فهرست:
عنوان صفحه
چکیده.......................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات تحقیق
11 بیان مسئله....................................................................................................................... 2
12 اهمیت و ضرورت موضوع............................................................................................... 4
13 اهداف تحقیق.................................................................................................................. 9
131 هدف کلی تحقیق......................................................................................................... 9
132 اهداف جزئی تحقیق..................................................................................................... 9
133 هدف کاربردی تحقیق.................................................................................................. 9
14 فرضیات تحقیق............................................................................................................. 10
141 فرضیه اصلی تحقیق................................................................................................... 10
142 فرضیات فرعی تحقیق............................................................................................... 10
15 سؤالات تحقیق.............................................................................................................. 10
151 سؤال اصلی تحقیق.................................................................................................... 10
152 سؤالات فرعی تحقیق................................................................................................. 11
1 6 تعاریف مفهومی و عملیاتی........................................................................................... 11
1 61 مسئولیت اجتماعی.................................................................................................... 11
1 62 تعریف عملیاتی مسئولیت اجتماعی............................................................................ 12
1 63 تعهد سازمانی.......................................................................................................... 12
164 تعریف عملیاتی تعهد سازمانی.................................................................................... 13
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق
21 مقدمه........................................................................................................................... 14
22 انواع تعهد سازمانی........................................................................................................ 17
ادامه فهرست مطالب
عنوان صفحه
221 تعهد نسبت به سازمان................................................................................................ 18
222 تعهد نسبت به مشتری................................................................................................ 18
223 تعهد نسبت به خود................................................................................................... 18
224 تعهد نسبت به مردم................................................................................................... 19
225 تعهد نسبت به وظیفه یا تکلیف................................................................................... 19
23 عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی........................................................................................... 20
231 ویژگیهای شخصی مؤثر بر تعهد سازمانی................................................................... 20
232 خصوصیات شغلی و تعهد سازمانی............................................................................. 21
233 تأثیر روابط گروهی و رابطه با رهبر بر تعهد سازمانی.................................................... 21
234 ویژگیهای سازمان و تعهد سازمانی............................................................................ 22
24 وضعیت نقش و تعهد سازمانی....................................................................................... 23
25 تعریف مسئولیت اجتماعی.............................................................................................. 28
2 6 اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی................................................................................. 30
2 61 مبانی فلسفی دیدگاههای مسئولیت اجتماعی................................................................ 32
2 62 دیدگاه کلاسیک....................................................................................................... 33
2 63 انتقادهای وارده به دیدگاه کلاسیک............................................................................. 33
2 64 دیدگاه مسئولیتپذیری............................................................................................. 34
2 65 دیدگاه عمومی......................................................................................................... 34
27 دیدگاههای موافقان و مخالفان مسئولیت اجتماعی سازمانها............................................... 35
271 تغییر نیازها و توقعات عمومی..................................................................................... 35
272 التزام اخلاقی............................................................................................................ 35
273 حفظ منابع محدود..................................................................................................... 36
274 محیط اجتماعی بهتر................................................................................................... 36
ادامه فهرست مطالب
عنوان صفحه
275 حفظ منافع بلندمدت.................................................................................................. 36
27 6 ممانعت از گسترش قوانین و مقررات دولتی............................................................... 37
277 تعادل بین مسئولیت و قدرت...................................................................................... 37
27 8 وابستگی متقابل نظاماند........................................................................................... 37
279 کمک در حل مشکلات اجتماعی................................................................................ 38
2710 بهبود چهره عمومی................................................................................................. 38
2711 جلب منابع ارزشمند سازمانها.................................................................................. 38
2712 پیشگیری بهتر از درمان.......................................................................................... 39
2 8 دلایل مخالفان مسئولیت اجتماعی................................................................................. 39
2 8 1 لزوم کسب حداکثر سود.......................................................................................... 39
2 8 2 تعدد هدفهای سازمان............................................................................................ 39
2 8 3 هزینه مشارکت اجتماعی.......................................................................................... 40
2 8 4 تضعیف تراز پرداختهای بینالمللی........................................................................ 40
2 8 5 برخورداری سازمانها از قدرت کافی........................................................................ 40
2 8 6 فقدان مهارتهای اجتماعی..................................................................................... 41
2 8 7 عدم «حساب پسدهی»............................................................................................ 41
2 8 8 ناتوانی شرکتها در انتخاب گزینههای اخلاقی........................................................ 41
29 استراتژیهای انجام مسئولیت اجتماعی............................................................................ 42
291 اجابت قانون............................................................................................................. 42
292 پاسخگویی بیش از خواسته قانون................................................................................ 42
293 مخالفت اجتماعی...................................................................................................... 43
294 التزام اجتماعی........................................................................................................... 43
295 پاسخگویی اجتماعی.................................................................................................. 44
ادامه فهرست مطالب
عنوان صفحه
29 6 مساعدت اجتماعی................................................................................................... 44
210 ابعاد مسئولیت اجتماعی سازمان.................................................................................... 44
211 سطوح مسئولیت اجتماعی............................................................................................ 45
212 مدلهای مسئولیت اجتماعی سازمان.............................................................................. 46
2121 مدل مسئولیت اجتماعی دیویس................................................................................ 46
2122 مدل سهبعدی مسئولیت اجتماعی کارول.................................................................... 48
213 سیر تکاملی پاسخگویی اجتماعی سازمان....................................................................... 49
214 مرحله خطمشی.......................................................................................................... 50
215 مرحله یادگیری........................................................................................................... 50
2 16 مرحله تعهد سازمانی.................................................................................................. 51
217 مشکلات پذیرش و ایفای مسئولیت اجتماعی سازمانها.................................................. 51
218 روشهای توجیهی مدیران در عدم انجام مسئولیت اجتماعی............................................ 52
2181 «این کار واقعاً غیرقانونی و غیراخلاقی نیست»........................................................... 52
2182 «این به نفع من (به نفع سازمان) است»...................................................................... 52
2183 «هیچکس نخواهد فهمید».......................................................................................... 52
2184 «ازآنجاییکه این کار به سازمان کمک میکند، سازمان از غیراخلاقی بودن آن چشمپوشی کرده، در عوض از من حمایت میکند»................................................................................................................. 53
2185 «همه این کار را انجام میدهند»................................................................................ 53
2 19 چه کسی از انجام مسئولیت اجتماعی سود میبرد؟........................................................ 53
220 مدیریت مسائل اجتماعی.............................................................................................. 54
221 بهسوی مسئولیت اجتماعی بیشتر................................................................................... 55
222 تأثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان.............................................................. 58
2221 جلوگیری از غفلت مدیریت سازمان نسبت به محیط................................................... 58
ادامه فهرست مطالب
عنوان صفحه
2222 ایجاد مدیریت اثربخش............................................................................................ 58
2223 افزایش عظمت، اعتبار و شهرت سازمان و بهبود چهره عمومی سازمان......................... 59
2224 ارائه خدمت مؤثر به مردم......................................................................................... 59
2225 مانع گریبانگیرشدن مشکلات جامعه به سازمان.......................................................... 60
222 6 ایجاد توازن بین تعهدات و وظایف مختلف سازمان و مدیریت.................................. 60
2227 مانع وارد شدن خسارات جبرانناپذیر به جامعه و بهبود وضع جامعه............................ 60
222 8 فراهمشدن زمینه ایجاد پاسخگویی اجتماعی در سازمان............................................ 61
2229 موفقیت، ادامه بقا سازمان و توسعه پایدار سازمان....................................................... 61
22210 مانع از بین رفتن ارزشهای انسانی و اخلاقی......................................................... 62
22211 برقراری تعادل بین مسئولیت و قدرت سازمان......................................................... 63
22212 بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه............................................................................ 63
22213 نائلشدن سازمان به اهداف و منافع بلندمدت........................................................... 63
22214 کاهش دخالتهای دولت...................................................................................... 64
22215 باعث هماهنگشدن سازمانها با تغییر نیازها و توقعات عمومی................................. 65
222 16 حفظ منابع محدود ............................................................................................. 66
22217 ایجاد شاخص ارزیابی مدیران................................................................................ 66
223 اخلاق و اخلاق کار.................................................................................................... 66
224 مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار................................................................................... 68
225 خودکنترلی در اجرای مسئولیتهای اجتماعی................................................................. 69
2 26 پیشینه پژوهشی......................................................................................................... 72
2 261 تأثیر مسؤولیت اجتماعی سازمان بر تعهد سازمانی..................................................... 72
فصل سوم: روش تحقیق
31 نوع روش تحقیق........................................................................................................... 77
ادامه فهرست مطالب
عنوان صفحه
32 جامعه آماری................................................................................................................. 78
33 نمونه و روش نمونهگیری............................................................................................... 78
34 ابزار گردآوری اطلاعات................................................................................................. 78
35 روش تجزیهوتحلیل دادهها............................................................................................. 80
3 6 روش گردآوری اطلاعات............................................................................................ 81
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها
41 یافتههای توصیفی.......................................................................................................... 82
42 یافتههای استنباطی......................................................................................................... 91
421 فرضیه اصلی............................................................................................................. 91
422 فرضیات فرعی.......................................................................................................... 92
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
51 مقدمه......................................................................................................................... 100
52 نتیجهگیری.................................................................................................................. 102
53 محدودیتها............................................................................................................... 107
54 پیشنهادها................................................................................................................... 107
فهرست منابع و مآخذ............................................................................................................... 108
پیوست
پرسشنامه آلن و مایر 112
منبع:
فهرست منابع و مآخذ
1 احمدیان راد، حمیده (1388)، مسئولیت اجتماعی در تولید و مصرف. روزنامه ایران، برداشت مهرماه 1388.
2 استرون، حسین (1377)، فصلنامه مدیریت در آموزشوپرورش، دوره پنجم 17، صص 734.
3 اشرفی، بزرگ (1384)، تبیین عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی مدیران و کارکنان شرکت زغالسنگ، دانشگاه تربیت مدرس.
4 الوانی، سیدمهدی (1384)، مدیریت عمومی، چاپ بیست و چهارم، تهران: انتشارات نشر نی.
5 الوانی، سیدمهدی، قاسمی، سید احمدرضا (1377)، مدیریت و مسئولیتهای اجتماعی سازمان، چاپ اول، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
6 الوانی، سیدمهدی؛ قاسمی، احمدرضا (1377)، مدیریت و مسئولیتهای اجتماعی سازمان، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
7 الوانی، سیدمهدی (1378)، تصمیمگیری و تعیین خط مشی دولتی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ هفتم.
8 امامی، حسن (1388)، مسئولیت اجتماعی سازمان، الزامی برای پایداری، سایت انجمن مدیریت کیفیت ایران www. iranqms. com، برداشت مهرماه 88 .
9 امینی، غلامرضا، نیازی، علیرضا (1378)، استاندارد و مسئولیت اجتماعی در سازمانها، ماهنامه کنترل کیفیت، سال پنجم، شماره 27.
10 امینی، فضلالله (1378)، بررسی تطبیقی مسئولیتهای اجتماعی مدیران در واحدهای تولیدی دولتی و خصوصی، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی سازمان مدیریت صنعتی.
11 ایراننژاد پاریزی، مهدی (1371)، مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی مدیریت، دانش مدیریت، شماره 18، پاییز 71.
12 ایراننژاد (1371)، جامعهپذیری و مسئولیت اجتماعی.
13 آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور (1385)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ دهم.
14 پایگاه اطلاعرسانی دانشنیوز (1389)، مقالات علمی علوم انسانی.
15 حقیقی، محمد (1373)، جایگاه کیفیت کالا در رشد و شکوفایی مؤسسات بازرگانی، دانش مدیریت، شماره 24.
16 خلیلی عراقی، مریم؛ یقینلو، مهرانگیز (1383)، سایهروشنهایی از مسئولیتپذیری مسئولیت اجتماعی شرکتها، ماهنامه تدبیر، شماره 144، اردیبهشتماه.
17 درویش یوسف (2000)، تعهد سازمانی ف پل ارتباطی بین کار اسلامی و نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی.
18 ذالقدرنسب، محسن (1384)، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی معلمان در مقطع ابتدایی شهر همدان، دانشکده روانشناسی.
19 رابینز، استیفن، (1386)، تئوری سازمان (ساختار و طرح سازمانی)، مترجمین: سیدمهدی الوانی و حسن داناییفرد، چاپ هجدهم، تهران: انتشارات صفار اشراقی.
20 رحمان سرشت؛ حسین رفیعی، محمود؛ کوشا، مرتضی (1388)، مسئولیت اجتماعی، اخلاقیات فراسازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره بیستم، اردیبهشتماه.
21 رحمان سرشت، حسین (1377)، تئوریهای سازمان و مدیریت، جلد اول، تهران: انتشارات مؤسسه انتشارات فرهنگی فن و هنر.
22 رنجبریان، بهرام (1375)، تعهد سازمانی، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان، سال دهم، شماره 1 و 2، صص 5741.
23 ساروقی، احمد (1375)، بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر تمایل به ترک خدمت، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران.
24 سیدجوادین، سیدرضا (1386)، مبانی سازمان و مدیریت، چاپ سوم، تهران: انتشارات نگاه دانش.
25 شائمی، برزگی، علی و اصغری (1389)، رابطه جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز استان کردستان، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال 2، شماره 3.
26 صبوری، منوچهر (1379)، جامعهشناسی سازمانها، تهران: نشر شبتاب.
27 عراقی، محمود (1373)، بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی و کارکنان مجتمع فولاد اهواز پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان.
28 فرنچ، درک؛ هینر ساورد (1371)، فرهنگ مدیریت، ترجمه: محمد صائبی، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
29 قاسمی، سیداحمدرضا (1374)، بررسی الگوی مسئولیت اجتماعی مدیران بخش صنایع نساجی سازمان صنایع ملی، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
30 قراملکی، احد فرامرز (1386)، سازمانهای اخلاقی در کسبوکار، تهران: نشر مجنون.
31 قلیپور، آرین (1378)، جامعهشناسی سازمانها (رویکردی جامعهشناختی به سازمان و مدیریت)، تهران: انتشارات سمت.
32 کونتز، هارولد و همکاران (1370)، اصول مدیریت، ترجمه: محمدعلی طوسی و همکاران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.
33 مطهری، مرتضی (1386)، جاذبه و دافعه علی (ع) چاپ نهم، انتشارات صدرا.
34 مورهد و گریفین (1374)، رفتار سازمانی، ترجمه: مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران: نشر مروارید.
35 هانگر، جی دیوید؛ توماس ال ویلن، (1384)، مبانی مدیریت استراتژیک، مترجمین: سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران: انتشارات پژوهشهای فرهنگی.
36 هرسی و بلانچارد (1371)، مدیریت رفتار سازمانی، استفاده از منابع انسانی، ترجمه: قاسم کبیری، تهران: جهاد دانشگاهی.
37- Andrew J. Dubrin, R. DUANE Ireland, J. Clifton Williams,"Organization & Management", (London: South Western Publication Co,1989) p. 69.
38- Buckly M. R., D s. Beu, D. D. Frink (2001) "Ethical Issues in Human Resources Systems", Human Resource Management Review, No. 11, 11-29.
39- Festinger. L (1957) A theorv of congmtive dissonance Stanford umverstv press.
40- Fleming, M. (2002) What is safety culture? Rail way safety ever green House, Available at: www.google.com.
41- Greenberg. J,Baron. R. (2000) behavior in organization,publisher. prentice hall. Newdersy.
42- Jay B. Bamey & Ricky W. Griffin, "The Management of Organizations", (N. J: Houghton Mifflin Co. 1992) p. 724.
43- John A. PearceII, Richard B. Ropbbinson Jr, "Management", (New York: McGraw Hill 1989) p 142-144.
44- Kaeh. Chang, "Management, Critical Success Factors", (Boston: Allyn & Baccon Lnc, 1988) p. 294.
45- Keith Davis, Wiliam C. Fredrick, "Business and Society", (New York: McGraw Hill 1984) pp 4-13.
46- OECD Productinty Database, (2005), www. axiss. com. au/assets/document.
47- Richard B. Ropbbinson Jr, John A. Pearce II, "Management", (New York: McGraw Hill 1980) p. 132.
48- Ronald J. Ebert & Ricky W. Griffin,"Businees", (N. J: Prentice-Hall Inc, 1993) p. 81.
49- Samuel C. Cetro, Max. E Douglas, Stewart W. Hasted,"Business", (Dubuque, IA: WCB publication, 1987) p. 55.
50- Steohen P. Robbins,OP. Cit,pp623-625.