فهرست:
فهرست مطالب
عنوان ------------------------------------------------------------------------------------------------------- صفحه
چکیده---------------------------------------------------------------------- ز
فصل اول: مقدمات کلی تحقیق
1-1- مقدمه ----------------------------------------------------------------- 1
1-2- بیان مسأله--------------------------------------------------------------- 2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق---------------------------------------------------- 3
1-4- اهداف تحقیق ------------------------------------------------------------ 4
1-5- سوالات اساسی تحقیق------------------------------------------------------ 4
1-6- سوالات تحقیق----------------------------------------------------------- 6
1-7- فرضیه های تحقیق--------------------------------------------------------- 6
1-8- تعریف مفهومی عملیاتی متغیرها----------------------------------------------- 6
1-9- قلمرو تحقیق------------------------------------------------------------- 9
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
2- 1مقدمه------------------------------------------------------------------- 11
2-2 تاریخچه----------------------------------------------------------------- 11
2-3 تاریخچه برند------------------------------------------------------------- 12
2-4 تاریخچه برند در ایران------------------------------------------------------- 13
2-5 تعریف برند در ایران-------------------------------------------------------- 14
2-6 برند چیست-------------------------------------------------------------- 14
2-7 اهمیت برند--------------------------------------------------------------- 17
2-8 هرم برند ----------------------------------------------------------------- 17
2-9 مدل محوری برند ---------------------------------------------------------- 19
2-10 ارزش برند ------------------------------------------------------------- 20
2-11 خصوصیت ویژه برند------------------------------------------------------- 21
2- 11-1 تحریک احساسات توسط برند -------------------------------------------- 21
2-11-2 تصویر شخصی از برند --------------------------------------------------- 21
2-11-3 ارزش کارمزد ادراک شده ----------------------------------------------- 21
2-411- عملیات و فعالیت خدمت ------------------------------------------------ 21
2-11-5 محیط --------------------------------------------------------------- 22
2-12 ابعاد ارزش ویژه برند ------------------------------------------------------ 22
2-12-1 ارزش ویژه برند مقصد گردشگری ------------------------------------------- 24
2-12-1-1 تعریف مقصد گردشگری -------------------------------------------- 24
2-12-1-2 ویژگی های مقصد گردشگری ------------------------------------------- 24
2-12- 1-3 ساخت برند ------------------------------------------------------- 25
2-12-2 آگاهی از برند --------------------------------------------------------- 28
2-12- 3 تصویر ذهنی برند ------------------------------------------------------ 30
2-12-4 کیفیت ادراک شده------------------------------------------------------- 33
2-12-5 وفاداری برند---------------------------------------------------------- 34
2-13 ارزش کلی ارزش ویژه برند ------------------------------------------------- 37
2-14 زنجیره ارزش ویژه برند از دیدگاه کلر ------------------------------------------ 38
2-15 رویکردهای موجود در سنجش ارزش ویژه برند(شاخص های ارزش ویژه برند) ------------ 39
2-15-1 شاخص های ارزش ویژه برند از دیدگاه کاپفرر --------------------------------- 40
2-15-2 شاخص های ارزش ویژه برند از دیدگاه آکر----------------------------------- 40
2-15-3شاخص های ارزش ویژه برند از دیدگاه کلر------------------------------------- 40
بخش دوم
پیشینه تحقیق------------------------------------------------------------------ 43
الف- پیشینه خارجی------------------------------------------------------------ 43
ب- پیشینه داخلی ------------------------------------------------------------- 44
جمع بندی فصل دوم------------------------------------------------------------ 50
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه ----------------------------------------------------------------- 52
3-2- روش اجرای تحقیق------------------------------------------------------- 52
3-3- جامعه آماری تحقیق ------------------------------------------------------- 53
3-4- نمونه آماری و روش نمونه گیری --------------------------------------------- 54
3-5- ابزار جمع آوری اطلاعات -------------------------------------------------- 55
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه --------------------------------------------------- 59
3-6-1- روایی پرسشنامه ------------------------------------------------------- 59
3-6-2 پایایی پرسشنامه --------------------------------------------------------- 59
3-7- روش های آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات--------------------------------------- 65
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1- مقدمه ----------------------------------------------------------------- 67
4-2- آمارهای توصیفی و ویژگی های جمعیت شناختی----------------------------------- 67
4-2-1 توصیف جنسیت پاسخگویان------------------------------------------------ 68
4-2-2 توصیف سن پاسخگویان --------------------------------------------------- 69
4-2-3 توصیف تحصیلات پاسخگویان ---------------------------------------------- 70
4-2-4 توصیف شغل پاسخگویان-------------------------------------------------- 71
4-3- توصیف متغیرها----------------------------------------------------------- 72
4-3-1توصیف ارزش ویژه برند --------------------------------------------------- 72
4-3-2توصیف تصویر برند ------------------------------------------------------ 73
4-3-3توصیف کیفیت برند ------------------------------------------------------ 74
4-3- 4توصیف وفاداری برند ------------------------------------------------------ 75
4 -3- 5 توصیف آگاهی برند ------------------------------------------------------- 76
4-4- آزمون فرضیه ها ------------------------------------------------------------ 77
4-4-1- آگاهی برند و ارزش ویژه برند ------------------------------------------------ 77
4-4-2- تصویر برند و ارزش ویژه برند ----------------------------------------------- 78
4-4-3- کیفیت ادراک شده برند و ارزش ویژه برند --------------------------------------- 79
4-4-4- وفاداری برند و ارزش ویژه برند ---------------------------------------------- 80
4-5- نتایج آزمون فریدمن برای مقایسه اهمیت و تأثیر هر یک از متغیرها------------------------- 81
4-6- خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق-------------------------------------------- 81
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
5-1- مقدمه ----------------------------------------------------------------- 83
5-2-نتایج آمار توصیفی --------------------------------------------------------- 83
5-3- نتایج آزمون فرضیه ها ------------------------------------------------------ 83
5-4- پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق --------------------------------------------- 84
5-5- محدودیت های تحقیق ---------------------------------------------------- 86
ضمائم و پیوستها
- فهرست منابع و مأخذ ------------------------------------------------------------------------------------------ 86
منابع فارسی----------------------------------------------------------------------------------------------------- 87
منابع خارجی --------------------------------------------------------------------------------------------------- 89
پیوست---------------------------------------------------------------------------------------------------------- 91
ضمائم-----------------------------------------------------------------------------------------------------------94
منبع:
فهرست منابع فارسی
آذر،عادل؛ مومنی،منصور(1380)، «آمار و کاربرد آن در مدیریت»، جلد اول،چاپ دهم، تهران، انتشارات سمت.
2.
ایمانی خوشبو. حسین، ایوبی یزدی.حمید، عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ، 1389
ایمانی خوشخو. محمدحسین ، ایوبی یزدی حمید ،"مقایسه تطبیقی ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری کیش و قشم از نقطه نظر ادراکات گردشگران داخلی"،مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
ترکش اصفهانی، صفورا تیر 1390، "تأثیر گرایش به برند بر عملکرد تولیدکنندگان مصنوعات طلا و جواهر در شهر تهران". پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا.
جهانیان.منوچهر ، زندی .ابتهال،گردشگری حامی فقرا، نشر جهاد دانشگاهی،1389.
خاکی، غلامرضا(1384)، «روش تحقیقبا رویکردی به پایان نامه نویسی »، چاپ اول، تهران، مرکز تحقیقات علمی کشور، کانون فرهنگی انتشارات درایت
رفیعی، ساغر(1391)، «تأثیر عوامل آمیخته بازاریابی و تصویر شر کت بر ارزش ویژه برند در بخش نرم افزاری صنعت فناوری اطلاعات مورد مطالعه(شرکت نرم افزاری چارگون)».پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا
رنجبریان.بهرام،زاهدی.محمد،شناخت گردشگری،نشر چهار باغ 1388.
زارعی.عظیم،قربانی. فاطمه، پدرام نیا ،مینو(1391)،" عوامل موثر بر واکنش های رفتاری بازدیدکنندگان از مقصدهای گردشگری"، فصلنامه پژوهشی مطالعات گردشگری سال هفتم، شماره 20
ساروخانی، باقر(1382)، « روش های تحقیق در علوم اجتماعی: بینش ها و فنون» چاپ اول، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سرمد،زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه 1390، «روش های تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ بیست و دوم، انتشارات آگاه
سکاران،اوما(1381)، «روش های تحقیق در مدیریت»، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، چاپ دوم، تهران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
شفامهر، عاطفه(1391)، « بررسی تأثیر ارزش ویژه برند از دید کارکنان بر ارزش ویژه برند در بازارهای صنعتی(مورد مطالعه شهرک صنعتی شماره 1 دزفول) ».پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا.
کاتلر،فیلیپ1387،" مبانی مدیریت بازاریابی"، ترجمه علی پارسائیان، چاپ دوم، انتشارات ترمه.
کاتلر، فیلیپ و پفورچ، والدمار(1389)، «مدیریت برند های صنعتی»، ترجمه کامبیز حیدرزاده،چاپ اول، انتشارات سیته
کیانی .زهره، مجموعه مقالات سمینار تغیرات محیطی توسعه گردشگری و کاهش فقر، مقاله برند مقصد گردشگری و نقش آن در وحدت ذی نفعان صنعت گردشگری، ص333،نشر سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی،1387.
کاظمی ایمنی آبادی،مریم 1391،" بررسی تأثیر دارایی برند بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان نهایی با تمرکز بر برند شرکت صنایع شیر ایران(پگاه) و مصرف کنندگان شهر رشت"،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
مقدم.فرزاد، احمد.روستا، مقاله مدیریت نام تجاری در گردشگری- پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
. همتی سراپرده،مهدیه 1389، " بررسی تصویر ذهنی ساکنان شهر تهران نسبت به برند این شهر". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
منابع انگلیسی
Aaker, D(1996). Buildimg Strong Brands. New York: The free Press. 1.
2 . Aaker,D.(1991).Managing Brand Equity : Capitalizing on the Value of the Brand Name. New York ; The Free press
3. Arnett, D. B., Laverie, D. A., & Meiers, A.(2003). Developing parsimonious retaiker equity indexes using parial least squares analysis; A method and applications. In Boo, S . Busser,J. & Baloglu, S. (2008). A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations. Tourism Management,30,219-231.
4. Altigan, Eda et .al.(20050. " Determinants of the brand equaity, A verification approach in the beverage industry in Turkey", Marketing Intelligence & Planning". Vol. 23 no. 3, pp. 237-248
5. Blain, C., Levy, S. E., & Ritchie, R, B. (2005). Destinations Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations. Jornal of Travel Research, 43, 328-338.
6. Boo, S. Busser, J. & Baloglu, S.(2008). A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations. Tourism Management,30,219-231.
7. Cobb-Walgren, C.J., Ruble, C.A., Donthu, N.(1995), Brand equity, brand preference, and purchase intent, Journal of Advertising, Vol.24 No.3,pp.25-40
8. Embacher, J. and Buttle, F. (1989)," A repertory grid analysis of Austria s vacation destination", Journal of Travel Research, Wnter,pp. 3-7
9. Etchner, C.M. and Ritchie, J.R.B. (1993), The measurement of destination image: an empirical assessment. In Hankinson,G. (2005). Destination brand images: a business tourism perspective, Journal of Services Marketing 19/1 24-32
10. Fraquhar, P.H.(1989), Managing Brand Equity, Marketing Reaserch, September, 24-34.
11. Hankinson, G.(2005). Destinations brand images: a business tourism perspective, Journal of Servies Marketing 19/1 24-32.
12. Hong-Bumm Kim,Woo Gon Kim, & Jeong A. An.(2003). The effect of consumer-based brand equity on frims financial performance. Journal of Consumer Marketing, 20(4), 335-351
13. Hankinson,G., Walmsley, D.J. and Jenkins, J.M.(1993), The brand images of tourism destinatons: a study of the saliency of organic images, The Journa of product and Brand Management 2004, vol.31, no.I,pp.6-14
14. Kapferer, J. N.(1998), Strategic brand management, London: Kogn Page
15. Keller, K.l. (1993). Conceptualizing, Measuring and Managing Customer-Based Brand Equity.Journal of Marketing,57, 1-22
16. Keller,k.l. (2003). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity (2nd ed). Upper Saddle River, NJ: Peasrson Education.
17. Konecnik, M., & Gatner, W. C.(2007) Customer-Based Brand Equity for a Destination Annals of Tourism Research,34(2) 400-421.
18. Light, L,.(1993) At the center of it all is the brand: Pormotion has bigger role than ads, but" short term" bribes are suicidal", Advertising Age, No 13, 29th March, p.22
19. Morgan, N., A. Pritchard and R. Pride(2002), " Introduction", In Morgan N., Pritchard A and Pride R., eds. Destination Branding: Creating the Unique Destination Proposition Oxford Butterworth- Heinemann, 3-10.
20. Murphy, P., Pritchard, M. P., & Smitch, B (2000). The Distinction Product and its Impact on traveler Perceptions. Tourism Management, 21, 43-52.
21. Oppermann, M.(2000). Tourism Destination Loyalty. In Konecnik, M., & Gartner, W . C. (2007) Custumer- Based Brand Equity for a Destination. Annals of Tourism Research, 34(2) 400-421.
22. Parasuramans, A., Zetihmal, V.A., Berry, (1988), SeRVQuAL: A Multiple-Itern Scale for Measuring Customer Perceptions of Service Quality, Journal of Retailing, 12-40.
23. Pike, s.(2004). Destination Marketimg Organization. Advances in Tourism Research Series. Oxford. UK. Elsevier.
24. Richie, J. R. B, & Crouch, G. I, (2003). The competitive destination : A sustainable tourism perpective. Wallingfard, UK: CABL Publishing. P21-23.
25. Sirgy, J,& Su,C.(2000). Destination Image, Self-Congurity, and travel behavior: Toward an integrative model, Journal of Travel Research,38, 340-352
26. Walmsley, D.J. and Jenkins, J.M.(1993), Appraisive image of tourist areas: an application of personal construts. In Hankinson,G.(2005). Destination brand images: a business tourism perspective, Journal of Services Marketing 19/1 24-32
27. Walmsley, D.J. and Young, M.(1998), Evaluative images and tourism: the use of personal constructs to describe the structure of destination images. In Hankinson, G.(2005). Destination brand images: a business tourism perspective, Journal of Services Marketing 19/1 24-32
28. Woodward, T. (2000), Using brand awareness and brand image in tourism channels of distribution, Journal of Vacation Marketing; 6(2); 119-130
29. Yasin. M. N & M. N . Noor & O. Mohamad: Does image of contry origin matter to brand equity. J of product and brand management 16. 1-2007.
30. Yoo, B., Donthu, N., & Lee, S.(2000). An Examination of Selected Marketing Mix Elements and Brand Equity. Journal of Marketing Research, 24, 258-270.
31. Zeithaml, V.A. (1988), Consumer Perception of Price, quality, and value: a meansend model and synthesis of evidence, Journal of Marketing, 52(3). 2-22.