فهرست:
فصل اول: کلیات پژوهش... 1
1- 1 مقدمه. 2
1-2 اهمیت و ضروریت انجام پژوهش... 3
1-3 اهداف پژوهش... 4
1-4 ادبیات و پیشینه پژوهش: 5
1-4-1 پیشینه داخلی : 5
1-4-2 پیشینه خارجی : 6
1-5 تعریف و بیان مسأله پژوهش... 6
1-6 چهارچوب نظری: 8
1-7 فرضیات و مدل پژوهش : 9
1-8 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات.. 10
1-9 جامعه آماری و روش نمونه گیری.. 10
1-10 قلمرو پژوهش... 11
1-11 روش تجزیه وتحلیل داده ها 11
1-12 تعاریف اصطلاحات و متغیرهای پژوهش... 11
فصل دوم: مروری بر ادبیات پژوهش... 14
2-1 مقدمه. 15
2-2 تجارت آزاد. 16
2-3 مزیت نسبی.. 18
2-4 سازمان تجارت جهانی.. 18
2-5 صادرات.. 20
2-5-1- اهمیت و مزیت صادرات.. 21
2-6 عملکرد صادراتی.. 23
2-6-1 معیارهای سنجش عملکرد صادراتی.. 25
2-7 بازاریابی.. 27
2-7-1 بازاریابی صادراتی.. 31
2-8 تعهد صادراتی.. 34
2-9 مزیت رقابتی.. 36
2-9-1 انواع مزیت رقابتی.. 38
2-10 ادبیات و پیشینه پژوهش: 45
2-10-1 پیشینه داخلی : 45
2-10- 2پیشینه خارجی : 46
فصل سوم: روش شناسی پژوهش... 49
3-1 مقدمه. 50
3-2 روش و نوع پژوهش... 51
3-3 متغیر های پژوهش... 51
3-4 فرضیات و مدل پژوهش... 57
3-5 جامعه پژوهش... 59
3-6 قلمرو پژوهش... 60
3-7 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 60
3-8 ابزار گردآوری اطلاعات.. 60
3-9 روش گردآوری اطلاعات.. 61
3-10 بررسی پایایی ابزار اندازه گیری.. 61
3-11 بررسی روایی ابزار اندازه گیری.. 63
3-12 روش تجزیه وتحلیل داده ها 63
3-13 جمع بندی.. 63
فصل چهارم: یافته های پژوهش... 65
4-1 مقدمه. 66
4-2 آمار توصیفی.. 67
4-3 آمار استنباطی.. 71
4-3-1 تعیین نرمال بودن داده های پژوهش... 72
4-3-2 آزمون فرضیات پژوهش... 73
4-3-2-1 آزمون فرضیه اول. 73
4-3-2-2 آزمون فرضیه دوم. 74
4-3-2-3 آزمون فرضیه سوم. 75
4-3-2-4 آزمون فرضیه چهارم. 76
4-3-2-5 آزمون فرضیه پنجم. 77
4-3-3 تعیین اولویت ها 78
4-3-4 بیان خلاصه نتایج فرضیات.. 78
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 79
5-1 مقدمه. 80
5-2 خلاصه پژوهش... 81
5-3 توصیف یافته های پژوهش... 81
5-3-1 نتایج مربوط به آمار توصیفی.. 81
5-3-2 نتایج مربوط به آمار استنباطی.. 82
5-4 پیشنهادها و راهکارها 85
5-5 محدودیت های پژوهش... 86
5-6 پیشنهادها برای پژوهش های آتی.. 86
فهرست منابع و مآخذ: 87
پیوست ها و ضمائم 91
منبع:
طالقانی و یوسفی سیاهگورابی ، 1389 ، مصرفکننده عاملی استراتژیک در مسئولیت اجتماعی و بازاریابی
دعایی حبیب اله, کاظمی مصطفی, حسینی رباط سیده منصوره ،1390 ، تحلیل تاثیر ادراک مشتریان از آمیخته بازاریابی بر ارزش نام و نشان تجاری
مهری، علی و سید حمید خداداد حسینی، " طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران"، 1383 آقازاده،1387)
ابراهیمی و دیگران، 1380 ، شراکتهای راهبردی- راهبردهای همکاری در فضای رقابتی
الله وردی مصطفی، 1391 ، بررسی تاثیر بازارگرایی صادرات و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات
جلالی احسان ، 1390 ، بررسی تاثیر استراتژی آمیخته بازار یابی صادراتی بر عملکرد صادرات
رییسی ، مرضیه ،1387 ، بررسی رابطه بین بازارگرایی و استراتژی همگون سازی محصول با عملکرد صادرات در شرکت های صادراتی فعال در ایران( صنعت شکلات و شیرینی)
روستا، ونوس و ابراهیمی، 1387 ، بازاریابی و مدیریت بازار
رضایی دولت آبادی،حسین؛ جوشیار نجف آبادی،لیلا؛ خزائی پول،جواد؛ وریج کاظمی،رضا ، تابستان 1392 ، تحلیل تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر تصویر نمادین تصویر عملکردی و وفاداری برند مجله: مدیریت بازرگانی » - شماره 2 صفحه - از 69 تا 88)
رضایی دولت آبادی،حسین؛ موسوی زاده نوقابی،الهام ، مرداد و شهریور 1391 ، تأثیر قابلیت های بازاریابی بر بهبود عملکرد سازمان مجله: بررسی های بازرگانی » - شماره 54 (16 صفحه - از 121 تا 136)
رضایی دولت آبادی،حسین؛ زینلی،زهرا؛ شکرچی زاده،زهرا ، بهار 1390 ، بررسی میزان تأثیر هوشمندی رقابتی در ایجاد مزیت رقابتی ؛ مجله: چشم انداز مدیریت بازرگانی » ، شماره 38 (18 صفحه - از 9 تا 26)
خائف الهی احمد علی، رضایی دولت آبادی حسین ، بهار 1385.، مدلی برای تعیین میزان تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیتهای بازاریابی در صنایع شیمیایی، (1 (پیاپی 44) ویژهنامه مدیریت): 131-160.
حیدری علی ؛ آقازاده هاشم ؛ والی پور علیرضا، ارائۀ مدلی برای تبیین پیشایندها و پیامدهای هوشمندی رقابتی صادرکنندگان نمونۀ ایران صفحه 455-474
کلانتری، خلیل. (۱۳۸۲). پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی و اقتصادی. تهران: نشر نگاه.
منصورفر، کریم. (۱۳۸۵). روش های پیشرفته آماری همراه با نرم افزارهای آماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
هومن، حیدر علی. (۱۳۸۴). مدل یابی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات سمت.
نادری؛ عزت الله؛ سیف نراقی، مریم. (۱۳۸۱). روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.
روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ ابراهیمی، عبدالحمید. (۱۳۸۳). مدیریت بازاریابی. تهران: انتشارات سمت.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (۱۳۸۴). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
کرم پور عبدالحسین ؛ اسداللهی دهکردی الهه ؛ احمدی حیدر ، طراحی مدل تأثیر منابع بازاریابی بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش میانجی گری راهبرد رقابتی تمایز (مورد مطالعه: صنعت کاشی و سرامیک ایران)صفحه 623-646
حسینی خداداد ، فتحی حمید ، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بازاریابی، نقش فناوری های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات در تغییر ماهیت بازاریابی و تبلیغات، پژوهش و سنجش ، شماره 29،
Sadri, Golnaz & Lees, Brian, "Developing Corporate Culture as a Competitive Advantage", Journal of Management Development, Vol. 20, Issue 10, 2001.
Antonio Navarro, Fernando Losada , Emilio Ruzo, Jose´ A. Dı´ez , Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance Journal of World Business 45 (2010) 49–58
Barney, J. B., "Firm Resources and Sustained Competitive Advantage", Journal of Management, Vol. 17, No. 1, 1999.
Appelbaum, Steven H., "The Competitive Advantage of Organizational Learning", Journal of Workplace Learning, Vol. 12, Issue 2, 2000.
Anton, G, "A Study of Competitive Advantage Services", Management Information Systems, C. A. Brebbia(Editor), www.witpress.com, 2000
Aaby, N. E., & Slater, S. F. (1989). Management influences on export performance: A
Review of the empirical literature 1978–1988. International Marketing Review, 6(4):7–26.
Albaum, G., & Tse, D. K. (2001). Adaptation of international marketing strategy components, competitive advantage, and firm performance: A study of Hong Kong exporters. Journal of International Marketing, 9(4): 59–81.
Albaum, G., Tse, D. K., Hozier, G. C., & Baker, K. G. (2003). Extending marketing activities and strategies from domestic to foreign markets. Journal of Global Marketing, 16(3): 105–129.
Alonso, J. A., & Donoso, V. (1998). Competir en el exterior. La empresa espan˜ola y los mercados internacionales. Madrid: Editorial ICEX.
Atuahene-Gima, K. (1995). The influence of new product factors on export propensity and performance: An empirical analysis. Journal of International Marketing, 3(2):11–28.
Aulakh, P. S., Kotabe, M., & Teegen, H. (2000). Export strategies and performance of firms from emerging economies: Evidence from Brazil, Chile, and Mexico. Academy of Management Journal, 43(3): 342–361.
Axinn, C. N., Noordewier, T., & Sinkula, J. M. (1996). Export strategies and export performance: An empirical investigation of a product/markets typology. Advances in International Marketing Review, 8: 27–58.
Axinn, C. N., Savitt, R., Sinkula, J. M., & Thach, S. V. (1994). Export intention, beliefs, and behaviors in smaller industrial firms. Journal of Business Research, 32: 49–55.
Barclay, D., Higgins, C., & Thompson, R. (1995). The partial least squares (PLS) approach to causal modelling: Personal computer adoption and use as an illustration Technology Studies, Special Issue on Research Methodology, 2(2): 285–309.
Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1): 99–120.
Beamish, P. W., Craig, R., & Mclellan, K. (1993). The performance characteristics of Canadian versus U.K. exporters in small and medium sized firms. Management International Review, 33(2): 121–137.
Beamish, P. W., Karavis, L., Goerzen, A., & Lane, C. (1999). The relationship between organizational structure and export performance. Management International Review, 39(1): 37–55.
Bello, D. C., Chelariu, D., & Zhang, L. (2003). The effect of output controls, process controls and flexibility on export channel performance. Journal of Marketing, 61(1):22–38.
Belsley, D. A. (1990). Conditioning diagnostics: Collinearity and weak data in regression New York: John Wiley and Sons.
Bharadwaj, S. G., Varadarajan, P. R., & Fahy, J. (1993). Sustainable competitive advantage in service industries: A conceptual model and research propositions. Journal of Marketing, 57(4): 83–99.
Bollen, K. (1989). Structural equations with latent variables. New York: John Wiley and Sons.
Bollen, K., & Lennox, R. (1991). Conventional wisdom on measurement: A structural equation perspective. Psychological Paradigm, 110(2): 305–314.
Bonoma, T. V., & Clark, B. H. (1988). Marketing performance assessment. Boston: Harvard Business School Press.
Bradley, M. F. (1984). Effects of cognitive style, attitude toward growth, and motivation on the internationalization of the firm. In J. Sheth (Ed.), Research in marketing (pp. 237–260). Greenwich, CT: JAI Press.
Bruhn, M., Georgi, D., & Hadwich, K. (2008). Customer equity management as formative second-order construct. Journal of Business Research, 61(12): 1292–1301.
Buzzell, R. (1968). Can you standardize multinational marketing? Harvard Business Review, 46(6): 102–113.
Cadogan, J. W., Diamantopoulos, A., & Siguaw, J. A. (2002). Export market-oriented activities: Their antecedents and performance consequences. Journal of InternationalBusiness Studies, 33(3): 615–626.
Calantone, R. J., Kim, D., Schmidt, J. B., & Cavusgil, S. T. (2006). The influence of internal and external firm factors on international product adaptation strategy and export performance: A three-country comparison. Journal of Business Research, 59: 176–185.
Carmines, E. G., & Zeller, R. A. (1979). Reliability and validity assessment. Sage University paper series on quantitative applications in the social sciences, Beverly Hill: Sage.pp. 7–17.
Cavusgil, S. T., & Kirpalani, V. H. (1993). Introducing products into export markets: Success factors. Journal of Business Research, 27: 1–15.