-1-2)ابعاداعتماد 19
2-1-3)تعریف اعتماد. 20
2-1-4) شیوه های اعتمادسازی.. 21
2-1-5) براستی چطور می توان اعتماد به وجود آورد؟. 22
2-1-)6 ارزشهای سازمانی بانک ملت... 24
2-1-7) ارزش ها ونقش آنها در اعتماد. 26
2-1-8 چگونگی تاثیر ارزشها بر اعتماد. 26
2-2)مفاهیم بانکداری.. 27
2-2-1)تعریف بانک: 27
2-2-2)خدمات بانکی.. 27
2-2-3) انواع خدمات بانکی.. 27
2-2-4)ساختارارائه خدمات بانکی.. 28
2-3)اینترنت : 30
2-4) تجارت الکترونیک... 32
2-4-1)تعریف تجارت الکترونیک... 32
2-4-2)- مدلهای تجارت الکترونیک... 33
2-4-3)- تاریخچه بانکداری الکترونیک... 36
2-5)بانکداری الکترونیک... 37
2-5-1)تعاریف بانکداری الکترونیک... 38
2-5-2)خدمات بانکداری الکترونیک... 39
2-5-3)مزایای بانکداری الکترونیک... 40
2-5-4)کانالهای بانکداری الکترونیک... 42
2-6)موانع محیطی والگوی مناسب تجارت الکترونیک در ایران. 42
2-7)بانکداری اینترنتی: 45
2-7-1)تاریخچه بانکداری اینترنتی: 45
2-7-2)تعریف بانکداری اینترنتی: 47
2-7-3)کاربری بانکداری اینترنتی: 49
2-7-4)سرویسهای بانکداری اینترنتی.. 50
2-8)تاریخچه بانک ملت... 51
2-8-1)بانکداری اینترنتی در بانک ملت... 52
2-8-2)خدمات اینترنتی بانک ملت: 53
2-8-3)سایت بانکداری اینترنتی.. 58
2-8-4 )راهنمای فعال سازی بانکداری اینترنتی.. 58
2-8-5)بررسی مقایسه ای وضعیت بانکداری اینترنتی در بانکهای ایرانی.. 62
2-8-6)کارت امتیازی متوازن در بانک ملت... 68
2-9) استفاده از خدمات بانکی.. 69
2-9-1)اهمیت کیفیت خدمات... 70
2-9-2) ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات در مدل سروکوال. 71
2-9-3) مفهوم رضایت مشتریان. 73
2-9-4) مفهوم وفاداری.. 75
2-9-5) مفاهیم اعتماد. 75
2-9-6) رضایت مشتری و رابطه ی آن بااعتماد مشتری.. 76
2-9-7) ارتباط رضایت مشتری با انتظارات مشتری.. 78
2-9-8) روش های اندازه گیری اعتماد مشتری: 78
2-9-9) اهمیت اعتماد و روابط بلند مدت خریدار-فروشنده 79
2-10)مفهوم اعتماد دربانکداری اینترنتی: 82
2-10-1)اعتماد وبانکداری اینترنتی.. 83
2-10-2)اعتماد در بانکداری اینترنتی.. 83
2-11)آنالیز گردش اطلاعات دربانکداری اینترنتی و ریسکهای موجود. 85
2-11-1)ایجاد اعتماد دربانکداری اینترنتی.. 87
12-11-1-1)تراکنش مشتری و بانک: 88
2-11-1-2)تکنولوژی.. 92
2-11-1-2-1)امنیت... 92
...2-1-1)حریم خصوصی و محرمانگی : 93
...2-1-2)رمزنگاری:: 93
…2-1-3)در دسترس بودن: 93
…2-1-4)صحت داده : 94
…2-1-5)احراز هویت و تصدیق اصالت: 94
2000-1-6)کنترل دسترسی: 96
2000-1-7)انکار ناپذیری: 96
…2-1-8)نظارت و گزارشگیری: 96
2-11-1-3)روشهای پرداخت: 99
2-11-1-4)شرح کامل فعالیت بانکها به مشتریان. 101
2-11-1-5)شهرت و اعتبار بانک... 102
2-11-1-6)آگاه سازی مشتریان 102
2-12) عوامل اعتماد مشتریان بانک... 102
2-13) پیشینه تحقیق.. 103
فصل سوم روش اجرای تحقیق /مواد وروش ها
مقدمه. 108
3-1 )فرآینداجرای تحقیق.. 108
3-2 )روش تحقیق.. 110
3-2-1)روش های رتبه بندی: 110
3-3 )روش های جمع آوری اطلاعات... 111
3-4) ابزار گردآوری داده ها 111
3-5 )روایی وپایایی پرسشنامه. 112
3-5-1 ) تعیین پایایی (قابلیت اعتماد پرسشنامه) 112
3-5-2)تعیین اعتبار روایی: 113
3-6)جامعه ونمونه آماری.. 114
3-6-1)جامعه آماری.. 114
3-6-2)روش نمونه گیری.. 115
3-6-4)حجم نمونه. 117
3-7)روش تجزیه وتحلیل داده ها 118
3-7-1)تجزیه تحلیل توصیفی.. 119
3-7-2)تجزیه تحلیل استنباطی.. 119
فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده ها ویافته های تحقیق
مقدمه. 122
4-1)توصیف متغیر های تحقیق.. 122
4-1-1) توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان: 123
4-1-2 )توصیف متغیر های اصلی تحقیق: 130
4-1-3)توصیف متغیر وابسته تحقیق.. 135
4-1-4)بررسی نرمال بودن متغیروابسته 135
4-2) آزمون فرضیات تحقیق: 136
4-2-1) آزمون فرضیه اول تحقیق 137
4-2-2)رتبه بندی متغیرها 137
4-2-2-1) رتبه بندی متغیرهای مستقل بافریدمن.. 137
4-2-2-2) رتبه بندی عوامل موثربراعتماد به بانکداری اینترنتی با تاپسیس 138
4-2-3)فرضیه دوم تحقیق.. 144
4-2-4)فرضیه سوم تحقیق.. 145
4-2-5)فرضیه چهارم تحقیق.. 146
4-2-6) فرضیه پنجم تحقیق.. 147
4-2-7)فرضیه ششم تحقیق.. 148
4-3 )نتایج مدل مفهومی تحقیق.. 149
فصل پنجم :بحث ،نتیجه گیری وپیشنهاد های تحقیق
مقدمه. 151
5 -1 )خلاصه تحقیق.. 151
5-2 )نتایج آزمون فرضیات... 152
5-3 )ارائه پیشنهادها 155
5-3-1)ارائه پیشنهادها برمبنای یافته های تحقیق: 155
5-4 )پیشنهادات برای تحقیقات آینده 159
5-5 )محدودیتهای تحقیق.. 159
6)فهرست منابع. 160
6-1)منابع فارسی.. 160
6-2)منابع لاتین.. 161
ضمائم. 166
پرسشنامه. 167
جداول
جدول1-1)خلاصه نتایج تحقیقات انجام شده درزمینه عوامل موثربراعتمادمشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی 8
جدول2-1 )نظریه استراتژیک اعتماد مشتریان دربانک ملت. 25
جدول 2-2 )سطوح مختلف بانکداری اینترنتی.. 50
جدول 2-3 )خدمات مختلف بانکداری اینترنتی بانک ملت.... 53
جدول 2-4) تلفیق وتلخیص ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات... 72
جدول 2-5)خلاصه نتایج تحقیق مدل. 104
جدول 3-1)میزان ارزش سوالات درپرسشنامه وتجزیه وتحلیل.. 111
جدول 3-2)ضریب آلفای کرانباخ متغیرهای تحقیق.. 113
جدول 3-3) میزان روایی متغیرها وسوالات تحقیق.. 130
جدول 4-1)توصیف جنسیت پاسخ دهندگان. 123
جدول 4-2)توصیف سن پاسخ دهندگان....... 124
شکل4-3)کل میله ای تحصیلات پاسخ دهندگان. 125
جدول 4-4)توصیف شغل پاسخ دهندگان. 126
جدول4-5)شکل میله ای دفعات مراجعه پاسخ دهندگان. 127
جدول4-6)شکل میله ای نوع استفاده ازخدمات بانکداری اینترنتی پاسخ دهندگان. 128
جدول4-7)توصیف مدت حساب داشتن مشتریان. 129
جدول 4-8)توصیف متغیرامنیت....... 130
جدول4-9)توصیف متغیرسهولت ادراکی.. 131
جدول4-10)توصیف متغیرسودمندی ادراکی.. 132
جدول4-11)توصیف متغیرآگاهی دهندگی.. 133
جدول4-12)توصیف متغیرکاربرپسندی.. 134
جدول4-13)توصیف متغیراعتماد. 135
جدول4-14)جدول کولموگروف -اسمیرنف 136
جدول4-15)جدول آزمون تحلیل واریانس بین عوامل موثربانکداری اینترنتی 136
جدول4-16)رتبه بندی متغیرهای مستقل بافریدمن 137
جدول4-17)ماتریس نظرات خبرگانN 138
جدول4-18)ماتریس نظرات خبرگان حوزه های استان 139
جدول4-19)ماتریس بی مقیاس 140
جدول4-20)ماتریس بی مقیاس وزین 141
جدول4-21)ایده آل مثبت وایده آل منفی 142
جدول4-22)رتبه بندی عوامل موثربراعتماد به بانکداری با مدل تاپسیس 143
جدول4-23)ضریب همبستگی بین امنیت سیستم بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان 144
جدول4-24)ضریب همبستگی بین سهولت ادراکی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان 145
جدول4-25)ضریب همبستگی بین سودمندی ادراکی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان 146
جدول4-26)ضریب همبستگی بین آگاهی دهندگی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان 147
جدول4-27)ضریب همبستگی بین کاربرپسندی ادراکی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان 148
جدول4-24)ضریب همبستگی بین سهولت ادراکی بانکداری اینترنتی واعتماد مشتریان 145
جدول5-1)وضعیت 3 سوال اول متغیرامنیت 156
جدول5-2)وضعیت 3 سوال اول متغیرسهولت ادراکی 156
جدول5-3)وضعیت 3 سوال اول متغیرسودمندی ادراکی 157
جدول5-4 وضعیت 3 سوال اول متغیرآگاهی دهندگی. 158
جدول5-5 وضعیت 3 سوال اول متغیرکاربرپسندی. 158
شکل ها
شکل1-1مدل تحلیلی تحقیق. 6
شکل 1-2مدل تحلیلی تحقیق برای رابطه متغیرها. 7
شکل1-3 بعاداعتماداز نظررابینز. 19
شکل2-1 عوامل محیطی مستقیم موثربرتجارت الکترونیک. 43
شکل2-2 عوامل محیطی غیرمستقیم برتجارت الکترونیک. 43
شکل2-3 بانکهای تشکیل دهنده بانک ملت... 51
شکل2-4)عوامل تشکیل دهنده کیفیت خدمات مدل سروکوال. 70
شکل2-5)مدل پویایی اعتماد. 75
شکل 2-6)ارتباط رضایت مشتری باوفاداری مشتری.. 77
شکل2-7)ارتباط رضایت مشتری باانتظارات مشتری.. 78
شکل2-8)روشهای اندازه گیری رضایت مشتری.. 79
شکل2-9 )گردش اطلاعات دربانکداری اینترنتی. 79
شکل3-)فراینداجرای تحقیق.. 109
شکل4-1)شکل دایره ای جنسیت پاسخ دهندگان. 123
شکل 4-2)شکل میله ای سن پاسخ دهندگان....... 124
شکل4-3)شکل میله ای تحصیلات پاسخ دهندگان. 125
شکل4-4)شکل میله ای شغل پاسخ دهندگان. 126
شکل4-5)شکل میله ای دفعات مراجعه پاسخ دهندگان. 127
شکل4-6)شکل میله ای نوع استفاده ازخدمات بانکداری اینترنتی پاسخ دهندگان. 128
شکل4-7)شکل میله ای مدت داشتن حساب پاسخ دهندگان. 129
شکل4-8 )هیستوگرام متغیرامنیت... 130
شکل4-9 )هیستوگرام متغیرسهولت ادراکی. 131
شکل4-10 )هیستوگرام متغیرسودمندی ادراکی. 132
شکل4-11 )هیستوگرام متغیرآگاهی دهندگی. 133
شکل4-12 )هیستوگرام متغیرکاربرپسندی. 134
شکل4-13 )هیستوگرام متغیراعتماد. 135
چکیده انگلیسی.. 176
عنوان انگلیسی پایان نامه 17
منبع:
منابع فارسی
[1] اعرابی ،محمد ،1382،موانع محیطی والگوی مناسب تجارت الکترونیکی درایران ماهنامه توسعه وکاربردی فناوری ارتباطات واطلاعات (تکفا) شماره دوم صفحات 8تا18
[2] الوانی،سیدمهدی ودانایی فرد،حسن، 1380، دانش مدیریت،شماره 55 ،انتشارات دانشگاه تهران
[3] بخشان ،مرتضی وعابدی،حسین وسیدی ، امیر ، 1392 ، شناسایی واولویت بندی عوامل موثر براعتماد مشتریان بانکداری اینترنتی بانک مهر اقتصاد ،بانک مقالات بازاریابی
[4] جیل اچ،الس وورثف تجارت ازطریق اینترنت (ترجمه محمدابراهیم گوهریان ولیدا نوری) تهران، انتشارات امیرکبیر،سال1385
[5] خاکی،غلامرضا،روش تحقیق درمدیریت،تهران،انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سال1382، چاپ دوم
[6]درود چی ،محمود ؛ایرانمهرآزاده،1387،مدلسازی اعتماد دربانکداری اینترنتی،نشریه بانک واقتصاد،شماره 97، ،ص4
[7]رابینز،استیفن ( 1382 )،مبانی رفتارسازمانی،انتشارات ترمه
[8]رشیدی،داریوش . (1390 ) بازاریابی خدمات بانکی،تهران: انتشارات کوهسار
[9] سکاران ،اما،روشهای تحقیق در مدیریت ،1381،تهران،انتشارات موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت و برنامه ریزی سال
[10]سیدجوادین،سید رضا؛ یزدانی،شمسی،1384،بررسی عوامل موثر بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی (مطالعه موردی بانک سامان) نشریه: مدیریت « دانش مدیریت» - شماره 70(18 صفحه - از 45 تا 62)
[11]شعبانی ؛ر.(1391)."بررسی تاثیر اعتماد بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی "،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
[12] صارمی ،نسا ،1388،رابطه بین ویژگی های کیفی تجارت الکترونیک بانک پارسیان رشت،پایان نامه کارشناسی ارشد ،ص25
[13]فارسی زاده ،حسین ، حسینی ،میرزاحسن ، احمدی نژاد ،مصطفی ،1391 ،بررسی پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان با استفاده از مدل،دوره 4، شماره 12 ،صص 36-19
[13]کاظمی مصطفی ،طاهدی حمیدرضا ،1388،انتخاب تامین کنندگان مدلها ومعیارها ،انتشارات نما ،جهان فردا ،ص23
[14] کاظمی ،م،کرد،ب. ومهرورزی،م(1389) ."بررسی عوامل کلیدی موثر بر موفقیت عرضه خدمات اینترنتی وارائه یک مدل پیش بینی کننده با استفاده از درخت تصمیم گیری " ،نشریه پژوهش های مدیریت ، سال سوم ، شماره 10 ،صص25-49
[15] کهزادی ، 1382،نخستین همایش تجارت الکترونیک، ماهنامه تدبیر شماره۱۷۰
[16] مرادی، م. زنده دل، ا. و سرجانیان، ز. ( 1389 ). "بررسی تاثیر ریسک و عدم اطمینان ادراک شده مشتریان بر میزان استفاده ازبانکداری اینترنتی"، دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی، صص16-1
[17]مقیمی ،سیدمحمد؛رمضان ،مجید(1392) ،پژوهشنامه مدیریت(8)مدیریت مالی،تهران،انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
[18]موسویان، جواد،گیلانی نیا ،شهرام ،1388 ، شناسایی عوامل موثر بر گرایش مشتریان در استفاده ازخدمات بانکداری اینترنتی ،فراسوی مدیریت ،سال سوم ،شماره 11 ،ص103-133
[19]هوشنگی، سینا ،1388،تاثیر خصوصی سازی بر عملکرد بانک ملت،پایان نامه کارشناسی ارشد ،،ص41
[20]هومن ،حیدرعلی ،1383،استنباط آماری در پژوهش های رفتاری ،تهران ،انتشارات سمت
منابع ویژه [21]بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،تصویب نامه شماره 181434/ ت 43182 ک مورخ 1388/09/14، قانون مبارزه با پولشوییفصل 1 تبصره 9 مصوب هیات محترم وزیران
www.banki.ir[22]
[23] فرنود حسنیhttp://www.farnood.com/persian/itpapers/art128.htm
Latin references
[1] Alastair G.Smith, Applying Evaluation Criteria to New Zealand Government Websites ,International Journal of Information Management ,pages 137-149, 2001
[2] Alberto Leon-Garcia and Indra Widjiaja. Communication Networks: Fundamental Concepts and Key Architectures. The McGraw-Hill Companies, Inc.2000
[3] Authenitication in an Internet Banking Enviroment. URL: http://www.ffiec.gov
[4] Batya Friedman . Jr. Peter H. Kahn, and Daniel C .Howe. Trust Online. Communications of the ACM, 43(12):34-40, December 2000
[5]. Bowen, J. T., & Shoemaker, S. (2003)." Loyalty: A strategic commitment" Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 44(5/6), 31−46.
[6] Davis, F.D., Bagozzi, R.P., Warshaw, P.R. (1989)«User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Tow Theoretical Models», Management Science, Vol.35, No.8, PP. 982-1003.
[7]- Davis, F.D. (1989)«Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use,
and User Acceptance of Information Technology», MIS Quarterly, Vol.13, No.3, PP. 319-340.
[8] Doll,W,Hendrickson,A,and Xiandong ,D(1998)."using davis ,s perceived usefulness and ease –of – instrument for decision marking :a confirmatory and multi-group invariance analysis, Decision Sciences Vol. 29, No. 4, PP 839-869
[9] Donna Andert, Robin Wakefield, and Joel Weise. Trust Modeling for Security Architecture Development. Sun Microsystems Blueprints, December 2002
[10] Entrust Technologies Limited. The Concept of Trust in Network Security.
URL: http://www.entrust.com/resources
[11] ELFRIEDE Dustin. Jeff Rashka, and Douglas Mc Diarmid, Quallity Web Systems: Performance, Security, and Usability. Addison-Wesley, 2002
[12] Erikson, K., Kerem, K., Nilsson, D., 2005, “Customer acceptance of internet banking in Estonia”, International Journal of Bank Marketing, Vol.23, No.2, pp. 200-216
[13]Forian N.Egger. Affective Design of E-Commerce User Interfaces: How to Maximize Perceived Trustworthiness. In Martin G Helander, Halimahtum M. Khalid, and Ming Po Tham, Editors, Proceedings of The International Conference on Affective Human Factors Design, pages 317-324, London, UK, June 2001. Asean Academic Press
[14] Ganesan, S.(1994) Determinants of long-term orientation in buyer–seller rrre relationships, Journal of Marketing, 58, 1–19.
[15] Ganesh Ramkrishnan ,ARTICL "Risk Management for Internet Banking",2001,P1
[16] Gareth R. & Jones,Jennifer M-Georg (1998), “the experience and evolution of
[17]Goldsmith –jack ,The Internet ,Conflict of regulation ,and international Harmonization trust:iplications for cooperation and teamwork”, Academy of Management Review, Vol 23, no3. p. 531-546;
[18] jagd soren,"balancing trust and control in organizations :toward process perspective ",society and business review ,vol.5,no.3,2010,pp.259-269.
[19] Janes Michaei Stewart, Ed Tittel, Mike Chapple. CISSP.3rd edition, 2005, San Francisco
[20] 10- Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (2004). The Strategy map: guide to aligning intangible assets. Strategy and Leadership, 32 (5). 10-17.
[21] Lance J. Hoffman, Kim Lawson-Jenkins, Jermey Blum, Trust Beyond Security: An Expanded Trust Model, Communication of The ACM, July 2006/Vol.49, No.7
[22] Linda Jean Camp. Trust & Risk in Internet Commerce.MIT Press, Cambridge, MA, USA, 2000
[23] Manchala, D.W. Trust metric models, and protocols for electronic commerce transactions. In Proceeding of the 18th International Conference on Distributed Computing Systems (May 1998)
[24] Mayer, R.C., Davis, J.H., Schoorman, F.D. (1995)«An Integrative Model of Organizational Trust», Academy of Management Review, Vol.20, No.3, PP.709-734.
[25] Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). "The commitment–trust theory of relationship Marketing" Journal of Marketing, 58(3), 20−38.
[26] Parsons, T .(1951). The Social System. London , UK : Rutledge & Kegan Paul Ltd.
[27] petersik-szeged,learning and teaching about cultur thorogh the internet 2008 ,p5
[28] Qntony Ferrqro :Electronic Commerce: The Issue and challenge to creating Trust and positive Image in Consumer Sales on the WWW,june 2003
[29]Randolf –kluver ,national variation in the political deply entof the internet : The rol of POLITICALCULTURE IN INTERNET POLITICS ,2008
[30] Robbins, S. P., (2003), "organizational Behavior»,New Dehli:practice, Hall of India,.
Rayport j.f, jaworski ,B,J"INTRUDUCTION TO E-COMMERCE " MCGRAW HILL,Newyork ,pp 4-5,2001.
[31]seamus –ross,cyber cultur ,cultural asset management ,and ethenohistori preserving the [32] Sin, L. Y. M., et al. (2005). CRM: conceptualization and scal development, European Journal of Marketing, 39, 1264 – 1290.
[33]Sarah Spiekerann , Jens Grossklags , and Bettina Berendt . E-privacy in 2nd Generation E-Commerce: Privacy Preferences versus actual Behavior. In Proceeding of EC’01: Third ACM Conference on Electronic Commerce, pages 38-47, New York, NY, USA, October 2001. ACM Press
[34] soraj –hongladrom ,internet and culturural differences ,2008, 9-leah –p.macfadyn,the cultures of cyberspace ,2002
[35]Suler –john ,adolescents In Cyberspace The Good,The bad and the ugly , 2005
[36]- Svensson, g. (2001). Fxtending trust and mutual trust in business relationship, Management Decision, 39, 431-440.
25. Tellefsen, T., & Thomas, G. P. (2005). "The antecedents and consequences of
[37].Tait, F. and Davis, R.H., 1989, “The development and future of home banking”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 7 No. 2, pp.3-9.
[38] Ting Yu, Marianne Winslett, and Kent E. Seamons. Interoperable Strategies in Automated Trust Negotiation. In Proceedings of the 8th ACM Conference on Computer and Communications Security, pages 146-155, New York, NY, USA, 2001. ACM Press.
[39] Wan, W. W.N., Luk, C-L., & Chow, C. W.C.(2004). "Customers adoption of banking channels in Hong Kong", International Journal of Bank Marketing, Vol.23, No. 3, pp. 1-17.
[40]Wadie Nasri & Lanouar Charfeddine. (2012). "Factors affecting the adoption of Internet banking in Tunisia: An integration theory of acceptance model and theory of planned behavior". Journal of High Technology Management Research 23(4) ,1–14
[41] Wen-Chen Hu, Chung-wei Lee, Weidong Kou. Advance in Security and Payment Methods. Idea Group Publishing, London, Melbourne, Singapore, 2005
[42] William Stallings. Data & Computer Communications. Prentice-Hall, Inc.Upper Saddle River , NJ , USA , 6th edition,2000
[43]woojung –shine ,Democeracy AND The Internet:will The Internet FASTER Democracy ,2003
[44] Hyun Shik Yoon & Linsey M. Barker Steege. (2013). "Development of a quantitative model of the impact of customers’ personality and perceptions on Internet banking use"
[45] Yousafzai, S. & Yani-de-Soriano, M .(2012). “Understanding customer-specific factors underpinning internet banking adoption ”, International Journal of Bank Marketing , 30 (1), pp. 60-81.