فهرست:
فهرست مطالب
عنوان ................................................................................................................................................ صفحه
چکیده ...................................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه ............................................................................................................................................. 3
1-2- بیان مساله ...................................................................................................................................... 4
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق .............................................................................................................. 6
1-4- اهداف تحقیق ................................................................................................................................ 7
1-5- چارچوب نظری تحقیق ................................................................................................................. 8
1-6- فرضیههای تحقیق .......................................................................................................................... 9
1-7- تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق ........................................................................ 10
1-7-1- ظرفیت جذب دانش ........................................................................................................ 10
1-7-2- نوآوری ................................................................................................................................. 10
1-7-3- انعطاف پذیری....................................................................................................................... 11
1-8- قلمرو تحقیق ............................................................................................................................... 12
1- 8- 1- قلمرو موضوعی تحقیق ................................................................................................. 12
1- 8- 2- قلمرو مکانی تحقیق ...................................................................................................... 12
1- 8- 3- قلمرو زمانی تحقیق ...................................................................................................... 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: ظرفیت جذب دانش
2-1- ظرفیت جذب دانش .................................................................................................................... 15
2-1-1- مقدمه ................................................................................................................................ 15
2-1-2- مفهوم ظرفیت جذب دانش .............................................................................................. 16
2-1-3- اهمیت و ضرورت جذب دانش ....................................................................................... 20
2- 1- 3- 1- اهمیت نیاز به جذب دانش برای حوزه های خدماتی و دولتی ........................... 21
2- 1- 3- 2- اهمیت نیاز به جذب دانش برای بخش خصوصی .............................................. 23
2-1-4- عوامل موثر بر ظرفیت جذب دانش ........................................................................................ 24
2- 1- 4- 1- دانش مرتبط گذشته ............................................................................................ 25
2- 1- 4- 2- ظرفیت جذب اعضای سازمان ............................................................................ 26
2- 1- 4- 3- سطح تحصیلات و درجات دانشگاهی پرسنل .................................................... 26
2- 1- 4- 4- تاثیر ظرفیت جذب دانش بر تنوع در سوابق پرسنل ........................................... 27
2- 1- 4- 5- پیمایش محیط ..................................................................................................... 27
2- 1- 4- 6- جو ارتباطات ...................................................................................................... 27
2- 1- 4- 7- هزینه های انجام شده در تحقیق و توسعه .......................................................... 28
2- 1- 4- 8- تاثیر ذهنیت مشترک ............................................................................................ 28
2-1- 5- رابطه بین ظرفیت جذب فردی و سازمانی ....................................................................... 30
1-1-6- ابعاد ظرفیت جذب ........................................................................................................... 31
2-1-7- شاخص های ظرفیت جذب دانش ................................................................................... 33
بخش دوم: نوآوری
2-2- نوآوری ........................................................................................................................................ 36
2-2-1- مقدمه ................................................................................................................................ 36
2-2-2- مفهوم نوآوری .................................................................................................................. 36
2-2-3- اهمیت و ضرورت نوآوری ............................................................................................. 39
2-2-4- رویکرد های نوآوری ........................................................................................................ 40
2-2-5- عوامل موثر بر نوآوری سازمانی ....................................................................................... 41
2- 2- 5- 1- مدیریت دانش .................................................................................................... 41
2- 2- 5- 2- یادگیری سازمانی ................................................................................................ 42
2- 2- 5- 3- سرمایه فکری ...................................................................................................... 43
2- 2- 5- 4- سبک رهبری تحول آفرین .................................................................................. 44
2- 2- 5- 5- ساختار سازمانی .................................................................................................. 44
2- 2- 5- 6- فرهنگ سازمانی .................................................................................................. 45
2- 2- 5- 7- جو سازمانی ........................................................................................................ 46
2- 2- 6- مولفه های نوآوری سازمانی ........................................................................................... 47
2- 2- 6- 1- نوآوری تولیدی .................................................................................................. 47
2- 2- 6- 2- نوآوری فرایندی ................................................................................................. 48
2- 2- 6- 3- نوآوری اداری ..................................................................................................... 48
2-2-7- ابعاد نوآوری ..................................................................................................................... 49
2-2-8- مدل های نوآوری ............................................................................................................. 51
2-2-9- نوآوری در رسانه .............................................................................................................. 52
2- 2- 9- 1- ویژگى هاى یک سازمان رسانه اى خلاق و نوآور .............................................. 52
2- 2- 9- 2- انواع نوآوری در رسانه ....................................................................................... 53
2- 2- 9- 2- 1- نوآوری در اهداف و خط مشی های عمومی ................................................ 54
2- 2- 9- 2- 2- نوآوری در راهبردها ..................................................................................... 54
2- 2- 9- 2- 3- نوآوری در اجرای سیاست ها ....................................................................... 55
2-2-10- نتیجه گیری .................................................................................................................... 56
بخش سوم: انعطاف پذیری (چابکی سازمانی)
2-3- انعطاف پذیری ............................................................................................................................. 58
2-3-1- مقدمه ................................................................................................................................ 58
2-3-2- تعاریف و مفاهیم انعطاف پذیری (چابکی) ...................................................................... 58
2-3-3- اهمیت و ضرورت انعطاف پذیری .................................................................................. 62
2- 3- 4- اصول طراحی سازمان منعطف ....................................................................................... 64
2- 3- 5- ابعاد انعطاف پذیری ....................................................................................................... 65
2- 3- 6- مدل های مفهومی برای سازمان منعطف (چابک) .......................................................... 67
2- 3- 7- نتیجه گیری .................................................................................................................... 71
بخش چهارم: پیشینه تحقیق
2-4- پیشینه تحقیق ............................................................................................................................... 73
2-4-1- پیشینه مطالعاتی در ایران ................................................................................................... 73
2-4-2- پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور .................................................................................. 75
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه .......................................................................................................................................... 83
3-2- فرآیند اجرای تحقیق ................................................................................................................... 84
3-3- روش تحقیق ................................................................................................................................ 84
3-3-1- جامعه و نمونه آماری ....................................................................................................... 85
3-4- روشها و ابزار جمعآوری دادهها ................................................................................................ 87
3-4-1- پرسشنامه جذب دانش سازمان ....................................................................................... 87
3-4-2- پرسشنامه نوآوری سازمانی .............................................................................................. 87
3-4-3- پرسشنامه انعطاف پذیری سازمانی ................................................................................... 87
3- 5- روایی و پایایی ابزار اندازهگیری ................................................................................................. 87
3- 5-1- روایی .............................................................................................................................. 88
3- 5-2- پایایی .............................................................................................................................. 88
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها ...................................................................................................... 89
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل دادهها
4-1- مقدمه ........................................................................................................................................... 92
4-2- توصیف متغیرهای تحقیق ............................................................................................................ 92
4-3- بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق ........................................................................................... 97
4-4- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق ............................................................................................... 98
4- 5- تشخیص هم خطی بودن متغیرهای مستقل با یکدیگر ............................................................. 100
4- 6- آزمون فرضیه های تحقیق ........................................................................................................ 102
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه ........................................................................................................................................ 110
5-2- نتایج آمار توصیفی .................................................................................................................... 110
5-2-1- توصیف متغیر ظرفیت جذب دانش ................................................................................ 110
5-2-2- توصیف متغیر نوآوری .................................................................................................... 110
5-2-3- توصیف متغیر انعطاف پذیری ....................................................................................... 110
5-3- نتایج آزمون فرضیه ها ............................................................................................................... 111
5-4- پیشنهاداتی در راستای نتایج تحقیق ........................................................................................... 114
5-5- پیشنهاداتی برای محققین آینده .................................................................................................. 116
5-6- محدودیتهای تحقیق ............................................................................................................... 118
فهرست منابع ....................................................................................................................................... 119
پیوست ها
پیوست 1 ............................................................................................................................................. 135
پیوست 2.............................................................................................................................................. 162
چکیده انگلیسی ................................................................................................................................... 170
منبع:
منابع فارسی
آذر، عادل، مومنی، منصور، 1383، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سمت، جلد 2، چاپ اول، تهران.
آزاد، ناصر، ارشدی، ایمان، 1388، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر درک حمایت از نوآوری (مورد کاوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران)، بررسی های بازرگانی، صص 26- 38.
اردکانی، سعید، شاکری، فاطمه، زارع احمدآبادی، حبیب و کاوندی، رضا، 1389، تحلیلی بر نوآوری در صنعت خودروسازی؛ با کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری (SEM)، مدیریت صنعتی، دوره 2، شماره 4، صص 93- 110.
ابن الرسول، اصغر، احمدی، مریم، 1387، ارزیابی عوامل موثر در تحقق سازمان های نوآور، مجله عصر فناوری اطلاعات، شماره 36، ص 11- 16.
اسکات، شری کارتر، 1389، ده قانون انسان بودن، موسوی رضوی، زکیه، انتشارات نسل نواندیش، چاپ ششم، تهران.
اسکویی، شعله، 1386، رسانه ملی از تدوین استراتژی تا اجرای آن، مجله افق رسانه، ماهنامه علمی- ترویجی در زمینه مدیریت رسانه.
اعرابی، محمد، دانش پرور، میترا، 1386، الگوهای انعطاف پذیری در مدیریت منابع انسانی، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 55، صص 1- 24.
البرزی، صدرالله، 1384، مدیریت دانش، بنیاد علمی پژوهشی علوم خلاقیت شناسی و نوآوری، ص 25.
امین مقدم، علی، ستوده ریاضی، مریم، 1387، ارائه مدلی برای توسعه مدیریت دانش در سازمان های تحقیقاتی با رویکرد استفاده موثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.
برومند، مجتبی، رنجبری، مریم، 1388، اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری: با تاکید بر نقش مدیریت دانش، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 24، صص41- 54.
پیراسته فر، 1380، موانع نوآوری در سازمان، مجله توسعه مدیریت، شماره 32، سال نهم.
تورانی، حیدر، 1385، بررسی دلالت های نظریه ها و سبک های مدیریت در بروز نوآوری، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره، 15، سال پنجم.
جزنی، نسرین، باقری، محمد، حاجی کریمی، عباسعلی و عالم تبریز، اکبر، 1390، تعیین الگوی قصد پذیرش نوآوری در تعامل عناصر بازار و ادراکات پذیرندگان نوآوری، چشم انداز مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 38، صص 81- 96.
جوانمرد، حبیب اله، سخایی، فاطمه، 1388، بررسی رابطه بین مهارت های فردی، یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد سازمانی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی، فصلنامه بصیرت، سال شانزدهم، شماره 44، صص81- 96.
چوپانی، حیدر، 1390، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین با گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت سهامی بیمه البرز، پایان نامه دوره ی کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران.
حاج کریمی، عباس، حاجی پور، بهمن، 1384، طراحی مدل اندازه گیری ظرفیت جذب: مطالعه موردی صنایع دارویی کشور، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، صص51- 70.
حاج کریمی، عباس، حاجی پور، بهمن، 1386، طراحی مدل اندازه گیری ظرفیت جذب: مطالعه موردی صنایع دارویی کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
حاجی پور، بهمن، مرادی، محسن، 1389، انعطاف پذیری سازمانی وعملکرد: مطالعه موردی شرکت های تولیدی ناحیه صنعتی اراک، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود وتحول، شماره 62، تابستان و پاییز89، صص 143- 162.
حافظنیا، محمدرضا، 1383، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، چاپ دهم، تهران.
حسینی، محمود، حاجی پور، بهمن، 1387، تبیین روابط ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف پذیری: شرکت های دارویی کشور، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 12، شماره 4، صص 155- 176.
حسینی، محمود، حاجی پور، بهمن، 1386، تبیین روابط ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف پذیری: شرکت های دارویی کشور، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 12 شماره 6، ص .1
خاکی، غلامرضا، 1388، روش تحقیق در مدیریت، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ پنجم، تهران.
خداداد حسینی، حمید، 1378، نوآوری در سازمان ها: مفهوم، انواع و فرایندها، مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت، شماره 42، ص 48.
خیرخواهان حقیقی، وحدت، 1389، تعیین کننده های ظرفیت جذب دانش و تاثیر آن بر پاسخگویی سریع سازمان ها، دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص 11.
دلاور، علی، 1388، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ بیست و هفتم، تهران.
دهقان نجم، منصور، 1388، مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی، مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره دهم.
دهمرده، نظر، شاهقلیان، کیوان، بنی هاشمی، علی، 1389، شناسایی محرکهای چابکی و ارزیابی آن ها در صنعت سیمان کشور، نشریه صنعت سیمان، شماره 155.
رابینز، استیفن پی، دی سنزو، دیوید ای، 1387، مبانی مدیریت، سید محمد اعرابی، محمدعلی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ هفتم، ص 192.
رجب زاده، علی، شهائی، بهنام، 1385، ارائه مدل ارزیابی چابکی در سازمان های دولتی و نیم نگاهی به تاثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
رحمانی فضلی، عبدالرضا، بوذری، سیما، 1388، دستیابی به توسعه پایدار روستا با تاکید بر نقش محوری رسانه های جمعی، مجله جغرافیا و توسعه، تابستان.
رخشا، همایون، 1385، ویژگی های سازمان های خلاق، مجله موفقیت، شماره 1.
رمضانیان، محمدرحیم، بساق زاده، نرجس، 1390، تأثیر توانایی جذب و فرهنگ سازمانی بر موفقیت اجرای IS در شرکت های تولیدی قطعات خودروی استان گیلان، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 3، شماره9، صص 41- 68.
رمضانیان، محمدرحیم، مرادی، محمود، بساق زاده، نرجس، 1391، بررسی رابطه میان تسهیم دانش، توانایی جذب و قابلیت نوآوری در شرکت های پارک علم و فن آوری استان گیلان، نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران.
سکاران، اوما، 1391، روشهای تحقیق در مدیریت، محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، چاپ پنجم، تهران.
سعادت، اسفندیار، 1386، مدیریت منابع انسانی، انتشارات سمت، چاپ دوازدهم، تهران.
شاهبندرزاده، حمید، رضایی، محمدسعید، 1392، ارائه مدلی جهت بررسی تاثیر ظرفیت جذب دانش سازمانی بر کارآفرینی، همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، دانشگاه مازندران.
طالبی، کامبیز، 1385، نوآوری تدریجی در مقابل نوآوری رادیکال، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره سیزدهم، صص 113-130.
عابدی جعفری، حسن، مرادی، محمد، 1384، بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 70.
فارسیجانی، حسن، سمیعی نیستانی، ابوالفضل، 1389، بررسی نقش یکپارچگی بین مدیریت کیفیت جامع و مدیریت تکنولوژی در تعیین عملکرد های کیفیت و نوآوری (پژوهشی در مورد شرکت های تولیدی استان مرکزی)، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 2، چاپ چهارم، صص 117- 136.
فتحیان، محمد، شیخ، عاطفه، 1388، ارائه مدلی برای توسعه چابکی در سازمان ها، مهندسی صنایع و مدیریت شریف، دوره 1-26، شماره 2، صص127- 138.
فتحیان، محمد، گلچین پور، مونا، ۱۳۸۵، راهکارهای چابکی در سازمان تولیدی، ماهنامه تدبیر، سال ۱۷، شماره ۱۷۵.
فراهانی، حسن، 1388، مدیریت دانش و کارکردهای آن در سازمان ها، ماهنامه معرفت، سال هجدهم، شماره 2، پیاپی137.
فرجی ده سرخی، حاتم، شاطری، کریم، 1388، تبیین رابطه بین سرمایه فکری با گرایش به نوآوری سازمانی: مطالعه یک شرکت خودروسازی ایرانی، دومین همایش ملی مدیریت دانش، تهران.
قره داغی، بهمن، شکوهی، مرتضی، 1389، مدیریت بازخورد، انتشارات کورش چاپ سوم، تهران.
کریمی پور، محمدرضا، داوودی، رسول، 1385، مدیریت دانش و جو آزاداندیشی، نشریه اسرار، ص 187.
کونگ، لوسی،1392، مدیریت راهبردی رسانه از نظریه تا اجرا، علی اکبر فرهنگی، علیرضا قراگوزلو و مریم خطیب زاده، انتشارات دانژه، چاپ دوم، تهران.
مرادی، محمود، عبداللهیان، فرزانه، صفردوست، آتیه، 1391، بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر رابطه بین یادگیری از خطاهای سازمانی و نوآوری سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت، سال بیست و دوم، شماره 69، صص 121- 149.
مرادی، محمود، ولی پور، محمدعلی، یاکیده، کیخسرو، صفردوست، عاطیه و عبداللهیان، فرزانه، 1392، بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان ها (مطالعه موردی: شرکت های داروسازی و شرکت های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادر تهران)، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 13، صص 79- 102.
معطوفی، علی، تاجدینی، کیهان، آقاجانی، حسنعلی، تاجدینی، کیوان، 1389، نقش گرایش به یادگیری بر نوآوری وعملکرد سازمانی، چشم انداز مدیریت، دوره 4 ، شماره 37، صص 57- 71.
مقیمی، محمد، 1388، سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی، انتشارات ترمه، چاپ پنجم، تهران.
ملاحسینی، علی و مصطفوی، شهرزاد، آبان 1386، ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186، صص 3- 5.
موسوی، رضا، کریم زاده، جعفر، قلی زاده، خسرو و جوادی، فرزاد، 1392، بررسی عوامل موثر بر ظرفیت جذب دانش در دانشگاه پیام نور مرکز بناب، اولین کنفرانس ملی کیفیت در آموزش عالی، تبریز.
مهدی زاده ، هدایت، اصفهانی، اصغر، 1390، مدیریت دانش و سازمان ها در عصر دانش، سایت جامع مدیریت، ص 21.
میرفخرالدینی، حیدر، حاتمی نسب، حسن، طالعی فر، رضا و کنجکاو منفرد، امیررضا، 1389، مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، چاپ 35، صص 103- 118.
نیلی آرام، علی، 1377، خلاقیت و نوآوری در سازمان ها، نشریه تدبیر، شماره 85، صص 30- 32.
واعظی، رضا، حبیبی، متولی، 1384، نگاهی دانش مدار به مدیریت دانش، نشریه مدیریت، ص 68.
واعظی، مظفرالدین، چوپانی، حیدر، فشالنج، لیلا، 1389، بررسی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی، سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.
هاشمی گیلانی، علی، 1379، نگاهی اجمالی به تاثیرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات، بهمن ماه، کتاب ماه کلیات.
ب) منابع انگلیسی
Allen, T.J, Katz, R. (1982). "Investigating the not-invented-here (NIH) syndrome: a look at the performance, tenure, and communications patterns of R & D project groups", R & D Management, Vol.12, No.1, pp. 7–19.
Arad, S., Hanson, M. A. and Schneider, R. J. (1997). "A framework for the study of relationships between organizational characteristics and organizational innovation", The Journal of Creative Behavior, Vol.31, No.1, pp. 42-58.
Athanasoula, A. Makri, E., Kounenou, K. (2010). "School leadership innovations and creativity: the case of communication between school andparents", procedia social and behavioral sceinces, Vol.2, pp. 2207- 2211.
Baregheh, A., Rowley, J., Sambrook, S. (2009). "Towards a Multi disciplinary definition of innovation", Management Decision, Vol.47, No.8, pp. 1323-1339.
Becker, W., J. Peters. (2000). "Technological Opportunities, Absorptive Capacity and Innovation" (CRIC), Manchester.
Berger P. & Luckmann T. (1976). "The social construction of reality; Penguin Books", Vol.5, No.1, pp. 86-105.
Bhatt, G.D. (2001). "Knowledge Management in Organizations: Examining the Interaction between Technologies, Techniques and People, Journal of Knowledge Management", Vol.5, No.1, pp. 68-75.
Brown, S. A. (1997). "Knowledge, Communication, and Progressive Use of Information Technology", Ph.D. Dissertation, University of Minnesota.
Carrillo, P., Robinson, H., Al-Ghassani, A. and Anumba, C. (2004). "Knowledge Management in UK Constructions: Strategies, Resources and Barriers", Project Management Journal, Sylva: Apr 2004, Vol.35, No.1, pp.46.
Crossley, N. (1996). "Intersubjectivity: The fabric of social becoming; London": Sage publication, Vol.28.
César, Camisón & Beatriz, Forés. (2008). "Knowledge absorptive capacity: New insights forits conceptualization and measurement", Journal of Business Research.
Changfeng W., Y. H. (2011). "Linking properties of knowledge with innovation p6rformance: the moderate role of absorptive capacity", Knowledge Management, pp. 802 - 819.
Chen Y. S., Lin M. J., Chang. (2009). "The Positive Effects of Relationship Learning and Absorptive Capacity on Innovation Performance and Competitive Advantage in Industrial Markets", Industrial Marketing Management, No.38, pp. 152-158.
Chen, J., Zhu, Z., and Xie, H. Y. (2004). "Measuring Intellectual Capital: A new Model and Empirical Study.", Journal of Intellectual Capital, Vol.5, No.1, pp.195-212.
Chen, Y.-S. (2008). "The Positive Effect of Green Intellectual capital on Competitive Advantages of Firms.", Journal of Business Ethics, Vol.73, pp. 271-286.
Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). "Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation", Administrative Science Quarterly, Vol.35, pp. 128 - 152.
Cooper, Juett.R. (1998). "A multidimensional approach to the odoption of innovation", Management Decision, Vol.36, No.8, pp. 493-502.
Correa, J., Alberto, G., Viktor J, & Cordon, P.E. (2007). "Leadership and organizational learning's role on innovation and performance", Lessons from Spain, Industrial Marketing Management, Vol.36, pp.349-359.
Daft, R.L. (1978). "A dual-core model of organizational innovation", Academy Of Management Journal, Vol.20, pp. 193-211.
Daghfous, A. (2004). "Absorptive Capacity and the Implementation of Knowledge-Intensive Best Practices", Sma Advanced Management Journal, spring, Vol.69, pp. 21-27.
Deffillippi, R. & S. Ornstein. (2003). "Psychological Perspectives Underlying Theories of Organizational Learning", Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management, Blackwell Publisihining.
Dodgson, Mark, Sybille Hinze. (2001). "Measuring Innovation, International Conference on Measuring and Evaluating Industrial R&D and Innovation in the knowledge – based Economy", Taipei, R. O. C.
Dries, N., Vantilborgh, Tim & Pepermans, R. (2012). "The role of learning agility and career variety in the identification and development of high potential", Personnel Review, Vol.41, No.3, pp. 1-25
Drucker p .f. (1993). "Post-capitalist society, Kew York", butter worth Heineman.
Elkins, T. and Keller, R.T. (2003). "Leadership in Research and Development Organizations: A Literature Review and Conceptual Framework", Leadership Quarterly, No.14, pp.587–606.
Elkjare, B. (2003). "Social Learning Theory: Learning as Participation in Social Processes, Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management", Blackwell Publishing.
Evans JS. (1991). "Strategic flexibility for high technology manoeuvres: a conceptual framework.", J Mgmt Stud, Vol.1, No.23, pp.69–89
Fosfuri, A., & Tribo, J. A. (2008). "Exploring the Antecedents of Potential Absorptive Capacity and its Impact on Innovation Performance.", Omega, Vol.36, No.2, pp.173-187.
Fraser, K., & Hvolby, H.-H. (2010). "Effective team working: can functional flexibility act as an enhancing factor", Team Performance Management, No.16, pp. 74-94.
Gebauer, H., Worch, H., & Truffer, B. (2011). "Absorptive Capacity, Learning Processes and Combinative Capabilities as Determinants of Strategic Innovation.", European Management Journal, Vol.30, No.1, pp.57-73.
Gheraedi S., Nicolini D. (1998). "Odella F., Toward a social understanding of how people learn in organizations: The notion of situated curriculum", Management Lerning, Vol.29, No. 3.
Goldman, S; Nagel, R; Preiss, K. (1995). "Agile competitors and virtual organizations, Kenneth", van No strand Reinhold, New York.
Golden, W. and P. Powel. (2000). "Towards a definition of flexibility: in search of the Holy Grail?" Omega, Vol.28, pp.373-384.
Goyal, Ajay & Akhilesh, K.B. (2007). "Interplay among innovativeness, cognitive intelligence, emotional intelligence and social capital of work teams", Team Performance Management, Vol.13, No. (7/8), pp.206-226.
Greasly, k. bryman, a., pric, a., Naismith, n., soetanto, r. (2008). "Understanding empowerment from on employee perspective", Team performance management, Vol.14, No.1/2, pp.39 – 55.
Hammami, H., Amara, N., & Landry, R. (2013). "Organizational climate and its influence on brokers knowledge transfer activities: A structural equation modeling", International Journal of Information Management, Vol.33, pp.105-118.
Haro-Dominguez, M. d., Arias-Aranda, D., Llorens-Montes, F. J., & Ruiz Moreno, A. (2007). "The impact of absorptive capacity on technological acquisitions engineering consulting companies", technovation, Vol.27, pp.417-425.
Harrington S. J. (2005). "Guimaraes T., Corporate Culture, Absorptive capacity and IT Success", Information and Organization, Vol.15, pp.39-63.
Hatum, A. s. and A. M. Pettigrew (2006). "Determinants of Organizational Flexibility: A Study in an Emerging Economy." British Journal of Management Vol.2, No.17, pp.115-137.
Heiko Gebauer, H. (2012). "Absorptivecapacity, learningprocesses and combinative capabilities as determinants of strategic innovation", EuropeanManagementJournal, No.1, pp.57–73.
HOLT، K.) 1993). "Product. Innovation management", the university press, London.
Janssen, O., Van de Vliert, E. and West, M. (2004). "The bright and dark sides of individual and group innovation", a special issue. introduction, Journal of Organizational Behavior, Vol.25, No.2, pp.129-145
Jantunen, A. (2005). "Knowledge-Processing Capabilities and Innovative Performance: An Empirical Study.", European Journal of Innovation Management, Vol.8, No.3, pp.336-349.
Jerez-Gomez, P., J. Cespedes-Lorente & Valle-abrea. (2005). "Organizational Learning Capacity: A Proposal of Measurement", Journal of Business Research, Vol.58, pp.717-725.
Jim Andersén, J. K. (2012). "Asymmetrically realized absorptive capacity and relationship durability", Management Decision, pp.43–57.
Jimenez-Barrionuevo, M. M., Garcia-Morales, V. J., & Molina, L. M. (2011). "Validation of an instrument to measure absorptive capacity.", technovation, Vol.31, pp.190-202
Jimenez-Jimenez, Daniel et al. (2008). "Fostering Innovation: The role of market orientation and organizational learning", European Journal of Innovation Management, Vol.11, No.3, pp.389-412.
Jiménez-Jiménez, D., & Valle, R.S. (2011). "Innovation, organizational learning, and performance." Journal of Business Research, Vol.64, No.4, pp.408 - 417
Johannessen, J.A., Olaisen, Johan & Olsen, Bjorn. (1999). "Managing and organizing innovation in the knowledge economy." European Journal of Innovation Management, Vol.2, No.3, pp.116-128.
Johnannessen, J.A. & B. Olsen. (2003). "Knowledge Management and Sustainable Competitive Advantages: The Impact of Dynamic Contextual Training", International Journal of Information Management, Vol.23, pp.277-289.
Johannessen, J.A, Olsen, Bjorn & Lumpkin, G.T. (2001). "Innovation newness: what is new, how new, and new to whom?", European Journal of Innovation Management, Vol.4, No.1, pp.20-31.
Jong, J. Hartog, D. (2010). "Measuring innovative work behavior", Creativity and innovation management, Vol.19, pp.23- 36
Katz, R. and Allen, T. (1982). "Investigating the Not Invented Here (NIH) syndrome: A look at the performance, tenure, and communication patterns of 50 R & D Project Groups", R&D Management, Vol.12, No.1, pp.7-20.
Kelliher, C., & Riley, M. (2003). "Beyond Efficiency: Some By-products of Functional Flexibility", The Service Industries Journal, Vol.23, pp.98-113.
Kenny, Breda and Reedy, Eileen. (2006). "The Impact of Organisational Culture Factors on Innovation Levels in SMEs: An Empirical Investigation", The Irish Journal of Management, pp.119-42.
Ketkar, S., & Sett, P. (2010). "Environmental dynamism, human resource flexibility, and firm performance: analysis of a multi-level causal model", The International Journal of Human Resource Management, 21.
Khan, Rabia. Rehman, Abaid Ur. and Fatima, Afsheen. (2009). "Transformational leadership and organizational innovation: Moderated by organizational size", African Journal of Business Management, Vol.3, No.11, pp.678-684.
Kidd, p. (2000). "Two definitions of agility", available at website address.
Kostopoulos, K., Papalexandris, A., Papachroni, M., & Ioannou, G. (2011). "Absorptive capacity, innovation, and financial performance", Journal of Business Research, Vol.64, No.12, pp.1335-1343.
Lane, P. J., Koka, B. R., & Pathak, S. (2006). "The Reification of Absorptive Capacity: A Critical Review and Rejuvenation of the Construct", Academy of Management Review, Vol.31, No.4, pp.833-863.
Lane, P. J., & Lubatkin, M. (1998). "Relative Absorptive Capacity and Inter organizational Learning", Strategic Management Journal, Vol.19, No.5, pp.461-477.
Lang. (2001), "Explained that ... Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation", Administrative Science Quarterly, Vol.35, No.1, (1990), pp.128–152.
Levinson, N.S., Asahi, M. (1995). "Cross- national Alliances and Inter Organizational Learning", Organizational Dynamics, Vol.24, No.2, pp.50-63
Liao S. H., Fei W. N., Chen C. C. (2007). "Knowledge Sharing, Absorptive Capacity and Innovation Capability", Journal of Information Science, Vol.33, No.3, pp.340-356.
Ligorio M.B .Ta lamo A., Pontecorro c. (2005). "Building intersubjectivity at distance during the collaborative writing of fairytales computers and education", Vol.45.
Lin Chien-Huang,Peng Ching-Huai,KaoDanny T. (2008). "The innovativeness effect of market orientation and learning orientation on business performance", International Journal of Manpower,Vol.29, No.8, pp.752-772
Lin, C., Wu, Y.-J., Chang, C., Wang, W., & Lee, C.-Y. (2012). "The alliance innovation performance of R & D alliances- the absorptive capacity perspective", Technovation, Vol.32, pp.282 - 292.
Martins, E.C. & Terblanche, F. (2003). "Building Organizational Culture that Stimulates Creativity and Innovation", European Journal of Innovation Management, Vol.6, No.1, pp.64-74.
127. Markus Strohmaier. (2009). "Future Research Challenges in Business Agility –Time, Control and Information Systems", Economist Intelligence Unit.
Maskell, B. (2001). "The age of Agile Manufacturing, Supply Chain Management", An International Juranal.
McKenzie, Jane & Aitken, Paul. (2012). "Development of digital product catalogue for enabling agility in a manufacturing organization", Strategic HR Review, Vol.11, No.6, pp.12-31.
Minbaeva D., Pedersen T., Björkman I., Fey C. F., Park H. J. (2003). "MNC Knowledge Transfer, Subsidiary Absorptive Capacity, and HRM", Journal of International Business Studies, Vol.34, pp.586-599.
Murovec, N., & Prodan, I. (2009). "Absorptive Capacity, Its Determinants, and Influence on Innovation Output: Cross-Cultural Validation of the Structural Model", Technovation, Vol.29, No.12, pp.859 - 872.
Nevise, E. C., A. J. Dibella, & J. M. Gould. (1995). "Understanding Organizations Learning Systems", Sloan Management Review, Vol.36, No.2, pp.73-85.
Nicolini D. & Meznar, M, B. (2005). "The social construction of organizational learning", IESE Business School, Vol.48, No.1, pp.19.
Ngoa, H.-Y., & Loi, R. (2008). "Human resource flexibility, organizational culture and firm performance: an investigation of multinational firms in Hung Kong:, The Journal of Human Resource Management, Vol.19, pp.1654-1666.
Ojasalo, Jukka. (2008). "Management of innovation networks: a case study of different approaches". European Journal of Innovation Management, Vol.11, No.1, pp.51-86.
Oltra, M. J. & Flor. (2003). "The Impact of Technological Opportunities and Innovative Capabilities on Firmes out put Innovation", Creativity & Innovation Management, Vol.12, No.3, p.137.
Pasmore, W. A. (1994). "Creating strategic change, designing the flexible performance organization", New York: John Wiley.
Peters, T. (1991). "thriving on chaos: handbook for management revolution", New York: Harper Perennial.
Plaskoff j. Intersudjectivity and community building: Learning and knowledge management; Blackwell.
Prahalad C. K., Hamel G. (1990). "The core competence of the corporation", Harvard business Review, Vol.68.
Rhee Jaehoon, Park b aekyung, Lee c DoHyung. (2010). "Drivers of innovativeness and for performance innovative SMEs in South Korea: Mediation of learning orientation", Technovation, Vol.30, pp. 65 –75.
Rice, G. (2006). "Individual values, Organizational Context, and self-perceptions of employee creativity: Evidence from Egyptian organizations:, Journal of Business Research, Vol.59, No.2, pp.233-241.
Roberts, N., Galluch, P. S., Dinger, M., & Grover, V. (2012). "Absorptive Capacity and Information Systems Research: Review", Synthesis, and Directions for Future Research. Information Systems, Vol.6, No.1, pp. 25- 40.
Roth, A.V., A. S. Marucheck, A. Kemp & D. Trimble. (1994). "The Knowledge Factory for Accelerated Learning Practices", Planning Review, Vol.22, No.3, pp.26-33.
Rothwell, R. & Dodgson, M. (1991). "External linkages and innovation in small and medium-sized enterprises", R & D Management, Vol.21, pp.125-137.
Russel, Robert D. (1989). "How Organizational Culture can help to Institutionalise the Spirit of Innovation in Entrepreneurial Ventures", Journal of Organizational Change Management, Vol.2, No.3, pp.7-15.
Shaker, A., Filatotchev, I., & Wright, M. (2009). "How do threshold firms sustain corporate entrepreneur ship? the role of board and absorptive capacity", business venturing, pp.248-260.
Stock, G. N., N. P. Greis & W. A. Fischer. (2001). "Absorptive Capacity and New Product Development", The Journal of High Technology Management Research, Vol.12, pp.77-91.
Subba Rao, S and Nohm. (2001). "A. Information Systems For Agile Manufacturing Environment In The Post-Industrial Stage, Agile Manufacturing", The 21st Century Competitive Strategy, Elsevier Science.
Tobin, tom. (2003). "Ten Principles for Knowledge management Success", Director Bossiness Consulting Knova Software Inc.
Toni A.D.and s, Tonchia. (2005). "Definitions and linkages between operational and strategic flexibilities", Omega Vol.33, pp. 525-540.
Upton, D.M. (1997a). "The management of manufacturing flexibility", California Management Review, Vol.2, No.36, pp.72-89.
Utterback, J.M. (1994). "Mastering the Dynamics of Innovation", Harvard Business School Press, Boston.
Van Assen, M. F. Hans, E.W and Van De Velde. (2001). "An Agile Planning And Control Framework For Customer-Order Driven Discrete Parts Manufacturing Environments", International Jurnal Of Agile Mnagement Systems.
Van Den Bosch, F.A.j, Van Wijk, R., Volberda H.W. (2003). "Absorptive capacity: Antecedents, models and outcome", Handbook of Organizational Learning and Knowledge Managemen; Blackwell Publishes.
Van den Bosch, Frans AJ, Henk W. Volberda et Michiel de Boer. (1999). "Coevolution of firm absorptive capacity and knowledge environment: organizational forms and combinative capabilities", Organization Science, Vol.10, No.5 (September/October), pp.551-568
Verdu-Jover, J., & et.al. (2004). "The concept of fit in services flexibility research: an empirical approach", Service Industry Management, Vol.15, pp.499-514.
Vollbrda, H.W. (1998). "Building the flexible firm: how to remain competitive", New York: Oxford University Press.
Vrakking, w. J. (1990). "The innovation organization. Long Range Planning", Vol.23, No.2, pp.94-102.
Wile, p. (2007). "Governance& strategic drivers-agility-synergy-autonomy - Center for information system research –Sloan school of management-masschousett institute of technology".
Yu, S.-H. (2013). "Social capital, absorptive capability, and firm innovation", technological forecasting & social change.
Yusuf, Y.Y., Sarhadi, M. and Gunasekaran, A. (1999). "Agile manufacturing: the drivers, concepts and attributes", International journal of production economics, Vol.62, pp. 33-43.
Zhang, Z. and Sharifi, H. (2000). "A methodology for achieving agility in manufacturing organisations", International journal of operations and production management, Vol.20, pp.496-513.
Zhang, M. J. (2005). "Information systems, strategic flexibility and firm performance: An empirical investigation", Journal of Engineering and Technology Management, No.22, pp.163–184.
Zahra, S. A., & George, G. (2002). "Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension", Academy of management review, Vol.27, pp.185 - 203.