فهرست:
فصل اول : کلیات پژوهش
عنوان .......................................................................................................................................................................... صفحه
چکیده .......................................................................................................................................................................................... 1
مقدمه............................................................................................................................................................................................... 2
1-1.بیان مسئله............................................................................................................................................................................. 3
2-1.اهمیت و ضرورت مسئله................................................................................................................................................. 4
3-1.پرسشهای پژوهش............................................................................................................................................................. 6
1-3-1.پرسش اصلی.................................................................................................................................................................. 6
2-3-1.پرسش های فرعی ...................................................................................................................................................... 6
4-1.اهداف پژوهش..................................................................................................................................................................... 7
1-4-1.هدف کلی....................................................................................................................................................................... 7
2-4-1.اهداف فرعی.................................................................................................................................................................. 7
5-1.نوع پژوهش......................................................................................................................................................................... 8
6-1.قلمرو پژوهش..................................................................................................................................................................... 8
7-1.استفاده کنندگان از نتایج پژوهش................................................................................................................................. 8
8-1.تعریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات ............................................................................................... 9
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه ............................................................................................................................................................................................ 12
تعریف مفاهیم اساسی: ............................................................................................................................................................ 13
1-2. کیفیت ................................................................................................................................................................................ 13
1-1-2.پنج ویژگی کیفیت..................................................................................................................................................... 16
2-2. مفهوم خدمات .............................................................................................................................................................. 18
1-2-2 .طبقه بندی خدمات.................................................................................................................................................. 19
2-2-2. ویژگی خدمات......................................................................................................................................................... 20
3-2. مفهوم کیفیت ارائه خدمات........................................................................................................................................ 23
1-3-2. ویژگی کیفیت ارائه خدمات در بانکداری....................................................................................................... 23
2-3-2. عوامل موثر بر کیفیت ارائه خدمات.................................................................................................................. 25
3-3-2. فضای کیفیت ارائه خدمات.................................................................................................................................. 27
4-3-2. چرا کیفیت ارائه خدمات دشوار است.............................................................................................................. 28
5-3-2. موانع بهبودکیفیت ارائه خدمات ....................................................................................................................... 28
6-3-2. برخی مطالعات انجام شده در زمینه کیفیت ارائه خدمات...........................................................................30
4-2. رضایت مشتری............................................................................................................................................................... 31
1-4-2. فلسفه رضایت مشتری............................................................................................................................................ 33
2-4-2. چرخه خدمت مطلوب........................................................................................................................................... 33
3-4-2.پیش نیاز و عوامل موثر بر افزایش رضایت مشتریان.................................................................................... 35
4-4-2. عوامل موثر بر رضایت مشتریان بانک.............................................................................................................. 39
5-4-2. سنجش رضایت مشتری........................................................................................................................................ 40
6-4-2. اندازه گیری رضایتمندی مشتریان...................................................................................................................... 40
5-2. کیفیت ارائه خدمات و رضایت................................................................................................................................. 41
1-5-2. رابطه بین کیفیت ارائه خدمات و رضایت مشتری...................................................................................... 43
6-2.نظریه پردازان کیفیت..................................................................................................................................................... 44
1-6-2. نظریه ادوارد دمینگ.................................................................................................................................................. 44
1-1-6-2. اصول 14 گانه ادوارد دمینگ......................................................................................................................... 44
2-6-2. نظریه ژوزف جوران................................................................................................................................................ 46
3-6-2. نظریه فیلیپ کرازبی ............................................................................................................................................... 48
4-6-2. نظریه تاگوچی........................................................................................................................................................... 50
5-6-2. نظریه ایشی کاوا........................................................................................................................................................ 52
6-6-2. نظریه بیل کانوی....................................................................................................................................................... 53
7-2. برخی مدلها در زمینه کیفیت ارائه خدمات بانکی.............................................................................................. 54
1-7-2. مدل سروکوال............................................................................................................................................................ 54
1-1-7-2. ابعاد مدل سروکوال............................................................................................................................................ 55
2-1-7-2. سطوح کیفیت خدمات در سروکوال........................................................................................................... 55
3-1-7-2. ابعاد 5گانه کیفیت ارائه خدمات در مدل سروکوال............................................................................... 56
2-7-2. مدلBSQ.................................................................................................................................................................. 57
3-7-2 - مدل SYSTRA-SQ...................................................................................................................................... 58
8-2.مدل های شکل گیری رضایت مشتری................................................................................................................... 58
1-8-2. مدل رضایت مندی مشتری سوئدی.................................................................................................................. 58
2-8-2. مدل شاخص رضایت مشتری در آمریکا......................................................................................................... 59
3-8-2.مدل شاخص رضایت مشتری در اروپا.............................................................................................................. 60
9-2. پیشینه پژوهش................................................................................................................................................................. 62
1-9-2.تحقیقات انجام شده در داخل کشور.................................................................................................................. 64
2-9-2. تحقیقات انجام شده در خارج کشور................................................................................................................ 68
10-2. مدل مفهومی پژوهش................................................................................................................................................ 70
11-2. مدل تحلیلی پژوهش................................................................................................................................................. 71
12-2. فرضیه های پژوهش................................................................................................................................................... 72
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
1-3.مقدمه................................................................................................................................................................................... 73
2-3.روش پژوهش................................................................................................................................................................... 73
3-3.جامعه آماری....................................................................................................................................................................... 74
4-3.روش نمونه گیری و حجم نمونه.............................................................................................................................. 74
5-3.ابزار گردآوری اطلاعات............................................................................................................................................... 75
6-3.پرسشنامه............................................................................................................................................................................ 76
1-6-3.اعتبار(پایایی پرسشنامه) ......................................................................................................................................... 78
2-6-3.روایی پرسشنامه......................................................................................................................................................... 78
7-3.مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری پژوهش.............................................................................................................. 80
8-3.چگونگی تحلیل آماری.................................................................................................................................................. 81
9-3.رگرسیون چندگانه........................................................................................................................................................... 82
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
1-4.مقدمه .................................................................................................................................................................................. 83
2-4.بررسی مشخصات فردی............................................................................................................................................... 83
1-2-4.توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب میزان تحصیلات.......................................................................... 84
2-2-4. توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب وضعیت تاهل............................................................................. 86
3-2-4. توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سابقه کار...................................................................................... 87
4-2-4. توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب میزان سن..................................................................................... 88
3-4.آزمون سوالات پرسشنامه.............................................................................................................................................. 90
4-4.نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق............................................................................................................. 95
5-4.نتایج آزمون فریدمن....................................................................................................................................................... 99
6-4.تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش با توجه به مشخصات فردی................................................................... 100
1-6-4.آزمونF مربوط به نمره متغیرهای تحقیق بر حسب مدرک تحصیلی.................................................. 103
2-6-4. آزمونF مربوط به نمره متغیرهای تحقیق بر حسب سن....................................................................... 105
3-6-4. آزمونF مربوط به نمره متغیرهای تحقیق بر حسب سابقه کار............................................................. 107
7-4.آزمون همبستگی پیرسون........................................................................................................................................... 108
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه......................................................................................................................................................................................... 110
1-5.محدودیتهای پژوهش.................................................................................................................................................. 111
2-5بررسی نتایج حاصل از پژوهش................................................................................................................................ 111
1-2-5.فرضیه اول.................................................................................................................................................................. 111
2-2-5.فرضیه دوم................................................................................................................................................................. 111
3-2-5.فرضیه سوم................................................................................................................................................................ 111
4-2-5.فرضیه چهارم............................................................................................................................................................ 112
5-2-5.فرضیه پنجم............................................................................................................................................................... 112
6-2-5.فرضیه اصلی.............................................................................................................................................................. 112
3-5. نتایج فراگیر.................................................................................................................................................................... 112
4-5.پیشنهادات........................................................................................................................................................................ 115
1-4-5.پیشنهادات برای مدیران و سازمانها.................................................................................................................. 115
2-4-5.پیشنهادات برای تحقیقات آینده......................................................................................................................... 116
پیوست ها.................................................................................................................................................................................. 118
*پرسشنامه................................................................................................................................................................................ 118
*چکیده انگلیسی.................................................................................................................................................................... 120
*فهرست جداول..................................................................................................................................................................... 121
*فهرست نمودارها................................................................................................................................................................. 123
*منابع و ماخذ......................................................................................................................................................................... 124
منبع:
منابع و ماخذ:
1.اردکانی ، سید سعید و میرفخرالدینی ، سید حیدر و زارعیان ، محمد .(1388)، ((ارزیابی کیفیت خدمات بانکی و تعیین اولویت ها و راهکارهای ارتقای آن با استفاده از مدل تحلیل شکاف)).نشریه مدیریت بازرگانی ، دوره 1،شماره3، صفحه 124-107
2.الوانی، دکتر سید مهدی و ریاحی ، دکتر بهروز (1382). ((سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی)).تهران ، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران ،ص 61
3.بزرگر ، صادق;بانکداری ; تهران ، 1350 ، ف1 ، ص 54
4. برنیکر هوف ،روبرت و درسلر، دنیس .(1377).((اندازه گیری بهره وری:راهنمایی برای مدیران و متخصصان)) . ترجمه دکتر محمود عبداله زاده ، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی .ص 354
5. بست، جان .(( روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری )) ،ترجمه حسن پاشا شریفی،نرگس طالقانی، انتشارات رشد،چاپ اول ، 1374،ص 200
6.بهمند محمد ، بهمنی محمود ;بانکداری داخلی 1 ;تهران موسسه بانکداری ایران ، 1371 ،ص 41
7.پدهارز،کرلینجر (1384)،((رگرسیون چند متغیری در پژوهش رفتاری))، ترجمه دکتر علی سرایی ، انتشارات سمت، چاپ اول،ص 98
8. حافظ نیا ،محمدرضا،((مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی))،انتشارات سمت ، جلد سوم،1387،ص52
9.حقیقی ، دکتر محمد و مقیمی ، دکتر سید محمد و کیماسی ، مسعود.(1382)، ((اثرات کیفیت خدمات و نقش میانجی رضایتمندی مشتری))،دانش مدیریت ، صفحه 61-60
10.خاکی، غلامرضا، 1387، (( روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی))، تهران دانشگاه وزارت فرهنگ و آموزش عالی، انتشارات درایت، ص 28و39
11.دواس ، دی ، ای ،((پیمایش در تحقیقات اجتماعی )) ،ترجمه هوشنگ نایبی، نشر نی،1376
12.دیواندری، علی و دلخواه،جلیل ،1384،((تدوین و طراحی مدلی برای سنجش رضایتمندی مشتریان در صنعت بانکداری و اندازه گیری رضایتمندی مشتریان بانک ملت بر اساس ((فصلنامه پژوهش های بازرگانی،شماره 37
13.رحیمی ، حسن .((اندازه گیری کیفیت خدمات بیمه با استفاده از مقیاس سروکوال و رتبه بندی ارائه کنندگان خدمت بیمه با استفاده از ANP ))،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
14.رنجبریان ، بهرام و سلطانی ،مریم(1380)،((چگونگی استقرار یک سیستم رسیدگی به پیشنهادات و شکایات ارباب رجوع در راستای مشتری نوازی))،اولین سمینار تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
15.رنجبریان،بهرام و دیگران،1381،بررسی رضایت مشتری از کیفیت خدمات پس از فروش مورد مطالعه شرکت زیراکس در استان اصفهان،پژوهشنامه بازرگانی
16.روستا،احمد،ونوس،داور،ابراهیمی،عبدالحمید(1376)،((مدیریت بازاریابی))،انتشارات سمت، چاپ دوم،ص 223
17. سعید نیا ،حمیدرضا و اشرافی،سید محمد(1387)،((بررسی کیفیت خدمات در سیستم بانکی دولتی و خصوصی با استفاده از مدل پنج بعدی SERVQUAL)). مجله ی مدیریت بازاریابی ، سال سوم ،پیش شماره 4
18.سکاران،اوما ،(1385).((روشهای تحقیق در مدیریت))،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت در برنامه ریزی ،تهران، ص 20
19. سلیم پور، یعقوب .(1383). ((CRM)) .فصل نامه سامانه ،ویژه نامه بازاریابی
20. سید جوادین ، رضا و کیماسی ، مهرداد. (1383).مدیریت کیفیت خدمات .تهران :انتشارات نگاه دانش
21. کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری .(1376).((اصول بازاریابی)).ترجمه بهمن فروزنده .اصفهان ، آترپات کتاب
22. کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری .(1379).((اصول بازاریابی)).ترجمه دکترعلی پارسائیان .نشر ادبستان،ص900
23. کشاورز ، سمیه .(1386)، ((رابطه بین ابعاد کیفیت خدمات ((براساس مدل سروکوال))بر اساس رضایت مشتری در نمایندگی های ایران خودروی کرج ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا
24. کزازی ،ابوالفضل و دهقانی ،یحیی .((الگوی بهینه ارزیابی کیفیت خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران)).مدیریت صنعتی ، شماره3
25. کزازی ، ابوالفضل (1387) ،((مدیریت کنترل کیفیت فراگیر (نگرش کاربردی) ))،تهران، مرگز آموزش مدیریت دولتی
26. لاولاک ،کریستوفر، (1382)،((اصول بازاریابی و خدمات ))، ترجمه ابوالفضل تاج زاده نمین ،تهران: انتشارات سمت
27. لطفی ، علی .(1381)،((سنجش کیفیت خدمات بانک اقتصاد نوین))
28. مارنات ، گری گراث ،(1375)،(( راهنمای بخش روانی))،مترجمان حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو ، انتشارات رشد، ص47
29. مقصودی ، محمدحسین .(1382). ((ارتباط بین رضایت مشتری با کارایی و اثر بخشی فرآیندها))، مجموعه چهارمین کنفرانس مدیران
30.ونوس، داور و صالحی ممان ، محمود. (1383). ((شناسایی عوامل موثر بر گرایش مشتریان بانک به استفاده از سیستم های خودپرداز بانکی ، دانش مدیریت ، شماره 67، ص 177-157
31. هومن ،حیدرعلی .(1374)،((شناخت روش علمی در علوم رفتاری))، نشر پارسا
32. هومن ، حیدرعلی(1374)،((مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل ))، انتشارات سمت، چاپ اول ، ص 152
33.Bateson .J.E.G. and Hoffman, K.D.(1991).((Managing Service Marketing :Text and Reading )),Fortworth , TX , Dryden press
34.Bloemer , Jand et al (1991).((Linking perceived Quality and Service loyalty:A multi . Dimensional perceive )).European Journal of Marketing 3/11,12 pp.1082-1106
35.Carana , Albert .(2002).((Service loyalty:The Effects of Service Quality and the Mediating role of Customer satisfaction)) , European Journal of Marketing , 36/7, pp. 811-828
36.Chakravarty sugato, etal .(2003).((Relationship and Individuals Bank switching Behavior)) Journal of Economic Psychology pp.1-21
37.Cronin ,J.J.and Teylor , S.A.(1992).((Measuring Service Quality :A reexamination aand Extension)), Journal of Markrting , Vol .56,July,pp.55-58
38.Flynn,Jacqueline .(2006).((The odyssey of a customer Inquiry )) , Journal of Management Review[MRV],vol.86,p62
39.George Issac , chandrasekharan Rajendran and R.N.Anantharaman.(2006).((An instrument for the measurement of customer perceptions of quality management in the software industy)) An empirical study in India , Software Quality Journal, volome 14 , Number 40
40.Gronross .(2001).((Service managment an Marketing :A Customer relationship approach)) , 2nd ed, wiley , chichesster
41.Kumar , M .(2010),((Comparative evduation of critical a factor in delivery service quality of banks an application of dominance andysis in a modified SERVQUAL model)), International Journal of Quality & Reliability Management Vol .27.NO.3 , pp 351-377
42.Oliver , R.L.(1980), A cognitive model of the antecedent and consequences of satisfaction decisions Journal of Marketing Research , Vol .17, pp 46-69
43.Philip , G & Hazlett , S.(1997).((The Measurement of service Quality : a New p-c-p Attributes Model)), International Journal of Quality and Reliability Management , 14/3 , pp 260-86
44.Porter , L.J,Parker ,A.J.(1993).((TQM The Critical Success Factor.Total Quality Management)).4: 13-22
45.Rust ,R.T, Zahrik , R.L.(1993).((Service Quality, New Direction in Theory and practice)), sage publications Inc
46.Stafford , F.I, and S.S.Tax.(1996).((Demographic discriminators of service quality in the banking industry . Journal of servce Marketing 10 , No. 6-22
47.Sureshchander G.S ,Chandrasekharan, R.and Anantharaman , R.N.(2003).((Customer perceptions of service Quality In The Banking Sector of A Developing Economy : A Critical Analysis )) , The International Journal of Bank Marketing , Vol .21,No .5, pp.223-42
48.Yonggui Wang et al .(2003).((The Antecedent of Service Quality and product Quality and Their Influences on Bank Reputation .Evidence from Quality , 13/1, pp.72-83
49.Zeithaml , V.A,Berry,L.L.and parasuraman , A.(1998).((Communication and control processes in the Delivery of service Quality)) . Journal of Marketing.