فهرست:
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
چکیده ..............................................................................................
1
مقدمه ...............................................................................................
2
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1-مقدمه........................................................................................
4
1-2-بیان مساله...................................................................................
6
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش...............................................................
10
1-4-اهداف پژوهش.................................................................................
14
1-5-متغیرهای پژوهش............................................................................
14
1-6-فرضیه های پژوهش..........................................................................
15
1-7-روش پژوهش...............................................................................
15
1-8-روش نمونه گیری..........................................................................
16
1-9-روش گردآوری اطلاعات.................................................................
16
1-10-روش تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................
16
1-11-جامعه آماری..............................................................................
16
1-12-قلمرو پژوهش.............................................................................
18
1-12-1-قلمرو موضوعی........................................................................
18
1-12-2-قلمرو مکانی.............................................................................
18
1-12-3-قلمرو زمانی............................................................................
18
1-13-تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی...................................................
18
1-13-1-هوش........................................................................................
18
1-13-2-عاطفه....................................................................................
18
1-13-3-هوش عاطفی............................................................................
19
1-13-4-خودآگاهی..................................................................................
19
1-13-5-خودتنظیمی(خودمدیریتی) ............................................................
19
1-13-6-خودانگیزی.............................................................................
19
1-13-7-آگاهی اجتماعی(همدلی) .............................................................
19
1-13-8-مهارتهای اجتماعی....................................................................
19
1-13-9-عملکرد..................................................................................
20
1-13-10-توانایی.....................................................................................
20
1-13-11-وضوح(درک) .......................................................................
20
1-13-12-کمک(حمایت سازمانی) ...........................................................
20
1-13-13-انگیزه(تمایل) ........................................................................
21
1-13-14-ارزیابی(آموزش و بازخورد عملکرد) ...........................................
21
1-13-15-اعتبار(اعمال معتبر و حقوق پرسنل) ...........................................
21
1-13-16-محیط(تناسب محیطی) ............................................................
21
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه.........................................................................................
23
هوش عاطفی
2-1-1-مقدمه......................................................................................
25
2-1-2-تعاریف هوش............................................................................
26
2-1-3-هوش......................................................................................
26
2-1-4-تعریف هوش..................................................................................
26
2-1-5-انواع هوش...............................................................................
27
2-1-6-عاطفه....................................................................................
33
2-1-7-هیجان....................................................................................
34
2-1-8-مولفه های هیجان.......................................................................
35
2-1-9-ویژگی های هیجان......................................................................
35
2-1-10-طبقه بندی هیجانها.....................................................................
36
2-1-11-فواید هیجان..............................................................................
36
2-1-12-زیان های هیجان...........................................................................
37
2-1-13-سرچشمه هیجانها......................................................................
38
2-1-14-چگونگی شکل گیری هیجانها.......................................................
38
2-1-15-علت اهمیت هیجانها در محیط کار.................................................
38
2-1-16-مفهوم هوش هیجانی....................................................................
39
2-1-17-مفهوم شناسی هوش هیجانی.........................................................
40
2-1-18-هوش هیجانی و هوش شناختی......................................................
42
2-1-19-تعریف هوش هیجانی.................................................................
45
2-1-20-سیر تکوین و تاریخچه هوش هیجانی................................................
46
2-1-21-دیدگاه های صاحبنظران در مفهوم هوش هیجانی.................................
51
2-1-21-1-دیدگاه گاردنر در هوش شناختی و غیر شناختی...............................
51
2-1-21-2-دیدگاه کوپر در هوش هیجانی....................................................
53
2-1-21-3-دیدگاه مایر و سالووی در هوش هیجانی.........................................
54
2-1-21-4-دیدگاه گلمن در هوش هیجانی......................................................
58
2-1-21-5-دیدگاه بار-آن در هوش هیجانی..................................................
69
2-1-22-چارچوب چهار وجهی استنتاجی هوش هیجانی...................................
71
2-1-23-هوش هیجانی و هوش شناختی در محیط سازمان.................................
74
2-1-24-هوش هیجانی و ارتقا کیفیت سازمان..............................................
76
2-1-25-هوش هیجانی در محیط کار.............................................................
76
2-1-26-چه کسانی به هوش هیجانی نیاز دارند؟............................................
77
2-1-27-ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان....................................
87
2-1-28-گروه کار و هوش هیجانی...........................................................
88
2-1-29-ارتقا هوش هیجانی در گروه کار........................................................
89
2-1-30-تنظیم هیجانهای کارکنان در گروه کار.............................................
92
2-1-31-هوش هیجانی و مزیت رقابتی.......................................................
93
2-1-32-نقش هوش هیجانی در گزینش و بالندگی شغلی نیروی انسانی.................
97
2-1-33-مدل سازی تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت کار...................................
100
2-1-34-هوش هیجانی کارکنان و رضایت مشتریان........................................
102
2-1-35-هوش هیجانی کارکنان و اثربخشی سازمان.......................................
104
2-1-36-هوش هیجانی ، ارتقا یادگیری و تحول سازمانی.................................
108
2-1-37-اکتساب و بهبود هوش هیجانی......................................................
111
2-1-37-1-دیدگاه مایر و سالووی...............................................................
111
2-1-37-2-دیدگاه گلمن-امرلینگ..............................................................
112
2-1-38-چطور می توان هوش هیجانی را بهبود بخشید؟......................................
113
2-1-39-مفاهیم مشخص در آموزش هوش هیجانی...........................................
114
2-1-40-فرآیند آموزش هوش هیجانی.........................................................
115
2-1-41-ملاحظاتی در برنامه های آموزش هوش هیجانی.................................
116
2-1-42-نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و تقویت هوش هیجانی.........
117
2-1-43-مراحل آموزش هوش هیجانی.......................................................
118
عملکرد کارکنان
2-2-1-مقدمه...........................................................................................
122
2-2-2-تعاریف عملکرد............................................................................
124
2-2-3-عوامل موثر در بهبود عملکرد........................................................
125
2-2-4-عوامل یا متغیرهای موثر بر عملکرد...................................................
126
2-2-5-عوامل موثر بر عملکرد فردی..........................................................
128
2-2-5-1-توانایی.................................................................................
128
2-2-5-2-شخصیت...............................................................................
130
2-2-5-2-1-عوامل تعیین کننده شخصیت.......................................................
130
2-2-5-3-یادگیری................................................................................
131
2-2-5-4-ادراک.....................................................................................
131
2-2-5-5-انگیزش................................................................................
132
2-2-5-6-استرس(فشار روانی) ...............................................................
133
2-2-6-مدیریت عملکرد............................................................................
135
2-2-7-مفهوم و مولفه های مدیریت عملکرد....................................................
136
2-2-7-1-مدیریت عملکرد به عنوان یک سیستم تجاری...................................
138
2-2-7-2-مدیریت عملکرد به عنوان یک فرهنگ و سبک رهبری......................
138
2-2-7-3-مدیریت عملکرد به عنوان بخشی از پیمان روان شناختی......................
139
2-2-7-4-مدیریت عملکرد به عنوان بازخورد شخصی و فرآیند یادگیری...............
139
2-2-8-فرآیند مدیریت عملکرد.................................................................
139
2-2-9-اساس مدیریت مبتنی بر عملکرد......................................................
141
2-2-10-تفاوت بین مدیریت مبتنی بر عملکرد و سنجش عملکرد...........................
142
2-2-11-فواید مدیریت مبتنی بر عملکرد....................................................
142
2-2-12-تئوری تقویت عملکرد.....................................................................
144
2-2-13-رویکرد تغییر رفتار سازمانی......................................................
144
2-2-14-ملاک اثربخشی تغییر رفتار سازمانی.............................................
146
2-2-15-استراتژی های مدیریت عملکرد...................................................
148
2-2-16-الگوهایی در مورد عملکرد منابع انسانی.........................................
149
2-2-16-1-الگوی هرسی و گلداسمیت......................................................
149
2-2-16-2-الگوی موری اینسورث و نیویل اسمیت......................................
149
2-2-16-3-الگوی مدل امتیازات متوازن...................................................
149
2-2-16-4-الگوی لینچ و گراس.............................................................
149
2-2-17-سابقه مدل ACHIEVE...........................................................
150
2-2-18-استفاده از مدل ACHIEVE......................................................
151
رابطه هوش عاطفی و عملکرد
2-3-1-مقدمه...................................................................................
156
2-3-2-ارتباط ابعاد هوش عاطفی با عملکرد..............................................
156
2-3-3-چارچوب نظری پژوهش............................................................
159
2-3-4-مدل تحلیلی پژوهش.................................................................
160
پژوهش های انجام شده در ایران و جهان
2-4-1-مقدمه..................................................................................
162
2-4-2-پژوهش های انجام شده در جهان..................................................
162
2-4-3-پژوهش های انجام شده در ایران..................................................
167
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1-مقدمه....................................................................................
175
3-2-روش پژوهش..........................................................................
175
3-3-جامعه آماری...........................................................................
176
3-4-نمونه آماری...............................................................................
178
3-5-روش نمونه گیری و حجم نمونه.......................................................
178
3-6-روشها و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها........................................
179
3-7-مشخصات پرسشنامه ها................................................................
179
3-7-1-سنجش شاخص هوش عاطفی.......................................................
180
3-7-2-سنجش شاخص عملکرد.............................................................
181
3-8-پایایی و روایی پرسشنامه..............................................................
182
3-8-1-پایایی یا قابلیت اعتماد...............................................................
182
3-8-2-روایی یا اعتبار.......................................................................
183
3-9-روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها...............................................
183
3-9-1-روشهای توصیفی.....................................................................
184
3-9-2-روشهای استنباطی....................................................................
184
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
4-1-مقدمه......................................................................................
186
4-2-بخش اول : آمار توصیفی..............................................................
187
4-2-1-متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان........................................
187
4-2-2-وضعیت متغیر مستقل...............................................................
190
4-2-3-وضعیت متغیر وابسته...............................................................
191
4-3-بخش دوم : آمار استنباطی..............................................................
191
4-3-1-آزمون داده ها.........................................................................
192
4-3-2-بررسی رابطه عوامل مطرح شده..................................................
193
4-4-تحلیل آماری فرضیه های پژوهش....................................................
194
4-4-1-فرضیه اصلی..........................................................................
194
4-4-2-فرضیه فرعی اول..........................................................................
194
4-4-3-فرضیه فرعی دوم........................................................................
195
4-4-4-فرضیه فرعی سوم.......................................................................
196
4-4-5-فرضیه فرعی چهارم....................................................................
196
4-4-6-فرضیه فرعی پنجم......................................................................
197
4-5-یافته های جانبی.............................................................................
198
4-5-1-آزمون فرضیه تفاوت هوش عاطفی زنان و مردان.................................
199
4-5-2-آزمون فرضیه تفاوت هوش عاطفی مجردین و متاهلین...........................
200
4-5-3-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد زنان و مردان........................................
201
4-5-4-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی.....................
202
4-5-5-آزمون فرضیه تفاوت عملکرد کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی................
203
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1-مقدمه........................................................................................
205
5-2-نتایج پژوهش...............................................................................
208
5-3-ارائه راهکارها و پیشنهادهایی بر اساس نتایج بدست آمده پژوهش.................
210
5-3-1-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودآگاهی(فرضیه فرعی اول)..............
211
5-3-2-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودتنظیمی(فرضیه فرعی دوم) ............
213
5-3-3-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه خودانگیزی(فرضیه فرعی سوم) ...........
214
5-3-4-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه آگاهی اجتماعی(فرضیه فرعی چهارم)....
215
5-3-5-ارائه راهکارها در ارتباط با مولفه مهارتهای اجتماعی(فرضیه فرعی پنجم)..
216
5-4-چالشهای سازمان و نقش هوش هیجانی در رفع این چالشها.........................
218
5-5-پیشنهادهایی به پژوهشگران بعدی......................................................
225
5-6-محدودیتهای پژوهش......................................................................
226
پیوست ها،منابع و نام ها
پیوست الف : پرسشنامه.....................................................................
228
پیوست ب : نتایج حاصل از نرم افزار تحلیل آماری....................................
233
فهرست جدول ها
جدول 1-1:تعداد کارمندان واحدها به تفکیک زن و مرد...............................
17
جدول 2-1:هوش هیجانی در زندگی روزمره............................................
50
جدول 2-2:چارچوب منسجم شناخت مولفه های هوش هیجانی گلمن.................
74
جدول 2-3:مدیران عالی چه فعالیتهایی انجام می دهند؟.................................
85
جدول 2-4:مدیران میانی و سرپرستان چه فعالیتهایی انجام می دهند؟................
86
جدول 2-5: کارکنان و کارمندان دفتری چه فعالیتهایی انجام می دهند؟...............
87
جدول 2-6:شایستگیهای هوش هیجانی به نقل از تیشلر و همکاران...................
101
جدول 3-1:توزیع جامعه آماری بر حسب جنسیت و نوع استخدام.....................
177
جدول 3-2:تناظر گویه های پرسشنامه هوش عاطفی....................................
180
جدول 3-3:تناظر گویه های پرسشنامه عملکرد..........................................
181
جدول 4-1:فراوانی و درصد جنسیت پاسخ دهندگان.....................................
187
جدول 4-2:فراوانی و درصد سن پاسخ دهندگان..........................................
188
جدول 4-3:فراوانی و درصد سطح تحصیلات پاسخ دهندگان...........................
188
جدول 4-4:فراوانی و درصد سابقه خدمتی پاسخ دهندگان...............................
189
جدول 4-5:فراوانی و درصد وضعیت تاهل پاسخ دهندگان.............................
189
جدول 4-6:فراوانی و درصد وضعیت استخدامی پاسخ دهندگان.......................
190
4-7:معیارهای تمرکز و پراکندگی متغیرهای هوش عاطفی...........................
190
4-8:معیارهای تمرکز و پراکندگی متغیرهای عملکرد..................................
191
4-9:آزمون نرمال / غیر نرمال بودن داده ها.............................................
192
4-10:آزمون معنی دار بودن رابطه هوش عاطفی و مولفه هایش با عملکرد....
193
4-11:نمایش ضریب تعیین(R2) ........................................................
198
4-12:جدول آمار توصیفی هوش عاطفی زنان و مردان..............................
199
4-13:جدول آنالیز واریانس هوش عاطفی زنان و مردان.............................
199
4-14:جدول آمار توصیفی هوش عاطفی متاهلین و مجردین.........................
200
4-15:جدول آنالیز واریانس هوش عاطفی متاهلین و مجردین........................
200
4-16:جدول آمار توصیفی عملکرد زنان و مردان.....................................
201
4-17:جدول آنالیز واریانس عملکرد زنان و مردان....................................
201
4-18:جدول آمار توصیفی عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی...................
202
4-19:جدول آنالیز واریانس عملکرد کارکنان رسمی و غیر رسمی..................
202
4-20:جدول آمار توصیفی عملکرد کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی.............
203
4-21:جدول آنالیز واریانس عملکر کارکنان با سطوح مختلف تحصیلی.............
203
5-1:نتایج آزمون فرضیه های پژوهش....................................................
209
فهرست نمودارها
نمودار 2-1:ابعاد هوش از دیدگاه گاردنر.................................................
52
نمودار 2-2:مدل چهارگانه هوش هیجانی از دید کوپر..................................
53
نمودار 2-3:حیطه های سواد هیجانی به زعم سالووی...................................
55
نمودار 2-4:ابعاد هوش هیجانی در مدل مایر و سالووی................................
58
نمودار 2-5:مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه گلمن...................................
61
نمودار 2-6:مدل مفهوم شایستگیهای گلمن................................................
69
نمودار 2-7:مولفه های هوش هیجانی به زعم بار-آن....................................
71
نمودار 2-8:ابعاد هوش هیجانی در محیط کار............................................
77
نمودار 2-9:ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان............................
88
نمودار 2-10:فرآیند ارتباط هوش هیجانی با بالندگی شغلی................................
99
نمودار 2-11:مدل رابطه هوش هیجانی و اثربخشی سازمان..............................
108
نمودار 2-12:الگوی چهارمرحله ای تقویت سواد هیجانی شرایور...........................
115
نمودار2-13:مراحل آموزش هوش هیجانی ازدید چرنیس،گلمن،امرلینگ،کووان و آدلر
120
نمودار 2-14:عوامل موثر بر ادراک........................................................
132
نمودار 2-15:ابعاد چهارگانه مدیریت عملکرد..............................................
138
نمودار 2-16:مدل تحلیلی پژوهش............................................................
160
نمودار 4-1:پراکندگی دو متغیر هوش عاطفی و عملکرد.................................
197
نمودار 5-1:مراحل آموزش هوش هیجانی از دید چرنیس،گلمن،امرلینگ،کووان و آدلر
224
منابع و مآخذ
فهرست منابع فارسی...........................................................................
243
فهرست منابع غیر فارسی.....................................................................
249
فهرست نام ها
مرجع نامه........................................................................................
257
منبع:
فهرست منابع فارسی:
1)آذر،ع.، مومنی ، م.،1377،آمار و کاربرد آن در مدیریت،جلد دوم،چاپ اول ، انتشارات سمت ، تهران.
2) آرمسترانگ، م.، 1380، ترجمه خدایار ابیلی و حسن موفقی، راهبردهای مدیریت منابع انسانی،انتشارات فرا، ص 127،تهران.
3)احمدپور،م.،1381، رهبری اصیل محرک پنهان عملکرد،گزیده مدیریت،شماره 16،ص 22،تهران.
4)اکبرزاده،ن.،1383، هوش هیجانی از دیدگاه سالووی و دیگران ،چاپ دوم،انتشارات فارابی،تهران.
5)آقایار ، س ، شریفی درآمدی ،پ .،1385، هوش هیجانی و کاربرد هوش در قلمرو هیجان،انتشارات سپاهان،اصفهان.
6)آقایار ،س ، شریفی درآمدی،پ.،1386 ،هوش هیجانی سازمانی،چاپ اول ،انتشارات گیتی،تهران.
7)الماسی، ح.، 1374، ارزیابی عملکرد تا مدیریت عملکرد، مجله تدبیر، شماره 56، ص 28.
8)الوانی، م.، 1383، مدیریت عمومی، تهران، نشر نی، چاپ بیست و دوم، ص94.
9)امیدوار، ا.،1381، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با میزان عملکرد مدیران مدارس بندر عباس، پایان نامه کارشناسی ارشد.
10)اینسورث، م.،اسمیت،ن.، 1375،ترجمه غلامرضا خاکی ، مدیریت کارآمدی،موسسه کار و تامین اجتماعی،ص 35 .
11)ایوبی راد،م.،1388،ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با هوش عاطفی در کارکنان شهرداری منطقه 4 تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات.
12)بابایی،م.، مومنی،ن.،1384،تاثیر هوش هیجانی بر اثر بخشی مدیران،ماهنامه تدبیر،شماره 166،صص 44-43،تهران.
13)بشارت،م.،1384، بررسی تاثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی،مطالعات روان شناختی،دوره 1 ،شماره 2 و 3 ، صص 38-25، تهران.
14)تیرگری ، ع.،1383، هوش هیجانی و سلامتی روان ، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی ، سال 4، شماره 12 ، .صص 29-15،تهران.
15)جلالی ، ا .،1382، هوش هیجانی ، ویژه نامه ارزیابی تحصیلی ، فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 69 و 70 ، صص 45-32،تهران.
16)حاجی حسینی نژاد ، غ.،بالغی زاده ، س.،1381، نظریه هوشهای چندگانه گاردنر و کاربرد آن در آموزش ، چاپ اول ، انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم ، تهران.
17)حافظ نیا، م.، 1377، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، ص 8.،تهران.
18)حبیب پور ، ا.،1383،هوش هیجانی و اثربخشی سازمانی ، مدیریت و توسعه ، شماره 21 ،صص 52-49، تهران.
19)خاکزادیان ، ز.،1387، بررسی تاثیر هوش عاطفی بر عملکرد کارکنان اداره کل درمان غیر مستقیم تامین اجتماعی استان تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد انتشار نیافته ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، تهران.
20)خاکی، غ.، 1376، نقش تعهد سازمانی در بهره وری، نشریه نامه پژوهش، سال دوم، شماره 5، صص 202-195 .
21)خائف الهی ، ا.،دوستار ، م.،1382، ابعاد هوش هیجانی ، مدیریت و توسعه ، شماره 18.
22)خسرو جاوید ، م.،1381، بررسی اعتبار روایی سازه مقیاس هوش هیجانی شات در نوجوانان ، پایان نامه کارشناسی ارشد انتشار نیافته ، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران.
23)دسلر، گ.، 1379 ترجمه سوسن جدی و محمد زنجانی ،شیوه های تقویت تعهد کارکنان در سازمان،تدبیر 101 .
24)دلاور، ع.، 1364، روشهای آماری در مردم شناسی و علوم تربیتی،انتشارات پیام نور، 372، تهران.
25)دوبرینی ،ا.،1388،ترجمه مرداد کردی و میترا آفتاب آذری،مدیریت رفتار سازمانی با رویکرد روانشناسانه با تاکید بر (کاربرد روانشناسی در اثر بخشی سازمان)،انتشارات صفار،تهران.
26)دولت آبادی فراهانی، ر.، 1378، بررسی تعهد سازمانی در سازمانهای دولتی و رابطه آن با عملکرد شاغلین، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی.
27)دهشیری، غ.، 1382، هنجاریابی پرسشنامه هوش بهر هیجانی بار-آن در بین دانشجویان دانشگاههای تهران و بررسی ساختار عاملی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.
28)رابینسون ، ن ؛ رابینسون ، ه .، 1377،ترجمه فرهاد ماهر ، کودکان عقب مانده ذهنی ، انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد.
29)رابینز، ا.، 1374،ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی ، مدیریت رفتار سازمانی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 400 و267-266 و183 و 163،تهران.
30)ابینز، ا.، 1376،ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی ،مبانی رفتار سازمانی،دفتر پژوهشهای فرهنگی،ص 92، تهران.
31)رابینز، ا.، 1377،مترجمان: علی پارسائیان و محمد اعرابی ،رفتار سازمانی، جلد اول، ، چاپ اول،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، 402 و 304،تهران.
32)رستمی نیا، ط.، 1379، بررسی عوامل موجد فشارهای عصبی و نقش آن بر عملکرد کارکنان دانشگاه تربیت مدرس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، 51-49.
33)رشید پور، م.، 1379، بررسی رابطه تعهد سازمانی با تمایل به ماندن در شغل و عملکرد شغلی کارکنان حرفه ای در سازمان حسابرسی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
34)رضائیان، ع.، 1372، مدیریت رفتار سازمانی، چاپ اول،انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ص78،تهران.
35)زندی ، ا.،1379، بررسی توزیع نمره های هوش هیجانی دانش جویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی ، پایان نامه کارشناسی ارشد انتشار نیافته ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، تهران.
36)سبحانی نژاد ، م. ، یوزباشی ، ع.،1387، هوش هیجانی و مدیریت در سازمان ، چاپ اول ، انتشارات یسطرون ، تهران.
37)سرایداریان، ح.، 1375، بررسی تاثیر فشارهای روانی بر نحوه عملکرد مدیران در بخش صنعت نساجی استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،ص 98 .
38)سکاران،ا.،1381،ترجمه : محمد صائبی و محمود شیرازی ، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی،تهران.
39)سلطانی، ا.، 1378، مدیریت عملکرد زمینه ساز پرورش منابع انسانی، مجله تدبیر، شماره 92، ص 20.
40)سیاروچی،ژ.،فورگاس،ژ.،مایر،ج.، 1384،ترجمه نوری،1.،هوش عاطفی در زندگی روزمره،انتشارات نوشته،اصفهان.
41)سیرت دوست حلیم، ز.، 1384، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با میزان عملکرد کارکنان ستاد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
42)شیخ اسمعیلی،س.،1390،ارتباط بین هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان بانکهای خصوصی و دولتی شهر سنندج،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد سنندج.
43)صفیر مردانلو ، ل.،1384،بررسی تاثیر هوش هیجانی بر عملکرد مدیران (مطالعه موردی بر روی 100 شرکت برتر ایران)،کنفرانس بین المللی مدیریت ، تهران.
44)طاهری ، ف.،1380، پروراندن هوش هیجانی در گروهها ، نشریه فراز ، شماره 22 ، صص 23-18، تهران.
45)عابدی ، ح.،مرادی ، م.،1384، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و رهبری تحول آفرین، دانش مدیریت ، شماره 7 ، تهران.
46)کاشانی ، م.،1382، نقش دل در مدیریت ، چاپ اول ، انتشارات مدیریت صنعتی .
47)کاووسی ، ف.،1384، بررسی آموزش هوش هیجانی در محیط کار ، انتشارات بانک اطلاعات نشریات کشور ، تهران.
48)کردناییج، ا.،1384، مدیریت تحول استراتژیک ، چاپ اول ، موسسه مهربان نشر ، تهران.
49)کونتز، ه.، اودانل،س.، ویهریخ، ه.، 1370،مترجمان: محمد علی طوسی، علی اکبر فرهنگی، سید امین الله علوی، اکبر مهدویان، اصول مدیریت،ص 226 .
50)گلمن ، د.، 1378 ،ترجمه اسکان ، مریم ،،هوش هیجانی در محیط کار ،فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 87 ، صص 24-20،تهران.
51)گلمن ، د.، 1379،ترجمه حمیدرضا ، بلوچ ،هوش عاطفی ، چاپ 2 ، انتشارات جیحون ، تهران.
52)گلمن ، د.، 1383،ترجمه شریفیان ثانی ، مریم ،ویژگیهای یک رهبر ، گزیده مدیریت ، شماره 36 ، صص 76-62 ، تهران.
53)گلمن ، د.، 1380،ترجمه نسرین پارسا ، هوش هیجانی ، چاپ دوم ، نشر رشد ، تهران.
54)لوتانز، ف.، 1372،مترجم: غلامعلی سرمد، رفتار سازمانی، چاپ اول،موسسه بانکداری ایران- بانک مرکزی، 16، تهران.
55)منصوری ، ب.،1380، هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران ، علامه طباطبایی ، تهران.
56)مورهد، ج. ، گریفین، ر.، 1377،ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده ،رفتار سازمانی، انتشارات مروارید، ص82،تهران.
57)مورهد، ج. ، گریفین، ر.، 1387،ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده ،رفتار سازمانی،انتشارات مروارید،ص 115،تهران.
58)میچل، ت.، 1376،ترجمه حسین شکرکن ، مردم در سازمانها، زمینه رفتار سازمانی، انتشارات رشد، 36 و 22، تهران.
59)نظری نژاد ، م.،1372، آموزش مهارتهای اجتماعی ، انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد.
60)نوری امام زاده ای ، ا .،1381، رابطه بین هوش هیجانی و کارآیی در مدیریت، انتشارات آموزه ، شماره 14 ، صص 20-14.
61)نوری ، ز.،1386، بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران با عملکرد آنان در مدارس متوسطه دخترانه دولتی شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد انتشار نیافته ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران.
62)نیکو مرام، ه.،جاسبی، ج.،1385، تبیین و ارائه الگویی جامع و یکپارچه برای نظام حسابداری منابع انسانی، مجله اقتصاد و مدیریت، ص 1.
63)وثوقی کیا ، ا.،1383، هوش هیجانی ، انتشارات دانشگاه الزهرا ، تهران.
64)وفایی ، ع.،1381، بررسی اعتبار پرسشنامه هوش هیجانی بر روی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ، پایان نامه کارشناسی ارشد انتشار نیافته ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، تهران.
65)هاشم زاده اخباری ، ف.،1381، مقایسه هوش هیجانی افراد تحصیل کرده و عادی ، پایان نامه کارشناسی ارشد انتشار نیافته، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، تهران.
66)یوسفی یمین ، ا.،1381،مطالعه هوش هیجانی و سازگاری بر حسب میزان اضطراب ، پایان نامه کارشناسی ارشد انتشار نیافته ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، تهران.
فهرست منابع غیر فارسی
1)Afzular,R.& Minors ,P.(2003) " Effect of Emotional Intelligence on concern for Quality and Problem Solving" ;Managerial Auditing Journal ;vol 18 ,No.2,PP.150-155.
2)Allen, N.J. and Meyer, J.P. (1990)" The Measurement and Antecedents of Affective, Countinuance and Normative Commitment to the Organization", Journal of Occupational Psychology, Vol. 63, pp. 1-18 .
3)Andrew, D. (1988) " Management and performance ", USA Scott Foresan Seviesin Management organization, tenth Edition, p.966 .
4)Armstrong ,M,(1999) " Personal Management Practice",4Eddition,Kogan pub.
5)Armstrong, M.(1991) " Personal Management practice ", 4th-edition Kogan, pp. 57,60 .
6)Arnold, H.J. and Feldman, D.C. (1988) " Organizational Behavior " Newyork, Mcgraw-Hill Book Company, 204 .
7) Ashkanasy, N. M., Härtel, C. E. J. & Daus, C. S. (2002) " Diversity and emotion: The new frontiers in organizational behavior research", Journal of Management, vol.28;pp. 307-338
8) Ashkanasy, N., M., & Tse, B. (2000) " TransformationalLeadership as Management of Emotion: AConceptual Review Quorum Books",Westport.
9)Barent,J.M.(2005) " Principles levels of emotional intelligence as on influence on school culture; (Doctoral dissertation) ". Retrieved from Proquest. (No. AAT 3162848).
10)Barlow,J.& Maul ,D.(2000) " Emotional Value:Creating Strong Bonds With Your Customers" ,Barrett-Koehler,Sanfrancisco,ca.
11)Bar-on ,R.(2000) " Emotional Quationt Inventory(eq-i) ",handbook of emotional intelligence ,sanfrancisco.
12)Bar-On,R.(1999) " The Emotional Quationt In Ventory (eq-i),Ameasure Of Emotional Intelligence",(Toronto,Canada:multi-health system).
13)Bar-On,R.(2005) " The Bar-on Model Of Social Intelligence" ,www.eiconsorium.org
14)Barsade,S.(2000) " The Ripple Effect:Emotional Contagion In Groups",Working Paper,New Haven.
15)Bliss , S.(2001) " The Affect Of Emotional Intelligence On A Modern Organizational Leaders Ability To Make Effective Decisions",Bellevue University ,EQI Home Page.
16)Boyatzis,R;Burruss,J.(1995) " The Heart Of Human Resource On Emotional Intelligence In Organizations".No.3,PP.135-148.
17)Boyatzis,R.& Van Ostem,E.(2002) " Developing Emotionality Intelligent",www. eiconsorium.org.
18)Caruso,D.& Wolf ,C.(2001) " Emotional Intelligence In The Workplace:Eemotional Intelligence In Every Day Life":Psychology Press,Philadelphia,Pa,PP.150-168.
19)Cascio,W.F. (1989) "Human Resources: Productivity,Quality of work life, Profits", Second Edition, Mcgraw- Hill International Editions. P. 205,304 .
20)Cascio,W.F. (1995) " Human Resource Management ", Forth Edition, Mcgraw-Hill International Editions.p.275 .
21)Chan,Y.C.& Ciarrochi,J.& Bajgar,J.(2001) " Measuring Emotional Intelligence In Adolescents ,Personality And Iindividual Difference",Vol.31.PP.44-51.
22)Cherniss,C.(2000) " Emotional Intelligence:What Is And Why It Matters;Annual Meeting Of The Society For Industrial And Organizationial Psychology",New Orleans.
23)Cherniss,C.(2001) " Emotional Intelligence And Organizational Effectiveness", www.eiconsortium.org.
24)Cherniss,C.(2002) " The Business Case For Emotional Intelligence" ,Rutgers University.
25)Cherniss,C.(2004) " Guidelines For Securing Organizational Support For Emotional Intelligence Efforts", www.eiconsortium.org.
26)Ciarrochi,J.,Dean,F.,Anderson,S.,(2002), " Emotional Intelligence Moderats The Relashionship Between Stress and Mental Health",Personality and Individual Differences,32,197-209.
27)Ciarrochi,J.& Forgas,J;Mayer ,J.(2001) " Emotional Intelligence In Every Days Life",Philadelphia.
28)Cooper,R.& Sawaf ,A.(1997) " Executive EQ:Emotional Intelligence In Leadership And Organization" ,Grosset Putnam,New York.
29)Forgas,J.P(1999)"Mood And Judgment:The Affect In Fusion Model(AIM)Psychological",Bulletin,PP.39-66.
30)Gardner,H.(1983) " Frames Of Mind:The Theory Of Multiple Intelligents",Basic Books,New York.
31)Gardner ,H.(1993) " Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligents",10 Tenthed,Basic Books,New York.
32)Gardner.H.(1999) " Are There Additional Intelligence?The Case For Naturalist ,Spiritual And Existential Intelligence In j.Kane (ED),Education ,Information And Transformation",PP.40-131.
33)Gammie,Ann.(2001). " what does performance management mean? " ER,Consultant's .p4.
34)Goleman,D.(1995) " Emotional Intelligence", Bantam ,New York.
35)Goleman,D.(1995) " Emotional Intelligence:Why It Can Matter More Than IQ",Bantam Books,New York.
36)Goleman,D.(1998a) " Working With Emotional Intelligence", Bantam Books,New York.
37)Goleman,D.(1998) " Working With Emotional Intelligence" ,Bloomsbury Publishing,London.
38)Goleman,D.(2001) " Emotional Intelligence At Work:How To Select For Measure And Improve Emotional Intelligence In Individual Group And Organization".Harward Business Review,Boston.
39)Goleman,D.& Boyatzis ,R;Mc Kee,A.(2001) " Primal Leadership : The Hidden Drivers Of Great Performance",Harward Bussiness Review,PP.43-53.
40)Hein,S.(2004) " Inceasing Emotional Intelligenct", www.eiconsortium.org.
41)Hersey, P. & Blanchard, K. (1992)," Management of Organizational Behavior", Prentice-Hall, International Editions, p. 509 .
42)Hersey, P. & Blanchard, K. (1988)," Management of Organizational Behavior", Prentice-Hall, International Editions, p. 512 .
43)Johnson,R.P.& Indvik,J.(1999) " Organization Benefits Of Having Emotional Intelligence Managers Employees;journal Of Workplace Leadering",Vol.11,No.3,P84.
44)Jordan,P et all(1993) " Workgroup Emotional Intelligence Scale Development And Relationship To Team Process Effectiveness And Goal Focus";Human Resource Management Review,www.hr management review.com
45)Jordan,P.J.& Troth and A.C.(2002) " Emotional Intelligence And Conflict Resolution:Implications For Human Resource Development",Special Edition Prespectives Of Emotion And Organizational Change,PP.62-79.
46)Jordan,P.J.(2004) " Dealing With Organization Change",Journal Of Organizational Behavior,Griffin University,Australia.
47)Jordan,R. & Ashkanasy ,N . & Hartel,C.& Hooper,G.(1999) " Workgroup Emotional Intelligence Scale Development And Relationship To Team Process Effectiveness And Goal Focus",Manuscript Submitted For Publication,New York.
48)Johnson,L.,Indvik.,J.,Aug 1999, " Emotional Intelligence Executive Excellence",Nov9,p84-88.
49)Kierstead,J.(1999) " Human Resource Management Trends And Issues:Emotional Intelligence In The Workplace",Research Directorate,www. emeraldfulltext.com
50)Kierstead,J.(1999) " Emotional Intelligence In The Workplace",www. emeraldfulltext.com
51)Langley,A.(1996) " Emotional Intelligence Ce-a New Evaluation For Management Development International",Vol.5,No.3,PP.177-183.
52)Le Doux,J.(2003) " Synaptic Self: How Our Brains Become Who We Are" ,Penguin Books,New York.
53)Lemmink ,J.& Mattson,J.(2002) " Employee Behavior,Feeling Of Warmth And Customer Perception In Service Encounters";International Journal Of Retail & Distribution Management,Vol.30,PP.18-33.
54)Manna,D & Smith ,A .(2004) " Exploring The Need For Emotional Intelligence And Awareness Among Scale Representatives";Marketing International & Planning,Vol.22,No.1,PP.66-83.
55)Martin ,J ,Knopoff,K. & Beckman,C.(1998) " An Alternative To Durative Bureaucratic Impersonality And Emotional Labor:Blended Emotionality At The Body Shop",Administrative Science Couarterly,PP.429-469.
56)Martinez-Pons,M.(1997-1998) " The Relation Of Emotional Intelligence With Selected Areas Of Personal Functioning ; Imagination ,Cognition And Personality" ,Vol.17,No.1,P.313.
57)Mayer,J,D.& Salovey,P.(1997) " What Is Emotional Intelligence Emotional Development And Emotion Intelligence" , PP.3-31. www.eiconsortium.org.
58)Mayer,J.D.& Salovey,P.(1993) " The Intelligence Of Emotional Intelligence",PP.433-442.
59)Mayer,J.& Caruso,D.& Salovey ,P.(2000) " Selecting A Measure Of Emotional Intelligence":The Handbook Of Emotional Intelligence ,Jossey Bass,San Francisco.
60)Mayer,J.& Salovey,P.(1990) " Emotional Intelligence;Imagination ,Cognition And Personality" ,Journal Of Workplace,PP.185-211.
61)Mayer,J.D.& Salovey ,P. & Caruso ,D.R.(2000) " Competing Models Of Emotional Intelligence" ,Cambridge , New York,PP.369-420.
62)Mc Garvey , R.(1997) " Final Score:Get More From Employees By Upping Your EQ" ; Entrepreneur,Vol.25,No.7,PP.78-81.
63)Miller,M.(1999) " Emotional Intelligence Helps Succeed",Credit Union Magazine,www.findarticles.com/p/articles
64)Morhead & Griffin (1989) " Organizational Behavior",Houghton Mifflin Company.
65)Murray,B.(1998) " Does Emotional Intelligence Happen In Workplace? " ,American Psychology Association ,www.google.com
66)Poon Teng Fatt,J.(2002) " Emotional Intelligence For Human Resource Managers",Management Research News,Vol.1,No.11,PP.55-74.
67)Robbins,S.(1999) " Traning Interpersonal Skills" ,5Edition,London.
68)Salicru,S.(2005) " Emotional Intelligence And The Business Advantage" ;Presented At Cpa Congress,London.
69)Solan,Ann M.(2008) " The Relationship Between Emotional Intelligence ,Visionary Leadership and Organizational Citizenship Behavior In Continuing Higher Education" ,Disseration Presented For Degree Of Doctor Of Philosophy,University Of Regent.
70)Spenser,L;Spenser,S.(1993) " Competency At Work",John Wiley ,New York.
71) " Statistical Notes Cronbachs Alpha Douglas C Altman Bmj",2Edition ,Washington,PP.314-572.
72)Schilling,D.(1996) " 50 Activities For Teaching Emotional Intelligence Innerchoice",2Edition,Washington.
73)Trance and Mitchell, (1982) " People in organizations", second edition
74)Tischeler,L.;Biberman,J. & Makeage ,R.(2002) " Linking Emotional Intelligence Spirituality And Workplace Performance", Journal Of Managerial Psychology,School Of Management,University Of Scranton,Philadelphia,Usa.
75)Vesinger,H.(2000) " Emotional Intelligence At Work",www.sciencedirect.com
76)Vesinger,H.(1998) " Emotional Intelligence At Work,The Untapped Edge For Success" , Jossey-Bass,San Francisco.