فهرست:
بخش نظری: زبان نمایشی در شعر نیما یوشیج
فصل یکم: کلیات.. 1
1. مقدمه. 2
2. بیان مسئله. 4
3. پیشینه پژوهش... 6
4. هدف پژوهش... 7
5. فرضیات و پرسشهای پژوهش... 9
پرسشهای اصلی.. 10
فصل دوم: پیشینهی شعر فارسی از آغاز تا زمان نیما 11
1. پیدایش شعر عروضی در ایران. 12
2. ادبیات ایران در دوره مشروطه. 14
1.نثر. 14
2. شعر. 16
فصل سوم: زندگی و آثار نیما یوشیج، پدر شعر نو. 19
1. دوره ی اولیه. 20
2. نمایشنامه نویسی در بارفروش و رشت.. 25
3. تولد دوباره از میان خاکستر. 28
فصل چهارم: بررسی آرای نیما یوشیج درباره شعر. 30
الف. بوتیقای نیما یوشیج.. 31
درآمد. 32
1. مرحله یکم: تغییر ساختمان. 33
1.1 نقد ساختمان شعر قدیم. 33
1.2 نقش و نحوه ی ساختمان در شعر جدید. 34
1.3 زبان شعر جدید در ساختمان تازه 35
1.3.1 نزدیکی به طبیعت کلام. 35
1.3.2 کاربست واژگان در شعر جدید. 36
2. مرحله دوم: پیدا کردن وزن. 37
2.1 قافیه. 38
ب. گزارش مقدمه اشعار بلند نیما یوشیج و تحلیل آنها 40
یک. گزارش مقدمه ها 41
1. مقدمه افسانه. 41
2. مقدمه خانواده سرباز. 43
3. مقدمه خانه ی سریویلی.. 45
4. مقدمه مانلی.. 45
دو. شرح و تحلیل مقدمه های نیما 46
1. شخصیت.. 46
2. حال و معنی.. 47
3. ارتباط شخصیت ها 48
4. روایت.. 48
فصل پنجم: جستجوی زبان نمایشی در آثار نیما 50
مقدمه. 51
پویایی زبان. 51
مصداقی نه مقوله ای.. 51
موقعیت ساز، صحنه پرداز و توصیفی.. 52
چند صدایی، شخصیت محور و خلاقه. 52
وصف طبیعت همپای حالات و احساسات(عاطفه): 53
نمادگرایی.. 53
دیالوگ... 53
تغییر منظر. 54
طبقه بندی موضوعی آثار نیما 55
1. رمانتیک، تغزلی و خیالی.. 55
2. واقع گرا و اجتماعی.. 56
3. نمادین: توصیفی و مفهومی.. 56
تحلیل آثار نیما یوشیج در پرتو زبان نمایشی.. 59
1. منظومهی افسانه. 59
2. کار شب پا 78
3. خانه سریویلی.. 85
پیوست یک: گزیده هایی از نظرات نیما درباره ی ادبیات.. 110
1. ارزش احساسات در زندگی هنرپیشگان. 110
2. نامه به شین پرتو. 112
3. حرفهای همسایه. 115
پیوست دو: نمونه هایی از نمایشنامه منظوم در ادبیات معاصر ایران.. 116
1. گزارشِ(ترجمه) مردم گریزِ مولیر، اثر میرزا حبیب اصفهانی.. 116
2. خسرو پرویز اثر تقی رفعت.. 117
3. منظومه ایده آل اثر میرزاده عشقی.. 118
4. زهره و منوچهر اثر ایرج میرزا 119
کتاب نامه. 121
بخش عملی: اقتباس نمایشی از منظومهی مانلی نیما یوشیج.. 124
منبع:
کتاب نامه
آجودانی، ماشاءالله(1378)، یا مرگ یا تجدد، چاپ هفتم، تهران: اختران.
اخوان ثالث، مهدی(1357)، بدعت ها و بدایع نیما یوشیج، چاپ اول، تهران: توکا.
آرین پور، یحیی(1372)، از صبا تا نیما، چاپ پنجم، تهران: زوار.
اسلامیه، مصطفی(1391)، زندگینامهی نیما یوشیج، چاپ اول، تهران: نیلوفر.
آیتی، عبدالمحمد و حکیمه دسترنجی(1383)، در تمام طول شب، چاپ اول، تهران: آهنگ دیگر.
براهنی، رضا(1371)، طلا در مس، چاپ اول، تهران: مؤلف (رضا براهنی).
تودورف، تزوتان(1391)، منطق گفتگویی میخاییل باختین، مترجم: داریوش کریمی، چاپ دوم، تهران: مرکز.
ثروتیان، بهروز(1375)، اندیشه و هنر در شعر نیما یوشیج، چاپ اول، تهران: نگاه.
حقوقی، محمدرضا(1377)، شعر نو از آغاز تا امروز، چاپ دوم، تهران: ثالث.
حقوقی، محمدرضا(1385)، تا نظم هندسی واژهها: تفسیر شعرهای ساختمند معاصر، چاپ اول، تهران: قطره.
دستغیب، عبدالعلی(1383)، پیام آور امید و آزادی: نقد و تحلیل اشعار نیما یوشیج، چاپ اول، تهران: آمیتیس.
الرحمن، منیب(1378)، شعر دوره مشروطه، مترجم، یعقوب آژند، چاپ اول، تهران: روزگار.
رحیمی، هرمز(1390)، آشنایی با ادبیات معاصر ایران، چاپ نوزدهم، تهران: دانشگاه پیام نور.
ریپکا، یان و دیگران(1385)، تاریخ ادبیات ایران: از دوران باستان تا قاجاریه، مترجم: عیسی شهابی، چاپ سوم، تهران: علمی فرهنگی.
سبحانی، توفیق(1384)، تاریخ ادبیات ایران، چاپ سوم، تهران: دانشگاه پیام نور.
سعیدیان، حمید(1383)، داستان دگردیسی، چاپ دوم، تهران: نیلوفر.
سیدحسینی، رضا(1387)، مکتبهای ادبی، چاپ چهاردهم، تهران: نگاه.
شعیری، حمیدرضا و ترانه وفایی(1388)، راهی به نشانه-معناشناسی سیال: با بررسی موردی «ققنوس نیما»، چاپ اول، تهران: علمی فرهنگی.
طاهباز، سیروس(1364)، نامههای نیمایوشیج، چاپ اول، تهران: آبی.
طاهباز، سیروس(1385)، نیما یوشیج: دربارهی هنر و شعر و شاعری، چاپ اول، تهران: نگاه.
طاهباز، سیروس(1388)، مجموعهی کامل اشعار نیما یوشیج، چاپ نهم، تهران: نگاه.
طبیب زاده، امید(1387)، نگاهی به شعر نیما یوشیج، چاپ اول، تهران: نیلوفر.
عظیمی، عبدالعلی(1378)، مجموعه اشعار نیما یوشیج، چاپ دوم، تهران: نیلوفر.
گلشیری، هوشنگ(1387)، باغ درباغ: مجموعه مقالات، چاپ دوم، تهران: نیلوفر.
لنگرودی، شمس(1384)، تاریخ تحلیل شعر نو، چاپ چهارم، جلد اول، تهران: مرکز.
میرعابدینی، حسن(1387)، صد سال داستان نویسی ایران، چاپ سوم، تهران: چشمه.
میلانی، عباس(1387)، تجدد و تجدد ستیزی در ایران، چاپ چهارم، تهران: اختران.
یوشیج، شراگیم(1390)، یادداشتهای روزانه نیما یوشیج، چاپ اول، تهران: مروارید.
مقالات
29. پورحسن، نیایش(1378). «نیما یوشیج پدر شعر نو، نمایشنامه نویسی گمنام!»، تئاتر، شماره 42، صص: 276 تا 296.
پایان نامه ها
30. فرجی قارخونی، بهروز: «نمایشواره های منظوم در شعر نیما»، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تهران، 1382.
31. مطوی، سارا: «نظریه عناصر داستانی-نمایشی نیما یوشیج و اثر آن در شعر او»، کارشناسی ارشد ادبیات، دانشگاه هرمزگان، 1390.