فهرست:
فهرست مطالب
تقدیم.. ث
سپاسگزاری.. ج
چکیده. ح
فهرست مطالب... خ
فهرست شکلها ض
فهرست جدولها ع
1. فصل اول.. 1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسئله. 3
1-3 ضرورت انجام پژوهش.... 5
1-4 اهداف پژوهش.... 8
1-5 فرضیههای پژوهش.... 8
1-5-1 فرضیه اصلی.. 8
1-5-2 فرضیات فرعی.. 9
1-6 نام بهرهوران.. 9
1-7 قلمرو تحقیق.. 9
1-7-1 قلمرو موضوعی تحقیق.. 9
1-7-2 قلمرو مکانی تحقیق.. 9
1-7-3 قلمرو زمانی تحقیق.. 9
1-8 تعریف موضوع (مفهومی و عملیاتی) 9
1-8-1 مفاهیم بنیادین سرآمدی.. 9
1-8-2 مدل تعالی سازمانی EFQM... 10
1-8-3 خودارزیابی.. 10
1-8-4 معیارهای EFQM... 10
1-8-5 توانمندسازها 10
1-8-6 نتایج.. 11
1-8-7 اثربخشی.. 11
1-9 مدل تحلیلی.. 11
1-10 ساختار پایاننامه. 12
2. فصل دوم. 14
2-1 مقدمه. 15
2-2 مدلهای ارزیابی عملکرد. 16
2-3 مدل تعالی دمینگ... 18
2-3-1 انواع جایزه دمینگ... 20
2-3-2 چارچوب نظری دمینگ... 20
2-3-3 اصول چهاردهگانه دمینگ... 21
2-4 مدل تعالی بالدریج.. 22
2-5 مدل تعالی EFQM... 24
2-5-1 نتیجهگرایی.. 27
2-5-2 مشتری مداری.. 28
2-5-3 رهبری و ثبات در مقاصد. 28
2-5-4 مدیریت مبتنی بر فرآیندها و واقعیتها 29
2-5-5 توسعه و مشارکت کارکنان.. 29
2-5-6 یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر. 30
2-5-7 توسعه همکاریهای تجاری.. 30
2-5-8 مسئولیت اجتماعی سازمان.. 31
2-6-1 توانمندسازها 32
2-6-2 نتایج.. 32
2-7 معرفی معیارها 32
2-7-1 معیار رهبری.. 32
2-7-2 معیار خطمشی و استراتژی.. 33
2-7-3 معیار کارکنان.. 33
2-7-4 معیار مشارکتها و منابع.. 34
2-7-5 معیار فرآیندها 34
2-7-6 نتایج مشتری.. 35
2-7-7 نتایج کارکنان.. 35
2-7-8 نتایج جامعه. 36
2-7-9 نتایج کلیدی عملکرد. 36
2-8 منطق RADAR و جایگاه آن در مدل تعالی EFQM... 40
2-8-1 ارزیابی توانمندسازها 41
2-8-2 ارزیابی نتایج.. 42
2-9 رهیافتهای ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM... 43
2-9-1 خودارزیابی ساده. 45
2-9-2 پرسشنامه. 45
2-9-3 بررسی سریع.. 47
2-9-4 ماتریس تعالی کسبوکار. 47
2-9-5 ماتریس تعالی.. 47
2-9-6 شبیهسازی بازدید محل.. 48
2-10 مقایسه ابزارهای مختلف و انتخاب مناسبترین ابزار. 48
2-11 مفهوم اثربخشی.. 51
2-11-1 اثربخشی از نگاه نویسندگان مدیریت... 52
2-11-2 عوامل مؤثر بر اثربخشی.. 53
2-12 اثربخشی سازمانی.. 54
2-12-1 رویکرد تحقق هدف.. 55
2-12-2 رویکرد سیستم منبع.. 55
2-12-3 رویکرد رضایت ذینفعان استراتژیک... 55
2-12-4 رویکرد ارزشهای رقابتی.. 55
2-12-5 رویکرد فرآیندهای درونی.. 56
2-13 الگوی اثربخشی سازمانی پارسونز. 56
2-14 معیارها و مقیاسهای اثربخشی سازمانی.. 57
2-15 مدلهای اثربخشی سازمانی.. 60
2-15-1 مدل هدف.. 61
2-15-2 مدل سامانهای (مدل سیستمی) 61
2-15-3 مدل ذینفعان استراتژیک... 62
2-15-4 مدل ارزشهای رقابتی.. 63
2-15-5 مدل عدم اثربخشی.. 63
2-15-6 ادغام معیارهای اثربخشی.. 63
2-16 سطوح سرآمدی جایزه ملی کیفیت ایران.. 64
2-16-1 تندیس.... 64
2-16-2 تقدیرنامه اشتهار در سرآمدی.. 65
2-16-3 گواهی اهتمام به سرآمدی.. 65
2-17 معرفی سطوح مختلف اهداء جایزه سرآمدی شرکتهای برتر مسلمان.. 65
2-18 سازمان شهرداری.. 68
2-19 پیشینه شهرداری در همدان.. 68
2-20 مدل پژوهش.... 71
2-21 جمعبندی.. 72
3. فصل سوم. 73
3-1 مقدمه. 74
3-2 روش پژوهش.... 75
3-3 جامعه آماری و نمونه آماری.. 77
3-3-1 جامعه آماری.. 77
3-3-2 نمونه آماری.. 78
3-4 ابزار تحقیق.. 78
3-4-1 روایی پرسشنامه 79
3-4-2 پایایی پرسشنامه. 80
3-5 روش تجزیهوتحلیل دادهها 80
4. فصل چهارم. 82
4-1 مقدمه. 83
4-2 آمار توصیفی اطلاعات پاسخگویان.. 83
4-2-1 جنسیت پاسخگویان.. 83
4-2-2 سن پاسخگویان.. 84
4-2-3 تحصیلات پاسخگویان.. 85
4-2-4 وضعیت تأهل پاسخگویان.. 86
4-2-5 سابقه خدمت پاسخگویان.. 87
4-2-6 وضعیت استخدامی پاسخگویان.. 88
4-3 آمار تجزیهوتحلیل توصیفی دادهها 88
4-3-1 شاخص رهبری.. 88
4-3-2 شاخصهای کارکنان، استراتژی و شرکا و منابع.. 89
4-3-3 فرآیندها 90
4-3-4 نتایج کارکنان، مشتریان و جامعه. 91
4-3-5 نتایج کلیدی عملکرد. 91
4-4 آزمون نرمال بودن متغیرها 92
4-5 آزمون فرضیهها 93
4-5-1 فرضیه اصلی.. 93
4-5-2 فرضیه فرعی.. 94
4-6 اولویت... 97
4-6-1 آماره آزمون.. 97
5. فصل پنجم.. 98
5-1 مقدمه. 99
5-2 نتایج تحقیق.. 99
5-2-1 تحلیل نتایج در مورد فرضیه اول.. 99
5-2-2 تحلیل نتایج در مورد فرضیه دوم. 100
5-2-3 تحلیل نتایج در مورد فرضیه سوم. 100
5-2-4 تحلیل نتایج در مورد فرضیه چهارم. 100
5-2-5 تحلیل نتایج در مورد فرضیه پنجم.. 101
5-2-6 نقاط ضعف و قوت سازمان.. 102
5-3 پیشنهادها 103
5-3-1 پیشنهادهای فرضیه اول.. 104
5-3-2 پیشنهادهای فرضیه دوم. 104
5-3-3 پیشنهادهای فرضیه سوم. 104
5-3-4 پیشنهادهای فرضیه چهارم. 105
5-3-5 پیشنهادهای فرضیه پنجم.. 105
5-4 پیشنهادها به محققین آینده. 105
5-5 موانع و محدودیتهای تحقیق.. 106
مراجع انگلیسی.. 107
مراجع فارسی.. 108
6. پیوستها 113
Abstract 123
منبع:
Henri, J.F. (2004). Performance measurement and organizational effectiveness: Bridging the gap. Managerial Finance, 30(6), 93-123.
Martz, W. A. (2008). Evaluating organizational effectiveness: ProQuest.
Peris-Ortiz, M. & Álvarez-García, J. (2014). Action-Based Quality Management.
Thibodeaux, M. S. & Favilla, E. (1996). Organizational effectiveness and commitment through strategic management. Industrial Management & Data Systems, 96(5), 21-25.
مراجع فارسی
احسانی فرد، علی اصغر؛ و احسانی فرد، مهدی. (1392). ارائه مدل راهبردی سنجش، مدیریت و ارزیابی عملکرد مؤثر شهرداریها با تلفیق دو مدل BSC و EFQM؛ مورد پژوهی: مناطق 3 و 18 شهرداری تهران. مدیریت شهری، 31, 7-21.
الوانی، مهدی. (1379). مدیریت عمومی (چاپ چهاردهم). تهران: نشر نی.
الوانی، مهدی. زاهدی، شمسالسادات. و فقیهی، ابوالحسن. (1383). فرهنگ جامع مدیریت: دانشگاه علامه طباطبایی.
امیران، حیدر. (1383). ارائه مدل مدیریتی نتیجهگرا در بخش تولیدی پنجمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت
امانیبابادی، بهمن. (1385). تعالی سازمانی (EFQM) الگوئی برای ارزیابی عملکرد در شهرداریها. پنجمین همایش سراسری علوم انسانی و هنر.
بازرگان، عباس. (1380). ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
بولا، ه. س. (1375). ارزشیابی طرحها و برنامههای آموزشی برای توسعه: انتشارات موسسه بین المللی روشهای آموزش بزرگسالان.
پورتال جامع شهرداری همدان. http://municipality.hamedan.ir
پورصادق، ناصر. (1384). رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزش. مجله تدبیر، 160, 54-57.
تارنمای رسمی EFQM. http://www.efqm.org/efqm-model
تارنمای رسمی بالدریج. www.baldrigepe.org
تارنمای رسمی دمینگ. https://www.deming.org
تارنمای رسمی سازمان خصوصی سازی. http://www.ipo.ir
تنعمی، محمدمهدی. (۱۳۸۶). شناخت و اجرای کیفیت فراگیر. تهران انتشارات سمت.
حافظنیا، محمدرضا. (1377). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
خاکی، غلامرضا. (1387). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی (چاپ چهارم). تهران: انتشارات بازتاب.
خلیلیشورینی، سیاوش. (1391). روشهای پژوهش آمیخته. تهران: انتشارات یادواره کتاب.
درآمدی بر ارزشیابی فعالیتهای آموزشی – ترویجی (1373): معاونت ترویج و مشارکت مردمی.
دفت، ریچارد. (1388). تئوری سازمان و طراحی ساختار (مترجم: س. آ. علی پارساییان. جلد دوم). تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
دلقوی، علی. (1386). اصول و مبانی مدل تعالی (سرآمدی) سازمانی EFQM.
رابینز، استیفن. (1381). تئوری سازمان (ساختار و طرح سازمانی) (چاپ پنجم). تهران: نشر صفار.
رضائیان، علی. (1382). مبانی سازمان و مدیریت (چاپ پنجم). تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
رضائیان، علی. (1387). مدیریت تعارض و مذاکره (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) (چاپ سوم). تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
رهنمایرودپشتی، فریدون. و محمودزاده، نصرتالله. (۱۳۸۷). توسعه منابع انسانی مطالعه موردی تعلق و تعهد سازمانی و رقابت پذیری (ویرایش اول): سازمان مدیریت صنعتی.
زکی، محمدعلی. ادیبیسده، مهدی. و یزدخواستی، بهجت. (1385). بررسی اثربخشی سازمانی مدارس آموزش و پرورش شهر اصفهان (آزمون مدل پارسونز AGIL) مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره 47.
ساعیارسی، ایرج. (1387). روشهای پژوهش در علوم اجتماعی: روشهای پژوهش کمی و کیفی. تهران: انتشارات راه ابریشم.
سامانه مدیریت دانش صنعت، معدن و تجارت. http://www.bsmt.ir
سرمد، زهره. بازرگان، عباس. و حجازی، الهام. (1381). روشهای تحقیق در علوم انسانی. تهران انتشارات آگه.
سکاران، اوما. (1381). روشهای تحقیق در مدیریت (چاپ دوم). تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
سلطانی، ایرج. (1380). اثربخشی آموزش در سازمانهای صنعتی و تولیدی. مجله تدبیر، 119, صفحه 40-44.
سیدجوادین، سیدرضا. و کیماسی، مسعود. (1389). مدیریت کیفیت خدمات (چاپ دوم). تهران: نگاه دانش.
صفحه رسمی جایزه ملی تعالی سازمانی. http://iranaward.imi.ir
ضرابیان، فرناز. (1391). روابط شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها. شهرداریها، شماره نهم، 56-60.
طبیبی، جمالالدین. و همکاران. (1380). مدیریت کیفیت فراگیر: در نظام بهداشت و درمان. تهران: جهان رایانه.
عبداللهزاده، مهرداد. منافیخیابانی، رامین. و صدقیهروی، صمد. (1393). سلسله مباحث مدیریت انقلاب دمینگ یاس نبی.
کریتنر، رابرت. و وکینیکی، آنجلو. (1386). مدیریت رفتار سازمانی (چاپ دوم). تهران: انتشارات پیام پویا.
گروه مشاوران پنکو. http://penco.ir
محقری، علی. سیدکلالی، نادر. و اخوانانوری، محمدرضا. (1389). مطالعه تطبیقی جوایز اروپایی و آمریکایی کیفیت با تأکید بر معیار فرآیند و ارائه چارچوبی نوین جهت خودارزیابی فرآیندهای سازمان. نخستین کنفرانس ملی مدیریت فرایند.
محقری، علی. سیدکلالی، نادر. سلیمانیدامنه، رضا. و اخوانانوری، محمدرضا. (1390). معرفی مدلهای تعالی اروپایی، آمریکایی و ژاپنی کیفیت و مطالعهی تطبیقی آنها در معیار فرآیند. دومین همایش ملی مدیریت فرآیندهای سازمانی.
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی. www.spac.ir
مهرابی، علیرضا. (1392). ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس کارت امتیازدهی متوازن از ابزار فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در مراکز آموزش فنی و حرفهای استان همدان. (کارشناسی ارشد), دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
میرسپاسی، ناصر. (1381). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار (چاپ بیست و یکم). تهران: انتشارات میر.
همایونفر، مسعود. (1389). کتابچه ارزیابی.