پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد)

word 935 KB 30614 135
1393 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۷۲,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۳,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی‌ ارشد سینما

    چکیده:

    ادعای به تصویر کشیدن و یا بیان و روایت فاجعه، بالاخص در دوران معاصر پس از جنگ­ها و کشتارهای خونین و نسل­کشی­ های بعثی­ها در طی دو عملیات حلبچه (1988.م) و انفال(1988.م)، همیشه مورد توجه­ی فیلمسازان کُرد بوده است. بازروایی خاطرات بازماندگان جنگ به میانجی آثار داستانی و مستند این فیلمسازان، سرفصل نوینی از تاریخ این مردمان پس از فاجعه است. فیلمهای سینمایی هزار و یک سیب، همه مادران من و زمزمه با باد، آثار کارگردانان کُردی است که سعی کرده­اند در لابلای تک­گویی­ها، ایماژها، روایت­های شیزوئید و ازهم گسیخته به روایت زندگی و حیات مردمان پس از فاجعه بپردازند. در این نوشتار سعی شده است تا با بیان ساخت تماتیک و روایت­شناسی این آثار به روایت فیلمیک از فاجعه­ی انفال پرداخته شود.

     

    کلید واژه­ها:

         روایت، امر فاجعه، وضعیت عایق شده، بیان روایی، سوژه­ی گناه، نا-زبان

    مقدمه

    این پژوهش تلاشی است برای مطالعه «وضعیت انسان معاصر و مردمان فاجعه دیده»، آن­گونه که در سینمای معاصر ایران بازنمایی شده است. تحلیل آثار سینمایی کردستان در بیان این وضعیت مورد توجه قرار گرفته است در فصل دوم با ارائه نظراتی از متفکرانی همچون پل ریکور، هانا آرنت، جورج آگامبن، پریمو لوی و ریچارد کورنی و ... به مباحثی پیرامون موضوع فاجعه و چگونگی روایت آن پرداخته شده است، و درفصل بعد به معرفی روش تحقیق رساله حاضر می­پردازیم. پژوهش­های انجام شده در حوزه جامعه­شناسی سینما حکایت از آن دارند که بخش اعظم روش­ها و فنونِ استفاده شده برای گردآوری و تحلیل داده­ها در این عرصه از جنس روش­های کیفی­اند. به دلیل ارتباط موضوع و اهداف پژوهش از روش کیفی «تحلیل نشانه­شناختی روایتِ » استفاده می­شود. در اینجا علاوه بر تشریح معرفت­شناسی حاکم بر این روش، بر اساس روش تحلیل روایتِ نشانه­شناختی به بررسی و تحلیل این فیلم­ها پرداخته می­شود. بر مدل نشانه­شناسی کریستین متز به عنوان چارچوب روشی در تحلیل روایی فیلم­ها تأکید می­شود و جامعه آماری، حجم نمونه و شیوه­ نمونه­گیری نیز معرفی خواهد شد، و همچنین تحلیل تماتیک را به دلیل اینکه بافت موضوعی حاکم بر فیلم است و فیلمساز پیرنگ داستانی و موضوعی خود را در چارچوب آن بنا نهاده است را مورد استفاده قرار داده­ایم.

    در فصل یافته­ها میدان مطالعه بر اساس شیوه نمونه­گیری نظری – هدفمند سه فیلم، "هزار و یک سیب"(1392) ساخته­ی طه کریمی ، "همه مادران من" (1386) ساخته­ی ابراهیم سعیدی و زهاوی سنجاوی، "زمزمه با باد"(1387) ساخته­ی شهرام علیدی به گونه­ای انتخاب شوند که بیشترین روشنایی­بخشی را برای نظریه­ای که تا آن لحظه تدوین شده، داشته باشند.

                                                                                                         

     

                                                                                                         

                                           فصل اول

                                           کلیات پژوهش

                                           

     

    1-1: طرح مسئله

    زندگی و حیات انسانی، حیاتی است در دل فاجعه. انسان بالاخص انسان مدرن، تحت هجمه­های سهمگین عصر مدرن، تکنولوژی و ایدئولوژی­های نوین بیش از هر زمانی در لابلای آنچه گیدنز گردونه خرد کننده می­نامد، له شده است. در این میان انسان مدرن کُرد تحت تأثیر سیاست­های سرکوبگرانه­ی دولت بعث، به شدت با آنچه می­توان تجربه­ی فاجعه نامید، هم­آغوش شده است. "بمباران شیمیایی حلبچه" در 16 مارس 1988 که در آن 5000 هزار نفر قربانی شدند و واقعه "انفال" که در آن 4000 روستای کردنشین در کردستان عراق ویران شد و182000 کرد نیز توسط نیروهای بعثی در 14 آوریل 1988 زنده به گور شدند، از جمله مصادیق این تجربه­ی فاجعه هستند. این تجربیات از جمله اساسی­ترین موضوعاتی بوده­اند که همیشه نویسندگان و هنرمندان را ترغیب کرده­اند تا در انتقال و بازنمایی تجربه فاجعه، نقش نافذی داشته باشند. این دو نسل کشی در کردستان عراق فیلمسازانی از ایران، عراق، سوریه و حتی فیلمسازانی از اروپا را برآن داشته که به بازنمایی و روایت این فاجعه­ها بپردازند. از جمله این آثار می توان به فیلم­های: "عروس حلبچه" (1369) به کارگردانی حسن کار بخش، "اوینار" (1370) به کارگردانی شهرام اسدی و "به دنبال پاهایم می گردم" (1385) به کارگردانی آلان امین اشاره کرد که سعی در بازنمایی فاجعه حلبچه داشته اند. فیلم های زیادی نیز درباره فاجعه انفال ساخته شده است که می توان به فیلم­های: "انفال" (1384) به کارگردانی مانو خلیل (از فیلمسازان کرد سوریه)، "زمزمه با باد" (1387) به کارگردانی شهرام علیدی، "همه مادران من" (1386) به کارگردانی ابراهیم سعیدی و زهاوی سنجاوی، "کولاجو، قلب من تیره شد" (1386) به کارگردانی هلنا آپیو (فیلمساز شناخته شده انگلستانی)، "خسته" (1387) به کارگردانی ابراهیم سعیدی و فیلم "مزدور سفید" (1391) و فیلم "هزار و یک سیب" (1392) هر دو به کارگردانی طه کریمی اشاره کرد.

    ابراهیم سعیدی، شهرام علیدی و طه کریمی سه فیلمساز ایرانی هستند که آثاری درباره واقعه انفال ساخته­اند. لذا در میان آثار فیلمسازان مذکور سه فیلم "زمزمه با باد" (1387) ساخته­ی شهرام علیدی، "همه مادران من" (1386) ساخته­ی ابراهیم سعیدی و زهاوی سنجاوی و "هزار و یک سیب" (1392) ساخته­ی طه کریمی، برای تحقیق انتخاب شده است. 

    پل ریکور در کتاب زمان و حکایت با مهم بر شمردن موضوع زمان در درک کنش به این اصل می پردازد که روایت بدون زمان و به تبع آن بدون درک کنش ممکن نیست(ریکور،1383). در مقابل زیگموند فروید در پژوهشی تحت عنوان ماتم و ماخولیا به مناسبات روان پریشانه­ی فرد ماخولیا و برون شدگی­اش از نظم زمانی می پردازد و معتقد است که فرد ماخولیا برای حفظ موضوع از دست رفته، خود را در زمان کنونی نگه داشته و حاضر به گذشتن از این زمان نیست یا به عبارت دیگر فروید معتقد است که فرد ماخولیا پا از نظم زمانی بیرون می نهد و رابطه­ی گذشته، حال و آینده را به نفع زمان گذشته تا حال فاجعه به فراموشی می سپارد و از این حیث زمان تبدیل به عارضه­ای می شود که مانع از توانش زبانی و استعاری زبان می­شود تا فرد ماخولیا از خود بازگویی ناتوان باشد (فروید، 1382). کنار هم آوردن این موضوع یعنی عدم تحقق روایت در غایت زمان در کنار بیرون افتادگی فرد فاجعه و ماخولیا، موضوع جدیدی است که ساموئل بکت و موریس بلانشو از آن تحت عنوان نوشت فاجعه و شکل گیری روایت جدید با عنوان «نامتن» یاد می کنند. این مسئله که فرد فاجعه دیده چگونه و با کدام امکانات خود را روایت می کند اساس تحقیق و بیان مسئله­ای است که در اینجا بدان خواهیم پرداخت.

     

    1-2: فرضیه

    فرض ما در این تحقیق بر این امر استوار است که روایت متن فاجعه به شکلی جهان شمول، کلی و یکپارچه ممکن نیست بلکه همواره روایتی است شیزوئید، از هم گسیخته و تکه­پاره که بلاخص در آثار فیلمسازان مذکور به صورت یاد شده روایت فاجعه انسانی انفال ارائه شده است.

     

    3-1: سوالات تحقیق

    شهرام علیدی، ابراهیم سعیدی و طه کریمی در آثار سینمای خود چگونه توانسته­اند فاجعه را بازنمایی کنند؟

    شهرام علیدی، ابراهیم سعیدی و طه کریمی از چه نشانه‌گانی برای بازنمایی امر فاجعه یاری جسته­اند؟

    امر فاجعه به تناظر آثار این هنرمندان چگونه به خلق روایتهای جدیدی از تاریخ مبدل شده است؟

     

    1-4: اهمیت و ضرورت تحقیق

    توجه به بررسی امر فاجعه در سینما از این حیث می­تواند مهم باشد، که سینما به تناظر عناصر فیلمیک و تم­ها و نشانه­های فیلمی چگونه روایتی از امر فاجعه و حیات مردمان و بازماندگان فاجعه را بدست می­دهد. در این نوشتار سعی بر آن است تا اهمیت این امر را در ساختار سه فیلم هزار و یک سیب، همه مادران من و زمزمه با باد مورد بررسی قرار داد. این تحقیق سعی دارد تا بازسازی امر فاجعه را در زندگی مردمان بعد از حصول فاجعه و روایت محتضران فاجعه را از زاویه دید فیلم­های سینمایی به تصویر بکشد. 

     

     

    1-5: اهداف تحقیق

    هدف اساسی و کلی این تحقیق تفسیری معنایی از بازنمایی امر فاجعه است به عنوان اساسی­ترین عنصری که انسان مدرن همچنان با آن دست به گریبان است. انسان مدرن علیرغم تمام وعده­های روشنگری منوط به حیاط سراسر آکنده از خیر و فضیلت، همچنان حیاتی است فاجعه­گون. تفسیر معنایی امر فاجعه در سینمای کردستان راهی است برای شناخت امر فاجعه و بازنمایی آن به تناظر هنر سینما.

     

    1-6: پیشینه تحقیق

    بیشتر تحقیقات مرتبط با این موضع که در ایران صورت گرفته به موضوع جنگ و مرگ اختصاص یافته است. جنگ می­تواند عامل به وجود آمدن فاجعه باشد، که البته دوران هشت ساله دفاع مقدس خالی از فجایع انسانی نبوده، برای مثال می­توان به بمباران شیمیایی سردشت و حتی شهید شدن هر انسانی در این جنگ که می­توان به عنوان یک فاجعه به آن نگریست، اشاره کرد، و موضوع مرگ که رابطه­ی همسو با موضوع فاجعه دارد، را می­توان به عنوان پیشینه­ی تحقیق در نظر گرفت.

    بحرینی، مریم،(1389)، «تحلیل آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا (با تأکید بر بازنمایی جنبه های آسیب­زا و تروماتیک تجربه جنگ)»، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی - دانشگاه علامه طباطبایی

    کمال منش، علی،(1389). «میزان اختلال استرس پس از سانحه پس از 21 سال در بازماندگان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد»، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی­- دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت

    جمشیدی، فرانک،(1384). «هویت، روایت، جنگ (بررسی رابطه هویت و جنگ با تکیه بر خاطرات جنگ)»، فصلنامه مطالعات ملی ، ش23، صص 30-7

    ربانی خوراسگانی، رسول،(1370). «پدیدهء جنگ و پیامدهای آن با تاکید بر ابعاد جمعیتی جنگ ایران و عراق»، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم - دانشگاه تهران

    علیپور پرویزیان، شیرین،(1388). «عنوان: بازتاب دفاع مقدس در شعر سه بانوی شاعر(طاهره صفارزاده، سپیده کاشانی، سیمین دخت وحیدی)»، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ - دانشگاه الزهراء علیها السلام

    احمدی ورزنه، طاهره،(1389). «مقایسه موضوع جنگ در چهار رمان (زمستان 62 اسماعیل فصیح، شب ملخ جواد مجابی، سفر به گرای 270 درجه احمد دهقان، شطرنج با ماشین قیامت حبیب احمد زاده) و بازتاب آن»، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه قم

    محبی، منصور،(1391). «شخصیت و شخصیت پردازی در رمان جنگ دهه هشتاد با تکیه بر پنج رمان برتر این دهه»، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی - دانشگاه ایلام

    خشکبار ابراهیمی نژاد، رضا،(1388). «مفهوم مبحث جنگ از دیدگاه هانری بربوس و لویی فردینان سلین با تکیه بر خط آتش و سفر به انتهای شب»، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز

    عظیمی گلوجه، سمیرا،(1389). «جایگاه طنز در گفتار سیاسی جنگ (تحلیل محتوای ادبیات داستانی جنگ تحمیلی)»، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی

    تابعی، ملیحه،(1389). «جامعه شناسی پدیداری مرگ (پدیدارشناسی تجربی معنای مرگ)»، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی - دانشگاه فردوسی مشهد

    Abstract:

    One of the commitments of the Kurdish filmmakers has been representing and visualizing the disaster of the contemporary the wars and genocides (1988) in Kurdistan by the Basids. Renarating the gloomy memories of the survivals of these wars by medium of the story and documentary works shapes a new stage of the history of the Kurdish nation. It is worth mentioning that some movies including “ALL MY MOTHERS” by Ebrahim Saeedi, “WHISPER WITH THE WIND” by Shahram Alid, and “1001 APPLES” by Taha Karimi are among these influential movies. They try to narrate life and adventures of these people by applying schizoid disperssed and torn wary structures of narrations. For this purpose we try to investigate the structure of the narrations of the cited movies by thematic analysis sociology and narratology

     

     

    Key word:

    Narration, Disaster, in sulated siuation, the narrative Expression, guilty subject, none-language

     

  • فهرست:

    مقدمه ...............................................................................................................

    فصل اوّل: کلیات پژوهش

    1-1 طرح مسئله  ..........................................................................................

    1-2 فرضیه .....................................................................................................

    1-3 سوالات تحقیق .....................................................................................

    1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق ...................................................................

    1-5 اهداف تحقیق........................................................................................

    1-6 پیشینه­ی تحقیق..................................................................................

    فصل دوّم: مبانی نظری

    2-1 تعریف فاجعه .........................................................................................

    2-2 خاطره‌ و روایت.......................................................................................

    2-3 خاطره‌ و فراموشی..................................................................................

           2-3-1 شق بیماری، درمانی .............................................................

           2-3-2 شق عملی ................................................................................

           2-3-3 شق اصولی، اخلاقی و سیاسی..............................................

    2-4 خاطره‌ و مخاطب.....................................................................................

     

    2-5 خاطره در فاصله‌ گناه‌ و شرم.................................................................

    2-6 خاطره‌، تناقض‌ها و امکانات شهادت.....................................................

    فصل سوّم: روش­شناسی

    3-1 معرفت­شناسی تحلیل روایت ................................................................

    3-1 روایت و تحلیل روایت............................................................................. 

    3-3 تحلیل ساختاری روایت .........................................................................

    3-4 میدان مطالعه، شیوه­ی نمونه­گیری و حجم نمونه.............................

    3-5 جامعه­شناسی هنر ...................................................................................

    3-6 جامعه­شناسی سینما و واقعیت اجتماعی ...........................................

    فصل چهارم: یافته‌های تحقیق

    4-1 نگاهی اجمالی به تاریخچه سینما در ایران ........................................

    4-2 فیلم مستند «هزار و یک سیب»............................................................

           4-2-1‌ شناسنامه­ی فیلم.......................................................................

           4-2-2‌ داستان فیلم................................................................................

           4-2-3 تحلیل روایتِ فیلم.....................................................................

           4-2-4‌ تحلیل تماتیک فیلم..................................................................

           4-2-5 تحلیل جامعه­شناختی فیلم......................................................

    4-3 فیلم مستند «همه مادران من» ............................................................

            4-3-1‌ شناسنامه­ی فیلم......................................................................

            4-3-2 داستان فیلم ..............................................................................

            4-3-3 تحلیل روایت فیلم ...................................................................

           4-3-4‌‌ تحلیل تماتیک فیلم .................................................................

           4-3-5 تحلیل جامعه­شناختی فیلم ....................................................

    4-4 فیلم داستانی «زمزمه با باد» ..................................................................

           4-4-1 شناسنامه­ی فیلم .......................................................................

           4-4-2‌‌ داستان فیلم ...............................................................................

           4-4-3‌‌ تحلیل روایت فیلم ....................................................................

           4-4-4‌‌ تحلیل تماتیک فیلم...................................................................

           4-4-5 تحلیل جامعه­شناختی فیلم......................................................

    فصل پنجم: نتیجه­گیری

    نتیجه گیری ........................................................................................................

    منابع .....................................................................................................................

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    آندرو، دادلی (1387). تئوری­های اساسی فیلم، ترجمه مسعود مدنی، تهران: رهروان پویش.

    آرنت، هانا (1366). توتالیتاریسم: حکومت ارعاب، کشتار و خفقان، ترجمه‌: محسن ثلاثی، تهران: جاویدان

    آرنت، هانا (2007). مسئولیت شخصی در دوران دیکتاوری (نسخه‌ pdf)، ترجمه‌: بنیاد عبدالرحمن برومند، انتشارات و کتابخانه‌ آنلاین عبدالرحمن برومند:

     

    آرنت، هانا (1392). وضع بشر، ترجمه‌: مسعود علیا، تهران: ققنوس

    آگامبن، جورجو (1387). وسایل بی‌هدف: یادداشت‌هایی در باب سیاست، ترجمه‌: امید مهرگان و صالح نجفی، تهران: چشمه‌

    اباذری، یوسف (1377). خرد جامعه‌شناسی، تهران: طرح نو

    اباذری، یوسف و فرهادپور، مراد (1380). نیویورک، کابل: نشانه­شناسی 11 سپتامبر، تهران: طرح نو

    اباذری، یوسف (1381). فروپاشی اجتماعی (مصاحبه)، به نقل از نشریه آفتاب شماره 19

    اباذری، یوسف (1388). یوتوپیا و سیاست: گزین‌گویه‌هایی درباره‌ دوم خرداد، به‌ نقل از سایت اینترنتی نویسنده‌:                                                             http://yossif-abazari.persianblog.ir/post/21

    اسحاق­پور، یوسف (1383). سینما، گزارشی برای درک، جستاری برای تفکر، ترجمه باقر پرهام، تهران: فرزان روز

    اسولیوان، لیام (1377). نوآیین‌ها: هربرت مارکوزه‌ و هانا آرنت، ترجمه‌: مرتضی کاخی و اکبر افسری، به‌ نقل از کتاب: از افلاطون تا ناتو، تالیف و تدوین: برایان ردهد، تهران: آگه‌.

    اوحدی، مسعود (1388). سینما: گفتمان رئالیسم سینمائی در بوته نقد و تئوری، فصلنامه هنر، ش 79. صص: 239-‌‌215.

    بردشاو، لی (1380). فلسفه‌ سیاسی هانا آرنت، ترجمه‌: خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو

    برودل، دیوید (1385). روایت در فیلم داستانی، ترجمه سید علاء­الدین طباطبائی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی

    بشیریه‌، حسین (1385). هانا آرنت و سیاست: تاریخ اندیشه های سیاسی قرن بیستم، به‌ نقل از نشریه‌ بخارا، شماره‌ 58.

    بنیامین، آندره‌ (1377). سنت و تجربه، ترجمه‌: فرزان سجودی، به‌ نقل از نشریه: فارابی، شماره 31

    بنیامین، والتر (1381). زبان و تاریخ: مجموعه‌ مقالات فلسفی، ترجمه‌: امید مهرگان، تهران: فرهنگ کاوش

    بنیامین، والتر (1375). قصه گو: تأملی در آثار نیکلای لسکوف، ترجمه‌: مراد فرهادپور و فضل الله پاکزاد، به‌ نقل از فصلنامه‌ ارغنون شماره‌ 9 و 10، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    پارکینسون، جی (1375). لوکاچ و جامعه شناسی ادبیات، ترجمه‌: هاله‌ لاجوردی، به‌ نقل از فصلنامه‌ ارغن ون شماره‌ 9 و 10، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    تامپسون، کریستین (1387). روش نئوفرمالیستی در نقد فیلم، ترجمه محمد گذرآبادی، نشریه فارابی، دوره هشتم، ش 3، صص: 145-‌114.

    تولان، مایکل (1383). درآمدی نقادانه، زبان­شناختی بر روایت، ترجمه ابوالفضل حری، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.

    جاروی، ای. سی (1388). ارتباط کلی سینما و جامعه­شناسی با جامعه­شناسی رسانه­ها، ترجمه اعظم راودراد، نشریه­ فارابی، دوره­ی دهم، ش 2، صص: 56-‌‌39.

    جینکنز، ویلیام (1381). ادبیات فیلم: جایگاه سینما در علوم انسانی، ترجمه محمد تقی احمدیان و شهلا حکیمیان، تهران: سروش.

    دانترو، مائوریتزیو پاسرین (1391). درباره‌ هانا آرنت: زندگی شخصی، حیات علمی، رویکرد به مدرنیته، ترج مه عباس شهرابی فراهانی، به‌ نقل از سایت:  http://anthropology.ir/node/15112 & 15318

    راودراد، اعظم (1382). نظریه­های جامعه­شناسی هنر و ادبیات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    رفویی، پویا (1389). حوزه‌ خاکستری اردوگاه: پریمو لوی و چیزهایی برای روایت نشدن، روزنامه شرق، شماره 1028

    ریکور، پل (1374). تاریخ، خاطره، فراموشی، متن سخنرانی در پژوهشکده‌ حکمت و ادیان، به‌ نقل از نشریه‌ گفتگو، شماره‌ 8.

    ریکور، پل (1383). زمان و حکایت: پیرنگ و حکایت تاریخی، ترجمه‌: مهشید نونهالی، کتاب اول، تهران: گام نو.

    ریکور، پل (1380). خاطره‌ و فراموشی، ترجمه‌: ویکتوریا طهماسبی، به‌ نقل از همشهری ماه‌، سال اول، شماره‌ 7.

    سلدن، رامان و ویدوسون، پیتر (1384). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه: عباس مخبر، تهران: طرح نو

    سیرونی، فرانسوا (1379). روانشناسی شکنجه‌، شکنجه‌گر و قربانی: درمان، ترجمه‌: ارسطو سعید و فروغ احمدی، تهران: پاژنگ

    شهبازی، کیان (۱۳۹۲). تجربه فاشیسم در ۲۷ سالگی: آرنت، بون هوفر و تصمیمات سرنوشت، به‌ نقل از سایت:                                                     http://tableaumag.com/1863#.U3aFC3b_ jIU

    علی، بختیار (1387). چه کسی شهادت می‌دهد، ترجمه‌: منصور تیفوری، ضمیمه‌ روزانه‌ روزنامه‌ اعتماد، شماره 1882

    فاضلی، مسعود (بی تا). آیا ملتها مجموعه‌هایی ساختگی و تصوری هستند، به‌ نقل از سایت:

    فروید، زیگموند (1384). اندیشه‌هایی درخور ایام جنگ و مرگ، ترجمه‌: حسین پاینده‌، به‌ نقل از فصلنامه‌ ارغنون شماره‌ 26 و 27، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    فروید، زیگموند (1382). ماتم و ماخولیا، ترجمه‌: مراد فرهادپور، به‌ نقل از فصلنامه‌ ارغنون شماره‌ 21، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    فرهادپور، مراد (1375). یادداشتی درباره‌ زمان و روایت، به‌ نقل از: فصلنامه‌ ارغنون شماره‌ 9 و 10، سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    کابیت، شون (1381). جابجایی زمان: در باب فرهنگ ویدئو، ترجمه‌ی: مازیار اسلامی، به‌ نقل از فصلنامه‌ ارغنون، شماره‌ 20

    کازبیه، آلن و دونیتو، دانیس و هرمن، ویلیام (1360). اصول نقد فیلم، ترجمه جمال حاج آقامحمد، تهران: پایژه.

    کرنی، ریچارد (1384). در باب‌ داستان، ترجمه‌: سهیل سمی، تهران: ققنوس.

    کریستوا، جولیا (1385). هانا آرنت و ارسطو: آپولوژی روایت، به‌ نقل از نشریه‌ بخارا، شماره‌ 58.

    کولبروک، ک، (1387). ژیل دلوز، ترجمه‌ رضا سیروان، تهران: مرکز.

    کوندرا، میلان (1380). جهالت، ترجمه: آرش حجازی، تهران: کاروان

    گولدمن، لوسین (1380). جامعه، فرهنگ، ادبیات، ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران: چشمه.

    لاکان، ژاک (1391). درباره‌ هملت، ترجمه‌: حسین پاینده‌، به‌ نقل از سایت فرارو:

         

    لوی، پریمو (2009). آیا این یک انسان است (نسخه‌ pdf)، ترجمه‌: رویا طلوع، انتشارات و کتابخانه‌ آنلاین علاءالدین:                                                                                    http://www.aladdinlibrary.org/fa

    لوی، پریمو (1376). هنر داستان: گفتگوی گابریل موتولا با پریمو لوی، ترجمه‌: مژده‌ دقیقی، به‌ نقل از مجله‌ کیان شماره‌ 39.

    لوته، یاکوب (1386). مقدمه­ای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمه امید نیک­فرجام، تهران: مینوی خرد.

    متز، کریستین (1376). نشانه­شناسی سینما، مقاله­هایی درباره­ دلالت در سینما، ترجمه روبرت صفاریان، تهران: ایثارگران

    وینسنت توماس، لوئیس (1391). آیین‌های خاکسپاری، ترجمه‌: محمدحسین ناظمی، به‌ نقل از سایت اطلاعات حکمت و معرفت:

     

     

     

    منابع انگلیسی:

    Agamben, Giorgio (1999) Remnants of Auschwitz, The Witnessand the Archive (Homo Sacre III), Trans: Daniel Hell‌‌Roazen, New York: Zone Books

    Alexander,V. D (2003) Sociology of the Arts, London: Blackwell publishing

    Bazin, André. (1967–71). What is cinema? Vol. 1 and 2, Trans & Ed: Hugh Gray, Berkeley: University of California Press

     Deleuze.G(1986)The Movement-Image.Translated by:H.Tomlinson and B.Habberjam, Minneapolis: University of Minnesota Press

    Hawthorn, J. (1992) A Concise Glossary of Contemporary Literary Theory,

    Hayward,S(2000)Cinema Studies:The Key Concepts, London and New York: Rourledge

    Lowenthal,L(1987) Sociology of Literature in retrospect,Trans:T.R.Wecks, Critical Inquiry,14.P:1‌‌15

    Metz,C (1974), Film Language, A Semioticsof the Cinema, tra, Michael Taylor, .Newyork, Oxford University Press

    Tamboukou, Maria (2011) Portrits of Moments: Visuzal and Textual Entanglements in Narrative Research, Current Narratives, no: 3. Centre For Narrative Research, University Of East London. PP: 3‌‌13

    Tomascikova, slavka, (2009). Narrative Theory and Narrative Discourse, Bulletin of the transilvania university of Barasor , vol 2. (51).

    Yusin, Jennifer (2005) Writing the Disaster: Testimony and the Instant of My Death. Colloquy text theory critique 10, Monash University. PP: 134‌‌149


موضوع پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), نمونه پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), جستجوی پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), فایل Word پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), دانلود پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), فایل PDF پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), تحقیق در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), مقاله در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), پروژه در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), پروپوزال در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), تز دکترا در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), پروژه درباره پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد), رساله دکترا در مورد پایان نامه بازنمایی و روایت فاجعه در سینمای کردستان با تأکید بر گزیده آثار فیلمسازان معاصر ایران - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستند (پیر محمد)

پایان­نامه کارشناسی‌ ارشد رشته سینما مقدمه : واژه سینمای دینی خصوصا در این سه دهه اخیر واکنش ها و برداشت های متفاوتی را در ذهن اهالی هنر، سینماگرها، فیلمسازها، متفکران سینمایی و حتی مردم عادی جهان ایجاد کرده است تا جایی که با مروری بر کتب، نشریات، مقالات و انواع نوشته های سینمایی و غیر سینمایی درباره این مفهوم با انواع تعاریف متنوع روبرو می شویم که توسط انواع متفکران دینی، ...

پایان نامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد (MA) گرایش: پژوهش­ هنر چکیده دستاوردهای فکری و تکنیکی تمدن غرب که تحت عنوان مدرنیته از آن یاد می­شود از حدود دویست سال پیش وارد جامعۀ سنتی ایران شد. این رویارویی از همان ابتدا تأثیراتی را بر کلیۀ نهادهای جامعه بر جای گذاشت و چالش­هایی ­را موجب شد که تا به امروز نیز هم­چنان ادامه دارد. اما به عقیدۀ صاحب­نظران، در یکی دو دهۀ اخیر با گسترش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده نشانه شناسی،دانش عمومی مطالعه نشانه ها، در سالها ی میانی دهه 60 در سدۀ بیستم بر پایه نظریات فردینان دو سوسور، زبان شناس سوئیسی، پدید آمد. پس از آن بزرگانی چون پیرس، بارت، اکو، متز و... آن را توسعه بخشیدند و امروزه یکی از شاخه های مهم در رشته‌ های مختلف از جمله هنر است، قابل ذکر است که نشانه‌شناسی در ایران یک موضوع نو و تقریبا تازه ...

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مطالعات زنان چکیده بازنمایی زن در آثار سینمایی داریوش مهرجویی جایگاه و موقعیت زنان در رسانه‌ها تحت عنوان مفهوم بازنمایی می­تواند تبیین گردد. به لحاظ تاریخی، محتوای رسانه‌ها با تصاویری از زنان پر شده‌ که به تقویت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی از زنانگی و نقش‌های سنتی زنان پرداخته‌اند. از این رو، بررسی‌های جامعه‌شناختی سینما، بستری را برای درک ...

پایان نامه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده: تعزیه نمونه بارز نبوع نمایشی ایرانیان است که ردپای آن هنوز هم در استان‌های مختلف از شمالی ترین شهرهای خراسان و آذربایجان تا جنوبی ترین شهرهای سیستان و اهواز از پهنه کویر تا حاشیه های زاگرس و البرز و از دریای خزر تا خلیج فارس، در ایام محرم دیده می‌شود.تعزیه هنری است که به نوعی درون خود از تمام هنرها وام گرفته ...

پایان نامه نظری دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی چکیده در این تحقیق به تعریف و بررسی فرهنگ عامه پرداخته شده است با توجه به این که عصر حاضر عصر تغییر و تحولات گسترده است و فن آوری ارتباطی از ابزارهای مهم در انتقال و تبادل اطلاعات و فرهنگ است .نقش و اهمیت فرهنگ بیش از هر دوره ی دیگری حائز اهمیت است . یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی که کمتر مورد توجه قرار گرفته بحث فرهنگ ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نمایش گرایش ادبیات نمایشی چکیده تکنیک "فاصله گذاری" اساساً یک قرارداد تئاتری است که در تئاتر یونان باستان از طریق همسرایان مورد استفاده قرار می گرفته و پس از آن در اوایل قرن بیستم توسط "برتولت برشت" که وام هایی نیز از نمایش های مشرق زمین گرفته بود، بنابر ضرورت ها و شرایط اجتماعی سیاسی آن دوران آلمان، مورد بازنگری و کاربردی خلاقانه قرار ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده پژوهش حاضر در چهار فصل به بررسی آثار پوستر های سینمای سه دهه ی اخیر ایران -1360 الی1390- می پردازد. طی یک دوره تحقیق کتابخانه ای مطالبی پیرامون شکل گیری و تولد سینما در جهان برای فصل اول انجام شد و در ادامه برای جمع آوری مطالب مطروحه در فصل دوم نیز همان تحقیق کتابخانه ای و گاهی تحقیق میدانی مورد استفاده قرار گرفت ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش :نقاشی‌ چکیده: از نیمه دوم قرن بیستم که استفاده های غیر تجاری از رسانه های تصویری روبه افزایش گذاشت، هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی به کشف امکانات جدیدی رسیدند. از ابزار هایی برای بیان ایده های خود استفاده کردند که تا آن زمان مرسوم نبود اما به رغم گسترش تکنولوژی در حال فراگیر شدن و جایگزینی بود. این ابزارهای جدید که همان رسانه ...

ثبت سفارش