فهرست:
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- تعریف مسئله.................................................................................................................................................... 2
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق.............................................................................................................................. 2
1-3- سوالات تحقیق................................................................................................................................................ 2
1-4- فرضیه های تحقیق......................................................................................................................................... 3
1-5- اهداف اصلی و فرعی...................................................................................................................................... 3
1-6- روش تحقیق-روش جمع آوری اطلاعات.................................................................................................. 3
1-7- کاربردتحقیق..................................................................................................................................................... 3
1-8-پیشینه تحقیق- چگونگی انجام پروژه عملی............................................................................................ 3
1-9- شرح کارعملی.................................................................................................................................................. 6
فصل سوم: بررسی پیشینه تاریخی نقشمایههای ساسانی
3-1- اسطوره و پیشینه آن
3-1-1- ریشه واژه اسطوره.......................................................................................................................... 8
3-1-2- تعریف اسطوره .............................................................................................................................. 9
3-1-3- چگونگی به وجودآمدن اسطوره............................................................................................... 10
3-2- مفاهیم و جلوههای نمادین نقوش اساطیری دوران ساسانی
3-2-1- هنر ساسانی.................................................................................................................................. 11
3-2-2- اهمیت نقش در هنرایران.......................................................................................................... 32
3-2-3- نفوذ اساطیر غیرایرانی بر اساطیر ایرانی در عهد ساسانی................................................. 34
3-2-4-کارکرد اساطیر در هنر عهد ساسانی و پیشینه آن............................................................... 37
3-2-5- تبدیل موجودات تخیلی به اسطوره و چگونگی پیدایش آنها ........................................ 41
3-2-6- جنبه های فرهنگی و مذهبی استفاده از نقوش اساطیری در عهد ساسانی................. 42
3-3- معرفی موجودات اساطیری برروی آثار هنری دورهی ساسانی
3-3-1- مقدمه............................................................................................................................................. 44
3-3-2- بال نماد قدرت محافظت........................................................................................................... 45
3-3-3- سیمرغ........................................................................................................................................... 45
3-3-4- اژدها................................................................................................................................................ 53
3-3-5- اسب................................................................................................................................................. 57
3-3-6- گاو.................................................................................................................................................... 62
3-3-7- گریفون (شیردال)......................................................................................................................... 64
3-3-8- اسفنکس......................................................................................................................................... 68
3- 3 -9- هارپی.......................................................................................................................................... 69
3-3-10- شیر.............................................................................................................................................. 71
3-3-11- گوپتشاه...................................................................................................................................... 75
فصل چهارم: تاثیر نقوش اساطیری ساسانی برهویتگرافیک ایران
4-1-گرافیک ایران
4-1 -1- گرافیک دهههای 40 و 50 شمسی.................................................................................... 78
4-1-2- اولین نسل بعدازانقلاب.............................................................................................................. 79
4-1-3- گرافیک ایران در رابطه با گذشته ......................................................................................... 79
4-1-4- روشهای به کارگیری عناصر تصویری گذشته به شکلی نوین....................................... 81
4-1-5- گرافیک ایران در رابطه با غرب............................................................................................... 82
4-2- هویت
4-2-1- مفهوم هویت................................................................................................................................. 85
4-2-2- اهمیت هویت................................................................................................................................ 86
4-2-3- بحران فرهنگی انسان معاصر.................................................................................................... 86
4-2-4- هویت ایرانی.................................................................................................................................. 87
4-2-5- نقش هویت در گرافیک ایران.................................................................................................. 90
4-2-6- ارتباط میان هویت و زیبایی در گرافیک............................................................................... 91
4-2-7- نقطه نظرات اساتید صاحب نام پیرامون موضوع هویت ایرانی....................................... 92
نتیجهگیری................................................................................................................................................................ 99
منابع .................................................................................................................................................................. 101
کارعملی .................................................................................................................................................................. 105
چکیده انگلیسی
منبع:
الوند، احمد، صنعت نساجی ایران از دیرباز تا امروز، انتشارات دانشکده صنعتی1368.
احمدی، بابک، حقیقت و زیبایی، چاپ دوم، نشر مرکز، تهران ،1375.
افشار مهاجر، کامران، هنرمند ایرانی و مدرنیسم، چاپ اول ، نشر دانشگاه و هنر، تهران،1384.
آموزگار ، ژاله، تاریخ اساطیر ایران، انتشارات سمت، تهران،1376.
بهار، مهرداد، پژوهشی در اساطیر ایران، جلد 1و2، چاپ دوم، انتشارات آگاه، تهران، 1375.
بیکر، ج.ا، پاشایی، ن، هنر ژاپن، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران ،1384.
پرادا، ایرت، یوسف مجید زاده، هنر ایران باستان تمدنهای پیش ازاسلام، انتشارات دانشگاه تهران. 1383.
پوپ، آرتور، خان لری، شاهکارهای هنر ایران، جلد 5، تهران، 1387.
پوپ، آرتور, خانلری ، شاهکارهای هنر ایران, تهران, انتشارات فرانکلین ،1337.
پورداود، ابراهیم، یشتهاجلد اول، چاپ اول، انتشارات اساطیر، تهران،1377.
پورداود،ابراهیم ، فرهنگ ایران باستان، چاپ اول، انتشارات اساطیر، تهران،1380.
پورداود، ابراهیم،گاتها، کهنترین بخش اوستا ، تهران ، انتشارات اساطیر،1378.
پاکباز، رویین، دایره المعارف هنر،چاپ تهران، انتشارات فرهنگ معاصر،1383.
پاکباز، رویین، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، انتشارات سیمین، تهران،1380.
پیرآمیه ، تاریخ ایلام ، شیرین بیانی ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1372.
پیرنیا، حسن، عصر اساطیر تاریخ ایران، تهران، انتشارات هیرمند،1383.
تولستوی، لئون، هنر چیست، دهگان، کاوه، چاپ نهم، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1373.
دله. نلی، پاشایی. ع، ژاپن روح گریزان، چاپ اول، انتشارات روزنه، تهران.
درویش، محمد رضا، گامیدر اساسیر ،انتشارات بابک، اصفهان،1355.
دورانت، ویل، آرام،ا ، تاریخ تمدن - مشرق زمین گهواره تمدن، چاپ دوم ،انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران،1367.
دوستخواه ، جلیل، اوستا: نامهی مینوی آیین زرتشت، چاپ ششم، انتشارات مروارید، تهران، 1366.
دادور، ابوالقاسم، در آمدی بر اسطوره و نمادهای ایران و هند در عهد باستان ،ج1، انتشارات دانشگاه الزهر، تهران، 1385.
گیرشمن، رمان، فره وشی، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، انتشارات بنگاه ترجمه ونشر کتاب، تهران، 1370.
ریاضی، محمد، طرحها و نقوش لباسها و بافتههای ساسانی، چاپ اول، انتشارات گجینه هنر، تهران،1382.
رجایی، م، فرهنگ، مشکله هویت ایرانیان امروز، چاپ سوم، انتشارات نی، تهران، 1385.
رضی، هاشم، فرهنگ واژه اوستا، ج1، انتشارات فروهر، تهران،1371.
رهبر، مهدی، کاوشهای باستان شناسی در گلاک شوشتر، دریادنامه گردهمایی باستان شناسی شوش، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران،1376.
سرلو، ادوارد، اوحدی، فرهنگ نمادها، چاپ اول، انتشارات دستان، تهران، 1389.
سرافراز، علی اکبر، مجموعه دروس باستانشناسی و هنر دوران تاریخی و ما دو هخامنشی ، انتشارات جهاد دانشگاهی ،تهران،1373.
ستاری، جلال، هویت ملی و هویت فرهنگی، چاپ دوم، انتشارات مرکز، تهران،1383.
ستاری، جلال، اسطوره درجهان امروز ،چاپ اول، تهران، نشر مرکز، 1376.
سن، آرتورکریستین،ک، آموزگار، نمونههای نخستین شهریار، انتشارات نو، تهران،1386.
شایگان، داریوش، آسیا در برابر غرب، ج 1، چاپ اول، انتشارات امیرکبیر،تهران، 1365.
جابز،گرترود، بقاپور، سمبلها، ج1، انتشارات جهان نما، تهران، 1370.
قلی زاده، خسرو، فرهنگ اساطیر ایرانی برپایه متون ادبی، شرکت مطالعات و نشرکتاب پارسه، تهران،1387.
کوپر،جی.سی، بقاپور، فرهنگ مصور هنرهای سنتی، ترجمه محمد، نشرفرشاد، تهران، 1379.
کرباسیان، مجید، فرهنگ الفبایی- موضوعی، اساطیر ایران باستان، انتشارات اختران، تهران،1384.
گریمال، پیر، تاجبخش، فرهنگ اساطیر یونان و روم، ج2، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1378.
گیرشمن، رمان، معین، ایران از آغاز تا اسلام، شرکت انتشارات علمیفرهنگی، تهران، 1380.
گریشمن، رمان،کریمی، بیشاپور،ج1، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران، 1379.
گریشمن، رمان، فره وشی، هنر ایران در دورهی پارت و ساسانی، ج2، انتشارات علمیو فرهنگی، تهران 1370.
ولادیمیر،گریگورویچ ، رضا، تمدن ایران ساسانی، چاپ سوم، علمیفرهنگی، تهران، 1373.
مورتون، اسکات، رجب نیا، تاریخ و فرهنگ ژاپن، چاپ اول، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1364.
مکسوب، ش، هویت ایرانی و زبان فارسی، چاپ اول، انتشارات، باغ آینه تهران،1373.
ملکزاده بیانی،ب، هنرهای زیبای ایران دردوران ساسانی ، شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران، تهران،1382.
معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، ج2، انتشارات هیرمند، تهران، 1352.
48.هال، جیمز، بهزادی، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق وغرب، چاپ دوم، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران، 1383.
49. یونک، کارل. گوستاو، صارمی، انسان و سمبولهایش، تهران، 1384.
50. (یاحقی، محمد جعفر، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، سروش، 1375.
مقاله
احصانی، م، ارتباط بین خط و گرافیک دیزاین، روزنامه همشهری، ویژه نامه نوروز، فروردین 1385
بهدانی، مجید ، مهرپویا،حسین، گذری بر حدال اژدها درهنر ایران، دو فصلنامه پژوهشی، فرهنگی و هنری دانشگاه هنر دانشگاه الزهرا(س)، شماره22، 1382
خودی، معانی نمادین شیر در هنر ایران، کتاب ماه هنر ، مهر و آبان 1385
ریاضی، م، ابوترابی، ف، مهرهای ایرانی ، نشان -نشریه تخصصی هنر گرافیک ایران ، شماره 19 ، بهار 1388
شیوا، ق، گرافیک دیروز و مسائل امروزآن، روزنامه شرق، شماره 485، بهمن 1383
صیفوری، ب، ارتفاع گرفتن از موضوع، نشان -نشریه تخصصی هنر گرافیک ایران، شماره 17، تابستان 1387
ضیاءپور، شایسته فر، مفاهیم نمادین سیمرغ و اژدهاو انعکاس آن در قالیهای صفویه، هنرهای تجسمیو کاربردی- دو فصلنامه پژوهشی دانشگاه هنر،سال دوم، شماره4، پاییز و زمستان 1388
طالب پور، فریده، پرهام، ماندانا، جایگاخ اسب در هنر ایران باستان، دو فصلنامه پژوهشی، فرهنگی و هنری دانشگاه هنر دانشگاه الزهرا(س)، شماره 1، بهار و تابستان 138
عابددوست،ح، کاظم پور، ز، تداوم حیات اسفنکسها و هارپیهای باستانیئر هنر دوره اسلامی، فصلنامه تحلیلی- پژوهشی نکره، شماره13، زمستان88
10. غریبپور، ک، بیان مبتنی بر تصویر در گرافیک دیزاین و تبلیغات،حرفه و هنرمند، شماره24، پاییز 1387
11. مثقالی، ف، گرافیک معاصر ایران، نشان، طراحی گرافیک ایران، شماره21، تابستان 1388
12. مثقالی، ف، گرافیک و تبلیغات، حرفه هنرمند، شماره 26، پاییز 1387
13. ممیز. م، چهل سال گرافیک در ایران، کیان، شماره 31، مرداد 1375
14. مخملباف، م، فروغ خواهر ما بود،
پایاننامه
رضایی، م، برسی نقوش اساطیری در مهرهای دوره ساسانی، کارشناسی ارشد باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکز، دانشکده ادبیات و علوم، پاییز90
رضایی، ن، نقش دیو و موجودات تخیلی در اساطیر و ادبیات کهن ایران، کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکز،بهار1387
صوری، م، نمادگرایی در هنر هخامنشی و ساسانی، کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه مدرس، دانشکده هنر،1384
قدوسی، ن، چرایی و چگونگی استفاده از نقوش سنتی در گرافیک معاصر، کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، 1388
پیروزی، م، نقش باورهای ساسانی در طرح پارچه این دوره، کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران،1390.
لاتین
1. Brunntr.c.j,susanian stamp acalsin the mcfropolotan muscum of art newyork, 1978
2. Pittman,h,ancient art in miniaturt,Newyork”metropolitan museum of art,1987
3. wehmeier,s,oxford Dictionary, Oxford university Press,oxford,p.907, 1993
سایتها
http/www.wikypedia.com
www.designishistory.com
www.itsnicethat.com
www.wordpress.com
www.pinktentacle.com
www.ronbercume.com
www.Mehdisaeedi.com
www.farzadeadibi.com
www.ImanRaad.com
www.Majid Abbasi.com
www.momayez.ir
www.pourhosein.com
http://www.hermitagemuseum.org
موزه ارمیتاژ
http://www.britishmuseum.org
موزه بریتانیا
www.louvre.fr
موزه لوور
www.metmuseume.org
موزه متروپلیتن
www.mfa.org
موزه هنرهای زیبای بستون
www.iranatlas.info/sassanid
سایت اطلس تاریخی ایران
http://raeeka.wordpress.com
سایت شبهای بیسحر