فهرست:
مقدمه .................................................................................................... 11
فصل اول: کلیات
1- 1 - طرح مساله و پرسشهای اصلی ............................................................ 13
1 - 2 - اهداف پژوهش ....................................................................................... 17
1- 3– پرسشهای کلیدی پژوهش .................................................................... 18
1 - 4 - فرضیه های پژوهش ........................................................................... 19
1 - 5 - روش تحقیق ........................................................................................... 20
1 - 6 - سوابق و پیشینه پژوهش .................................................................... 21
فصل دوم: آیرونی، تعاریف و پیشینه
الف) آیرونی(تعاریف و عناصر) ............................................................ 23
2- 1- مفهوم آیرونی .......................................................................................... 24
2-2- تاریخچه آیرونی .......................................................................................... 26
2- 3- عناصر ساختاری آیرونی .......................................................................... 31
2 - 4 - انواع آیرونی
2 - 4 - 1 - آیرونی کلامی ................................................................... 37
2 - 4 - 2 - آیرونی سقراطی ............................................................... 38
2 - 4 - 3 - آیرونی رادیکال ................................................................. 38
2 - 4 - 4 -آیرونی غیر شخصی .......................................................... 39
2 - 4 - 5 - آیرونی ساختاری ............................................................ 39
2 - 4 - 6 - آیرونی رمانتیک ................................................................ 41
2 - 4 -7 - آیرونی موقعیت .................................................................. 43
2 - 4 - 8 - آیرونی خودکاهی ............................................................. 44
2 - 4 - 9 - آیرونی نقش ساده لوح .................................................. 45
2 - 4 - 10 - آیرونی خودزنی ............................................................ 45
2 - 4 - 11 - آیرونی ناهمخوانی ساده .............................................. 45
2 - 4 - 12 - آیرونی عمومی نمایش ................................................ 46
2 –3– 13 – آیرونی نمایشی ............................................................ 46
2 - 4 - 14 - آیرونی تقدیر (سرنوشت) ............................................ 47
2 - 4 - 15 - آیرونی حادثه ................................................................. 48
2 - 4 - 16 - آیرونی کلی (عام، فلسفی) .......................................... 48
2 - 4 - 17 - انواع آیرونی از نظر ناکس ........................................... 50
2 –5– آیرونی و تئاتر و تشخیص آیرونی ...................................................... 51
2 - 6 - نظریات پیرامون آیرونی
2 - 6 - 1 - متیو آرنولد،تی. اس. الیوت ............................................ 53
2 - 6 - 2 - ریچاردز ................................................................................ 54
2 - 6 - 3 - پیروان نقد نو .................................................................... 55
2 - 6 - 4 - کیرکه گور ......................................................................... 59
2 - 6 -5 - نورتروپ فرای ..................................................................... 65
2 - 6 - 6 - دی. سی. ماک .................................................................... 68
2 - 6 - 7 – فروید ................................................................................... 70
2 - 6 -8 – باختین ................................................................................. 71
2 - 6 - 9 - پست مدرنیسم ................................................................ 71
2-7- پیشینه آیرونی در ادبیات کلاسیک ایران ............................................. 73
2 - 7 - 1 - آیرونی در شاهنامه .......................................................... 74
2 - 7 - 2 - آیرونی در آثار عبید زاکانی ........................................... 77
2 - 7 - 3 - آیرونی در مثنوی مولوی ................................................ 78
ب) ادبیات نمایشی، نمایش ایرانی
2-8 - ادبیات نمایشی ........................................................................................ 82
9- نمایش درایران ......................................................................................... 83
10– پیدایش تئاتر معاصر درایران ............................................................ 90
ج) آیرونی در نمایشهای ایرانی
2 - 11 - آیرونی در خیمه شب بازی ................................................. 94
2 - 12 - آیرونی در شعبده بازی ....................................................... 95
2- 13 - آیرونی در دلقک بازی (مسخره بازی) ............................ 96
2 - 14 - آیرونی در نمایشهای شبیه مضحک (تقلید).................... 97
2 - 15 -آیرونی در لال بازی ............................................................ 101
2 - 16 - آیرونی در بقال بازی ......................................................... 101
2 - 17 - آیرونی درکچلک بازی .................................................... 103
2 - 18 - آیرونی در سیاه بازی ........................................................ 105
2 - 19 - آیرونی در نقالی ................................................................. 110
2 - 20 - آیرونی در تعزیه و تعزیه مضحک ................................... 111
فصل سوم: بررسی انواع آیرونی در آثار نمایشنامه نویسان متقدم ایران ... 116
الف) زندگینامه و معرفی آثارمیرزافتحعلی آخوندزاده
3 - 1 – خلاصه ای از شرایط سیاسی اجتماعی برهه زمانی نگارش نمایشنامه های متقدم .................................................................................................................... 118
3 - 2 - زندگینامه میرزا فتحعلی آخوند زاده ............................................ 127
3 - 3 - دیدگاه آخوند زاده نسبت به آیرونی ............................................. 130
3-4- آیرونیهای موجود در نمایشنامه های میرزا فتحعلی آخوندزاده
3-4-1- حکایت وزیر خان لنکران یا سراب .................................. 135
3-4-2- حکایت خرس قولدورباسان یا دزدافکن ........................... 138
3-4-3- حکایت مرد خسیس یا حاجی قره ................................... 142
3-4-4- حکایت وکلای مرافعه تبریز ............................................... 143
3-4-5- حکایت موسیو ژوردان حکیم نباتات ................................ 145
3-4-6- حکایت ملا ابراهیم خلیل کیمیاگر .................................. 149
ب)زندگینامه و معرفی آثار میرزا آقا تبریزی
3 - 5 - زندگینامه میرزا آقا تبریزی ............................................................. 151
3–6- دیدگاه میرزا آقا تبریزی به آیرونی ..................................................... 155
3 - 7 - آیرونیهای موجود در نمایشنامه های میرزا آقا تبریزی
3-7-1- حکایت سرگذشت اشرف خان حاکم عربستان ............. 157
3-7-2- حکومت زمان خان ................................................................ 158
3-7-3- حکایت کربلا رفتن شاه قلی میرزا ................................... 160
3-7-4- حکایت عاشق شدن آقاهاشم خلخالی ............................. 162
نتیجه گیری
نقش آیرونی در شکل گیری ادبیات نمایشی در ایران ............................. 164
منابع و مآخذ ....................................................................................................... 169
بخش عملی: نمایشنامه بن بست اعتماد .................................................... 173
منبع:
* آخوندزاده، میرزا فتحعلی(1356). تمثیلات، محمد جعفر قرچه داغی، تهران، انتشارات خوارزمی، چاپ اول.
* آدمیت ، فریدون(1349). اندیشه های فتحعلی آخوند زاده، تهران.
* آرسی، زینر(1388). زروان یا معمای زردشتی گری، تیمورقادری، تهران، نشر مهتاب.
* آرنولد، متیو(1354). سهراب و رستم منوچهر امیری، شیراز، انتشارات دانشگاه پهلوی، چاپ اول.
* آرین پور، یحیی(1350). از صبا تا نیما، تهران، شرکت سهامی انتشارات جیبی.
* آژند، یعقوب(1385). نمایش در دوره صفوی، تهران، فرهنگستان هنر.
* آقا عباسی، یدالله(1391). دانشنامه نمایش ایرانی (جستارهایی در فرهنگ و بوطیقای نمایش ایرانی)، تهران، نشر قطره.
* ارسطو(1337). بوطیقا (فن شعر)، فتح الله مجتبایی، تهران.
* امجد، حمید(1378). تئاتر قرن سیزدهم نخستین نمایشنامه های ایرانی به عنوان آغاز گر دوران ادبی جدید، تهران، نیلا.
* انوشه، حسن (1381). دانشنامه ادب فارسی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،چاپ دوم.
* ایگلتون، تری(1392). نظریه ادبی، عباس مخبر، تهران، نشر مرکز، چاپ هفتم.
* بارت، رولان(1378). درجه صفر نوشتار، شیرین دخت دقیقیان، تهران، نشر هرمس.
* بکتاش، مایل، غفاری، فرخ(1350). تئاتر ایرانی، شیراز، جشن هنر شیراز.
* بیات، حسین (1379). طنزهای سیاه، تهران، نشر تاخ.
* بیضایی، بهرام(1379). نمایش در ایران، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
* پاینده، حسین(1385). نقد ادبی و دموکراسی، تهران، نیلوفر.
* تبریزی، میرزا آقا(1335). چهار تئاتر، م. ب. مومنی، تبریز، انتشارات نیل، نشر ابن سینا، چاپ اول.
* ترخینی، فایز(1385). انواع ادب و مکتبهای ادبی، حسین خانی کلقای، تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی.
* جنتی عطایی، ایرج(1333). بنیاد نمایش در ایران، تهران، صفی علیشاه.
* جوادی، حسن(1384). تاریخ طنز در ادبیات فارسی، تهران، کاروان.
* جهازی، ناهید(1390). ادبیات نمایشی در ایران از 1299 تا 1320، تهران، نشر افراز.
* حاج بابایی، محمد رضا(1386). ادبیات نمایشی در عصر قاجار، تهران، نشر خوارزمی.
* حلبی، علی اصغر(1365). مقدمه ای بر طنز و شوخ طبعی در ایران، تهران، پیک ترجمه و نشر.
* حییم، سلیمان(1384). فرهنگ معاصر، تهران، فرهنگ معاصر، چاپ سیزدهم.
* خجسته کیا(1375). قهرمانان بادپای درقصه ها و نمایشهای ایرانی، تهران، نشر مرکز.
* خلج، منصور(1381). نمایشنامه نویسان ایران از آخوند زاده تا بیضایی، تهران، نشر اختران.
* داد، سیما(1371). فرهنگ نقد ادبی، تهران، مروارید.
* دبلیو داوسون (1370). نمایشنامه و ویژگی های نمایشی، داوود دانشور، محمود هندیانی، ولی الله دهقانپور ومنصور ابراهیمی، تهران، انتشارات نمایش، چاپ اول.
* راوندی، مرتضی(1354). تاریخ اجتماعی ایران، جلد دهم، ذیل مدخل اندیشه های آخوندزاده، تهران،انتشارات امیر کبیر.
* رضایی، عربعلی(1382). واژگان توصیفی ادبیات، تهران، فرهنگ معاصر.
* رضوانی، مجید، شیروانلو، فیروز(1357). خاستگاه اجتماعی هنرها، تهران،فرهنگسرای نیاوران.
* رورتی، ریچارد(1385). پیشامد، بازی، همبستگی، پیام یزدانجو، تهران، نشر مرکز.
* شمیسا، سیروس(1383). کلیات سبک شناسی، تهران، نشر میترا.
* شمیسا، سیروس(1368). نگاهی تازه به بدیع، تهران، فردوس.
* شهریاری، خسرو(1365). نمایش، فرهنگ واژه ها، اصطلاح و سبکهای نمایشی، جلد اول، تهران، امیر کبیر.
* صدر، رویا(1381). بیست سال با طنز، تهران، نشر هرمس.
* طالبوف، عبدالرحیم(1346). احمد، تهران، شرکت سهامی انتشارات جیبی.
* عابدینی، حسن(1391). سیر تحول ادبیات داستانی و نمایشی (1320 تا 1332) در چارچوب طرح تطور مضامین داستانی گروه ادبیات معاصر، تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
* عظیمی، حسن، دولت آبادی، غلامحسین (1393). از لاله زار تا شانزه لیزه، تهران، نشر افراز.
* غلامی کلشیمی، باقر، مولایی، معصومه، روحانی، سیده زهرا(1390). گوهر ادب فارسی: شامل نظم فارسی، نثر فارسی، آرایه های ادبی، سبک شناسی و ... ، تهران، نشر ساکو.
* غریب پور، بهروز(1390). تئاتر در ایران، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم.
* فرای، نورتروپ(1377). کالبد شکافی نقد، صالح حسینی، تهران، نیلوفر، چاپ اول.
* کی یرکگور، سورن (1391). مفهوم آیرونی، صالح نجفی، تهران، نشر مینوی فرد.
* محجوب، محمد جعفر( 1382). ادبیات عامیانه ایران، تهران، نشر چشمه.
* محمود، محمود(1361). تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس، جلد 1 و 5، تهران، چاپ اقبال.
* مصطفوی، خشایار (1391). زایش درام ایرانی (گفتمان روشنفکری در عصر قاجار و رویکرد میرزا آقا تبریزی در تلفیق نمایش ایرانی و تئاتر غربی)، تهران، نشر افراز.
* مقدادی، بهرام(1378). فرهنگ واژگان نقد ادبی، تهران، نشر فکر روز.
* موسوی، عبدالجواد(1384). کتاب طنز=1 The book of Irony، تهران، انتشارات سوره مهر.
* موسوی گرمارودی، علی(1380). دگرخند، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر.
* موکه، داگلاس کالین (1389). آیرونی، حسن افشار، تهران، نشر مرکز.
* مومنی، باقر(1351). ادبیات مشروطه، مقالات میرزا فتحعلی آخوند زاده، تهران، نشر آوا.
* میرصادقی، جمال، میر صادقی، میمنت(1377). واژه نامه هنر داستان نویسی،تهران، کتاب مهناز.
* نوربخش، حسین(1347). کریم شیره ای دلقک مشهور دربار ناصرالدین شاه، تهران، سنایی.
* واعظ کاشفی سبز واری، حسین، محجوب، محمد جعفر(1350). فتوت نامه سلطانی، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
* همایی، جلال الدین(1361). فنون بلاغت ادبی، تهران،نشر توس.
مقالات و پایان نامه ها:
* آیرونی در ساختار مثنوی مولوی بر مبنای نظریه نقد نو، پایان نامه کارشناسی ارشد زهرا بهره مند، استاد راهنما دکتر سیروس شمیسا، استاد مشاور دکتر حسین پاینده، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی، 1388.
* آیرونی و بازتاب آن در گزیده ای از نمایشنامه های معاصر ایرانی، پایان نامه کارشناسی ارشد راضیه احمدی سعدی، استاد راهنما دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، 1380.
* بقال بازی یک تقلید ازدوران فئودالی، قطب الدین صادقی، بولتن سومین جشنواره نمایهای سنتی، 1370 .
* بینش و نمایش کنایی، نورالله نصرتی، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه هنر، 1373.
* تقلید، نمایش موثر و مردم پسند، ابراهیم نجفی برزگر، ویژه نامه هشتمین جشنواره نمایش های سنتی آیینی، تهران، مرکز هنرهای نمایش آذر ۷۵، ۱۳۷۵.
* A glossary of literary terms, A.H.Abrams, longman publivation. new york,1970.
* Compass of irony,D.C.Muecke, methuen, new york-london,1980.
*Dictionary of word literary term, SHiply.
* The concise oxford dictionary of literary terms, Baldick.