فهرست:
فهرست مندرجات
عنوان
صفحه
1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه ..................................................................................................................................
3
1-2) بیان مسئله ...........................................................................................................................
5
1-3) اهمیت موضوع ...................................................................................................................
7
1-4) هدف تحقیق .......................................................................................................................
9
1-5) چارچوب نظری تحقیق.......................................................................................................
10
1-6) فرضیهها ..............................................................................................................................
11
1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق .....................................................................
11
1-8) قلمرو تحقیق........................................................................................................................
15
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1) مقدمه...................................................................................................................................
17
2-2) مفاهیم خلاقیت....................................................................................................................
17
2-3) فرآیند خلاقیت.....................................................................................................................
24
2-4) ویژگی های فردی کارکنان خلاق........................................................................................
25
2-5) دیدگاه ها در مورد افراد خلاق.............................................................................................
26
2-6) عوامل موثر بر خلاقیت........................................................................................................
27
2-6-1) عوامل فردی................................................................................................................................
28
2-6-1-1) توانمندی.....................................................................................................................
28
2-6-1-2) ویژگی های شخصیتی................................................................................................
31
2-6-1-3) سبک شناختی.............................................................................................................
33
2-1-6-4) هوش..........................................................................................................................
34
2-1-6-5) چالش پذیری..............................................................................................................
35
2-6-2) عوامل گروهی.............................................................................................................................
37
2-6-2-1) اندازه گروه..................................................................................................................
37
2-6-2-2) تنوع گروه...................................................................................................................
38
2-6-2-3) انسجام گروه...............................................................................................................
38
2-6-2-4) سیستم ارتباطات گروه................................................................................................
38
2-6-3) عوامل سازمانی................................................................................................................
38
2-6-3-1) سبک رهبری...............................................................................................................
39
2-6-3-2) ساختار سازمانی..........................................................................................................
39
2-6-3-3) سیستم پاداش..............................................................................................................
41
2-6-3-4) جو سازمانی................................................................................................................
41
2-6-3-5) منابع............................................................................................................................
41
2-7) عوامل زمینه ای موثر بر خلاقیت.....................................................................
42
2-7-1) پیچیدگی شغل.................................................................................................................
42
2-7-2) رابطه با سرپرست (نقش رهبری)....................................................................................
44
2-7-2-1) ویژگی مدیران خلاق..................................................................................................
51
2-7-2-2) رفتارهای مدیر موثر در بهبود رفتار خلاقانه کارکنان...................................................
55
2-7-3) رابطه با همکار.................................................................................................................
61
2-7-4) رابطه با مشتری................................................................................................................
63
2-8) پیشینه تحقیق.......................................................................................................................
65
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه .................................................................................................................................
69
3-2) روش تحقیق .......................................................................................................................
69
3-3) جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری............................................................................
70
3-4) جامعه آماری ،تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری........................................................
71
3-4-1) جامعه آماری...................................................................................................................
72
3-4-2) نمونه و روش نمونه گیری..............................................................................................
72
3-5) پایایی پرسشنامه ها..............................................................................................................
73
3-6) روایی پرسشنامه..................................................................................................................
74
3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................
74
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده
4-1) مقدمه...................................................................................................................................
76
4-2) آمار توصیفی........................................................................................................................
76
4-2-1) تحلیل خصوصیات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان.......................................................
77
4-2-2) تحلیل توصیفی متغیرهای تحقیق...................................................................................
81
4-3) بررسی فرضیه های تحقیق...................................................................................................
85
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه.................................................................................................................................
90
5-2) بحث و نتیجه گیری............................................................................................................
91
5-3) پیشنهادات کاربردی............................................................................................................
95
5-4) محدودیت های تحقیق........................................................................................................
97
5-5) پیشنهادات به منظور تحقیقات آتی.......................................................................................
97
منابع..............................................................................................................................................
98
پیوست..........................................................................................................................................
104
فهرست جداول
عنوان
صفحه
جدول 2-1) تعاریفی از خلاقیت.................................................................................................
21
جدول 2-2) انواع خروجی خلاقیت...........................................................................................
22
جدول 2-3) تفاوت های میان خلاقیت و نوآوری......................................................................
24
جدول 2-4) متغییرهای فردی موثر بر خلاقیت و منابع حمایت کننده........................................
36
جدول 2-5) مقایسه دیدگاه معمولی و مدیریت خلاق پرور.......................................................
55
جدول 3-1) متغیرهای تحقیق.....................................................................................................
71
جدول 3-2) آلفای کرونباخ متغیرهای پرسشنامه.........................................................................
73
جدول 4-1) جنسیت پاسخ دهندگان...........................................................................................
77
جدول 4-2) سن پاسخ دهندگان.................................................................................................
78
جدول 4-3) تحصیلات پاسخ دهندگان.......................................................................................
79
جدول 4-4) سابقه شغلی پاسخ دهندگان....................................................................................
80
جدول 4-5) آمار توصیفی متغیرهای زمینه ای.............................................................................
81
جدول 4-6) آمار توصیفی متغیر خلاقیت کارکنان.......................................................................
84
جدول 4-7) همبستگی پیرسون فرضیه فرعی اول.......................................................................
85
جدول 4-8) همبستگی پیرسون فرضیه فرعی دوم......................................................................
86
جدول 4-9) همبستگی پیرسون فرضیه فرعی سوم.....................................................................
87
جدول 4-10) همبستگی پیرسون فرضیه فرعی چهارم................................................................
88
منبع:
منابع:
آقایی فیشانی، تیمور (1377) . خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمان ها ، چاپ اول، تهران: انتشارات ترمه.
آمابیل، ترسا؛ ماکتی، خایر (1387). خلاقیت و نقش رهبر. ترجمه : باغشامی، شیرین. مجله گزیده مدیریت، سال نهم، شماره 89، صفحات 68-78.
پاداش، فریبا و محسن گل پرور (1389). رابطه رهبری اخلاق مدار با انگیزش درونی برای نوآوری و خلاقیت کارکنان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شماره های 1و 2، 103-110.
جعفرپور، محمود؛ فیاضی،مرتضی (1389). شناسایی و رتبه بندی راهبردهای جذب منابع در شبکه بانکی کشور ( مطالعه موردی: در یکی از بانکهای دولتی). دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی،مرکز بازاریابی خدمات مالی.
جلیلیان، حمیدرضا ؛ مرتضی مرادی و حسین کاکایی ماوایی (1389). رهبری تحول گرا و خلاقیت کارکنان. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 32، 59-72.
حبیب پور، کرم و صفری، رضا (1390). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده های کمی). تهران: نشر متفکران.
حبیبی پور، حجت الله؛ دائی کریم زاده، سعید؛ خانی، صمد؛ صالحی زاده، سعید (1389). بررسی عوامل موثر بر تجهیز منابع در شعب بانک رفاه شهر اصفهان. دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی، مرکز بازاریابی خدمات مالی.
رابینز، استیفن پی (1387). رفتار سازمانی. مترجمان: علی پارسیان و سید محمد اعرابی، جلد دوم، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
سکاران، اوما (1381). روش تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد صائبی و شیرازی، چاپ اول، تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی.
سلطانی، ایرج (1387). نقش بسترهای چند بعدی پرورش خلاقیت کارکنان در خلق ارزش افزوده و کسب سرآمدی. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران و اولین کنفرانس ملی تفکر و آثار علمی تخیلی و کاربردهای آن.
شریعتمداری، مهدی؛ سمیه، مهدی( 1387). نگرشی بر نقش مدیران خلاق در بسترسازی خلاقیت در سازمان، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران و اولین کنفرانس ملی تفکر و آثار علمی تخیلی و کاربردهای آن.
صادقی مال امیری، منصور و محبت رئیسی (1389). ارائه مدل مفهومی برای سنجش خلاقیت. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 30، 97-112.
صادقی مال امیری، منصور (1386). خلاقیت رویکرد سیستمی: فرد، گروه، سازمان. تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه امام حسین، چاپ اول.
صفایی فخری، لیلا؛ لیلا، شریفیان (1389). رهبر آموزشی ، راهبر خلاقیت و نوآوری. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران و اولین کنفرانس ملی تفکر و آثار علمی تخیلی و کاربردهای آن.
قبادی، آذر (1379). برگ برنده سازمان های موفق. روزنامه همشهری ، آبان، شماره 2251، صفحه 12.
قارلی رونیزی، ناهید (1388). تاثیر توانمندسازی بر روی عادات خلاقیت فردی در کارکنان ستادی بانک ملت ،دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی.
گلچین فر، شادی (1381). بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان بانک رفاه کارگران با استفاده از مدل کانو. دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی.
متقی، پیمان؛ حسین حسن زاده (1389). چگونگی ایجاد فرهنگ خلاقانه در سازمان از طریق رهبری. اولین همایش ملی مدیریت. http://www.civilica.com/Paper-MOELMI01-MOELMI01_032.html
مطهری، علی (1387). کارآفرینی ، خلاقیت ، نوآوری ، چاپ اول، تهران: انتشارات آینده.
هایل مقدم، علیرضا (1382). مدل های فرآیند خلاقیت. چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، http://www.civilica.com/Paper-CIMRDC04-CIMRDC04_066.html
ویزبرگ، رابرت. (1992). خلاقیت فراسوی اسطوره نبوغ. ترجمه والفی، مهدی (1378). تهران؛ نشر روزنه: 30-358.
Amabile, T. M. (1996).Creativity in Context. New York: West View Press.
Amabile, T. (1998). How to Kill Creativity. Harvard Business Review, 77-87.
Amabile, T. M., & Conti, R., Coon, H., Lazenby, J. & Herron, M. (1996). Assessing the work environment for creativity. Academy of Management Journal, 39: 1154- 1184.
Amabile, T. M., Conti, R., Coon, H., Lazenby, J., & Herron, M. (1996). Assessing the work environment forcreativity. Academy of Management Journal, 39: 1154–1184.
Arnold, Todd, Karen E. Flaherty, Kevin E. Voss and John C. Mowen (2009). Role Stressors and Retail Performance: The Role of Perceived Competitive Climate. Journal of Retailing, 85 (2), 194–205.
Beyerlein, M. M., Johnson, D. A., & Beyerlein, S. T. (1999). Advances in interdisciplinary studies of work teams. Greenwich, CT: JAI Press.
Chen, Kuo-Hsiung; Jui-Mei Yien and Chien-Jung Huang (2011). The Perceived Leader Support Behavior for Subordinate’s Creativity: The Moderating Effect of Trust. Journal of Social Sciences, 7 (2): 257-264.
Coelho, Filipe; Mário Augusto& Luis Filipe Lages (2011). Contextual Factors and the Creativity of Frontline Employees: The Mediating Effects of Role Stress and Intrinsic Motivation. Journal of Retailing, 87 (1), 31–45.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper and Row.
Damanpour, F. (1995). Is your creative organization innovative? In C. M. Ford & D. A.Gioia (Eds.), Creative action in organizations: Ivory tower visions and real world voices (pp. 125-130). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Eisenbeiss. S.A., &van Knippenberg. D., & Boerner. S. (2008). Transformational Leadership and Team Innovation: Integrating Team Climate Principles. Journal of Applied Psychology. Vol. 93, pp.1438-1446.
Florida, R. (2002). The rise of the creative class and how it’s transforming work, leisure, community, and everyday life. New York: Basic Books.
Florida, R. (2005). The flight of the creative class: The new global competition for talent. New York: HarperCollins Publishers.
Ford, C. M., and Gioia, D.A. (1995). Creativity action in organization.
Ford CM (1996). A theory of individual creative action in multiple social domains. Acad. Manage. Rev., 21(4): 1112-1142.
Ford, C. M., and Gioia, D.A. (1995). Creativity action in organization. SAGE, publications, international education & professional publisher, Thousand Oaks London: 4-324.
Gilson, L., Mathieu, J., Shalley, C., Ruddy, L. (2005). Creativity and Standardization: complementary or conflicting drivers of team effectiveness? Academy of Management Journal, Vol. 48, No. 3, 521–531.
Graen, G. B., & Uhl-Bien, M. (1995). Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi domain perspective. Leadership Quarterly, 6(2), 210-247.
Gumusluoglu. L & Ilsev. A. (2009). Transformational Leadership, Creativity, and Organizational Innovation. Journal of Business Research.Vol. 62, pp. 461-473.
Jensen, Richard, (2002). Innovative leadership: First-mover advantages in new product adoption.
Jo, Nam Yong & Kun Chang Lee (2012). Human Centric Technology and Service in Smart Space, LNEE, 182, pp. 199-206.
Joo, B.K. (2007). The Impact of Contextual and Personal Characteristics on Employee Creativity in Korean Firms. University of MINNESOTA.
Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). From Blue ocean strategy theory to practice. California Management Review, 47(3), 105-121.
Kohli, Ajay K. and Bernard J. Jaworski (1994). The Influence of Coworker Feedback on Salespeople. Journal of Marketing, 58 (4), 82–94.
Madjar, Nora (2005). The Contributions of Different Groups of Individuals to Employees’ Creativity. Advances in Developing Human Resources, 7 (2), 182–206.
Northouse, P. G. (2004). Leadership: Theory and Practice. (3rd ED.). California: Sage Publications.
Oldham, G.R. (2002). Stimulation and supporting creativity in organizations. In: S. Jackson, M. Hitt and A. DeNisi, Editors, Managing knowledge for sustained competitive advantage, Josse-Bass, San Francisco, pp.243-273.
Oldham, G. R., & Cummings, A. (1996). Employee creativity: Personal and contextual factors at work. Academy of Management Journal, 39(3), 607-634.
O’Regan, Nicholas, (2006). Innovation in NTBFs: Does leadership really matter? AbbyGhobadian.
Redmond, M. R., Mumford, M. D., & Teach, R. (1993). Putting creativity to work: Effects of leader behavior on subordinate creativity. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 55, 120-151.
Reiter-Palmon, R., and Illies, J. (2004). Leadership and creativity: Understanding leadership from a creative problem-solving perspective. The Leadership Quarterly, 15, PP.55-77.
Rhoads, Gary K., William R. Swinyard, Michael D. Geurts andWilliam D. Price (2002). Retailing as a Career: A Comparative Study of Marketers. Journal of Retailing, 78 (1), 71–6.
Ryan, R, (2006).The Role of Virtual Distance in Innovation and Success- Proceedings. the 39th Hawaii International Conference on System Sciences.
Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37(3), 580-607.
Scott Williams, David (2004). Personality, attitude, and leader influences on divergent thinking and creativity in organizations.European Journal of Innovation Management Volume 7 · Number 3, pp. 187-204.
Shalley, C. E.; Gilson, L.; Blum, T. (2000). Matching creativity requirements and the work environment: Effects on satisfaction and intentions to leave. Academy of Management Journal, 43, pp. 215-223.
Shalley Christian and Gilson Lucy (2004). What leaders need to know: A review of social and contextual factors that can foster or hinder creativity? Dupree College of Management, Georgia Institute of Technology: 10-17.
Shalley, Christina E., J. Zhou and Greg R. Oldham (2004). The Effects ofPersonal and Contextual Characteristics on Creativity: Where Should we gofrom Here? Journal of Management, 30 (6), 933–58.
Smith, Jane. (2000). Empowering people. Kogan page.
Surowiecki, James, (2005). Manage Yourself, Manage Your People.
Thompson, Y.A., (2006). Bureaucracy and innovation. Administrative Science Quarterly, 10, 1–20.
Tang, Yung-Tai and Chang, Chen-Hua (2010). Impact of role ambiguity and role conflict on employee creativity. African Journal of Business Management, Vol. 4(6), pp. 869-881,
Tierney, P., & Farmer, S. M. (2002). Creative self-efficacy: Its potential antecedents and relationship to creative performance. Academy of Management Journal, 45(6), 1137-1148.
Tierney, P., & Farmer, S. M. (2004). The Pygmalion process and employee creativity. Journal of Management, 30(3), 413-432.
Wang, Guangping and Richard G. Netemeyer (2004). Salesperson CreativePerformance: Conceptualization, Measurement, and Nomological Validity.Journal of Business Research, 57 (8), 805–12.
Weisberg, R. W., (1999). Creativity and Knowledge: A challenge to theories. In: Sternberg, R.J., Editor, Handbook of creativity, Cambridge University Press, Cambridge, UK, pp. 226-250.
Wendy, Chuen, Liyzk, Yueh (2006). Global Sourcing in Innovation: Theory and Evidence from the Information Technology Hardware Industry.
Williams, W. M., & Yang, L. T. (1999). Organizational creativity. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity (pp. 373-391). Cambridge, United Kingdom Cambridge University Press.
Yan, yalan; Robert M., Davison & Chunyan Mo (2013). Employee creativity formation: The roles of knowledge seeking, knowledge contributing and flow experiencein Web2. 0virtual communities. Computers in Human Behavior, 29, 1923–1932.
Yong Jo, Nam; Kun Chang Lee (2012). The Effect of Organizational Trust, Task Complexity and Intrinsic Motivation on Employee Creativity: Emphasis on Moderating Effect of Stress. Human Centric Technology and Service in Smart SpaceLecture Notes in Electrical Engineering, Volume 182, pp 199-206.
Zhou, J., & George, J. M. (2001). When job dissatisfaction leads to creativity: Encouraging the expression of voice. Academy of Management Journal. 44(4), 682-696.