فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق........................................................... 13-1
1-1 ) مقدمه.................................................................................................................................................... 1
1-2 ) تعریف موضوع و بیان مساله........................................................................................................... 2
1-3 ) اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................................................................ 4
1-4 ) اهداف تحقیق.................................................................................................................................... 6
1-5 ) سوال اصلی و سوال های ویژه تحقیق......................................................................................... 7
1-6 ) قلمرو تحقیق.................................................................................................................................... 8
1-7 ) روش تحقیق...................................................................................................................................... 8
1-8 ) جامعه و نمونه آماری...................................................................................................................... 8
1-9 ) روش گرد آوری اطلاعات............................................................................................................... 9
1-10 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:................................................................................................. 9
1-11 ) ساختار کلی تحقیق....................................................................................................................... 9
1-12 ) تعاریف مفاهیم تحقیق............................................................................................................... 10
1-12-1 ) تعاریف عملیاتی.......................................................................................................... 10
1-12-2 ) تعاریف نظری.............................................................................................................. 12
فصل دوم ادبیات تحقیق.................................................................... 92-14
2-1 ) مقدمه................................................................................................................................................. 14
2-2 ) فاوا در آموزش و پرورش............................................................................................................... 14
2-2-1) اهمیت فاوا در آموزش و پرورش کشور................................................................................. 14
2-2-2 ) دلایل استفاده از فاوا در آموزش........................................................................................... 15
2-2-3 ) نگرش های توسعه فاوا............................................................................................................. 16
2-2-3-1) نگرش ظهور کننده......................................................................................................... 17
2-2-3-2) نگرش کاربردی................................................................................................................ 17
2-2-3-3) نگرش ترکیبی ( ادغامی )............................................................................................ 18
2-2-3-4) نگرش تحولی.................................................................................................................. 18
2-2-4) ماتریسی برای توسعه فاوا در مدارس................................................................................... 19
2-2-5 ) مراحل اجرای برنامه های فاوا در آموزش و پرورش........................................................ 23
2-2-5-1) مرحله اول : تا پایان برنامه سوم توسعه................................................................... 24
2-2-5-2 ) مرحله دوم : تا پایان برنامه چهارم توسعه............................................................. 24
2-2-5-3 ) مرحله سوم : پایان برنامه پنجم توسعه.................................................................. 25
2-2-6 ) مراحل توسعه فاوا در آموزش و پرورش ایران از ابعاد علمی و نظری........................ 26
2-2-6-1)ورود فاوا به صورت ابزار مدیریت در ساختار اداری و ... ...................................... 26
2-2-6-2) ورود فاوا به مثابه یک درس در آموزش و پرورش ............................................... 26
2-2-6-3 ) تغییر نگاه به فاوا و تکوین جهت گیری کلی ...................................................... 26
2-2-6-4 ) توسعه ی فاوا در چارچوب طرح تکفا .................................................................. 27
2-2-7 ) بررسی های موردی در برنامه های ملی فاوا در کشورهای دیگر.................................. 27
2-2-7-1 ) کشور بلغارستان............................................................................................................. 27
2-2-7-2 ) کشور چین..................................................................................................................... 29
2-2-7-3 ) آموزش و پرورش امریکا ............................................................................................ 31
2-2-7-4 ) کشور دانمارک.............................................................................................................. 31
2-2-7-5 ) کشور اندونزی................................................................................................................ 32
2-2-7-6 ) کشور برزیل................................................................................................................... 33
2-2-7-7 ) کشور مالزی.................................................................................................................. 34
2-2-8 ) موانع بکارگیری فاوا در آموزش و پرورش......................................................................... 36
2-2-8-1 ) موانع زیر ساختی – فنی ......................................................................................... 36
2-2-8-2 ) موانع فردی .................................................................................................................. 37
2-2-8-3 ) موانع اقتصادی ............................................................................................................. 39
2-2-8-4 ) موانع فرهنگی – آموزشی ...................................................................................... 40
2-2-9 ) یادگیری الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی..................................................................... 42
2-2-10 ) فاوا و ارتقاء یادگیری دانش آموزان................................................................................. 45
2-2-11 ) نقش های یاددهی _ یادگیری فاوا................................................................................. 46
2-2-11-1 ) نقش فاوا در تسهیل یاددهی – یادگیری............................................................. 47
2-2-11-2 ) نقش فاوا در انگیزش یادگیری ............................................................................ 49
2-2-11-3 ) نقش فاوا در یادگیری شاگرد محور...................................................................... 50
2-2-11-4 ) نقش فاوا در سنجش و ارزیابی.............................................................................. 54
2-2-11-5 ) نقش فاوا در بهبود و ارتقای مهارتهای تفکر........................................................ 56
2-2-12 ) صلاحیت های مورد نیاز معلمان در فرایند یاددهی– یادگیری مبتنی بر فاوا...... 59
2-2-12-1 ) صلاحیت های ارتباطی – اطلاعاتی..................................................................... 59
2-2-12-2 ) صلاحیت در استفاده از فاوا.................................................................................... 61
2-2-12-3 ) صلاحیت رسانه ای معلم........................................................................................ 62
2-2-13) مدارس هوشمند...................................................................................................................... 65
2-2-14 ) علل تاسیس مدارس هوشمند........................................................................................... 66
2-2-15 ) اهداف مدارس هوشمند....................................................................................................... 68
2-2-16 ) انتخاب محتوا در مدرسه هوشمند................................................................................... 69
2-2-17 ) فرایند تمرین و تکرار در مدرسه هوشمند...................................................................... 70
2-2-18 ) آزمون در مدرسه هوشمند................................................................................................. 70
2-2-19 ) راهبردهای توسعه مدارس هوشمند.................................................................................. 71
2-2-20 ) زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند................................. 72
2-2-21 ) ساختار اجرایی مدارس هوشمند....................................................................................... 74
2-2-21-1 ) شرح وظایف مدیر مدرسه هوشمند...................................................................... 74
2-2-21-2 ) شرح وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات در مدرسه هوشمند.................... 75
2-2-21-3 ) شرح وظایف معلمان مدرسه هوشمند................................................................. 75
2-2-21-4 ) شرح وظایف دانش آموزان مدرسه هوشمند..................................................... 77
2-2-21-5 ) شرح وظایف اولیای دانش آموزان مدرسه هوشمند......................................... 77
2-2-22 ) موانع موجود در راه توسعه ی مدارس هوشمند در کشور......................................... 78
2-3 ) مبانی عملی تحقیق .................................................................................................................... 79
2-3-1 ) تحقیقات انجام شده در داخل کشور............................................................................. 79
2-3-2 ) تحقیقات انجام شده در خارج کشور............................................................................. 84
فصل سوم روش شناسی تحقیق.......................................................... 98-93
3-1 ) مقدمه................................................................................................................................................. 93
3-2 ) نوع و روش تحقیق......................................................................................................................... 93
3-3 ) جامعه آماری تحقیق...................................................................................................................... 93
3-4 ) نمونه آماری (فرمول نمونه گیری، نحوه محاسبه و انتخاب نمونه)................................... 94
3-5 ) روش جمع آوری اطلاعات........................................................................................................... 94
3-6 ) ابزار جمعآوری اطلاعات.............................................................................................................. 94
3-7 ) روایی ابزار اندازه گیری................................................................................................................. 96
3-8 ) پایایی ابزار اندازه گیری................................................................................................................ 96
3-9 ) روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات............................................................................................ 98
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها............................................. 127-99
4-1 ) مقدمه................................................................................................................................................ 99
4-2 ) تحلیل توصیفی داده ها بر مبنای ویژگی های فردی آزمودنی ها................................... 100
4-2-1 ) تحلیل توصیفی متغیر جنسیت ........................................................................ 100
4-2-2 ) تحلیل توصیفی متغیر گروه سنی...................................................................... 101
4-2-3 ) تحلیل توصیفی متغیر میزان تحصیلات........................................................... 102
4-2-4 ) تحلیل توصیفی متغیر سابقه تدریس در آموزش و پرورش پاسخگویان.. 103
4-2-5 ) تحلیل توصیفی متغیر سابقه تدریس در مدارس هوشمند پاسخگویان.. 105
4-2-6 ) تحلیل توصیفی متغیر گذراندن دوره مهارتهای عمومی کامپیوتر............ 106
4-3 ) تحلیل توصیفی متغییرهای پژوهش....................................................................................... 108
4-3-1 ) تحلیل توصیفی متغیر سطح یادگیری.............................................................. 108
4-3-2 ) تحلیل توصیفی متغیر پیشرفت تحصیلی........................................................ 109
4-3-3 ) تحلیل توصیفی متغیر خلاقیت دانش آموزان................................................ 110
4-3-4 ) تحلیل توصیفی متغیر انگیزش تحصیلی.......................................................... 111
4-3-5 ) تحلیل توصیفی متغیر فعالیت های گروهی دانش آموزان........................... 113
4-3-6 ) تحلیل توصیفی متغیر روحیه پژوهشگری دانش آموزان............................. 114
4-4 ) تحلیل استنباطی داده ها........................................................................................................... 115
4-4-1 ) سوال ویژه نخست :................................................................................................ 115
4-4-2 ) سوال ویژه دوم :..................................................................................................... 117
4-4-3 ) سوال ویژه سوم :.................................................................................................... 119
4-4-4 ) سوال ویژه چهارم :............................................................................................... 120
4-4-5 ) سوال ویژه پنجم :.................................................................................................. 122
4-4-6 ) سوال ویژه ششم :................................................................................................. 124
4-4-7 ) سوال اصلی :........................................................................................................... 126
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها.......................................... 135-128
5-1 ) مقدمه................................................................................................................................................ 128
5-2 ) یافته های تحقیق.......................................................................................................................... 128
5-3 ) بحث و تفسیر................................................................................................................................. 129
5-4 ) نتیجه گیری................................................................................................................................... 131
5-5 ) محدودیت ها و مشکلات تحقیق............................................................................................... 132
5-5-1 ) محدودیت های در کنترل محقق................................................................................... 132
5-5-2 ) محدودیت های خارج از کنترل محقق........................................................................ 132
5-6 )پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش....................................................................................... 130
5-7 ) پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.............................................................................................. 135
فهرست منابع و ماخذ.................................................................................... 136
پیوست ............................................................................................................... 149
پرسشنامه.............................................................................................................................................. 149
چکیده انگلیسی 153
منبع:
منابع فارسی
ابراهیم زاده ، عیسی . ( 1385 ) .تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات : جستارهای مفهومی . فصلنامه پیک نور . سال چهارم . شماره چهارم .
ابراهیمی ، صفر و بختیاری ، محمد . ( 1385 ) . دولت الکترونیکی . مجموعه مقالات همایش بین المللی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی . صص 8-12 .
امیر تیموری، محمد حسین . ( 1387 ) . رسانه های یاددهی و یادگیری شناسایی انتخاب تولید و کاربرد . تهران: ساوالان ، چاپ هشتم .
آتشک ، محمد . ( 1387) . بررسی تجارب موفق آموزش از راه دور در نه کشور پر جمعیت دنیا ( سیاست ها ، ساختارها ، گروه های هدف و حیطه های عمل ) . همایش فناوری آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات . دانشکده شهید چمران اهواز .
آتشک ، محمد . ( 1386 ) . مبانی نظری و کاربردی یادگیری الکترونیکی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی . سال سیزدهم ، شماره 1 ، صص 135-156 .
آذین فر ، شمیم و موسی پور ، نعمت . ( 1385 ) . کاربرد رایانه در آموزش ابتدایی . مجموعه مقالات نوآوری در برنامه درسی دوره ی ابتدایی . ناشر دانشگاه شیراز .
آقازاده ، محرم . ( 1384 ) . راهنمای روش های نوین تدریس ، تهران : انتشارات آییژ ، چاپ اول .
آیتی ، محسن و عطاران ، محمد و مهرمحمدی ، محمود . ( 1386 ) . الگوی تدوین برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطاعات و ارتباطات ( فاوا ) در تربیت معلم . فصلنامه شماره 5 انجمن مطالعات برنامه درسی ایران ، سال دوم ، شماره اول ، صص 55 -80 .
باقری ، خسرو . ( 1383 ) .جهانی شدن ، انقلاب اطلاعاتی و تعلیم و تربیت : با تاکید بر دیدگاه ژ . ف لیوتار . فصلنامه نوآوری های آموزشی . شماره ی 8 ، سال سوم .
بروور، ای دبیلیو و ... . (1382) . به سوی یادگیری بر خط(الکترونیکی): به سوی یادگیری برتر ، ترجمه مشایخ ، فریده و بازرگان هرندی ، عباس . تهران : انتشارات آگه ، چاپ اول .
بیراندوند ، علی و صیف ، محمد حسن . (1389) . تاثیر فناوری اطلاعات بر نظام آموزشی مدارس . فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ، دوره 26 ، شماره1 .
پیش نویس سند راهبردی مدارس هوشمند (گزارش شناخت). جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، مرداد ماه 1384 .
توما ، ژان ( 1369 ) . مسائل جهانی آموزش و پرورش ، ترجمه احمد آقا زاده . تهران : انتشارات دانشگاهی .
ثمری ، عیسی و آتشک ، محمد . ( 1388 ) . تاثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان ، فناوری آموزش . سال چهارم ، جلد 4 ، شماره 2 . صص 101 – 111 .
جعفرپور ، سمیه . ( 1389 ) . بررسی عملکرد مدارس هوشمند شهرستان ساری از دیدگاه دبیران . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی . دانشگاه آزاد واحد ساری .
جعفری حاجتی ، ام کلثوم . ( 1385 ) . ارزیابی طرح مدرسه هوشمند در دبیرستان های شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تربیت معلم تهران .
جلالی ، علی اکبر و عباسی ، محمد . ( 1383 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش سایر کشورهای دنیا . مجموعه مقالات همایش برنامه ی درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات . تهران .
حاجی کتابی، علی . ( 1381 ) . فناوری اطلاعات . چکیده مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
حافظی بافقی ، حمیرا . ( 1384 ) . مطالعه موردی مدرسه هوشمند سیرجان بعنوان اولین مدرسه هوشمند ایران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه پیام نور تهران .
حج فروش ، احمد و اورنگی ، عبدالمجید . ( 1383 ) . نتایج کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستان های شهر تهران . فصلنامه نوآوری های آموزشی . شماره 9 – 3 . صص 11 - 31 .
حسن پور قروقچی ، ا. ( 1386 ) . تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان ، جامعه و فرد . ماهنامه تدبیر ، شماره 18 ، صص 72-74 .
حسن زاده ، رمضان و مداح ، محمد نقی . ( 1385 ) . روش های آماری در علوم رفتاری . تهران : نشر ویرایش .
خاطری، نسرین . ( 1384 ). بررسی دیدگاه مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به میزان برخورداری کارکنان از مولفه های توانمندسازی . پایا ن نامه ی کارشناسی ارشد. دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
ذوفن ، شهناز و لطفی پور ، خسرو. (1379). رسانه های آموزشی برای کلاس درس . تهران: کتاب های درسی ایران.
زمرد ، لیلا . ( 1386 ) . بررسی تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات توسط دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی .
سیف ، علی اکبر . (1380) . روان شناسی پرورشی . تهران : سمت، چاپ چهاردهم .
شبیری، سیده فاطمه و عطاران، محمد. ( 1386 ). بهره گیری از نرم افزار کمک آموزشی فیزیک سوم دبیرستان و بررسی تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی و تعامل دانش آموزان در کلاس. فصلنامه تعلیم و تربیت ، سال 23 ، شماره 1 ، مسلسل 89 ، 69-84 .
شریفی، اصغر. ( 1385 ). رویکردها و راهبردهای فن آوری ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه ها . فصلنامه ی مدیریت آموزشی، 1 (1) .
شعبان نژاد ، رضا و صادقی ، بهادر . ( 1386 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش . تهران : انتشارات پیوند. صص 37 – 43 .
شکفته ، مریم . ( 1387 ) . جهانی سازی و جامعه اطلاعاتی ، ماهنامه دو زبانه اطلاع یابی و اطلاع رسانی ، سال دوم ، شماره یازدهم.
شیخ زاده ، مصطفی و مهر محمدی ، محمود . ( 1383 ) . نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثر بخشی آن . فصلنامه نوآوری های آموزشی . شماره 9 -3 .
صالح صدق پور ، بهرام و میرزایی شراره . ( 1387 ) . چالش های نگرش اعضای علمی در آموزش الکترونیکی . مجله فناوری و آموزش . سال سوم . جلد 3 . شماره 1 . صص 77-87 .
صالحی ، محمد و کاشانی ، ندا . ( 1386 ) . عوامل موثر در اجرای طرح مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران دبیرستان های استان مازندران . فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی ، سال دوم ، شماره چهارم ، 71-84 .
ضامنی ، فرشیده و کاردان ، سحر . ( 1389 ) . تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی . فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی . سال اول، شماره اول ، ص 23-28 .
طاهری ، طاهره . ( 1385 ) . تاثیر فناوری اطلاعات بر آموزش . فصلنامه پژوهش های تربیتی . سال دوم ، شماره هشتم .
طاهری، صدیقه. ( 1386 ). تاثیر کاربرد برنامه های شبیه سازی رایانه ای بر یادگیری دانش آموزان در درس شیمی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. برگرفته از www.mha4.blogfa.com .
عابدی کرجی بان ، زهره و علی اکبری ، زهرا ( 1390 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات : صلاحیت های معلمان . ماهنامه آموزشی ، تحلیلی و اطلاع رسانی تکنولوژی آموزشی ، دوره ی بیست و ششم ، شماره ی پی در پی 216 ، صص 20-23 .
عبادی ، رحیم . ( 1384 ) . فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش . تهران : انتشارات مدرسه توسعه فناوری مدارس هوشمند .
عطاران ، محمد. (1383) . فناوری اطلاعات بستر اصلاحات در آموزش و پرورش . ناشر : موسسه فناوری آموزشی مدارس هوشمند . تهران: نشر عروج ، چاپ اول .
عفت نژاد ، امرالله . ( 1381 ) . بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از فناوری های اطلاعاتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه شیراز .
فتحی نیا ، نصرت . ( 1373 ) . مسائل بزرگ آموزش و پرورش در جهان . تهران : نصرت .
فتحیان ، محمد . ( 1387 ) . شناسایی عوامل موثر بر امادگی شرکت های کوچک و متوسط خدماتی ، مجله علمی پژوهشی شریف ، شماره 43 ، صص 21-29 .
قربانیان ، حسین . ( 1384 ) . بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه شیراز.
قورچیان ، نادرقلی . ( 1382 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش : برنامه درسی برای مدارس و تربیت معلم . تهران : فراشناختی اندیشه .
قورچیان ، نادقلی . ( 1383 ) . برنامه درسی مقدماتی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تربیت معلم . تهران : فراشناختی اندیشه .
کارشناسان بخش آموزش عالی یونسکو. (1382). فناوی اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش برنامه درسی برای مدارس و برنامه تربیت معلم. (ن. قورچیان, مترجم) تهران: فراشناختی اندیشه.
کرمی، زهرا و عطاران، محمد رضا. ( 1385 ). بررسی تأثیر ساختچند رسانه ای توسط دانش آموزان . در میزان یادگیری آنها در درس علوم پایه ی پنجم. مطالعات برنامه درسی، 1 (2) ، 55-82 .
گودرزی ، سعید . ( 1388 ) .کاربرد آمار در علوم اجتماعی : همراه با دستورات SPSS . نحوه تفسیر خروجی ها . تهران : جامعه شناسان .
لاولس ، آوریل . ( 2003 ) . نقش ICT در کلاس درس . ترجمه ی منوچهر فضلی خانی و فرهاد فتحی نژاد ، ( 1384 ) . وزارت آموزش و پرورش . معاونت آموزش و پرورش عمومی ، تهران ، انتشارات ورای دانش .
مجیدی ، اردوان . ( 1380 ) . نظام برتر . تهران : نشر ترمه .
محمدزاده مقدم، محمد . ( 1389 ) . بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر پرورش تفکر خلاق دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهرستان کلاله در سال تحصیلی 89-88 پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد ساری .
مدیریت طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ، ( 1384 ) . گزارش اول عملکرد و اقدمات در طی سال های 81 تا 83 ، تهران .
مشایخ ، فریده . ( 1379 ) . دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی ، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی ( سمت ) .
مشایخی ، علینقی و فرهنگی ، علی اکبر و مومنی ، منصور و علیدوستی ، سیروس . ( 1384 ) . بررسی عومل کلیدی موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی : کاربرد روش دلفی ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ، ویژه نامه مدیریت . صص 191-231 .
مشهدی ، مهدی و رضوان فر ، احمد و یعقوبی ، جعفر . ( 1386 ) .عوامل موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات توسط اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی . سال سیزدهم ، شماره 2 . صص 151-71 .
موحدمحمدی ، حمید و ایروانی ، هوشنگ . ( 1381 ) . الگوی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشکده های کشاورزی ایران . مجله علوم کشاورزی ایران . جلد 33 ، شماره 4 ، صص 717 -727 .
مویدنیا ، فریبا . ( 1384 ) . مدارس هوشمند رویکردی نو در آموزش و پرورش کشور . پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرتال جامع علوم انسانی . شماره 314 .
مهرمحمدی ، محمود . ( 1383 ) . بازاندیشی مفهوم و مدلول انقلاب آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات . مجموعه مقالات همایش برنامه ی درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات . تهران . انجمن برنامه ریزی درسی .
نجفی ، صدیقه . ( 1380 ) . تاثیر آموزش تصویری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول و دوم دوره راهنمایی منطقه جی اصفهان در درس تاریخ ، فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی ، اصفهان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ، شماره اول، بهار 1388 .
نجفی، حسین و محمدی، خسرو. ( 1385 ). تاثیر فناوری اطلاعات بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهر اردبیل در سال تحصیلی 84-85 پایان نامه ی کارشناسی ارشد، برگرفته از http://www.mha4.blogfa.com
نقشه راه مدارس هوشمند ، راهنمای اجرایی مدارس، نسخه ١ . (1388) . تهران: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.
نیاز آذری ، کیومرث . ( 1386 ) . رویکردها و رفتارهای نظام آموزی . تهران : نشر شیوه .
نیاز آذری، کیومرث . ( 1381 ) . رفتار و روابط انسانی درسازمانهای آموزشی هزاره سوم . تهران . فراشناختی اندیشه .
وزارت آموزش و پرورش ، ( 1384 ) . توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش . www.ICT.edu.ir
هیومز ، باربارا . ( 1385 ) . فهم سواد اطلاعاتی . ترجمه عزیزی، فیض الله. مجله الکترونیکی نما، 5 (4) ، صص 4-1 .
یعقوبی ، نور محمد و شاکری ، رویا (1387). مقایسه تحلیل مدل های پذیرش فناوری با تاکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی . فصلنامه علوم مدیریت ایران . سال سوم ، شماره 11 ، صص 21 – 44 .
ب ) منابع خارجی
Almekhlafi, A. G. (2006). The effect of Computer Assisted Language Learning (CALL) On United Arab Emirates English as a Foreign Language (EFL) school students’achievement and attitude. Journal of Interactive Learning Research, 17(2), 121-142.
Amabile, T.M. (1996), Creativity in Context: Update to the Social Psychology of Creativity, Westview Press, Boulder, CO.
Baer, M., Oldham, G.R. and Cummings, A. (2003), Rewarding creativity: when does it really matter? , The Leadership Quarterly, Vol. 14 Nos 4-5, pp. 569-86.
Barrow, L., Markman, L. & Rouse, C. E. (2009). Technology’s edge: The educational benefits of computer-aided instruction. American Economic Journal: Economic Policy, 1(1), 52-74.
Bastiaens, Theo. (2007). Onderwijskundige innovatie: Down to Earth, over realistische ondersteuning bij leren en instructie, Heerlen: Open Universiteit Nederland (in Dutch).
Beauchamp, G. & Parkinson, J. (2008). Pupils’ attitudes towards school science as they transfer from an ICT rich primary school to a secondary school with fewer ICT resources: Does ICT matter? Published online: 3 January 2008 # Springer Science + Business Media, LLC 2007.
Manuel Castells. 2001. The Internet Galaxy: reflections on the Internet, Business and Society. Blackwell. Oxford.
Confrey, J., S. C. Piliero, J. M. Rizzuti, and E. Smithe. (1990). High school mathematics: development of teacher knowledge and implementation of a problem- based mathematics curriculum using multirepresentational software (ACOT Report 11). Cupertino, CA: Apple classroom.
Daniel, Light. (2009). The Role of ICT in enhancing Education in developing countries: findings from an evaluation of the Intel teach essentials course in India, turkey, and chile. Journal of education for international development 4:2:1.
Deryakulu, D., Buyukozturk, S., Ozcinar, H. (2010). Predictors of academic achievement of student ICT teachers with different learning styles. International Journal of Human and Social Sciences, 5(9), 567- 573.
Dhanarajan G. (2002). Objectives and Strategies for Effective Use of Ids, In Haddad, W.D Drexler, A. (Eds.) Technologies for Education: Potential, Parameters and Prospects, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), Paris, France and Academy for Educational Development, Washington D.C., USA .
Dowries T., Fluck A., Gibbons P., Leonard R, Matthews C, Oliver R., Vickers M. and Williams M. (2001). Making better Connections: Models of Teacher Professional Development for the Integration of Information and Communication Technology into Classroom Practice [report], Canberra: Commonwealth Department of Education, Science and Training.
Eck, E. van, Volman, M., Kraan, A., Dijk, E. (2002). Ontwikkeling van ICT-competenties van docenten, Een reviewstudie, SCO-Kohnstamm Instituut, Amsterdam (in Dutch).
Elias, G., Carayannis. & Popescu, Denisa. (2005). profiling a methodology for economic growth and convergence: learning from the EU e-procurement experience for central and eastern European countries. Technovation Volume 25, Issus 1, Pages 1-14.
Elliot, A. J., Faler, J., McGregor, H. A., Campbell, W. K., Sedikides, C., & Harackiewicz, J. M. (2000). Competence valuation as a strategic intrinsic motivation process. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 780-794.
Elliot, S. (2010). Multimedia in Schools: A study of web-based animation effectiveness. Retrieved from http://center.uoregon.edu.
Eng, Ting Seng. (2005). The impact of ICT on learning: A review of research. International Education Journal, v6 n5 p635-650.
Ghavifekr, Simin and Hussin, S. (2010). Analyzing the Policy Cycle Phases in the Malaysian Education System: A Case of Smart School. OIDA International Journal of Sustainable Development. Vol. 1, No. 5, pp. 25-35.
Ghaznavi, Mohammad Reza & Keikha, Alemeh & Yaghoubi, Nour-Mohammad. (2011). zhe Impact of Information and Communication Technology (ICT) on Educational Improvement. International Education Studies. Vol. 4, No. 2.
Guskey, T. R. (2001). Mastery Learning. In N. J. Smelser & P. B. Baltes (Eds.), International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences. Oxford, UK: Elsevier Science Limited.
Hakkarainen, K & et al (2000). Student’s skills and practices of using ICT: Results of a national assessment in Finland. Computers and Education, 34, 103-117.
Hamzah, A.Ismail, and. Embi, M.A. (2009). The Impact of Technology Change in Malaysian Smart Schools on Islamic Education Teachers and Students. International Journal of Psychological and Behavioral Sciences, 1(3).
Harrison, C., Cavendish, S., Comber, C., Fisher, T., Harrison, A., Haw, K., et al. (2002). ImpaCT2: The impact of information and communication technologies on pupil learning and attainment. ICT in Schools Research and Evaluation, Series 7. Coventry: BECTA/London: DfES.
Hepp Pedro, K. & Enrique Hinostroza, S., ERNESTO LAVAL, M., LUCIO REHBEIN, F. (2004). Technology in Schools: Education, ICT and the Knowledge Society.
Hogenbirk, Pieter et al. (2006). Leraren: Klikt’t Professionaliseren voor een ict-praktijk, Utrecht: Inspectie van het Onderwijs (in Dutch).
Ilomaki, Liisa. Rantanen, Pirkko. (2007). Intensive use of ICT in school: Developing differences in students’ ICT expertise. Computers and Education, v48 n1 p119-136.
Jaschik, S. (2010). Educause constituent groups online and face to face discussions on topics of interest. Retrieved from http://www.educause.edu.
Kirschner, P. A., Wopereis, I. G. J. H., Van den Dool, P. C. (2002). ICT3: Information and communication technologyfor teacher training: Pedagogic benchmarks for teacher education. Utrecht: the Netherlands: Inspectie van het Onderwijs.
Kozma, R. (2002). Technology, Innovation, and Education Change: A Global Perspective. Eugene, Oregon: ISTS.
Law, N., Pelgrum, W.J. & Plomp, T. (Eds.). (2008). Pedagogy and ICT use in schools around the world: Findings from the IEA SITES 2006 study.
Lepper, M. R., Henderlong, J., & Gingras, I. (2000). Turning “play” into “work” and “work” into “play”: 25 years of research on intrinsic versus extrinsic motivation. In C. Sansone & J. M. Harackiewicz (Eds.), Intrinsic and extrinsic motivation: The search for optimal motivation and performance (pp. 257-307): Academic Press.
Lim, C.P. & Chai, Ching Sing. (2003). an activity-theoretical approach to research of ICT ntegration in Singapore schools: Orienting activites and learner autonomy. Computers & Education Volume 43, Issue 3, Pages 215-236.
Little, D. (1994). Learner autonomy: theoretical construct and its practical application. Die eueren Sprachen 93 5, PP 430 - 442.
Mayer, Richard E. (2002). Multimedia learning. Cambridge University Press.
Means, B., & Olson, K. (1995). Technology's role in education reform: Findings from a national study of innovating.
Meelissen, M.R.M., & Drent, M. (2008). Gender differences in computer attitudes: does the school matter computer in human behavior. Evaluation and program planning. 24.969-98.
Mumtaz, S. (2000). Using ICT in schools: a review of the literature on learning teaching and software evaluation. Coventry, Centre for New Technologies Research in Education, University of Warwich.
Murphy, Colette. & Grenvwood, Lillian. (1998). Effective integration of information and communications technology in teacher education, Journal of Information Technology for Teacher Education, Volume 7, no 3.
Pelgrum, W. j, and N.lawa. (2003). ICT in education around the world: tends, problems and prospects .paris: UNESCO: international institute for education planning.
Posthom, M.B. (2004) .The teacher roles when pupils work on task using ICT in project work. Education research 48 (2): 155-175.
Rigby, C. S., Deci, E. L., Patrick, B. C., & Ryan, R. M. (1992). Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: self-determination in motivation and learning. Motivation and Emotion, 16(3), 165-185.
Robertson J. (1997). Does permeation work? Promoting the use of information technology in teacher education, Technology, Pedagogy and Education, Vol.6, No.2, pp.169-184.
Sandholtz j.h. Ringstaff C & Dwyer D.C. (1994). Student Engagement Revisited: view from Technology-Rich classrooms. [Online] Available: www.apple.com/euro/pdfs/acotlibrary/rpt21.pdf.
Schrum L. (1995). Educators and Internet: A case study of professional development, Computers & Education, Vol.24, No. 3, pp. 221-228.
Scriven, Michael. & Paul, Richard. (2004). Defining Critical Thinking. Available at http:// www.criticalthinking.org / about CT/defining CT. Shtml.
Shalley, C.E. and Gilson, L.L. (2004). What leaders need to know: a review of social and contextual factors that can foster or hinder creativity, The Leadership Quarterly, Vol. 15 No. 1, PP 33-53.
Smalmpx, A. (2001). Strategy for information and comunivtion technology in schools.
Sulistyo-Basuki, L. (2007). IT and education, the case study of e-learning in Indonesia. Korea-ASEAN Academic Conference on Information Revolution and Cultural Integration in East Asia.
Taylor, J. (1996). Moving into multimedia: Issues for teaching and learning. Journal of Educational Technology 221. PP 22 - 29.
Tinio, L., Victoria. (2002). ICT in Education, available at http:// www.eprimers.org.
UNESCO. (2008). ICT Competency Standards for Teachers, Paris: UNESCO.
Valkenburg, Miranda. (2006). Kennisdocument genderinclusiviteit, naar aantrekkelijke ict-opleidingen voor meisjes, Amsterdam: HBO-I-stichting (document in het kader van het Europese Equal programma ESF) (in Dutch).
Wenglinski, H. (1998). Does it computer the relationship between educational technology and student achievement in mathematics. Princeton, NJ: ETS.
Wilson B. (1996). Constructivist learning environments: Case Studies in instructional design, Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Pub.
Yaghoubi J. and Shamsayi E. (2004). Assessing Effective Factors in Using Internet by Faculty Members of Agricultural College of Zanjan University, Iran, Proceeding of the 19th Annual Conference Dublin, Ireland, pp.604-608.
Yuen A.H.K., Ma W.W.K. (2004). Knowledge sharing and teacher acceptance of web based learning system, proceeding of 21st ASCILTE Conference, Perth.
ZEF B. (2005). Information and Communication Technologies for Development, the Center for Development Research, University of Bonn.