فهرست:
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1 1) مقدمه 3
12) بیان مساله 3
1 3) اهمیت و ضرورت تحقیق. 5
1 4) چارچوب نظری تحقیق. 6
1 5) مدل تحقیق. 8
1 6) اهداف تحقیق. 8
1-7) سؤالات و فرضیههای تحقیق. 9
1 8) تعریف متغیرهای تحقیق (به صورت مفهومی و عملیاتی): 9
1-8-1) تعریف مفهومی متغیرهای مستقل و وابسته. 9
1-8-2) تعریف عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته. 10
1 9) قلمرو تحقیق. 11
1-9-1) قلمرو زمانی تحقیق.. 11
1-9-2) قلمرو موضوعی تحقیق.. 11
1-9-3) قلمرو مکانی تحقیق.. 11
1 10) ساختار تحقیق. 12
فصل دوم: بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول: مدیریت دانش
2-1) مقدمه 17
2-1-1) تاریخچه مدیریت دانش... 18
2-1-2) تعاریف و مفاهیم مدیریت دانش... 20
2-1-3) اصول و مبانی مدیریت دانش... 24
2-1-4) مدیریت دانش نقطه مقابل مدیریت اطلاعات... 30
2-1-5) مدیریت دانش بعنوان یک استراتژی تجاری برای سازمانها 32
2-1-6) چرخه دانش... 33
2-1-7) ایجاد دانش... 35
2-1-8) اجرای اصلی و کلیدی مدیریت دانش... 36
2-1-9) الزامات اجرایی مدیریت دانش در سازمانها 38
2-1-10) کارایی مدیریت دانش... 39
2-1-11) اهمیت نیاز به مدیریت دانش برای سازمانهای اجرایی و دولتی.. 40
2-1-12) نیاز به چارچوب مدیریت دانش در بخش دولتی.. 41
2-1-13) عناصر مهم در چارچوب مدیریت دانش در بخش دولتی.. 42
2-1-14) فرایند تکاملی مدیریت دانش در سازمانها 45
بخش دوم: یادگیری سازمانی
2-2) یادگیری سازمانی. 48
2-2-1) مفاهیم و تعاریف یادگیری سازمانی.. 49
2-2-2) یادگیری سازمانی؛ موافقتها و مخالفتها 50
2-2-3) انواع یادگیری سازمانها 52
2-2-4) یادگیری سازمانی: تردیدها و نسبتها 54
2-2-5) یادگیری سازمانی: چالشهای محیطی و انتخاب... 54
2-2-6) ساختار سازمانی منطبق با یادگیری استراتژیک سازمانی.. 55
2-2-7) سازمانهای نوین بر محوریت دانایی و یادگیری.. 56
2-2-8) نقشآفرینان یادگیری سازمانی.. 58
2-2-9) مزایای یادگیری و دانش سازمانی در عصر جهانی شدن. 59
بخش سوم: خلاقیت سازمانی
2-3) خلاقیت سازمانی. 61
2-3-1) فلسفه خلاقیت... 61
2-3-2) مفهوم، جایگاه و تعاریف خلاقیت و نوآوری.. 62
2-3-3) تفاوت خلاقیت و نوآوری.. 63
2-3-4) فرآیند خلاقیت و نوآوری.. 64
بخش چهارم: پیشینه تحقیق
2-4) پیشینه تحقیق. 67
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1) مقدمه 70
3 2) روش تحقیق. 70
3 3) جامعه آماری. 71
3 4) حجم نمونه و روش اندازهگیری. 71
3 5) ابزار جمعآوری اطلاعات.. 71
3 6) روائی و پایائی ابزار سنجش... 72
3 7) روش تجزیه و تحلیل دادهها 72
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه 74
4-2) توصیف آماری متغیرهای جمعیت شناختی پرسشنامه 75
4-3) توصیف آماری شاخصهای آماری متغیرهای تحقیق. 78
4-4) آزمون کولموگوروف اسمیرنوف (K - S) برای تعیین نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق. 80
4-5) تجزیه و تحلیل استنباطی دادههای آماری (آزمون فرضیههای تحقیق) 81
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5 - 1) مقدمه 86
5 2) نتیجهگیری. 86
5 3) پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج تحقیق. 87
5-4) پیشنهاداتی برای محققان آتی............................................................................................. 89
5-5) محدودیتهای تحقیق. 89
منابع و مأخذ. 91
منبع:
منابع و مأخذ
آزادی، محمد، (1384)، «عرصه یادگیری در حوزه منابع انسانی»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال شانزدهم، شماره 166. ص 29-21.
ابراهیمزاده، رضا، (1391)، «بررسی تأثیر مدیریت دانش بر سامانهای یادگیرنده»، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 3، ص 98-80.
اخگر، آرتمیس، (1389)، «بررسی نقش جامعهپذیری در فرایند مدیریت دانش در تیمهای مجازی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مهر البرز.
اسدی، فرخنده و محمود محمودزاده، (1388)، «نقش فنآوری اطلاعات در بهبود کارآیی و اثربخشی»، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس مدیران کیفیت، تهران.
اکبری، منیژه و مجتبی طهماسبی آشتیانی، (1386)، «مجریان مدیریت دانش در سازمانهای پیشرو»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هیجدهم، شماره 156. ص 27-20.
بابایی، ایازا...، (1383)، «تلفیق مدیریت دانایی و یادگیری سازمانی»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال پانزدهم، شماره 146. ص 33-10.
بیدختی، عباس طالب و علیرضا انوری، (1383)، «خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال چهاردهم، شماره 139.
پرویزراد، پیمان، (1388)، «از اندازهگیری عملکرد تا مدیریت عملکرد»، اولین همایش ملی کیفیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا.
جعفری، مصطفی و پیمان اخوان، (1385)، «بازارهای پویای دانش؛ راهی در تحقق مدیریت دانایی»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هفدهم، شماره 173. ص 69-55.
جعفری، مصطفی و سیدکیانوش کلانتر، (1384)، «مدیریت دانش در سازمان»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال چهاردهم، شماره 144. ص 60.
حبیبی، نسرین. (1392). «بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت.
حسن بیگی، محسن، (1389)، «ارائه مدل عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در شرکت فرودگاه کشور»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، دانشکده فنی مهندسی دانشگاه پیام نور تهران.
حکمت، معصومه، (1392)، «تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، دانشکده مدیریت.
دوپلسیس، مارینا، (1387)، «تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش»، ترجمه زهره عباسی، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی.
دیبایت، گانب، (1387)، «مدیریت دانش در سازمانها: بررسی تأثیر متقابل فناوری، فنون و انسان»، فصلنامه فصلنامه اطلاع رسانی. دوره 18، شماره 1و 2.
دیبایت، گانب، (1387)، «مدیریت دانش در سازمانها: بررسی تأثیر متقابل فناوری، فنون و انسان»، فصلنامه فصلنامه اطلاع رسانی. دوره 18، شماره 1و 2.
رمضانی، احسان، (1383)، «فرایند مدیریت دانش»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال پانزدهم، شماره 147. ص 26-20.
سرکزی، محسن، (1391)، «مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش»، اولین همایش حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور.
سلطانی، ایرج، (1388)، «نقش توسعه منابع انسانی در کارآیی و اثربخشی فرآیندهای سازمانی»، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس مدیران کیفیت، تهران.
سیدجوادین، سیدرضا، امیر کرمی، (1386)، «شکوفایی خلاقیت کاربردی»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هیجدهم، شماره 183. ص 65.
شامی زنجانی، مهدی، (1388)، «طراحی مدلی برای تسهیم دانش در طرحها بر مبنای ویژگیهای آنها»، تز دکتری، دانشگاه تهران.
شامی زنجانی، مهدی، (1388)، «طراحی مدلی برای تسهیم دانش در طرحها بر مبنای ویژگیهای آنها»، تز دکتری، دانشگاه تهران.
شوقی، بهزاد، حسینزاده، داوود و علی مولایی، (1391)، «بررسی ارتباط میان ابعاد مدیریت دانش و عوامل کلیدی مؤثر بر آن با خلاقیت»، اولین همایش حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور.
شهرکی، امیر، (1389)، «نقش مدیران در توانمندسازی کارکنان بانک سپه»، اداره تحقیقات و کنترل ریسک بانک سپه، تهران.
شیخی، زینب، (1391)، «بررسی تأثیر مدیریت دانش در استقرار مدیریت ارتباط با مشتری و خلاقیت در بانکها»، اولین همایش حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور.
صمدآقایی، جلیل، (1384)، «خلاقیت، رمز بقای سازمانهای نوین»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال چهاردهم، شماره 142. ص 20-14.
صیف، محمد حسن و مقداد کرمی، (1383)، «مدیریت دانایی؛ رویکردی استراتژیک»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال پانزدهم، شماره 153. ص 56.
صیف، محمدحسن، عالینژاد، حمید و مسلم صالحی، (1385)، «سیستمها و آینده مدیریت دانش»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هفدهم، شماره 179. ص 51-50.
طاهری، فاطمه، (1386)، «یادگیری سازمانی؛ پارادایم جدید در مدیریت؟»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هیجدهم، شماره 180. ص 55-40.
قدمی، محسن، (1390)، «سازمانهای نوین بر محور مدیریت دانایی، انتشارات کثرت، چاپ اول، تهران.
قربانی، صابر، (1386)، «مدیریت دانش»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، دانشکده حسابداری و مدیریت.
قربانیزاده، وجهاله و شیرین خالقینیا. (۱۳۸۸). «نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان»، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) سال اول، شماره ۲، ص ۸۵.
کالست، کارل، (1390)، «مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری»، ترجمه: صدیقه احمدی فصیح، تهران، انتشارات سمت.
کرمی، مهران و علی مبصری، (1387)، «مدیریت دانش و ابزارهای آن (مطالعه موردی)»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال نوزدهم، شماره 193. ص 48-35.
کریمی، ندا، (1385)، «مدیریت دانش، نیاز سازمانهای امروز»، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره سوم، دوره ششم.
36)اطلاعرسانی.
محمدخانی، مسعود، (1385)، «یادگیری ترکیبی»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هفدهم، شماره 172. ص 36.
مرزبانی، علی و نادر سوری، (1388)، «رهبری سازمانی و توانمندسازی منابع انسانی در مدل راهبردی مدیریت دانش»، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
ممیشی، یاسر. (1392). «بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل»، پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی البرز، دانشکده مدیریت فنآوری اطلاعات.
موسیپور، امیرعباس، (1388)، «کارآیی و اثربخشی در سیستمهای مدیریت کیفیت و روشهای اندازهگیری آن در فرآیندها و سازمان»، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس مدیران کیفیت، تهران.
ناصری، جبرئیل، (1391)، «تأثیر نابهنگامی در کارایی و اثربخشی»، اولین همایش ملی جهاد اقتصادی، دانشگاه بابلسر، مازندران.
نصیری، ناصر و خسرو صدرحقیقی، (1384)، «ارزیابی کارایی و رشد بهرهوری بخشی در اقتصاد ایران با کاربرد تحلیل پوششی دادهها» همایش ملی بهرهوری، تهران.
نوروزیان، میثم، (1384)، «کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال شانزدهم، شماره 156. ص 61-54.
نوروزیان، میثم، (1385)، «دانشِ مدیریت دانش»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال هفدهم، شماره 176. ص 34-20.
یوسفی، احسان، صادقفیضی، جعفر و محمد سلیمانی، (1391)، «بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری»، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 3، ص 51-29.
Azmi, Ida Madieha. (2010). “Legal and Ethical Issues in Knowledge Management in Malaysia”, computer law & security review, No. 26, Vol. 4, pp. 61.
Datta, A., and Sukumar Ray Ch., (2012), “Modeling the Effect of Organizational Structure on Organizational Self-Renewal and Knowledge Diffusion”, Academic Management Review. 17, 701-720.
Georg Von Krogh, and Kazuo Ichijo, (2007), "Enabling Knowledge Creation: New Tools for Unlocking the Mysteries of Tacit Understanding by Ikujiro Nonaka", Oxford University Press, p 304.
Hansen, M. R., N. Nohria and T. Tierney, (2008). "What's your strategy for managing knowledge?" Harvard Business Review (March-April), pp 55-57.
Knif, M. Lorraine, S., wilson, c. (1990). “Measuring Organizational Learning”,Management Journal, Vol. 21, No. 2, pp 24-29.
Liao, Sh, Wu, Ch, (2013), “System perspective of knowledge management, organizational learning and organizational innovation”, Expert Systems with Applications 37, Pp 1096–1103.
Mary M. Crossan, Hari B. Bapuji., (2003), “Examining the Link between Knowledge Management, Organizational Learning and Performance, Organizational Learning and Knowledge”, 5th International Conference.
Mojtahedzadeh, A., Arumugam, V., (2011), “A Structural Relationship between Knowledge Management, Innovation, and Performance of Iranian Industries: a Theoretical Approach”, International Journal for Quality research, UDK- 005.336.4(55), Review Paper (1.02).
Noe, R. A., & Wang, S. (2010), “Knowledge sharing: A review and directions for future research”, Human Resource Management Review, Vol. 21, No. 1, pp 113-135.
Nonaka, I., and Takeuchi, H. (1995). “The knowledge - creating company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation”. Oxford university press, Oxford.
Powell, J and Swart, J, (2005) "This is what the fuss is about - a systemic modeling for organizational knowing", Journal of Knowledge Management Vol. 9 no. pp 45-58.
Sanayei, Ali. (2011). “Investigation of Customer Knowledge Management (CKM) Dimensions: A Survey Research”, International Journal of Business and Management, Vol. 5, No. 2, pp 234, 235.
Sattari Ghahfaroghe. M., (2007). “The Relationship between Knowledge Management Subsystems in Learners Organization and organization Intelligence Factors (Case Study of Steel Factory of Isfahan)”, international forum center of Razi.
Snowden, D J. (2002), "Complex Acts of Knowing: Paradox and Descriptive Self-Awareness", Journal of Knowledge Management, Special Issue 6, no 2: p100.
Stivenson, M. (1998), "Organizational Learning", Journal of Knowledge Management, Vol. 7, No 2, pp 57.
Swart, J, (2006), "Intellectual Capital", disentangling an enigmatic concept, Journal of Intellectual Capital, Vol. 7, No 2, pp 136-159.
Uhlaner, L., Van Stel, A., Meijaard, J., and Mickey F., (2007), “The relationship between knowledge management, innovation and firm performance: evidence from Dutch SMEs”, www.eim.nl/smes-and-entrepreneurship.
Vera, D., and Mary C., (2012), “organizational learning, knowledge management, and intellectual capital: an integrative conceptual model”, International Journal of Business and Management, Vol. 4. No 4, pp 100-110.
Wilson, T. D. (2008), "The nonsense of knowledge management", Information Research, 8(1), paper no. 144.
Wu Wei-Wen, and Lee, Yu-Ting. (2007). “Selecting Knowledge Management strategies by Using the Analytic Network process”. Expert Systems with Applications, Vol. 32, No.2, pp 841-847.
Yang, Seung-Bum & Ok, Choi Sang. (2009). “Employee Empowerment Team Performance”, Team Performance Management. Vol. 15, No. (5/6).