فهرست:
فهرست مطالب
چکیده :.......................................................................................................................................... 1
فصل اول : کلیات............................................................................................................................. 2
1-1 مقدمه....................................................................................................................................... 3
1-2 بیان مسأله................................................................................................................................. 5
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................................... 7
1-4 اهداف تحقیق............................................................................................................................. 8
1-5 چهارچوب نظری تحقیق................................................................................................................ 9
1-6 فرضیه های تحقیق..................................................................................................................... 10
1-7 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق....................................................................................... 10
1-8 قلمرو تحقیق............................................................................................................................ 12
فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق................................................................................................. 13
بخش اول : عملکرد.......................................................................................................................... 14
2-1-1 مقدمه............................................................................................................................. 14
2-1-2 تشریح مفهوم عملکرد......................................................................................................... 15
2-1-3 ارزیابی و سنجش عملکرد.................................................................................................... 16
2-1-4 فرآیند ارزیابی عملکرد........................................................................................................ 18
2-1-5 جایگاه اندازه گیری عملکرد................................................................................................ 19
2-1-6 اهداف ارزیابی عملکرد........................................................................................................ 20
2-1-7 مدل های سنجش و ارزیابی عملکرد........................................................................................ 21
2-1-7-1 روش الگوی تحلیل سلسله مراتبی (AHP)............................................................................. 22
2-1-7-2 روش ارزیابی متوازن (BSC)............................................................................................. 23
2-1-7-3 تحلیل پوششی داده ها (DEA)......................................................................................... 27
2-1-7-4 فرآیند الگو برداری ( Benchmarking)............................................................................. 28
2-1-7-5 روش ابزار پیاده سازی پیشرفته کسب و کار AMBITE))........................................................... 30
2-1-7-6 مدل بالدریچ................................................................................................................ 32
2-1-8 مفهوم عملکرد از دیدگاه های مختلف...................................................................................... 32
2-1-9 مفهوم عملکرد در بانک....................................................................................................... 39
بخش دوم : هوش هیجانی.................................................................................................................. 44
2-2-1 مقدمه............................................................................................................................. 44
2-2-2 پیشینه ی هوش هیجانی....................................................................................................... 45
2-2-3 تعاریف هوش هیجانی......................................................................................................... 49
2-2-4 ابعاد هوش هیجانی............................................................................................................ 51
2-2-5 تفاوت هوش هیجانی و بهره هوشی......................................................................................... 54
2-2-6 مدل ها و نظریه های هوش هیجانی......................................................................................... 54
2-2-6-1 نظریه های هوش هیجانی.................................................................................................. 54
2-2-6-2 نظریه های های توانایی.................................................................................................... 55
2-2-6-3 نظریه های ترکیبی.......................................................................................................... 55
2-2-7 مدل های هوش هیجانی....................................................................................................... 55
2-2-7-1 مدل توانایی مایر و سالووی ( 1997 ).................................................................................. 55
2-2-7-2 مدل ترکیبی گلمن ( 1995 )............................................................................................. 58
2-2-7-3 مدل ترکیبی بار-آن ( 1997 )........................................................................................... 59
2-2-8 مدل هوش هیجانی دولویکس و هیگس..................................................................................... 63
2-2-9 هوش هیجانی در سازمان و مدیریت......................................................................................... 64
2-2-10 کاربردهای هوش هیجانی در محیط....................................................................................... 66
2-2-11 اصطلاحات مرتبط با هوش هیجانی....................................................................................... 67
2-2-11-1 هوش های چند گانه..................................................................................................... 67
2-2-11-2 هوش سازمانی............................................................................................................ 67
2-2-11-3 هوش اجتماعی............................................................................................................ 68
2-2-11-4 هوش اخلاقی............................................................................................................. 68
2-2-11-5 هوش معنوی............................................................................................................... 69
2-2-11-6 هوش فرهنگی............................................................................................................ 69
2-2-12 هوش رقابتی.................................................................................................................. 70
2-2-13 تقویت هوش هیجانی........................................................................................................ 70
2-2-14 جمع بندی تئوری های هوش هیجانی.................................................................................... 71
2-2-15 ویژگی مدیر با هوش هیجانی............................................................................................... 72
2-2-16 رابطه هوش هیجانی و عملکرد............................................................................................. 74
بخش سوم : پیشینه تحقیق.................................................................................................................. 76
2-3-1 تحقیق های انجام شده......................................................................................................... 76
فصل سوم : روش اجرای تحقیق....................................................................................................... 80
3-1 مقدمه..................................................................................................................................... 81
3-2 روش اجرای تحقیق................................................................................................................... 81
3-3 جامعه آماری............................................................................................................................ 82
3-4 روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه........................................................................................... 83
3-5 روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات.............................................................................................. 84
3-6 روایی و پایائی ابزار اندازه گیری.................................................................................................... 86
3-6-1 روایی پرسشنامه.................................................................................................................... 86
3-6-2 پایایی پرسشنامه................................................................................................................. 86
3-7 روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات............................................................................. 88
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات................................................................................. 89
4-1 مقدمه..................................................................................................................................... 90
4-2 توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان............................................................................ 91
4-2-1 توصیف متغیر سن پاسخ دهندگان........................................................................................... 91
4-2- 2 توصیف متغیر جنسیت پاسخ دهندگان..................................................................................... 92
4-2-3 توصیف متغیر سطح تحصیلات پاسخ دهندگان............................................................................ 93
4-2-4 توصیف متغیر سابقه مدیریتی پاسخ دهندگان.............................................................................. 94
4-3 توصیف متغیر های تحقیق............................................................................................................ 95
4-3-1 توصیف هوش هیجانی......................................................................................................... 95
4-3-2 توصیف خودآگاهی............................................................................................................ 96
4-3-3 توصیف خودمدیریتی.......................................................................................................... 97
4-3-4 توصیف آگاهی اجتماعی...................................................................................................... 98
4-3-5 توصیف مدیریت روابط........................................................................................................ 99
4-3-6 توصیف متغیر عملکرد....................................................................................................... 100
4-3-7 توصیف ابعاد عملکرد....................................................................................................... 101
4-4 بررسی نرمال بودن متغیر های اصلی تحقیق..................................................................................... 102
4-5 آزمون فرضیه های تحقیق........................................................................................................... 103
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاد................................................................................................. 110
5-1 مقدمه................................................................................................................................... 111
5-2 نتایج آمار توصیفی.................................................................................................................. 111
5-2-1 نتایج بررسی توصیفی داده ها.............................................................................................. 111
5-3 نتایج آزمون فرضیه ها............................................................................................................... 112
5-4 پیشنهادهای تحقیق................................................................................................................... 115
5-5 پیشنهادهای تحقیق های آتی....................................................................................................... 117
5-6 محدودیت های تحقیق............................................................................................................... 117
منابع.......................................................................................................................................... 118
پیوست ها.................................................................................................................................... 128
فهرست جداول
جدول2-1 مقایسه استراتژیهایی که با و بدون استفاده از الگوبرداری.............................................................. 29
جدول 2-2 ارزیابی عملکرد بانک های خارجی و معرفی شاخص های عملیاتی................................................. 42
جدول 2-3 مدل هوش هیجانی دانیل گلمن و همکاران.............................................................................. 52
جدول 2-4 مدل هوش هیجانی مایر و سالووی ( 1997 )........................................................................... 57
جدول 2-5 مولفه های پیشنهادی گلمن برای هوش هیجانی......................................................................... 59
جدول 2-6 مدل ترکیبی هوش هیجانی بار-آن......................................................................................... 60
جدول 3-1 جدول پرسشنامه توزیع شده بین شعب بانک ها......................................................................... 84
جدول 3-2 صفات کمی و ارزش های عددی گزینه های پرسشنامه................................................................. 85
جدول 3-3 سهم هر یک از مولفه ها و زیر سازه ها................................................................................... 85
جدول 3-4 ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق.................................................................................... 87
جدول 4- 1 توصیف متغیر سن پاسخ دهندگان......................................................................................... 91
جدول 4- 2 توصیف متغیر جنسیت پاسخ دهندگان................................................................................... 92
جدول 4- 3 توصیف متغیر سطح تحصیلات پاسخ دهندگان......................................................................... 93
جدول 4- 4 توصیف متغیر سابقه مدیریتی پاسخ دهندگان............................................................................ 94
جدول4-5 توصیف متغیر هوش هیجانی................................................................................................. 95
جدول4-6 توصیف متغیر خودآگاهی..................................................................................................... 96
جدول4-7 توصیف متغیر خودمدیریتی................................................................................................... 97
جدول4-8 توصیف متغیر آگاهی اجتماعی............................................................................................... 98
جدول4-9 توصیف متغیر مدیریت روابط................................................................................................ 99
جدول4-10 توصیف متغیر عملکرد.................................................................................................... 100
جدول4-11 توصیف ابعاد عملکرد در سال های 90،91 و 92.................................................................... 101
جدول4-12 آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای متغیر های تحقیق.............................................................. 102
جدول 4-13 خلاصه وضعیت مدل رگرسیون بین هوش هیجانی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار.............. 103
جدول4-14 ضرایب مدل های رگرسیون بین هوش هیجانی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار.................... 103
جدول4-15همبستگی بین خود آگاهی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار............................................. 104
جدول4-16 ضرایب مدل های رگرسیون بین خود آگاهی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار...................... 105
جدول4-17 همبستگی بین خود مدیریتی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار.......................................... 105
جدول4-18 ضرایب مدل های رگرسیون بین خود مدیریتی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار.................... 106
جدول4-19 همبستگی بین آگاهی اجتماعی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار....................................... 106
جدول4-20 ضرایب مدل های رگرسیون بین آگاهی اجتماعی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار................. 107
جدول4-21 همبستگی بین مدیریت روابط و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار........................................ 108
جدول4-22 ضرایب مدل های رگرسیون بین مدیریت روابط و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار................... 108
.منبع:
منابع فارسی
1- ابزری ، مهدی . رنجبریان ، بهرام . فتحی ، سعید . قربانی، حسن ، 1388 ، "تأثیر بازاریابی داخلی بر- بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری"، ،چشم اندازمدیریت،شماره 31 ،ص ص 25-42.
2-ابونوری،اسمعیل.سپانلو، هادی، 1384 ،" تجزیه و تحلیل آثار عوامل درون سازمانی بر جذب سپرده بانکی"، دانشور،شماره14، ص1-15.
3-اخوان ، پیمان ، 1383 ، الگو برداری ، ماهنامه تدبیر ،فروردین ، شماره 143
4- آرمسترانگ ، مایکل ، 1385 ،"مدیریت عملکرد راهبردی کلیدی و راهنمای عملی" ، ترجمه :سعید صفری ، انتشارت جهاد دانشگاهی.
5-آذر ، عادل و مؤتمنی ، علیرضا ، 1383 ، اندازه گیری بهره وری در شرکت های تولیدی به وسیله مدل (DEA)، دو ماهنانه علمی – پژوهشی دانشگاه شاهد، دی ماه ، سال یازدهم ، شماره 8،ص44.
6-آذر،عادل . مومنی،منصور . 1384 ، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، انتشارات سمت، تهران ، چاپ هشتم ، جلد دوم.
7-استوار،صغرا و امیرزاده خاتونی،ماندانا ،1387 ،"بررسی رابطه میان هوش هیجانی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان کارخانه بخش خصوصی در شهر شیراز"،فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،سال اول،شماره دوم.
8-آقایار و شریف درآمدی،پرویز،1385،" هوش هیجانی ، کاربرد هوش هیجانی در قلمرو هیجان "،انتشارات سپاهان اصفهان .
9-اکبرزاده، نسرین. (1383) ، هوش هیجانی (دیدگاه سالوی و دیگران) ،چاپ اول، انتشارات فارابی.
10-الوانی،مهدی،دده بیگی،مینا،1386،"تاثیر آموزش هوش عاطفی بر کیفیت خدمات شعب بانک ملت"، فصلنامه علوم مدیریت ایران،سال دوم،شماره 7،ص29-1.
11.بابایی،محمدعلی .،"تاثیر هوش عاطفی بر اثربخشی مدیران"، 1384، تدبیر، شماره 166، ص 36-39.
12-بابائی،محمدعلی .شفائی،نازنین،1391، "بررسی رابطه میان بهره گیری از فرصت های فناوری و عوامل موثر بر آن با عملکرد مالی سازمان از دیدگاه مدیران شعب در بانک ها "، چشم اندازمدیریت بازرگانی، شماره 12، صفحه 171- 188.
13-برادبری، تراویس،1384،" هوش هیجانی "،ترجمه مهدی گنجی، انتشارات ساوالان تهران
14-برادران حسن زاده،رسول. نژاد ایرانی،فرهاد. لطف اللهی حقی،ماهرخ ، 1388 ،" بررسی تطبیقی تاثیر معیارهای عملکرد مالی بر تصمیم گیری مدیران بانک ها دولتی و غیردولتی( با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی)" ، فراسوی مدیریت، سال سوم ، شماره 11،ص ص 211-185.
15-پاشاشریفی،حسن،1384،"مطالعه مقدماتی نظری هوش چندگانه گاردنر، در زمینه موضوع های درسی و سازگاری دانش آموزان"،فصلنامه نوآوری های آموزشی،سال چهارم،شماره 11 .
16-جهانیان، رمضان،1390، " بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت تعارض در مدیران" ، (پژوهشگر)فصلنامه مدیریت، سال هشتم.
17- جمالی، فریبا ،1381، "بررسی رابطه نگرش مذهبی، احساس معنابخش بودن زندگی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاههای تهران". پایاننامه. (کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه الزهراء.
18-حافظ نیا، محمدرضا ، 1382 ، "مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی" ، انتشارات سمت .
19- حسنزاده ، رقیه ،1391، "رابطه بین کارآفرینی سازمانی و عملکرد شرکتهای عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران" ، پایاننامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
20- حسن زاده.رمضان،1386،"انگیزش و هیجان"،انتشارات ارسباران تهران.
21- حسینی،سید محمود. محمدی،امیرسالار. پیشوایی ،میرسامان ، 1389 ،" راهبرد زنجیره تأمین و . انتخاب سامانه تولید"، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 2، - ص ص 112.
22- حسینی، فاطمه،1383، "درباره هوش هیجانی چه می دانید؟ "روزنامه همشهری،سال دوازدهم،شماره29
23- خاکی ، غلامرضا . .1387 ،" روش تحقیق در مدیریت" ، انتشارات بازتاب .
24- خائف الهی، احمد علی و دوستار ،محمد،1382 ، "ابعاد هوش هیجانی"، مدیریت و توسعه، شماره18، ص62-52
25- خسروی ، مهدی ،1390،" balance score cart"، به نقل از کاپلان و نورتون.
26- داوود باقر زاده، زهرا عیوضی.، " هوش هیجانی: ابزاری برای مدیران"،پرتال جامع علوم انسانی، ص 1-15.
27-دانشفرد،کرم اله. وحدانی، کاوه.آغاز،عسل،1389، " بررسی نقش پیاده سازی کارت امتیاز متوازن در بهبود عملکرد سازمان"، فصلنامه،شماره 4،سال2،ص55-72 رهبری و مدیریت آموزشی
28- دکتر اکبر اعتباریان، علی امید پناه، 1387، " رابطه ی هوش هیجانی و رضایت شغلی"، اندیشه و رفتار، دوره ی دوم، شماره ی تابستان.
29-دوستار،محمد،1385،"تبیین مدل تاثیر گذاری هوش عاطفی مدیران بر تعهد سازمانی کارکنان با توجه به نقش سبک های رهبری"،رساله ی دوره ی دکتری،دانشکده ی علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس .
30-دهکردی،مهناز،1386،"شناسایی و مقایسه ی ترکیب های سه گانه ی سنخ های جنسیتی زنان شاغل شهر اهواز و شوهرانشان از لحاظ بهداشت روانی ، رضایت زناشویی و هوش هیجانی"،پایان نامه دکتری در رشته علوم تربیتی،دانشگاه شهید چمران اهواز .
31-رابینز، استیفن ،1385 ، "رفتار سازمانی" ، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی،چاپ نهم .
32-راد ، سید سعید . خواجه ئیان ، داتیس.اعظمی، امیر ،1389، "بهبود عملکرد در مدیریت بازار با استفاده از هوش هیجانی" ، پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره 64،صفحه 155-184.
33-رستمی، محمدرضا. قاسمی، جواد. اسکندری، فرزانه،1390،" ارزیابی عملکرد مالی بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار"،مجله حسابداری مدیریت،سال چهارم ، شماره هشتم ، بهار
34-رجایی،علیرضا،1389،"هوش معنوی . دیدگاهها و چالش ها"،فصلنامه پژوهشنامه تربیتی،شماره؟
رحیمی، غفور ،1385، " ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان"، مجله تدبیر، شماره 173.
36-رضائیان، علی. کشته گر، عبدالعلی،1387،" بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی " ، پیام مدیریت، شماره 27،صفحه 27 -39.
37-روستا ، احمد . ونوس،داور.ابراهیمی، عبدالحمید، 1380 ،"مدیریت بازاریابی" ،چاپ پنجم ،انتشارات سمت .
38-رهنورد، فرج اله.جویبار، منوچهر،1387، " مقایسه هوش هیجانی در میان سطوح سه گانه مدیریت"، پیام مدیریت، شماره 26، ص101-118.
39-ریاضت فرهاد،1381،" ارزیابی عملکرد بانک ها از طرح تا عمل"،صنعت بانک،پیاپی 19، صص 135-168.
40-سادات خشوعی،مهدیه،1387،"رابطه بین هوش هیجانی و شوخ طبعی در دانشجویان دانشگاه"،مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
41-سایمونز، رابرت، 1385 ،" نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی"،مترجم:مجتبی اسدی، گروه پژوهشی صنعتی آریانا .
42-سبحانی نژاد،مهدی و یوزباشی،علیرضا،1387،"هوش هیجانی و مدیریت در سازمان"،نشر یسطرون تهران
43- سرافرازی، مهرزاد.، معمارزاده، غلامرضا،1389، " بررسی تأثیر هوش هیجانی بر بهبود کیفیت عملکرد مدیران مطالعه موردی: دانشگاه پزشکی استان فارس"، پژوهشنامه ، شماره 64،ص 59-120.
44-سرمد ، زهره .عباس بازرگان،عباس. حجازی، الهه،١٣٩٢, " روش های تحقیق در علوم رفتاری " ،ویرایش اول, چاپ بیست و پنجم.
45-سکاران ، اوما، 1390 ،"روش های تحقیق در مدیریت" ، مترجمان : صائبی و شیرازی ، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
46- سید جوادین، سیدرضا ، 1386 ، "بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد کارکنان در سازمان تأمین اجتماعی"، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
47-شامرادلو، مهران ، 1383 ،"مقایسه نقش هوش هیجانی و هوش شناختی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی.
48- صادق ملکی آوارسین ، میرمحمد سید کلان ،1387، "بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان" ، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار ، سال دوم، شماره 2، تابستان ، 132 – ص ص 1
49-صالحی ، مرتضی. نیکوکار، غلامحسین. محمدی، ابوالفضل. تقی نتاج، غلامحسن،1390،" طراحی الگوی ارزیابی عملکرد شعب بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری"، مدیریت بازرگانی، دوره3،شماره7، ص 127-149.
50- طایی،محمدرضا،1389، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان،دانشگاه صنایع و معادن ایران.
51-طبری،مجتبی.آراسته،فرزاد.، 1387، " ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن"، (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، سال پنجم، شماره 12 ، زمستان ،ص12-20
52- طبری، مجتنی.، قربانی، مهرناز. ، 1388، "نقش هوش هیجانی بر شیوه تصمیم گیری مدیران "، پژوهشگر فصلنامه مدیریت، سال ششتم، ویژه نامه 16،.
53-عباسقلیپور، محسن.، 1389، "عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد بانک ها"، شماره 106، بانک و اقتصاد، ص 24-29.
54-عفتی داریانی ، محمد علی ، 1386 ، "مدیریت عملکرد با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرائی" ، موسسه توسعه و بهبود مدیریت .
55- فتحی ، سعید ،1386، "تببین الگوی عوامل مؤثر بر اندازه گیری ارتباط بین فن آوری اطلاعات و عملکرد مالی ، شرکتهای تجاری" ، رویکردی فرا تحلیلی رساله دکتری ، دانشگاه تربیت مدرس
56- فهیم دوین،حسن،محمدامیر تاش،علی،کریمی،یوسف و هادوی،فریده،1386"رابطه هوش عاطفی با راهبردی های مدیریت تعارض بین مدیران آموزشی و اجرایی دانشکده تربیت بدنی دانشگاههای کشور و ارائه الگو"،فصلنامه حرکت،شماره32،ص216-201
57-فیاض،مرجان و نثار احمدی،هدی،1385،"هوش فرهنگی ، نیاز مدیران در قرن تنوع"،ماهنامه تدبیر،سال هفدهم،شماره172 .
58-قورچیان نادرقلی,محمدخانی کامران،1389،" رهبری دانشگاهی مبتنی بر هوش عاطفی و اثربخشی هیات علمی"، مدیریت فرهنگی تابستان; 4(8):121-137.
59- کاپلان، رابرت و نورتن، دیوید، 1388، "دستاورد اجرا"، عاطفی، محمدرضا، تهران، چاپ اول، انتشارات گروه ناب.
60- کاظمی، بابک و ابطحی، سیدحسین ، 1379 ، "بهره وری" ، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
61- کریمی ،1385، "تورج مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی" ، ماهنامه تدبیر-سال هفدهم،شماره 171،ص ص 22- 27.
کلانتری ،صمد و ربانی ، رسول و هزار جریبی ، جعفر ،1389 ،"بررسی میزان کارآفرینی دانش آموختگان در عرصه نشریات و مطبوعات" ، دانشنامه علوم اجتماعی،شماره 23، ص ص 171-189.
63- کورنگ بهشتی، سیامک.، 1381،" ظایف مدیران مالی بانک ها"، پژوهش های مدیریت راهبردی، شماره 28 و 29، ص 133-137.
64-کیوان لو . فهیمه ، کوشان . محسن ، سید احمدی . محمد .،1389،" رابطه هوش هیجانی و سبک رهبری." ، ﻣﺠﻠﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ درﻣﺎﻧﻲ ﺳﺒﺰوار. دوره. 1،. ﺷﻤﺎره 18 ، ص 47-54 .
65- گلمن ، دانیل . ترجمه : پارسا، نسرین .، 1380، "هوش هیجانی(توانایی های محبت کردن ومحبت دیدن) " ، تهران ، انتشارات رشد .
66-گلمن،دانیل، لنینیک،داگ و کیل،فرد،2007،"هوش اخلاقی ، بالابردن عملکرد تجاری و موفقیت رهبری"،ترجمه؟،انتشارات دانشگاه وارتون.
67- محمد عرب ، حجت زراعتی ، حسین شعبانی نژاد ، مسعود غلامعلی لواسانی ، علی اکبری ساری ، مهدی ورمقانی،1390 ،" بررسی میزان هوش هیجانی مدیران و ارتباط آن با عملکرد آنان در بیمارستانهای منتخب خصوصی و دولتی شهر تهران"، فصلنامه بیمارستان، سال دهم، شماره2 ،تابستان ، شماره مسلسل 37.
68-مختاری پور، مرضیه و سیادت، سیدعلی و امیری، شعله ، 1386 ،" بررسی رابته بین هوش هیجانی وبازدهی های رهبری ( مدل برنارد باس) مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه اصفهان"،پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه اصفهان
69- مختاری پور، مرضیه.، سیادت، سیدعلی.،1384،".مدیریت و رهبری با هوش هیجانی" . تدبیر ، شماره166.صفحه 18-20
70- ملک زاده، غلامرضا، 1389 ، "هوش سازمانی. ابزاری قدرتمند در مدیریت شرکتهای دانش محور"، فصلنامه تخصصی ، پارکها و مراکز رشد فناوری، شماره 22
71- مؤتمنی ، علیرضا . جوادزاده ، محمد .تیزفهم ، مهدی ،1389، " ارزیابی عملکردراهبردی بانک ها"، مطالعات مدیریت راهبردی ، صفحه 141-159 .
72-ناظم، فتاح.، لاجوردی، آژند.، 1390، "بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران و مدیریت دانش در صنعت نفت" ،مدیریت آموزشی، سال3،شماره2،پیاپی10.
73- نجفلوی ،محمد ، 1371 ،" بررسی ارتباط میان کارکنان از اهداف موسسه وکارایی آنان"، دانش مدیریت، شماره 18 ، ص 90
74- نصرآزادانی، بهروز، مالکیپور، احسان، شیخبهایی، حسین،1389، "چالشهای برنامهریزی راهبردی در شهرداریها (شهرداری اصفهان و سازمانهای وابسته) "، مشهد، دومین کنفرانس مدیریت و برنامهریزی شهری
75-ودادی ، احمد ، صفرزاده ، حسین ، احمدپور ، مهین ،1388 ، " هوش هیجانی و تعهد سازمانی مدیران"، مجله مدیریت کسب و کار ، شماره 2 ، تابستان.
76-هدایتی،ع.کلهر،ع.، 1383،" عملیات بانک داری2"،تهران، انتشارات موسسه بانکداری.
77-هادی زاده مقدم،اکرمو فرجیان،مرجان،1387،"بررسی تاثیر گذاری هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان با لحاظ کردن نقش تعهد عاطفی"،پیام مدیریت،شماره28،صفحه128-103
منابع انگلیسی
1- Agnoli, Sergio., Mancini, Giacomo., Pozzoli, Tiziana., Baldaro, Bruno., Maria Russo, Paolo., Surcinelli, Paola.,2012,” The interaction between emotional intelligence and cognitive ability in predicting scholastic performance in school-aged children”, Personality and Individual Differences 53 ,660–665.
2- Barchard, K.A. & Hakstian, A.R.,2001, ”The Relation of Emotional Intelligence to Traditional Cognitive and Personality Variables”. Paper presented the June 2001 Annual Convention of the Canadian Psychological Association, Ste-Foy, Quebec.
3-Bradley, P., 1996”A performance measurement approach to the reengineering of manufacturing enterprises”, in CIMRU., NUI Galway: Ireland.
4-Bar-on,R,2000, ” Emotinal and social intelligence : insights from the emotional Quotient Inventory,In R. Bar-On & J.D.A.Parker (Eds) ”,The handbook of emotional intelligence],(pp363-388).San Francisco:Jossy-bass.
5-Cao, Mei. Zhang, Qingyu,2011,” Supply chain collaboration: Impact on collaborative advantage and firm Performance”, Journal of Operations Management 29 ,163–180.
6-Caruso, D. R,.&Wolff, C.,2001, ”Emotional intelligence in the workplace .In the emotional intelligence in everyday life: A Scientific inquiry” . Edited by: Joseph Ciarrochi , Joseph .P.Forgas,. &John D. Mayer psychology press.
7-Cavalluzzo, Ken S. Ittner, Christopher D., 2004,” Implementing performance measurement innovations: evidence from government “,Accounting, Organizations and Society 29 ,243–267.
8-Cho, Dong Won. Lee, Young Hae. Ahn, Sung Hwa. Hwang, Min Kyu. ,2004,” A framework for measuring the performance of service supply chain management, Computers & Industrial Engineering 62, 801–818.
9- Ciarrochi,.Smith, L., J., &Heaven, P. C. L. , 2008, ”The Stability And Change Of Trait Emotional Intelligence, Conflict Communication Patterns, And RelationshipSatisfaction: A One-Year Longitudinal Study”. Personality And Individual Differences, NO.45,P. 738–743.
10- Cleveland, Emily Sutcliffe., 2014,” Digit ratio, emotional intelligence and parenting styles predict female Aggression”, Personality and Individual Differences 58 ,9–1.
11-Cooper,R.K.,& Sawaf,A.,1997, ”Executive EQ : emotional intelligence in leadership angorganizations”,New York : Grosset/Putnam.
12-Day .Arla L. , Carroll .Sarah A. ,2004, ”Using An Ability-Based Measure Of Emotional Intelligence To Predict Individual Performance”, Group Performance, And Group Citizenship Behaviours, Personality And Individual Differences 36 ,P.1443–1458.
13-Cooper,R.K., Sawaf,A. ,1997,” Executive EQ: Emotional Intelligence in Leadership and Organizations”,New York,Grosset,P 61-69.
14-Garkaz. Mansour, Mehrvarzi. Morteza, 2012,” Examining The Relationship Between Emotional Intelligence And Brokerage Firms Performance In Tehran Stock Exchange”, International Research Journal Of Applied And Basic Sciences, Vol., 3 ,NO.(4), P.886-890,
15-Ghalayini, A.M., Noble, J.S. and Crowe, T.J. 1997, ”An Integrated Dynamic performance Measurement system for Improving Manufacturing competitiveness”, International Journal of Production Economics, Vol.48,pp.207-25
16- Goleman, D. ,1998, ”Working with the Emotional intelligence”. A Bantam Book.
17-Golman,D.,1995, ” emotional intelligence”,New York,NY: Bantam books.
18-Gonzalez . B ,etal 2005 , ” Cultural vs . Opevational Market Orientation and Objective vs . Subjective performance : pevspective of production and operations ” . industrial Marketing Management , vol . 34 , pp.797-829
19- Hedland,J.& Stenberg,R.I,2001,2001, ”Too many intelligence ? intergrating social, emotional intelligence”, San Francisco:Jossy-bass.
20-Javidparvar. Leila, Agha Hosseini. Taghi, Berjisian. Rasoul, 2013,”The Relationship Between Emotional Intelligence And Leadership Performance In Primary Schools Managers Of Isfahan”, International Journal Of Scientific And Research Publications, Volume 3, Issue 8, ISSN 2250-3153.
21-Kaplan, R.S. and Norton, D.P. 1992, ”The Balanced scorecard: Measures that Drive performance ”, Harvard Business Review, January-February, pp.71-9
22-Kooker,B.M,Shoultz,J. and Codier,E.,2007, ” Identifying Emotional Intelligence in Professional Nursing Practice” Journal of Professional ursing,Vol.23.No1.pp30-36
23- Lam, Laura Thi., Kirby, Susanl., 2002,” Is Emotional Intelligence an Advantage?
An Exploration of the Impact of Emotional and General Intelligence on Individual Performance”, The Journal of Social Psychology, 2002, 142(1), 133–143.
24-Li .Suhong, Bhanu Ragu-Nathanb, T.S. Ragu-Nathanb, S. Subba Raob‚ 2006, ”
The Impact Of Supply Chain Management Practices On Competitive Advantage And
Organizational Performance”‚ The International Journal Of Management Science-
Omega 34 ,Pp. 107 – 124
25- Lin C.‐Y., Kuo, T.‐H., 2007,”The Mediate Effect Of Learning And Knowledge On
Organizational Performance”, Industrial Management & Data Systems , 107(7),Pp.1066‐1083.
25-Lyons. Joseph B., Schneider. Tamera R., 2005,” The Influence Of Emotional Intelligence On Performance”, Personality And Individual Differences, NO. 39 ,P. 693–703.
26- Mansour Garkaz , Morteza Mehrvarzi ,2012, ” Examining the Relationship between Emotional Intelligence and Brokerage Firms’Performance in Tehran Stock Exchange” , International Research Journal of Applied and Basic Sciences. Vol., 3 (4), 886-890, Available online at http://www. irjabs.com
26-Mayer,J.D., & Salovey,P.1997, ” What is emotional intelligence”?,Basic Bokks , NewYork .pp3-31
27- Mayer,J.D., & Salovey,P.,Caruso,D.R.2000," emotional intelligence as Zeitgeist as personality,and as a Mental sbility,In Bar-On,Parkre،J.D(eds),hand book of emotional intelligence, Sanfiranciso : Jossey-bass
28- Mcenrue Mary Pat, Groves S. Kevin, Shen Winny,2009, Emotional Intelligence Development: Leveraging Individual Characteristics, Jornal Of Management Development, Vol. 28 No.2, Pp 150-174
29-MüNevverÇetin, Melisa ErdilekKarabay, Mehmet NaciEfe, 2012 ,” The Effects Of Leadership Styles And The Communication Competency Of Bank Managers On The Employee’s Job Saticfaction: The Case Of Turkish Banks”, Procedia - Social And Behavioral Sciences , No.58 ,P. 227 – 235.
30-Nasser Sanoubar , Alireza Fazlzadeh , Salmani beshak , Kazem Rezaei , 2012 , ”SURVEY OF THE RELATION BETWEEN MANAGERS’ EMOTIONAL INTELLIGENCE AND COMMERCIALIZATION OF INNOVATION , INTERDISCIPLINARY JOURNAL OF CONTEMPORARY RESEARCH IN BUSINESS COPY RIGHT ” Institute of Interdisciplinary Business Research 752 NOVEMBER 2012 VOL 4, NO 7
31- Olarararrieta.S & Fridman.R,2008,”Market Orientation ,Knowledge-Related Resource & Firm Performance/Journal Of Business Research/Vol:61/Pp623-630.
32-Panigyrakis.G&Theodoridis.P,2007,”Market Orientation & Performance: An Emperial Investigation In The Retail Industry In Greece “, Journal Of Retailing &Customer Service,Vol:14,Pp.134-149.
33- Petrides, K. V., & Furnham, A. ,2001, ”Trait emotional intelligence: psychometric investigation with reference to established trait taxonomies”. European Journal of Personality, Vol.15, pp. 425-448.Retrieved fromhttp://www.ioe.ac.uk.
34- Petrides, K.V. , Norah Frederickson, Adrian Furnham. ,2004,” The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school”, Personality and Individual Differences 36 ,277–293.
35- Quoidbach, Jordi ., Hansenne, Michel., 2009,” The Impact Of Trait EMOTIONAL INTELLIGENCE ON NURSING TEAM PERFORMANCE AND COHESIVENESS”, Journal Of Professional Nursing, Vol 25, No 1 (January–February),: Pp 23–29
36-Rahim.Saddam Hussain , Malik. Muhammad Imran, 2010,” Emotional Intelligence & Organizational Performance: (A Case Study Of Banking Sector In Pakistan)”, International Journal Of Business And Management, Vol. 5, No. 10.P.191-197.
37- Rahim, S. H.,And Malik, M. I. ,2010, “Emotional Intelligence and Organizational Performance:(A CaseStudy of Banking Sector in Pakistan) “International Journal of Business and Management, Vol. 5,No. 10
38-Sanoubar. Nasser, Fazlzadeh. Alireza, Beshak. Salmani, Rezaei. Kazem, 2012,” Survey Of The Relation Between Managers’ Emotional Intelligence And Commercialization Of Innovation”, Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, Vol 4, No 7,P.752-762.
39- Santrock, John w. ,2001, Educational Psychology, mc Graw. Hill Stern R. (2000). Social and emotional learning: what is it? How can we use it to help our children? From http://www.about our kids.org/articlese social emotional.Htm1
40-Sanchez-Ruiz .Maria-Jose, Mavroveli.Stella, Poullis.Joseph, 2013,” Trait Emotional Intelligence And Its Links To University Performance: An Examination” ,Personality And Individual Differences 54 , P. 658–662.
41- Schneider, Tamera R. , Joseph B. Lyons, Maria Williams,2005,” Emotional intelligence and autonomic self-perception: Emotional abilities are related to visceral acuity”, Personality and Individual Differences 39 ,853–861.
42- Shipley, N.L., Jackson, M.J. & Segrest, S.L. ,2010, ”The Effects Of Emotional Intelligence, Age, Work Experience, And Academic Performance”. Research In Higher Education Journal (9), 1-18.
43- Sin.L & Tse.A.C,2005,”An Analysis Of The Relationship Between Market Orientation & Business Performance In The Hotel Industry”,Hospitaly
44-Singh.S&Ranchod.A,2004,”Market Orientation & Customer Satisfaction”, Journal Of Industrial Marketing Management,Vol:33,Pp.135-144.
45-Tangen .Stefan, 2004, ”Performance measurement: from philosophy to practice”,
International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 53 Iss: 8,
pp.726 – 737
46-Taylor .C.R , Et Al ,2008,”Does Having A Market Orientation Lead To Higher Levels Of Relationships & Business Performance? Evidence From The Korean Robotics Industry “, Industrial Marketing Management/Pp1-8.
47- Van Rooy David L., Alonso ,Alexander., Viswesvaran., Chockalingam,2005,” Group differences in emotional intelligence scores: theoretical and practical implications”, Personality and Individual Differences 38 ,689–700
48- Wagner .Stephan M. , Grosse-Ruyken .Pan Theo , Erhun. Feryal .,2012, ”The Link Between Supply Chain Fit And Financial Performance Of The Firm”,Journal Of
Operations Management, Volume 30, Issue 4, Pages 340–353.
49- Weisinger.H. ,1998.,” Emotional intelligence at work. The untapped edge for success san Francisco: jossey –Bass”
50- Wong, C. S. & Law, K. S. ,2004, ” The Effects of leader and follower Emotional Intelligence erformance and attitude: An Explanatory study”. The leadership quarterly, 13, 3, 243-274 .