پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور

word 9 MB 30623 84
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته :

    مدیریت صنعتی گرایش تولید

    چکیده:

    در عصر دانش، عدم استفاده از مزایای دانش می­تواند تاثیرات منفی بر روی عملکرد و نوآوری سازمان­های امروزی داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی­های مدیریت دانش بر روی کیفیت محصولات در شرکت­های دانایی محور می­باشد. روش پژوهش در تحقیق حاضر از نوع روش و ماهیت از نوع توصیفی – پیمایشی و از نوع هدف کاربردی می­باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران و کارکنان شرکت‎های مستقر در پارک‎ علم و فن‎آوری دانشگاه‎های تهران می­باشد. برای جمع آوری داده­ها، محقق از پرسشنامه استاندارد که روایی آن مورد تایید استاد راهنما و خبرگان بوده است و همچنین پایایی آن نیز توسط آلفای کرونباخ مورد تایید واقع شده است، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­های جمع آوری شده محقق از نرم افزار SPSS استفاده کرده است. نتایج گویای این است که استراتژی­های مدیریت دانش بر روی کیفیت محصولات تاثیر گذار است. در انتها پیشنهاد می­شود که مدیران شرکت­های دانایی محور، بسته به سطح توانمندی کارکنان خود از این استراتژی­ها برای بهبود عملکرد خود استفاده نمایند.

    کلمات کلیدی: استراتژی‎های­ انسان محور، استراتژی­های سیستم محور، استراتژی‎های پویا، کیفیت محصول

    مقدمه:

    ابداعات نوآوری گرایش بسیار شدیدی به دانش، تخصص و تعهدات کارمندان به عنوان ورودی­های کلیدی در فرآیند خلق ارزش دارد. این در حالی است که سازمان­ها با نوآوری پذیری بالاتر، در پاسخ به تغییرات محیطی و همچنین گسترش قابلیت­های جدید که به آن­ها برای دستیابی به عملکرد بالاتر کمک می­کند، موفق­تر خواهند شد. از­طرف دیگر دیدگاه دانش محور ، سازمان­ها را به عنوان مخازن دانش و شایستگی مجسم می کند.(سابرامین،2005)این درحالی است که نظریه نوآوری (براساس دیدگاه سازمانی و مدیریت دانش)یکپارچگی توسعه و کاربرد دانش را تسهیل می کند(مونتز،2004).

    امروزه رقابت برای بهبود کیفیت محصولات به عنوان یک مسئله راهبردی کلیدی برای سازمان هایی که در بخش تولیدی فعالیت می کنند، شناخته شده است. سازمان­هایی که به سطح بالاتری از کیفیت محصولات دست می یابند، سطوح بالاتری از رضایتمندی مشتریان را به عنوان مقدمه­ای برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار خواهند داشت(گوداف و هایر،2008).

    در حال حاضر شرکت ها و سازمان های بسیاری در جهان بر روی مدیریت دانش سرمایه گذاری کرده اند. علی رغم  موفقیت برخی، سازمان های بسیار زیادی نیز با شکست مواجه شده­اند. به نظر می­رسد یک سری از شرایط، موقعیت­ها و چالش­ها منجر به موفقیت یا شکست نهایی فعالیت مدیریت دانش در سازمان می­شود، بنابراین قبل از این که منابع کمیاب سازمان در چنین حوزه پر ریسکی سرمایه­گذاری شود ، مدیریت باید به دنبال ابزاری باشد تا عدم اطمینان پروژه مدیریت دانش را کاهش دهد. همچنین عدم وجود مکانیزم های صحیح ارزیابی وضعیت جاری سازمان برای اجرای مدیریت دانش و یا توسعه فعالیت های مدیریت دانش، این نوع سرمایه گذاری را در ذهن مدیران تنها به یک هزینه اضافی تبدیل نموده است. بدین صورت برای هدفمند نمودن استفاده از دانش به عنوان مزیت رقابتی و راهبردی و نیز سازماندهی مراحل توسعه مدیریت دانش در سازمان،  شناخت وضعیت موجود سازمان در زمینه مدیریت دانش و تعیین عوامل مؤثر برتصمیم گیری یک سازمان برای به کارگیری و بهبود مدیریت دانش امری ضروری و حیاتی است .به عبارتی دیگرانجام تحلیلی عمیق از سطح بلوغ سازمان در زمینه مدیریت دانش امری ضروری است. بلوغ سازمان در مدیریت دانش، میزان قابلیت ها و توانمندی های یک سازمان در ابعاد مختلف مؤثر بر مدیریت دانش است.هر سازمان، با توجه به فعالیت هایی که در زمینه مدیریت دانش انجام داده، در سطحی از بلوغ قرار می گیرد که این سطح نشان دهنده وضعیت جاری سازمان در زمینه مدیریت دانش است.  

    1-2- بیان مساله:

    در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانش به عنوان عامل اساسی و منبع حیاتی سازمان­ها در عرصه رقابت، برای دست یابی به مزیت رقابتی پایدار محسوب می­گردد(نظافتی و همکاران؛1391). همگام با چرخش از سوی اقتصاد مبتنی بر صنعت به اقتصاد مبتنی بر دانش، سازمان­ها نیز خود را بر آن داشته­اند تا با تکیه بر دانش و اطلاعات و استفاده از آن در فرآیند کسب و کار توان رقابتی خود را افزایش دهند(شان و همکاران؛2013). در واقع این چرخش منجر به پدید آمدن شرکت­ها و سازمان­هایی شد که ما امروزه به آن­ها شرکت­های دانایی محور می­گوییم. شرکت­های دانایی محور، شرکت­های خصوصی یا تعاونی­اند که به منظور هم­افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناورى و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می شوند. برای پاسخ به این سئوال مهم که چرا اصولاً برخی از سازمان­ها در صحنه رقابت موفق هستند، نیازمند درک نقش حیاتی دانش در آن­ها می‎باشیم(قلیچ لی و همکاران؛1392). در واقع باید ما بتوانیم درک صحیح از کارکرد مدیریت دانش[1] و استراتژی هایی که در این بخش وجود دارند داشته باشیم تا بتوانیم از این مزیت رقابتی پایدار استفاده کنیم. محققین برای بهبود مدیریت دانش تجربه­­های کسب و کار را مورد مطالعه قرار دادند  و سه نوع استراتژی مدیریت دانش تحت عنوان «سیستم محور[2]» (به دنبال سند و ذخیره سازی در پایگاه داده­ها) و « انسان محور[3]» (به دنبال توسعه شبکه ای از مردم برای برقراری ارتباط ایده­ها) و استراتژی های پویا[4] که ترکیبی از دو استراتژی فوق است ارائه نموده­اند(نظافتی و همکاران؛1391). در واقع یک مساله ای که این جا خود را نشان می­دهد  این است که شرکت­ها این را درک کنند که در کدام شرایط مختلف بازار از کدام استراتژی استفاده کنند یا به عبارتی بر روی کدام استراتژی تمرکز داشته باشند. از طرفی دیگر امروزه افراد در محیطی زندگی می­کنند که به طور روز افزون به سوی اقتصاد مبتنی بر خدمات و کالا پیش می­رود. دیگر محصولات و خدمات  هر گونه ای تولید و ارائه شوند مصرف کننده و مشتری خود را ندارد(سهرابی و خانلری؛1386)؛ در واقع کیفیت کالا[5]  به عنوان قلب ارزش آفرینی در اقتصاد مطرح است و مدیران را بر آن می­دارد تا نسبت به کیفیت کالا ارائه شده حساس بوده و در مدیریت و ارزیابی عملکرد سازمان توجه جدی به ارزیابی کیفیت کالا و محصول داشته باشند. با توجه به حجم بالای اشتغال، سودآوری و ارتباط بسیار نزدیک با مشتری، اهمیت کیفیت محصول روشن است(قلیچ­لی و همکاران؛1392). در چهارچوب این مفاهیم کیفیت به درجه‌ای که یک محصول با انتظارات مشتری و مشخصات ارائه شده تطبیق دارد، اطلاق می گردد . امروزه توجه به کیفیت دیگر منحصراً بر عهده گروه کوچکی از افراد که عملکرد را تحت نظر می‌گیرند و محصولات معیوب را ردیابی و جدا می کنند نیست، بلکه تمام وظایفی که در سازمان انجام می گیرد ، از قبیل نوشتن نامه ها ، پاسخگویی به مراجعه کنندگان، خرید مواد، تعمیرات و حتی وظایف کارکنان خدمات دفتری و نگهبانان عناصر موثر در کیفیت محسوب می‏‎شود . مدیریت و ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده ضامن رشد و حیات سازمان خدمت دهنده و پیروزی در رقابت است. در واقع با توجه به گفته های بالا و اینکه کیفیت به عنوان کانون توجه مشتریان می باشد و این مشتریان هستند که تعیین کننده نوع محصول و کیفیت آن هستند عدم استفاده از استراتژی­های مناسب مدیریت دانش در جهت ارائه محصولات با کیفیت؛ منجر به عقب افتادگی شرکت­ها و سازمان ها مبتنی بر دانایی  در ارائه محصولات مناسب و با کیفیت خواهند شد که منجر به زیان های زیادی برای این شرکت­ها خواهد شد که گاهاً غیرقابل جبران خواهند بود.

    1 3 ضرورت و اهمیت تحقیق:

       ما در عصر دانش زندگی می­کنیم. در عصر جدیدی که دیدگاهی کاملاً متفاوت وجود دارد و مسیر جدیدی برای حرکت سازمان­ها فراهم می­کند(ساعدی و یزدانی، 1388). توسعه و به کارگیری مدیریت دانش با اشتیاق  و استمرار در حال افزایش در سازمان‌ها می‌باشد. به دلیل پیشرفت‌هایی که در مدیریت دانش رخ داده است. رقابت برای یافتن یک گام رقابتی  با نرخ سریع­تر در حال افزایش است(بارنی ، 1996). در واقع برخورداری از اطلاعات و مدیریت دانش؛ به موقعیتی استوار برای ادامه حیات در سازمان­های پویا و نوآور تبدیل شده و حتی توان رقابت در بازارها و تجارت؛ منوط به کسب؛ توسعه و روزآمدی دانش فردی و سازمانی است. تا حدی که دانش؛ جزئی اساسی از سرمایه‌های سازمانی تلقی می شود(آلگرا و همکاران ، 2013). از سوی دیگر از آنجائی که نرخ شکست پروژه های مدیریت دانش قابل توجه است، شناخت عوامل اساسی موثر در پیاده سازی مدیریت دانش می تواند کسب و کارها را در نیازسنجی[6]، برنامه ریزی[7]، اجرا و پیاده سازی[8] مدیریت دانش یاری دهد تا احتمال شکست پروژه های مدیریت دانش کاهش یابد. اهمیت و کاربرد اصلی عوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش در این است که با شناسایی و نظارت بر این عوامل، سازمان می تواند به پیاده سازی موفقیت آمیز مدیریت دانش اطمینان داشته باشد. بنابراین، هر فعالیتی که سازمان در پیاده سازی مدیریت دانش انجام می دهد باید پیشاپیش بررسی و برنامه ریزی برای عملکرد مطلوب و مناسب در عوامل موفقیت را انجام داده باشد.در واقع اگر مدیریت دانش در سازمان پیاده شود می­توان این انتظار را داشت که خروجی سازمان که همان کیفیت محصول و خدمات ارائه شده می­باشد؛ رو به بهبودی برود. زیرا مدیریت دانش؛ به دنبال آن است که تجربیات و دانش سازمانی را در جهت بهبود فرآیندهای کاری[9] به کار گیرد و اگر مدیریت دانش در سازمان به خوبی پیاده شود می­توان این انتظار داشت که کیفیت محصولات ارائه شده توسط شرکت­های دانایی محور بهبود یابد که این عمل منجر به بهبود جایگاه این شرکت ها در بازارهای رقابتی خواهد شد.

    1 4: اهداف پژوهش:

    1-4-1 هدف اصلی:

    1- بررسی تاثیر استراتژی­های مدیریت دانش بر روی کیفیت محصولات در شرکت­های دانایی محور

    1-4-2: اهداف فرعی:

    1. بررسی تاثیر استراتژی­های  انسان محور بر کیفیت محصول در شرکت­های دانایی محور.

    2. بررسی تاثیر استراتژی های سیستم محور بر کیفیت محصول در شرکت­های دانایی محور.

    3. بررسی تاثیر استراتژی­های پویا(ترکیبی) بر کیفیت محصول در شرکت­های دانایی محور.

    1-5- فرضیه های تحقیق:

    1-5-1 فرضیه اصلی:

    1- استراتژی های مدیریت دانش بر کیفیت محصول تاثیر معنی داری دارد.

    1-5-2: فرضیه های فرعی:

    1. استراتژی انسان محور بر کیفیت محصول تاثیر معنی داری دارد.

    2. استراتژی های سیستم محور بر کیفیت محصول تاثیر معنی داری دارد.

    3. استراتژی پویا(ترکیبی) بر کیفیت محصول تاثیر معنی داری دارد.

     

     

    1-6- تعاریف عملیاتی و مفهومی تحقیق:

    1-6-1  استراتژی انسان محور:

    منظور از استراتژی انسان محور این است که با ارزش ترین دانش، دانش ضمنی موجود در ذهن مردم بوده و ارتباطات مستقیم فرد به فرد و روابط اجتماعی نقش مهمی در آن ایفا می کند (چوی و همکاران، 2008).

    1-6-2  استراتژی سیستم محور:

    استراتژی سیستم محور بر توانایی ایجاد، ذخیره،  به اشتراک گذاری و استفاده از مستندات دانشی یک سازمان تاکید دارد (نظافتی و همکاران، 1391).

     1-6-3  استراتژی پویا:

    چوی و لی، نشان دادند مجموعه ای مرکب از استراتژی های انسان گرا و سیستم گرا منجر به عملکرد بهتری می گردد، این استراتژی، ترکیبی از مفاهیم استراتژی های انسان محور و سیستم محور است که بر دانش صریح و ضمنی تمرکز دارد. ترکیب دانش ضمنی و صریح شامل به اشتراک گذاری دانش نیز می شود. به اشتراک گذاری دانش، دانش موجود را پربارتر ساخته و به ایجاد دانش جدید کمک می کند (جانسن و اولسن، 2003).

    1-6-4  کیفیت محصول:

    کیفیت هیچ  معنا و مفهومی به جز هر آنچه که مشتری واقعا می خواهد، ندارد. به عبارت دیگر یک محصول زمانی با کیفیت است که با  خواسته ها و نیازهای مشتری انطباق داشته باشد. کیفیت باید با عنوان انطباق محصول  با نیاز مشتری تعریف شود. (بلاگماتیست؛2000)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم:

    «ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق»

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    مقدمه:

    با توجه به تغییرات محیط کسب و کار، سازمان ها مدیریت دانش را برای بکارگیری سرمایه های فکری کارکنان به کار می گیرند. با ظهور اقتصاد مبتنی بر دانش، سازمان ها دانش را به عنوان دارایی کلیدی خود قرار داده اند. سازمان های دانش محور نیز که برپایه دانش و مدیریت بهینه دانش می باشند، بیش از سایر سازمان ها احتیاج دارند. در جهت کسب مزیت رقابتی، دانش و تجربه را به عنوان منابع کلیدی شایستگی محوری قرار داده اند. در صورتیکه دانش مشتریان، فرآیند ها، محصولات و خدمات که در همه سطوح سازمان وجود دارد بصورت یکجا تصرف و منتقل گردد، پیشرفت سازمان را موجب می شود.

    چالشی که امروزه مدیران با آن مواجه هستند این است که بتوانند دانش را به صورت اثربخش مدیریت نمایند، اما به دلیل کمبود مدل، چارچوب و ابزاری جهت کنترل، آنها ناچارند تا با استفاده از ابزار (کارآمد یا ناکارآمد) از خطاهای خود درس بگیرند (رضائیان، 1382).

    برای ارتقاء بهره وری سازمان، ضروری است فرآیندی متمرکز بر دانش موثر ایجاد گردد (اخوان و همکاران، 1389). مدیریت دانش، عملیات روزمره و عادات سازمان ها را متحول می نماید و در صورت سازماندهی و طراحی فرآیندها به وسیله آن، می توان دانش ضمنی را استاندارد نموده و مهارت ها را مستند سازی کرد (چانگ و وانگ، 2009). انتخاب استراتژی های مدیریت دانش خود یک مسئله استراتژیک می باشد و معمولا شامل قضاوت های ذهنی و کیفی است (بیرلی و چاکراباتی[10]، 1996).

     

    بخش اول: دانش و مدیریت دانش

    2-1-1- مفهوم دانش

    پیش از توضیح مفهوم دانش، لازم است که بین «داده[11]»، «اطلاعات[12]» و «دانش[13]» تفاوت قائل شویم (دالکر؛2005).

    داده­ها: «داده‌ها» رشته واقعیت های مجرد در مورد رویدادها هستند. داده‌ها از هر نوع قضاوت، تفسیر ومبنای قابل اتکا برای اقدام مناسب تهی هستند. داده‌ها برای سازمان ها اهمیت زیادی دارند، چراکه مواد اولیه‌ ضروری برای خلق دانش به شمار می‌روند(بارنی؛1991).

    اطلاعات: اطلاعات برخلاف داده‌ها، معنی‌دار هستند. اطلاعات باید متضمن آگاهی و حاوی داده‌هایی تغییر دهنده باشد. داشتن ارتباط و هدف، ویژگی اطلاعات است. داده‌ها زمانی به اطلاعات تبدیل می‌شوند که ارائه دهنده‌ آن ها، معنی‌ و مفهوم خاصی به آنها ببخشد. با افزودن ارزش به داده‌ها، در واقع آنها را به اطلاعات تبدیل می‌کنیم(احمدی و صالحی؛1390).

    دانش: دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده‌ها ریشه می‌گیرند. دانش ترکیب سازمان یافته‌ای است از داده­ها که از طریق قوانین، فرایندها و عملکردها و تجربه حاصل آمده است. به عبارت دیگر، دانش معنا ومفهومی است که از فکر پدید آمده است و بدون آن اطلاعات و داده‌ تلقی می‌شود. تنها از طریق این مفهوم است که اطلاعات حیات یافته و به دانش تبدیل می‌شوند. دانش، در ذهن دانشور به وجود آمده و به کار می‌رود. دانش در سازمان ها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش، بلکه در رویه‌های کاری، فرایندهای سازمانی، اعمال و هنجارها مجسم می‌شود(داونپورت و پروساک؛1381)..

    داده­ها به خودی خود عاری از مفهوم بوده و شامل مشاهدات، حقایق یا اعداد هستند. وقتی که داده ها به منظور خاصی سازماندهی شده و در یک متن قرار می گیرند، تبدیل به اطلاعات می شوند. هنگامی که اطلاعات برای آشکار ساختن الگوها و گرایشات نهان مورد تحلیل قرار می گیرد به دانش تبدیل می شود(احمدی و صالحی؛1390).

    2-1-2- دانش سازمانی و انواع آن

    هر سازمان دارای دانش است که به وسیله این دانش به ارائه خدمات و محصولات می­پردازد. این دانش سازمانی است که سازمان را در بازار رقابتی نگه می دارد و بقای آن را تضمین می کند(لانگبوتوم و چوریدس، 2001).

    از آن جایی که هر سازمان متشکل از مجموعه افراد است، پس دانش سازمانی از دانش های شخصی شکل می گیرد. دانش می تواند متصل به افراد باشد که «دانش شخصی[14]» نامیده می شود. همچنین دانش می تواند در فرآیندها، قوانین، سیستم های کاری و ... یافت شود که با نام «دانش گروهی[15]» شناخته می شود(سهرابی و درامی،1389).

    دانش در هر سازمان می تواند به شکل های زیر موجود باشد:

    دانش محصول[16]: شامل دانش خود محصول و نحوه تولید آن می باشد. دانش خود محصول به معنی رفع مشکلات ناشی از استفاده از محصول می باشد و دانش نحوه تولید به معنی بهترین و مقرون به صرفه ترین روش تولید محصول می باشد. این نوع دانش، ساخت یافته و درون سازمانی می باشد(رضائیان و همکاران،1388).

    دانش متخصصان[17]: دانش افراد فعال در سازمان که باعث شکل گیری محصولات و خدمات آن سازمان می شود. بیشترین فعالیت سازمان ها در مدیریت دانش، استخراج، مستند سازی و قابل استفاده مجدد نمودن این نوع دانش می باشد(سهرابی و درامی،1389).

    دانش رهبری[18]: شامل تمام قوانین و فرآیندها و ابزارهای مدیریت کارکنان برای رسیدن به اهداف سازمانی است. این نوع دانش یک دانش درونی است که معمولا توسط افراد سطح اول هر سازمان تعیین می گردند(رضائیان و همکاران،1388).

    دانش محیطی[19]: این نوع دانش شامل برداشت هایی است که از یک محیط می توان داشت. این نوع دانش به سختی به شکلی خارجی مشاهده می شود و عموما دانش درونی است.

    دانش اجتماعی[20]: تصویری که از یک سازمان و یا مجموعه در اذهان شکل می گیرد، دانش اجتماعی است.

    از دیدگاه دیگر، در سازمان ها دو نوع دانش وجود دارد که به عنوان دانش صریح[21] یا آشکار و ضمنی[22] یا پنهان شناخته می‌شوند. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که تنها ۲۰٪ دانش آشکار و صریح و ۸۰٪ مابقی پنهان و ضمنی است دانش آشکار، دانشی است که وضوح کافی برای درک آن وجود دارد. مصادیق این نوع از دانش، کتاب، مقاله، سخنرانی، روش های مدون سازمانی و سایر مستندات مشابه می‌باشد اما دانش ضمنی را می توان درون اذهان انسان‌ها، رویه‌های سازمان و نیز در اندوخته‌های فرهنگی جوامع گوناگون مستتر یافت(سهرابی و درامی،1389).

    دانش ضمنی معمولاً در قلمرو دانش شخصی، شناختی و تجربی قرار می‌گیرد، در حالی که دانش صریح بیشتر به دانشی اطلاق می‌شود که جنبه‌ی عینی‌تر و عقلانی‌تری دارد. دانش صریح به طور معمول هم به خوبی قابل ثبت است و هم قابل دسترسی است. پولانی[23] در تمایز میان دو دانش می‌گوید: «می‌توانیم بیش از آن که به زبان می‌آوریم، بدانیم». او در اصل چنین می‌گوید که بیان کردن دانش ضمنی با واژه‌ها دشوار است (افرازه،1386).

    دانش آشکار به راحتی قابل پردازش کامپیوتری، انتقال الکترونیکی و ذخیره سازی در پایگاه های اطلاعاتی است؛ ولی ماهیت ذهنی و حسی دانش ضمنی، پردازش و انتقال دانش کسب شده را از طرق منطقی و ساختارمند بسیار مشکل می سازد. برای اینکه دانش ضمنی در سازمان انتقال و گسترش یابد، باید آن دانش به کلمات یا اعدادی تبدیل شوند که برای هر کس قابل درک و فهم است(افرازه،1386).

    2-1-3- ویژگی­های دانش سازمانی

    دانش سازمانی دارای ویژگی های زیر است:

    منحصر به فرد[24]: هر فردی در سازمان، دانش را بر اساس برداشت شخصی که از اطلاعات درون و برون سازمانی به دست می‌آورد، در اختیار دارد. علاوه بر این، دانش سازمانی بر اساس گذشته تاریخی و تجربیات و مهارت‌های جمع‌شده خود سازمان شکل می‌گیرد. بنابراین دو گروه یا دو سازمان به شیوه یکسان، فکر و عمل نخواهند کرد(رادینگ[25]؛1383).

    دارای ارزش[26]: دانش سازمانی، باعث بهبود تولیدات، فرآیندها، فناوری‌ها یا خدمات می‌شود و سازمان را قادر می‌سازد که قدرت رقابت و کارآیی خود را افزایش دهد .دانش به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با رویکردی جدید به حل مسائل و مشکلات خود بپردازند و خود را با تغییرات فناوری هماهنگ نمایند و آن را با روشی درست برای تسهیل کارکرد و خدمات سازمانی خود به کار گیرند(رادینگ؛1383).

    غیرقابل جایگزین[27]: یعنی دانش سازمانی به وجود آمده در یک سازمان، قابل به کارگیری در سازمان‌های دیگر، به عنوان جایگزین نیست، چرا که همان کارکردها، تجربه‌ها و افراد، نمی‌توانند در جای دیگر دوباره تکرار شوند(رادینگ؛1383).

    استراتژیک: دانش سازمانی یک منبع استراتژیک است، لذا سازمان‌هایی که می خواهند به رقابت ادامه دهند و پویایی خود را حفظ کنند باید ساز و کارها را برای ضبط دانش مربوط ایجاد دهند و آن را به طور دقیق، دائمی، مختصر و به موقع به همه افرادی که به آن نیاز دارند برسانند(رادینگ؛1383).

     

    [1]. Knowledge management function

    [2]. Based system

    [3]. Based human

    [4]. Dynamic Strategies

    [5]. Quality of goods

    [6]. Assessment

    [7]. Planning

    [8]. Implementation

    [9]. Work processes

    [10]. Bierly & Chakrabati

    [11]. Data

    [12]. Information

    [13]. Knowledge

    [14]. Personal Knowledge

    [15]. Group Knowledge

    [16]. Product knowledge

    [17]. Knowledge of experts

    [18]. Knowledge Leadership

    [19]. Environmental Knowledge

    [20]. Social Knowledge

    [21]. Explicit knowledge

    [22]. Tacit knowledge

    [23]. Pulani

    [24]. Unique

    [25]. Rading

    [26]. Value

    [27]. Irreplaceable

    Abstract:

    In the era of knowledge, lack of knowledge benefits can have negative effects on performance and innovation organizations will today. This study examines the impact of KM strategies on quality products is a knowledge-based companies. Methods In this study the type and nature of descriptive – functional and the purpose are application. The population of the study directors and employees of companies based in science and Technology Park is Tehran Universities. For data collection, the researcher confirmed the validity of the questionnaire has been Supervisor and its reliability has been approved by Cronbach's alpha, was used. To analyze the data collected by the researcher has used the SPSS software. Results suggest that knowledge management strategy has an impact on the quality of the products. Finally, it is suggested that managers of knowledge-based companies, depending on their level of empowerment strategies to improve their performance.

    Keywords: human-based strategy, system –based strategy, the Daynamic strategy, product quality.

     

     

     

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: 2

    1 1 مقدمه: 3

    1-2- بیان مساله: 4

    1 3 ضرورت و اهمیت تحقیق: 5

    1 4: اهداف پژوهش: 6

    1-4-1 هدف اصلی: 6

    1-4-2: اهداف فرعی: 6

    1-5- فرضیه های تحقیق: 6

    1-5-1 فرضیه اصلی: 6

    1-5-2: فرضیه های فرعی: 6

    1-6- تعاریف عملیاتی و مفهومی تحقیق: 7

    1-6-1  استراتژی انسان محور: 7

    1-6-2  استراتژی سیستم محور: 7

    1-6-3  استراتژی پویا: 7

    1-6-4  کیفیت محصول: 7

    فصل دوم: 8

    مقدمه: 9

    بخش اول: دانش و مدیریت دانش.. 10

    2-1-1- مفهوم دانش... 10

    2-1-2- دانش سازمانی و انواع آن. 10

    2-1-3- ویژگیهای دانش سازمانی.. 12

    2-1-4- مدیریت دانش... 13

    2-1-5-تعاریف مدیریت دانش... 14

    2-1-6-اهمیت مدیریت دانش... 14

    2-1-7- ابزارهای مدیریت دانش.. 15

    2-1-8-عوامل اساسی موفقیت در مدیریت دانش... 16

    بخش دوم: استراتژیهای مدیریت دانش.. 17

    2-2-1- استراتژی های مدیریت دانش... 17

    2-2-2- الگوهای استراتژی مدیریت دانش... 18

    2-2-2-1-استراتژی های مدیریت دانش نوناکا و تاکاشی (1995 میلادی) 19

    2-2-2-2-مطالعات هانسن و همکاران   (1999 میلادی) 21

    2-2-2-3- مطالعات بات  (2002 میلادی) 21

    2-2-3- استراتژی های مدیریت دانش و سازمان. 24

    2-2-4- عوامل تاثیرگذار بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش... 26

    2-4-2-1استراتژی های انسان محور. 28

    2-4-2-2- استراتژی های سیستم محور. 28

    2-4-2-3-استراتژی های پویا. 28

    2-2-5- مدیریت دانش و سازمان های دانایی محور. 29

    بخش سوم: کیفیت محصولات.. 31

    -1-3-2کیفیت.. 31

    3-2-2 -کیفیت ادراک شده. 31

    3-2-3 -مفهوم جدید کیفیت.. 32

    3-2-5 اهمیت کیفیت محصول و ارائه خدمات به مشتریان. 32

    2-4 پیشینه پژوهش.. 34

    2-4-1 پیشینه خارجی.. 34

    2-4-2 پیشینه داخلی.. 35

    فصل سوم: 37

    مقدمه. 38

    3-1) روش تحقیق. 38

    3-3-1- طبقه بندی بر اساس هدف.. 38

    3-3-2- طبقه بندی بر اساس روش... 39

    3-2) روش و ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات.. 40

    3-2-1) پرسشنامه. 40

    3-3) روایی و پایایی پرسشنامه. 41

    3-3-1) روایی پرسشنامه. 41

    3-3-2) پایایی پرسشنامه. 41

    3-4) جامعه و نمونه آماری. 43

    3-5)روشها و تکنیکهای تحلیل آماری. 44

    3-5-1) آزمون کولموگروف - اسمیرنف... 44

    3-5-3) ضریب همبستگی و مدل رگرسیون. 44

    فصل چهارم: 46

    4-1) آمار توصیفی. 47

    4-1-1) توصیف اعضای نمونه براساس جنسیت ، سطح تحصیلات و  سابقه شغلی.. 47

    4-1-2) شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیرهای کمی تحقیق.. 48

    4-2) آمار استنباطی. 48

    4-2-1) ضرایب همبستگی.. 49

    4-2-2) آزمون فرضیه اصلی.. 50

    4-2-3) آزمون فرضیه های فرعی.. 53

    فصل پنجم: 55

    مقدمه: 56

    5 1 بحث و نتیجه گیری: 57

    5-1-1بحث و نتیجه گیری از فرضیه نخست: 57

    5-1-2 پیشنهادات کاربردی بر اساس فرضیه نخست: 58

    5-1-3 بحث و نتیجه گیری از فرضیه دوم: 58

    5-1-4 پشنهادات کاربردی بر اساس فرضیه دوم: 59

    5-1-5بحث و نتیجه گیری از فرضیه سوم: 59

    5-1-6پشنهادات کاربردی بر اساس فرضیه سوم: 60

    5-1-7 بحث و نتیجه گیری از فرضیه اصلی: 60

    5 2 پیشنهادات برای تحقیقات آتی: 62

    5 3 محدودیت های تحقیق: 63

    فهرست منابع فارسی و انگلیسی: 64

    پیوست ها و ضمائم: 69

    خروجی‎های نرم افزار: 71

    Abstract: 75

    منبع:

    فهرست منابع فارسی و انگلیسی:

     

    احمدی؛ سید علی­اکبر،  صالحی، علی(1390) « مدیریت دانش» انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، چ 1، ص 11-13

    افرازه، عباس،(1386) "مدیریت دانش (مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی)"، ناشر مولف ،چاپ دوم

    داونپورت، تامس، پروساک، لارنس(1381)« مدیریت دانش» ترجمه حسین رحمان سرشت، چ 2، انتشارات طراحی مهندسی و تامین خدمات خودرو ایران، تهران

    الهی؛ شعبان؛ خدیور؛ آمنه؛ حسن زاده؛ علی رضا(1389)« ارائه یک متدولوژی برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش مطالعه و بررسی سه سازمان نمونه» پژوهش­های مدیریت  در ایران؛ دوره 14؛ ش 3؛ ص ص 23-59

    سهرابی، روح الله؛ بختیاری، حسین ( 1386 ). ارزیابی کیفیت خدمات ابزاری برای ارزیابی عملکرد بررسی تحلیلی مدل ارزیابی کیفیت خدمات. سومین کنفرانس مدیریت عملکرد. تهران، مرکز همایشهای علمی جهاد دانشگاهی

    سهرابی، بابک،درامی، هادی(1389)« مدیریت دانش با رویکرد MBA»  انتشارات سمت، تهران، چ 1، ص 46-60

    رادینگ، الن. (1383). "مدیریت دانش: موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات". ترجمه محمد حسین لطیفی. تهران: سمت، چ 1، ص45-60

    رضائیان، علی، احمدوند، علی محمد، تولایی، روح الله(1388)« بررسی الگوهای استراتژی مدیریت دانش و استراتژی دانش در سازمان­ها» دوماهنامه علمی-ترویجی توسعه انسانی پلیس، ش 27، ص 40-56

     

    قلیچ لی ؛ بهروز؛ حکیمی تهرانی؛ دل آرام(1392)« تسهیم دانش و کیفیت خدمات واحدهای سازمانی» چشم انداز مدیریت دولتی؛ ش 13؛ ص ص 90-88

    کاظمیان؛ مهدی؛ کاظمی؛ بتول(1389) توسعه دانش در کشور های در حال توسعه به کمک استراتژی­های مدیریت دانش» ماهنامه اجتماعی؛ اقتصادی؛ علمی و فرهنگی؛  ش 20؛ ص ص 8

    نظافتی ؛ نوید؛ رادفر؛ رضا؛ ورعی؛ فاطمه(1391) « استراتژی مدیریت دانش کسب و کار» مطالعات مدیریت راهبردی؛ ش 10؛ ص 109-123

    رحمانی ‌وشانلوئی، حسین (1390).  طراحی مدل موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش با رویکرد چند سطحی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. صفحات ۱۱۲- ۱.

    خوانساری، جیران (1384)، بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانه های تخصصی امور برق وزارت نیرو، رساله دکتری رشته کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم، تحقیقات تهران.

    مک دانلد، جان. (1384). "مدیریت دانش در یک هفته". ترجمه گروه کارشناسان ایران. تهران: کیفیت و مدیریت.

    عدلی، فریبا (1383). "مدیریت دانش: حرکت به فراسوی دانش" تهران: فراشناختی اندیشه.

    عزیزی؛ شهریار، اسدنژاد، مهدی، زارع میرک آبادی، علی(1388)« بررسی و مقابسه ابعاد مدیریت دانش بین سازمان های دولتی و خصوصی» نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، ش4، ص 96-116

    خدیور، آمنه و الهی، شعبان. (1388). مدیریت استراتژیک دانش از نظریه تا اجرا. انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.

    حافظ نیا، محمدرضا(1382). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران، چاپ هشتم؛ص 45-43،181-182

    خاکی، غلام رضا(1388). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، کانون فرهنگی انتشارات داریت، تهران، چاپ دوم؛ ص 201، 258،288.

    ساروخانی، باقر(1377). روش های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،

    سرمد؛ زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه(1386)« روش­های تحقیق در علوم رفتاری » انتشارات آگاه، تهران، چاپ 16، ص 90

    Barney, J. B., 1991, Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17, 100–120

    Bierly, P., Chakrabarti, A. (1996), Generic knowledge strategies in the U.S. pharmaceutical industry, Strategic Management Journal, Vol. 17

    Drucker, P. (2005), Managing for the future: The 1990s and beyond, New York: Truman

     

    Guo, X., Duff, A., & Hair, M. (2008), "Service Quality Measurement in the

    Chinese Corporate Banking Market", International Journal of Bank Marketing,

    26(5), 305-327.

    Montes, F. J., Moreno, A. R., Fernandez, L. M. (2004), "Assessing the Organizational Climate and Contractual Relationship for Perceptions of Support for Innovation", International Journal Manpower, 25(2),167-80

    Selcuk, P. (2010). "Use of analytic network process in selecting knowledge management strategies." Management Research Review 33(5): 452-471.

     

    Siqing Shan, Qiuhong Zhao, Fan Hua(2013)" Impact of quality management practices on the knowledge creation process: The Chinese aviation firm perspective"Computers & Industrial Engineering 64 (2013) 211–223

    Subramaniam, M,Youndt,M.A(2005)" The influnece of intellectecual capital on types of innovation capabilities".Aced Manage : 48(3):450-449

    Monavvarian A., Fathi MR., Karimi Zarchi M., Faghih A(2011), " Combining ANP with TOPSIS in Selecting Knowledge

    Management Strategies (Case Study: Pars Tire Company) ", European Journal of Scientific Research, Vol.54 No.4  pp.538-546.

    Banfield, G. (2009); Qualitative Approaches to Educational Evaluation: a Regional Conference-Workshop; International Education Journal, Vol. 7, No 4.

    Hariharan, Arun, (2008) knowledge management: strategic tool, Journal of knowledge management practice, P-P: 52.63.

    Nonaka, I., and Takeuchi, H. (1995) TheKnowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford Press, New York .Peteraf, M. A.

    Turban, Efraim. (2003) "Information technology for management: Transforming organizations in the digital economy" ، John Wiley & Sons ،Ltd. www.Kmnetwork. Com.

    López-Nicolás, C., & Mero˜ no-Cerdán, Á.L(2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management

    Swan، Scarborough، & Preston. (1999)، "Knowledge management - the next fad to forget people?"، Proceedings of the 7th European Conference on Information Systems، Copenhagen

    Wiig, k, Prousak.J,(2009), knowledge management foundation Arington: TX: Schama Hibbard, J.Knowling what we know.Information weec,october,No.20 P:16 -25.

    Bhatt, F.D. (2008). Knowledge management in organizations: Examining the interaction between technologies techniques, and people.Journal of knowledge management, No.27. P-P: 23-37.

    Hilboard Rao(2008) , Emerging technologic in knowledge management P-P: 47.

    Jraldlass.J.mikaeil (2008) Managis knowledge. Oxford: Butter worth-Heinemau

    Ansari M. Rahmany Youshanlouei H. and Mood M. (2012). A conceptual model for success in implementing knowledge management: A case study in tehran municipality, Journal of Service Science and Management, 5(2), 212-222. doi: 10.4236/jssm.2012.52026.

    Davenport, T., & Grover, V. (2001). Knowledge Management. Journal of

    Management Information Systems, 18(1), 3-4.

    Kim , l.a. Richard, v.m and Anderson, j.e(2006), "knowledge management and the competitive strategy of the firm", the learning organization, vol. 13. No.4. pp.384-397

    Johnsoon, F ,(2013). knowledge management approach to knowledge management information ,P-P:3-11.

    Madison,k R & G. Darton (2006). Information system in organization. Firth Edition, London: champan & Hall press. P-P:36- 44.

    Liaw, S.S.; Hatala, M. & Huang, H. M. (2008). Investigating Acceptance Toward Mobile Learning to Assist Individual Knowledge Management: Based on Activity Theory Approach, Computers & Education, No. 54: 446-454.

    Metaxiotis, K. & Psarras, J. (2005). “A conceptual analysis of knowledge management in e-government,” Electronic Government, an International Journal Vol. 2, No.1 pp. 77 -80

    Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2004). A formal knowledge management ontology: conduct, activities, resources, and influences. Journal of American Society for Information Science and Technology, 55(7), 593–612.

    Kubo, I.; A. Saka & S. L. Pam. (2006). Behind the Scenes of Knowledge Sharing in a Japanese Bank. Human Resource Development International. 4(4). 465-485.

    Hansen, Morten T., Nohria, Nitin, Tierney, Thomas (1999), What’s Your Strategy for Managing Knowledge?, Harvard Business Review, March/April 1999, Vol.77, Issue2

    Muazu. (2007) ―CRM Implementation in Retail Banking in Nigeria- A Structured Literature Review School of management Msc Thesis.

    Lindgreen, A. Palmer, R. Vanhamme, J. Wouters,vJ. (2006). "A Relationship ManagementvAssessment Tool: Questioning, identifying, and prioritizing critical aspects of customer relationships". Industrial Marketing Management Journal, Vol. 35 No 1, pp. 57−71.

    johnson, Johan & Fredrik Storm (2002)," customer relationship management-case studies of five Swedish companies ", Luieal University of Technology.

    Brewton, James,(2004).The CRM Score card + Strategic Six Sigma :A powerful Approach for Maximizing CRM Strategy Execution Success.

    Turban, E, Mclean, E. and Wetherbr, J(2002),"Information Technology for anagement: Making Connections for Strategic Advantage", 2nd Ed. New York; Wiley,

    Mendoza, R  Knox, S. Maklan, S. Payne, A. Peppard, J. Ryals, L. (2006). "Customer Relationship Management: Perspectives from the marketplace". Oxford: Butterworth Heinemann

    Swoan , J., & Barnett, E. (2000). Knowledge management initiatives: Learning from failure. Journal of Knowledge Management, 4(2), 145– 156

    Linder , J.P.(2001). Knowledge, strategy, and the theory of the firm, Strategic Management Journal. 17 (Winter Special Issue). pp. 93‐107.

    Oztemel, E. and Arslankaya, S. (2012), “Enterprise knowledge management model: a knowledge

    tower”, Knowledge and Information Systems, Vol. 31 No. 1, pp. 171-192.

    Tzortzaki, _._. (2011), Knowledge Management in Service Organizations, Lambert Academic Publishing, Saarbruken

    Zott, C., Amit, R. and Massa, L. (2011), “The business model: recent developments and futureresearch”, Journal of Management, Vol. 37 No. 4, pp. 1019-1042.

    Alexia Mary Tzortzaki.. (2013). Knowledge-based strategies formanagers in the service sector. Management Research Review Vol. 37 No. 10, 2014

    pp. 858-879.

    Che Pa, N et al. (2012) A Survey on Approaches in Knowledge Audit in Organisations. Asian Transactions on Computers 2(5).

    Kebede, G (2010) Knowledge Management: An Information Science Perspective. International Journal of Information Management, 30(5), 416-424.

     

     Olubusola Laiyemo.(2014).   A Framework for Knowledge Management in European Regional Development Funds Audit.   Dublin Institute of Technology.

    Oluikpe, P.I., Sohail, M. and Odhiambo, F. (2010), ‘‘Towards a knowledge management framework for project management’’, International Journal of Knowledge Management Studies, Vol. 4 No. 1, pp. 18-45.

    Yang, C. and Yeh, T. (2009), ‘‘An integrated implementation model of strategic planning, BSC and

    Hoshin management’’, Total Quality Management, Vol. 20 No. 9, pp. 989-1002.

    Paul Oluikpe. (2014). Developing a corporate knowledge management strategy. JOURNAL OF KNOWLEDGE MANAGEMENT j VOL. 16 NO. 6 2012, pp. 862-878


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر استراتژی های دانش بر مدیریت کیفیت محصولات در شرکتهای دانایی محور

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشدM.A. مديريت دولتي تابستان1390 چکيده:       تفکر استراتژيک مهم ديدن چيزي است که که ديگران نمي بينند،کشف يک نياز نهفته به م

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) گرایش تشکیلات و روشها چکیده امروزه توسعه منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان یکی از ابزارهای موثر برای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از ظرفیتها و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی و به بیان بهتر حصول کارآیی واثر بخش سازمانی است. در شرایط کنونی، برتری رقابتی ، ایجاد ارزش و تضمین رشد بلندمدت به نحو فزاینده ای به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده مدیریت دانش به سازمان¬ها کمک می¬کند تا اطلاعات و مهارت¬های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می-شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر سازمان را به صورت کارا و موثر برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم¬گیری¬های پویا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده مدیریت دانش به سازمان¬ها کمک می¬کند تا اطلاعات و مهارت¬های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می-شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر سازمان را به صورت کارا و موثر برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم¬گیری¬های پویا ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت MBA چکیده این پروژه با هدف بررسی محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی پورتر در شرکت لبنی دوشه هراز آمل انجام گردیده است.وضع رقابت در یک صنعت به پنج نیروی اساسی بستگی دارد. قدرت مشترک این نیروها،سود نهایی با لقوه هر صنعت را تعیین میکند. قدرت مشترک نیروها ممکن است برای همه روشن باشد لیکن برای مقابله با آن ها استراتژیست ها ی صنعت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی ) گرایش مدیریت استراتژیک ( چکیده خلاقیت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه‌های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرار می‌دهد. در عصر تحولات و تغییرات سریع، سازمان‌هایی در جرگه موسسات موفق قرار می‌گیرند که مرتبا دانش جدید تولید نموده، آنرا در سطح سازمان گسترش داده و با سرعت ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) گرایش داخلی چکیده تحقیق : امروزه اغلب سازمان ها پی برده اند که ارتقای کیفیت کالا و خدمات شرط لازم و ضروری برای بقا وحضور در بازار و رقابت جهانی است. «ایزو» در بر گیرنده الزاماتی برای ایجاد، استقرار، اجرا و برقرار نگهداشتن سیستم مدیریت کیفیت می باشد. با تمام اهمیت و جایگاه حیاتی سیستم مدیریت کیفیت در سازمانها ، هنوز مبانی روشن و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش: استراتژیک چکیده هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین تاثیر الزامات برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی بر عملکرد کارکنان شبکه بهداشت و درمان استان هرمزگان می باشد. برای این منظور یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی طراحی شده است. جهت آزمون فرضیه ها پرسشنامه ای شامل 45 سوال با توجه به شاخصهای تعریف شده برای ابعاد الزامات برنامه ریزی ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده شهرها ، سیستم پیچید ه و پویایی هستند که درگذر زمان دستخوش تحولات کالبدی،اجتماعی،اقتصادی و ... گردیده اند. در راستای نیل به توسعه شهری دستیابی به رفاه اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی از حقوق مسلم هرفرد وجامعه است ؛بدین منظور کاهش فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد از اهداف مهم برنامه ریزان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف ازتحقیق حاضر،بررسی رابطه مدیریت کیفیت فراگیروخلاقیت باتوانمندسازی دبیران زن مقطع متوسطه شهرداراب بوده است.روش تحقیق همبستگی بوده وجامعه آماری پژوهش 320نفرازدبیران زن مقطع متوسطه شهرداراب بوده است که 175نفربه روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای انتخاب گردید.جهت جمع آوری اطلاعات ازسه پرسشنامه مدیریت ...

ثبت سفارش