فهرست:
مقدمه.......................................................................................................................................................................1
فصل اول:
کلیات........................................................................................................................................................................2
1-1: فرضیه و سئوالات اساسی تحقیق............................................................................................................3
1-2: اهداف تحقیق.............................................................................................................................................4
1-3: پیشینه تحقیق.............................................................................................................................................5
فصل دوم:
بررسی ادبیات نظری پژوهش............................................................................................................................6
2-1: تعریف متادرام (فرادرام)...........................................................................................................................6
2-2: تعریف فراداستان.......................................................................................................................................9
2-3: فراداستان تاریخ نگارانه............................................................................................................................14
2-4: مدرنیسم و پست مدرنیسم در فراداستان............................................................................................15
2-4-1: مدرنیسم ادبی.......................................................................................................................................16
2-4-2: پست مدرنیسم ادبی...........................................................................................................................18
فصل سوم:
روش شناسی.......................................................................................................................................................21
3-1: شرح الگوی ارتباطی در روایت و درام...................................................................................................21
3-1-1: الگوی ارتباط روایی..............................................................................................................................21
3-1-2: الگوی ارتباط دراماتیک.......................................................................................................................22
3-1-3: نظام های ارتباطی درونی و بیرونی..................................................................................................23
3-2: آگاهی متفاوت...........................................................................................................................................24
3-3: تفاوت های ساختاری میان روایت و درام............................................................................................24
3-3-1: ساختار های زمان و فضا....................................................................................................................25
3-3-2دیالوگ وگفتار........................................................................................................................................25
3-3-3: عرضه داشت چند رسانهای...............................................................................................................26
3-4: ساختارهای روایی در درام.......................................................................................................................26
3-4-1: داستان و طرح......................................................................................................................................27
3-4-2: انواع نقل روایی.....................................................................................................................................28
3-4-3: سطوح طرح دراماتیک........................................................................................................................28
3-4-3-1: نمایش در نمایش...........................................................................................................................30
3-4-3-2رشته کنشهای رویایی...................................................................................................................31
3-5: نظرگاه روایی و دراماتیک.......................................................................................................................32
3-5-1: نظرگاه در متون روایی.......................................................................................................................32
3-5-2: نظرگاه دراماتیک.................................................................................................................................33
3-5-3: سلسله مراتب نظر گاهها....................................................................................................................34
3-6: گفتار دراماتیک.........................................................................................................................................35
3-6-1: عناصر ارتباط روایی بیرونکنشی.....................................................................................................36
3-6-2: عناصر ارتباط روایی درونکنشی......................................................................................................36
3-6-3: وجوه فراداستانی در نحوه گفتار دراماتیک....................................................................................37
3-6-4: گفتار مصنوع........................................................................................................................................39
3-7: گرایش های روایی غیرکلامی...............................................................................................................40
3-7-1: طراحی و دستور صحنه به عنوان مجالی برای ارتباط روایی....................................................40
3-8: ملاحظاتی درباره زمان و فضای دراماتیک..........................................................................................41
3-8-1: زمان دراماتیک....................................................................................................................................41
3-8-2:فضای دراماتیک....................................................................................................................................42
3-8-3: ناهماهنگی ساختارهای زمانی.........................................................................................................43
3-9: زبان و سبک.............................................................................................................................................46
3-9-1: نقیضه پردازی.....................................................................................................................................46
3-9-2: تمهیدات زبانی در بازنمود شخصیت.............................................................................................47
فصل چهارم:
بررسی یافته های پژوهش..........................................................................................................................53
4-1: تحلیل آثار بهرام بیضایی....................................................................................................................48
4-2 : نمایشنامه مرگ یزدگرد....................................................................................................................48
4-2-1: شرح مختصر داستان.....................................................................................................................48
4-2-2: بازی در بازی.....................................................................................................................................49
4-2-3: شیوهی بیان روایی..........................................................................................................................51
4-2-4: اقتباس و بازآفرینی واقعیت...........................................................................................................52
4-2-5: فراداستان تاریخی...........................................................................................................................52
4-3: شب هزار ویکم.....................................................................................................................................54
4-3-1: شرح مختصر داستان.....................................................................................................................54
4-3-2: بازی در بازی...................................................................................................................................55
4-3-3: اقتباس، فراداستان تاریخی و نقیضه پردازی............................................................................57
4-4: پرده خانه...............................................................................................................................................58
4-4-1: شرح مختصر داستان.....................................................................................................................58
4-4-2: نمایش در نمایش...........................................................................................................................59
4-4-3 : زبان و سبک..................................................................................................................................61
فصل پنجم:
جمع بندی و نتیجهگیری............................................................................................................................63
منابع و مقالات................................................................................................................................................66
پایان نامه عملی:
نمایش نامه لیلی و ماجد..............................................................................................................................77
منبع:
کتابها:
- آستن، آلن( 1388)، نشانه شناسی متن و اجرای تئاتری،ترجمه ی داود زینلو، تهران: سوره مهر
- آشوری، داریوش(1376)، فرهنگ علوم انسانی، تهران: مرکز
- احمدی، بابک(1381)، از نشانه های تصویری تا متن، تهران: مرکز
- _______(1384)، ساختار و تاویل متن، تهران: مرگز
- اخوت، احمد(1371)، دستور زبان داستان، اصفهان: فردا
- ارسطو(1386 )، بوطیقا، ترجمه ی هلن اولیای نیا، اصفهان: فردا
- اسلین، مارتین(1382)، نمایش چیست، ترجمه ی شیرین تعاونی، تهران: نمایش
- الام، کر(1384)، نشانه شناسی تئاتر و درام، ترجمه ی فرزان سجودی، تهران: قطره
-امیری، نوشابه(1388)، جدال با جهل، تهران: ثالث
- بوت (بوث)، وین و [دیگران] ( 1389)، نقب هایی به جهان داستان، ترجمه ی حسین صافی، تهران:
رخداد نو
- بوردول، دیوید( 1385)، روایت در فیلم داستانی(جلد اول)، ترجمه ی سید علاء الدین طباطبایی، تهران: فارابی
- بیضایی، بهرام(1391)، مرگ یزدگرد، تهران: روشنگران
- (1390)، پرده خانه، تهران: روشنگران
- (1388)،شب هزار و یکم، تهران: روشنگران
- پاینده، حسین(1386)، نظریه های رمان، تهران: نیلوفر
- (1383)، مدرنیسم و پست مدرنیسم در رمان، تهران: روزنگار
- پلووسکی، آن(1369)، دنیای قصه گویی، ترجمه ی ابراهیم اقلیدی، تهران: سروش
- پین، مایکل( 1386)، فرهنگ اندیشه انتقادی، ترجمهی پیام یزدانجو، تهران: مرکز
- تودوروف، تزوتان(1382)، بو طیقای ساختار گرا، ترجمه ی محمد نبوی، تهران: آگه
- ___________( 1388 )، بوطیقای نثر، ترجمه ی انوشیروان گنجی پور، تهران: نی
- تولان، مایکل( 1383)، در آمدی نقادانه-زبان شناختی بر روایت، ترجمه ی ابوالفضل حری، تهران: فارابی
- چایلدز، پیتر(1389)، مدرنیسم، ترجمه ی رضا رضایی، تهران: ماهی
- چتمن، سیمور( 1390)، داستان و گفتمان، ترجمه ی راضیه سادات، قم: مرکز پژوهش های صدا و سیما
- چندلر، دانیل( 1387)، مبانی نشانه شناسی، تهران: سوره مهر
- جعفری نژاد، شهرام(1379)، بهرام بیضایی، تهران: قصه
- خلج، منصور(1381)، نمایشنامه نویسان ایران، تهران: اختران
- داوسن، س. و .(1382) درام، ترجمه ی، فیروزه مهاجر، تهران: مرکز
- دیپل، الیزابت( 1389)، پیرنگ، ترجمه ی مسعود جعفری، تهران: مرکز
- ریمون کنان، شلومیت( 1387)، روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمهی ابوالفضل حری، تهران: نیلوفر
- ساسانی، فرهاد( 1389)،معناکاوی: به سوی نشانه شناسی اجتماعی، تهران: علم
- سجودی، فرزان(1390)، نشانه شناسی: نظریه و عمل، تهران : علم
- صافی، حسین(1388)، داستان از این قرار بود، تهران: رخداد نو
- فاولر، راجر(1386)، زبان شناسی و نقد ادبی، ترجمه ی حسین پاینده ، تهران: نی
- فورستر، ای ام( 1369)، جنبه های رمان، ترجمه ی ابراهیم یونسی، تهران: نگاه
- فیستر، مانفرد(1387)، نظریه و تحلیل درام، ترجمه ی مهدی نصر اله زاده، تهران: مینوی خرد
- کالر، جاناتان( 1388)، بوطیقای ساختارگرا، ترجمه ی کوروش صفوی، تهران: مینوی خرد
- _______(1382)، نظریه ادبی( معرفی بسیار مختصر)، ترجمه ی فرزان طاهری، تهران: مرکز
- گرانت، دیمیان(1379)، رئالیسم، ترجمه ی حسن افشار، تهران: مرکز
- له مان، هانس- تیس(1383)، تئاتر پست دراماتیک، ترجمه ی ناد علی همدانی، تهران: قطره
- لینت ولت، ژپ(1390)، رساله در باب گونه شناسی روایت نقطه ی دید، ترجمهی علی عباسی، تهران: علمی فرهنگی
- مارتین، والاس(1386)، نظریه های روایت، ترجمه ی محمد شهبا، تهران: هرمس
- مکاریک، ایرنا ریما(1388)، دانشنامه ی نظریه ادبی، ترجمه ی مهران مهاجر، تهران: آگه
- مکوئیلان، مارتین( 1388)، گزیده مقالات روایت، ترجمه ی فتاح محمدی، تهران، مینوی خرد
- میر شکار، فرید(1387)،متادرام، تهران: نمایش
- میلز، سارا، گفتمان( 1382)، ترجمه ی فتاح محمدی، زنجان: هزاره سوم
- مینیون، پل لویی(1383)، چشم اندار تئاتر در قرن بیستم، ترجمه ی قاسم صنعوی، تهران: قطره
- نوذری، حسین علی (1380)، مدرنیته و مدرنیسم، تهران: نقش جهان
- وارد، گلن(1384)، پست مدرنیسم، ترجمه ی قادر فخر رنجبری، تهران: ماهی
- وردانک، پیتر( 1389)، مبانی سبک شناسی، ترجمه ی محمد غفاری، تهران: نی
- وو، پاتریشیا(1390)، فراداستان، ترجمه ی شهریار وقفی پور، تهران: چشمه
- هولتن، اورلی(1389)، مقدمه بر تئاتر، ترجمه ی محبوبه مهاجر، تهران: سروش
- یزدانجو، پیام(1381)، ادبیات پسامدرن، تهران: مرکز
مقالات
- ا. لاوزن، سارا(1380)، فراداستان، ترجمه ی امید نیک فرجام، فارابی، شماره 40، صص 57- 71
- اسکراتن، راجر(1380)، مدرنیته ومدرنیسم: ریشه شناسی و مشخصه های نحوی، نوذری، حسین علی ، مدرنیته و مدرنیسم، تهران: نقش جهان
- امجد، حمید(1386)، سینما و تئاتر بدون تجربه کردن می میرند، فصلنامه سیمیا، شماره 2 (ویژه بهرام بیضایی)، صص 199- 216
- براهنی، رضا(1386)، پرسشی به نام «مرگ یزدگرد»، فصلنامه سیمیا، شماره 2 (ویژه بهرام بیضایی)، صص 189- 198
- جعفری، شهرام، شب هرارو یکم ملتی که تا قصه می گوید زنده است، فصلنامه سیمیا، شماره 2 (ویژه بهرام بیضایی)، صص 265- 286
- حسینی، فاطمه( 1385)،«مرگ یزد گرد» و نشانه هایش، دو ماهنامه رودکی، شماره 4، صص 9-10
- کانور، استیون(1381)، نظریه ادبی پست مدرن، در یزدانجو، پیام، ادبیات پسامدرن، تهران: مرکز
- کیانیان، رضا(1386)، بازی برای بیضایی، فصلنامه سیمیا، شماره 2 (ویژه بهرام بیضایی)، صص 89-98
- لوئیس، بری (1383)، پسامدرنیسم و ادبیات، در پاینده، حسین، مدرنیسم و پست مدرنیسم در رمان، تهران: روزنگار
- مک هیل، برایان (1381)، عشق و مرگ در نوشتار پست مدرنیستی، در یزدانجو، پیام، ادبیات پسامدرن، تهران: مرکز
- (1383)، گذار از مدرنیسم به پست مدرنیسم، در پاینده، حسین، مدرنیسم و پست مدرنیسم در رمان، تهران: روزنگار
- میر شکار، فرید(1388)، متادرام در تعزیه،ماهنامه صحنه، شماره 67، صص 89 تا 92
- هاچن، لیندا، فراداستان تاریخ نگارانه، در پاینده، حسین، مدرنیسم و پست مدرنیسم در رمان، تهران: روزنگار
- هاشم زاده، سعید(1388)، تحلیلی بر تاثیر پرداخت روایت در بازیگری آثار بهرام بیضایی، ماهنامه نقد سینما، شماره 66، صص 28-29
- هانیول، آرتور (1383)، طرح در رمان مدرن، در پاینده، حسین، مدرنیسم و پست مدرنیسم در رمان، تهران: روزنگار
- هلپرین، جان(1386)، نظریه ی رمان، در پاینده، حسین، نظریه های رمان، تهران: نیلوفر
- چینی فروشان، صمد (1382)، پیوند افسانه تاریخ و روایت، ماهنامه صحنه، شماره 33، صص 54- 57
- محبی، پرستو( 1390)، فراداستان نگاری در نمایشنامه ی داستان دور و دراز سفر سلطان . . . اثر محمد چرمشیر، فصلنامه نقد ادبی، شماره 16، صص 127-147