فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه 2
1-1- بیان مسأله. 3
1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5
1-3- اهداف تحقیق.. 8
1-4- سؤال های تحقیق.. 10
1-5- فرضیه های تحقیق.. 11
1-6- مدل تحقیق.. 10
1-7- جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق.. 11
1-8- تعاریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق.. 11
1-9- ساختار تحقیق.. 13
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه 15
بخش اول- مبانی نظری تحقیق.. 16
2-1- مفهوم اعتماد سازمانی.. 16
2-2- تعریف اعتماد سازمانی.. 18
2-3- اهمیت اعتماد سازمانی.. 22
2-4- انواع اعتماد سازمانی.. 24
2-5- رابطه بین اعتماد و کنترل. 27
2-6- پیامدهای کمبود اعتماد. 28
2-7- اعتماد سازی 32
2-8- پیامدهای اعتماد با سطوح بالا. 36
2-9- تعریف دانش... 37
2-10- انواع دانش 38
2-11- اهمیت دانش... 39
2-14- مدیریت دانش... 40
2-15- دسته بندی های دانش سازمانی.. 43
2-16- اهداف مدیریت دانش... 46
2-17- مزایای مدیریت دانش... 47
2-18-.......................................................................................... چرخه حیات مدیریت دانش... 48
2-18-1- خلق دانش (تسخیر یا تولید دانش) 48
2-18-2- سازماندهی دانش (اعتبار بخشی دانش) 51
2-18-3- ذخیره دانش (کدگذاری یا رسمی سازی دانش) 51
2-18-4- توزیع دانش (تسهیم یا انتقال دانش) 52
2-18-5- کاربرد دانش (استفاده از دانش) 53
2-19- تعریف و مفهوم خلاقیت و نوآوری.. 54
2-20- انواع نوآوری و منابع آن. 56
2-21- فرآیند نوآوری.. 57
2-22- تفاوت های نوآوری در بخش خصوصی و دولتی.. 60
2-23- روشهای اعمال نوآوری در بخش دولتی.. 61
2-24- طبقه بندی انواع نوآوری در بخش دولتی.. 64
2-25- انگیزه های نوآوری در بخش دولتی.. 67
بخش دوم- پیشینه تحقیق.. 69
2-26- پیشینه تحقیقات داخلی.. 69
2-27- پیشینه تحقیقات خارجی.. 71
بخش سوم- تاریخچه قلمرو مکانی (بیمه آسیا) 74
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه 80
3-1- روش شناسی تحقیق.. 80
3-2- فرآیند تحقیق.. 81
3-3- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات.. 82
3-4- جامعه آماری تحقیق.. 82
3-5- روش نمونه گیری.. 83
3-6- قلمرو تحقیق.. 83
3-7- ابزار سنجش... 84
3-7-1- بخش سنجش اعتماد سازمانی.. 85
3-7-2- بخش سنجش انتقال دانش... 85
3-7-3- بخش سنجش خلق دانش... 85
3-7-4- بخش سنجش نوآوری سازمانی.. 86
3-8- اعتبار و روایی ابزار تحقیق.. 86
3-8-1- روایی پرسشنامه. 87
3-8-2- پایایی پرسشنامه. 87
3-9- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 88
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 91
4-1- بخش تحلیل توصیفی تحقیق.. 92
4-1-1- جنسیت... 92
4-1-2- سن.. 93
4-1-3- تأهل.. 94
4-1-4- تحصیلات.. 95
4-1-5- نوع استخدام. 96
4-1-6- سابقه خدمت... 97
4-2- بخش تحلیل استنباطی تحقیق.. 98
4-2-1- بین اعتماد سازمانی و انتقال دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 98
4-2-2- بین اعتماد سازمانی و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 100
4-2-3- بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 102
4-2-4- بین انتقال دانش و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 103
4-2-5- بین انتقال دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 105
4-2-6- بین خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 107
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه 110
5-1- نتایج فرضیه های تحقیق.. 110
5-1-1- بین اعتماد سازمانی و انتقال دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 110
5-1-2- بین اعتماد سازمانی و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 111
5-1-3- بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 111
5-1-4- بین انتقال دانش و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 112
5-1-5- بین انتقال دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 112
5-1-6- بین خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد. 112
5-2- پیشنهادهای تحقیق.. 113
5-2-1- پیشنهادهای اجرایی.. 113
5-2-2- پیشنهادهای پژوهشی تحقیق.. 115
5-3- محدودیتهای تحقیق.. 116
منابع و مآخذ. 117
فهرست منابع فارسی.. 118
فهرست منابع انگلیسی.. 121
پیوست ها و ضمائم. 124
چکیده انگلیسی.. 159
منبع:
فهرست منابع فارسی
آذر، عادل و مومنی، منصور، (1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت.
آقاداود، سید رسول؛ حاتمی، محمود و حکیمی نیا، بهزاد .(1389). بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران (مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان). فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شوشتر؛ سال چهارم، شماره یازدهم.
آمابیل، ترازا. (1999). شکوفایی خلاقیت. ترجمه قاسم زاده و عظیمی .(1381). تهران: نشر دنیای نو.
افرازه ، رضوان. (1386). بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی بر اساس نظریه نوناکا و رابطه آن با فرهنگ سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
بازرگان، عباس؛ زهره سرمد، الهه حجازی، (1392)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.
تاشمن، مایکل؛ اریلی، سوم .(1378). نوآوری بستر پیروزی. ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، تهران: مؤسسه فرهنگی فردا.
جوانمرد، حبیب اله؛ سخایی، فاطمه .(1388). بررسی رابطه بین مهارت های فردی، یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد سازمانی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی. بصیرت (مدیریت); 16(44):81-96.
خداداد حسینی، سید حمید، ریاحی، پریسا، و نوری، مینا. (1380). پیشبرد نوآوری در کشور های در حال توسعه: بررسی برنامه های توسعه اقتصادی ایران. مجله سیاست علم و فناوری، شماره 3، 101-119.
داونپورت، تامس.( 1379 ). مدیریت دانش. ترجمه رحمان سرشت. شرکت طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو)، شماره 4.
دهقان نجم، منصور. (1388). مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی. ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته؛ شماره 10 ، سال اول.
رحیمی دوست، غلامحسین؛ رضوی، سیدعباس .(1385). اشاعه نوآوری و پدیده یادگیری الکترونیکی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی; 13(4(ویژه نامه علوم تربیتی)):127-142.
رفیع پور، فرامرز .(1378). تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی. چاپ چهارم، تهران: سهامی انتشار.
سکاران، اوما، (1390)، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
سلطانی تیرانی، فلورا .(1378). نهادی کردن نوآوری در سازمان. تهران: انتشارات مؤسسهی خدمات فرهنگی رسا.
شاهقلیان، کیوان. (1384). طراحى الگوى ارزیابى سطح مدیریت دانش در سازمانهاى صنعتى ایران (مورد صنعت خودرو). رساله دکترى دانشگاه آزاد اسلامى، واحد علوم تحقیقات، تهران.
صفرزاده، حسین؛ تدین، اعظم؛ حرمحمدی، مریم .(1391). بررسی تأثیر استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس). طلوع بهداشت; 11(1 (مسلسل 34)):76-86.
عباسپور، میثم. (1390). ارتباط مولفههای یادگیری سازمانی با سطح نوآوری در صنعت بیمه. پایان نامه کارشناسیارشد، مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
عدلی، فریبا.(1384). مدیریت دانش، حرکت به سمت فراسوی دانش. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
فانی علی، اصغر؛ بحرانی، عطیه .(1386). تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری در سازمان. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
قربان یزاده، وجه اله و خالقی زاده، شیرین، (1388)، نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال اول، شماره 2 (بهار)، ص 85-105.
کیوی وکامپنهود،(1388)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر،انتشارات توتیا.
محمدزاده، عباس. (1380). طراحی سازمانهای نوآور. فصلنامه علمی تخصصی مدیریت.
محمدی، مصطفی .(1389). ارائه برنامه راهبردی مدیریت دانش برای پیشبرد چهار منظر کارت امتیازی متوازن: مورد مطالعه شرکت سایپا. تهران: گنجینه کتاب.
ملاحسینی، علی و مصطفوی، شهرزاد( 1386 )، ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186 ، ص 3-5.
منوریان، عباس؛ عسگری، ناصر، (1386). ابعاد ساختاری و محتوایی سازمانهای دانش محور. تهران.
نوروزیان، میثم. (1384). کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی؛ نشریه: مدیریت تدبیر.
الوانی، سید مهدی؛ دانایی فرد، حسن. (1380). مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، دانش مدیریت. سال چهاردهم، شماره 55 : 5-29.
یوسفی، احسان؛ فیضی، جعفر صادق و سلیمانی، محمد. (1390). بررسی میزان تأثیر مدیریتدانشبر نوآوری در میان مدیران و کارکنان شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه. مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول.
فهرست منابع انگلیسی
Baird, Aileen & St-Amand, Real (1995). Trust within the Organization .Monograf. Issue.1
Boeyen T. & Moses, W., ,(2003). "Servant leadership and public managers", A Dissertation presented for the degree Doctor of Philosophy in organizational leadership. Regent university.
Cazier J. A, Shao B. M & Louis. R. D. St, (2007), Sharing information & building trust through value congruence, published online: 2 October 2007 # Springer Science + Business Media, LLC 2007.
Costigan. B, Insinga U., Berman M, & Ilter, , E. E. & Winston, E. (2007). A correlation of servant leadership, leader trust, and organizational trust, Leadership & Organization Development Journal, 26(1), 6-22.
Danaee Fard, Hassan, Rajabzadeh Ghatari, Ali, Hasiri, Asad, (2010), Employees Morale in Public Sector: Is OrganIzational Trust an Important Factor?, uropean Journal of Scientific Research, Vol.46, No.3, p.381.
Denholm, P. J. (2002). A study of organizational citizenship behavior and trust in a public high school. A dissertation in innovation and leadership, Wilmington College, New Castle University.
Dirks, K. T. & Ferrin, D. L. (2001). The role of trust in organizational settings.Organization Science, 12(4), 450-467.
Dirks, K., & Ferrin, D. (2001). The role of trust in Organizational setting Organizational science. Vol.1. Fitzory, T., (2007). The importance of organizational trust .best advice frame
Ellonen, R., Blomqvist, K. & Puumalainen, K. (2008). The role of trust in organizational innovativeness. European Journal of Innovation Management,11(2), 160-181.
Ergeneli T. , Lam An A. , & Metin, J. A. (2007). Assessing the servant organization: Development of the servant organizational leadership assessment (SOLA) instrument. Doctoral dissertation. Florida Atlantic University
Erturk, R.N. (2008). "The empowerment process: Integrating theory and practice", Academy of management review, 19/3:471-482.
Fitzroy H. (2007), Empowerment, interactional justice, trust and respect: a nursingrecruitment and retention strategy. Academy of management proceedings;
Fritsch ،M., Wüllenweber, Kim.( 2006) .A Long Term Study in the German Banking Industry. The Impact of Business Process Outsourcing on Firm Performance and the Influence of Governance.
Gambetta, D., (1998), Can we trust trust? In Trust: Making and breaking cooperative relations, Gambetta D. (Ed.), 213-237. New York: Blackwell. P 11
Haffman, J.D., Sabo, D., Bliss, I. and Hoy, W.K. (1994).”Building a Culture of trust", Journal of scholl Leadership,Vol.3, pp 484-502
Hall, R., Andriani, P. (٢٠٠٢). Managing Knowledge for Innovation. Long Range Planning ٣۵,٢٩-۴٨.
Huff, L.F., & Kelley, L. (2003). Levels of Organizational trust in individual versus. Collectivist societies: A seven. Nation study Organization science. Vol 14. No 1.
Janssen, O., Van Yperen, N. W. (2004). Employees’ goal orientations, the quality of leader-member exchange, and the outcomes of job performance and job satisfaction. Academy of Management Journal, 47, 368–384.
Joseph, E.E., and Winston.B.E. (2005). “A correlation of servant leadership, leader trust, organizational trust ".Leadership &Organization Journal, 26/1: pp 6-22.
Kanter, R. (2007). The Change Masters: Innovations for Productivity in the American Corporatio. Historical Research Reference in Entrepreneurship، University of Illinois.
Kramer,H.S.(1996). "Understanding organizational trust: Foundation, constellation and issue of operationalisation", managerial psychology, 19/6:556-570.
Levin, D. Z. & Cross, R. (2004). The strength of weak ties you can trust: the mediating role of trust in effective knowledge transfer. Management Science, 50(11), 1477-1490.
Lewis, D. E. (2007). An investigation into the relationship between product innovation, trust, and diversity. A PhD dissertation, Capella university.p 76.
Mayer T, Davis, A. & Schoorman,G.(1995). "Understanding organizational trust: Foundation, constellation and issue of operationalisation", managerial psychology, 19/6:556-570.
Montes, F.J.L., Moreno, A.R., Fernandez, L.M.M. (2004). Assessing the Organizational Climate and Contractual Relationship for Perceptions of Support for Innovation. Internatinal Journal of Manpower, Vol. 25, 167–80.
Mooradian, T., Renzl, B. & Matzler, K. (2005). Propensity to trust, interpersonal trust & knowledge sharing. paper presented at the 3rd EIASM workshop on trust within and between organizations. Trust in Knowledge Management- track. Amsterdam, The Netherl&s.
Nandhakumar, J. (1999); Virtual Teams and Lost Proximity: Consequence on Trust in Relationships, in p. Jackson(Ed); Virtual Working: Social and Organizational Dynamics; London: Routledge. p 76
Nonaka, T. (1995). The Knowledge-Creating Company. Oxford University Press.
Pucetaite, R., & Lamsa, A. M. (2008). Developing organizational trust through advancement of employees' work ethic in a post-socialist context. Journal of Business Ethics, 82, pp 325-337.
Randeree, E. (2006); Knowledge Management: Securing the Future; Journal of Knowledge Management, Vol. 10, and Iss. 4. P 45
Ribiere, V. (2005); the Critical Role of Trust in Knowledge Management; University Pula Cezanne, France. pp 12-78
Sanford, K. (2007). The Change Masters: Innovations for Productivity in the American Corporation. Historical Research Reference in Entrepreneurship، University of Illinois.
Sher, Peter J., Lee, Vivid C. (2004). Information technology as a facilitator for enhancing dynamic capabilities through knowledge management. Information & Management, 41 (8) Nov, 933-945.
Shockley-Zalabak, P., Ellis, K. & Winograd, G. .(2000). Organizational trust: what it means, why it matters. Organization Development Journal, 18 (4): 35-48.
Tseng Ho et. all, (2010) :Is higher education ready for knowledge management" , International journal of educational management , sVol. 14 , No. p63.
Tyler, J.H.(2003)."Contextual implications for transformational and servant leadership ", Management Decision, 43 /10, 1410-1431.
Tyler, T. R. (2003). Trust within organizations. Personnel Review, 32(5), 556-568.
Velez Y. , Haff S, Kelly D (2008). Trust in Managerial Relationship. Journal of Managerial Psychology 18: 283-304.
Vivian Chen, C.; Chang, W., & Hu, C. (2007). The relationship between leadermember exchange, trust, supervisor support, and organizational citizenship behaviora case study of nurses. Proceedings of the 13th Asia pacific management conference, Melbourne, Australia. pp 692-697.
Wig, karl. (1999). "successful knowledge management ", European management journal.
Williams LL. Impact of nurses' job satisfaction on organizational trust. Health Care Manage Rev. 2005 Jul- Sep; 30(3): pp 203-11.
Yilmaz, A., & Atalay, C. (2009). A theoretical analyze on the concept of trust in organizational life. European Journal of Social Sciences, 8(2), pp 341-352.
Ylmaz A., (2008),“Gaining and/or maintaining employee trust within service organizations”, University of Wisconsin-Stout.