پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM

word 1018 KB 30630 125
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۰,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۲,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی

    عوامل موثر بر  وفاداری مشتریان GSM غرب مازندران

    چکیده:

    راز ماندگاری در دنیای کسب وکار امروز، داشتن مشتریان راضی و خشنودی است که نه تنها بارها و بارها از خدمات شرکت خرید می­کنند بلکه با معرفی محصولات یا خدمات شرکت (سازمان) به دیگران، عملا هزینه جذب مشتریان جدید را هم به حداقل میرسانند. سازمانها، شرکت­ها و صنایع کشور ما نیز از این قائده مستثنی نبوده، بنابراین با نگرشی دیگرگونه به نیازها و خواسته های مشتری، باید بدانند که مشتری چه می­خواهد و آنها چگونه می­توانند خود را با خواسته های مشتری با توجه به متغیر بودن سلائق مشتری در طول زمان، همراهی کنند. در این پایان نامه عوامل موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان Gsm غرب مازندران مورد بررسی و سپس با استفاده از روش­ها و تکنیک­های آماری نقش و میزان اثرگذاری هر یک از عوامل تاثیر گذار بر وفاداری آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعضای جامعه آماری 739060 نفر از مشتریان شرکتهای همراه اول، ایرانسل و تلفن همراه محلی (مشتریان  مخابرات مازندران) درسطح غرب استان مازندران شامل شهرستانهای چالوس، نوشهر، عباس­آباد، تنکابن و رامسر با حجم نمونه 385 نفر بودند که در مجموع از 500 پرسشنامه توزیع شده تعداد 377 پرسشنامه قابل قبول جمع­آوری شد. داده­های جمع­آوری شده با روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار LISREL 8.54 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان دادند که متغیر تصویر ذهنی از شرکت بیشترین و متغیر توجه به مشتری کمترین تاثیرگذاری بر رضایت و وفاداری مشتریان رادارند. همچنین مشخص شد که بیشترین میزان رضایت مربوط به مشتریان همراه اول و کمترین آن مربوط به مشتریان تلفن همراه محلی (Gsm روستایی) است.

    کلید واژه­ها: خدمات تلفن همراه، رضایت و وفاداری،  Gsm غرب مازندران

    مقدمه :

    وفاداری مشتری در دراز مدت یک رویای دست نیافتنی برای بسیاری از سازمان ها باقی مانده است و نشان می­دهد که هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد این موضوع وجود دارد.از آنجائیکه جلب رضایت مشتریان ارتباط مستقیمی با حفظ مشتری ، سهم بازار و منافع سازمان دارد ، تحقیق حاضر تلاشی است برای نشان دادن عوامل موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان در بازارGSM [1] . در این فصل ابتدا مسئله اصلی و ضرورت تحقیق را آورده سپس با بیان اهداف و چارچوب نظری تحقیق ، سوالات و فرضیه­ها مطرح میشوند. در ادامه ضمن معرفی مدل و تعریف متغیرهای تحقیق به موضوع  قلمرو تحقیق می پردازیم.

    2-1. بیان مسئله تحقیق :

    پیشرفت روزافزون فناوری در صنعت مخابرات سبب شده­است تا انتقال صدا، تصویر وداده با سرعت و کیفیت بیشتر و بهتری صورت پذیرد. بدنبال این پیشرفت­ها محیط شرکت­های فعال در این صنعت متلاطم شده و بازاریابان این صنعت بدنبال ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار از طریق ایجاد نوآوری و رضایت مشتری برای حفظ مشتریان فعلی شرکت هستند(حقیقی،1391). در راستای بازار جهانی وجود این محیط رقابتی متلاطم در صنعت مخابرات ایران هم قابل مشاهده است. پس از یک دوره انحصار دولتی در صنعت مخابرات ایران، این بازار انحصاری، با خصوصی سازی و ورود اپراتورهای جدید تلفن همراه در کشور، به سمت بازار رقابتی حرکت کرده­ و هم اکنون صنعت تلفن همراه ایران از شش اپراتور (همراه اول، ایرانسل، رایتل، تالیا و دو اپراتور منطقه­ای اسپادان و کیش) تشکیل شده­است. این تغییرات موجب افزایش رقابت در بین اپراتورها و تنوع روزافزون خدمات ارائه شده از سوی آنها شده است تا مدیران این شرکتها ضمن تلاش برای حفظ مشتریان فعلی و به دست آوردن مشتریان جدید، به تدریج راهبرد های بازاریابی خود را متوجه جذب مشتریان سایر اپراتورها کنند. مدیران ارائه دهنده خدمات تلفن همراه نیک می­دانند که دلیل وجودی آنها مشتریان هستند و کوتاهی در حفظ آنها سودآوری و بقای سازمان را در معرض خطر قرار می­دهد. بنابراین شناخت ابعادی از خدمات که موجبات رضایتمندی را در مشتریان فراهم می­سازد و باعث می­شود آنها تمایل پیدا کنند که برای دریافت خدمات بهتر از مراجعه به اپراتوری دیگر خودداری کنند(پیشگیری از تغییر رفتار مشتریان)، ضرورت می­یابد. در واقع کسب چنین شناختی از یک طرف به حفظ مشتریان موجود کمک می­کند و مانع ازآن می­شود که آنها از اپراتور دیگر خدمات دریافت کنند(نتایج حاصل از این امر عبارتند ازالف: ممانعت از هدر رفتن سرمایه­گذاری­های صورت گرفته برای مشتریان جذب شده و صرف هزینه­های آتی برای جذب مشتریان جدید، ب: جلوگیری از هدر رفت منافع مربوط به خدماتی که مشتری در طول عمر خود به آنها نیاز دارد و از آن استفاده می­کند، ج: پیشگیری از تبلیغات شفاهی منفی مشتریان ناراضی و ...) و از طرف دیگر ارائه­دهندگان خدمات تلفن همراه را قادر می­سازد که با آگاهی از این ابعاد و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان، موجبات جذب مشتریان اپراتور رقیب که قصد ترک سازمان خود را دارند فراهم کنند.در نتیجه شناخت عوامل افزایش سطح رضایت مشتری بمنظور تبدیل آنها به مشتری وفادار(وفاداری در بازار GSM با طول زمان و تعداد دفعاتی مرتبط است که مشتریان روی شبکه باقی می مانند و از خدمات شرکت بطور مکرر خرید و استفاده می کنند(آدپوجیا، 2012)) ، به یکی از چالش های اساسی مدیران این صنعت تبدیل شده است.

    مساله اصلی در این تحقیق اولا درک مفهوم وفاداری مشتری در بخش GSM غرب مازندران و ثانیا شناسایی عوامل موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان در این بخش است. برای این منظور از مشتریان شرکتهای همراه اول ، ایرانسل و تلفن همراه محلی (مشتریان  مخابرات مازندران)  درسطح غرب استان مازندران شامل شهرستانهای چالوس، نوشهر، عباس­آباد، تنکابن و رامسر به روش دردسترس نمونه انتخاب و با تخلیص اطلاعات بدست آمده به تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر وفاداری پرداخته شده است.

    3-1.اهمیت و ضرورت انجام تحقیق :

    واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی (آبان 88) و تغییر موقعیت سازمان از خدماتی محض به خدماتی- تجاری از یک سو و بالا بودن هزینه های جاری شرکت مخابرات در مقایسه با رقبا (هزینه های پرسنلی ، نگهداری (شبکه کابل، سوئیچ،  ساختمان)، اتصال متقابل بین اپراتورها)از سوی دیگر، لزوم حفظ و افزایش سهم بازار جهت بقا و پاسخگویی به صاحبان سهام با سودآوری (EPS) مناسب را امری ضروری و غیر قابل انکار کرده است. رقابت میان اپراتور های تلفن همراه و اشباع بازار با توجه به ضریب نفوذ تلفن همراه (ضریب نفوذ همراه اول در مازندران 6/70 با 54% سهم بازار و ضریب نفوذ ایرانسل 62 با 46% سهم بازار و ورود اپراتور جدید (رایتل) به بازار با تکنولوژی جدید)این ضرورت مهم را مورد تأیید قرار میدهد که برنامه وفاداری بدون داشتن استراتژیهایی که مشتریان دراز مدت را ارزشگذاری و در نتیجه اعتماد را در مشتریان جدید ایجاد نمایند، ارزشی ندارد. فلذا این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM و میزان اثرگذاری هر یک از عوامل اثر گذار بر وفاداری مشتریان GSM نظیر کیفیت خدمات(مقایسه عملکرد دریافتی و عملکرد مورد انتظار ،همچنین احساس کلی مشتری از قدرت و ضعف سازمان در ارائه خدمات)، خدمات به مشتری(فرآیندی است بین خریدار،  فروشنده و شخص ثالث (شرکت هایی که از فروشنده برای ارائه خدمات به مشتری مجوز میگیرند مثل دفاتر خدمات))، قیمت(مقدار پول مطالبه شده برای یک کالا یا خدمت و یا مجموع مقادیری است که مشتری برای بهره مندی، داشتن و یا استفاده از کالا یا خدمت پرداخت میکند) و تصویر ذهنی از شرکت (مجموع برداشتهای افراد از یک سازمان شامل منابع انسانی و فیزیکی که نشان دهنده اعتبار و منزلت کلی شرکت است) انجام میشود.

     با عنایت به موارد مشروحه بالا تامین رضایت مشتریان از اهم وظایف شرکت ­های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه و مورد تاکید مسولان این شرکت ­ها می باشد. به منظور بدست آوردن رضایت مشتریان، شرکت­ها باید خدمات با کیفیت مطلوب ارائه دهند ولی محدودیت منابع اجازه ارائه همه خدمات با کیفیت کاملا مطلوب و در نتیجه جلب رضایت مشتریان در همه زمینه ها را نمیدهد. به همین دلیل چنانچه عوامل موثر بر رضایت مشتریان و خدماتی که از نظر آنها دارای اهمیت بیشتری است اولویت بندی شوند، می­توان با بکارگیری منابع شرکت در مسیرهای مناسب،  شاهد مشتریان کاملا راضی و وفادار باشیم.

    4-1. اهداف تحقیق:

    1-4-1.هدف اصلی:

      هدف اصلی تحقیق بررسی عوامل رضایت و وفاداری مشتریان تلفن همراه در غرب استان مازندران با توجه به مدل مفهومی ارائه شده می­باشد.

    2-4-1. اهداف فرعی:

        . بررسی رضایت مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده

        . بررسی رضایت مشتریان از تعرفه (بهای) خدمات دریافت شده

        . بررسی رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده با توجه به تصویر ذهنی مشتری از  شرکت

        . بررسی رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده ازبخش توجه به مشتری

        . بررسی وفاداری مشتریان به شرکت­های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه با توجه به میزان رضایت آنها از خدمات دریافت شده

    5-1. سوالات و فرضیه های تحقیق :

    1-5-1.سوال اصلی تحقیق:

    عوامل موثر بر رضایت و وفاداری مشتریانGSM غرب مازندران کدامند؟

    2-5-1.سوالات فرعی:

    آیا میزان رضایت مشتری در بازار GSM با کیفیت خدمات ارائه شده مرتبط است؟

    آیا میزان رضایت مشتری در بازار GSM با تعرفه خدمات دریافتی مرتبط است؟

    آیا میزان رضایت مشتری در بازار GSM با مقدار توجه به مشتری مرتبط است؟

    آیا میزان رضایت مشتری در بازار GSM با تصویر ذهنی مشتری از شرکت مرتبط است؟

    آیا میزان رضایت مشتری در بازار GSM با و وفاداری مشتری مرتبط است؟

    6-1. تبیین فرضیه های تحقیق:

    فرضیه های تحقیق منطبق با مدل مفهومی ارائه شده به شرح ذیل است:

    فرضیه اول : بین کیفیت خدمات و رضایت مشتری در بازار GSM همبستگی وجود دارد.

    فرضیه دوم : بین تعرفه و رضایت مشتری در بازار GSM همبستگی وجود دارد.

    فرضیه سوم : بین توجه به مشتری و رضایت مشتری در بازار GSM همبستگی وجود دارد.

    فرضیه چهارم : بین تصویر ذهنی از شرکت و رضایت مشتری در بازار GSM همبستگی وجود دارد.

    فرضیه پنجم : بین رضایت مشتری و وفاداری مشتری در بازار GSM همبستگی وجود دارد.

    7-1. معرفی مدل مورد استناد در این تحقیق

    1-7-1. معرفی اجزای مدل

    مدل مفهومی مورد استفاده در این تحقیق از تحقیقی با عنوان " عوامل مؤثر بر وفاداری مشتری در بازار GSM نیجریه"(آدوپیجا،2012 ) استفاده شده است که در آن روابط بین رضایت و وفاداری مشتری، کیفیت خدمات، قیمت/ تعرفه ها، خدمات/ توجه به مشتری و تصویر ذهنی از شرکت بیان شده است.

     

     

     

    کیفیت خدمات

    تعرفه

    توجه به مشتری

    تصویر ذهنی از شرکت

    رضایت مشتری

    وفاداری مشتری

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل 1-1.مدل مفهومی تحقیق آدوپیجا (2012)

    2-7-1. تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق:

    1-2-7-1. وفاداری مشتری

    وفاداری برای توصیف تمایل یک مشتری به ادامه حمایت از کالاها و خدمات یک شرکت در یک دوره زمانی طولانی و بر یک مبنای مکرر و ترجیحا منحصر به فرد، و توصیه داوطلبانه محصولات شرکت به دوستان و همکاران، مورد استفاده قرار می­گیرد. وفاداری به این دلیل مهم است که بطور مثبتی روی فروش، سهم خرید و حفظ مشتری اثر می­گذارد. وفاداری مشتری نتیجه­ای از ایجاد سود یک سازمان برای مشتریان است به طوری که آنها کسب و کار با سازمان را حفظ خواهد نمود و به طور فزاینده ای تکرار خواهند کرد. وفاداری در بازار GSM با طول زمان و تعداد دفعاتی مرتبط است که مشتریان بر روی شبکه باقی می ماند. هرچه زمانی که مشتری باقی می ماند بیشتر باشد و هرچه یک مشتری با فراوانی بیشتری محصولات یک شبکه GSM را خریداری نماید، آن مشتری وفادارتر خواهد بود. بنابراین تمام شرکت های GSM به حفظ تعداد زیاد مشتریان خود در شبکه تمایل دارند.

    از آنجائیکه وفاداری مشتری ارتباط تنگاتنگی با ادامه بقای شرکت و رشد قوی آن در آینده دارد و همچنین برای اینکه یک شرکت بتواند سطح سود پایدار خود را در هنگامی که سطح اشتراک پذیری به نقطه اشباع رسیده و رقابت شدید است حفظ نماید ، یک استراتژی دفاعی در تلاش برای حفظ مشتریان موجود مهم تر از یک استراتژی تهاجمی می­باشد. سطح اشباع فعلی رشد GSM و رقابت شدید دربازار برای اپراتورها هیچ گزینه ای به غیر از حفظ مشتریان موجود و وفادار نگه داشتن آنها باقی نگذاشته است. با استناد به مطالب بالا و ذکر این نکته که حفظ مشتریان ارزانتر از جذب مشتریان جدید است، بخش عمده­ای از هدف تلاش­های بازاریابی کنونی توسط این شرکت­ها حفظ و ایجاد مشتریان وفادار است. (آدوپیجا ، 2012)

    2-2-7-1.رضایت مشتری

    رضایت به عنوان یک حالت احساسی ناشی از تعاملات مشتری با ارائه دهنده خدمات در طول زمان تعریف شده است(Wu,2011). الیور(1997)، رضایت را بعنوان یک تابع از مقایسه شناختی انتظارات قبلی مصرف با تجربه واقعی تعریف کرده است.وقتی عملکرد واقعی بیش از انتظارات باشد، تایید مثیت رخ می­دهد و منجر به رضایت می­شود. هنگامیکه عملکرد واقعی زیر انتظارات باشد، تایید منفی رخ می­دهد و منجر به نارضایتی می­شود.

    در صنعت مخابرات چالشهایی از قبیل تشدید رقابت، افزایش مستمر انتظارات مشتریان با توجه به تغییرات سریع در تکنولوژی ارتباطات، باعث شده است که شرکت­ها دیگر نتوانند بطور موثر نیازها و خواسته­های مشتریان را برآورده کنند، بنابراین خطر از دست دادن مشتریان ناراضی و رفتن آنها بست رقبا و درنتیجه کاهش سود نهایی و ورشکستگی همواره آنها راتهدید می­کند. برای برون رفت از این وضعیت، مدیران بازاریابی شرکت­ها ناگزیر به تدوین و اجرای برنامه­هایی هستند تا با ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان، ضمن حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید، باعث افزایش سهم بازار و درنهایت ارتقای میزان سودآوری و بقای شرکت شوند.البته باید به این نکته ازتحقیق آقای Souitaris et al در سال 2007 اشاره کرد که: رضایت لازمه وفاداری است اما رضایت همواره به وفاداری منجر نمی­شود.(همان منبع) 

    3-2-7-1.کیفیت خدمات

    کیفیت، انطباق با الزامات و مقررات است. کیفیت، مقایسه عملکرد ادراک شده و عملکرد مورد انتظار است. کیفیت خدمات، احساس کلی مشتری از پستی/ برتری یک سازمان و ارائه خدمات آن است. توانایی شرکت برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی به سطح بالایی از کیفیت خدمات ارائه شده توسط ارائه دهنده خدمات بستگی دارد. بنابراین، ارائه مداوم خدمات با کیفیت بالا می تواند یک ارائه دهنده GSM را از سایرین متمایز نماید.

    ارائه خدمات با کیفیت بالا می تواند موجب شود که یک سازمان هزینه مزایا را مطالبه نماید. کیفیت بالای خدمات تصورات رفتاری مطلوب مشتریان را افزایش می­دهد و در عین حال به طور همزمان تصورات نامطلوب آنها را کاهش می دهد. مفهوم بحث بالا این است که با کیفیت بالای خدمات، مشتریان GSM جذب می­شوند، و هنگامی که خوشحال و راضی باشند، تمایل زیادی دارند تا به مدت طولانی­تر با ارائه دهنده خدمات GSM خود، باقی بمانند. بنابراین کیفیت خدمات موجب فروش های مکرر و افزایش سهم بازار و درنتیجه منجر به وفاداری مشتری می­شود.

     یافته های تجربی روابط مثبت موجود بین کیفیت خدمات و رضایت مشتری از یک طرف، و بین کیفیت خدمات و وفاداری مشتری از طرف دیگر را در تعدادی از صنایع نشان داده اند. به عنوان مثال، النان و اندرسن (1999) یک رابطه مثبت بین کیفیت خدمات و رضایت مشتری را در صنعت اتوبوس در نروژ نشان دادند.

    کنر و گونگور (2002) دریافتند که کیفیت خدمات منجر به مشتریان وفادارتر در بازار خرده فروشی متروپولیتن ترکیه می­شود. تورل و سرنکو (2006) دریافتند که کیفیت خدمات ادراک شده و ارزش ادراک شده، ساخت­های کلیدی موثر بر رضایت مشتری با خدمات تلفن همراه هستند. رضایت به نوبه خود منجر به وفاداری مشتری می­شود.

    زیتمال و همکاران (2008) یک مدل مفهومی را توسعه می­دهند که کیفیت خدمات، رضایت مشتری و وفاداری مشتری را به هم مرتبط می­کند. این مدل نشان می­دهد که کیفیت خدمات از قابلیت اطمینان، تضمین، پاسخگویی، همدلی و موارد ملموس، حاصل می­شود. کیفیت خدمات با قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین، همدلی، و موارد ملموس، تعیین می­شود. اینها می تواند به عنوان عوامل تعیین کننده کیفیت خدمات گسترده، در نظر گرفته است، اما عوامل تعیین کننده ویژه کیفیت خدمات مخابراتی چه هستند؟

    جاهانزب و تاسنیم (2011) اینها را تحت عناوین گسترده زیر مورد بحث قرار می­دهند: تضمین ارتباطات، خدمات پرداخت، خدمات ارزش افزوده (VAS)[2] و نوآوری در فناوری. تضمین ارتباطات موجب می­شود که کیفیت شبکه های ارائه دهنده خدمات رضایت بخش باشد و میزان ناچیزی از نارسایی تماس) پوشش شبکه، قطع تماس بطور ناگهانی) وجود داشته باشد. خدمات پرداخت به خدمات سریع و دقیق صورتحساب اشاره دارد که رضایت مشتری را نیز بهبود می بخشد. سطح رضایت مشتری می­تواند تحت تأثیر VAS قرار گیرد، به عنوان مثال، GPRS[3]، اشتراک گذاری فایل رسانه­ای[4] MMS ، به روز رسانی اخبار و غیره. در نهایت، نوآوری در فناوری به جنبه­ای اشاره دارد که در آن ارائه دهنده خدمات، تکنولوژی جدید را به صورت منظم به بازار معرفی می­کند.(همان منبع) 

    4-2-7-1.قیمت(تعرفه)

    قیمت، مقدار پول مطالبه شده برای یک محصول یا خدمات، و یا مجموع مقادیری است که مشتریان برای بهره­مند شدن یا داشتن و یا استفاده از محصول و یا خدمات مبادله می­نمایند. در یک بازار رقابتی، برای ارائه دهندگان خدمات لازم است تا نیازها و انتظارات مصرف کننده را از نظر قیمت و کیفیت خدمات برآورده نمایند. امروزه، با توجه به رقابت نفس­گیر، ارائه دهندگان خدمات مخابراتی تمایل به ارائه خدمات نوآورانه و همچنین قیمت های رقابتی برای جلب تعداد انگشت شماری از مشتریان دارند.

    قیمت نقش بسیار مهمی در بازار مخابرات به ویژه برای ارائه دهندگان خدمات مخابراتی تلفن همراه ایفا می­کند. قیمت در اینجا به قیمت یک سیم کارت محدود نمی­شود، بلکه قیمت شارژ مجدد، نرخ تماس، شارژ پیامک، شارژ اینترنت، قیمت تلفن، و غیره را پوشش می دهد. شبکه­ی با قیمت­های پایین تر توانایی بالایی برای جذب تعداد زیادی مشترک و در نتیجه داشتن  بازار قابل توجه و عملکرد مالی مناسب دارد.

    کولمان (2000) بیان می کند که درآمد حاصل از تعداد دقیقه های مکالمه، تعیین کننده موفقیت تجاری برای ارائه دهندگان شبکه است. او همچنین اضافه می کند که موفقیت بخش مخابراتی در بازار تا حد زیادی به تداوم استفاده و سیاست­های قیمت گذاری بستگی دارد، که باید در سطوح مختلف در نظر گرفته شود. مفهوم این موضوع این است که ارائه خدمات با کیفیت بالا برای جذب و حفظ مشتریان در بازار مخابراتی کافی نیست؛ و ارائه خدمات در یک قیمت جذاب و مقرون به صرفه برای دستیابی به یک مزیت رقابتی در بازار، به همان اندازه ضروری است.

    در بازارآینده تلفن همراه ایران که با حذف دوره انحصار تکنولوژی نسل سوم شرکت رایتل و ورود اپراتور چهارم و تجهیز اپراتورهای موجود به تکنولوژی های نوین امکان رقابت برابر اپراتورها را فراهم می آورد ، درک هر گونه تفاوت معنی داری در کیفیت خدمات شرکت های GSM دشوار، بنابراین رقابت قیمت گسترده و به یک ابزار مهم رقابتی تبدیل می شود. با این حال، واقعیت رقابت قیمت در بازار، وجود جنگ قیمت­ها با مشترکینی است که از یک شبکه به شبکه دیگر عبور می­کنند تا از آخرین کاهش قیمت بهره­مند شوند، در نتیجه هیچ مجالی را برای ایجاد هر گونه وفاداری باقی نمی گذارند.

    پرسش دشوار این است که آیا قیمت می­تواند برای دستیابی به وفاداری مشتری در بازار مخابرات مورد استفاده قرار گیرد؟ در مطالعه مربوط به رفتار مصرف کنندگان مخابراتی تلفن همراه، مشخص شد که وفاداری هریک از مشتریان تحت تأثیر ملاحظات قیمت قرار می­گیرد. این یافته توسط آتاناسوپولوس (2000) و وارکی و کلگیت (2001) نیز مورد تأیید قرار گرفت، که به موجب آن مشخص شد که رضایت مشتری از قیمت گذاری، اثر مثبتی بر رضایت کلی مشتری دارد.

    مشتریان هنگامی که  احساس می کنند قیمتی که پرداخت کرده­اند با کیفیت خدماتی که دریافت کرده­اند مطابقت دارد راضی و وفادار می­شوند. چوی و همکاران (2006) دریافتند که مشتریان بی­وفا به قیمت حساس­تر هستند، به این معنا که تغییر در قیمت موجب میشود آنها به سازمان های دیگر حرکت نمایند، در حالی که مشتریان وفادار تحت تاثیر قیمت قرار نمی­گیرند. مارتین-کنسوئگرا و همکاران (2007) نیز نشان دادند که انصاف قیمت ادراک شده بر رضایت مشتری تاثیر می گذارد و منجر به وفاداری می­شود. بنابراین با توجه به رابطه بین سطح وفاداری مشتری و حساسیت به قیمت ، شرکت های GMS باید با توجه به شناخت حساسیت مشترکین به قیمت تعرفه­ای را از آنها مطالبه کنند که برای آنها منصفانه و قابل قبول باشد. (همان منبع) 

    5-2-7-1.خدمات / توجه به مشتری

    خدمات به مشتری فرآیندی است بین خریدار ، فروشنده و شخص ثالث (شرکت هایی که از فروشنده برای ارائه خدمات به مشتری مجوز میگیرند. مثل دفاتر خدمات) که می تواند تقاضا در بازار را تحت تاثیر قرار دهد. خدمات به مشتری یک مجموعه از فعالیتها شامل سیستم های حمایت از مشتری، پردازش شکایت، سرعت پردازش شکایت، سهولت گزارش شکایت، و مساعدت در هنگام گزارش شکایت، است. خدمات به مشتری یکی از مهم­ترین ملاحظات در ارزیابی یک عرضه کننده کالا است.

    شهرت یک عرضه کننده کالا برای خدمات خوب، مشتریان بالقوه را جذب می­کند و مشتریان وفادار فعلی را حفظ می­نماید. علاوه بر این، خدمات خوب حفاظت از رقابت قیمت را فراهم می­کند. خدمات به مشتری می­تواند رفتارهایی از مشتری را به معرض نمایش بگذارد که نشان میدهد آیا مشتری باقی می­ماند و یا اینکه سازمان را ترک می­کند.

    به طور خاص، سطح بالای رقابت میان ارائه دهندگان خدمات دربازار تلفن همراه، پذیرش تکنیک های مختلف خدمات به مشتریان را به منظور راضی کردن و حفظ مشتری، ایجاب می­نماید. اثربخشی سطح خدمات به مشتریان، حفظ مشتری را افزایش می­دهد و تعویض در بین ارائه دهندگان خدمات را کاهش می­دهد.

    ارائه دهندگان GSM، علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت بالا و ارائه یک قیمت جذاب و منصفانه، باید از طریق راه اندازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری به ارائه خدمات مناسب و موثر به مشتری اقدام نمایند. آنها باید منابع قابل توجهی را در زیرساخت­ها، فناوری اطلاعات (IT) و منابع انسانی سرمایه­گذاری نمایند تا بتوانند سیستمی برای مراقبت موثر و با کیفیت از مشتری ارائه نمایند. در حال حاضر ارائه دهندگان GSM در ایران از طریق ایجاد خط رایگان، وب سایت، دفاتر خدمات و... خدمات به مشتری را برای مشتریان تأمین می­کنند.(همان منبع)   

     6-2-7-1. تصویر ذهنی از شرکت

    تصویر ذهنی از شرکت مجموع برداشتهای افراد از یک سازمان است که در حافظه مصرف کننده، نقش می­بندد. این تصاویر ذهنی و برداشت ها از طریق حواس پنج گانه و احساسات تجربه شده ناشی از استفاده از محصول، خدمات به مشتری، محیط تجاری و ارتباطات سازمانی به خصوص ویژگی­هایی مانند رفتار و نگرش کارکنان، سطح ارتباطات، پوشاک و غیره ایجاد می­شوند. نقش تصویر ذهنی از شرکت، به خوبی در محیط کسب و کار امروز مشاهده می­شود. یک تصویر ذهنی مثبت و تقویت­کننده از شرکت، قادر به ایجاد رضایت و وفاداری مشتری در سازمان است.

    به بیان دیگر تصویر ذهنی از شرکت ، درک خارجی از تمام منابع انسانی و فیزیکی یک سازمان است. مشتری تحت عنوان ادراک از سازمان آن را در حافظه خود حفظ کرده­ و به مثابه یک فیلتر تمام عملیات شرکت را درک میکند. بنابراین می توان بیان کرد که تصویر ذهنی از یک شرکت نشان دهنده اعتبار و قدر و منزلت کلی شرکت است.

    نقش تصویر ذهنی از شرکت، به خوبی در محیط کسب و کار امروز مشاهده می­شود. یک تصویر ذهنی مثبت و تقویت­کننده از شرکت، قادر به ایجاد رضایت و وفاداری مشتری در سازمان است. هویت شرکتی که به خوبی مدیریت می­شود، ناخودآگاه به مشتریان اطمینان می­دهد تا با ساختن یک تصویر ذهنی مثبت از شرکت، ضمن بالا بردن سطح رضایت مشتری، منجر به افزایش وفاداری مشتری از سازمان نیز بشود.

    از آنجائیکه تصویر ذهنی از  شرکت بر خرید اولیه و تکرار خرید اثر ­گذاراست ، ضرورت دارد  اپراتورهای GSM به شیوه­ای که توسط انواع ذینفعان از جمله کارکنان، مشتریان، سهامداران، دولت، رسانه ها، و عموم مردم ادراک شده اند توجه نمایند.(همان منبع) 

    8-1.ابزار و روش تحقیق :

    ابزار اصلی پژوهش، یک پرسشنامه اقتباس شده از تحقیق آقای آدپوجا (2012نیجیریه )است که دارای 2 بخش (داده­های زیستی یا جمعیت شناسی و سوالات پژوهش) می­باشد. پرسشنامه حاوی 20 سوال با 6 ساختار شامل، رضایت و وفاداری مشتری (متغیر وابسته)، کیفیت خدمات، قیمت/ تعرفه، خدمات/ توجه به مشتری، و تصویر ذهنی از شرکت (متغیرهای مستقل)بوده که هریک دارای 5-2 سوال در یک مقیاس 5 نقطه­ای لیکرت می باشند. نقطه 5 به "کاملا موافق" و  نقطه 1 به "کاملا مخالف" اختصاص یافته است.

    پس از جمع آوری پرسشنامه و حذف پرسشنامه­های ناقص، داده های خام آنها را استخراج و وارد نرم افزار EXECLL نموده، سپس با روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار LISREL 8.54 به تحلیل مدل پرداختیم.

     

    [1] Global System for Mobile Communications

     استاندارد بین المللی سیگنال های رادیویی دیجیتال است که توسط انستیتو استانداردهای ارتباط از راه دور اروپا ، بنیانگذاری شده است.  GSM  اکنون به عنوان شبکه مخابراتی نسل دوم تلفن های همراه در اکثر نقاط جهان از جمله ایران مورد استفاده قرار می گیرد .

    [2] Value Added Services

    [3] General Packet Radio Service

    [4] Multimedia Messaging  System 

    Abstract:

    The secret of persistence in modern business is to get satisfied costumers, in accordance they not only buy the services of the company but also with introducing the products or services of the company (organization) to others decrease the cost of attracting new customers in action. Organizations, companies, and industries of our country are not the exception of this rule so with the different view to customers' needs and requests, they should know what the customers really needs and how they could follow or support all of the customers needs during the times when the favour of the customers are different.

    In this paper we investigate the effective factors on satisfaction and loyalty of the GSM customers on west of the Mazandaran province and then we analysed each factor by using statistics method and specified the role and the degree of effectiveness of each factor.

    Members of statistical society were 739060 customers of HAMRAH AVAL and IRANCELL and local mobile network companies on west of Mazandaran province consist of Chaloos, Noshahr, Abbas abad, Tonkabon, and Ramsar which the sample volume was 385 and 500 questioners have distributed and then 377 acceptable questioners have been collected from them. The collected data analyzed with stenciller of structural method and with using LISREL 8.54 software.

    The result demonstrated that conceptual image variable of the company has maximum effect, and paying attention to customers variable has got minimum effect on customers satisfaction and loyalty. It also has been specified that the maximum of satisfaction belonged to HAMRAH AVAL customers and minimum of satisfaction belonged to local mobile network (rustic GSM).

    Keywords:                    

    Mobile network services, satisfaction and loyalty, west of Mazandaran 

  • فهرست:

     عنوان صفحه

    چکیده .................................................................................................................................................................1 

    فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه ..................................................................................................................................................3

    بیان مساله.....................................................................................................................................................3

    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ..................................................................................................................4

    4-1  اهداف تحقیق ............................................................................................................................................5

    1-4-1 هدف اصلی تحقیق.................................................................................................................................5

    2-4-1 اهداف فرعی تحقیق................................................................................................................................5

    5-1 سوالات تحقیق ...........................................................................................................................................6

    1-5-1 سوال اصلی تحقیق..................................................................................................................................6

    2-5-1 سوالات فرعی تحقیق..............................................................................................................................6

    6-1 تبیین فرضیه­های تحقیق...............................................................................................................................6

    7-1 معرفی مدل مورد استناد در این تحقیق........................................................................................................6

    1-7-1 معرفی اجزای مدل..................................................................................................................................6

    2-7-1 تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق..............................................................................................7

    1-2-7-1 وفاداری مشتری ................................................................................................................................7

    2-2-7-1 رضایت مشتری .................................................................................................................................8

    3-2-7-1 کیفیت خدمات .................................................................................................................................8

    4-2-7-1 قیمت (تعرفه) ...................................................................................................................................9

    5-2-7-1 خدمات / توجه به مشتری .............................................................................................................11

    6-2-7-1 تصویر ذهنی از شرکت ..................................................................................................................11

    8-1 ابزار و روش تحقیق .................................................................................................................................12

    9-1 قلمرو تحقیق.............................................................................................................................................13

    1-9-1 قلمرو زمانی تحقیق..............................................................................................................................13

    2-9-1 قلمرو مکانی تحقیق.............................................................................................................................13

    3-9-1 قلمرو موضوعی تحقیق........................................................................................................................13

    فصل دوم : ادبیات تحقیق،  پیشینه تحقیق

    1-2 مقدمه .......................................................................................................................................................15

    2-2  ادبیات تحقیق...........................................................................................................................................15

    1-2-2  بازاریابی..............................................................................................................................................16

    2-2-2 استراتژی های بازاریابی برای سازمان های خدماتی.............................................................................16

    3-2-2 کیفیت خدمات.....................................................................................................................................17

    1-3-2-2 مفهوم کیفیت خدمات.....................................................................................................................17

    2-3-2-2 ابعادکیفیت در حوزه خدمات..........................................................................................................18

    4-2-2 رضایت مشتری....................................................................................................................................20

    1-4-2-2 تعریف رضایت مشتری...................................................................................................................21

    3-2 ادبیات وفاداری.........................................................................................................................................22

    1-3-2 تاریخچه وفاداری.................................................................................................................................22

    2-3-2 تعریف وفاداری....................................................................................................................................23

    3-3-2 انواع وفاداری.......................................................................................................................................25

    4-3-2 تفاوت وفاداری مشتری و نگه داشتن مشتری .....................................................................................26

    1-4-3-2 مفهوم مشتری..................................................................................................................................27

    2-4-3-2 انواع مشتری....................................................................................................................................27

    3-4-3-2 نیازها و انتظارات مشتری................................................................................................................27

    5-3-2 رضایت مشتری و رابطه آن با وفاداری مشتری....................................................................................28

    4-2 تاریخچه تلفن همراه.................................................................................................................................31

    1-4-2 تاریخچه تلفن همراه در جهان.............................................................................................................32

    2-4-2 نسل های مختلف تلفن همراه .............................................................................................................34

    1-2-4-2 نسل اول تلفن همراه ......................................................................................................................34

    2-2-4-2 نسل دوم تلفن همراه ......................................................................................................................34

    3-2-4-2 نسل دونیم تلفن همراه....................................................................................................................34

    4-2-4-2 نسل سوم تلفن همراه .....................................................................................................................35

    5-2-4-2 نسل چهارم تلفن همراه ..................................................................................................................36

    3-4-2  تاریخچه تلفن همراه در ایران.............................................................................................................36

    1-3-4-2  خصوصی سازی در شرکت مخابرات ...........................................................................................37

    2-3-4-2  اپراتور دوم (ایرانسل) ...................................................................................................................38

    3-3-4-2  اپراتور سوم (رایتل) ......................................................................................................................39

    5-2  مروری بر تحقیقات انجام شده ...............................................................................................................39

    1-5-2  مقدمه .................................................................................................................................................39

    2-5-2  مروری بر تحقیقات انجام شده در ایران.............................................................................................40

    3-5-2  مروری بر تحقیقات انجام شده درسایر کشورها.................................................................................43

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

     1-3  مقدمه .....................................................................................................................................................50

    2-3  روش تحقیق ...........................................................................................................................................50

    3-3  جامعه آماری ...........................................................................................................................................51

    4-3  روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه ................................................................................................51

    5-3  روش و ابزار گرد آوری داده ها و اطلاعات تحقیق ................................................................................53

    6-3  اعتبار یا روایی و پایایی یا قابلیت اطمینان ..............................................................................................54

    7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات ................................................................................................56

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادها و یافته­های تحقیق

    1-4 مقدمه ......................................................................................................................................................58

    2-4  ویژگی جمعیت شناختی نمونه آماری......................................................................................................58

    1-2-4  وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر نوع تلفن همراه..............................................................................58

    2-2-4 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت...........................................................................................59

    3-2-4 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن..................................................................................................60

    4-2-4 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر تحصیلات.......................................................................................61

    5-2-4 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر تعداد سالهای بکارگیری شبکه........................................................62

    6-2-4 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر شغل................................................................................................63

    3-4چگونگی توزیع متغیرهای پژوهش بر اساس شاخص­های مرکزی، پراکندگی...........................................64

    4-4  بررسی نرمال بودن متغیرها......................................................................................................................66

    5-4  روایی و پایایی پرسشنامه.........................................................................................................................67

    1-5-4  تحلیل عاملی اکتشافی.........................................................................................................................67

    2-5-4  تحلیل عاملی تاییدی...........................................................................................................................70

    3-5-4  تحلیل عاملی تاییدی متغیرهای پژوهش..............................................................................................70

    4-5-4  روایی همگرا.......................................................................................................................................72

    5-5-4  روایی تشخیصی..................................................................................................................................73

    6-4  آزمون فرض ها ......................................................................................................................................73

    1-6-4  برازش مدل مفهومی............................................................................................................................74

    2-6-4  مدل سازی معادلات ساختاری............................................................................................................74

    3-6-4  آزمون برازش الگوی مفهومی.............................................................................................................75

    4-6-4  نیکویی برازش مدل ...........................................................................................................................77

    7-4  رتبه­بندی متغیرهای پژوهش.....................................................................................................................81

    1-7-4  کیفیت خدمات....................................................................................................................................81

    2-7-4  تعرفه خدمات.....................................................................................................................................81

    3-7-4  توجه به مشتری..................................................................................................................................82

    4-7-4  تصویر ذهنی از شرکت.......................................................................................................................82

    5-7-4  رضایت مشتری...................................................................................................................................83

    6-7-4  وفاداری مشتری..................................................................................................................................83

    فصل پنجم: بحث،  نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه .......................................................................................................................................................85

    2-5 نتایج تحقیق .............................................................................................................................................85

    1-2-5 نتایج آمار توصیفی................................................................................................................................85

    2-2-5 نتایج آمار استنباطی...............................................................................................................................86

    3-2-5 نتایج آمار جنبی....................................................................................................................................87

    3-5 پیشنهادات کاربردی..................................................................................................................................88

    4-5 محدودیت­های تحقیق..............................................................................................................................91

    5-5 پیشنهادات پژوهشی..................................................................................................................................91

    فهرست منابع

    الف) فارسی ....................................................................................................................................................94

    ب)  انگلیسی....................................................................................................................................................95

    ضمائم

    پرسشنامه..........................................................................................................................................................97

    خروجی نرم­افزار...............................................................................................................................................99

    چکیده انگلیسی...............................................................................................................................................114

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل 1-1.مدل مفهومی تحقیق آدوپیجیا ............................................................................................................7

    شکل 1-2. تعریف مفهوم رضایت مشتری........................................................................................................22

    شکل 2-2. رابطه رضایتمندی و وفاداری در صنایع مختلف........................................................................... 30

    شکل 3-2. ارتباط رضایت مشتری با وفاداری مشتری و سودآوری سازمان.....................................................31

    شکل 4-2. تصویر تاریخی‌ترین چک کشور به ارزش هزار و 563 میلیارد تومان...........................................39

    شکل 1-3. رابطه بین طرحهای تحقیق..............................................................................................................51

    نمودار 1-4. نمودار فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر نوع تلفن همراه..............................................................59

    نمودار 2-4. نمودار فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر نسیت.............................................................................60

    نمودار3-4. وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن...........................................................................................61

    نمودار 4-4. وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر تحصیلات................................................................................62

    نمودار5-4 . وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر تعداد سال­های بکارگیری شبکه...............................................63

    نمودار6-4. وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر شغل..........................................................................................64

    شکل 1-4. بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی...................................................................................................70

    شکل 2-4. آماره معناداری تحلیل عاملی...........................................................................................................72

    شکل3-4. ضرایب تخمین استاندارد مدل ساختاری پژوهش............................................................................76

    شکل4-4. اعداد معنی­داری مدل ساختاری پژوهش..........................................................................................76

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    جدول 1-3 جامعه و نمونه آماری تحقیق.........................................................................................................52

    جدول 2-3.مقادیر آلفای کرونباخ برای شاخص­های پژوهش...........................................................................55

    جدول 1-4. توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر نوع تلفن همراه...............................................................58

    جدول 2-4. توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت...........................................................................59

    جدول 3-4. توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر سن.................................................................................60

    جدول 4-4.  توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر تحصیلات.....................................................................61

    جدول 5-4.  توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر تعداد سال­های بکارگیری شبکه.....................................62

    جدول 6-4.  توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر شغل..............................................................................63

    جدول 7-4. شاخص­های مرکزی، پراکندگی و توزیع متغیرهای مورد بررسی در پژوهش...............................65

    جدول 6-4. آزمون کولموگروف اسمیرنوف متغیرهای پژوهش.......................................................................67

    جدول7-4. جدول ابعاد اختصاری متغیرهای پژوهش......................................................................................67

    جدول 8-4. آزمون KMO و بارتلت برای سؤالات پرسشنامه........................................................................68

    جدول 9-4. ماتریس عوامل چرخش یافته با روش تحلیل مولفه اصلی و روش چرخش واریماکس با

                    نرمال­سازی کیسر برای سؤالات پرسشنامه پژوهش.......................................................................69

    جدول 10-4. بررسی مقادیر میانگین واریانس استخراج شده شاخص های پژوهش.......................................73

    جدول 11-4. AVE و همبستگی بین متغیرهای پژوهش................................................................................73

    جدول12-4. شاخص­های برازش مدل ساختاری.............................................................................................77

    جدول 13-4. نتایج حاصل از ارزیابی مدل ساختاری.......................................................................................78

    جدول 14-4. خروجی رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت مشتری...............................................................78

    جدول 15-4. خروجی رابطه بین تعرفه و رضایت مشتری..............................................................................79

    جدول 16-4. خروجی رابطه بین توجه به مشتری و رضایت مشتری..............................................................79

    جدول 17-4. خروجی رابطه بین تصویر ذهنی از شرکت و رضایت مشتری...................................................80

    جدول 18-4. خروجی رابطه بین رضایت مشتری به وفاداری مشتری.............................................................80

    جدول 19-4. نتایج آزمون کروسکال والیس متغیر کیفیت خدمات..................................................................81

    جدول 20-4. نتایج آزمون کروسکال والیس متغیر تعرفه خدمات....................................................................81

    جدول 21-4. نتایج آزمون کروسکال والیس متغیر توجه به مشتری.................................................................82

    جدول 22-4. نتایج آزمون کروسکال والیس متغیر تصویر ذهنی از شرکت......................................................82

    جدول 23-4. نتایج آزمون کروسکال والیس متغیر رضایت..............................................................................83

    جدول 24-4. نتایج آزمون کروسکال والیس متغیر وفاداری.............................................................................83

    منبع:

    منابع فارسی:

    .حسینی، سید یعقوب و همکاران (1391)، "تحلیل اهمیت عملکرد ویژگی های خدمت برپایه بخش بندی مشتریان با رویکرد داده کاوی (پژوهش در بازار خدمات تلفن همراه استان یزد)" مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4 ، شماره 13

    2.حقیقی، محمد و همکاران(1390)، "بررسی تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه ای بر وفاداری مشتریان از منظر مشتریان شرکت ایرانسل"، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره چهارم،زمستان91

    3.خواجویی، فاطمه و نایب زاده، شهناز(1391)، "تاثیر رضایت و بی تفاوتی (اینرسی) بر وفاداری مشتری (مطالعه موردی : گوشی  تلفن همراه"، مدیریت بازاریابی، شماره19، 1392

    4.سیدین، سید سلمان(1391)، "بررسی تاثیر نقش اعتبار و ارزش نام ونشان تجاری در ریسک گریزی و وفاداری مشتریان به نام تجاری (مطالعه موردی: اپراتور همراه اول)"، بانک مقالات بازاریابی ایران(marketingarticles.ir)، 1392

    5.ولی­نژاد صادق و همکاران(1389)، "بررسی کیفیت خدمات ارزش افزوده تلفن همراه بر رضایت و وفاداری مشتریان ( مورد مطالعه شرکت ایرانسل)" ، اولین کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ایران، اسفند89

    6.بشلیده، کیومرث(1392). روش­های پژوهش و تحلیل آماری، مثال­های پژوهشی با spss و Amos، انتشارات دانشگاه شهید چمران

    7.بهرامی رودباری، رضا؛ زرکندی، سهیل؛ قاضیانی، خدیجه(1393). آمار و احتمالات مهندسی، انتشارات نوین پویا، چاپ اول

    8.حافظ­نیا، محمد رضا، (1382)، "مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها(سمت)

    9.خاکی، غ، ر(1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، کانون فرهنگی انتشارات داریت، تهران، چاپ دوم

    10.سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه(1386)، " روش­های تحقیق در علوم رفتاری"، انتشارات آگه، چاپ چهاردهم

    11.کاوسی، سید محمدرضا ؛ سقایی عباس ( 1384) ، "روشهای اندازه­گیری رضایت مشتری"، تهران، انتشارات سبزان، چاپ اول

    12.کرمی، مسعود و پوریان، شهرزاد (1391)، "رفتار مصرف کننده"،(ترجمه اثر لئون شیفمن و لزلی کانوک)، تهران، موسسه کتاب مهربان نشر، چاپ اول

    13.کلانتری، خلیل(1388). کتاب‌های پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی، انتشارات فرهنگ سبز

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی:

                                                                                              

    Dr.Adepoju ADELEKE,(2012), The Deter minants of customer LoyaIty in Nigeria`s.1

    GSM Market, Nigeria, International Journal of Business and Social Science, Vol.3 No.14

    LerzanAksoy,(2013), A Cross-national Investigation ofthe satisfaction and loyalty.2

    linkage for mobiletelecommunications services across eight countries, Journal of Interactive Marketing, Vo27, pp.74-82

    HeikkiKarjaluoto,(2012), How value and trust influenceloyalty in wireless.3

    telecommunication industry, Finland, Telecommunications policy 36, pp.636-649

    .4Jessy .J,(2011),  An analysis on the customer loyalty in telecom sector: special reference to Bharath sanchar Nigam limited, India, African Journal of Marketing Management Vo1.3 (1) pp.1-5, January

    .5Ekrem Tatoglu,(2012), Measuring the ehhiciency of customer satisfaction and loyalty for mobile phone brands With DEA,Turkey, Expert system With Applications 39,pp.99-106


موضوع پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , نمونه پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , جستجوی پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , فایل Word پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , دانلود پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , فایل PDF پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , تحقیق در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , مقاله در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , پروژه در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , پروپوزال در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , تز دکترا در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , پروژه درباره پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , گزارش سمینار در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM , رساله دکترا در مورد پایان نامه عوامل موثر بر وفاداری مشتریان GSM

پايان نامه براي دريافت مدرک کارشناسي ارشد (M.A) گرايش: بازاريابي   زمستان911-1-مقدمه امروزه با رقابتي شدن بازار ها و تغييرات پيوسته محيط، سازمان ها به اين واقعيت پي برده اند که بشر م

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته­MBA گرایش بازاریابی با توجه به فضای رقابت جهانی و تغییر و تحولاتی که با شتاب در جهان امروز رخ می دهد، سازمان ها برای حفظ مشتریان خود باید دست به اقداماتی بزنند که شرایط را برای اثربخش تر کردن عملکرد سازمانی مهیا سازند. نگهداری و تقویت وفاداری مشتری در راستای محصولات یا خدمات یک شرکت، عموما نکته اصلی و مرکزی فعالیت های بازاریابی شده است. وفاداری ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی بین الملل چکیده پیش تر و حتی تااواخر قرن بیستم میلادی، تأمین رضایت مشتری و وفاداری آنها بیشتر شعارگونه بود.امروزه، تلاش فراوانی جهت ارتقای ابزارهای مدیریت کیفیت و گسترش فرهنگ مشتری گرایی توسط محققان، کارشناسان و مدیران سازمان صورت می گیرد.این امر نشان دهنده آن است که وفاداری به باور همگان مهمترین ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی بین الملل چکیده پیش تر و حتی تااواخر قرن بیستم میلادی، تأمین رضایت مشتری و وفاداری آنها بیشتر شعارگونه بود.امروزه، تلاش فراوانی جهت ارتقای ابزارهای مدیریت کیفیت و گسترش فرهنگ مشتری گرایی توسط محققان، کارشناسان و مدیران سازمان صورت می گیرد.این امر نشان دهنده آن است که وفاداری به باور همگان مهمترین ...

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع تير ماه  1394 چکيده بازار رقابت شديد بانک­ها و تاسيس موسسات مالي و بانک­هاي خصوصي جديد در ايران، بانک­ها را ملزم مي­کند هر

(پایان‌نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل ) چکیده در بازار پرازدحامی که شاهد فعالیت برندهای متعددی از گوشی تلفن همراه هستیم، از یک سو با کاهش خرید اینگونه گوشی­ها بدلیل شرایط رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم روبرو هستیم و از سوی دیگر شاهد تلاش زیاد این شرکت ها به منظور متمایز ساختن برند خود نسبت به رقبایشان در ذهن مصرف کنندگان ...

رشته تحصیلی: مدیریت اجرایی گرایش : بازاریابی مقدمه با گسترش فناوری اطلاعات تمامی ابعاد زندگی بشر دچار تحولی بنیادین شده به طوری که دنیای کنونی را در جریان یک دگرگونی کامل قرار داده است شاید بتوان گفت که دنیای صنعتی کنونی چاره ای جز انتخاب این تحول ندارد و سکون موجب بروز اختلال در روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افراد یک جامعه و حتی در روابط بین الملل خواهد شد . توسعه یا عدم توسعه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی. گرایش بازاریابی بین الملل چکیده موفّقیت تمام سازمانها و مؤسّسات، اعم از تولیدی یا خدماتی، انتفاعی یا غیر انتفاعی، دولتی یا غیر دولتی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که یکی از مهمّترین آنها رضایتمندی مشتریان به منظور نیل به تعالی در کسب و کار است. اعتقاد بر این است که رضایتمندی مشتریان، عکس العمل های آتی آنان را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A( گرایش مدیریت بازرگانی- داخلی چکیده: در این پژوهش ، به بررسی رابطه خدمات الکترونیکی تلفن همراه باجذب مشتری و افزایش بهره وری نظام بانکی در استان کرمانشاه پرداخته شده است . دراین پژوهش به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش همبستگی پیرسون و نرم افزار spss استفاده شده است . جامعه مورد مطالعه در این پژوهش مشتری های بانکهای ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده سازمانهای ایرانی اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند تغییر و تحول استراتژیک هستند. فرصتها و تهدیدهای محیطی امروز بیش از گذشته اثرات خود را در اقتصاد ایران به نمایش گذاشته است. سازمانها در جریان کسب موقعیت رقابتی مناسب شدیداً نیازمند تغییر ساز و کارهای درون سازمانی خود با نیازها و خواسته‌های ...

ثبت سفارش